Hlavní stránka Hardware Monitory, LCD panely LCD ostřejší než CRT – jak na dokonalý herní monitor
LCD ostřejší než CRT – jak na dokonalý herní monitor
autor: Pavel Urbánek , publikováno 17.9.2013
LCD ostřejší než CRT – jak na dokonalý herní monitor

Není to tak dávno, co jsme zde rozebrali fenomén taktování LCD panelů. Na kvalitních panelech (IPS a PLS) bylo možné dosáhnout vysoké plynulosti až 120 hertzů. Pořád však pohyblivý obraz nebyl tak ostrý jako na obrazovkách CRT. Technologie Lightboost to však od základů změnila – ukážeme si, jak ji využít pro co nejostřejší zobrazení.


V posledních letech mě naplňovala beznaděj ze stagnace v segmentu zobrazovacích zařízení. Mnozí určitě sdílí stejnou frustraci, když vidí LCD displeje s rozlišením 1366 × 768 na desktopech nebo 15palcových noteboocích. (Ano, jako Facebook machine takový počítač stačí, ale připomenu výrok „640kB is enough for everyone“).

Nyní se však přece jen začalo něco dít, objevují se obrazovky s obrovským rozlišením i 4K, na které snad ani nejsme připraveni, viz škálování obrazu pod Windows (a aplikacemi). Nějakou dobu tu jsou 120Hz LCD, u kterých jsem se obával úpadku z důvodu nedostatečného rozšíření 3D, ale výrobci si všimli zájmu herní komunity o rychlé panely a začali nabídky rozšiřovat. V oblasti zlepšení barevného podání a pozorovacích úhlů se také postupně rozšiřují a zlevňují „ne-TN“ modely.

Kombinace více požadovaných atributů najednou (rozlišení, frekvence, barvy atd.) jsme zatím oficiálně nedosáhli, ale na trhu se objevil fenomén přetaktovatelných monitorů, které do jisté míry požadavky splní. Tyto modely bohužel neumožňují použití technologie Lightboost, takže není možné dosáhnout perfektně ostrého obrazu v pohybu.

Říkáte si, proč nepoužít Lightboost na všech panelech? Jsou zde omezení: především jde o rychlost, s jakou se překreslují jednotlivé body. Na TN panelech to jde celkem rychle, a tak i při 120Hz se najde dostatečná doba, kdy celá obrazovka obsahuje čistý obraz bez artefaktů z předchozího snímku. V tento moment se obraz podsvítí. Naopak IPS a další panely jsou pomalejší v překreslování a takový moment se při vysoké frekvenci najít nedá. Vychází to z toho, že obraz na LCD není vykreslen najednou, ale po řádcích.

Řešením předchozího problému je například tzv. skenující podsvícení, kdy se obraz podsvěcuje po řádcích nebo segmentech. To není možné s hranovým podsvícením LCD panelů. Pokud však vezmeme v potaz další zajímavou technologii local dimming, tak s ní je takové podsvícení možné realizovat. O co ve zkratce jde v local dimming? Překlad by mohl znít jako oblastní zatmívání, což naznačuje i funkčnost. Pokud máme například tmavou scénu s jedním světlým výrazným elementem, tak skrze podsvícení (které by bylo tvořeno například maticí LED) by bylo možné snížit intenzitu podsvícení v oblastech tmavého obrazu. Tato funkce by například odstranila problém tzv. backlight bleedingu.

Na internetu se objevilo několik nadšenců, kteří se rozhodli implementovat segmentové, částečně skenující podsvícení, nicméně tento krok považuji za velmi těžký a pro širší použití příliš extrémní.

Oficiální podpora

Lightboost je technologie čistě spjatá s nVidia 3D Vision 2. Správně, není zde zmínka o AMD. Nevím, zda se dočkáme v budoucnosti nějaké odpovědi od AMD, ale mám dobrou zprávu pro červený tábor. I na kartách AMD je možné skrze Strobelight LightBoost Utility dosáhnout stejného „Lightboost efektu“ jako na nVidii. Zatím jsem to neměl příležitost vyzkoušet.

