NEC Multisync 1701 - TFT i pro příznivce monitorů |
autor: Kwolek Jirka , publikováno 27.3.2003 |
Dosud byl svět rozdělený na příznivce TFT panelů a plochých monitorů rovnou měrou. Jedni poukazovali na malé rozměry, nízkou spotřebu, ostrý a kontrastní obraz a perfektní geometrii plochých panelů, druzí kritizovali jejich zpoždění a z toho plynoucí rozmazávání pohybujícího se obrazu. Také věrnost zobrazení barev u panelů byla objektem kritiky. Pravdou však je, že se oba světy k sobě přibližují (přesněji řečeno, panely odbourávají své vady) a důkazem toho je právě testovaný panel, který by, podle mého snesli i ti, kteří tvrdí: "panel? - nikdy!"
Pojďme se však podívat na testovaný kousek pěkně od začátku. A začneme od technických parametrů.
NEC MultiSync 1701 - technické parametry
Velikost obrazu | 17" | |||
Typ displeje | Digitální TFT, TN + film | |||
Velikost obr. bodu | 0.264 mm | |||
Efektivní plocha obrazu |
| |||
Pozorovací úhly |
| |||
Doba odezvy (response time) |
<16 ms 5ms rise, 11ms fall | |||
Jas | 260 cd/m2 | |||
Kontrast | 450:1 | |||
Obrazová frekvence | 135 MHz | |||
Vertikální | 31.5 - 81.1 kHz | |||
Horizontální | 56.0 - 75.0 Hz | |||
Nativní rozlišení |
| |||
Doporučené rozlišení |
| |||
Rozlišení |
| |||
Počet barev | 16.2 mln | |||
Management barev | OmniColor (sRGB, 6-Axis) | |||
Vstupní signál | Video Analog 0.7Vp-p75 (Mini D-Sub) Sync Separate sync TTL Level Horizontal sync Positive/Negative Vertical sync Positive/Negative | |||
Další funkce | kompatibilita s ukotvením VESA (10x10mm), Plug&Play (DDC2B, DDC2Bi, DDC/CI + EDID), úprava velikosti fontů a ikon - LiquidView, ovládání z PC - NaviSet (nutný download) | |||
Záruka | 2 roky | |||
Hmotnost | 5.3 kg | |||
Rozměry |
| |||
Design
Design tohoto modelu rozhodně patří mezi to zdařilejší, co jsem u TFT panelů dosud viděl:
Panel je vyveden v elegantní černo-stříbrné barevné kombinaci (ať zhyne šedá!). Displej rámuje jen decentní rámeček o šíří necelých 20mm!
Dobrým nápadem je zabudovaný interní zdroj se síťovým vypínačem (ať žije ekologie a volné místo pod stolem) - panelu to rozhodně nevadí, je velmi kompaktní a pouze mírně těžší než obvykle. Poznámka: Panel 1701 je levnější variantou panelu 1760NX - TFT panel je stejný, testovanému 1701 chybí jen vstup DVI.
Velmi promýšlený je i stojan (viz. níže). Díky němu lze panelem snadno (čti jednou rukou) pohybovat - otáčet jej lze v rozsahu 120o, naklápět o 30o. Výhodou je decentní odnímatelný tunel pro hladké vedení kabelů.
Jelikož tabulka (a papír) snese vše, pojďme se podívat jak si rychlý Bill (promiňte, rychlý NEC) poradí s praktickými situacemi.
{mospagebreak title=Testy - kvalita obrazu}Prvním kontrolním snímkem je záběr našeho kontrolního obrazce.
Poznámka: snímek je fotograficky mírně podexponován, aby bylo vidět světlejší detaily jako jsou posuvníky a lišty.
Se světlými tóny nemá testovaný panel žádné problémy, naopak - jsou barevně věrné, jemně odstupňované s postupnými přechody. Horší to už je s detaily v tmavé oblasti - tady je již stínu poněkud mnoho. Situaci poněkud zlepší snížení kontrastu.
Tělová barva je zobrazována věrně, snímky vypadají téměř stejně jako na novém trinitronovém monitoru (v této souvislosti to berte jako pochvalu).
Barvy
Panel nemá, narozdíl od starší konkurence, tendenci barvy přidávat ani je vylepšovat líbivým přesycením, kdy některé odstíny září jako neony.
barevné přechody jsou plynulé:
zmenšený originál kontrolního obrazce...
foto panelu
Stupnice šedi
Zde je již vidět (pro ploché panely typickou) kompresi tmavých odstínů do černé poměrně výrazně, v praxi není situace tak špatná (trochu se na tomto snímku podepsala i expozice) - v reálu jsou ještě vidět i dva pravé horní čtverce (8 a 9%).
{mospagebreak title=Obraz - response time}I zde jsme použili náš obvyklý testovací pohybující se obrazec (ten jsme exponovali časem 1/60s při obnovovací frekvenci 75Hz). P.S. Myslíme si, metoda fotografování pohybujících se obrazců je světově unikátní - pokud to někde uvidíte, je to nejspíše okopírované z PCtuningu :)
Obrazec zobrazuje typicky dvě "fáze" pohybu (dva exponované kroky) - více "kopii", nebo rozmazané duchy by neměly být vidět. Záběr je však evidentně v pořádku - response time je rozhodně pod 20ms!
