Hlavní stránka Hardware Monitory, LCD panely NVIDIA 3D Vision Surround — obklopte se třetím rozměrem
NVIDIA 3D Vision Surround — obklopte se třetím rozměrem
autor: Tomáš Šulc , publikováno 7.7.2010
NVIDIA 3D Vision Surround — obklopte se třetím rozměrem

Podpora tří a více monitorů v podobě ATI Eyefinity je tu s námi už nějaký ten pátek. Od minulého týdne je ale dostupné také řešení NVIDIA 3D Vision Surround. Potřebujete k němu sice dvě GK, ale zase můžete hrát na všech LCD ve 3D! Je to ale k něčemu a je opravdu 3D Surround tak luxusní, jak NVIDIA slibuje? I to prozradí náš velký test.


NVIDIA 3D Vision Surround — obklopte se třetím rozměrem

Jak jsem psal v první kapitole, smyslem NVIDIE nebylo uvést 3D Vision Surround jako technologii konkurující ATI Eyefinity v levném cenovém segmentu (od toho jsou tu jiné technologie), ale představit technologii, která naprosto uchvátí movité hráče hledající luxusní zážitek (nejen) z hraní her se vším všudy. A to se, myslím, NVIDII povedlo se vším všudy. Schválně si nejprve přečtěte, co jsem psal před půl rokem o ATI Eyefinity.

V zásadě to stejné totiž platí i o 3D Vision Surround, je to však ve všech ohledech ještě extrémnější. Nejprve k tomu, co se za půl roku změnilo směrem k lepšímu. S radostí vítám technologii alespoň částečně řešící problém rámečků bezel correction. Tu v dnešní době podporuje jak AMD, tak NVIDIA i když není spásná a ne vždy funguje, je to rozhodně krok správným směrem. Teď už jen udělat displeje s opravdu tenkými rámečky a jeden z problémů bude v zásadě zažehnán. Stejně tak mám z testu pocit, že daleko větší procento her si dokáže dobře poradit s extrémně širokoúhlými poměry stran. Stále je to sice v mnoha hrách problém, na internetu se dají ale najít návody, jak hry na třech LCD v režimu landscape rozjet. Kéž by to tak šlo i nadále a třeba bude podpora více LCD ve hrách za půl roku už samozřejmost. Podporuje to dnes AMD i NVIDIA, tak by to nemusel být problém.

Co se týče oněch zmiňovaných větších extrémů proti Eyefinity, platí to jak pro herní zážitek, tak i pro nároky. Pokud zároveň dobře funguje 3D Vision i širokoúhlé zobrazení, je hraní na 3D Vision Surround neuvěřitelný zážitek. V minulosti jsem byl nadšen z Eyefinity i 3D Vision samostatně a spojené dohromady působí opravdu famózně. Hry jako Batman Arkham Asylum, Need for Speed Shift, GTA Episodes From Liberty City, Serious Sam HD nebo Just Cuase 2 tak dostávají zcela nový rozměr a možná ne jen jeden. Škoda, že nemám na hraní her víc času a je momentálně léto, protože tyhle hry bych si velmi rád pořádně zahrál a užil i několik hodin v kuse.

NVIDIA 3D Vision Surround — obklopte se třetím rozměrem

Bohužel jak vyplývá z textu výše, ne vždy 3D Vision a Surround fungují dobře a poměrně často se stává, že alespoň jedna z technologií dělá problémy a hraní v 3D Vision Surround je tak de facto nemožné. Platí to z testovaných  her třeba pro Snipera Ghost Warrior, Unreal Tournament 3, Far Cry 2. V Surround režimu se mi pak vůbec nepodařilo rozjet Anno 1404 a nový  Splinter Cell Convition. Nicméně pevně věřím tomu, že podpora her se bude časem lepšit. Jak jsem psal, už během posledního půl roku je vidět pokrok kupředu.

Asi největším problémem 3D Vision Surround jsou ale jeho hardwarové nároky. Už 2D režim je kvůli extrémnímu rozlišení pekelně náročný na výkon grafických karet a 3D zobrazení tyto požadavky ještě násobí. Abyste si v 3D Vision Surround mohli zahrát nové hry, potřebujete ten nejvýkonnější hardware současnosti a k němu ještě tři 3D Vision Ready LCD panely, což také není záležitost za pár stovek. Nejlevnější 3D Vision Surround sestavu i s panely tak pořídíte nejméně okolo sedmdesáti tisíc včetně daně, ale to budete mít hlučné vzduchem chlazené karty GeForce GTX 480 v špatné bedně. Na pěknou sestavu se vším všudy si vyhraďte spíše tak sto tisícikorunových bankovek a to je v dnešní době opravdu extrémní suma. A i u té počítejte s tím, že na plynulé hraní budete muset kromě vyhlazování hran většinou oželet i nějaké ty detaily či snížit rozlišení, já testoval většinou v nativním rozlišení na nejvyšší detaily.

