Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV Úvaha: Historie nás učí, ale výrobci ji často nevnímají
Úvaha: Historie nás učí, ale výrobci ji často nevnímají
autor: Michal Rybka , publikováno 18.3.2011
Úvaha: Historie nás učí, ale výrobci ji často nevnímají

Nedávno se mě jeden známý zeptal, co si myslím o novém iPadu druhé generace. Řekl jsem, že to je drobné evoluční vylepšení, což je to úplně nejlepší, co mohlo přijít. Žádné „všechno je jinak“ – jenom série změn, která zachovává původní dobré vlastnosti a přidává k nim něco navíc. Apple dokázal udělat dobrý upgrade.


Jasně, každý návrh přináší kompromisy. Nemůžete chtít všechno – tedy jako uživatel to chtít můžete, ale výrobce to není schopen zajistit.

Když začnete studovat konstrukci počítačů, jasně se ukazuje, že kvalita a cena jsou dva kolidující cíle. Chcete co nejnižší cenu? Dobře, a nebude vám vadit, že výrobce použije součástky, které nemají nárok přežít 10 let funkce? Že místo stínění plechovou klecí použije kartón potažený hliníkem?

Úvaha: Historie nás učí, ale výrobci ji často nevnímají

Spousta lidí oslavovala odolné notebooky IBM, které měly titan-kompozitovou kostru a vnější plášť z hořčíku – jenomže taková konstrukce je nákladná, a počítač pak nemůže být levný. Šrouby, kterými byly tyto počítače sešroubovány, byly potažené nylonem, takže při správném dotažení byla pevnost spoje až o 30% vyšší než u normálního šroubu. Pokud jste ale takový šroub vyndali, museli jste objednávat nové, protože se nylonová vrstva utrhla. IBM vyloženě v servisním manuálu varuje před „znovupoužíváním šroubů, protože výrazně klesá mechanická pevnost celé konstrukce“.

Pokud žádáte kvalitu, jste ochotni si za nemalé peníze objednávat speciální šrouby pokaždé, když vyměňujete wifi modul za lepší? Jak ukazuje stav trhu, většina lidí něco takového nechce. Chce levné stroje s očekávanou životností do pěti let. Koneckonců i masově proklínané „nevyměnitelné baterie“ Apple jsou přizpůsobením se tomuto trendu: dobrá lithiumpolymerová baterie tři roky života vydrží a pokud si většina uživatelů půjde po této době koupit nový stroj, může se konstrukce zjednodušit tím, že bude nerozebíratelná – lepená nebo držená háčky.

Úvaha: Historie nás učí, ale výrobci ji často nevnímají

To není nic nového, už delší dobu je spousta spotřební elektroniky v podstatě nerozebíratelná a neopravitelná, s konstrukcí lepenou či svařovanou. K desce se nedostanete, musí se to měnit kus za kus. To může být přijatelný kompromis, se kterým se lidé smíří. Řadu jiných zdánlivě přijatelných kompromisů vám ale zákazníci nikdy neodpustí a vaše jméno trvale a jednoznačně poškodí, jak už se stalo mnoha výrobcům v minulosti. No a od toho je tu právě technologická historie, aby nás všechny varovala chybami jiných…



Tagy: úvaha  rybka  počítač  cena  historie  kompromis  commodore  amstrad  amiga  ipad  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
18.3.2011 06:01:07   94.113.27.xxx 305
Já teda nevyměnitelnou baterii neberu. Jinak ještě k těm úžasným inovacím, často si myslím to není tím, že výrobci chtějí něco pro uživatele zlepšit nebo zlevnit, ale tím, že chtějí uspořit hlavně náklady a ceny nechat. Případně se jim zdá, že něco, co je cenově i jinak zajímavé a zákazníci to kupují, jím snižuje počet zákazníků u jiných, předražených, výrobků a tak to trochu vyrovnají, aby tolik "netratili" a lidi brali to dražší. Tohle často vidím i v supermarketech
Ale ouha, nějak to často nefunguje.
18.3.2011 06:20:29   78.102.36.xxx 262
gj článek přesně podle mého gusta aneb chyby je dobré dělat, ale už ne opakovat. Dokud si manažeři budou myslet, že zaměřit se na zisky místo spokojeného zákazníka je lepší, a toto budou nahrazovat pouze drahým PR, tak se bohužel nic moc nezmění. 0,50 Kč k prémií...
18.3.2011 08:10:23   89.176.31.xxx 283
Úvaha jako vždy podnětná Díky za zamyšlení.

