Hlavní stránka Hardware Disky /CD /DVD /BR Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?
Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?
autor: Kwolek Jirka , publikováno 18.11.2003
Seznam kapitol
1. Závěr
Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Úkolem testu bylo zjistit "kdo je kdo" ve světě disků určených pro tzv. desktopové počítače. Proto zde najdete disky od všech důležitých výrobců, modely ATA i SerialATA, disky s 2 i 8MB paměti cache, model s 10 000ot/min i obvyklé 7200 otáčkové. A aby toho nebylo málo zapojili jsme dva disky do pole RAID 0 (tzv. stripping) a jejich výkony porovnali s ostatními. Abychom si práci usnadnili uvažovali jsme o vyšší střední třídě disků - o kapacitách 80 a 120GB. Předpokládám, že pravě tyto kapacity Vás budou zajímat nejvíce. {mospagebreak title=Diskopedie: SerialATA vs ATA}

Abychom se shodli na termínech a pojmech budu se v prvních kapitolách trochu věnovat "diskové teorii" (v této části použiji některé částí starších článků). Pokud jste v těchto záležitostech kovaní, klidně tuto část přeskočte a přejděte na následující kapitoly - np. ty s popisem jednotlivých modelů, na výsledky testů nebo na závěr.

Diskopedie: SerialATA vs ATA

Nejdůležitějším rozdílem mezi "paralelním ATA" a novým rozhraním Serial ATA je šířka sběrnice, potažmo šířka kabelu spojujícího řadič a disk. V případě ATA se jedná o všem známé, ploché 40/80 žilové "kšandy" (druhá polovina jsou zemnící vodiče) - u SerialATA (zkráceně SATA) se jedná o úzký a ohebný "dvoukanálový" stíněný kabel.

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?
nový kabel tvoří uvnitř dva stíněné vodiče (přenos běží obousměrně)

Chybou by však bylo domnívat se, že kabel je vše co ATA a SATA odlišuje - z původní koncepce totiž téměř nezůstal kámen na kameni: rozdílné jsou vlastnosti sběrnice, její frekvence, způsob komunikace mezi řadičem a diskem, časování přenosu dat, přenos řídících povelů nebo kontrola integrity dat.

SerialATA - sběrnice

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Narozdíl od ATA/ATAPI6, kde se k přenosu dat používají dvě 16-bit sběrnice (každá pro jeden směr) které jsou taktované frekvencí 50MHz, používá SerialATA sériový přenos dat s teoretickou propustností 1.5Gb/s (oběmi směry, teoretická datová propustnost SATA 1.0 je 150MB/s). Používá se moderní diferenciální 250mV "signaling" (teoretická maximální délka kabelu je 1m, v praxi jsem neviděl kabely delší než 50cm), sběrnice je přímá, nesdílená, nekolizní a propojuje vždy pouze dva body (point-to-point bus): disk a řadič. Přenos dat je tedy efektivní a i přes sériový charakter přenosu dat "bit po bitu" je propustnost i odezvy (latency) lepší než v případě UltraATA.

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?
schéma z dokumentace firmy Seagate ukazuje jediné možné připojení disků Serial ATA 1.0 k řadiči - 1:1

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?
klasický paralelní 40pin konektor sběrnice UltraATA (stejně jako jumpery na discích) známe snad všichni

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?
Serial ATA: netypické konektory, chybí jumpery pro nastavení "Master /Slave" (případné jumpery jsou servisní)

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?
Serial ATA: mnozí výrobci umísťují na discích stále i tradiční konektor Molex 12V/5V - v takovém případě se
nedoporučuje zapojení obou konektorů - buďto zapojíte konektor Molex nebo napájení SATA

Sběrnice a konektory SerialATA jsou navržené tak aby bylo možné případné připojení / odpojení disků za chodu počítače (hot plug, hot swap). Všimněte si: kontakty "ground" a "precharge" jsou delší. To je pravá poklona směrem k podnikovým a serverovým systémům a malý krok směrem tam kde je nyní SCSI.

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Pokud vezmeme v úvahu funkce hot plug a fakt že napájecí piny musí přenést mnohem větší proudy (a proto jsou znásobené) pochopíme, proč je napájecí konektor SATA širší než ten datový. Zajímavé také je že, narozdíl od starého napájení uvažuje SATA (dosud výhledově) i s napětím 3.3V pro napájení elektroniky (12V, 5V, 3.3V). Poznámka: v přechodovém období budou nekompatibilitu konektorů nejčastěji řešit redukce napájení Molex -> SATA.

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?
praxe ukazuje že nové konektory budou hotovou Achillovou patou SerialATA - mají tendenci
stále se kývat (chybí jistící mechanizmus), stačí malá síla aby jste (zejména datový konektor) vytáhli

SerialATA - logika

Část novinek se týká vylepšeného managementem přenosů dat a povelů (commands) mezi diskem a řadičem. Díky změnám v této oblasti by komunikace řadič - disk měla být efektivnější (nižší zatížení procesoru) a především důvěryhodnější (nespoléhá se jen na kontrolu CRC).

To nic nemění na faktu že králem v oblasti náročných datových řešení je stále rozhraní SCSI. Přesto se zdá, že disky SerialATA jdou, co se týče serverů, rozhodně dobrým směrem - ve velmi levných serverech dokonce excelují, zejména pokud je spojíme do diskových polí RAID.

Poznámka: podstatnou akceleraci výkonu lze očekávat od připravované extrenze Serial ATA II. Native Command Queing umožní elektronice disku provádět agresivní optimalizaci fronty čtení a zápisu tak aby se minimalizovaly prodlevy. SCSI má svůj "Command Tag Queing".

SerialATA - současná implementace

Nejdůležitějším poznatkem je, že SerialATA není prostým rozšířením a pokračováním rozhraní ATA. Pokud byl dříve přechod mezi režimy ATA (PIO, Multi-word DMA, UltraDMA 1-6) poměrně bezbolestný - zejména kvůli zpětné kompatibilitě, je nasazení Serial ATA ve spojení se starými operačními systémy těžkým bojem. Pokud BIOS bude nucen emulovat klasické rozhraní ATA a k dispozici nebudou odpovídající ovladače SATA, bude takový systém nejspíše velmi pomalý, v horším případě nenaběhne vůbec. Podobně jsou na tom disková pole RAID - nezapomeňte proto vždy instalovat odpovídající ovladače (VIA 4in1 / Intel inf. / Promise / SilTek / HPT). *V Linuxu je nutné kvůli SATA dokonce překompilovat jádro - v nových distribucích už určitě bude vše v pořádku.

Mnozí také SerialATA vyčítají, že k dispozici jsou běžně jen dva porty SATA integrované na základních deskách. Pláčou však na nepravém hrobě, protože se, i v tomto případě jedná o omezení BIOSu, ne SerialATA.

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Prvotním záměrem konstruktérů bylo zachovat maximální kompatibilitu s existujícími BIOSy, programy a operačními systémy. Systému se v průběhu bootování jeví každý port SATA jako zařízení ATA typu "master". Pokud je počítač navíc vybaven klasickými zařízeními ATA, záleží na BIOSu jak se z nastalou situaci vyrovná (moderní desky).

V další části se podíváme na jednoduchá disková pole RAID.

{mospagebreak title=Diskopedie: Disková pole RAID, jejich typy a vlastnosti}

Tato "opakovací" kapitola telegraficky shrnuje základní režimy práce, výhody a nevýhody diskových polí typu RAID. Pokud se již v této problematice orientujete, přejděte přímo k další, pro vás jistě zajímavější kapitole.