Lightboost, resp. stroboskopické podsvícení, není jen modlou hardcore hráčů. Tento typ podsvícení má řadu výhod, které ve správné realizaci technologie převažují nad nevýhodami. Někdy se stávají dokonce nutností pro uplatnění jiných technologií. Zabývají se tím inženýři nejedené firmy, za zmínku stojí například Sony s technologií MotionFlow XR 960. Ta pracuje na stejném principu jako Lightboost.

Stroboskopické podsvícení bude nutné zřejmě i v případě plánovaných HDR panelů (to už je ale opravdu hudba vzdálené budoucnosti, uvážíme-li, že pořád většina z nás používá 6bitové TN). U HDR jde totiž o to, že je spotřeba podsvícení pro velké jasové rozsahy opravdu enormní a například v USA narážejí na limit, co dokáže poskytnout jejich 110V zásuvka v domácnosti.

Zdroje

  • testufo.com
  • blurbusters.com
  • 120hz.net
  • en.wikipedia.org
  • tweaktown.com
  • nvidia.com

Související téma



Tagy: nvidia  lightboost  lcd  crt  monitor  displej  led  panel  dimming  hertz  hz  takt  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
17.9.2013 08:14:10   193.143.32.xxx 413
Pekný článok. Konečne niečo mimo obvyklých tém, spracované na úrovni.
17.9.2013 08:23:59   77.104.235.xxx 51
Jaky je duvod nemoznosti to provozovat na vice jak 120Hz? V zakladu to muze byt kvuli 3D vision, ale pomoci externi utility by takove omezeni vznikat nemelo.
17.9.2013 08:34:28   89.102.177.xxx 518
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
17.9.2013 09:02:10   82.117.130.xxx 102
Do oled je jeste pro masove a cenove dostupne nasazeni pomerne daleko...
17.9.2013 08:54:27   37.77.225.xxx 97
Opravdu oceňuji, že tu vyšel článek, který je na dobré technické úrovni.
Chtělo by to ale více objektivity a méně nadšení. To, že fotoaparát dokáže zachytit úžasně ostrý obraz, který na monitoru nastane neznamená, že téhož je schopno lidské oko. Lidské oko má setrvačnost, takže na něj bude mít daleko větší vliv to, že vidí za setinu sekundy jedno bliknutí (ligtboost) než čtyři menší bliknutí (běžný režim), než to, jestli v okamžiku bliknutí byl obraz ostrý či nikoliv.
Navíc je asi opravdu z říše snů, aby každý hráč měl doma takovou výbavu, která mu umožňuje docílit konstantní FPS 120 u všech her.
Ale jinak článek opravdu chválím, byla ho radost číst, i když se zrovna za nějakého pařana nepovažuji a když už něco hraju, jsem rád za 40 FPS. :-)
17.9.2013 10:53:41   194.138.12.xxx 15
2 monitory netreba. na hrani je Oculus Rift
17.9.2013 09:04:42   82.117.130.xxx 36
Bohuzel stale nic pro mne, protoze 2 monitory (graficky a herni) na stole fakt nechci.
17.9.2013 09:07:36   89.102.91.xxx 206
vousac napsal:
...dnes už prakticky je CRT mrtvá překonaná technologie.