Nadějí do budoucna jsou ale ovladače. Stejně jako se AMD u Eyefinity podařilo časem vychytat spoustu much jako třeba podporu CrossFire, něco podobného by se mohlo stát i u NVIDIE. Přeci jen jsme testovali s prvními beta ovladači a z testů jsou vidět velké propady fps, které by šlo jistě alespoň trochu zmírnit lepší optimalizací. Zejména škálování SLI na třech panelech ještě jistě nebude na té nelepší úrovni.

Sečteno a podtrženo je 3D Vision Surround ta nejextrémnější technologie, kterou jsem kdy testoval. Jde o záležitost pro opravdu movité hráče, kteří si chtějí dopřát trochu luxusu. Já jim to přeji a budoucím majitelům výkonných strojů a tří 3D LCD panelů vcelku závidím. Z té odhadem cca polovině nových her, kde 3D Vision Surround funguje na jedničku, totiž tato technologie dělá jedinečný zážitek, který se nehraje, ale který se prožívá. S tou druhou polovinou je to bohužel horší a Surround nebo 3D budete muset bohužel oželet. Je tu však velká naděje do budoucna, že se situace zlepší.

Co se týče extrémních nároků a nutnosti investice do velmi výkonných a drahých PC, o tom už řeč byla. Kdo má sto tisíc na herní stroj, tomu je také ukradený nějaký účet za elektřinu. Vzhledem k současným teplotám tak jen doporučuji investici do klimatizace, herní počítač se spotřebou okolo 800 W totiž dokáže místnost vytopit rychleji, než si myslíte.

Poděkování

Za zapůjčení celé testovací sestavy včetně monitorů a periferií děkujeme českému zastoupení společnosti NVIDIA.

