Hlavní stránka Hardware Monitory, LCD panely Revoluce herních monitorů: Asus MG279Q - 144Hz IPS
Revoluce herních monitorů: Asus MG279Q - 144Hz IPS
autor: Pavel Urbánek , publikováno 12.8.2015
Revoluce herních monitorů: Asus MG279Q - 144Hz IPS

Snem většiny hráčů je kromě vysokých fps také rychlý monitor, s kvalitním a ostrým obrazem a minimálním lagem. To vše nový Asus MG279Q slibuje ve formě 144Hz panelu s rozlišením 1440p. K tomu všemu jde o IPS! A co víc, podporuje FreeSync! Říkáte dokonalý monitor? Podívejte se na to, jak si opravdu vede.


V úvodu jsme zmínili jistou kontroverzi v první vlně recenzí. O co vlastně šlo a má to na uživatele vliv? Během testování totiž někteří recenzenti přišli na to, že monitor sice dovoluje nastavit frekvenci až na 144 Hz, ale ve skutečnosti vyobrazuje snímky s poloviční frekvencí. Tomuto problému se říká frame skipping a je to komplikace známá zejména mezi lidmi, co taktují různé LCD panely na vyšší frekvence. Přirozená reakce monitoru je totiž ochrana sama sebe, a tak buď vyšší frekvenci rovnou zakáže (a na obrazovce vám vyplivne nějaké varování – „out of range“ apod.), nebo při vyšší frekvenci prostě zobrazuje každý n-tý snímek.

A jak to tedy dopadlo u MG279Q? Dobře! Výrobce stáhl testovací kusy a nahrál nový firmware, který vynechávání snímků vyřešil. My jsme samozřejmě monitor na tento problém otestovali a můžeme potvrdit, že zvládá frekvence až do 144 Hz zcela bez problémů.

Revoluce herních monitorů: Asus MG279Q - 144Hz IPS

Test na přeskakování snímků dopadl dobře - rozpadnutí bloku nenastalo.

To ale není jediná věc, která znervózňovala novináře a hlavně zájemce o potenciálně ultimátní herní monitor. Vážní zájemci ale i fandové nových technologií totiž sledují jeden z důležitých parametrů LCD panelů s FreeSync, a to je rozsah frekvence adaptivní synchronizace – jednoduše odkud pokud bude FreeSync fungovat. Žádoucí je pochopitelně co největší rozsah. A zde nás právě MG279Q zaskočil.

Spodní hranice 35 Hz je v pořádku, fps menší než 35 osobně považuji za tragédii, které by se měl každý snažit vyhnout obloukem (bez ohledu na to, jestli má G-Sync nebo FreeSync, nebo nepoužívá vertikální synchronizaci vůbec). Co ale překvapilo snad každého, je horní omezení adaptivní frekvence na 90 Hz. Jaké implikace má toto oříznutí frekvence? Je to hodně špatné, nebo jen trochu, nebo vůbec?

Pojďme si situaci rozebrat na vzorových scénářích. První (ideální) varianta je taková, že máme permanentně více než 144 fps. V této situaci je nám docela jedno, jestli máme G-Sync, FreeSync, nebo V-Sync, stejně i na testovaném monitoru se vše chová dle očekávání. V druhém scénáři máme fps od 0 do 90. Zde se vyplatí nastavit monitor na 90 Hz a zapnout FreeSync. Získáme plynulý obraz bez zlomů (alespoň nad 35 fps). Takže také v pohodě. Problém nastane při scénáři, kdy se nám fps pohybují v oblasti mezi 90 a 144 i mimo. Tehdy se musíme rozhodnout, zda preferujeme vyšší plynulost 144Hz obnovování nebo raději stabilní 90Hz obraz s FreeSync. Obě varianty mají něco do sebe, není zde jednoznačně lepší volba. A v tom je tedy ten problém. Špičkový monitor by neměl uživatele stavět hráče do takovéto pozice, kde se musí rozhodnou mezi dvěma kompromisy. 



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
45 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 20.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.