souhlasil bych ze pro hry a kancl uz je crt pase, zeptej se ovsem v profisegmentu jako je pre-press, dtpka a uslysisis jen plac nebo nadavky. To co se deje s monitory od dob CRT je degenrace, nikoli evoluce. Monitor ktery se dokaze barevnym gamuten priblizit crt pod 30K Kč neexistuje, Existovaly kompromisy ale jedine s CCFL, vsechno s ledkou je normalni odpad max s Srgb, ani veskere mutace IPS nepomohly protoze to jsou jen same kompromisy... Ceka se na spasu v podobe OLEDU, ale uz asi 10 let a stale marne...
17.9.2013 09:37:48   82.117.130.xxx 134
Mno a kolik stavalo kvalitni CRT v dobe jejich slavy ? Sam jsem mel 21" Eizo za cca 90k Kc a to nebylo zadne top profi zarizeni. Takze ty narky na cenu LCD za vice nez 30k moc nechapu.
17.9.2013 15:48:03   85.70.64.xxx 80
Tak ono se na tom CRT hrálo dobře, jenom člověk nesmí pod pojmem CRT vidět ňákou 17" zažloutlou šunku od noname výrobce. Hrály se na tom líp temný hry než na starejch LCDčkách protože na tom CRT to líp ikazovalo odstíny šedý takže bylo ve stínu občas i poznat co tam je, na TNku to je všechno zblitý do jedný univerzální modrošedý barvy.
17.9.2013 09:36:07   165.72.200.xxx 912
Uprimne receno, tohle jde uplne mimo me. Na hnusny TN obraz proste koukat odmitam. Na vsechno, tj. vcetne her pouzivam LP2475w a jsem naprosto(!) spokojen.
Jestli zmrseny obraz nekomu nevadi, at si to uzije..
17.9.2013 09:54:04   213.81.194.xxx 62
mam tento monitor BenQ XL2420T ktory je 120Hz , 2ms, no podarilo sa mi ho pretaktovat na 144HZ viac uz zialbohu nedal. Rozdiel je hlavne viditelny v 3D rezime kde namiesto 60Hz na oko mam 75Hz na oko. Je to citelny rozdiel. Pri 2D hrani rozdiel zo 120 na 144Hz je tiez citelny ale trocha menej ako pri 3D hrani. Monitor mam uz 3 roky, sice nema dokonale podanie farieb, ale co do spolahlivosti, kvality a odozvy to je na vysokej urovni. Som pro gamer a vyhody Lighboostu pouzivam , kde aj nizky input lag hraje svoju rolu. Nevyhodou bola obstaravacia cena 410€ , ale nelutujem. Taktovanie som nastavil cez Nvidia control panel---vlastnosti rozlisenia----uprava rozlisenia a nastavil som vlastne HZ.
17.9.2013 12:06:51   213.181.130.xxx 20
tiež som si kúpil 3D monitor nie kvôli 3D, ale kvôli 120Hz. Spomínané ešte malé rozmazanie pri 120Hz som pripisoval latencii, možno by to chcelo 240Hz LCD, tak uvidím čo urobí Lightboost.
O vylepšení Lightboostom čítam prvý krát, paráda už, aby som to vyskúšal.
Som rád, že sa okolo hráčskych monitorov niečo deje, keby neprišlo aspoň tých 120Hz na LCD, tak musím doteraz slziť oči pri CRT-čku, lebo aj 75Hz na LCD je proste rzzzzzz.
Inak strielačka čo ide 999 fps a na 120 Hz je to paráda, warsow.net
Super naháňačka je v móde igungame.
17.9.2013 12:12:56   195.146.143.xxx 35
Pri hrach je samozrejme doelzite hlavne zapnut si vsync a idealne je aby graf.karta mala dostatocny vykon aby bola schopna vykreslit aspon 60fps. Pri filmoch odporucam rusky software SVP (smooth video project) Vyzera to uplne inak aj na 60Hz monitore potom. Hlavne animaky. A ak ten film ma 25 alebo 30fps, mozete mat kludne aj 120Hz monitor aj tak je pohyb trhany. SVP odporucam.
17.9.2013 14:40:34   193.85.33.xxx 103
Já třeba V-sync ze zásady vypínám. 30 procent výkonu v hajzlu, občas je problém se dostat na 60FPS (core i5 760@3,6GHz, 12GB RAM, HD 5870). a navíc, nevím jestli je to jen můj problém, ale při zaplém Vsync dostane hra (třeba CS:S) takovej strašlivě odpornej input lag na myši. No hrát se to nedá Tohle by mi vadilo i v ANNO.
17.9.2013 15:42:42   85.70.64.xxx 62
V-sync tak neksutečně zvyšuje odezvu hry že je to s tim nehratelný, nechápu jak to může někdo používat. Je to odhadem tak o 150ms opožděný (asi jako když je v online hře špatnej ping). Zatim jsem neviděl hru kde by zapnutí Vsyncu nezpomalovalo reakce myši a klávesnice. A dělá to na všech PC co jsem kdy v životě viděl tak mi prosim někdo zase netvrďte že je to mym počítačem, prostě to jenom lidi ňák tolerujou nebo to neviděj.
17.9.2013 15:44:45   85.70.64.xxx 29
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
18.9.2013 08:17:32   77.240.103.xxx 24
Heh, tak sem rád, že nejsem jedinej, kdo nemůže hrát s Vsyncem. sem na to prostě citlivej. Ale každej je ňákej, kámoš dohrál crysis při průměrných 14-17 FPS, a liboval si jak mu to šlape, blázen..

