Průvodce plochými panely: TN, IPS, MVA, který je lepší? |
autor: Kwolek Jirka , publikováno 16.5.2005 |
Nástup každé nové technologie před sebou obvykle nejdříve hrne vlnu nekritických obdivovatelů. Jakmile se novinka skutečně rozšíří, spadnou často i první růžové brýle a objeví se nepříjemnosti, o kterých jsme dříve neměli ani potuchy. Můžeme říci, že spolu s novými technologiemi objevujeme i nové problémy. Stejně je to i s na první pohled dokonalými LCD TFT panely - ty na první pohled řeší všechny problémy monitorů, ale zároveň přinášejí problémy, které dříve neexistovaly: malé pozorovací úhly, zpoždění a emulaci barev. Tyto problémy se řeší různými cestami - každá má své výhody a nevýhody. Tento článek se zaměřuje na jednotlivé typy panelů: TN, IPS a MVA / PVA a popisuje jejich silné a slabé stránky...
{mospagebreak title=Stín v LCD ráji...}

{mospagebreak title=Trocha teorie}


tekutý krystal - zvětšenina


{mospagebreak title=TN+film - princip}


{mospagebreak title=IPS a S-IPS - princip}


NEC 1980SXi s technologií Super-IPS patří mezi vyšší střední třídu...
{mospagebreak title=MVA a PVA - princip}



{mospagebreak title=Poznámka k technologii Pivot} 

natočení obrazu, verze ATi (povětšinou Radeony)...

totéž v podání nVidie (grafiky GeForce)
{mospagebreak title=Závěr a testovací obrazce}

Každý komu prošlo rukama (a zrakem) více plochých TFT panelů zakrátko zjistí, že přes veškeré snahy a sliby výrobců dosud neexistuje plochý LCD panel, který by dokonale vyhověl každému účelu. Kvalitní (CRT) monitor je obvykle vhodný jak pro práci s textem, zpracování fotografií a stejně dobře vyhoví i náruživému hráči počítačových her. LCD panely mají mnoho nesporných výhod - jsou lehké a mají přesný a kontrastní obraz - přesto panel vhodný pro hráče lze stěží použít pro editaci fotografií, jiný panel se skvělým podáním barev bude při dynamických herních scénách zase nepříjemně mlžit.
Když dva dělají totéž...
Nenechejte se mást technickými parametry - výrobci běžně slibují pozorovací úhly v rozsahu 160 stupňů, kontrast 500 až 1000 : 1, dobu odezvy menší než 12ms a zobrazení naprosto věrných barev. Proč tedy, když dojde na lámání chleba, od sebe snadno odlišíte panely se stejnými "papírovými" pozorovacími úhly, ale vybavené rozdílnými typy panelů (TN+film, S-IPS nebo MVA/PVA)? Proč jsou barvy na některých panelech příliš tmavé, na jiných jsou barevné přechody pruhované, a na dalších se prakticky nelze dívat na video... když všechny umí zobrazit více než 16 milionů barev? Proč panely s dobou odezvy 12 nebo 8ms se často neliší od 16ms typů?

Není to dáno tím, že by výrobci záměrně lhali a manipulovali s výsledky (i když i to se stává), spíše jen parametry a metodiku jejich měření ohýbají k obrazu svému. Často se využívá toho, že mnohé parametry nelze jednoduše definovat a ani jednotně změřit, častěji k objektivnímu vyjádření určitého parametru (doba odezvy, pozorovací úhly i věrnost barevné reprodukce) nestačí jediný číselný údaj, bylo by potřeba uvádět graf nebo tabulku. V této situaci je dobré znát typy panelů, jejich přednosti a nedostatky. Je dobré znát jak se měří jednotlivé parametry a co je od nich možné čekat.
Chcete vědět, co se skrývá pod pojmy TN+film, S-IPS, MVA a PVA, response time a jaký je rozdíl mezi 6ti, 8mi a 10 bitovým zobrazením barev? Chcete vědět, proč panely s kontrastem 1000:1 nemusí být lepší než ty s 600:1? Čtěte dále!
{mospagebreak title=Trocha teorie}
Abychom poznali, jak a proč vznikají problémy spojené s LCD panely, podíváme se na absolutní základy technologie založených na tekutých krystalech.
Krystaly které tečou