RAID značí anglicky: Redundant Array of Independent Disks, neboli: „redundantní pole nezávislých disků". Zní to dost komplikovaně - a skutečně, tato záležitost nebyla (a stále není) nijak jednoduchá. Tedy až do teď... Nyní můžete mít tuto technologii i u vás - ve výkonném PC nebo levném serveru.

Jak to vše vzniklo

Vždy bylo problémem vytvořit disky dostatečně rychlé a zároveň spolehlivé. Až někdo dostal nápad (tak už to bývá): Místo jednoho použijeme více disků - jejich vhodnou součinnost pak zařídí speciální řadič. Praktickým výsledkem tohoto nápadu je právě RAID pole. To se skutečně skládá z řadiče a již zmíněných (minimálně dvou, ale i více) disků. Důležité však je, že se celé pole chová externě jako jeden disk (a to i když jsou použité 4 či více disků)!

Podle způsobu práce s daty existuje několik typů RAID polí (levels):

RAID level 0 (stripping) - rychlost

Tato implementace je zaměřena zejména na zrychlení práce disku. Využívá metodu data striping (stripe = proužek). Striping je tedy rozdělování proudu dat na diskové proužky.

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Jak vidíte řadič data rozkládá na několik proudů (nejméně však dva), a ty potom zapisuje současně na (oba) disky - každý disk tedy nese pouze část dat. Při čtení se postupuje opačně. Přenosová rychlost tohoto řešení je teoreticky dvojnásobná. Pro počítač se pak celé pole "tváří" jako rychlý disk o dvojnásobné kapacitě. RAID 0 je vhodný zejména pro velké soubory: audio, video, DTP, CAD, animace, retuše scanů.

Nevýhodou je právě uložení každého souboru na několika discích "po částech" a z toho plynoucí ohrožení integrity dat - padne-li jeden disk, padne celá integrita dat v poli.

RAID level 1 (mirroring) - spolehlivost

Využívá metodu disk mirroringu - zrcadlení. Název myslím mluví za vše. Druhý disk je v tomto případě kopii prvního. V případě selhání prvního disku využívá řadič záložní disk. Je jasné, že pravděpodobnost selhání obou disků současně se blíží nule. Poznámka: Pokud neselže něco jiného... Nezapomeňte však, že poruchy disků způsobují většinu (78%) případů porušení čí ztráty dat.

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Pro počítač se pak celé pole "tváří" jako jeden disk o vysoké spolehlivosti. Toto řešení je vhodné zejména pro PC vyžadující vysokou ochranu a bezpečnost uložení dat - servery, DB servery, podnikové IS, firemní data, projektová dokumentace...

RAID 0+1

Kombinace obou metod: provádí se zde rozdělení dat (stripping) na dvě části, přičemž každá "větev" má ještě svůj záložní, mirrorovaný disk. Minimem jsou tedy 4 disky.

RAID level 3, 4, 5 - rozložení zátěže, spolehlivost

Poznámka: levné řadiče obecně neumožňují implementovat vyšší RAID levely. Disková pole RAID 5 jsou zatím dominantou speciálních dedikovaných řadičů (především SCSI).

Základním novum u vyšších RAID levelů jsou tzv. paritní data - ty vznikají při zápisu dat do diskového pole a jsou speciálním obrazem původních dat. Důležité je, že paritní data jsou vždy uložena jinde než "originál" - můžou to být například speciální paritní disky (RAID 3, 4).

Vždy platí: v případě havárie jednoho z disků nedojde ke ztrátě dat - ty se totiž "za letu" (on the fly) dopočítávají v řadiči právě z redundantních (dodatečných) paritních informací uložených na ostatních discích. V případě konfigurace Hot Swap (horká výměna) je možno vadný disk nahradit novým a na ten se pak postupně "vrací" i odpovídající data - toto pole je schopno se dynamicky rekonstruovat a to za plného chodu celého systému.

Vzhledem k tom, že nejpoužívanější "vyšší" úrovni diskových polí je je RAID level 5 zmíním se blíže pouze o něm.

Principem pole RAID 5 je předpoklad, že každý disk nese nejenom určitou část dat - jako u strippingu, ale zároveň také i odpovídající část "cizích" paritních dat. Tento přístup odstraňuje dřívější přetížení vyhrazených paritních disků a zároveň tím redukuje specifické prodlevy při zápisu či při čtení přítomné u polí RAID 3, 4.

Lze říci, že RAID 5 plně optimalizuje a využívá sílu souběžného a současného čtení či zápisu do všech disků pole. Vzhledem ke složitosti datového managementu pole RAID 5 je zde vyžadován speciální (a velmi výkonný) procesorem řízený řadič - na rozdíl od polí RAID 0/1.

{mospagebreak title=Popis: Raptor - SerialATA s 10k/min}

Hlavním cílem testu bylo zmapovat současnou situaci mezi dostupnými 80GB disky Serial ATA. Později jsem záměr trochu poopravil, když jsem zjistil že firma Western Digital nabízí minimálně 120GB modely. Pro úplnost jsem zařadil pole RAID sestavené ze dvou levných disků SATA. Třešničkou na dortu je jediný disk ATA (SerialATA) rotující 10 000ot/min - WD360GD Raptor. A právě od něho začneme popis startovního pole.

"Exot" WD360GD - Raptor

Začneme diskem který se od všech ostatních disků odchyluje nejvíce. V současné době se jedná o nejrychlejší disk Serial ATA, disk který se rozhodl vstoupit do oblasti vysokých otáček, kde se dosud suverénně pohybují disky SCSI 160 a 320. Začněme však krátkým rodným listem tohoto disku.

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Klíčovým okamžikem v historii Western Digitalu byl, zdá se, okamžik kdy před několika léty vzdali své působení v oblasti výrobně i vývojově nákladných "podnikových" (Enterprise) disků vybavených rozhraním SCSI (všimněte si sami že disky SCSI na firemních stránkách WD dodnes nenajdete). Finanční situace nebyla tehdy příliš dobrá (to platilo nejen pro WD ale i jiné výrobce disků) a jednou z cest byla minimalizace výrobního portfolia. Zdá se, že tento krok byl správný protože firma WD se ze svých potíží zotavila.

Díky tomu, že se soustředili jen na oblast disků ATA, byli schopni přicházet s novinkami mezi prvními, ne-li úplně první (jako v případě Raptora). První fronta útoku byla vytyčená na poli kapacity (první 100 a 200GB disky), za ní následovalo zvýšení paměti cache. Zatímco konkurence tehdy v případě disků ATA ustrnula na 2MB, u WD vybavili své top modely hned čtyřnásobkem - 8MB. To dovolilo v některých testech získat nad ostatními výrazný náskok. Westernu se vyplatila zásada "pracuj na své dobré pověsti, pak začne ona pracovat pro tebe".

U Westernu pochopili, že uživatelé očekávají inovace (i když na první pohled jsou mírně předčasné, z velké cache těží teprve dnešní disky, plně ji využijí teprve disky SATA II) i to, že jsou ochotni za ně zaplatit (přes poměrně vysokou "přirážku" se prodalo obrovské množství disku s 8MB cache).

