Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV Logitech G35 - surround v herním podání
Logitech G35 - surround v herním podání
autor: Jindřich Pirner , publikováno 13.5.2009
Seznam kapitol
1. Prvnídojmy, technologie
2. Software,mikrofon a vocoder
3. Prostorové,herní a další testy
4. Ergonomie a závěr
Logitech G35 - surround v herním podání

Logitech už nějaký ten pátek dělá speciální výrobky určené hráčům, akorát nějaký ten herní headset chyběl. Proto přicházejí 7.1 sluchátka Logitech G35, která výrobce ladil v laboratořích Dolby. Jestli je to nějaká záruka zvukové kvality a jak je na tom zpracování, to se pokusíme probrat v článku.


Nejdřív jsem chtěl odzkoušet na speciálním testovacím souboru, jak funguje prostorový dojem, protože samotná aplikace sluchátek nic jako testování reproduktorů neobsahuje (což je dost škoda). Šlo mi o ten klasický test, kde vám hlas říká "Front Left, Front Right" a tak dále. Ten jsem sehnal, ale bohužel "jen" pro 5.1 reproduktory. Nevadí, lepší než nic. Na základě tohoto testu jsem udělal můj přibližný subjektivní nákres toho, jak to prostředí "vypadá", nebo spíš, jak by vypadalo, kdyby kolem vás skutečně bylo 5 reproduktorů.

Logitech G35 - surround v herním podání
 

Vesměs bylo možné lokalizovat jednotlivé kanály. Jde hlavně o ty zadní dva, které jsou ve sluchátkách vytvořeny psychoakustickým efektem a hrátkami s hlasitostí, ale rozdíl mezi Front left a Rear left slyšet je. Samozřejmě to není zdaleka tak dobrý efekt, jako u skutečných surround reproduktorů, ale dá se to skousnout.

Herní testy

Vybral jsem speciálně hry, u kterých od vývojářů vím, že zvuku věnovali pozornost a tuhle stránku neodflákli. Výčet tedy nebude nijak obsáhlý a bohužel, tyhle testy moc dobře nedopadly a přitom je to faktor, kde sluchátka chtějí podle promo řečí excelovat, protože jsou herní.

Logitech G35 - surround v herním podání
 

Counter Strike: Source - Sluchátka byly hrou detekovány správně, tedy jako 7.1 set. Nicméně v samotné hře jsem neměl pocit, že jsem obklopen sedmi reproduktory, spíše ani pěti. Problém byl u zadních repro, které skoro vůbec nefungovaly, nebo to zkrátka neznělo, jak by mělo. Surround dojem a vůbec lokalizace zvuků byla zcela nemožná. Když mi někdo střílel do zad, neznělo to, jako by na mě někdo střílel ze zadu. To samé třeba s výbuchem granátu zamnou. Možná to bude časem v softwaru opraveno, zdálo se mi totiž, že v některých hrách je ten surround dojem lepší, v některých horší a v některých de-facto žádný.

Doom 3 - Hra sluchátka nedetekuje jako surround set, jede  to pouze ve stereu. Proč tuto hru tedy zmiňuji? Jednoduše, je to jedna z mála her, kde vývojáři, resp. John Carmack, věnovali surround zvuku velkou pozornost. S G35 si to ale dáte jen ve stereu. Škoda.

Bioshock - Pocit ze zvuku byl rozhodně lepší, než u CS: Source, Bioshock zněl nejlépe ze všech testovaných her. Zněl jako nějaký film a připadal jsem si určitě víc vtáhnutý do hry, než s mým suchým 2.0 repro. Ty různé velké rány v dálce a vůbec hluboké zvuky zněly dost dobře a ani jednou nic nezapraskalo. To přičítám sluchátkům k dobru - v ničem nikde nepraskaly. Hra sice správně detekovala 7.1 set, jenže právě u Bioshocku jsem si přesně vyzkoušel, že zadní repro nezní příliš věrně. Je to zkrátka vše řešeno softwarově a ve skutečnosti tu žádné zadní repro není a ve hře, která umí skutečné 7.1, to poznáte.