Nicméně ani já nevyměnitelnou baterii neberu, dokud mi na ní výrobce/prodejce nedá 2 letou záruku jako na ostatní komponenty.

Nemusí být 100%, ale dejme tomu záruku, že do 2 let kapacita neklesne pod 60%. Jinak je to sázka do loterie z níž není moc cesta ven...
18.3.2011 09:28:10   147.229.214.xxx 1339
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
20.3.2011 10:37:19   85.92.44.xxx 80
Priklanim se k nazoru, ze nevymenitelna baterie mi nevadi, kdyz na ni dostanu zaruku takovou jako treba na notebook.

Naopak nesouhlasim ze baterka prezije pristroj - a proc bych mel porad dokola neco menit? Neco vam povim, za poslednich 5 let kazdy dalsi novy telefon co jsem si poridil, byl pro me uzivatelsky horsi a neprijemnejsi nez ten predchozi, nedej boze ta superdotykova svine co mam ted - zkuste na tom poslepu vytukat v aute cislo! At zije Nokia 6310i - a vydrzela bez nabijeni 14dni uz tehdy s polymer baterkou

Jasne, baterie podleha opotrebeni...na druhou stranu si myslim, ze jsou technologie, ktere dokazi zajistit dlouhou a kvalitni zivotaschopnost baterek.

Jak je mozne ze original baterka Dell mi uz tretim rokem vydrzi 5hodin a noname kiksla po 6ti meiscich a vydrz byla mizerna?
20.3.2011 18:10:03   90.179.59.xxx 40
No vidíš, já měnil jak baterku do notebooku, tak do mobilu (a to do všech, N5110 počínaje a E90 konče) - prostě ty věci používám a baterka reálně déle než těch 500 cyklů (u Ni-Cd aku je to 1000 cyklů) prostě nevydrží. A protože si nekupuji tyhle věci na dva roky, ale na dobu delší (protože je nesmysl utrácet za spotřební zboží více, než je nutné), tak logicky musím měnit i akumulátory. Empiricky mám vyzkoušeno, že aku do notebooku vydrží při dobrém zacházení max. 3 roky, v nejhorším případě (obzvláště u některých značek, a bohužel sem musím zařadit i Dell - tedy alespoň některé jeho modely, resp. šarže baterek, typicky z posledních sérií Latitude D řady) odejdou do roka. Baterky do mobilů pak nevydrží déle než dva roky, speciální případ jsou pak baterie do "smart" telefonů, ty málokdy přežijí v dobré kondici rok (tam je to jasné, většina těchto přístrojů vyžaduje dobíjení každý den).
23.3.2011 06:06:35   193.85.230.xxx 20
Možná jsem měl smůlu, ale já musel na svém DELL Latitude E6400 měnit baterii už po roce používání. A to se k ní chovám slušně. A nebyl to stroj za pár kaček. Takže já osobně bych za stávajících podmínek nevyměnitelnou baterii nechtěl.
18.3.2011 09:55:56   158.196.40.xxx 236
Řadu jiných zdánlivě přijatelných kompromisů vám ale zákazníci nikdy neodpustí a vaše jméno trvale a jednoznačně poškodí, jak už se stalo mnoha výrobcům v minulosti. //
Tohle plati pro vsechny spolecnosti, teda az na Apple. Tam jim zakaznici odpusti cokoliv
18.3.2011 10:52:02   193.84.46.xxx 77
Nesmysl, Apple také udělal pár seků, ale většinou jen v tom, že s něčím přišel buď příliš brzo (Newton), nebo to bylo moc drahé (Newton a Apple Cube). Ovšem technologicky to bylo OK.
18.3.2011 10:23:46   15.203.169.xxx 16
Pekny clanek, az na jednu vec. Nevim jak jini, ale ja se na Amstradu PPC nahral neco her a nemyslim, ze by to byl az takovy problem...
18.3.2011 11:07:37   194.176.105.xxx 197
Nevim proc ale mam pocit ze se nam tady autor snazi rict ze to co dela apple dnes je vzdy perfektni....Treba nemoznost vymeni baterky ja osobne povazuji za dalsi tahani penez k kapes zakazniku, stejne jako chybejici flash + usb port. To jsou veci ktere apple treba do ipadu neda ne ze by to neumel nebo ze to zere baterku, ale jen diky tomu mu zakaznici budou platit za hry ktere by si jinak zahrali zdaram ve flashy....Aby taky ne kdyz apple ma 30% ze vseho softu na apple store.
Pokud necham apple stranou tak to byla krasna prochazka minulosti. Sam jsem jeste vlastnik Didaktic gama a PC-AT 286-12mhz z roku 1989 ale porad 100% funkcni :]]]
18.3.2011 11:14:03   213.81.156.xxx 142
„to tu bylo na jednom místě už dlouho a to je blbý“ (jak vždy říkala moje bývalá přítelkyně, když začínala bez vnějšího popudu přerovnávat obsah bytu). Najkrajsia a najlepsia veta v tomto clanku A ano inovacia je v poriadku nieco by vsak malo ostat nezmenene.. telefon som si kupil 2x ten isty napr
18.3.2011 11:45:46   89.29.56.xxx 719
pepcadvorak napsal:
Nevim proc ale mam pocit ze se nam tady autor snazi rict ze to co dela apple dnes je vzdy perfektni....Treba nemoznost vymeni baterky ja osobne povazuji za dalsi tahani penez k kapes zakazniku, stejne jako chybejici flash + usb port. To jsou veci ktere apple treba do ipadu neda ne ze by to neumel nebo ze to zere baterku, ale jen diky tomu mu zakaznici budou platit za hry ktere by si jinak zahrali zdaram ve flashy....Aby taky ne kdyz apple ma 30% ze vseho softu na apple store.
Pokud necham apple stranou tak to byla krasna prochazka minulosti. Sam jsem jeste vlastnik Didaktic gama a PC-AT 286-12mhz z roku 1989 ale porad 100% funkcni :]]]