A Vsync je stejně k h*vnu, jak říkáš..
19.9.2013 14:17:22   85.70.64.xxx 40
Já Crysis jedničku dohrál na Celeronu D a GeForce 7600GT do AGP slotu.
17.9.2013 21:25:43   88.101.253.xxx 50
LOL, napsat pod článek o využití lightboostu pro ostrý obraz i při rychlém pohybu (psáno navíc autorem, který se zabývá i extrémy jako taktování monitoru) jako další rozvinutí a posílení výhody 120Hz monitoru, ve smyslu odstranění nevýhod zobrazovacího zařízení pro potřeby HC kompetitivního online hraní - že je potřeba zapnout V-Sync, je jako přijít na sraz fandů rallye a tvrdit jim, že je důležité mít automatickou převodovku a tempomat
18.9.2013 08:18:09   77.240.103.xxx 21
S vsyncem hrajou jen knedlíci a lidi od the sims.
18.9.2013 14:07:02   217.73.19.xxx 00
Vdaka za tu info o SVP. Volakedy davno som sa hral s pouzivanim reclock-u, ale bolo to prilis komplikovane a vysledny efekt taky podivny. Toto funguje na jednicku. Vyborna vec na anime
17.9.2013 12:32:20   213.181.130.xxx 20
Trhaný pohyb je aj problém mnohých hier, aj keď hra ide niekoľko sto fps a pohyb v hre je plynulý, pohyb postáv je trhaný, ako by bol robený iba na pár obrázkov, póz, alebo iba 60Hz ?
17.9.2013 15:06:34   165.72.200.xxx 00
Mysel_1 napsal:
Uprimne receno, tohle jde uplne mimo me. Na hnusny TN obraz proste koukat odmitam. Na vsechno, tj. vcetne her pouzivam LP2475w a jsem naprosto(!) spokojen.
Jestli zmrseny obraz nekomu nevadi, at si to uzije..


