Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV Úvaha: Nastává nám konec hardcore hraní?
Úvaha: Nastává nám konec hardcore hraní?
autor: Michal Rybka , publikováno 22.7.2011
Úvaha: Nastává nám konec hardcore hraní?

Když nedávno Carmack prohlásil, že už brzy budou dominantní herní platformou tablety a telefony, zavládlo mezi hráči zděšení. Je vůbec možné, že toto prohlašuje autor pecek, jako byl Doom nebo Quake? Kde to jsme? Kde je smysl přetaktování našich PC a kam najednou mizí zdánlivá dominance herních konzolí?


Nejpravděpodobnějším cílem pro „kombinované platformy“ by se tak jevilo PC a Android (za předpokladu, že si zařízení s Androidem dokáží zjednat alespoň nějakou uniformitu a nebude to co pes to jiná ves).  A takový WoW klient pro Androidový telefon – pane, to by byl přímo Everest hardcore hraní, není-liž pravda?

Úvaha: Nastává nám konec hardcore hraní?

Takový malý ždibec, takovou ukázku toho, jak by to mohlo vypadat, ukazuje třeba free aplikace pro iPhone – World of Warcraft Mobile Armory: můžete se mobilně účastnit aukcí, plánovat činnosti v guildách a nebo používat Guild Chat. Samozřejmě, není to mobilní WoWko, ale už to naznačuje zajímavé směry, kudy by se vývoj mohl ubírat.

Takže ne, s mobily a tablety hardcore hraní ani náhodou nekončí – a v podstatě to ani moc neovlivní „nemobilní“ herní platformy. Pětipalcový displej telefonu nebude nikdy konkurencí pro 50" televizi. Tvrdý boj to bude pro mobilní konzole – ale už bylo na čase, aby někdo pořádně zatřásl dominantní pozicí Nintenda v tomhle sektoru. Bude to jenom ku prospěchu věci!

Úvaha: Nastává nám konec hardcore hraní?