tekutý krystal - zvětšenina
Některé organické látky se vyskytují ve více skupenstvích než jen v pevném, kapalném, či plynném. Jejich mezifáze mezi pevným a kapalným stavem jsou známé jako kapalné krystalické fáze (liquid crystaline phases). Nejzajímavější na této fázi je, že má některé vlastnosti kapalné i pevné fáze. Je tekutá jako kapalina, ale přesto optické a elektromagnetické vlastnosti jsou jako u pevné látky.
Významnou vlastností kapalných krystalů (dále také LC) je, že uspořádání jejich molekul (označují se jako mesogeny), způsobuje změnu polarizace světla, které jimi prochází a to v závislosti na poloze molekul. Většina molekul jsou dipóly (jedna část molekuly má kladný náboj a druhá část záporný) a v elektrickém poli má dipól snahu otočit se ve směru tohoto pole. Polohu molekul lze tedy měnit v elektrickém poli a to se využívá právě u LCD (Liquid Crystal Display).
Jak na barvy: RGB = počet pixelů x 3
Principu LCD se budeme věnovat v další kapitole, na tomto místě jen zmíníme, že jednotlivé buňky LCD fungují jako světelné ventily - samy nezáří, jen regulují množství procházejícího světla (stejný princip využívají i samozatmívací zpětná zrcátka automobilů) z lamp, které se nacházejí za panelem.
Abychom dosáhli barevného zobrazení, musíme do systému zařadit soustavu filtrů elementárních barev (RGB, Red Green Blue, červená / zelená / modrá) - výsledný počet buněk (subpixelů) je tedy výška x šířka (v obrazových bodech) x3 elementární barvy (RGB). Běžně se tedy jedná o 1280 x 3 (3840 sloupců) x 1024 (řádků) = 3.93 mil. subpixelů.

Pokud jsou RGB "ventily" v zatemnělém stavu, získáme dojem černé barvy, pokud všechny subpixely svítí na maximum, získáme dojem bílé barvy. Ostatní odstíny jsou tvořené namixováním poměru RGB barev.
Co je to TFT?
V praxi je každý subpixel dnešních LCD panelů řízen nejméně jedním tranzistorem (některé panely S-IPS využívají dva tranzistory na každý bod RGB) umístěným u každé barevné buňky. Vzhledem k tomu, že tyto jednotlivé tranzistory jsou umístěné na celé ploše panelu, ujal se název TFT (Thin Film Tranzistor) - tenký foliový tranzistor.

Poznámka: Právě díky složité matrici elektrod a soustavě miliónů diskrétních tranzistorů (tím se liší od běžných polovodičových integrovaných obvodů) byly zaváděcí ceny plochých panelů tak vysoké. V prvních fázích výroby obsahovalo více než 60% displejů nějakou výrobní vadu.
Mrtvé pixely? Ani to nemusí být problém...
S vnitřními elektrodami a tranzistory TFT se váže jeden z problémů, který je typický pro ploché panely - tím jsou takzvané mrtvé (neboli vadné) pixely. Může dojít k tomu, že ve výrobě, nebo po jisté době provozu dojde u některých buněk v LCD panelu k poruše obvodu TFT tranzistoru a elektronika přestane tuto buňku ovládat.
Panely typu TN jsou problém, ostatní jsou OK
U běžných displejů typu TN (Twisted Nematic) takto postižený bod (nebo skupina bodů) poměrně intenzivně trvale září svou primární barvou (RGB). Některým lidem tyto svítící pixely vadí natolik, že s takto postiženým panelem nemohou pracovat (stále "přitahují" zrak).
Málokdo ví, že v případě panelů typu IPS nebo MVA (případně PVA), se mrtvé pixely projevují zcela jinak (a většina uživatelů je ani nezjistí). Buňky, které systém neovládá, jsou zde trvale zhasnuté a prakticky neruší (působí to stejně, jakoby na panel spadlo zrnko prachu).
{mospagebreak title=TN+film - princip}
Pokud molekuly, které tvoří nematický kapalný krystal, jsou chirální, tak mají snahu ležet ve vrstvách, které jsou vzájemně pootočené. To znamená, že v každé vrstvě je jejich směr více pootočený, ve vertikálním směru tedy tvoří spirálu. Chirálně nematická struktura se v displejích využívá nejčastěji. Tyto displeje se označují Twisted Nematic LCD (TN).