Přesně těchto zásad se drželi když vznikal Raptor. Cílem bylo vrátit se na podnikový trh, trh pracovních stanic a serverů tak trochu oklikou. U WD si pamatovali co tento trh potřebuje:

  • extrémně spolehlivá řešení: 1.2 mil hodin MTBF a pětiletá záruka Raptora odpovídá zvyklostem běžným mezi disky SCSI a nechává ATA disky daleko za sebou,
  • rychlost: plotny WD360GD rotují rychlostí 10 000ot./min - to stačí aby Raptor v tomto ohledu kraloval mezi ATA disky a přitom si udržel svou cenu v rozumných mezích,
  • jako další trumf u WD přidali levné rozhraní - cena kvalitního řadiče SCSI dnes totiž prakticky překračuje cenu samotného Raptoru, zatímco řadič SATA je běžnou součástí dnešních základních desek,
  • kapacita: zdá se, že ta byla odsunuta na poslední místo. Současné Raptory nabízejí kapacitu 36GB, nová řada ji zdvojnásobuje - na 72GB.

Raptor rozhodně není diskem který se hodí do každého počítače - rozhodně však může být skvělou alternativou SCSI v levných serverech (předpokládám že si jej vychutnají i někteří fandové s "domácímí" pracovními stanicemi, výrobci PC jej také s oblibou jej nasazují do sestav určených pro testování). Například u web- a aplikačních serverů není kapacita zcela rozhodující, důležitější je rychlost a spolehlivost.

Technická data WD360GD, 36.7GB

Výrobce Western Digital Model ID WDC WD360GD-00FNA0
Rodina WD Raptor Sériové číslo WD-WMAH91118936
Rozhraní Serial-ATA/150 Revize 35.06K35
Otáčky /min. 10 000 ECC bajtů 74
velikost bufferu 8MB (dual ported, read ahead)
Počet ploten 1 (36,7GB) Write cache ano
Počet hlaviček 2 Acoustic Management ano
Hmotnost 0.73kg Akustika* 32/36dBA - idle/seek
Odběr max* 8.4W Odběr v klidu* 7.9W

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?
fotografie z xbitlabs.com - všimněte si tloušťky litého rámu

Konstrukce testovaného disku je jednoplotnová, dnes se začínají prodávat dvouplotnové varianty WD740GD. Díky svým vysokým otáčkám patří Raptory mezi hlasitější modely.

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Překvapivým faktem je, že disk byl nejspíše původně vyvíjen jako UltraATA. Je totiž vybaven známým konvertorem ATA <-> SerialATA od firmy Marvel (podobný je možné vidět na některých řadičích RAID i v konvertorech ABIT Serilel).

Raptora nám zapůjčila firma CzechComputer
Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

{mospagebreak title=Popis: disky WD1200 - Serial ATA a ATA}

Nejen hi-endem je člověk (ale i firma) živa a tak Western Digital nabízí disky Serial ATA klasické konstrukce. Nejnižší kapacitou v řadě nových "kaviarů" je model WD1200JD. Jako u všech současně dostupných disků Serial ATA jsou tyto disky vybavené 8MB cache.

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Caviary s rozhraním Serial ATA jdou evidentně cestou nejmenšího odporu - jsou postavené na základě osvědčených a měsíce piplaných modelů UltraATA. Na poslední chvíli - i tento model využívá konvertoru ATA <-> SerialATA Marvel 88i8030-TBC.

Technická data WD1200JD, 120GB

Výrobce Western Digital Model ID WDC WD1200JD-75FYB0
Rodina Caviar SE Sériové číslo WD-WMAEL118587
Rozhraní Serial-ATA/150 Revize 02.05D02
Otáčky /min. 7200 ECC bajtů 74
velikost bufferu 8MB (dual ported, read ahead)
Počet ploten 2 (80GB) Write cache ano
Počet hlaviček 3 (1 plocha neaktivní) Acoustic Management ano
Hmotnost 0.73kg Akustika* 33/35dBA - idle/seek
Odběr max* 12,8W Odběr v klidu* 9,5W

Údaje označené hvězdičkou * jsou hodnoty uváděné výrobcem. Metodiky jednotlivých výrobců se mohou lišit.

Kvůli porovnání jsme do testu zapojili ekvivalentní model vybavený rozhraním UltraATA - WD1200JB. Tento typ patří mezi ověřené a mnohokrát inovované typy.

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Technická data WD1200JB, 120GB

Výrobce Western Digital Model ID WDC WD1200JB-32EVA0
Rodina Caviar SE Sériové číslo WD-WMAEK1218193
Rozhraní UltraATA 5 Revize 15.05R15
Otáčky /min. 7200 ECC bajtů 74
velikost bufferu 8MB (dual ported, read ahead)
Počet ploten 2 (80GB) Write cache ano
Počet hlaviček 3 (1 plocha neaktivní) Acoustic Management ano
Hmotnost 0.6kg Akustika 35/39dBA - idle/seek
Odběr max* 8W Odběr v klidu* 7.3W

120MB model využívá v obou případech lichého počtu hlaviček - jedna strana jedné ploty není u tohoto modelu využita.

Možná vás překvapí nesoulad mezi některými technickými daty modelu UltraATA a Setial ATA, domnívám se, že v případě disku WD1200JB jsou uváděná data prvních (evidentně hlučnějších s vyšší spotřebou) revizí tohoto disku

Disky WD nám zapůjčila firma CzechComputer
Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

{mospagebreak title=Popis: disky Deskstar - Hitachi (ex IBM)}

Historie této řady disků je historii... premianta, následně opuštěného zlobivého dítěte které se po adopci zázračně polepšuje.

Tím zlobivým dítětem je původní řada "Deskstar" disků firmy IBM. Deskstary řady 75GXP (a poté zejména "černá" řada 60GXP) nejdříve všechny nadchly špičkovým výkonem... aby, asi 1 roce po používání, uvrhly část svých uživatelů do bezmezného vzteku když beze slova loučení a předchozího varování odešly do věčných lovišť. Říká se "shit happens" ale v případě Deskstarů se mazlavá hmota rozpatlala všude. Nepomohla výměna firmwaru, ujišťovaní že typy 120GXP a poté i 180GXP už žádné problémy nemají. Dnes můžeme jen spekulovat jestli právě tato kauza vyvolala pokles zájmu o desktopové disky IBM (možná by stačilo přejmenování celé řady spolu z přepracováním horního víčka disku). 

V roce 2002 se firma IBM rozhodla prodat svou divizi pevných disků (včetně serverových) firmě která v tomto oboru dosud hrála "páté housle" - firmě Hitachi. Velká modrá si v nové firmě Global Storage Technologies ponechala 30%. V létě tohoto roku (2003) se objevily první disky Hitachi 7K250 a ihned se rozvinuly do širokého vějíře typů - kapacity se pohybují od 40 do 250GB, rozhraní je ATA i SerialATA, cache je 2 i 8MB (u SATA vždy 8GB).

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Jako jedná z mála se u nás distribuci nových Hitachi Deskstarů věnuje firma ASBIS. Od nich jsme obdrželi dva 80GB disky. Do testu jsme zařadili pouze verzi SerialATA.

Poznámka: i Hitachi využívá SATA konvertoru firmy Marvell.

Technická data Hitachi Deskstar 7K250 - 80GB

Výrobce Hitachi Model ID HDS722580VLSA80
Rodina Deskstar 7K250 Sériové číslo VNRB7EC2C7N0VM
Rozhraní Serial ATA/150 Revize V32OA60A
Otáčky /min. 7200 ECC bajtů 4
velikost bufferu 7938KB (dual ported, read ahead)
Počet ploten 1 (80GB) Write cache ano
Počet hlaviček 2 Acoustic Management ano
Hmotnost 0.64kg Akustika 26dBA - idle
Odběr max* - Odběr v klidu* 5,6W

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?
SATA Deskstary nabízejí oba napájecí konektory

Jednoplotnový model patří mezi velmi tiché disky. Výškou ho lze zařadit mezi nízkoprofilové typy - rozhodně nevypadá jako předchozí Deskstary. Spodní část disku vystavuje na odiv svou elektroniku, co naplat, u těchto disků si budete muset dávat, při manipulaci i montáží, pozor.