Otestoval jsem to na situaci na samém začátku hry, po pádu letadla. Potom, jak plavete k té věži, vidíte letadlo, jak se postupně potápí do vody. Tahle situace vytváří značný hluk, který se line z místa, kde se to letadlo potápí. Zkusil jsem se tedy k tomuto místu postavit nejdřív čelem, to jsem slyšel víceméně správně, že je to předemnou. Když jsem se postavil přímo zády, tak jsem ten hluk neslyšel vůbec správně. Iluze zadních reproduktorů tedy ve hrách příliš dobře zatím nefunguje.

Jak zhodnotit dojem z testování těchto herních sluchátek ve hrách? Dobře to nedopadlo. Vezměte si, že jde o stereo sluchátka, která jen softwarem navozují efekt 7.1. Jediné, co je na tom dobré, je ucházející kvalita a dobrá odladěnost, za což můžou laboratoře Dolby. Jenže, nic víc tu hrám nepřispívá. Je mi líto, ale na seriózní lokalizaci zvuků v prostoru G35 dobrá nejsou.

Poslech hudby

 Kamenem úrazu u podobných surround sluchátek, ale i u laciných surround reproboxů, bývá poslech hudby. Nebudu vám nic namlouvat, není to žádný zázrak ani zde. Ale čekal jsem to o dost horší. Čekal jsem ,že to nebude mít žádné basy a že výšky budou akorát praskat. Ale zdá se, že pánové z Dolby to odladili, v rámci možností, naprosto skvěle.

Logitech G35 - surround v herním podáníPoslouchal jsem na tom nějaké skladby z testovacího CD, ale dopředu je nutné říct jednu věc - hodně záleží na tom, zda máte zapnuté Dolby surround. Pokud je aktivní, přišlo mi na poslech hudby úplně nepoužitelné. Dostane to více prostoru a hudba tak hraje víc zdálky, ještě více neosobně, než s vypnutým Dolby. Kdo by chtěl poslouchat hudbu jako ze sudu? No já ne.

Při vypnutém Dolby je hudba poslouchatelná o dost víc. Subjektivně mi přišlo, že rychlejší basy jsou takové bahnité, neohrabané. Výšky na tom jsou podobně, i když u těch bych použil asi výraz "zastřenější". Zkrátka, žádný zázrak to není. I když, jak jsem psal, čekal jsem to o dost horší a tak mi to ani tak zlé nepřišlo.

Ještě co se týče výšek a basů - ty lze v ovládacím panelu sluchátek nastavovat, resp. jejich intenzitu. Na nějaké poloviční či nízké hodnoty to skoro vůbec nehrálo, tak jsem to dal naplno.

Kromě poslechu hudby jsem zkoušel poslouchat i filmy a hry. Zrovna u filmové hudby, kde se často používají velké bicí (taiko, koto, atd.), je zážitek určitě lepší, než u běžné hudby. Atmosferická hudba zkrátka na G35 zní celkem fajn, vtáhne vás to do děje na scéně dost slušně.

Zázračná také příliš není maximální dosažitelná hlasitost, zkrátka hlavu vám to neurve, i když byste třeba chtěli. Nicméně i tak jsem byl docela příjemně překvapen, že ta hlasitost je poměrně dostačující pro všechny účely. A díky tomu, že sluchátka pro svou uzavřenou konstrukci tlumí ruchy z okolí, tak na vyšší hlasitost skutečně nějaký ten více výkonný a hučící počítač neuslyšíte. Hlasitost se mi zdála o něco vyšší, než když zapojíte takto rozměrná sluchátka do obyčejné zvukovky, což říkám dlouhodobě, že se nemá dělat, je to zvěrstvo.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
78 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 35.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.