V TN displejích je chirální nematický kapalný krystal umístěn mezi navzájem pootočenými polarizačními filtry. Jejich vnitřní povrch je speciálně upravený drážkováním tak, aby molekuly na povrchu ležely stejným směrem jako polarizační filtry. Pokud by mezi polarizačními filtry tekutý krystal nebyl, světlo by jimi neprocházelo. Nicméně točící se struktura molekul vede světlo (tedy mění úhel natočení procházejícího světla) a způsobí, že projde i druhým polarizačním filtrem. Po připojení napětí se rozpadne šroubovitá struktura a většina molekul se srovná ve směru elektrického pole. Výsledný efekt je ten, že nedochází k otočení roviny procházejícího polarizovaného světla a světlo buňkou neprochází.
Aktivní vrstva LC buněk se tedy chová ve své podstatě jako ventily propouštějící - více či méně - procházející světlo. Výhodou je to, že velikosti polarizačního napětí lze regulovat propustnost LC buněk (postupným narovnáváním krystalů) téměř plynule. Nevýhodou jsou poměrně výrazné ztráty (až 70% i při zobrazení bílé) procházejícího světla.

Film zmíněný v názvu "TN+film" je dodatečnou "rozptylující" optickou vrstvou, která má zlepšit pozorovací úhly. Dnešní panely vždy obsahují zmíněný "film" - proto se často jeho existence nezmiňuje (a mluví se jen o TN panelech).
Doba odezvy
Z celého principu plynou dva poznatky: Natáčení tekutých krystalů (LC) je fyzikální záležitosti. Celý proces změny stavu vyžaduje jistý čas, trvá určitou dobu - i když se jedná o milisekundy. Molekuly mají svou (byť nepatrnou) hmotnost a setrvačnost a svou roli hraje také kapalné prostředí v kterém natáčení probíhá.
Pozorovací úhly
Vzhledem k charakteru polarizovaného světla a rozdílné tloušťce LC vrstvy (závisí na úhlu pohledu) je do celého systému zanesený problém pozorovacích úhlů. Jas daného bodu pak závisí i na tom, pod jakým úhlem jej budeme pozorovat - jestli kolmo nebo ze strany.
TN+film - charakteristika
TN panely jsou nejstarším, nejlevnějším a dosud stále nejrozšířenějším typem matric LCD displejů. Dřívější (35-25ms) TN panely byly pomalé a měly nepřirozené podání barev - hodily se tak akorát na kancelářské aplikace, o hrách nebo editaci fotek a videa nemohlo být ani řeči. TN panely také jako jediné trpí svítícími poškozenými pixely. Problémem TN je také poněkud nižší kontrast - buňky v zavřeném stavu nejsou obvykle absolutně černé ale spíše tmavě šedé. Vzhledem k tomu, že že subpixely jsou podlouhlého tvaru, mají TN panely také rozdílné pozorovací úhly ve vertikální a horizontální rovině (ve vertikální rovině, odshora dolů, jsou vždy horší).
Teprve až generace panelů s dobou odezvy 16ms přinesla TN panelům nový vítr do plachet - zlepšila se rychlost, pozorovací úhly i podání barev. Na druhou stranu se od tohoto okamžiku zase tolik převratného neudálo (ač výrobci tvrdí opak) - měli byste vědět, že současné 12 a 8ms panely se od výchozích 16ms panelů až tolik neliší. Jsou prakticky identické, změnily se jen jejich elektronické obvody - téměř vždy platí, že zlepšení jednoho parametru je na úkor jiných. Dnešní rychlé 8ms TN panely mají vždy horší podání barev a užší pozorovací úhly než jejich 12 či 16ms příbuzní (a naopak - lepší podání barev je často vykoupeno pomalejší reakční dobou).
Poznámka: více o době odezvy (Respomse Time), funkcích overdrive a overboost se dozvíte ve zvláštním článku.
V současné době ovládly panely typu TN celou oblast 17" LCD panelů a začínají pronikat mezi 19" typy. Zde sice mohou nabídnout poměrně krátkou dobu odezvy, na druhou stranu u velkých úhlopříček poněkud více vadí jejich nízké pozorovací úhly (reálně kolem 140 stupňů).
O uváděných údajích by se dalo často s úspěchem pochybovat...
Díky obrovské konkurenci probíhá část zlepšování parametrů pouze změnou metodiky měření a přetiskováním už tak optimistických čísel ještě optimističtějšími. Bohužel papírová honba za nízkou dobou odezvy a formálně vyššími pozorovacími úhly (změnou metodiky měření) způsobilo v TFT panelech řadu zmatků - i díky tomu tato technologie nepříliš férově ovládla téměř celý trh se 17" plochými panely a stále častěji začíná pronikat mezi 19" panely. Pravda je však taková - tyto panely mají své "mouchy", a i když jsou nejčastěji používané, neznamená to, že nejsou k dispozici alternativní technologie...
TN+film (současná generace)
Klady: | Zápory: |
|
|
TN - typické (skutečné) parametry: | |
|
Technologie IPS byla původně vyvinuta firmou Hitachi aby pomohla vyřešit dva největší problémy TN matric - malé pozorovací úhly a špatné podání barev. IPS značí In-Plane Switching (přepínání v ploše), což naznačuje, že elektrody se nacházejí ve stejné (v tomto případě základní) rovině.