Další záběr je snímkem pohybujícího se objektu z programu Monitors Matters Checkcreen 1.2:
Výsledek je zde totožný = velmi dobrý.
Jakékoliv video nebo 3D hry poběží tedy na tomto panelu bez problémů, taktéž "skrolování" textů či tabulek Excelu je bez viditelného rozmazávaní.
Pozorovací úhly
Ačkoliv různé zdroje uvádějí různé hodnoty, my se budeme držet toho kriteria, kdy kontrast neklesne pod 1:10. Hodnoty jsou pak: 140° vertikálně i horizontálně (při 5:1 pak 160° H/V).
Co se týče úhlů, drží se tento panel v průměru sedmnáctek - měli jsme zde i lepší panely (160/160). Na druhou stranu tuším, že se v tomto případě jedná o mírnou změnu priorit - panel má skvělou dobu odezvy a velmi dobré úhly, což je lepší (je totiž vyváženější) než ty, které mají průměrnou dobu odezvy ale výborné úhly.
{mospagebreak title=Ovládání a závěr}
funkce Auto Adjust je dnes samozřejmostí, zde je vyvolávána i automaticky po změně rozlišení
propracovaný systém korekce a vyvážení barev zahrnuje i prof. nastavení sRGB!
Ovládání by od nás obdrželo známku "podprůměrné"...
klávesy (8!) jsou integrované v rámečku - je to elegantní a... velmi nepraktické
...kdyby nebylo utility NaviSet, která NECy vytáhne vždy "z bryndy". Pokud si ji stáhnete z Internetu (že by to bylo tím, že tento model spadá do kategorie "Value"?) můžete panel ovládat z prostředí Windows:
Závěr
NEC 1701 je svým obrazem k monitorům zase o něco blíže - to vše v situaci, kdy si stále drží i typické předností TFT panelů (jako je dokonale ostrý obraz, bezchybná geometrie a výborný kontrast). Je jedním z mála, které se mi po opadnutí euforie, kdy jsem ještě plochým panelům leccos promíjel, opravdu líbily. Pozn.: Popravdě řečeno, panely se zlepšují neustále... a stále mě - naštěstí - mile překvapují.
Světlé odstíny jsou zde opravdu nedostižné, kéž by tuto gradaci dokázal vykouzlit i ve stínech. Barvy jsou velmi věrné a nepodbízivé (na DTP to však stále není). Odezva panelu (response time) je výborná i když tuto hodnotu bych odhadoval spíše na 20, než na 16ms.
U levnějšího "klonu" 1760NX nepřekvapí absence DVI - pokud však graf. kartu nastavíte na 60-70Hz* nebudete mít problém ani s analogovým propojením VGA (dodaný kabel je konečně! kvalitnější) - podmínkou je alespoň průměrně kvalitní grafická karta (se starou S3 nečekejte zázraky).
*jelikož princip vykreslování obrazu na monitoru (kde se obraz promítá po řádcích) a panelu (kde obnovovací frekvence u statického obrazu prakticky neexistuje a obraz ze mění po "snímcích") je rozdílný, není 60Hz plochých panelů jakýmkoliv problémem pro oči ani pro sledování dynamických jevů.
** Panel neměl v době testu žádné pixelové vady.
Výrobkům, které ve své cenové kategorii poskytují maximum udělujeme:
Březen 2003, NEC MultiSync 1701
Výborný obraz, dobrý poměr cena-výkon...
Cena se k 24.3.2003 se pohybovala od 14-15 000Kč bez DPH (v závislosti na prodejci).
Pro:
- příznivá cena
- krátká doby odezvy
- věrné barvy
- management barev, sRGB
- utilita NaviSet
Proti:
- komprimované tmavé odstíny
- jas jen 260 cd/m2
TFT - hodnocení | hodnocení (max. 5) |
obraz - barvy, stupně šedi: | 4 |
obraz - pozorovací úhly: | 3.5 |
obraz - doba odezvy: | 4 |
kvalita provedení: | 4.5 |
cena / výkon: | 4 |
design: | 4 |
CELKEM | 4 (výborný) |
Panel zapůjčila firma Abacus Ostrava, děkujeme!
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
LCD je urcite lepsi nez CRT!
Allah je vecny!
S pozdravem George Bush.
Takze pojdem asi do tohto NEC-u ale s tym DVI-vstupom (1760NX) ale az ked trosku zlezie s cenou (zatial cca 550 Euro na EU-trhu)
LCD funguje tak ze kazdy bod ma svou "adresu" kdyz zobrazis nejakou bilou stranku tak se do bodu dostane informace ze ma byt bily a tak je bily ( a to neustale bez jakehokoli blikani) a az kdyz se zmeni barva tak se k bodu dostane informace ze uz neni bily ale treba ruzovy tak se proste zmeni na ruzovou.