Disky Hitachi nám zapůjčila firma ASBIS
{mospagebreak title=Popis: disk Maxtor DiamondMax Plus 9}

Disk který jsem testoval patří do tradiční linie Maxtoru - trochu mě mrzí, že po spolknutí Quantumu prakticky zanikly disky této inovátorské firmy.

Řada disků DiamondMax Plus 9 vyvolala po svém uvedení mezi odborníky celou řadu diskuzí - přesto že firma Maxtor prohlašovala že disky jsou vybavené 80GB plotnami, zjistilo se, že některé modely využívají ploten o velikosti 60GB a to i v případě že se jedná o disky o násobcích 80GB (kapacita ploten má vliv na výkon, hlučnost i zahřívání disku)!

Recenzenti zpozorovali vztah mezi sériovým číslem (druhá pozice) a počtem použitých hlaviček. Podle toho se i v našem případě jedná o disk vybavený dvěmi plotnami.

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Současná řada DiamondMax +9 zahrnuje kapacity: 60, 80, 120, 160 a 200GB, existuji verze s 2 i 8MB cache, rozhraní může být ATA i SerialATA (to vždy s 8MB cache). Podle informaci výrobce by všechny současné disky této řady měly být vybaveny motory s tichými fluidními ložisky (tyto ložiska by měly zajistit, že disk po čase nezačne "ječet").

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Technická data DiamondMax Plus 9, 80GB - SATA

Výrobce Maxtor Model ID Maxtor 6Y0800M0
Rodina DiamondMax Plus 9 Sériové číslo Y3JTG15E
Rozhraní Serial ATA/150 Revize YAR51BW0
Otáčky /min. 7200 ECC bajtů 4
velikost bufferu 8MB (dual ported, read ahead)
Počet ploten 2 (60GB) Write cache ano
Počet hlaviček 3 (1 plocha neaktivní) Acoustic Management ano
Hmotnost 0.63kg Akustika 27/35dBA - idle/seek
Odběr max* 12W Odběr v klidu* 7.3W

Je zajímavé že je po naformátování jsou tyto Maxtory větší než ostatní 80GB disky (rozdíl je 2GB a ukazuje na to, že se skutečně nejspíše jedná o typy geometrii 60 + 30 - 10GB). Je to maličkost ale potěší...

V proběhu testu jsem zjistil že některé disky, mezi nimi i Maxtor mají zapnutou speciální funkci, kdy při prvních zápisech automaticky využívají funkci Write Verify. To znamená že první testy zápisu ukazují mimořádně nízké hodnoty. Teprve po opakovaném čtení daného sektoru je z něho sejmutý "lock" a zápis probíhá bez následného čtení. Toto bezpečnostní předtestování značně ovlivňuje první benchmarky. Pokud disk naformátujeme nezkráceným způsobem, začne se chovat zcela standardně!

{mospagebreak title=Popis: disky Seagate 7200.7 - ATA a SerialATA}

Ještě se řada disků Barracuda V ani nestačila na trhu pořádně ohřát a už byla vystřídaná novou řadou skrývající se za čísla 7200.7. Vzhledem k tomu že se konstrukce nových disků ve srovnání s "kudami" zjednodušila (nové disky již np. nemají spodní ochranný a stínící kryt SeaShield) předpokládám, že změna byla diktována ekonomickými důvody.

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?
Seagate své "SATA" disky nevybavuje starým čtyřpinovým konektorem Molex

Poznámka: Disky Serial ATA firmy Seagate jako jediné v našem testu nepoužívají konvertor ATA / SATA. Dva disky tohoto typu (2x 7200.7/80GB/SerialATA) jsme použili k testování pole RAID typu 0 (stripping).

Disky 7200.7 jsou hlavní linii firmy Seagate - využívají 80GB ploten a naleznete je v provedení s 2 i 8MB paměti cache (testovali jsme oba typy).

Technická data Barracuda 7200.7, 80GB - SATA

Výrobce Seagate Model ID ST380013AS
Rodina Barracuda 7200.7 80013 Sériové číslo 3JV33NR8
Rozhraní Serial ATA/150 Revize 3.05
Otáčky /min. 7200 ECC bajtů 4
velikost bufferu 8MB
Počet ploten 1 (80GB) Write cache ano
Počet hlaviček 2 Acoustic Management ne
Hmotnost 0.54kg Akustika 25/31dBA - idle/seek
Odběr max* 12W Odběr v klidu* 7.5W

K mému překvapení, podle detekční utility, neovládají nové Barracudy 7200.7 Automatic Acoustic Management (AAM). Přesto patří mezi nejtišší disky na trhu.

Seagate 7200.7 - "klasika"

Pro ilustraci jsem do testu zařadil reprezentanta dosud nejrozšířenějších disků - disku s 2MB cache vybaveného rozhraním Ultra ATA. Využil jsem možnosti a použil jsem Barracudu 7200.7

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Technická data Barracuda 7200.7, 80GB - ATA

Výrobce Seagate Model ID ST380011A
Rodina Barracuda 7200.7 80011 Sériové číslo 3JV21RMW
Rozhraní UltraATA 5 Revize 3.06
Otáčky /min. 7200 ECC bajtů 4
velikost bufferu 2MB
Počet ploten 1 (80GB) Write cache ano
Počet hlaviček 2 Acoustic Management ne
Hmotnost 0.54kg Akustika 25/31dBA - idle/seek
Odběr max* 12W Odběr v klidu* 7.5W

Disky Seagate nám zapůjčila firma ABACUS
Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

{mospagebreak title=Základní testy}

Testy jsme prováděli na této sestavě:

  • Základní deska ASUS P4C800 Deluxe (i785P), ICH 5 + Promise PDC20378
  • Pentium 4 3.2GHz, fsb 800MHz
  • 2x 256MB OCZ DDR 400
  • ASUS V9950, GeForce FX 5900
  • Windows XP Professional, SP1, Intel inf. 5.00.1002

Testované disky jsem připojoval přímo k southbridge ICH5 - v případě pole RAID 0 jsem použil řadič PDC20378.

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

V první částí se zaměříme na testy které zkoumají mechanické vlastnosti disků jako je přístupová doba a přenosová rychlost (tyto pojmy jsou vysvětlené v příloze).

Nízkoúrovňové testy - přístupová doba

Jelikož metodika měření přístupové doby je rozdílná*, rozhodl jsem se tento parametr z několika testů shrnout do jednoho grafu.

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?
DiskSpeed32 měří přístupovou dobu zcela náhodným přístupem k sektorům,
hodnoty dosažené diskem WD360GD Raptor

*Poznámka: Průměrná přístupová dobo kterou uvádějí výrobci nemusí odpovídat změřeným výsledkům. Zejména tehdy, měří-li program dobu potřebnou pro nalezení zcela náhodných sektorů.

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Hodnoty změřené HDtachem a DiskSpeed 32 vycházejí z měření náhodné přístupové doby, v případě IO metru jsme připravili testovací "batch" který vychází z měření přístupové doby k simulované sadě reálných souborů o velikosti 3.8GB. Tyto hodnoty jsme označili modře - nejvíce se blíží hodnotám které uvádějí výrobci (ti zase od náhodné přístupové doby odečítají rotační latenci - ta u disku s 7200ot/min. činí 4.7ms).