Tagy: rybka  úvaha  gaming  herní  svět  tablet  pc  konzole  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
22.7.2011 05:09:51   133.5.165.xxx 887
takze jestli jsem to dobre pochopil tak hardcore hrac je proste magor (nesejde na cem hraje ci co hraje, ale hraje do zblbnuti) tak aspon vim, ze v tom nejsem sam
22.7.2011 05:32:46   84.246.161.xxx 175
Tak trochu mi tu chybé zmínka o hrách většinou spadajících do žánru "grand strategy", které jsou "hard to start, hard to master" - například Hearts of Iron 3, Europa Universalis 3, Gary Grisby's War in the East. Z jiných žánrů sem koneckonců patří i série Football Manager. Tyto hry je v podstatě nemožné pořádně hrát bez časové investice minimálně několika desítek hodin. Takovým casual kontrastem k těmto hrám je třeba Civilization 5, jejíž principy se dají pochopit za pár hodin. BTW většina her uvedených výše by posloužila jako skvělé testy procesoru, protože zde dělá i něco jiného než krmí grafickou kartu.
22.7.2011 06:47:24   82.100.59.xxx 3130
no spíš bych řekl, že hardcore je spíše typ hráče "skiller", který má něco nahráno a který uznává pouze kvalitní AAA tituly a pro kterého neexistují kompromisy v podobě herních gamepadů, hardcore hráč je pro mě PC hráč, který potřebuje myš, protože rozhodují milisekundy a jednotlivé pixely o zásahu či nezásahu apod. no však víte jak to myslím
22.7.2011 07:13:29   213.29.3.xxx 611
problém je definice AAA titulu, protože pro mě jsou většinou AAA tituly zcela jiné než ty co trhají rekordy v prodejnosti po celém světě, většinou se ani nevyskytují v testech hardwaru a tam se prý vybírají AAA tituly
22.7.2011 10:51:42   82.100.59.xxx 81
ano souhlasím, proto jsem tam uvedl "kvalitní" AAA tituly, nenapsal jsem jen AAA tituly
22.7.2011 11:00:44   194.228.223.xxx 145
takovouhle definice hardcore hrace vyznava i jeden vtipalek, ktery tvrdi ze kazdy spravny hrac musi mit eyefinity, jinak je hrani ztrata casu. nech me hadat...ty si k pc hrani asi tezko pricichnul pred roky 2000-2002 ze?naprosta vetsina dnesnich i tech kvalitnich aaa her jsou proste ukazkove casual hry vcetne tech radoby slozitych slozitych rpg jako treba prvni dragon age.
23.7.2011 21:05:22   213.220.231.xxx 11
HC hrac je imho ten, kdo ma svy odehrano, v ramci zanru umi vychutnat, a hlavne se zbytecne neomezuje na jednu platformu. Dobrou hru si zahraje bez ohledu na to, na cem a jakym zpusobem se hraje.
22.7.2011 07:48:44   93.99.208.xxx 681
HC hráč podle mě není ProGamer, ale labužník, co si vybírá tituly co bude hrát a je mu ukradený jestli je to indie nebo AAA titul. HC hráč je podle mě člověk co se toho už něco nahrál a sám zažil historii her nebo se o ní alespoň trochu zajímá. HC hráč je člověk, který si prostě usmyslí že bude hrát nějakou obtížnou hru a i když mu ze začátku vůbec nejde, manuál je povrchní a ovládání složité, kousne se do zadku a vydrží (já, X3:TC který teď na bůhví kolikátý pokus rozjíždím, ale hodlám ho pokořit ). Jenom fanda nebo HC hráč vydrží a naučí se nastartovat A10ku Warthoga. HC dokáže hrát na čemkoliv a i když bude hrát poprvý, půjde mu to.
Snad jsem někoho neurazil, nepohoršil, nepopudil ani nijak psychicky netraumatizoval. peace
22.7.2011 08:08:47   89.111.108.xxx 201
Tohle je asi mně nejbližší definice hardcore hráče. Nicméně stejně mám za to, že definice hardcore hráče není dostatečně ustálená a jednotná a každý to vnímá trochu jinak.
22.7.2011 12:31:08   194.79.55.xxx 101
HC hráč nerovná se ProGamer je chybná definice. V čem progamer nesplňuje tebou uvedený popis HC hráče? Progamer je pouze TYP HardCore hráče s užším zaměřením, zavedený do většího extrému.
22.7.2011 08:28:20   178.41.13.xxx 410
myslím, že článok rozobral dosť presne definíciu "hardcore hrania", ale skôr z pohľadu trhu, platforiem a prístupu hráča ku konkrétnej hre.

ja by som sa na to pozrel z iného pohľadu, ktorý nebol v článku spomenutý. zápletka v prvom odstavci bola jasná... množstvo hlavne starších dlhoročných hráčov dnes nadáva na osekanosť a zjednodušenosť herných titulov či už z pohľadu ovládania, herných možností alebo samotného deja. to je podľa mňa hlavná pointa, či sa v tejto dobe naozaj herný svet mení a opúšťa svoje zaužívané princípy, alebo je to len výmysel a rozmaznanosť hráčov...

