3x LCD: technologie TN, S-IPS a MVA v praxi |
autor: Kwolek Jirka , publikováno 13.6.2005 |
V dřívějších článcích jsme se buďto věnovali obecné technologii plochých panelů, nebo jsme podrobně rozebírali praxi, ale vždy jen jeden konkrétní panel. Dnes se zkusíme podívat na situaci, kdy panely rozdílných obrazových technologií postavíme k sobě, ať předvedou, jak zvládají naše testovací úkoly. Pokud si myslíte, že všechny ploché panely jsou stejné, tak podobný test Vás přesvědčí, že ve skutečností jsou docela rozdílné..
{mospagebreak title=Tři matadoři: TN, S-IPS a MVA}




{mospagebreak title=Měření (metodika), jas a kontrast}


{mospagebreak title=Není černá jako černá...}

LG L1915S (TN+film) , NEC 1970NX (S-IPS), FSC P19-2 (S-PVA)

LG L1915S (TN+film) , NEC 1970NX (S-IPS), FSC P19-2 (S-PVA)
{mospagebreak title=Pozorovací úhly a podání barev}




FSC P19-2 (S-PVA)

NEC 1970NX (S-IPS)

LG L1915S (TN+film)
{mospagebreak title=Pozorovací úhly}

FSC P19-2 (S-PVA)

NEC 1970NX (S-IPS)

LG L1915S (TN+film)

FSC P19-2 (S-PVA)

NEC 1970NX (S-IPS)

LG L1915S (TN+film)
{mospagebreak title=Podaní barev - barevné přechody}

FSC P19-2 (S-PVA)

NEC 1970NX (S-IPS)

LG L1915S (TN+film)
{mospagebreak title=Kontrolní obrazec - barvy}


FSC P19-2 (S-PVA)

NEC 1970NX (S-IPS)

LG L1915S (TN+film)
{mospagebreak title=Reakční doba}





FSC P19-2 (S-PVA)

NEC 1970NX (S-IPS)

LG L1915S (TN+film)
Při testech konkrétního LCD panelu si testující dříve či později začne klást otázky, na které v daný okamžik stěží hledá odpovědi: Líbí se mi tento obraz více, než u panelu který jsem testoval minulý měsíc? Má lepší podání barev než LCD co mám doma? Je ve hrách lepší panel technologie TN s odezvou 12ms, nebo S-IPS se 16ms? Teorie vám obvykle moc nepomůže, katalogovým hodnotám se také nedá příliš věřit. Pokud nemáte přímé srovnání, můžete odpovědi na podobné otázky, jednou přesněji, jindy méně přesně, jen odhadovat. Pokud ale kolem sebe postavíte dva nebo tři rozdílné kousky - navíc je zapojíte tak, že zobrazují totéž, zjistíte i jemné rozdíly, které jinak dokonce stěží vyčtete i ze soustavy přesných měření.
Poznámka: podrobný rozbor jednotlivých technologii plochých panelů, jejich klady a zápory rozebíral už dříve náš rozsáhlý článek: Průvodce plochými panely: TN, IPS, MVA, který je lepší?
Není nad praxi...
Minulý víkend jsme do redakce zapůjčili tři reprezentanty nejčastěji používaných technologii: TN, S-IPS a MVA na komplexní testovací session - to co jsme zjistili, je předmětem právě tohoto článku.

V tomto přehledu nebudeme rozebírat vzhled ani provedení jednotlivých panelů - to může posoudit každý sám - panel nakonec nemusí být dokonce ani zapnutý. Zaměříme se na obraz a problémy s ním spojené.
Panely které se účastnily testu
Pohled na technické parametry, ukazuje, že každý panel exceluje v něčem jiném.
Fujitsu-Siemens P19-2 | LG Flatron L1915S | NEC 1970NX | |
Velikost úhlopříčky | 19" | 19" | 19" |
Typ LCD matrice | S-PVA, 8-bit, ADCC | TN+film, 8-bit, overdrive | S-IPS |
Pozorovací úhly | 178° V / 178° H | 160° V / 160° H | 176° V / 176° H |
Doba odezvy | 13ms (8ms GtoG) | 12ms | 25ms (13/12ms) |
Jas | 280 cd/m2 | 250 cd/m2 | 250 cd/m2 |
Kontrast | 1000:1 | 500:1 | 500:1 |
Obrazová frekvence | 82kHz H /76Hz V | 83kHz H /75Hz V | 82kHz H /75Hz V |
Nativní rozlišení | 1280x1024 | 1280x1024 | 1280x1024 |
Vstupy | DVD-D, D-SUB | D-SUB | DVD-D, D-SUB |
TN+film (Twisted Nematic)

