Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV Úvaha: Když pravidla vývoje brzdí vývoj samotný
Úvaha: Když pravidla vývoje brzdí vývoj samotný
autor: Michal Rybka , publikováno 15.4.2011
Úvaha: Když pravidla vývoje brzdí vývoj samotný

V moderním světě oslavujeme pokročilé vývojové metody, a zapomínáme na efektivní vývojové metody ze staré školy. Je to dáno softwarovým vývojem, který prosazuje „ne-průmyslové“ vývojové postupy. Změna je dobrá, buďme agilní, nebojme se změn, přesypávejme procesy během vývoje! Některé jsou opravdu super, ale...


Říká se, že nejhorší manažer není ten, který nečte odborné knihy, ale ten, který je čte a nepochopí. Může se tak snadno stát, že pak prosazuje postupy, které jsou sice moderní, ale příliš se nehodí pro danou organizaci. Částečně za to můžou i evangelisté moderních metod, kteří je nekriticky oslavují a málo, velmi málo zmiňují podmínky, za kterých tyto metody fungují. Nevím, zda to je daň, kterou platíme za příchod moderní americké literatury, která autorům zakazuje jakékoliv pochybnosti a nutí je dokolečka opakovat proud jednoduchých manter, ale varování a upozornění na problémy často v podobných knihách chybí. Jsou tam jen samé příklady a úspěchy. 

Před lety jsem objevil obskurní, nicméně zajímavou knihu o moderní magii, která začínala pozoruhodnou, třicet stran dlouhou kapitolou „Magická způsobilost“ rozsáhle pojednávající o tom, proč byste magii neměli používat. Bylo to prakticky pojaté varování v tom smyslu, kdy a proč byste neměli poznatky z dalších kapitol používat, aby se vám to nevymstilo. Podobné varování je v moderních příručkách kupříkladu o agilních metodách nebo reengineeringu velmi vzácné – a pokud se tam vyskytuje, je obvykle jen „pod čarou“.

Úvaha: Když pravidla vývoje brzdí vývoj samotný

Nevhodná moderní metoda přitom dokáže způsobit totální chaos. Základem agilních metod je kupříkladu úzký kontakt vývojářů se zákazníkem, propojení odborníků z jednotlivých oblastí do úzce spolupracujících vývojových týmů a krátký cyklus vývojových iterací. Aby to fungovalo, musí tuto metodiku pochopit všichni, všichni s ní musí být srozuměni a musí ji podporovat. Pokud se v týmu uhnízdí nějaký „sabotér“, kupříkladu zákazník, který nechápe pojem „cyklus“ a od začátku vidí jenom „nedodělanou, nevyhovující věc“, máte problém. Pokud nějaký vývojář odmítá sdílet informace, máte problém. Pokud se vedení rozhodne do vývoje nesystematicky zasahovat direktivním způsobem, máte problém. Pokud je tým současně řízen několika způsoby a nebo jsou jeho klíčoví členové nasazeni na více projektů, máte problém. Dobře míněný systém se vám začne rozkládat a vytvářet naprosto neuvěřitelný chaos.

Pokud se rozhodnete použít nějakou novou metodu, na kterou nejste navyklí, není od věci si objednat konzultace od člověka, který s ní má praktické zkušenosti a to ideálně z velmi podobného odvětví. Předtím, než přikročíte k prvnímu kroku její implementace, je zcela na místě nejdřív udělat „krok nula“ a prozkoumat, zda je taková metoda pro vás vůbec vhodná. Možná váš klasický produktový cyklus není ideální, ale všichni mu rozumí a ví, co se od nich kdy čeká. Když si pozvete na přednášku pána, který jedno dopoledne mele abstraktní povídačky a pak ponechá vaše pracovníky ve stavu zmatení s tím, že teď už to zvládnou, neměli byste si připadat bezpečně.

Mnohem výstižnějším pocitem by bylo divné mravenčení u žaludku ve chvíli, kdy před vámi ustupuje moře do dálky: to klesá voda před blížící se tsunami, kterou jenom ještě nevidíte na obzoru...



Tagy: uvaha  rybka  technologie  firma  korporace  vývoj  pravidla  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
15.4.2011 07:27:42   46.149.115.xxx 468
Opět perfektní počtení na páteční dopoledne v práci, přihazuju 50 peněz
15.4.2011 20:05:04   85.71.42.xxx 1826
Ehm. mě spíš ten článek přijde jako typicky novinářskej blábol o ničem. Spousta v podstatě keců ve skutčnosti o ničem. Míchání marketingu, vývoje, nesouvisejících strategií, kdy každá řeší něco jinýho, povrchní okecávání.

