Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV Úvaha: Devět manažerských lekcí Steva Jobse
Úvaha: Devět manažerských lekcí Steva Jobse
autor: Michal Rybka , publikováno 14.10.2011
Úvaha: Devět manažerských lekcí Steva Jobse

Po smrti Steva Jobse se objevila kopa článků o tom, co znamenal, co udělal, jaký byl. Zajímavější jsou ale články s osobními zkušenostmi těch, kteří s ním pracovali, a o zásadách, které jim vštěpoval. Jeden z nejlepších textů je od Sachina Argawala: Osm manažerských lekcí, které jsem získal, když jsem pracoval pro Steva Jobse.


Úvaha: Devět manažerských lekcí Steva Jobse

Duch startupu je možné a žádoucí udržovat v kreativních a vývojářských firmách. Ve výrobních firmách ducha startupu patrně udržet nelze a není to dobré. Vývojové firmy potřebují omezit byrokracii proto, aby si zachovaly volnost a dynamiku ve vývoji, naopak výrobní firmy byrokracii potřebují kvůli kontrole. To příliš nesouvisí s tím, zda je firma malá nebo velká – vývojáři jednoduše neudržují velké skladové zásoby a jejich procesy vypadají úplně jinak než ve výrobě. Představa, že budete řídit elektrárnu stejně, jako by to bylo architektonické studio, je docela absurdní.

Pokud Argawal mluví o vývoji software nebo technologií, pak s ním souhlasím. Ano, je dobré experimentovat, prototypovat, mít malé týmy, které se věnují perspektivním technologiím. Nejde ale o radu, kterou lze snadno zobecnit. Některé prvky startupu – zájem mít nejlepší odborníky a udržet si je, snaha udělat z práce příjemné místo, kde vás baví pracovat, jsou důležité pro všechny. V práci trávíte většinu bdělého času, takže je žádoucí, abyste se tam cítili příjemně a váš výkon byl optimální. Pro manažery je důležité, aby se snažili eliminovat politikaření, které se s rozvojem firmy objevuje a způsobuje to, čemu se kulantně říká „vnitřní tření organizace“. Něco určitě udělat lze.
Obecně ale platí, že „ducha startupu“ lze kultivovat jen ve speciálních podmínkách.

Ostatně i Apple po „druhém Stevově příchodu“ získal zpět „ducha startupu“ jen s tím, že S. Jobs vyházel z okna všechno nadbytečné. Korporaci tedy „startupizoval“ a dokázal, že vývoj od malé dynamické firmy k velkému neflexibilnímu molochu lze zvrátit, pokud na to máte dost odvahy.

A to nemá každý, to rozhodně ne. V dnešní době je typičtější snaha manažerů provést „obvyklé zvýšení hodnoty společnosti“ (urychleně dokončit rozjeté projekty, ty nerozjeté zrušit, vyhodit 20 % zaměstnanců a po příznivé reakci akciového trhu rychle utéct s bonusy, dokud to vypadá dobře). I když Steve Jobs nebyl svatý, rozhodně mu nelze upřít intenzivní zájem o firmu, což většině dnešních kočovných profesionálních manažerů chybí.