U těchto panelů jsou molekuly tekutých krystalů vyrovnané souběžně se základní rovinou. V základním (vypnutém) stavu panel nepropouští světlo, po přivedení napětí se LC krystaly pootočí až o 90 stupňů. Oba krajní stavy jsou tedy mnohem přesnější a lépe definované. Panely IPS proto vynikají věrnými barvami a širokými pozorovacími úhly. Jelikož elektrody jsou umístěné v jedné (spodní) rovině, zabírají více prostoru než u panelů typu TN nebo MVA, dalším problémem je slabší elektrostatické pole na okrajích buněk, kde se část krystalů plně neotáčí - to ve výsledku způsobuje nižší jas a kontrast těchto panelů (je na úrovní panelů typu TN). U panelů IPS zůstává poškozený bod tmavý.
IPS a S-IPS - charakteristika
Původní pomalá (50-60ms) technologie IPS prošla dalším zdokonalováním - nejznámější je asi řada S-IPS (Super IPS) za kterým stojí společný podnik LG.Philips LCD. Díky tomu se původní velice drahé IPS 19" a 20" panely zařadily cenově pouze mírně výše než obdobné TN modely.
Dnešní S-IPS panely vynikají výborným podáním barev, které je možno srovnat se špičkovými klasickými monitory. Také pozorovací úhly patří mezi nejlepší - při změně úhlu pohledu navíc prakticky nedochází ke změně odstínu barev - tak jak to známe z panelů TN (kdy bílá barva při pohledu z boku žloutne a tmavší odstíny šednou). Většina plochých panelů určených pro grafiky je založená právě na technologii S-IPS, počínaje relativně přístupnými modely až po np. špičkovou řadu EIZO ColorEdge nebo NEC SpectraView s HW kalibrací barev.

NEC 1980SXi s technologií Super-IPS patří mezi vyšší střední třídu...
Obecným problémem IPS je poměrně nízký kontrast (ve skutečnosti je asi 200-400:1), kdy díky plošné konstrukci elektrod není možné dosáhnout dokonale černé barvy. Za denního světla to prakticky nevadí, pokud budete pracovat v zatemněné místnosti, jistě si všimnete, že přes černé plochy prosvítá trochu "zbytkového" světla. Specifickou vlastností panelů S-IPS je, že při pohledu z boku mají tmavé a černé plochy mírně viditelný modrofialový nádech. Pokud nebudete vědět o jaký panel se jedná (PVA nebo IPS), zobrazte si černou barvu a podívejte se na panel ze strany - pokud uvidíte modravé tóny, jedná se o IPS.
Poznámka: Díky své struktuře mají jednotlivé pixely panelů IPS mezi sebou relativně větší mezery (body jsou zblízka poměrně dobře vidět). Ze začátku může obraz připadat trochu pixelový.
Jak jsme zmínili dříve, díky cenové a tak trochu unfair parametrové válce byly panely IPS prakticky vytlačené z oblasti 17" panelů, naštěstí ceny základních 19" S-IPS nejsou vůbec astronomické a můžete zkusit panely jako LG 1930B, nebo NEC 1970NX...
IPS (současná generace)
Klady: | Zápory: |
|
|
IPS - typické (skutečné) parametry: | |
|
Na poněkud odlišném principu jsou založené matrice MVA (Multi-domain Vertical Alignment) a PVA (Patterned Vertical Alignment). Technologie MVA byla vyvinuta firmou Fujitsu v roce 1998 a je rozšířením původního nápadu orientovat molekuly tekutých krystalů vertikálně (VA - Vertical Alignment). Cílem bylo dosažení vysokého kontrastu a krátké reakční doby.