Podle očekávání vítězí WD Raptor s 10 000ot/min - jeho přístupová doba odpovídá serverovému naturelu tohoto disku. Druhý v tomto testu je disk Hitachi - jen potvrzuje původní sílu disků IBM. Zbytek pole ukazuje podobné výsledky. Zajímavostí je, že disk Seagate 7200.7 v provedení SerialATA dává svému ATA kolegovi co proto. 19ms disku WD lze přičíst "děravé" metodice měření HDtachu 2.61.

Milým překvapením se přístupová doba pole RAID 0 - evidentně vůbec nevadí že data jsou uložená po částech na různých discích.

Přenosová rychlost

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?
typický graf generovaný programem HDtach 2.61 (červená - čtení, zelená - zápis),
hodnoty dosažené diskem WD360GD Raptor

I zde jsem použil HD tach (2.61) a DiskSpeed 32. HDtach umožňuje provést i test rychlosti zápisu - pracuje však s nenaformatovaným diskem. Protože hodnota přenosové rychlosti se mění v závislosti na poloměru na kterém jsou data uložená vybral jsem průměrné, agregované hodnoty.

Poznámka - je známo, že HDtach neodráží skutečný výkon disku v praxi, měří jen jeden aspekt. U tohoto měření dokonce téměř nezáleží na velikosti paměti cache!

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Podle očekávání ve čtení a zápisu "datového proudu" vítězí pole RAID - nízkou hodnotu čtení u HDtachu (oranžový sloupek) lze přičíst tomu, že HD tach přistupuje k disku jako k fyzickému mediu a ovladač + řadič Promise v této situaci pracovaly v poněkud netypickém režimu emulace. DiskSpeed už pracoval s virtuálním diskem který byl naformatovaný a dokázal plně využít souběžného zápisu - RAID byl schopen poskytovat datový tok blížící je 100MB/s!

Ostatní disky jsou tak trochu ve stínu diskového pole. Překvapením by mohly být průměrné hodnoty dosažené Raptorem. Vysvětlení je však jednoduché - Raptor používá plotny o menším průměru, nižší je také hustota zápisu (na jednotlivé stopy se vejde méně sektorů) - čtení datového proudu tak není jeho nejsilnější stránkou.

{mospagebreak title=Syntetické testy - PCmark, Sandra}

Tvůrci PC marku připravili pro testování disků sadu několika běžných diskových úkolů. Test se skládá z pěti částí: 2x zápis, 2x čtení + kopírování souborů, pak se podle vzorce vypočítá výkonový index. Poznámka: disky byly před testem naformátované na souborový systém NTFS.

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Hodnoty "sub testů":

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

V testu kopírování dat zcela propadl disk z 2MB paměti cache - to je pochopitelné, má menší buffery a musí častěji přecházet mezi jednotlivými oblastmi disku. Vítězem v kopírování souborů je Maxtor DiamondMax +9, dobře si vede i Hitachi Deskstar.

Diskové pole dokáže data číst a zapisovat obrovskou rychlostí (jak je vidět, tak v praxi při této činnosti dosahuje 160% rychlosti jednoho disku) - u kopírování ("současný" zápis a čtení) se však výhody pole poněkud ztrácejí (to je však spíše "zásluhou" řadiče a ovladačů).

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

I zde propadl disk s 2MB cache.

SiSoftSandra 2003 - Disk index

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Tento test jsem zde zařadil především z jisté setrvačnosti. Výsledky tohoto testu často příkře kontrastují z praktickými zkušenostmi (vysoké skóre není zárukou toho, že disk bude excelovat - a naopak). Uvedu jen výsledky a nebudu je nijak dále komentovat.

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

V další části probereme testy založené na simulaci skutečného zatížení disku.

{mospagebreak title=Simulační testy - WinBench}

Nejoblíbenějším simulačním testem je "starý ale jarý" test Ziff-Davis Winbench 99 (v2.0). Poměrně věrně ukazuje jak se disk bude "v reálu" chovat. Skládá se ze dvou části: "Bussines" a "High-end" Disk Winmark. Výsledky jsou záviské i na souborovém systému (FAT32 je rychlejší než NTFS, my jsme, z důvodu lepší podpory velkých souborů, použili NTFS).

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Index High-End (HE) se vypočítává ze soustavy simulovaných zátěží napodobující "diskové chování" některých aplikací (i když se jedná o dnes již zastaralé programy).

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Z grafu jsou zřejmí vítězové i poražení:

  • pořadí pro test High-End je následující: diskové pole RAID, WD Rapror, SerialATA Hitachi Deskstar 7K250. Poražená je ATA Barracuda s 2MB paměti chache...
  • U Bussines Winmarkse na třetím místě umístil disk Maxtor DiamondMax Plus 9, poraženým je zase Barracuda 7200.7 s 2MB paměti cache.

U tohoto testu si ATA verze disku WD1200JB vede poněkud lépe než varianta "JD" vybavena rozhraním SerialATA. Zdá se, že že se disky liší poněkud více, než se na první pohled zdá - subjektivně je chod disku "JD" poněkud tišší - ve srovnání s klasikou "JB".

{mospagebreak title=IOmeter (simulace zátěže) + závěr}

Měření utilitou Intel IOmeter (použili jsme verzi 1999.10.20) klade vysoké nároky na správnou metodiku testů. Primárním úkolem testu je zjišťování kolik vstupně/výstupních operací je schopen systém zpracovat za 1 sekundu.

Výhodou je, že můžete sestavit matici, podle které se bude disk zatěžovat. Měnit lze neuvěřitelnou spoustu parametrů - od velikosti a typu zapisovaných dat, přes množství konkurenčních procesů současně přistupujících k disku.

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Disky jsem testovali jednotnou metodikou. Testovaný prostor byl vždy, záměrně, avšak pokaždé stejně fragmentován. Testovanou oblast jsme omezili na 3.8GB.

Podívejme se, jak by si disky vedly v malém webovém serveru:

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

To že při konkurenčním přístupu exceluje RAID není tak úplně jeho zásluhou ale spíše zásluhou optimalizace řadiče Promise (prosím porotu aby k tomuto faktu nepřihlížela :-)

Vítězem je pochopitelně "serverový" Raptor - disk kterému není dáno informace rychle zapisovat a číst ale který si zakládá na tom, že je rychle "najde". Na druhém místě je Hitachi Deskstar 7K250 a Barracuda 7200.7 v provesení SATA s 8MB paměti cache. WD Caviary a DiamondMaxy +9 v tomto testu příliš neexcelují - rozdíl však stěží překračuje 10%.

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Pokus je systém vybaven výkonným procesorem a jsou nainstalované odpovídající ovladače není zatížení procesoru problémem. Nepotvrdilo se, že SerialATA zatěžuje procesor méně. Poněkud vyšší zatížení 80GB Barracudy 7200.7 lze také přičíst 2MB paměti cache a tomu, že v tomto testu tento disk s ostatními docela držel krok.


Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Závěr celého testu bych shrnul do několika okruhů:

SerialATA

Testy neprokázaly zásadní přínos tohoto rozhraní (větší vlil má rozdílná konstrukce disků) - ten se očekává s příchodem SATA II, hlavně kvůli podpoře "Native Command Queing". Poznámka: Většina výrobců používá dnes interní konvertor SATA / ATA (od firmy Marwell), pouze firma Seagate razí své vlastní řešení.