Úvaha: Devět manažerských lekcí Steva Jobse



Tagy: úvaha  apple  steve  jobs  manažer  technik  vývoj  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
14.10.2011 06:16:33   46.149.115.xxx 1853
Je to variace na nekrolog, nebo rychlokurz pro začínající manažery ?
Když už je potřeba S.J. zmiňovat, tak už si zjistěte, jak se jmenuje (Steven Paul Jobs) - nebo by Vám vyhovovalo, kdyby o Vás psali, jako o Míšovi Rybkovi ?
14.10.2011 06:31:12   78.102.36.xxx 376
Od každého něco, ale řekl bych, že spíš to druhé... Autor ještě ani neumřel a ani mě nenapadá žádný důvod, co by mohl namítat proti pěkně znějícímu "Míšovi Rybkovi", mimo to je to autor s nadhledem, který neřeší takové prkotiny, jako jestli ho kritizuje 1 z 10 nebo 9 z 10 čtenářů, takže by se nepozastavoval snad ani nad "Méďou Rybičkou", spíš by se pousmál... Stejně je zajímavé, že jakmile umřete, všichni začnou pužívat všechny vaše nepoužívaná jména, na které jste už pomaličku i zapomněli, od koho je máte...
14.10.2011 06:41:09   78.102.36.xxx 1631
Ať už to někomu může znít nepochopitelně, Steve byl neskutečně nesobecký člověk. Krom jistých vizionářských kvalit tkvělo veškeré jeho kouzlo v tom, že Apple bylo jeho dítko a on ho chtěl zušlechtit i pro případ, že nakonec u kormidla nebude on. Dělal tedy rozhodnutí, kterými se klidně mohl sám vyšachovat (což se jednou také stalo), kdyby nevyšla, ale šlo mu více o dobro firmy, než své vlastní (takže dostal druhou příležitost. Všimněte si, že na firmu, kterou založil a která ho pak vyhodila, nezanevřel!)... A ono mu to vyšlo... Toť recepty jeho úspěchu: Nesobeckost a loajalita k firmě dolova až za hrob! To je frajer
14.10.2011 08:39:42   85.71.89.xxx 306
nesobeckost,loajalita, dobro.. fuj,brrr,blee. jobs nebyl matka tereza. byl jen chlapek, ktery mel vizi a sel vytrvale za ni. nemohl jinak. tak to je, kdyz mate nejake ambice. vizi podrizoval svoje kroky a kdyz to bylo nutne, byl zly, neloajalni egoista. nedej boze, kdyz se mu nekdo postavil do cesty...jinak to proste neslo. v jednom ale souhlasim. byl to frajer. jako stripek do mozaiky doporucuju film pirates of silicon valley .
14.10.2011 16:26:46   78.102.36.xxx 49
Vidím, že spousta lidí nepochopilo tu nesobeckost... Nejde být nesobecký ke všemu, člověk se nikdy nezavděčí všem, nesobeckost nerovná se altruismus... Naopak sobecký člověk se chová sobecky ke každému, někdy i včetně vlastní rodiny. Možná jsem jen zvolil špatné slovíčko, ale za svým názorem si stojím, i když ho dost lidí bohužel nepochopilo. Na Novinkách nebo podobném škváru bych se nedivil, tady mě to překvapuje...
14.10.2011 16:34:23   78.102.36.xxx 33
A Rybkovi samozřejmě padesátník navrch...
14.10.2011 09:28:26   91.214.156.xxx 2110
Zasloužíme si konec vlivu Jobse
Richard M. Stallman se vyjádřil ke smrti Steva Jobse, ikony společnosti Apple.

Říká, že ačkoliv si nikdo nezaslouží zemřít, tak si my zasloužíme konec špatného vlivu Jobse na naši práci s počítači. Vyjádřil své přání, že jeho následníci nebudou v tomto směru tak efektivní.
14.10.2011 11:07:39   89.233.130.xxx 1127
Tak jestli je to pravda, že to opravdu řekl, ta je to pořádný blb. Za více jak 20 let intenzivní práce s počítači jsem si opravdu nevšiml, že by mě Jobs či Apple nějak ovlivňoval (dokonce špatným směrem) v mé práci s počítači a to jsem si prožil dost platforem (Atari, Apple, PC win2000 až win7). Posledních více jak 10 let používám PC s Win a od Apple kupuji poslední 3 roky pravidelně jejich mobilní zařízení, na které jsem si ihned zvykl a jsem s nimi velmi spokojený, ale i tak prostě nevidím žádný špatný vliv na mé užívání např. Windows, u kterých trávím 12-16 hodin denně!
Ten člověk je opravdu velký vůl a ignorant.
14.10.2011 12:22:12   89.102.126.xxx 196
Z pohledu tveho, kazdy ma pravo na svuj nazor, jestli s tim mas problem, tak si vul a ignorant
14.10.2011 15:51:37   88.102.99.xxx 35
Jsem na tom podobně, akorát jsem začínal na Sinclairu, před Win samozřejmě DOS a OS2/Warp. Taktéž jsem si nevšiml, že by mě nějak Windows deformovali přesto musím konstatovat, že mi OSX na obyčejnou práci (net, kancl, sem tam nějaká ta čmáranice) vyhovuje mnohem víc než sebelépe upravené Windows. Oba systémy mají něco do sebe, mac se řídí pravidlem "v jednoduchosti je síla" a Win naopak vynikají v technických disciplínách nebo hrách. Nikdy bych ovšem jeden nevyměnil za druhý - u obou jsem zažil chvíle, které jsem v duchu komentoval slovy "ježiš, todle je tak debilní systém"
14.10.2011 22:53:27   213.192.19.xxx 05
RMS byl vždycky tak trochu blázen. Já s ním v tomhle taky nesouhlasim, imho s tím výrokem o Jobsovi to přehnal.