Souhlasím.

On už nám autor naznačil co obdivuje před časem když začal básnit o prvním ipadu, jeho věc, ale jak to souvisí s tím zbytkem článku a kritikou x let starých případů?

Dále k této "filozofické" úvaze:
celá pasáž o amstradu PPC je co? Po nevímkolika letech si hraje autor na moudrého, no ty vole, to už je dnes jasné všem co bylo špatně a že bylo něco špatně.

Autor je prostě takový generál po bitvě, blábolí a chytračí o x let starých věcech. Nechápu jak tento článek může někdo hodnotit kladně.
18.3.2011 12:46:12   194.176.105.xxx 73
Podle me se jen autor snazil shrnout do celku. To ze to dnes kazdy vi je jasne. Spis se snazil pukazat na chyby, ktere firmy delaji dodnes a delaji je stale
18.3.2011 13:05:10   90.180.153.xxx 56
Článek jsem ještě nečetl, ale mohl by prosím někdo pozměnit ten obrázek? Dostávám z ní pomalu migrénu.
18.3.2011 13:24:37   78.80.208.xxx 64
1-No nevím co je to za blábol ohledně problémů s absencí numerické části na A600. Já měl sice A1200 ale v okolí měla většina A600 a A500 a až snad na letecké simulátroy na tom šlo hrát vše.
2-A600 i A1200 měly obě stejný PCMCIA type II 16 bit kontroler,takže zase nevím jestli tam byl rozdíl,ale podle karet co jsme zkoušeli,tak vždy fungovaly jak na A600 tak i na A1200.(jasně byly to drahý hračky).
Tak až na 500plus nevidím nikde žádný velký průšvih. A600 tady byl hlavně pro to aby se doprodal hardware z A500 před nástupem 32bit A1200!!(který vyšel za půl roku po A600).
20.3.2011 18:12:14   90.179.59.xxx 00
U Amig byl problém u PCMCIA ten, že při resetu počítače nešel reset i do karty, takže byl např. problém se síťovkami. Ještě se pamatuju, jak jsem ten reset dobastloval.. :-)

Na nic jiného, než síťovka nebo SCSI karta se to PCMCIA nehodilo, bylo totiž strašně pomalé.
18.3.2011 13:48:31   89.176.31.xxx 75
giorgioLUK napsal:
za tu dobu co ma baterka sancu znizit svoju kapacitu na neprijatelnu dobu, uz mam davno nove zariadenie,


Pokud jsem správně pochopil, tak klasická ntb/foun baterie je dimenzovaná na cca 1000 nabíjecích cyklů.