Nejrychlejším panelem v našem přehledu, alespoň podle dokumentace, je 12ms LG L1915. Tento model je primárně zaměřen na domácí a herní použití. Patří mezi nejprodávanější 19" LCD a využívá panel na bázi nejběžnější technologie TN+film (více o ni zde). Panel patří mezi cenově přístupné modely, na Internetu se jeho cena pohybuje kolem 9 500Kč (vč. DPH).
Jak poznáte panely TN v ceníku?
Upřímně řečeno... nijak, výrobci této kategorii v parametrech připisují vlastností, které TN panely zatím nemají a ani nikdy neměly. Vodítkem by mohla být nižší cena a krátká doba odezvy (u některých modelů 12, ale 8ms a 4ms). Pokud je výrobce férový, neuvádí pozorovací překračující 160° V / 160° H.
S-IPS (In-Plane Switching)

Pokud jste profesionál kterému záleží na maximálně věrném podání barev, případně výsledky své grafické tvorby prezentujete ostatním, asi budete chtít vsadit na technologii S-IPS (popis je zde). V našem přehledu ji reprezentoval dříve testovaný panel panel NEC 1970NX. Cenová úroveň panelů S-IPS je obecně vysoká, testovaný model patří cenou překračující 15 000Kč mezi typické reprezentanty této skupiny. Obraz je skvělý, na druhou stranu papírových 25ms by mohlo odradit potenciální hráče...
Jak poznáte panely S-IPS?
U těchto panelů jsou často uváděné úhly blížící se 180° (zde 176° V / 176° H), zatímco kontrast zůstává na úrovni panelů TN (tedy kolem 500:1). Panely S-IPS nikdy nebudou patřit mezi rychlé typy, doba odezvy se pohybuje kolem hodnoty 20-25ms.
MVA, PVA (Multi-domain Vertical Alignment)

Technologii, která v poslední době si dělá nárok na titul "univerzální LCD" je skupina označována jako MVA / PVA. Panely vynikají vysokým kontrastem (dříve 700:1, nyní až 1000:1) a širokými pozorovacími úhly (zde 178° V / 178° H). Popis této dynamicky se rozvíjející technologie je zde. Reprezentantem je cenově docela přijatelný model Fujitsu-Siemens ScenicView P19-2 za cenu nepřekračující 13 000Kč (včetně DPH). Je vybavený moderním panelem S-PVA.
Jak poznáte panely PVA / MVA?
I u panelů PVA jsou často uváděné úhly blížící se 180° (zde 178° V / 178° H), ty se ale snoubí s vysokým kontrastem (často dosahujícím 800:1 až 1000:1). Doba odezvy se v poslední době zlepšuje a dosahuje (papírově) hodnot 16, 13 ale i 8ms.
{mospagebreak title=Měření (metodika), jas a kontrast}
Základem testování byl dlouhý stůl a dva počítače pohánějící souběžně všechny testované "LCD stroje" (jeden počítač obsluhoval dva panely, další PC pak poslední panel). V průběhu herních testů jsme vždy používali stejný počítač (a také stejný výstup), pokud jsme porovnávali dva panely, vždy byly připojené ke stejnému počítači a pracovaly v režimu klonování (grafická karta GeForce 6600GT byla vybavena výstupy D-SUB i DVI-D). Střídali jsme digitální i analogové propojení, pouze u LG jsme používali pouze přopojení D-SUB.
Panely byly před testem resetovány a nastaveny na výchozí hodnoty. Použili jsme barevné profily dodané výrobci a pokud bylo třeba doladili jsme mírně, podle kontrolních obrazců, jas, kontrast a případně i úroveň černé. Nepoužívali jsme žádný ze speciálních továrních profilů jako jsou "Video", "Game", "Night", "Photos" apod.