Ajaj, ocividne jsem pichnul do vosiho hnizda. :o)
17.9.2013 15:40:39   85.70.64.xxx 21
TN má mizernej obraz ale zároveň má nejlepší poměr cena/výkon. Nalhávej si co chceš ale obraz IPS monitoru za 15000 Kč neni 3x lepší než obraz monitoru za 5000 Kč.
17.9.2013 19:43:00   85.71.230.xxx 51
Mám levný eIPS DELL za 6000 a rozdíl v tmavých herních/filmových scénách je NESKUTEČNĚ velký. Každýho, kdo ještě dneska kouká do TNka aby ušetřil, považuji za magora. Kdo viděl TN/PVA/eIPS/IPS vedle sebe, tak si daleko více rozmyslí nějaký poměry ceny/výkon... dobrý leda na Fassebook.
17.9.2013 21:31:29   88.101.253.xxx 82
Lidem, kteří snižují nastavení ve hrách na low a kvůli hrubšímu rastru někdy i snižují rozlišení, bude asi celkem u prdele, že panel nemá zrovna věrné barvy, protože to je asi tak to úplně poslední, co je na tom zajímá
18.9.2013 12:40:13   165.72.200.xxx 10
Ono nejde zdaleka jen o ty barvy. Zkuste si nekdy postavit vedle sebe TN a IPS, uvidite sam. Pricemz kvalitni IPS nema potize ani s hodne dynamickym obrazem.
19.9.2013 14:22:24   85.70.64.xxx 10
Podání barev je ve hrách náhodou celkem důležitý, jak už jsem tady psal, v temnejch hrách na TNku neni ve stínu nic vidět. Na lepším monitoru je rozeznat co v tom stínu je. Takže pokud o tom někdo uvažuje takhle tak i na hry se vyplatí počídit IPSko.
6.10.2013 18:10:13   195.78.45.xxx 30
Hraci co potrebuju vidiet v tienoch si aj tak (napr. powerstripom) zvysia gamu .Farby nie su az take dolezite . Hlavny je nizky inputlag a odozva + 120-144 Hz.
19.9.2013 14:20:39   85.70.64.xxx 00
Jo samozřejmě že mezi TN a IPS je rozdíl a dnešní IPS monitory začínaj cenově konkurovat i levnějším TNkům. Sám plánuju taky ten DELL za 6 (asi ten samej model to bude). Dneska už se nevyplatí kupovat TNko pokud někdo nechce monitor za 3 litry. A koukat na odezvu a kontrast je taky kravina, to jsou reklamní taháky stejně jako megapixely u foťáků.
18.9.2013 12:37:21   165.72.200.xxx 10
To mate pravdu, ten obraz je lepsi tak 10x.
Ono to tak nevypada, ale cely tenhle clanek je ryze teoreticky o kvalite obrazu. Prakticky je o jizde na davno mrtvem koni.
25.9.2013 09:49:23   91.7.62.xxx 01
Uprimne receno, tohle jde uplne mimo me. 3D jsem zkousel jednou asi pred deseti lety, a po peti minutach jsem dostal tak neskutecnou migrenu, ze jsem zbytek dne prolezel
17.9.2013 15:39:34   85.70.64.xxx 92
Po blikajících CRTčkách se mi opravdu nestejská. Pamatuju si jak jsem jednou ve škole dostal poznámku za to že jsem změnil frekvenci monitoru, prostě jsena blikajících 60 Hz odmítal pracovat (učitel na počítače byl BFU) a dost jsem se s nim hádal protože to je opravdu o zdraví. Celou hodinu koukat do 60 Hz to je fakt masakr, pak má člověk oči jak když si zahulí ňáký svinstvo. U CRT cokoliv pod 75 je nekoukatelný pro delší práci ale spíš 85 a vejš. Od 100 Hz už je to pohoda a nijak to oči neobtěžuje. Ale při 60 Hz je vyloženě vidět jak ten monitor "mrká".
17.9.2013 15:44:40   213.81.194.xxx 318
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
17.9.2013 16:00:56   83.240.16.xxx 184
Blahopřeji a doufám, že si svoji herní sestavu patřičně užíváte.
Taktéž doufám, že vás to chlubení zde na diskuzi dostatečně uspokojilo, neboť jinak je to zcela zbytečná informace.
17.9.2013 23:06:02   78.102.48.xxx 101
Chtěl bych upozornit na jednu věc která se v článku opomíjí.

CRT neliká stejně jako LED podsvícení řízené PWM. CRT má totiž taky takzvanej dosvit (můžete si to vyzkoušet, když na cRT ve tmě na černém pozadí plynule přejedete myší, bude mít za sebou krátkou stopu.