Cache

Ve většině testů dostal disk s 2MB cache na frak. Myslím že netřeba dalšího komentáře.

RAID

Testy potvrdily, že nejlepším diskem je... správně nakonfigurované diskové pole. Přesto jsou úkoly, kde je použití typu 0 (strippingu) riskem - například u serveru (tam patří RAID typu 1).

Raptor

Přesto, že v moha testech tento disk excelovat, je jeho přínos pro "desktopová" PC poměrně malý. Situaci by zde mohl změnit 74GB model - přesto platí, že 10k otáčkové Raptory patří především do serverů (případně pracovních stanic).

Jednotlivé značky

Pole "závodníků" bylo velice vyrovnané (pokud bychom vyloučili RAID a Raptora byly by grafy docela nudné) - lze říci, že mezi testovanými nejsou vyloženě špatné disky. Příjemně mě překvapily Hitachi Deskstary které se, jak se zdá, vracejí na scénu a ukazují že nepatří do propadliště dějin.

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Teplota

Dnešní vysokootáčkové disky dokáži nečekaně zatopit. Z tohoto hlediska vyžadují zvláštní péči - minimálně pevné upnutí (boční plechy disk částečně chladí) do dobře větrané skříně. Z testovaných disků nejvíce topily Barracudy 7200.7 - na jejich povrchu jsme po jisté době intenzivního testování naměřili 50-49C, hned v závěsu byl Maxtor se 48-47C. Překvapením byl fakt, že Raptor "netopil" tak, jak jsme čekali (46C, stejně jako WD1200JB).

Hlučnost

Nejtišším diskem byla Barracuda 7200.2, Deskstar i Maxtor hrály druhé housle, zatímco disky WD (ač stále vemni tiché) dávaly o své existenci vědět poněkud více (disky tohoto výrobce generují tichý, avšak velmi typický svist).

Jiří Kwolek

{mospagebreak title=Příloha 1: Základní pojmy z oblasti disků}

Tato část popisuje základní pojmy z oblasti pevných disků.

Mechanika disku a základní elektronika

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?

Je skutečným základem každého disku klasické koncepce (ten pak sestává z rotujících ploten z kterých je čteno/zapisováno pomoci hlaviček umístěných na výkyvných raméncích). Zde můžeme nalézt tyto aspekty (nezávisle na typu disku):

  • Kapacita a hustota záznamu - je základní vlastnosti disku (ten slouží přece pro ukládaní dat). Hustota záznamu nás při nákupu nemusí zajímat, je jen cestou jak zvyšovat kapacitu a rychlost při zachování stejných vnějších rozměrů. Hustota záznamu se uvádí v MB / čtvereční palec či stále častěji v GB na jednu plotnu (poslední dosaženou hodnotou je pak 100GB/plotnu). Plotna obvykle mívá dvě strany které "obsluhují" dvě hlavičky.
  • Přístupová doba - (Random Access) se uvádí v milisekundách. Říká, za jakou průměrnou dobu je disk schopen nalézt libovolnou požadovanou informaci. Vzhledem k tomu, že se požadované informace často nachází na různých stopách (a v různých sektorech), musí hodně práce odvést přesné a rychlé polohování raménka s hlavičkou. Při čtení mnoha malých souborů (a náhodném čtení) pak toto raménko intenzivně kmitá přechodem na různé stopy (umístěné na různých poloměrech plotny) a to za charakteristického hrčení. Při formátování, i když je disk vytížen na 100%, je tichý jako pěna - hlavička jen klouže na sousední stopy (poznámka: stopy u HD jsou soustřednými kružnicemi a nikoliv spirálou - jako v případě CD).

Z technického hlediska lze prodlevu (latency) rozdělit na tu potřebnou pro nalezení požadované stopy (seek time) a na dobu potřebnou pro natočení ploten do správné polohy (rotational latency). Ta odpovídá průměrně době za kterou se otočí celá plotna o půl otáčky. Obvykle pro nalezení konkrétních dat se totiž hlavička přemístí nad příslušnou stopu, ale pak ještě musí počkat, až se pod ní objeví požadovaný sektor ... a to trvá v průměru právě půl otáčky.

  • Rychlost otáčení diskových ploten - uvádí se v otáčkách za minutu. Čím rychleji se disk otáčí, tím se zvyšuje rychlost "datového proudu" a snižuje "rotační latence". V dnešní době lze říci, že 5400 otáček/min. je nižším standardem, 7200 průměrem, 10 000 špičkovou hodnotou (zatím pouze speciální disky) a 15 000ot./min. maximem.

Poznámka: Měření přístupové doby (a také částečně přenosové rychlosti) je, na rozdíl od stanovení kapacity HD, velmi závislé na metodice. Je to něco podobného, jako měření průměrné spotřeby u automobilu (i ta totiž závisí na mnoha podmínkách). Je jasné, že přesun hlavičky na sousední stopu potrvá méně (typicky 1-3ms), než přesun mezi krajními polohami (2.5-3cm za 15-20ms). Různé programy pak zobrazují různé přístupové hodnoty podle toho jakou "sadu přesunu" používají k měření. Každý program tak stanoví svou vlastní "normu" - to je důležité si pamatovat a nesrovnávat "jablka a hrušky". P.S. Výrobci (jako obvykle) uvádějí docela optimistické hodnoty - ty naštěstí však mají skutečný základ - 8.2ms disky bývají skutečně rychlejší než 9ms typy :-))

Cache disku

I disky dnes používají zápisníkové mezipaměti, podobně jako np. procesory. Tyto moduly snižují nesoulad mezi pomalou mechanikou a rychlou elektronikou rozhraní - Cache tvoří vlastně složitý vstupně-výstupní zásobník. Pokud je np. přijat požadavek na čtení dat, které se v cache paměti disku již nacházejí, jsou poskytnuta ihned z a to mnohem rychleji, než by byla přečtena z ploten. Cache navíc funguje jak při čtení, tak při zápisu (ten však nebývá opožděn z ohledem na bezpečnost dat). Poznámka: Dnešní disky mají většinou 2 MB či 8 MB paměti cache, přičemž čím více, tím lépe.

Přenosová rychlost

Přenosová rychlost (Sequential Linear Speed) vyjadřuje trvalý "datový tok" - tedy jaký objem dat je disk schopen za jednotku času zapsat nebo přečíst. Jednotkou přenosové rychlosti jsou MB/s nebo kB/s.

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?
plotna disku - začíná se zapisovat (poměrně netypicky) na vnější straně disku

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?
typický průběh přenosové rychlosti v závislosti na umístění dat

Jak vidíte, přenosová rychlost není konstantní, ale mění se v závislosti na poloměru, kde jsou data zapisována (to je přirozené - rychlost otáčení je konstantní, mění se však obvodová rychlost).

Přístupová doba (a latence)

Přístupová doba (Random Access) se uvádí v milisekundách. Říká, za jakou průměrnou dobu je ramémko schopné přemístit čtecí/zápisovou hlavu nad požadovanou stopu. Při čtení mnoha malých souborů (a náhodném čtení) pak toto raménko intenzivně kmitá přechodem na různé stopy (umístěné na různých poloměrech plotny) a to za charakteristického hrčení.

Přesto při formátování, i když je disk vytížen na 100%, je tichý jako pěna - hlavička totiž jen klouže na sousední stopy (poznámka: stopy jsou u HD soustřednými kružnicemi a nikoliv spirálou - jako v případě CD).