Měření probíhalo převážně v noci, naše postřehy (dvě osoby) jsme zaznamenávali do bloku, poté následovalo fotografování obrazu digitální zrcadlovkou Olympus E1, a to vždy za stejných expozičních podmínek. Vyžívali jsme i údaje změřené optickou sondou a těmi dnes začneme.
Měření optickou sondou

Na začátku jsme ve zcela zatemněné místnosti provedli měření úrovně jasu při zobrazení černé a bílé plochy (hodnoty jsou v Luxech).
FSC P19-2 | LG L1915S | NEC 1970NX | |
technologie | S-PVA | TN | S-IPS |
bílá | 338 | 214 | 338 |
černá | 1,3 | 2,25 | 3,90 |
kontrast | 260:1 | 95:1 | 87:1 |
Všimněte si, že jas je u PVA a S-IPS vyšší (cca 330lx) než u panelu typu TN (220lx) - panely TN propouštějí světlo, pokud není na buňky LC není přivedené žádné napětí. Obecně platí, že světelná propustnost panelu TN není ani v otevřeném stavu příliš vysoká.
Mnohem zajímavěji dopadla černá barva (ideálně bychom měli naměřit 0lx) - zde byl nejhorší, s hodnotou 3,9lx panel typu S-IPS. Není divu, přepínaní v ploše vyžaduje složitější strukturu elektrod, kolem kterých proniká část světla i ve vypnutém (zatemnělém) stavu. Co to znamená, vysvětlíme dále.
Kontrast v praxi
Pokud sledujete zahraniční weby tak vás ani nepřekvapí, že reálné hodnoty kontrastu neodpovídají tabulkovým výsledkům. Podobná čísla můžete vidět i jinde - zčásti je to dáno čidlem, které měří větší plochu (a nikoliv jen jeden bod v zapnutém a vypnutém stavu), zčásti je to dáno tím, že hodnoty uváděné výrobci nevycházejí z běžného nastavení panelu - v laboratoři se používají jiné měřící režimy které dané buňky vedou do extremních stavů. Můžeme však říci, že jsme změřili asi 1/4 toho, co uvádějí výrobci.
Vítězem je panel S-PVA, u nás má reálných 260:1, v papírech 1000:1. Musím však podotknout, že honba za vysokým kontrastem je zbytečná - někteří výrobci díky ní jen zvyšují jas panelu (a panel pak zcela neergonomicky často velmi rušivě září). V praxi je důležitější úroveň bílé a zejména podání (a sytost) černé barvy (viz. dále).
{mospagebreak title=Není černá jako černá...}
První reálný snímek předvádí, jak se panely vypořádají ze zobrazením homogenní černé plochy. Přesto, že by v tmavé místnosti měla v této situaci zářit jen myš, bylo možné dlouhým časem exponovat tuto fotografii (realita není pochopitelně tak dramatická, dlouhá expozice situaci poněkud vyhrotila):

LG L1915S (TN+film) , NEC 1970NX (S-IPS), FSC P19-2 (S-PVA)
Zde je vidět, že černá plocha panelu S-IPS (panel uprostřed) je ve zcela zatemněné místnosti nejenom poměrně světlá (cca 4 lx, černá barva pak působí tmavě-šedým dojmem), ale i to, že ve velkých černých plochách se u tohoto panelu objevují nepěkné "duchy".
Možná si řeknete, jak takový panel (S-IPS) může být vůbec doporučovan pro profesionální grafické práce... Je to jednoduché, předpokládá se, že s panelem se pracuje při určité úrovni okolního osvětlení - nejnáročnější pracoviště mají okolní osvětlení dokonce kalibrované (zářivky s konstantním jasem a chromatičnosti). Grafici si tedy pomohou okolním osvětlením (duchy se pak rychle "umravní"), problém by u S-IPS mohl nastat při sledování videa (tmavé hry) v naprosté tmě.
Poněkud lepší byl (s 2.3lx) panel typu TN (LG L1915S) a exceloval S-PVA (FSC P19-2), u kterého ve dne nelze zjistit, jestli zobrazuje černou plochu, nebo jestli je vypnutý...
Poznámka: bílá barva nám už nepřinesla žádné větší problémy - žádné duchy se tentokrát nekonaly.
Poznatek číslo 1: Technologie S-PVA nabízí nejlepší podání černé barvy a nejvyšší kontrast, S-IPS má s velmi tmavými odstíny mírné problémy (ty však zmizí při okolním osvětlení).
Podání černé při pohledu z boku...
Možná jste slyšeli o tom, že při pohledu z boku jsou na panelech S-IPS vidět odstíny modré barvy. Panely jsme tehdy nafotili z boku:

LG L1915S (TN+film) , NEC 1970NX (S-IPS), FSC P19-2 (S-PVA)
I toto tvrzení je pravdivé, S-IPS se v černých plochách při bočním pohledu skutečně jeví jako namodralý (opakuji, v reálu to není tak dramatické). Kontrast, a to je důležitější, je ale v pořádku...
Všimněte si na tomto záběru také panelu TN (ten nejvíce vzadu) - ten rapidně ztrácí kontrast a je na tom s podáním černé barvy nejhůře. O sledování "film noir" z bočního pohledu nemůže být v zatemněné místnosti ani řeči.
Poznatek číslo 2: S-IPS se při bočním pohledu jeví ve tmavých oblastech jako mírně namodralý. Panely typu TN při pohledu z boku ztrácejí rychle kontrast (obraz ztrácí úroveň černé i sytost).
Tímto oslím můstkem se dostáváme k problematice pozorovacích úhlů...
{mospagebreak title=Pozorovací úhly a podání barev}
Vzhledem k charakteru polarizovaného světla a rozdílným optickým vlastnostem vrstvy tekutých krystalů (které jsou závislé na úhlu pohledu) je do celého systému LCD panelů zanesený problém pozorovacích úhlů. Jas daného bodu pak závisí i na tom, pod jakým úhlem jej budeme pozorovat - jestli kolmo nebo ze strany. Ve výsledku obraz při bočním pohledu ztrácí sytost a kontrast.
Měření potvrzují, že změnou úhlu pohledu mění daný bod na panelu úroveň svého jasu nerovnoměrně. Panely typu TN se navíc chovají jinak ve vertikální a jinak v horizontální rovině:

Graf vlevo ukazuje, že v nejhorším případě může dojít u panelů TN při velkých úhlech pohledu dokonce v některých tónech k částečné inverzi obrazu (v oblasti kde se jasové křivky protínají - to u moderních panelu dnes prakticky nestává).
Nejépe jsou na tom panely IPS. Gradační křivky jsou rovné a jas daného bodu při změně úhlu pohledu klesá rovnoměrně - přesně tak, jak se zmenšuje zobrazovaná plocha.

Panely MVA jsou někde uprostřed mezi TN a S-IPS...

Dříve než se podíváme na pozorovací úhly, mohli bychom se podívat na podání barev...
Podání barev, barevná fotografie
I když fotoaparát není stejně citlivý jako lidské oko, některé rozdíly jsou patrné i na náhledových fotografiích. Poznámka: tmavší rohy obrazu jsou zaviněné tzv. vinětací objektivu při zcela otevřené cloně.

FSC P19-2 (S-PVA)
FSC P19-2 (PVA) podává barvy velmi neutrálně, řekl bych že až trochu "ploše". Na druhou stranu zde není žádný pokus barvy "vylepšovat".

NEC 1970NX (S-IPS)
Panel S-IPS podává barvy nejživěji a s překvapivou dynamikou. Není vidět žádné problémy (ani s podáním černé).

LG L1915S (TN+film)
8 bitový panel TN (8bitů na každou barvu RGB) je poněkud kontrastnější, tento kontrast však ubírá barvám na detailech - zejména v tmavší části barevného spektra (stíny jsou výrazně plošší).
Poznatek číslo 3: Obraz panelů typu TN je na první pohled v pořádku, porovnáte-li jej se S-IPS zjistíte, že je poněkud plošší s menším množstvím detailu v tmavých i světlých částech. Panely MVA dávají obraz velmi neutrální, s poněkud nižší saturací (nasycením barev).
V další části se podíváme na stejný obrazec focený pod různými úhly.
{mospagebreak title=Pozorovací úhly}
Nejdříve se podíváme na horizontální rovinu. První, větší záběr je focený vždy pod úhlem 45° (odklon od kolmice, pásmo 90°), druhý pak pod úhlem 60° (pásmo 120°). Jak uvidíte sami, není to až tak optimistické...


FSC P19-2 (S-PVA)
Panel FSC P19-2 (PVA) se při pohledu z boku statečně drží, nad 45° obraz začíná ztrácet hloubku a barevnou sytost (barvy jsou ploché)...