Původní technologie VA vypadala slibně (obrázek vlevo dole), problémem bylá silná závislost jasu daného bodu na úhlu pozorování (záviselo dokonce na straně L-P pohledu).

Proto byly buňky rozdělené na domény (Multi-domain VA), které tuto závislost vzájemně kompenzují. Ve výsledku (součtu) je jas daného bodu stejný jako při čelním pohledu (jednu chybu v této koncepci kompenzuje opačná chyba jiné část buňky).

Dnešní panely MVA (a jejich varianty) se liší množstvím a uspořádáním domén. Jeden z největších výrobců LCD panelů, firma Samsung, vyrábí vlastní variantu MVA, kterou nazývá PVA (Patterned Vertical Alignment).
Poznámka: Samsung nezveřejnil přesný popis rozdílů mezi panely MVA a PVA - není zcela jasné, čím a nakolik se tyto technologie liší, a nakolik se jedná o postup jak se vyhnout placení licenčních poplatků firmě Fujitsu. Jisté je ale, že Samsung je skutečným pionýrem vývoje panelů PVA a některé jeho panely mají kontrast dosahující 1000:1.
MVA a PVA - charakteristika
Dříve měly panely MVA nahradit technologii TN, dnes je situace jiná - moderní MVA panely se svými parametry částečně pokrývají s kvalitními 16-20ms TN panely s tím, že MVA nabízí lepší podání barev a širší pozorovací úhly, tradičně vynikající je kontrast a podání černé barvy (černá je téměř totožná s vypnutým panelem). I v případě panelů MVA/PVA jsou vadné body zhasnuté - nezáří, a tudíž tolik nevadí jako v případě "žhnoucích" bodů panelů TN.
Pokud srovnáme MVA s panely na bázi S-IPS zjistíme, že S-IPS má obecně trochu lepší podání barev, zatímco nejnovější "8ms" panely PVA jsou poněkud rychlejší (mají však mírně omezené pozorovací úhly - i když jsou stále lepší než TN). U panelů PVA a MVA je však nutné, stejně jako u jiných typů panelů ;-) rozlišovat mezi různými generacemi a výrobci - panely MVA vyrobené do roku 2004 nebyly například příliš vhodné na hraní dynamických her.
Poznámka: V poslední době se objevily první rychlé PVA panely - jednou z prvních vlaštovek je Fujitsu Siemens P19-2, další modely zakrátko nabídne Samsung. Novou generací MVA je také vybavený panel Benq FP91E, Viewsonic VP191b a EIZO Flexscan L778...
Klady: | Zápory: |
|
|
MVA - typické (skutečné) parametry: | |
|

Je zvláštní, jakou oblibu mají natáčecí panely založené na technologii TN, a jak málo jich může v tomto režimu skutečně pracovat. Nápad změnit (přehodit) osy a provozovat panel na výšku (v režimu: stránka A4 "nastojato") je jistě vynikající, mnohé panely mají dokonce stojany, kdy je pootočení panelu otázkou 2-3 vteřin. Také otočení obrazu v ovladačích grafických karet ATi i nVidia je dnes dětský snadné (nemusíte kupovat speciální software):

natočení obrazu, verze ATi (povětšinou Radeony)...