Nadruhou stranu ale taky udělal mnoho dobrého...
16.10.2011 05:15:07   77.48.12.xxx 61
jindra72 napsal:
Tak jestli je to pravda, že to opravdu řekl, ta je to pořádný blb. Za více jak 20 let intenzivní práce s počítači jsem si opravdu nevšiml, že by mě Jobs či Apple nějak ovlivňoval (dokonce špatným směrem) v mé práci s počítači a to jsem si prožil dost platforem (Atari, Apple, PC win2000 až win7). Posledních více jak 10 let používám PC s Win a od Apple kupuji poslední 3 roky pravidelně jejich mobilní zařízení, na které jsem si ihned zvykl a jsem s nimi velmi spokojený, ale i tak prostě nevidím žádný špatný vliv na mé užívání např. Windows, u kterých trávím 12-16 hodin denně!
Ten člověk je opravdu velký vůl a ignorant.


Vase odpoved je zcela mimo misu, ale takova uz je doba. Medialni pozornosti se casto dostane vyrokum, ktere jsou vytrzene z kontextu a puvodni smysl sdeleni se u nich naprosto vytraci. Ostatne cilem medii ve vetsine pripadu neni ctenare pravdive informovat, ale ziskat si jeho pozornost - prvotni zajem totiz prodava a o tom to je. Stallman se snazil rict, ze Apple ve svem oboru vic nez kdo jiny pomaha k vytvoreni generace lidi, ktera pouziva urcity produkt, aniz by mela sebemensi poneti o tom, jak funguje. To v dlouhodobem horizontu vede k totalni zavislosti zakaznika na dodavateli. Krasnym prikladem jsou moderni auta, kde i vymena zarovky obrysovych svetlometu predstavuje ukon, ktery je mimo autorizovane servisy s patricnym vybavenim doslova nadlidsky.
14.10.2011 14:33:46   193.95.172.xxx 41
Problém s respektem a komunikací není jednostranná věc. Může nastat i přesně opačný jev, kdy si technici hrají na partyzánskou republiku, příkazy neposlouchají, dělají si věci po svém a věří, že až dojde na vydání produktu, management nebude mít jinou možnost, než udělat to, co chtějí. Občas to jde tak daleko, že technici úmyslně lžou a podceňují časovou a nákladovou náročnost produktu úmyslně v duchu filozofie „kdybychom jim řekli pravdu, nikdy do toho nepůjdou, tak jim medicínu dáme radši po lžičkách“.

Neviem ci o tom viete ale tymto sposobom vznikla prva utocna puska na svete, nemecky Sturmgewehr 44. Hitler navrh prototypu zamietol ako neperspektivny a o 2 roky neskor pri inspekcii na sovietskom fronte zistil ze to vojaci pouzivaju.
14.10.2011 14:35:22   194.213.209.xxx 14
Skvely clanek! Diky a jen houst a vetsi kapky!
14.10.2011 20:22:17   109.80.16.xxx 21
Zato vymýšlejí věci, které jsou nekonečně praktické, ale konkurence je nějak pominula – například to, že se přehrávání audia zastaví, pokud vytáhnete sluchátka.

