Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV Úvaha: Když pravidla vývoje brzdí vývoj samotný
Úvaha: Když pravidla vývoje brzdí vývoj samotný
autor: Michal Rybka , publikováno 15.4.2011
Úvaha: Když pravidla vývoje brzdí vývoj samotný

V moderním světě oslavujeme pokročilé vývojové metody, a zapomínáme na efektivní vývojové metody ze staré školy. Je to dáno softwarovým vývojem, který prosazuje „ne-průmyslové“ vývojové postupy. Změna je dobrá, buďme agilní, nebojme se změn, přesypávejme procesy během vývoje! Některé jsou opravdu super, ale...


Klasický produktový cyklus vypadá tak, že si na základě analýzy trhu vyberete, co chcete vyvinout, necháte si to navrhnout, vyrobíte prototyp, schválíte prototyp, navrhnete výrobní proces, připravíte výrobu, začnete produkovat své zařízení a pak ho budete marketovat a prodávat. Na základě vašeho úspěchu a nebo neúspěchu pak upravíte své představy o tom, co budete vyrábět dále a celý cyklus opakujete.

Je to takové akademicky jasné, zdánlivě bezpečné (v kterékoliv fázi můžete upravovat vývoj a v případě problémů projekt bezpečně ukončit), měřitelné, kontrolovatelné, logicky to na sebe navazuje – a taky je to dost pomalé a neflexibilní, takže se to hodí spíš pro odvětví, kde „rok není žádná míra.“ Dost špatně se zaměřuje na nějaké konkrétní datum, takže jakákoliv zdržení, která se během vývoje a problémů při výrobě nasbírají, se projeví v pekelném závěrečném finiši, kdy pracovníci komunikují s rodinami pouze telefonem a zoufale se snaží trefit datum nějaké významné výstavy. Přes pekelné podmínky, které panují na pracovištích, ale není žádná záruka, že se produkt podaří dokončit včas a manažerům hrozí, že budou muset na výstavách ve finále ukazovat nějaké náhražkové hebly, jako „koncepty“, „prototypy“, „modely“, projekt pojede přes emulaci a bude se to muset celé nějak umotat tak, že emulátor přehodíme černou dekou, jako že to je super tajné, nikdo to nesmí vidět a tak dále.

Úvaha: Když pravidla vývoje brzdí vývoj samotný

Nenechte se mýlit: každá firma raději předvede finální funkční zařízení, než aby se tvářila, že je produkt „už za rohem“. Pokud nějaká firma produkt oznamuje, ale neukazuje, obvykle to prostě znamená, že ho nemá a jenom se řečmi pokouší zpochybnit dominantní postavení konkurence. Lidé jsou naštěstí hloupí, a tak jsou nadšení z toho, že když si počkají „pár měsíců“, koupí si konkurenční produkt, který bude lepší, výkonnější, levnější atd., než to, co by si mohli koupit nyní. Pravidlo pravé ruky ale říká, že pokud nejste schopní ukázat finální výrobek nyní, tak ho za několik měsíců budete jenom těžko prodávat.

Úvaha: Když pravidla vývoje brzdí vývoj samotný

Od prototypu vede k výrobku ještě dlouhá cesta, ladění vývoje, vlastní výroba, distribuce a tak dále, takže „za několik měsíců“ bude přinejlepším k dispozici jenom omezené množství produktů, které se marketing pokusí umístit obvykle tam, aby to konkurenci co nejvíce uškodilo: do zemí, kde jsou velké prodeje a které jsou významné. Produkt, který bude „v prodeji za pár měsíců“ se proto do okrajových zemí, jako je naše končina, obvykle dostane za půl roku až za rok – a paradoxně přitom platí, že čím menší je o něj zájem „venku“, tím dříve bude u nás.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
343 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 158.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.