CRT má nulovej inputlag a okažitou rakci (rozsvícení pixelu) ale je zde určitej dosvit. Obraz je třeba posílán 60x 75x 85x 100x či 120x za sekundu do monitoru, nicméně dosvit je furt stejnj proto většina lidí u lepších CRT (22 palcové Trinitrony a podobně) nemá problém s 85Hz a již tam neni viditelné blikání, obra se aktualizuje tak rychle že dosvit prakticky zamezuje efektu blikání.

Kdežto LED řízené PWM skoro žádnej dosvit nemaj, dodnes používám mnoho CRT a mohu jednoznačne říci, že 85Hz Trinitron mi vadí mnohem méně než PWM řízená ledka na 240HZ.
18.9.2013 08:51:49   217.196.213.xxx 20
Jen bych rád poznamenal, že Dell U2412M má již, minimálně v revizi A04, zvýšenou frekvenci podsvícení na 360 Hz a já osobně u něj žádné blikání nepozoruju. Podle všeho to zůstalo a minimálně takovou frekvenci by měly mít i revize A05 a A06.
18.9.2013 09:30:13   85.70.225.xxx 50
zostříte si obraz na monitoru pomocí technologie Lightboost, a potom si v grafických efektech zapnete Motion Blur.
18.9.2013 11:26:03   83.69.40.xxx 01
TankGeorge napsal:
Mám levný eIPS DELL za 6000 a rozdíl v tmavých herních/filmových scénách je NESKUTEČNĚ velký. Každýho, kdo ještě dneska kouká do TNka aby ušetřil, považuji za magora. Kdo viděl TN/PVA/eIPS/IPS vedle sebe, tak si daleko více rozmyslí nějaký poměry ceny/výkon... dobrý leda na Fassebook.


eIPS a kvalitní TN není zrovná moc rozdílné, co se kvality týče. H-IPS by byla jiná kává. Já jsem spokojený s mojím VA monitorem. Barvy o něco lepší než TN, byť ne dokonalé, odezva v pohodě, byť by 120Hz asi byl lepší. Za sebe a moji peněženku jsem více než spokojený.
8.10.2013 11:53:40   89.102.177.xxx 14
DOC_ZENITH napsal:
Chtěl bych upozornit na jednu věc která se v článku opomíjí.

CRT neliká stejně jako LED podsvícení řízené PWM. CRT má totiž taky takzvanej dosvit (můžete si to vyzkoušet, když na cRT ve tmě na černém pozadí plynule přejedete myší, bude mít za sebou krátkou stopu. 

CRT má nulovej inputlag a okažitou rakci (rozsvícení pixelu) ale je zde určitej dosvit. Obraz je třeba posílán 60x 75x 85x 100x či 120x za sekundu do monitoru, nicméně dosvit je furt stejnj proto většina lidí u lepších CRT (22 palcové Trinitrony a podobně) nemá problém s 85Hz a již tam neni viditelné blikání, obra se aktualizuje tak rychle že dosvit prakticky zamezuje efektu blikání.

Kdežto LED řízené PWM skoro žádnej dosvit nemaj, dodnes používám mnoho CRT a mohu jednoznačne říci, že 85Hz Trinitron mi vadí mnohem méně než PWM řízená ledka na 240HZ.

1. CRT bliká je to dáno technologií a frekvencí kdežto LCD nebliká a podsvícení nemá s tím nic společného !!!
2.imput lag není dán frekvencí obrazovky pokud jde o spoždění zobrazení jednoho bodu i LCD s pár milisekundama je pro lidské oko stejné jako CRT !!!
3.CRT je stará překonaná technologie protože LCD je ostřejší má vyšší hodnoty jasu,kontrastu a obraz celkově působí živěji ,trochu to tlumí CRT s vysokou frekvencí za nehorázné peníze kde se ještě dá dívat na ten obraz.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

100 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 48.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.