v tomto si treba uvedomiť jednu vec, že za posledných cca 7-8 rokov za herný svet veľmi diametrálne zmenil. hranie hier /či už na PC, konzolách, alebo prenosných platformách/ sa stalo celospoločenskou uznávanou širokospektrálnou zábavou, podobne ako sledovanie televízie, chodenie do kina, na koncerty alebo na športové podujatia. to je obrovská zmena oproti minulosti, kedy boli hráči považovaní len za okrajovú skupinu "podivínov", ktorí sa venovali takej úchylnej činnosti ako bola prežívanie umelo vytvorených príbehov vo virtuánom svete. svojim spôsobom to bolo v minulosti celospoločensky vnímané ako diagnóza, a to si myslím vôbec nepreháňam. v tej dobe sa považovalo za divné, že niekto je ochotný mrhať kopou času nezmyselným prežívaním "neexistujúcej reality" a ešte sa dokázal pre to aj nadchnúť a stalo sa to dôležitou súčasťou jeho života. v posledných rokoch ale nastal zásadný obrat a dnes sa hraniu venujú ľudia každého veku a spoločenského postavenia bez akýchkoľvek predsudkov. z toho vyplýva aj vývoj herných titulov, ktoré musia osloviť široké spektrum hráčov. napadá ma jediné slovo, ktoré vystihuje podstatu toho zamerania - mainstream. nejde ani tak o hardcore a softcore, ako skôr o mainstream a alternatívnu scénu. je tu veľa spločných prvkov s filmovým priemyslom, čo už bolo okrajovo spomenuté aj v článku. a to je zrejme to, o čom staršia generácia hráčov rozpráva a kam smeruje svoju kritiku v dnešnej dobe. dnešné mainstreamové hry /rozumej predovšetkým AAA tituly, ktorých cieľom až povinnosťou je predávať kópie po miliónoch a najlepšie hneď prvý týždeň po uvedení/ už pri vzniku musia prejsť "učesaním", aby nikoho vo finálnej podobe a v globálnom merítku neurazili. preto sú dnes všetky hry až nechutne politicky korektné /stačí si spomenútť na nezmyselný humbuk pred vydaním Medal of Honor 2010/, preto v hrách čoraz častejšie strieľame zombíkov namiesto ľudí hociakej rasy a veku, atď... a samozrejme preto je väčšina titulov lineárna a celkovo "user friendly". jedinú výnimku snáď dnes tvoria stratégie, ktoré si stále držia svoje vlastné spektrum hráčov a vďaka forme ovládania aj nezvačajne vysoké zameranie na platformu PC.

myslím, že v rámci tohto vývoja herného trhu by mohol nastať čas podobne ako u filmov na nástup alternatívnej hernej scény pre fajnšmekrov, ktorí hľadajú inú formu zážitkov, náročnejšiu na vstrebanie a vnímanie. nejde ani tak o náročnosť, ako i inú nekonvenčnú formu zážitku. tu však vidím jeden zásadný problém - zatiaľ čo filmová alternatívna scéna si vystačí so zlomkom financií, ktoré sa utratia na vznik hollywoodskych mainstreamových trhákov, herný svet je v tomto skôr naruby... herný fajnšmeker neočakáva od nemainstreamovej hry iba inú formu zážitku, ale je vo väčšine prípadov náročný aj na vizuálnu stránku /ktorá by mala byť na top úrovni/, ale predovšetkým na dĺžku hry a široké herné možnosti. to si už z princípu pýta rovnaké, ak nie vyššie náklady na vývoj ako je tomu u mainstreamových titulov. a to môže byť pre vzik takýchto hier zásadný problém. dnes sa ťažko nájde investor, ktorý je ochotný vraziť kvantum financií na vývoj hry, ktorá si nedáva za cieľ osloviť široké apektrum hráčov a maximalizovať predaj. každý investor by chel radšej vydať 10., 11., 12. diel Call of Duty. no, uvidíme kam nás tento trend moderného herného biznisu nakoniec dovedie.
22.7.2011 09:53:27   83.240.46.xxx 240
Spíš než ten článek jsi to výborně rozebral ty. Já už mám také plné zuby těch mainstreamových rychlokvašek(lineárních koridorovek) které musí povinně vyjít souběžně s nějakým béčkovým filmem pro teenagery. Co ale máme hrát, když už jsme jednou na hrách závislí a potřebujeme je k životu jak vodu? Už jen s nostalgií vzpomínám na některé tituly u kterých se muselo opravdu přemýšlet a hrály se třeba měsíc. Začínal jsem hrát na PS1,pak na PS2 a zkončil jsem u PC. Na telefonu hraji v čekárnách atd. takže mě jako vášnivému hráči je ůplně jedno na čem hraju, ale chci kvalitní tituly s dlouhou herní dobou a to už je dnes z důvodů které jsi zmínil, bohužel problém..
22.7.2011 11:08:18   178.41.13.xxx 80
je pravda, že si už len ťažko spomeniem, kedy som naposledy v FPS-ke musel najprv nájsť cestu levelom, až potom sa mi zobrazila aj na mape, resp. kedy som naposledy v FPS-ke vôbec musel použiť mapu. o nejakých logických puzzle ani nehovoriac /česť výnimkám, ktoré sa dajú spočítať na prstoch jednej ruky/.
22.7.2011 08:36:20   89.103.182.xxx 623
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
22.7.2011 11:09:36   85.161.78.xxx 62
to tak, na práci
hraní na smartpohe a různých malých mašinkách je nouzové, tak do vlaku, autobusu kde se člověk často dost nudí. Tyto věcičky jsou malé, mají malé displeje, malé ovladací prvky a po pár hodinách se musí nabíjet.