totéž v podání nVidie (grafiky GeForce)
Problém je ale typický pro dnešní dobu - mnohé TN panely by rády pracovaly pootočené - problém je, že většinou na to nemají. Po přetočení (které vede ke změně vertikální a horizontální roviny) dojde, především u levnějších TN matric, k rapidnímu zhoršení pozorovacích úhlů. Z relativně plnohodnotného TN panelu se po otočení stává pouhý náhledový monitor.
Obecně lze pro "pootočený" režim doporučit zejména panely MVA a PVA, na druhém místě S-IPS a teprve potom pak panely TN.
{mospagebreak title=Závěr a testovací obrazce}
Při výběru plochého panelu se nenechejte zmást "nadopovanými parametry", které uvádějí výrobci. Obecně platí, že každý panel má své silné i slabé stránky. Pochopitelně je také výhodné kupovat panely poslední generace - nákupům z druhé ruky se vyhněte. Zkusme si zájemce o plochý panel rozdělit do několika skupin:
Kancelářská práce
Tady vyhoví prakticky jakýkoliv panel s dobou odezvy rovnou nebo kratší než 25ms. Pomalejší (30, 35ms) panely jsou výprodejové a i při skrolování tabulky v Excelu dokážou obraz nepříjemně mlžit. Prezentace (předvádění klientovi) klade na panely poněkud odlišné požadavky - nutné jsou dobré pozorovací úhly a vysoký kontrast - tady excelují panely PVA a MVA (19 - 20"). Grafici by se měli poohlédnout po panelech S-IPS (může vadit výraznější pixelizace), případně po MVA / PVA. Profesionálové budou vždy požadovat 10-bit gamma korekci, případně možnost kalibrace barev.
Kombinované použití - kancelářské aplikace, občas hry
Zde záleží na prioritách. Poměrně univerzální jsou rychlejší panely PVA a MVA, panely S-IPS mají lepší barvy, ale jsou mírně pomalejší. V obou případech jsou výborné pozorovací úhly a není problém provozovat tyto panely v pootočeném stavu. Univerzální jsou také 16ms "klasické" panely TN. Platí, že čím rychlejší jsou TN panely, tím mají horší podání barev a užší pozorovací úhly.
Domácí použití - hráči
Zde ve většině případů vyhoví TN panely - především 16 a 12ms typy. Náruživí hráči by měli sáhnout po 8ms TN panelech, nebo, což je lepší, zůstat v extremním případě u klasických CRT monitorů. U rychlých panelů ve většině případů horší rendering barev (často 6bitů na barvu RGB) ani malé pozorovací úhly nevadí, zapomeňte však na náročnější editaci fotografií.
Jak od sebe jednotlivé panely odlišíme?
Nikdy nedejte na živé barevné fotografie, které se běžně při posuzování panelů předvádějí - většinou vypadají dobře na všech typech panelů a o kvalitě obrazu vám příliš neřeknou.
Nejdříve si stáhněte / zobrazte velké verze těchto obrázků (pro zjištění pozorovacích úhlů):
Stačí nejdříve pohnout hlavou doprava a doleva a zjistíte jak je na tom panel s pozorovacími úhly. Pokud duha při pohybu hlavou výrazně pulzuje (duhové oko mrká) a jednotné barevné plochy (tělová a zelená) mění na krajích panelu odstín a jas (jinak se chová vertikální a jinak horizontální rovina), nebude to s podáním barev a pozorovacímu úhly nijak skvělé - v tomto případě se téměř jistě bude jednat o panel typu TN.
U panelů typu S-IPS při pohledu na tmavé oblasti šedého klínu můžete pozorovat nepatrně namodralý nádech. Pokud místnost zatemníte, uvidíte, že černou barvou mírně prosvítá "zbytkové" světlo. Podání barev a čistota šedého klínu bývá u matric S-IPS velmi dobré.
Panely typu PVA a MVA jsou v zobrazení barev pouze nepatrně horší (změny barev jsou malé). Typickým znakem moderních panelů PVA je vynikající a zcela tmavá černá barva. Panely PVA jsou také vhodné pro "pivot" (natáčení) - vertikální i horizontální rovina je stejná...
Jednoduchý test Response time (doby odezvy)
Našli jsme malý soubor firmy Benq pro jednoduché posouzení doby odezvy:

Stáhněte si dvě barevné verze: verze1, a verze2. Po spuštění souboru vám po obrazovce bude skákat barevný zajíc s vajíčkem. Možná budete překvapení, ale tento test zvládne většina rychlých TFT panelů (papírově 12-10-8ms) - včetně rychlejších panelů PVA a MVA. Panely, které zde výrazně "mlží", nejsou vhodné ani pro akční hry ani pro rychlé video.
Hlavním problémem jsou však tmavé odstíny - zde je nejlepší si dát jedno kolečko UT2004 v podzemí... Pokud budete hodně přísní, vrátíte se k monitoru.
Přeji Vám při výběru LCD panelu šťastnou ruku - ať si vsadíte na ty parametry, které jsou pro vás důležité. Snad jsem vám do této problematiky vnesl trochu světla...
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
Fakt že jo. Určitě se to hodí vědět.
Keď človek vôjde do predajne (hypermarket, "naj", atď.), kde je aspoň ako taký výber - tak narazíte na predajcov, ktorí Vám nevedia v ničom poradiť (nevedia o tom nič). Cez internet by som zas zaručene nekupoval - každý kus je iný (zaručene pred kúpou treba vyskúšať). Iste by ste sa netešili, keby ste ho rozbalili, zapli a v strede by na Vás svietil vadný pixel (do konca 1-2 vadných pixelov nie je ani na reklamáciu).
Sú podľa mňa len dve alternatívy na spokojnú kúpu:
1. kúpiť si extrémne drahý model (eizo, atď), kt. nesklamú (aj cez internet)
2. alebo nájsť predajňu, kde nemajú problém vystaviť 30-40 kusov LCD panelov rôznych značiek s ktorých aspoň ako-tak máte na výber (kde môže byť aj ochotný a odborne zdatný presonál) - v malých pc predajniach akurát tak "yusmart" majú
Jina k pro testování rovnoměrnosti podsvícení je opavdu Killer test - přes celou obrazovku růžová barva. Měli byste vidět jak to vypadá na notebooku :-)
Rád bych upozornil na malé překlepy:
asi u TN je napsáno misto "m" "n"
a někde dál je napsáno pouze 18bit (mělo by tam být 8bit)
Což je v některých případech(otestovaní výrobku v domácím prostředí a s vlastními aplikacemi) velice výhodné
kdy bod bez napeti = cerna barva
jenze na monitoru mate skoro vzdy svetlou barvu
takze u IPS a MVA je nutne met vsechny body pod napetim
takze to casem odejde
jako clovek co prodava pocitace vam reknu tohle
zakaznik dostane nove lcd a tak po roku reklamace podsvetleni
je to v zaruce zadny problem
po roku zas odejde podsvetleni JENZE uz to neni v zaruce
a oprava stoji vic nez nove LCD ...
jinak receno kazde dva roky nove LCD za 10 klacku
jinak casto se stava ze podsvetleni lcd po par mesicich
divne zacne chvet v dusledku nekvalitniho napajeni
Takže jsem viděl FS P19-2 a vypadá skvělě. Ještě ho pořádně protestnu a asi do něj půjdu.
Ale mam pocit, ze si vyrobek musite nechat poslat, pokud si ho berete ze skladu firmy tak jste u preda firmu a tohle nefunguje (nejsem si jistej)
Na druhou stranu zde jsou technologické problémy (bonding -nedokonalé spojení tranzistoru s elektrodami), porušení interních vymezovačů vůle (spacers), porušená pomocná kapacita... ty mají na spolehlivost větší vliv.
Ale vazne, ak niekto viete o inom probleme tohto monitora, rad sa necham poucit.
Eskimak
A ako dlho používate toto LCD (Benq)?
Mám noťas Compaq Armada 4120T, kupoval jsem ho před sedmi lety (za 100.000), displej dodnes jako víno. Další noťásy Compaq/HP co prodáváme rovněž bez problémů s displeji. LCDčka Philips, SAMSUNG, NEC rovněž bez problémů.
Mam 19" LCD od Relisysu s dobou odezvy 25ms. Obsahuje Super-MVA panel od Fujitsu. Je opravdu skvelej a hodne me prekvapil (uplne stejnej Hitachi stal asi o 8 tis. vic v ty dobe).
Zkusenosti: vyborny pozorovaci uhly, barvy taky skvely. Sledovani filmu je uplne v pohode, proste super. Kdyz sem se pri koupi rozhodoval mezi timto a 17" hyundai LCD s panelem TN+Film (20ms, v te dobe TN spicka), po zhlednuti videa u obou ten Relisys vyhral na plny care. Zase je ale pomalejsi a u nekterych her to je videt. U jinych je uplne v poho.
Tři měsíce jsem vybíral LCD a došel jsem k závěru, že si raději připlatím a koupím právě L778.
Zatím jsem na něm nenašel žádnou chybu a po čase se mi i jeho vzhled začal líbit.
Jelikož už moc hry nehraju, tak jsem zkusil jen Vietcong a Quake III, žádné "mazání jsem neviděl".