1 cykl=1 zapnutí do sítě.

Jak dlouho Vám bude travat než těch 10 vyklů vyčerpáte? Mně u mého HTC Desire méně než 500 dní, protože do kolíbky s nabíječkou ho strkám nejméně 2x denně. To už stojí za zamyšlení ne?
18.3.2011 14:21:56   213.81.156.xxx 124
1 cykl=1 zapnutí do sítě. toto nie je celkom v poriadku, kvalitne riadene napajanie dobyja bateriu len az po istom poklese kapacity (70-90%) to len tak na okraj..
osobne si myslim ze nemoznost vymeny baterie je jedna z najhorsich vlastnosti
18.3.2011 14:37:39   90.177.71.xxx 76
super clanek
k te baterii - ja si myslim, ze pokud zarizeni na tu baterii dokaze jet dostatecne dlouho, neni potreba ji delat vyjimatelnou ... nez jsem koupil iPhone 4, tak jsem si rikal "a co kdyz se to sekne ?" ... "a proc vlastne se neda vyndat, duvod ?" ..... kdyz jsem ale zjistil, ze je diky tomu uzasne stihli ... vubec mi to nevadi - za pul roku pouzivani jsem nemel potrebu dvou baterii, pripadne vyjmuti baterie ...

moznost pripojit externi baterii je ale neco jineho - to by se mi napriklad libilo kombinace pevne baterie + konektor k externi
20.3.2011 06:15:33   78.80.67.xxx 50
přestože jsou nové mobili úžasné co do přidaných funkcí, tak právě kvůli výdrži vyměnitelné baterky provozuji stále svůj old-school outdoorový mobil - mám ho abych si mohl zatelefonovat, ikdyž jsem víkend/týden na cestách a nemusel s sebou tahat nabíječku(y) - výdrž >10dní v pohotovostním režimu dnes vypadá jako scifi
18.3.2011 16:39:47   83.240.102.xxx 58
giorgioLUK napsal:
...

tak ja nerozumim tem zapornym hlasum...to opravdu vsichni, co klikli na _palec_dolu_ si meni ve svych mobilech/noteboocich/... baterky (to jako, ze treba v brasne mam nahradni baterii do notesu?)...ja osobne jsem baterii menil snad jedinkrat a to pred lety, kdyz jsem zkousel do Alcatelu OT View dat normalni baterky, ale jenom abych zkusil "ze to pojede"...jinak z telefonu a notebooku (jine zarizeni me momentalne nenapadaji) jsem to jinak neudelal nikdy (a ze obe skupiny citaji nekolik kousku uz)
18.3.2011 23:34:19   87.236.197.xxx 33
grongor napsal:
super clanek
k te baterii - ja si myslim, ze pokud zarizeni na tu baterii dokaze jet dostatecne dlouho, neni potreba ji delat vyjimatelnou ... nez jsem koupil iPhone 4, tak jsem si rikal "a co kdyz se to sekne ?" ... "a proc vlastne se neda vyndat, duvod ?" ..... kdyz jsem ale zjistil, ze je diky tomu uzasne stihli ... vubec mi to nevadi - za pul roku pouzivani jsem nemel potrebu dvou baterii, pripadne vyjmuti baterie ...