NVIDIA 3D Vision Surround — obklopte se třetím rozměrem



Tagy: NVIDIA  3D Vision  Surround  Eyefinity  3D  hry  test  recenze  review  clanek  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
7.7.2010 06:58:37   93.153.6.xxx 5114
"mnoho uživatelů ale stejně skončí u HD 5970, která svou cenou nemá od dvou GTX 470/480 zase tak daleko".....takže Radeon HD 5970 stojí 24 000 ?
7.7.2010 08:37:14   83.240.22.xxx 1432
V rychlosti jsme se podival na Alfacomp a dve GTX 480 stoji 20 000, jeden Radeon HD 5970 stoji 15. Ale o tom tento clanek neni. Prosim, abyste se v diskusi drzeli tematu, kterym je 3D Vision Surround.
7.7.2010 09:21:21   91.127.235.xxx 182
tak myslim, ze 5k je celkom slusna vzdialenost cien ;) ... inac k teme ... clanok super, velmi zaujimave citanie i ked zatial to nie je ziadna slava tento styl hrania ... vykon ide brutalne dole, hry zatial nie su na to optimalizovane a vacsina z testovanyh dokonca nehratelne ... par rokov este potrva kym si budeme uzivat hranie v 3D bo aj cena nie je beznemu cloveku zrovna po chuti a graficke karty na to nie su vykonnostne stavane ...
7.7.2010 09:27:54   212.80.83.xxx 354
Barbone nejlevnější skladem:
2x gtx480=23470,-Kč
1x hd5970=13190,-Kč
Rozdíl desítka.
7.7.2010 09:05:51   89.176.200.xxx 15
paradni clanek hlavne ten sniper ikdyz je to propadak hra tak na 3 LCD vypada slusne a co se tyce vytapeni to znam kdyz mam na stole rozlozeny PC s 2x 4890
7.7.2010 09:08:23   213.192.35.xxx 3920
Celkový dojem je nakonec poměrně špatný. Ke hraní je třeba mít dvě grafiky od Nvidie, první mínus. Ani dvojice GTX 480 přitom nestačí, aby se fps ve 3D pohybovalo v hratelných mezích. Někde chvílemi ano, ale jinak je to u na dvojici těchto karet nepoužitelné, čili druhé podstatné mínus. Nvidia nic výkonějšího k dispozici nemá a jen tak mít nebude, takže v současné chvíli je to technologie zcela bez užitku. Dalším velkým mínut je cena a provozní vlastnosti. Cena ale hlavně spotřeba dvou GTX 480 je něco, díky čemu to těžko uvidíme v domácnosti u běžného hráče. Nevím tedy k čemu má sloužit 3D technologie, kterou uvidíme tak u jednoho procenta hráčů.
Je hezké, že Nvidia neustále propaguje PhysX a teď se k tomu snaží přidat 3D, ale pokud k tomu potřebujete dvojici jejich nejvýkonějších grafik s celkovou spotřebou přes 500W a ani na těch to neběhá, tak by to rozhodně Nvidia neměla vytahovat na veřejnost. Až to poběží plynule na jedné kartě, až bude Nvidia umět tři LCD na jedné kartě se slušnou spotřebou, což je pro mně do 180W, tak pak to teprve někoho osloví. Takhle si akorát užije opět spoustu posměšků.
7.7.2010 09:26:19   91.127.235.xxx 330
takato technologia sa musi dostat do obehu, aby sa zabehla a aby aj vyvojari hier optimalizovali hry pre surround a 3D ... nie je to len zalezitost HW, ale aj SW ... pozri sa na zaciatky SLI ci CF, mnohi na to nadavali a zatracovali to a dnes je na celkom slusnej urovni ... ale inac s tebou suhlasim, na dnesne pomery je to velmi draha a bohuzial takmer nefunkcna zalezitost, ale buducnost to rozhodne ma, len nech na tom zapracuju ...
7.7.2010 19:40:08   90.176.156.xxx 20
Budoucnost to má, ale bohužel pouze pro "50 %" hráčů neboli NVidia only, ale v tomto případě to bude mít podstatně těžší než PsyhX nebo CF/SLI, protože 3D nesnese každý takže né každý se do toho požene, výsledek není předem "daný".
7.7.2010 21:15:55   91.127.235.xxx 20
to je tiez pravda ... napr. moje oci nie su s 3D zrovna kamarati a vzdy po 3D filme som odchadzal z kina s cervenymi ocami ... 3D je, povedal by som, zatial v plienkach a este potrva velmi dlhu dobu kym sa poriadne ujme ...
7.7.2010 09:08:43   88.103.132.xxx 100
Skvělej článek, ale můžu si o tom nechat jen zdát. Mě by úplně stačilo, kdybych si mohl zahrát s 3D Vision alespoň na jednom monitoru. Na třech by to byl sice určitě pěknej zážitek, ale na to nikdy mít peníze nebudu. Ten jeden monitor s 3D Vision je pro mě do budoucna alespoň trošku reálnej
7.7.2010 09:13:02   92.245.194.xxx 274
za tuto cenu je to cisty nezmysel, mnohí u Ati eyefinity kritizuju cenu 5970+3xmonitor, no u nvidie je to daleko drahsie. Navyse s tažko hratelnymi fps. Dost nezmysel zatial. Ako technologicka hracka ale skvele.
7.7.2010 09:22:34   212.80.83.xxx 444
Když to shrnu podle sebe,tak zůstanu u svého 2d.Vyhnu se závratí a bolestí hlavy a nebudu muset navštívit banku s punčoškou na ksichtě.
7.7.2010 10:26:04   90.178.174.xxx 14
Nezkoušel jste někdo BF2 v 3 monitorovým setupu? Případně 3D? Vím, že je to stará hra, ale třeba vícemonitorů by usnadnilo..
7.7.2010 11:37:50   81.201.60.xxx 39
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
7.7.2010 12:39:41   95.102.9.xxx 00
hmm.. a k tomu ze na EyeFinity treba DP, nestaci jednoduchy DVI? ked ho maju, resp. je osadzovany spolu s DP a HDMI/druhy DVI?
7.7.2010 15:03:43   90.207.126.xxx 21
musíš mit připojený jeden monitor před Display port... Jestli monitor jim nedisponuje musíš koupit sapphire redukci za 1800,- ...zbylé dva minitory si můžeš připojit jak chceš...DVI HDMI je to jedno.
7.7.2010 12:28:09   130.54.130.xxx 292
ta cena mi na tom nevadi(ne ze bych mel na to si to koupit ), ale nechapu, ze to autor muze doporucit, kdyz i s tim nejvykonejsim hardwarem (rozumej 2x 480 ) je batman nehratelny, takze dam 100 000Kc a musim snizit detaily na minimum aby se mi to nesekalo....to si preci nekoupi ani ten co ty prachy ma, kdyz za ne dostane nefunkcni zbozi..
7.7.2010 14:15:58   90.207.126.xxx 30