K přístupové době je nutné přičíst tzv. rotační latenci - přibližně dobu, za kterou se otočí celá plotna o půl otáčky. Obvykle pro nalezení konkrétních dat se totiž hlavička přemístí nad příslušnou stopu, ale pak ještě musí počkat, až se pod ní objeví požadovaný sektor ... a to trvá v průměru právě půl otáčky.

Příklad: Disk s 10.000 otáčkami /min. (tj. s 166 ot./s) a průměrnou - řekněme mírně nižší - přístupovou dobou 10ms nalezne data rychleji než disk s 5400 ot./min. (což činí 90 ot./s) a přístupovou dobou 8ms, protože jeho celková průměrná přístupová doba je 10ms + 3ms = 13ms (oproti 8ms + 5.5ms = 13.5ms).

Test disků: ATA, Serial ATA... RAID - co koupit?



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
18.11.2003 13:13:50   0.0.0.xxx 2422
Skvely. Jen tak dal pane Kwolku ;-)
18.11.2003 13:23:14   0.0.0.xxx 2427
nesplhej ;o
18.11.2003 13:33:13   0.0.0.xxx 2828
Díky za velmi dobrý test. Toto je správný směr práce PCtuningu.
18.11.2003 13:33:57   0.0.0.xxx 2828
Musis sam uznat ze jde o velice narocny clanek. Tak si nevyskakuj, nebo........ ;-)
18.11.2003 13:51:08   0.0.0.xxx 2827
timhle smerem at jde pc tuning , velice pekny clanek
18.11.2003 13:56:31   0.0.0.xxx 3027
V Linuxu se musí DOKONCE kvůli SATA kompilovat jádro ??? No to je hrůza... :-) Vždyť kompilace vlastního jádra je to první, co každý mírně pokročilý linuxák udělá hned po instalaci systému...
18.11.2003 13:57:35   0.0.0.xxx 2729
Diskové pole dokáže data číst a zapisovat obrovskou rychlostí (jak je vidět, tak v praxi při této činnosti dosahuje 160% rychlosti jednoho disku) - kde jste vzal tech 160 procent?
18.11.2003 14:26:58   0.0.0.xxx 2927
kdyz se vezme prumer jednoho disku a to se oznaci jako 100%, tak vysledek RAIDu vzhledem k temto 100 procentum je onech 160%.
18.11.2003 14:44:51   0.0.0.xxx 2829
A taky jedna ze dvou zalezitosti, kde se nedaji zmeny pouzivat bez restartu. Inu kdo dela v linuxu, je pro nej kompilace jadra celkem prvotni zalezitosti, jinak si ani neskrtne.....
18.11.2003 15:02:19   0.0.0.xxx 2828
Mnohem lepsi nez recenzovani krabic od vrtulniku prevlecenejch za graficky karty. Akorat mam pocit ze SATA precenujete- dyt podle vysledku to neni ani rychlejsi. Taky se mi nelibi ze SATA kabliky neobsahujou napajeni- tech cca 6W dela na 12V 500mA, to by v pohode slo tlacit stejnejma dratama. Proc se trubky nepoucily z USB? Ja osobne budu SATAna bojkotovat, je to na CENZURA.
18.11.2003 15:08:56   0.0.0.xxx 2628
Je to fakt zajímavý, ale možná bylo lepší rozdělit tenhle článek na víc pokračování, takhle je to moc informací najendou :-) pro někho je to možná fajn, ale někdo třeba nemá čas sedět 2 hodiny u jednoho článku a pak už se k němu třeba nevrátí (takhle to dopadlo u mě). Ale i tak chválim muselo vám to dát hodně práce.

Nějak se mi nezdá ta specifikace u WD1200JD a WD1200JB je tam, že mají 80 GB není to náhodou 120GB??
18.11.2003 15:29:10   0.0.0.xxx 2727
Ako su na tom s hlucnostou tie IBMka? V clanku som to nenasiel a tradicne ma to zaujima..
18.11.2003 15:33:45   0.0.0.xxx 2726
Nepozdava sa mi vyber kapacit. 80GB si myslim nieje standard ked sa v cennikoch bezne vyskytuju 250GB disky. Keby idem kupovat novy disk, urcite to nieje 80ka. Nicmene by to bolo jedno a na ilustraciu postacujuce, len by mozno bolo zaujimave zobrat vsetky disky jednej rady od nahodneho (;]) vyrobcu a porovnat ako sa sprava vykon, hluk, teplota..
18.11.2003 16:07:38   0.0.0.xxx 2727
A naco by Ti tak bol 250GB hdd? Hadam tam nexces skladovat enelgalne videa a hudbu :-0 imho staci aj 80GB a v POHODE
18.11.2003 16:23:15   0.0.0.xxx 2728
nezda se vam divne, ze u harddisku Western D. ma ATA disk ve Winbench testu lepsi vysledek nez jeho kolega se SATA? Mne to trochu prekvapilo. Jo jo, nova technologie nemusi byt vzdy lepsi nez ta stara.
18.11.2003 16:24:01   0.0.0.xxx 2628
Hlučnost je relativní pojem, pro někoho se muže zdát velká, pro někoho nízká. No mám doma IBM 180GXP 80GB a můžu říct že hlučnost disku je obecně velmi nízká, ale jelikož mam spec. upravené tiché PC, tak si dává disk o sobě docela vědět, ale jenom při čtení a zápisu, jinak žádný pískání slyšet nejni. Jinak sem velmi spokojen s výkonem těchto disků (Hitachi), a můžu vřele doporučit (zlášť za poměr cena/výkon).
18.11.2003 17:00:26   0.0.0.xxx 2727
Pokud mate novejsi distribuci tak je to jeji soucasti a bezproblemu se na SATA disk nainstaluje (vyzkouseno na lame - kamosovi).
V podstate je to stejny problem jako kdyz windows nemaji v sobe ovladace na prislusny radic (SATA nebo RAID, to uz je jedno).
18.11.2003 17:01:09   0.0.0.xxx 2626
to je normalne, pretoze je to uplne identicky hdd len ma nema SATA bridge a preto je v niecom vykonnejsi .. inak dost ma zarazila pristupovka na JD WBcku .. som to meral 3x ked som ho testoaval a 3x 14.3 to bolo .. ?? kolkokrat ste robili kazdy test na kazdom disku?
18.11.2003 17:06:54   0.0.0.xxx 2726
A co ti tika pojem ruseni, treba od spinaneho zdroje apod... ???
18.11.2003 17:08:45   0.0.0.xxx 2628
No treba domaci video, prevod z VHS, naskenovane fotky... pred upravou a vypalenim.
18.11.2003 17:08:53   0.0.0.xxx 2828
Hlavne Winbench, Bussiness 4500 to trapne, s obycejnym modernim IDE diskem se da dat 9-14k, se dvema disky v RAIDu 0 i pres 20k, a v Highend kolem 60-70k.
18.11.2003 17:10:40   0.0.0.xxx 2827
jj, jeste to nema nativni podporu SATA, jenom same prevodniky...
18.11.2003 17:57:46   0.0.0.xxx 2828
spatne jsem to pobral
18.11.2003 18:08:19   0.0.0.xxx 2828
jak zkompiluju jadro? Nedavno sem nainstaloval Mandrake Linux 9.2
18.11.2003 19:00:15   0.0.0.xxx 2828
muzete mne nakopnout kde pisou tech 1.2 mil hodin MTBF ??
to porad hledam a nic...
18.11.2003 19:18:10   0.0.0.xxx 2827
uz sem to nasel, ale pripada me jakoby se za to stydeli, nebo chteli aby to slo obtizne najit ! moc bych tomu neveril ...
18.11.2003 19:29:20   0.0.0.xxx 2628
jaky je zaver teda ? ted mam WD 100Gb 8mb JB radu jenze ten jeho "tichy svist" mi pekne leze krkem ( autor mel mozna na cpu nejakou turbinu jenze ja mam tichy comp a nejhlasitejsi na nem je prave svit toho disku tak premyslim nad baracudou SATA 160gb je neco lepsiho a stejne ticheho kolem 5000 s dani ?
18.11.2003 19:36:28   0.0.0.xxx 2727
kvalitni clanek to je osobne si myslim ze jeden z tech nejlepsich, jenze ty ho muzes pochvalit osobne coz vetsina ctenaru nemuze proto si myslim ze chtels byt jenom first ;PPP
18.11.2003 19:40:38   0.0.0.xxx 2626
kazdy disk zacne vic chrustit po nejakem case taky sem sveho wd80jb ze zacatku neslysel a ted ale neva ja sem s nim spokojeny
18.11.2003 19:43:54   0.0.0.xxx 2726
svete div se ale je nadhernej navod jak na to primo u zdrojaku kernelu v souboru (kupodivu) README ... nebo si nech najit na google kernel howto ... nekde je i v cestine
18.11.2003 20:05:17   0.0.0.xxx 2727
Proč tady nikde nejsou kontakty na autory nebo alespoň na redakci? Odkaz vpravo nahoře (redakce/reklama) nefunguje
18.11.2003 20:11:19   0.0.0.xxx 2828
taky jsme nejak nepostrehl zaver :o) a mam v planu si prave tedko kupit nakej disk :o)

