Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV Úvaha: Nastává nám konec hardcore hraní?
Úvaha: Nastává nám konec hardcore hraní?
autor: Michal Rybka , publikováno 22.7.2011
Úvaha: Nastává nám konec hardcore hraní?

Když nedávno Carmack prohlásil, že už brzy budou dominantní herní platformou tablety a telefony, zavládlo mezi hráči zděšení. Je vůbec možné, že toto prohlašuje autor pecek, jako byl Doom nebo Quake? Kde to jsme? Kde je smysl přetaktování našich PC a kam najednou mizí zdánlivá dominance herních konzolí?


Do jisté míry se tak směšují dvě zcela nesouvisející věci:

A) Ochota na investice do her a hardware, potřebného k hraní.
B) Objem tráveného času u hraní jako takového.

Nás bude nejdříve zajímat ta první. Jako hardcore je viděn takový hráč, který investuje hodně peněz do her a hardware, hodně kupuje a v podstatě přizpůsobuje své výdaje hraní. Hardcore hráč bude preferovat novou grafiku nebo SSD disk před dovolenou u moře, protože tam by se stejně jenom nudil. A když už peníze nemá, tak se věnuje tuningu svého stroje v rámci možností (je to zajímavé, ale řada opravdu hardcore hráčů má docela hluboko do kapsy a věnují se tedy barterovému obchodování se součástkami, případně výměnou hardware za služby – sestaví známému nový počítač a za to si odnesou nějaké starší díly). Jako hardcore hardwarový systém je pak považován takový, který má více jader, více grafik a teče v něm více vody či více dusíku, než v nehardcore systému. Pak se zdá, že hardcore hry mohou běžet jen na hardcore herních systémech, zatímco na systémech kancelářsky konzumních anebo jiných slabších strojích žádné hardcore herní tituly běžet nemohou.

Úvaha: Nastává nám konec hardcore hraní?

Z logického hlediska je ale dělení her na hardcore a casual podle hardwarové náročnosti pustý nesmysl. Je hra, ve které zapnete v options „super high settings“ jiná, než ta samá hra na „very low settings“? Nebo můžeme tvrdit, že na dané konzoli existují jenom casual a nebo jenom hardcore hry, protože tam máme unifikovaný hardware a žádné výkonové škálování tam prostě neexistuje? Nepochybně ne a z toho jasně plyne, že hardwarová náročnost je pro posouzení „hardcore vs. casual“ hraní absurdní kritérium. Jediné, co lze s jistou mírou spolehlivosti říci, je to, že „hardcore“ hry pro PC obvykle používají svou „hardcorovitost“ jako omluvu pro zvýšené hardwarové nároky a tytéž hardwarové nároky občas používají jako výmluvu pro svou obsahovou plochost a primitivnost. 

Jako dlouholetý hráč musím říci, že nevidím žádnou korelaci mezi hardwarovými nároky a „hardcorovitostí“ hry a pokud už něco pozoruji, tak spíš slabou zápornou korelaci – hardwarově náročné a líbivé hry nebývají ani nijak zvlášť chytré, ani nijak zvlášť propracované, jako by snad vzhled byl vším a mohl zamaskovat to, že hra je krátká a moc se toho v ní nedá dělat. Jenomže lepší shadery z blbé hry lepší kus vážně neudělají a casual hru na hardcore také nezmění.

Úvaha: Nastává nám konec hardcore hraní?



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
122 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 57Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.