moznost pripojit externi baterii je ale neco jineho - to by se mi napriklad libilo kombinace pevne baterie + konektor k externi
bezne pouzivam dve baterie u mobilu.. jelikoz vydrzi necely den.. neumim si predstavit, ze bych nemoh vymenit baterii.. takovy mobil bych si neporidil
19.3.2011 10:26:20   89.173.105.xxx 31
Naozaj skvely clanok, velmi zaujimavy a zhltol som ho za chvilku ale koniec ma trocha sklamal, chcel som citat dalej
19.3.2011 17:49:19   90.178.129.xxx 40
Pokud vím, tak commodore +4, C16 a C116 nebyly žádný upgrade C64, byla to samostatná vývojová řada více určená pro práci. To že se moc neuchytila je druhá věc. Amiga 600 přišla o numerický blok kvůli stupidní orientaci na hry, dala se lépe přenášet. To ji ovšem stálo život, protože málokdo věděl, co vše se dá jiného s Amigou dělat, a lépe než na PC. Hry se warezily ostošest, a na Amigu už v polovině devadesátých let nechtěl nikdo seriózní hry vyvíjet. Materiálu o tom jde nalézt dost a dost.
19.3.2011 18:36:27   46.28.108.xxx 15
v článku popisovaný amstard mi připomíná dnešní levné acery :-D jsou extrémě levné a mají strašný displej, pří pádu z 10cm se restartuje a wifina funguje kdyz se ji chce a kdyz ne tak se treba 5x za hodinu odpoji od ap i pri 100% signalu :-D
20.3.2011 12:16:28   91.127.136.xxx 90
No neviem ako inym ale mne sa tieto slova nepacia> "Velmi úspěšná Amiga 500 se dožila revize v podobě Amiga 500 Plus, která měla změněnou základní desku (zjednodušenou kvůli poklesu výrobní ceny)"

Ziadna zmnena dosky nenastala, len osadili Kick Rom 2.05 namiesto 1.3 ,navysili pamat
z 512Kb na 1Mb.
Výrobné náklady sa nezmensili boli urcite minimalne rovnake.

Amiga 600 je najsexi Amiga pocitac vsetkych cias, predvoj A1200.

Bolo by dobre kontaktovat niekoho z Amiga klubu aby boli podane pravdive informacie- nie z WIKI opisovat.
21.3.2011 10:27:13   212.5.212.xxx 20
presnejsie Kick rom 2.04
21.3.2011 11:14:11   147.175.120.xxx 13
Kupil som si notas HP Pavilion, a povodny win 7 bol tak nechutne zas.aty "uzitocnym" softom, ze sa nedalo s tym pracovat. V sluchatkach kazdych 5 minut sa ozyvalo puknutie, klavesy s FN nefahcili a kopec dalsich veci, kvoli ktorym som chcel ten book vratit po par hodinach do predajne.
21.3.2011 11:37:35   212.5.212.xxx 33
glider napsal:
Kupil som si notas HP Pavilion, a povodny win 7 bol tak nechutne zas.aty "uzitocnym" softom, ze sa nedalo s tym pracovat. V sluchatkach kazdych 5 minut sa ozyvalo puknutie, klavesy s FN nefahcili a kopec dalsich veci, kvoli ktorym som chcel ten book vratit po par hodinach do predajne.


k veci
25.3.2011 08:57:32   90.177.113.xxx 00
Však ona ta baterka jde u Apple věcí vyměnit ale jen v servise :-/ Když jsem před nedávnem otevíral svůj MacBook Pro tak ta baterka jde odpojit - připájené to není tak bych v tom neviděl problém, jinak po necelém roce (10měsíců) mi ukazuje opotřebení 13% tak nevím je to hodně nebo málo? Co se týče spolehlivosti baterií v mobilech tak u mé N.3310 odešla baterka hned po záruce (byla tam NiMH) a neoriginální (LiION)vydržela kolem 5 let, v N.6233 se zas po 3. letech baterka nafoukla (LiPol) ale kapacitu normálně držela ale telefon nešel zavřít tak jsem byl nucen ji vyměnit.
28.3.2011 13:44:42   62.209.192.xxx 00
venox napsal:
glider napsal:
Kupil som si notas HP Pavilion, a povodny win 7 bol tak nechutne zas.aty "uzitocnym" softom, ze sa nedalo s tym pracovat. V sluchatkach kazdych 5 minut sa ozyvalo puknutie, klavesy s FN nefahcili a kopec dalsich veci, kvoli ktorym som chcel ten book vratit po par hodinach do predajne.


k veci

to jako nebylo k veci? vzdyt v clanku se o crapwaru taky pise. Jen bych uvedl ze takovyto SW se u "bezneho" uzivatele hromadi s casem pouzivani pocitace. Takze po par mesicich je tam nainstalovano plno toolbaru ktery si tam ten clovek nechal nainstalovat jen proto ze se ukaze pri instalaci SW zaskrtnute okenko s toolbarem pro danou aplikaci a nevedouci uzivatel jen klikne na Dalsi nebo Next.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

238 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 112.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.