PC má komfortní ovládaní, je na výběr klávesnice s myší či gamepad, volant apod, taktéž obraz je jinde kvalitou i velikostí, jelikož jsou zapojeny do sítě nemusí se sledovat stav nabití a taktéž ergonomie je úplně někde jinde
22.7.2011 16:30:32   81.30.228.xxx 10
jenže hry hraje spousta děcek a pro ty je ideální tablet, na kterém budou mít poznámky do školy, úkoly a kterému o přestávce narazí na záda kryt se spoustou mikrotlačítek a analogových joysticků a hurá .. můžou pařit.
A nová generace bude určovat směr, takže za 10 let může být všechno jinak.
22.7.2011 16:59:05   85.162.217.xxx 00
jenže pořád jde jen o vyplnění času nudy někde venku, o přestávce, na cestě atd.
S těmi tlačítky a analogy bych to tak růžově neviděl, v kurzu jsou dotykové displeje a minimum tlačítek a na dotykáči půjdou hrát leda strategie
22.7.2011 08:37:29   93.99.166.xxx 151
Kua, ten screen z Doom-a mě dostal ..... mam takovou chuť si to zas po x letech zahrát a připomenout si ty časy.
24.7.2011 22:37:27   88.102.99.xxx 00
Dnes jsem se byl mrknout v ArcadeHry.cz - doporučuju vyzkoušet i mladším ročníkům. 20-30 let, bez pozlátka... a pořád je to hardcore
22.7.2011 09:43:55   77.240.177.xxx 10
Niečo v podobnom zmysle som mal namysli počas čítania tohto článku.
.
Celý článok o ťažkosti hry a teda "hardcore" hovorí o niečom inom. Lebo potom je hardcore aj stláčanie stopiek, s tým, že sa snažím o lepší čas. Je to náročné, extrém je dostať sa na planckovú konštantu A ono je to tak možno správne.
.
V tomto sa nepovažujem za hardcore hráča. Nehrávam hry na very hard/insane obtiažnosti (teda ak to nie je nejaká moja veľmi obľúbená hra, ktorú hrám desiaty krát), hrám ich pre atmosféru, ktorú dokážu vytvoriť, príbeh, celkové pozadie, ktoré dokáže rozšíriť moje obzory, široké možnosti, ktorých cieľom je moje pobavenie. Jednoducho vtiahnutie do virtuálneho sveta, ktorý je prepracovaný vo všetkých aspektoch.
.
Preto rovnako vnímam rozširovanie hráčskej obce. Buď sa jedná o stámiliónové projekty, ktorých cieľom je predať, čo najväčšej možnej skupine a tým pádom sa musia prispôsobiť najnižšiemu spoločnému menovateľovi. Čiže podobne ako seriály a relácie v televíziách, ktoré majú najväčšiu sledovanosť, preto televíziu nevlastním a teda nesledujem. Nie je to pre mňa.
.
Na druhej strane sú zase tie jednoduché hry. Nevravím, tetris na záchode si zahrám, ale nie ako hlavnú náplň. A môžeme sa stále upokojovať, že predsa to neovplyvní našu hlavnú platformu. Ale myslíte si, že výrobcovia hier sú blbci? Ak uvidia, že im stačí spraviť tetris a zarobia na tom desať miliónov, ako keby sa trápili s prepracovanou hrou a zarobili by milión, tak samozrejme budú robiť to prvé. Je to predsa ich zdroj príjmu.
22.7.2011 11:30:23   178.41.13.xxx 60
je to tak, ale nevidel by som to tak čierne. hry sú dnes v prvom rade biznis, ako ktorékoľvek iné zábavné odvetvie. ale to neznamená, že odteraz sa všetci vždy a všade poženú len za ziskom. samozrejme tento aspekt tu je a už tu zrejme navždy bude, ale herný trh sa stále rýchlo vyvíja a som si istý, že časom sa dostanú k slovu aj menej masovo zamerané tituly. každé odvetvie prechádza vývojom a aj dnešní hltači mainstreamu sa toho raz nabažia /dospejú/ a začnú sa obzerať po hrách iného typu.