NEC 1970NX (S-IPS)
Panel S-IPS (v podání NEC 1970NX) je jedním slovem výborný - úhly jsou doslova omezené pouze výškou rámečku kolem panelu.


LG L1915S (TN+film)
Panel TN (LG L1915S): nepotěšil jste mě, ani já vás nepotěším... Kontrast je ještě v pořádku, obraz ale rychle žloutne a detaily jsou ty tam...
Vertikální rovina
Vertikální rovina focená pod úhlem 60° (pásmo 120°), ukazuje stejný efekt, jen prakticky "v bledě modrém". Výjimkou je panel TN (poslední), který při pohledu se shora se obrací do šedozelené barvy.

FSC P19-2 (S-PVA)

NEC 1970NX (S-IPS)

LG L1915S (TN+film)
Poznatek číslo 4: Pouze panel typu S-IPS vyšel z tohoto testu s čistým štítem. Ihned za tím je panel typu PVA - který sice bledne, nedochází ale u něho ke změně barevné tonality.
{mospagebreak title=Podaní barev - barevné přechody}
Běžná fotografie vám neodhalí, jak panel zvládá renderování plynulých barevných přechodů. Stačí zobrazit barevné klíny a sledovat hladké přechody mezi jednotlivými barvami.
Fotografie nejsou po zmenšení schopné reprodukovat problémy s barevnými přechody. Zaměřím se na jejich popsání.

FSC P19-2 (S-PVA)
FSC P19-2 (PVA) je velmi dobrý. Přechody však nejsou zcela dokonalé - v přechodech můžete najít občas sotva zřetelné proužky. klín je ale neutrálně šedý.

NEC 1970NX (S-IPS)
U S-IPS jsem nenašel žádné problémy - obraz je referenční.

LG L1915S (TN+film)
8 bitový panel TN (8bitů na každou barvu RGB) trpí výraznějším proužkovým podáním, bohužel zjednodušený rendering barev způsobuje, že v některých částech obrazu vidíte jemné fialové nebo namodralé tóny.
Poznatek číslo 4: Podání barev panelů TN není zdaleka dokonalé. V praxi vám to ale nemusí příliš vadit.
{mospagebreak title=Kontrolní obrazec - barvy}
Zde nás zajímala zejména tato oblast:

Pokud máte LCD panel nebo monitor, můžete si sami odhadnout kde ještě můžete vidět odstíny základních barev RGB.
Poznámka: tento obrazec jsem bohužel mírně podexponoval, výsledkem je šum v tmavých oblastech.

FSC P19-2 (S-PVA)
FSC P19-2 (PVA) poskytuje dobrou dynamiku a široký rozsah barev. Na stupnici šedé můžete rozlišit jas kolem 2-3%.

NEC 1970NX (S-IPS)
U S-IPS i tady exceluje. Podání nejtmavších tónů (limitně se blížících černé) je však mírně omezené.

LG L1915S (TN+film)
I obraz panelu TN je v praxi dobrý - rozdíly vyniknou až při přímém srovnání s jinými technologiemi - obraz je mírně tmavší a poněkud plošší v detailech. Rozdíly jsou však poměrně malé.
Poznatek číslo 5: V praxi nejsou rozdíly mezi panely tak velké - ve všech případech je obraz grafického rozhraní Windows přesný a plastický. V tomto ohledu se, oproti minulé generaci, všechny panely velmi zlepšily. Pokud máte panel z roku 2003 a dřívější, je načase abyste upgradovali - budete se divit, co dnešní panely dokáží...
{mospagebreak title=Reakční doba}
Natáčení tekutých krystalů (LC) v elektrickém poli je fyzikální záležitosti. Celý proces pootočení molekuly vyžaduje jistý čas, trvá určitou dobu - i když se jedná o milisekundy. Molekuly mají svou (byť nepatrnou) hmotnost i setrvačnost a svou roli hraje také kapalné prostředí v kterém natáčení probíhá.
Reakční dobu (dobu odezvy, response time) dělíme na dvě části:
- dobu náběhu - tr - rise time (doba, kdy se zhasnutý bod rozsvítí),
- a dobu vypnutí - tf - fall time (fall je anglické slovo pro "spadnout").
Čím sou obě fáze (v praxi se sčítají) kratší, tím rychleji panel reaguje na rychlé změny obrazu. Reakční doba by přestala být problémem, pokud by klesla na úroveň kolem 4ms. V ostatních případech je možné zaznamenat jisté mlžení obrazu.
Základní údaj (podle ISO) uvádí, čas potřebný pro plné zhasnutí a rozsvícení bodu (přechod černá-bílá-černá) a povoleným pásmem tolerance 5%. Celý problém je však mnohem složitější - v praxi má panel celou matici hodnot "tr" a "tf", a to v závislosti na tom, ze kterého odstínu daná buňka startuje a na kterém odstínu má cílově skončit.