"Tomáš Šulc" napsal:
Samozřejmě se lze o trochu víc držet při zemi a nemusíte si dopřávat luxus v podobě SSD anebo vodního chlazení.
To je sice pravda ale SSD je velice k užitku. Já jako uživatel Eyefinity si nedovedu představit že bych neměl SSD disk... Spousta her se na klasickém disku v 5760x1200 načítá nechutně dlouho a ještě se laguji...Například při ukládání pozice to trvá vždy "půl dne"...Kdo chce hrát v 5760x1200 či obdobně vysokém rozlišení měl by si SSD pořídit jinak u načítacích časů atd zestárne  neplatí to samozřejmě všude ale napříkad Crysis,GTA IV, COD 6 atd... jsou bez SSD vcelku "ufuněné"
7.7.2010 17:29:28   91.127.235.xxx 22
no neviem, co si to mal za "klasicky" disk, ze ti ukladanie pozicie trvalo tak dlho ... ja mam v NB 5400ot. a ukladanie nikdy netrvalo viac nez par sekund ... a to som hral/hram vsetky tebou spominane hry ...
7.7.2010 18:32:25   90.207.126.xxx 22
IQLogic:jo jasně a na NTB jsi měl ještě připojené tři LCD viď ...
Siddhi: Ano je to přesně jak říkáš ale tato "anomálie" se holt u mě objevila. Jak se vrátím do ČR mám v plánu to otestovat na zcela čistých discích...Jestli dosáhnu stejných výsledků jako teď tak udělám o tom i článek/newsku...Jen tak pro zajímavost "lagy" při ukládaní pozice v Crysis na HDD a SSD 14s vs 3s...A to nemluvím o celkově plynulejšímu průběhu testovaného úseku...SSD bylo zcela čisté nové z obchodu...Klasický HDD byl přeinstalovaný před měsícem a používaný pouze k testům...Ale nechme teď toto stranou...Kdo ví v čem to je. Já na to příjdu . Jenom chci říci že SSD se určitě hodí pro sestavu s trojicí LCD. Protože když už nic tak se urychlý načítání levelů a to o nezanedbatelné %...Příklad:
Crysis 5760x1200>HDD> 128s
Crysis 5760x1200>SSD> 43s
Nevím jak vy ale já bych zešedivěl s běžným diskem než by se úroveň načetla
7.7.2010 18:38:23   90.207.126.xxx 30
PS:samozřejmě že načítací časy v 1920x1200 jsem měřil také a jsou MNOHEM! nižší!!!! A teď babo raď v čem je problém. Bavil jsem se na toto téma s profi programátorem/grafikem a ten taky nevěřícně kroutil hlavou...Mno uvidíme co ukáže měření na čistých discích :-)
7.7.2010 21:22:14   91.127.235.xxx 20
neviem aky vplyv moze mat rozlisenie na dobu ukladania pozicie v hre ... v Crysis to moze byt kvoli vytvaraniu screenshotu pri kazdom ukladani, inac sa ukladaju velmi male subory ... btw skusil som ted crysis vsetko na ultra high, fullhd, AA i AF, vsetko to sekalo ako krava, ale ten lag tam bol zlomok sekundy ... tak ja nechapem ako si dosiel k tym 14s, ano je to niekolko nasobne vyssie rozlisenie, ale az taky rozdiel?? To sa mi nezda ...
7.7.2010 17:46:29   80.251.245.xxx 40
Velikost rozlišení nemá žádný vliv na to kolik dat je potřeba z disku načítat. Z disku se vždy načtou zdrojové textury, které zpracuje grafika a pak záleží hlavně na velikosti operační a grafické paměti, leda kdyby nebyl dostatek operační paměti tak by SSD výrazně snížilo načítání, protože by byl využíván pagefile. Ale pokud člověk s takovým extrémním rozlišením počítá, tak je snad samořjemostí mít 8 a více GB operační paměti, která by na to mněla stačit. A při ukládání pozic ti SSD opět moc nepomůže, protože zápis na SSD je opravdu jen o kousek rychlejší než na klasický disk (některé SSD mají zapis i pomalejší)
7.7.2010 19:45:20   90.176.156.xxx 00
A taky je otázka jestli jsi porovnával HDD vs. SSD s podobnou cenovou relací. Je jasné že pokud budeš mít HDD za 1500 (něco okolo 640GB) a SSD za 5000 (ted bych lhal, moc se zatím o SSD nezajímám kromě čtení testů) tak je jasné že to nejde porovnat, pak přichází v otázku RAID pro porovnání.
7.7.2010 14:18:55   78.136.184.xxx 39
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
7.7.2010 14:59:13   90.207.126.xxx 112
zkus si zapnout hru v 4800x900 na 3 LCD a pochopíš...nedá se na to koukat...
7.7.2010 19:30:18   78.136.184.xxx 64
Placas hlouposti, nebo si to nikdy nevidel. Ja jsem narozdil od tebe mel moznost si pohrat s 3D surroundem ted v Karlovych Varech na festivalu u Asusu. Mozna je to zalezitost Asusu, protoze ty monitory vypadaly opravdu hodne dobre, ale rozhodne jsem nemel nejmensi sanci poznat rozdil mezi 5760x1080 a 4800x900. Mam 3D Vision s jednim monitorem od Aceru a z vlastni zkusenosti vim, ze i kdyz zmenis rozliseni a nebeha to v nativnim, tak specialne s 3D to nemas nejmensi sanci poznat. Mozna by to chtelo nejdrive 3D vyzkouset, nez tady budes neco placat.
Je usmevne, jakmile nekdo neco rekne pozitivniho k NV tak mu mistni skupina fanatickych ATI deti hned klika na nesouhlas i kdyz nikdo z nich se k 3D Vision ani nedostal ani na 100 metru.
7.7.2010 23:17:11   90.207.126.xxx 11
bavím se o 4800x900 bez 3D... tam todle rozlišení slušně degraduje obraz...vím to z vlastní zkušenosti. Pod 3D netuším ale nezdá se mi že by to 3D nějak mohlo pomoct kvalitě obrazu v takovém to rozlišení ... ale tot pouze moje úvaha a když ty říkáš že je tomu opravdu tak nemám důvod ti nevěřit. Jinak 3D jsem naštěstí měl možnost krátkodobě vyzkoušet..Ano je to dobrá technologie a obzvláště s trojicí LCD (to jsem neměl možnost vidět-vyzkoušet naživo) leč stále v plenkách a budoucnost je v holografii.. To bude teprve zážitek :-)...
7.7.2010 15:19:19   88.103.132.xxx 99
Já nevim, co pořád remcáte, že ani dvě GTX 480 to nedávaj, narozdíl od ATI. Koukali jste pozorně na ty tabulky s FPS? Většinou se to nedá hrát se zapnutym 3D, ale bez 3D to má normální FPS na hratelný hranici, tak nechápu, co tu řešíte.