herný biznis je už dnes schopný vyprodukovať veľké zisky a štúdiá časom pochopia, že je aj pre nich dobré popri tituloch, ktoré im zarobia kopec peňazí obetovať časť príjmu aj iným, ktoré budú viac experimentálne a budú posúvať vývoj hier dopredu. to myslím hlavne z hľadiska hrateľnosti, než technológií.

typickým príkladom takého úspechu je pokus Valve s Portalom, ktorý vznikol ako experiment a v pokračovaní sa stal plnohodnotným multiplatformovým titulom. takže dúfajme, že pohlavári herných štúdií si uvedomia dôležitosť experimentovania s novými nápadmi, lebo som si istý, že nastane doba, keď sa presadia práve tí, čo nezaspali na vlne úspechu mainstreamových titulov a boli ochotní inovovať.
22.7.2011 10:09:30   160.218.43.xxx 10
Tak tohle, tohle by se mělo zapsat do něčeho jako "herní bible" !
22.7.2011 10:24:58   194.228.220.xxx 30
22.7.2011 10:57:10   94.229.39.xxx 30
Citace:
bude možné hrát na více a více místech a upevňovat své závislosti.

toto je vystizne pomenovanie dnesneho trendu
22.7.2011 13:55:27   46.226.16.xxx 00
Já tu vidím paralelu v hierarchii programátorů podle programovacích jazyků.
22.7.2011 14:06:48   188.175.51.xxx 11
"Když nedávno Carmack prohlásil, že už brzy budou dominantní herní platformou tablety a telefony, zavládlo mezi hráči zděšení."

Tak toto mnou ani nehlo. Děsivější je klid na poli grafických karet...
22.7.2011 14:25:39   188.112.68.xxx 110
belgorad napsal:

Tak toto mnou ani nehlo. Děsivější je klid na poli grafických karet...


co je na nom desive ? potrebujes gtx890 aby si si zahral directx9hry na 6500x3900 ? lol
22.7.2011 18:30:18   188.167.85.xxx 46
tak konecne to niekto vysvetlil aj zarytym PCckarom ze nejde o grafiku
22.7.2011 19:43:52   80.239.243.xxx 62
Právě že o grafiku jde. Grafika odlišuje PC od zbytku, zážitek z hraní na PC velmi ovlivňuje grafika, což všelijaké jiné platformy neumožňují. Nerozumím ani snižování detailů PC hry, když za to platíte a tvůrci chtěli, aby tak hra vypadala.
22.7.2011 19:36:32   88.101.2.xxx 20
U toho jsem si vzpomněl na jednu parádní hru Winterbells. No hrál jsem to asi 30 minut (a to prosím se zapnutou hudbou ) a pak jsem to nevydržel a musel jsem se jít vys**t.
Kdyby někdo chtěl, tak www.ferryhalim.com/orisinal/g3/bells.htm
22.7.2011 21:49:55   77.48.70.xxx 01
tak já zase emigroval na "starý dobrý" flashovky a potom hry jako NESovky, a pak třeba generally, soldat, apod "píčovinky"
22.7.2011 23:22:39   78.102.68.xxx 00
hardcore enough
(zejména poslední minuty)
22.7.2011 23:24:43   78.102.68.xxx 10
ehm, nějak mi to nevzalo odkaz:
http://www.youtube.com/watch?v=H_tmFUWu9bI&feature=related
23.7.2011 07:11:19   193.85.27.xxx 42
Vypadá to, že se jedná o nejlepší článek o harcore hraní na českém webu. V podstatě souhlasím s tím co zaznělo a to včetně komentáře o grafice, která s hardcore hraním nikdy přímo nesouvisela i když by se mohl zdát někdy opak. Velmi si cením krátké, ale důležité zmínky o motivaci hráčů - hra, která nepůsobí tlak na hráče není hra, ale prachsprosté zabíjení času - "tlakem" se dá dnes označit téměř cokoliv produktivního, v podstatě i prostá nutnost pohnout myší doprava a nejít rovně začíná být v mnohých hrách nadstandard. Jako bývalý hardcore hráč RPG(hry z amigy jsem věkově nestihnul a tak jsem si je v 90tých letech zpětně propařil na PC) se musím pousmát při pohledu na Dragon Age - nejlepši parodii na RPG hry za poslední roky. A koho baví hrát parodie? Čímž se dostávám k fatálnímu závěru, to jest, že pařím ET asi 6 let a dnešní hry už mě pomalu a jistě přestávají cokoli říkat.
23.7.2011 07:24:42   78.136.143.xxx 04
to my připomíná mých necelých 5 tisíc hodin strávených u Counter-Strike:Source
sice my to docházi až ted kdy si už jen občas zahraju zombie mod nebo GUNGAME, že jsem to doháněl do hardcoru