Může se stát, že transformace mezi odstínem č. 192 na odstín č. 64 panelu potrvá 40ms. Tady je problém, který se občas nazývá "Grey-to grey" (GtoG) response time. Aby buňky LC nebyly tak líné, často se jejich změna urychluje. Můžeme říci, že většina panelů má elektroniku (lepší nebo horší), která se pokouší buňky "popohnat".
Urychléné buňky

Nápad je jednoduchý - pokud se k přepnutí barevného bodu používá například napětí 1V po dobu řekněme 10ms, proč bychom nemohli zkusit přivést 1.5 nebo 2V, ale po kratší dobu, například 5ms. Panel jako takový se v tomto případě nemění, jiná je jenom elektronika která na jednotlivé pixely působí, a to tak, aby změna stavu (přesněji otočení molekul LC působením elektrického pole) byla elektronicky urychlena.
Reakční doba v praxi
Používali jsme testovací program PixPerAn využívající grafické rozhraní Windows, můžete si jej stáhnout i u nás (zde, 68kB, formát .rar). Program dokáže zobrazit celou řadu pohybujících se obrazců...

Výsledný dojem nelze už dnes zachytit fotoaparátem (aparát může zachytit dvě fáze pohybu a není jasné, jedná-li se o zpoždění nebo "řádný" náběh nového frame) proto přinášíme jen ilustrační fotografii:

Response time - teoretické testy
Už u prvních testů s pomocí PixPerAn bylo vidět, že nejhůře je na tom panel s matricí S-IPS, na druhou stranu výsledky nebyly tak špatné, jak by rozdíl "papírových" reakčních dob napovídal:
- TN+film, LG L1915S: 12ms,
- PVA, FSC P19-2: 13ms, Grey-to-Grey - 8ms,
- S-IPS, NEC 1970NX: 25ms,.
Rozhodně se nejednalo o dvounásobnou reakční dobu - pomocí testů (spíše velmi přísných - viz. výsledky) odhadujeme tyto reakční doby na:
- TN+film, LG L1915S: tr 12ms, tf 8ms (20ms),
- PVA, FSC P19-2: tr 12ms, tf 12ms (24ms),
- S-IPS, NEC 1970NX: tr 12ms, tf 14ms (26ms).
Přes nejhorší výkon S-IPS, nedopadl tento test vůbec špatně, měli jsme dojem, že je téměř stejně dobrý jako zcela nový "urychlený" panel S-PVA.
Pokud máte dojem, že správné by bylo reakční dobu přesně změřit, máte pravdu jenom z části. Správně by bylo potřeba vytvořit podobnou matici (úrovně jasu vs. reakční doba), jaká je uvedena výše, a to je v běžných podmínkách prakticky nemožné. V této situaci je přímé porovnání více než dostačené (koneckonců kvalita zvuku španělské kytary se také neměří).
Práce ve Windows
Dnešní panely vyhoví většině kancelářských úloh a žádné problémy s pomalou odezvou (rozmazávaní textu, kurzoru nebo tabulek) při běžné práci nezaznamenáte. S panely které byly dříve označované jako 25ms nebo 30ms (ve skutečnosti se jednalo o odezvu cca 50ms) jste mohli žasnout proč nelze přečíst hodnoty v Excelu, když tabulkou skrolujete.
Hry
Nejdříve musíme upozornit na to, že není hra jako hra - pro 95% her není doba odezvy moderních TFT panelů žádným problémem (včetně Doom III, Half Life 2, The Chronicles of Riddick). Ostatních 5% her jsou akce, kde dochází k rychlému otáčení hráče kolem osy, k rychlým pohybům a skokům - například Unreal Tournament 2004. Také hráči Counter Stricke ploché panely nevyhledávají - pohybová optická nejistota znesnadňuje na pixel přesné míření.
Poznámka: Ukázky jsou ze hry Doom III, popis patří Unreal Tournament 2004:

FSC P19-2 (S-PVA)
FSC P19-2 (S-PVA) poskytuje dobrou dynamiku obrazu a dodatečná akcelerace (proto slibovaných 8ms při přechodu "G-to-G") panelu v rychlých scénách vyloženě pomáhá - předchozí generace panelů MVA a PVA se na hry vůbec nehodila (uvádělo se 25ms, ale jednalo se spíše o 30-40ms panely).