Ono je to sice slozitejsi treba do toho bodu chodi informace jakou ma mit barvu prave podle frekvence (treba 60Hz) ale pokud mu prijde stejny udaj tak se ani nehne a mezi tema signalama zari porad stejnou intenzitou.
K te tvoji frekvenci 100Hz se posila do monitoru aby bylo to blikani co nejrychlejsi a obraz se zdal co nejvic stabilni ( jeste ze lidsky zrak je tak nedokonaly
Pokud sem spatne pochopil na co se ptas tak to upresni.
¨Sakra uz jsem to tu psal. proc tady skoro vsem prispevkum chybi konec ? mate to nejak popsute.
zaujimalo by ma, ako to vyzera pri porovnani hrania s takymyto parametrami a hrania na takomto lcd
napiste skusenosti
pls nepiste, naco mi je 125 fps, ak nehrate, neuvidite rozdiel medzi 30 a 125
Nevim co by si ctel porovnavat protoze v tak nizkem rozliseni tak starou hru uz snad nikdo nehraje ( kdyz si koupim LCD tak mam i na lepsi pocitac nez 800Celerona s TNT2). Napis konkretne co chces porovnavat a ja ti reknu jake to je ale takhle ti rykam ze jde videt obraz ktery se hybe stejne na CRT jako na LCD ( vazne nevim na co se ptas upresni to ).
Ja sam provozuju LCD na 60Hz protoze si myslim ze ten obraz je stejny (opticky i logicky) a cim vyssi frekvence tim vic je obraz ovlivnen prevodnikama v graficke karte a kabelama.
no ono s tema hrama .... tam se to meri spis podle FPS a cokoli nad 50 se uz povazuje za plynuly obraz takze nic nebrani tomu aby se tech 50 snimku zobrazilo 60x misto 120x protoze vysledek bude stejny ( u LCD, u monitoru je tam to blikanitakze....) ted se se mnou vsichni budou hadat ze poznaji rozdil mezi 60FPS a 80FPS ale ja se hadat neminim a stojim si za tim ze zrak stejne povazuje vsechno nad 50 snimku za vterinu jako plynuly obraz a ze stejne nic moc nezmeni kdyz uvidite ty prvni 2 body nepritele co se vam od praveho okraje obrazovky objevujou v obraze za 1/80 sekundy nebo az za 1/60
quake 3 hram v 640*480, mozem aj v 800*600, vyssie mi 120 Hz uz moja 17ka neda, kvoli tych 120 Hz obnovovacej frekvencii monitoru, a co najlepsej synchronizacii pri tych 125 fps
125 fps stale ti da uz aj v 1024, mne na grafike v hrach nezalezi, stiahni si nejaky config hracov z www.cyberfight.org a precitaj si nieco
a ten blabol o tom, ze nepoznam viac ako 100 fps, da sa spoznat rozdiel aj medzi 125 a 160 fps, bez spominanych 125 fps hra nie je plynula, ale ak nehras to nepochopis
nerozumiem principu "vypluvani" obrazu na crt ani lcd, chcem vedet, ako dobre vyzera obraz pri 125 fps a pri velmi rychlom pohybe, pretoze co som skusal LCD predtym, sa na nich nedalo hrat
hlavně když si budeš chtít užít 4xAA atp. ani na těch nejlepších kartách a nejvýkonějších CPU se dneska většinou nedostaneš nad těch 50fps takže 20ms je v pohodě
Je mi jeasný že za 2-3roky už budeš mít HW kterej v tom rozlišení s max nastavenim třeba udělá 100fps (pochybuju o tom protože hry jsou s náročností dost napřed a ještě je furt co na tý grafice zlepšovat) ale to už ti ten monitor pomalu odejde takže si kouopíš novej třeba OLED s 5ms
Proc nedelaji 1280x960? Prave toto mam namisto 1280x1024 nastaveno na 19" CRT monitoru.
v nenarocnych scenach s mojim upravenym cfg v 640 to ide aj 800 fps
A co se týče parametrů, tak za velmi důležitý považuju úhly viditelnosti a odezvu, když sou v rozumným poměru, jako u zkoušeného typu, tak je to ideální.
V XPesach je ale volba primo pro LCD ClearType Font a obraz resp. text vypada o dost lepe, je treba ale si tak 20 mozna 30 minut zvyknout, nez to dostanes do sebe. Ovsem neni to tak vychytane pri ostatnich rozlisenich, kdy je ten text o poznani horsi {rekl bych dvojita interpolace ze strany monitoru a samotneho systemu s celym obrazem tak nejak hodne divne hazi}. Proc to pisu? Hraju Civilizaci 3 a ta standartne jede 1024, prepinacem ji donutis pustit 1280, ale i tak text ve hre {a je ho tam vic nez dost} pitomne preskakuje stejne jak kdyby to bezelo 1024. Mam za to ze to ze strany Microsoftu zrovna s tema LCD panely nevychytali. To same se deje i pri pouziti grafickych menu v programech, ktere vytvorili sami autori aplikace. Text se rozsype a dokud nevypnu vyhlazovani hran pisem jsem v knedli.