Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV Úvaha: „Internet už není!“ zvolal. Zbyl jen Google, porno a klepy
Úvaha: „Internet už není!“ zvolal. Zbyl jen Google, porno a klepy
autor: Michal Rybka , publikováno 26.8.2011
Úvaha: „Internet už není!“ zvolal. Zbyl jen Google, porno a klepy

Dnes je internet obecně považován nejen za nejlepší zdroj informací, nejbáječnější médium pro ukládání, ale svým způsobem také za určitou informační autoritu. Je tak snadné vyhledat si něco přes Google a nebo na Wikipedii – ale je to pravda? Nemizí nám náhodou informace před očima a nenahradily obsah jen blogy, eshopy a blikající bannery?


V tehdejší době měli internetoví vizionáři (včetně těch českých) vizi, jak to „papíru“ natřou a ukážou, že jsou nepostradatelní. Zdvořile jsem se proto jednoho z nich optal, co přesně hodlají udělat, až to „papíru“ natřou a stanou se pány světa.

Úvaha: „Internet už není!“ zvolal. Zbyl jen Google, porno a klepy

Stejnou otázku jsem položil arabským studentům, se kterými jsem před lety bydlel a kteří předvídali světu islámské vítězství a celoplanetární chalifát: co budou dělat POTOM? Tvářili se rovněž nechápavě, důležité je přece dosažení cíle. Tak jsem jim řekl, že když se podívám jejich dosavadní úspěchy, netrpím žádným optimismem. Islám převálcoval řadu starých, moudrých a pokročilých kultur, ale byl je schopen maximálně reprodukovat, ne už je rozvíjet. Jediné, co mu zabránilo totálnímu propadu do technologického temna, byla trvalá konkurence okolí – Indie, Číny, Mongolů a Evropanů. Bez tohoto tlaku jejich kultura čelila od ujjámovské dynastie jenom pozvolnému úpadku. V Egyptě zapomněli i na princip kola a provedli technologický reverz pod úroveň Nové říše. K čemu je celoplanetární chalifát, když nemá žádné technologické ambice, nejde mu o poznání, o rozvoj vědy a kultury, o kolonizaci vesmíru, když vše, po čem touží, je zákaz alkoholu, zavedení šarije a pět modliteb od každého pozemšťana denně? Tohle má být ten grandiózní cíl jejich snažení? No: nesetkal jsem se u nich s pochopením.

Úvaha: „Internet už není!“ zvolal. Zbyl jen Google, porno a klepy

I onen internetový guru se tvářil na moji otázku „a co potom“ poněkud překvapeně. Zeptal jsem se dále, jak hodlají změnit tvář médií – a hlavně: jak na tom chtějí vydělávat? Sepsat denně dvacet tisíc znaků je jedna věc, uživit se tím je věc úplně jiná. Ano, dostalo se mi ponaučení o liberalizaci médií, jejich ostřejším soutěžení a vyšší kvalitě, která povede k vyšším výnosům z reklamy. Dojde k evoluci, média budou lepší, odbornější, preciznější – a jenom ta opravdu dobrá budou odměněna příjmy. Ta slabá zhubnou, uschnou a zaniknou. Navíc s tím, jak se propadnou televize do temnot, protože internet nabídne lepší obsah, se přelijí reklamní zdroje do Sítě. Vznikne nový business a nový business bude potřebovat novou reklamu, takže objem stále poroste.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
330 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 162.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.