NEC 1970NX (S-IPS)
Panel S-IPS mírně překvapil - pomineme-li jistou nejistotu a neostrost která byla k vidění jen u velmi rychlých her, je tento panel překvapivě bezproblémový. Obraz navíc mírně vylepší přepnutí do kontrastnějšího režimu Video. Na druhou stranu jsme ocenili jsme živé a kontrastní barvy - Far Cry v maximální kvalitě bylo pastvou pro oči.

LG L1915S (TN+film)
Urychleny panel TN (12ms LG L1915S) se jevil jako nejlepší - rozdíl byl však malý a měli jsme dojem, že ani zde nebudou profesionální hráči jásat. Trochu nám vadilo poněkud tmavší podání obrazu - viz. obrázek: Doom III byl v tomto podání ještě o trochu temnější než obvykle a nepomohlo ani seřizování obrazu.
Poznatek číslo 6: Moderní panely už s 3D hrami nebojují tak, jak tomu bylo dříve - použitelné byly v zásadě všechny tři modely. Jako nejrychlejší se jevil panel typu TN a v těsném závěsu následoval S-PVA a inovovaný S-IPS. Rychlé hry (s rychlým během, častým skákáním a otáčením) ale byly trochu problém - všechny panely v některých situacích neposkytovaly nejostřejší obraz a žádná technologie to těm jiným "nenandala".
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
zlaty CRT .... za ty penize muze mit clovek 3 obyc 19" ky...
no flame
No videl som už pár nový typov 19" CRT - no moj starý monitor (samsung 957df - ešte za 15000sk) ich aj teraz po troch rokoch prekoná. Tak ako ide dole cena musí isť aj kvalita.
myslim ze vsichni muzem podekovat p. Kwolkovi diky kteremu FSC P19-2 a i 20" varianta nejsou v CR k sehani
Pane Kwolek nebo kdokoli kdo mate tento panel, jak moc se zahriva ??
Kdyz se tam uvadi A-Si TFT.
to je to o cem pisu, za 13k se vic jak jedno slusne crt poridit neda
ale lcd taky neni zadny zazrak, je to krok spatnym smerem, bohuzel uz se do nej narvalo tolik penez ze se proste musi naklady vratit, takze nezbyva nez cekat na oled...
inak dik za link
PS: ja som neposudzoval FS všeobecne každý kus!!! len neobjektývne posudzovanie autora článku.
Popripade napis pls ten link.
B19-2 je nastupca B19-1.
A nastupca P19-2 bude P19-3, ten je vsak zatial iba na papiery a vo velmi hrubych crtach. Podotykam, ze som priamo u zdroja.
B19-2 je bisnis line a P19-2 je premium line a predchodca P19-2 je P19-1. Neviem kde si bral tie svoje údaje, ale stačí občas pozreť stránku výrobcu
Oci jsou na 1. miste ty za 2roky menit nebudete.
Skoda ze nepisete i v ENG(co o tom zauvazovat a sehnat prekladatele) specialne recenze 191 vs p19-2 by vam slusne zvedla pristupnost soude dle diskusi o techto LCD co jsou po celem svete.
rozmyslal som o FS P19-2, ale 24ms je trosku vela...
mas pravdu ostava len VIEWSONIC FP-191s
maju ho na alzasoft.sk, za nejakych 19 800.
Mas iny zdroj? lepsi?
garantuju mrtve pixely alebo subbpixely?
diky za skoru odpoved
som z KE.
som registrovany aj na hej.sk, cybex.cz........fakt neviem???
Diky vasi rade clanku o LCD konecne vim ze jich jsou ruzne druhy a jak se lisi, coz je informace kterou se treba v obchodech nedozvite. Jeste jednou diky
Tesim se na dalsi
Děkuji.
V praci mam LCD a oci me z toho bolej stejne nebo i vic nez z toho CRT..