A jak občas někdo mluví o spotřebě, tak můj názor je takovej, že když si někdo kupuje grafiku nad 10K, tak asi má peníze a spotřebu moc řešit nechce, nebo neřeší vůbec.
7.7.2010 20:04:05   90.176.156.xxx 40
Nejde o to neřešit, ale spíš jde o slovo efektivita, k čemu je udělat auto o 15% výkonější když sežere o 60-70% víc? tomu se říká úspěch .
Zatím to je v plenkách podle ovladačů, poté to mělo být spíš jenom takový přehled a otestovat to až s WHQL a né napsat úvod co je napsanej...
7.7.2010 20:21:47   88.103.132.xxx 22
Jenže tyhle karty by se dali přirovnat k luxusním autům a u luxusních aut jsou většinou luxusní ceny jako u těchto karet a opět se dostaneme k tomu, že majítelé aut za milion i půlmiliony asi cenu pohonných hmot moc řešit nebudou.
7.7.2010 21:24:35   91.127.235.xxx 60
no tak potom pre koho su tie luxusne auta s dieslami ???
8.7.2010 02:16:48   80.251.245.xxx 21
pro maniaky co chtějí brutální auto, ale chtějí být "ekologičtí" protože je to "in". Ale popravdě dneska diesel již neznamená mít méně výkonné auto, a často ani neznamená mít úspornější auto.
8.7.2010 09:03:00   90.176.156.xxx 00
Já neřeším, jestli to řeší, ale že spotřeba vůči výkonu ukazuje efektivitu a tou 480 zatím moc neoplívá. Ale koukám že u NVIDIE neřeší nikdo spotřebu ptž to je pro ně tabu. Jinak by jim došlo že je rozdíl když ti na nějakej výkon seřere karta 100/120/150W...
7.7.2010 22:05:02   80.188.34.xxx 16
Parádní článek .. kdybych na to měl prachy tak rozhodně koupím , až dostuduju tak si vydělám 100 litrů a koupím si tohle monstrum
8.7.2010 01:24:07   92.245.194.xxx 81
a o pol roka po tejto vy-ma-ka-nej investicii si budes trieskat hlavu o stôl.
15.7.2010 12:35:57   89.203.130.xxx 00
Výborný detailní článek. Je vidět, že na 3D sourround pro běžné smrtelníky si ještě chvilku počkáme, ale jinak se mi tato technologie velmi zamlouvá a těším se, až budu mít možnost si ji vyzkoušet

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

61 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 23.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.