Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV Úvaha: Nastává nám konec hardcore hraní?
Úvaha: Nastává nám konec hardcore hraní?
autor: Michal Rybka , publikováno 22.7.2011
Úvaha: Nastává nám konec hardcore hraní?

Když nedávno Carmack prohlásil, že už brzy budou dominantní herní platformou tablety a telefony, zavládlo mezi hráči zděšení. Je vůbec možné, že toto prohlašuje autor pecek, jako byl Doom nebo Quake? Kde to jsme? Kde je smysl přetaktování našich PC a kam najednou mizí zdánlivá dominance herních konzolí?


O něco podobného se pokouší Nintendo, které se svým 3DS snaží od smartphonů odlišit hlavně silnou podporou augumented reality a 3D, ale stojí proti armádě velice schopných výrobců hardware, velmi dobrým operačním systémům (vedle iOS i Androidu vypadá systém Nintenda 3DS jako hodně velké retro) a také záplavě levných a dobrých her.

Úvaha: Nastává nám konec hardcore hraní?

V 90. letech minulého století byly rozdíly mezi platformami spíše v dimenzi výkonu, rozšiřitelnosti a kompatibility, což vedlo k paralelnímu vývoji stejných titulů pro různé platformy, často za cenu úprav či osekání. Dnes se platformy svými vlastnostmi od sebe vzdalují a paralelní vývoj je možný pouze pro systémy, které se sobě navzájem podobají – kupříkladu mezi iOS a Androidem a nebo PS3, Xboxem a „třetí výkonnou DX9 konzolí“ – totiž PC. (Nekamenujte mě, ale ono to tak vážně do značné míry je.)

Vlna casual her, které přišly v posledních letech, je spíše sadou pokusných balónků, kterými se vývojáři pokouší zjistit, co na novém hardware jde anebo nejde udělat, co funguje a co nefunguje. Jakmile nějaký koncept zabere, objeví se hry, které ho využívají a jsou více hardcore. Taneční hry, které začínaly jako experiment, jsou dnes na vyšší obtížnosti zatraceně hardcore. Angry Birds, pokud je chcete dohrát „všude na tři hvězdy“, jsou taky docela drsná záležitost.

Hry pro hardcore hráče, ty dlouhé a ty, které můžete hrát stále dokolečka, jsou pro velké výrobce důležité: když lidi hrají vaši hru stále dál a dál, nekupují si jiné tituly a tím vlastně „moříte konkurenci hlady“. Nikde to není tak dobře vidět, jako u „nejvíce hardcore her současnosti“ – MMORPG a sociálních her, kde ty úspěšné kusy v podstatě zabírají trh samy pro sebe. Úspěšné hardcore tituly „vytěsňují volný čas hráčů pro jiné tituly“ a upevňují vaše místo na trhu.

Úvaha: Nastává nám konec hardcore hraní?

Navíc se zdá, že mezi tablety a PC může nastat synergický efekt: pokud se u populárních sociálních her a MMORPG objeví i jejich „mobilní klienty“, mohlo by se stát, že mobilní aplikace nakonec PC hraní pomůžou, protože vám dovolí pokračovat v hraní i mimo vaši „hlavní platformu“. Pravděpodobnost, že k něčemu podobnému dojde mezi mobilními platformami Google či Apple a konzolemi Sony, Microsoftu a Nintenda, je výrazně nižší, protože každý zahrádkář si hlídá svou proprietární zahrádku.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
122 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 57Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.