nemálokrát se my stalo že jsem dostal BAN na serveru za udajný neodhalitelný hack

ale začínám se chytat na MMORPG to je pravda ještě hledám to pravé ale pustím se do dalšího hardcoru
23.7.2011 13:23:18   90.180.186.xxx 813
Cely tenhle clanek je jen snuska pseudo intelektualnich blitek
23.7.2011 16:37:20   188.175.50.xxx 01
Citace:
co je na nom desive ? potrebujes gtx890 aby si si zahral directx9hry na 6500x3900 ? lol


tak zrovna výkon jsem na mysli neměl...
26.7.2011 20:48:38   89.176.243.xxx 130
Naprosto ve všem souhlasim s autorem článku, až na to že budoucnost hardcore her nevidim tak růžově. Přece jenom her jako stalker ubejvá a množej se hry pro děti jako třeba CoD, FEAR 3, nebo Mafia 2 (ano i ta) a podobný lehký hry, který nejdou nedohrát a proto se opravdu bojim kam ten svět spěje. Navíc většina těch "casual" her je pro konzole a těm se dneska podvoluje celej herní trh protože nejvíc vydělaj. To že už několik let nevyšla AAA střílečka hez autohealu (a nebo jich je hodně málo) je důkaz mejch slov. Proč bych měl hrát hru kde se na vteřinu schovam a jsem zas jako novej? Prosím ať mi to vysvětlí někdo kdo takový hry hraje, protože já to pravdu nechápu. Nebylo to nádherný přemejšlet kde je jaká lékárnička a podle toho hrát? Nebo si šetřit lékárničku na ňákym místě protože kvuli 10% zdraví se nevyplatí ji brát? Tohle je hardcore. Hardcore hry jsou něco jako Metal a casual hry jsou zase hip-hop. A chci hodně mínusů od hoperů protože je nemam rád.
28.7.2011 14:14:08   46.13.98.xxx 00
JJ souhlasim se všim a hopeři sou vymaštěný palice :-D Akorát u mě to neni metal ale pořádný techno
28.7.2011 14:26:44   89.176.243.xxx 11
To já uznávam hodně hudebních stylů, klidně i jazz, blues, vážnou hudbu, ale jediný co fakt nemam rád je dnešní populární hudba a hop.
28.7.2011 16:07:23   88.208.100.xxx 00
Parádní článek perfektně reflektující reálný stav věcí. Tvoje články čtu už od dob co jsi ve Score (nebo to byl Level?) taktoval Mendocino z 300MHz na 448MHz a furt mě to baví. Navíc je ten pohled velmi objektivní.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

122 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 57Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.