Tohle uměla i moje Nokia 6300, obcas jsem to nemohl docenit, a ještě víc to nemuzu docenit ted, kdy to C2 neumí.
Prostě to přepne do repráku a zacne vyřvávat do okolí, nechápu.
14.10.2011 22:25:01   46.13.253.xxx 811
nějak nechápu,proč ten neustálý chvalozpěv ? Apple vnímám jako firmu,která byla od počátků předražená,respektive přísloví za hodně peněz málo muziky...ani v dnešní době to není levná záležitost!A ta užitečnost toho, co vlastně Apple vyzvedlo ve výšiny 21.století je vlastně omyl,což je vtipné!
Ono to úskalí do dnešních dob to Apple nemělo lehké,klientela založená na individualistech ,kteří rozumí Mac.os a mají naduté peněženky...to bylo v 90 letech normální a kdyby nyní neudělali iPhone,tak sou stále při zemi...ano,jediné co dokázali,že přesvědčili hlupáky aby utráceli velké peníze za něco, co vlastně ani není tak dokonalý,je to jen takovej zlatej rohlík...Malý vtip z práce,máme tam dva takoví svatý jablka a přezdíváme je bohatý boss a jeho zlaté dítě
14.10.2011 22:29:25   46.13.253.xxx 510
oldrick napsal:
nějak nechápu,proč ten neustálý chvalozpěv ? Apple vnímám jako firmu,která byla od počátků předražená,respektive přísloví za hodně peněz málo muziky...ani v dnešní době to není levná záležitost!A ta užitečnost toho, co vlastně Apple vyzvedlo ve výšiny 21.století je vlastně omyl,což je vtipné!
Ono to úskalí do dnešních dob to Apple nemělo lehké,klientela založená na individualistech ,kteří rozumí Mac.os a mají naduté peněženky...to bylo v 90 letech normální a kdyby nyní neudělali iPhone,tak sou stále při zemi...ano,jediné co dokázali,že přesvědčili hlupáky aby utráceli velké peníze za něco, co vlastně ani není tak dokonalý,je to jen takovej zlatej rohlík...Malý vtip z práce,máme tam dva takoví svatý jablka a přezdíváme je bohatý boss a jeho zlaté dítě

jinak pan Jobs , už nyní ...byl převlečenej komouš.Nabízím vám jednoduchý život s nakouslou plackou,díky které vy budete šťastni a budete všude jásat,sláva Applu...takto na mne působil celou dobu,bohužel...ony ty přísloví zde v článku mají přesně ten nádech ale to nic...
14.10.2011 22:56:18   213.192.19.xxx 36
Ty na tom asi budeš psychicky hodně špatně, že? Nejsem fanoušek applu a že mají ty věcí drahé, to souhlasím. Ale s takovouhle zahořklostí jsem se už dlouho nesetkal...

A jestli o něm tvrdíš, že je "komouš", tak žřejmě nemáš šajn, co "komouš" znamená.
15.10.2011 10:47:19   78.98.10.xxx 23
nostrom napsal:
Z pohledu tveho, kazdy ma pravo na svuj nazor, jestli s tim mas problem, tak si vul a ignorant


presne tak. O tom to je - mat svoj nazor a vediet akceptovat toto pravo aj u druhych.
Apple nemusim, nevyhovuje mi ale nikoho od tejto znacky neodradzujem. Mam ine poziadavky a potreby, ktore mi apple nevie splnit. Najviac mi vadi Apple fanatizmus ale s tym nic neurobim. Viem si predstavit dovody, ktore viedli Stallmana k takemuto vyroku. Plus som nazoru, ze o mrtvych nielen v dobrom.

p.s. k clanku. Vadilo mi len jedno - pouzitie v clanku nepodlozenej informacie o zanechani planu na 5 rokov. Cudoval by som sa keby ho zanechal, lebo v dnesnej dobe drzat sa planu na 5 rokov je nezmysel. Hlavne u takej firmy ako je Apple.
15.10.2011 12:06:32   213.192.19.xxx 45
Já teda v poslední době slyším mnohem víc anti-Apple fanatismu než Apple fanatismu...
15.10.2011 13:13:48   46.13.253.xxx 02
kralyk napsal:
Ty na tom asi budeš psychicky hodně špatně, že? Nejsem fanoušek applu a že mají ty věcí drahé, to souhlasím. Ale s takovouhle zahořklostí jsem se už dlouho nesetkal...

A jestli o něm tvrdíš, že je "komouš", tak žřejmě nemáš šajn, co "komouš" znamená.

no jo málo cukru,to víš...hořkost tu já rád ...
15.10.2011 20:55:31   85.162.156.xxx 11
četl jsem na tohle téma jeden zajímavý článek, který to bere zase z trochu jiného úhlu - viz http://www.ictmanazer.cz/2011/10/proc-byl-steve-jobs-vyjimecnym-mana zerem/

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

149 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 62.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.