Taky filmy jsou bez problémů...
Mohu tohle LCD jen doporučit.
Tomáš V.
578 me pomerne zklamal designem, nicmene bude nejspis lepsi z hlediska odezvy. (ktera je i u 568 imho velice solidni, ac papirove 25ms)
http://forum.grafika.cz/read.php?91,963500
Jen bych dodal ze 1 vadnej pixel mam, a muzu jen potvrdit autorova slova o tom, ze pokud to clovek vyslovene nehleda, tak nema sanci ho najit. U prostred panelu jsem mel smitko prachu, o kterym jsem si myslel ze je spatnej pixel, nebyl. Muzu vam rict ze ten spatnej pixel je videt mnohem, mnohem min nez to smitko prachu. Preberte si to jak chcete, nikoho o tom ze mam pravdu presvedcovat nebudu. Pokud by nekdo mel jakejkoliv dotaz na p19-2, tak rad odpovim na vyse uvedenym linku at nemusim oblitavat 10 diskuzi
BTW: Moc peknej clanek...
jak to vypadá v reálu, nemá někdo foto?
dakujem
s pozdravom
Rado
uhly obdobny jako CRT, podsviceni naprosto!!! rovnomerny, 1 vadnej subpixel - jestli ho najdes do 10sekund na jakymkoliv pozadi mas u me pivo, 12 500,- je na tu kvalitu celkem rozumna cena, obraz pri 1024*768 je stale paradni a mensi nepouzivam, 3 roky zaruky je podle me dobry(CRT po takovy dobe je taky zraly na vymenu), DOBRY novy CRT za 1/3 cenu nesezenes...
Minimalni namaha pro oci, ergonomie, barvy hodne o necem jinym, geometrie obrazu, spotreba, kdybych chtel 21" CRT tak si musim koupit i novej stul...
Jinej tabor, jinej nazor... jen jsem tim chtel poukazat na to ze existuje i druhej pohled na tvoje nazory. Nicmene pro profesionalni hrace stale nepouzitelny, kvuli odezve.
Za 4 000 dobre 19" CRT sice nesezenu, ale za 6-7000 tisic naprosto v pohode, coz je stale cca 50% ceny za tve LCD. A porad je tady problem s otresnym obrazem na LCD pri zmene nativniho rozliseni + problem s pozorovacimi uhly, pokud si pred monitor sedne vice lidi (napriklad u nas doma dost casto koukame na web 2 lide zaroven, coz by u LCD byl problem). Technologie vyroby LCD se sice za posledni 3 roky hodne zlepsila, ale pevne verim tomu, ze nez to bude skutecne bez zavaznych chyb (dalsi 2-4 roky? pokud vubec nekdy), tak prijde neco lepsiho.
Tipuju ze v praci mas panel TN, protoze uhly u PVA jsou prakticky totozny s CRT, zrovna tak je o necem jinym cerna, barvy, podsviceni. S nativnim rozliseni mas pravdu, ale jediny kde ho obcas prepnu je ve hrach a tam to skoro neni poznat.
Nebudu ti rikat, ze LCD je lepsi nez CRT. Ale schvalne se zkus zajit podivat na nejaky kvalitni PVA, treba zmenis nazor. BTW TN je u me taky mrtvy!!!
Do kancelare (ne na grafiku) ovsem i vzhledem k cene jasna volba...
LCD mně subjektivně mnohem méně unavuje ...
První PC jsem mnel na stole v r89.
Panely ASV se svojí charakteristikou NEpodobají technologii IPS a neni tedy pravda co napsal "Joro".
Pro úplnost - taky tady několikrát zanělo že Eizo L778 je osazeno MVA -> to taky neni pravda, jedná se PVA-II(2.generace)
CHEN: když na to koukáš v noci při zhasnutým světle, černá prostě černá není.
DANNY: Mezi podáním barev u LCD jsou dost velké rozdíly, stejně jako v pozorovacích úhlech. Možná by ses až divil ...
Ještě kdyby někdo přidal přehled, které LCD jsou vyráběny jakou technologií, bylo by to supr ;-) Výrobci se k zveřejnění této informace zdá se mi moc nemají a internetové obchody v tom dělají akorát maglajz.
Ad CRT vs. LCD: No já už tak půl roku po nějaké rozumné 19" s pivotem (hodně práce s textem)pokukuju a mám v úmyslu ji mít na stole spolu se svou starou 19" ADInou, takže mě klasické nectnosti LCD zas tak netrápí :-D mmchdm: Kdo jednou zkusí, nemůže bez extended desktop být a prakticky to nic nestojí (i laciný grafiky mívaj D-SUB + DVI)
Tak hoši , čo vravite na LCD dnes? Zdá sa, že predsa len bud. majú, klasické monitory a TV uz dnes ani nekupiš ...
Ono ta jsi pravděpoodbně moc mladý na posuzování, ale když si vzpomenu na crtéčka tak mi běhá mráz po zádech. Ano byly tu kvalitní koncepce jako trinitron, ale většina lidí měla na stole rozmazané monitory které na dnešní lcd nesahaly po paty.
Taky by jsi neměl zapomínat na ceny. CRT s trinitronovou obrazovkou stálo tak od 10k a dneska chce každý kvalitní lcd nejlépe zadarno.