Napsat na jedinou myšlenku - že ne každá metoda je vhodná všude - čtyři stránky textu, to je správný novinářský umění...
16.4.2011 21:45:47   90.179.59.xxx 91
Mně naopak přijde jako téměř přesný popis reality . Měl jsem tu pochybnou čest být účastníkem několika vývojových projektů a můžu říct, že popisované děje nastávají téměř s železnou pravidelností. Osobně bych jen trochu změnil popis vývojového cyklu (hned první odstavec) - vývoj většinou probíhá s přímou a velmi těsnou vazbou na výrobu a její technologii. Nikdo dnes totiž nevyvíjí nevyrobitelné produkty...
15.4.2011 07:32:38   78.45.118.xxx 156
Pěkná úvaha, tleskám autorovi, sám jsem novinář, takže dokážu ocenit. Ale zkusil si někdo z vás článek projít a podívat se jen na ty obrázky? LMAO
15.4.2011 08:17:51   78.102.36.xxx 140
Ano, zkusil, obrázky jako vždy neotřelé a inspirující, prostě "rybkovité", jen jsem nepochopil na třetí stránce obrázek z premiéry Milionáře z chatrče...
15.4.2011 09:40:34   89.176.180.xxx 90
Ty voe, zrovna jsem zde chtel vznest dotaz na to same Tenhle jsem taky nepochopil.
15.4.2011 07:43:02   213.81.156.xxx 185
Vyborny clanok.. ale veeelmi dobry..
Asi dam precitat nasim generalom, aby premenovali nase R&D na "usetri kde mozes"
15.4.2011 08:38:37   217.12.48.xxx 1313
Pekny clanok. Dakujem. Jeden tip pre autora- nemohli by ste dat na prvu stranu namiesto toho nic nehovoriaceho obrazka radsej fotku CEO Nvidie Jen-Hsun Huanga, ako drzi zrezanu kartu "akoze fermi" ???
Lepsie by zapadla do kontextu a viac ludi pozna tuto "slavnu prezentaciu".
15.4.2011 12:47:05   78.102.36.xxx 150
Dovolím si tvrdit, že tě omlouvá jedině věk, jsi nepoznal Davida Copperfielda, jak se snaží čarovat s W7?
15.4.2011 08:47:41   88.83.233.xxx 173
Bravo pane Rybka. Článek zcela jiné ligy než zde někteří opakovaně produkují.
15.4.2011 10:39:35   84.242.66.xxx 231
Nejlepší je když management a marketing prodávé něco jinýho než vývoj vyvája. A zjistí to tejden před launchem
15.4.2011 14:43:20   194.176.105.xxx 250
take se pridam.
A nebo kdyz Jobs presvedcoval vsechny ze multitasking vlastne neni potreba a ze jen zere baterku. Mohl na rovinu rict ze zatim neprisli na zpusob jak to udelat aby to bylo blbu vzdorne jako vse od apple.
Kdyz tento zapekleny problem vyresili tak prisli s musltitaskingem jako by ho prave oni vynalezli.....
Ale kazdopadne dobry clanek vhodny k zamysleni
15.4.2011 17:23:49   77.48.99.xxx 615
No moment 1. iDevices multitasking už používaly, například při zapnutém iPodu. 2. Apple neřekl, že multitasking je k ničemu, pouze řekl, že ho zatím neimplementují kvůli tomu, že prozatím neznají způsob jak ho implementovat, protože klasický způsob žral moc baterii. (Přesně to řekl při prezentaci iOS 4 - multitasking jsme neměli, protože jsme nevěděli, jak na to, ale teď už to víme) 3. Když multitasking uvedl, nefungoval jako u všech ostatních. iOS využívá z větší částí Fast App Switchingu a plnohodnotný multitasking umít pár služeb, například navigace. Celkem jich je, pokud si dobře pamatuji, 7.
15.4.2011 19:39:39   109.81.2.xxx 41
Děkuji za super počtení, zrovna dnes jsem měl chuť jednu agilní metodu někomu narvat - víte kam...
15.4.2011 21:12:02   93.153.126.xxx 63
Pokud pan Rybka neni programator, ani nikdo jiny zacleneny do procesu, tak je fakt dobry ve studiu veci zvenku, krasne popsano, jako clovek co uz nejakym tom vyvojovym tymu, vcetne toho "agilniho" byl tak trochu tusim o cem pise .
18.4.2011 21:15:25   89.24.152.xxx 20
Jsem v této oblasti naprostý laik, ale tohle se četlo jedním dechem. Bylo to napsáno čtivě a s lehkostí. Leccos jsem se dozvěděl a pochopil a rozšířil si obzory. Dnešní návštěva pctuningu se vyplatila.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

343 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 158.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.