mel sem na mysli tenhle HDD Seagate Barracuda 7200.7+ ST3120026A -120GB za 3500kc

pokud nekdo poradi s necim lepsim max. do 3500kc budu nesmirne rad dikyyyy
18.11.2003 20:31:42   0.0.0.xxx 2828
Tak tenhle clanek jsem precetl doslova jednim dechem. Zapomel jsem dokonce i na veci v jinych konzolich a ignoroval jsem dokonce i talk od kolegy odchazejiciho na obed! :-) BEZVADNY! Jedine co mi chybelo, byl jeste jeden disk SCSI pro srovnani (aby byl videt rozdil) a taky poradne srovnani typu: body za vykon/teplotu/hluk/cenu. Jinak super, udelejte jeste neco takoveho pro zakladni desky/chipsety (nezavysle na CPU) a zacnu vas fakt cist kazdy den... :-)
18.11.2003 20:38:31   0.0.0.xxx 2628
no ta poznamaka ze v raid0 se disk jevi jako rychly o dvojnasobne kapacite neni spravna; kapacita je takova jako je kapacita nejmensiho z disku
prvni sata ale neni nativni; proto jeho vykon by mel teprve prekvapit v nasledujicich generacich
jinak vybornej clanek; jen bych 7k250 vice vyzdvihl; on je opravdu totiz dobry...
18.11.2003 21:17:58   0.0.0.xxx 2727
no pokud se jedna informace rozdeli na dve casti a zapise kazda cast na jinej disk tak je celkem logicky ze mame 2x tolik kapacity nez na jednom disku ze d: takze kapacita je 2x velikost nejmensiho disku
18.11.2003 21:42:07   0.0.0.xxx 2827
nejlepsi je si vzit Hitachi a nebo Maxtora a u obou zapnout AAM. Maxtor je bez toho dost hlucnej a ten Hitachi nebude o moc lepsi (pri brutal seeku, jinak je Maxtor opravdu tichej). Baracuda nema AAM, takze s ni leda do skrine ve vedlejsi mistnosti
ps: opravdu pekny clanek...
18.11.2003 22:01:34   0.0.0.xxx 2727
Souborový systém byl NTFS (výsledky jsou tradičně nižší)...
18.11.2003 22:59:19   0.0.0.xxx 2727
Jsou to viborny disky,co nechápu je proc to vlastne IBM prodalo Hitachi.
No to je jedno, jediné co mě na článku vadí je poznámka autora o tom, cituji "Příjemně mě překvapily Hitachi Deskstary které se, jak se zdá, vracejí na scénu a ukazují že nepatří do propadliště dějin."
Disky IBM (Hitachi) nikdy do propadliste dejin NEPATŘILY, ba naopak vždy se drželi na špici,a model 180GXP to jen potvrzuje. Řada 180GXP má dokonce integrován tak zvaný optimalizacní buffer ve kterem se třídí jednotlivé požadavky na diskové hlavičky, takže nelitaj po plotnách jak zplašené a čtou/zapisují optimalizovaně (rychleji) což je z tesu patrné.
24.7.2005 01:32:13   62.24.72.xxx 2727
jen detail, jsem priznivcem ibm disku takze to co ti napisu neni blamaz IBM ani nejaka flame. Mel jsem dost znacek disku, 60gxp 75gxp a 180gxp. posledni dva odesli se ztratou dat a posledni - zadrene lozisko. protoze jsem mel zalohu starou dost dlouho muselo se to poslat do anglie na obnovu a ani tam se nepodarilo data obnovit. smart nic, najednou se disk pri vypnuti posral. doporucuji zalohovat protoze IBM me vzdy odesli bez varovani, jinak spokojenost ale tohle mne nasralo.
18.11.2003 23:05:49   0.0.0.xxx 2726
jj diky moc,ale ja bych spis dal na vykon nez na hluk...ale asi vemu to IBM 120G 8 cache
19.11.2003 00:18:03   0.0.0.xxx 2728
http://linuxdesktop.kn.vutbr.cz/index.php?link=110&PHPSESSID=0fc5f93c91502100ee8b3662ca7b4d98
19.11.2003 02:02:14   0.0.0.xxx 2627
Zkus se podivat do starsich diskusi, nebo zapatrat trochu do minulosti a zjistis, proc IBm prodalo divizi HDD firme Hitachi. Disky IBM mely vzdy vynikajici parametry, mely vsak obdobi, kdy jejich kazivost (rady 65 a 75) patrili mezi odstrasujici a velmi neprijemne. Rekni sam, koupis si spickovej disk, ktery jen tak lecjaky HDD neprekona ale s vetsim rizikem poskozeni disku, nebo si koupis o zlomek pomalejsi s lepsi trvanlivosti ci mensi kazivosti?
19.11.2003 02:06:05   0.0.0.xxx 2728
redakce@pctuning.cz
19.11.2003 06:19:57   0.0.0.xxx 2829
tak se prober, mozna u vas na slovenske je normalni 250 GB v beznych sestavach..

tady je to stale 40 GB v tech "znackovejsich" prumernych a 80 GB v tech lepsich.. jen do tech "nejlepsich" hernich davaji 120..

v cenikach mas taky procesory za 15000 bez dane a chces tvrdit ze je to bezny?


bez domu, mama povida pohadku
19.11.2003 06:58:25   0.0.0.xxx 2828
Dobrý, ale jenom mě překvapilo, jak je v závěru napsáno, že disky WD vydávají mírný svist. Mam tu jeden doma, konkrétně 80G BB a nejradši bych ho hodil z okna. Měl sem tu nedavno Seagate stejné kapacity a zvukově je to nesrovnatelný. Ten WD hučí jak nákladní vlak a ne nějakej mírnej svist.
19.11.2003 07:11:05   0.0.0.xxx 2928
Co to meles, Barracuda je nejtissi i bez berlicek typu AAM, ktere navic snizuji vykon.
19.11.2003 08:23:38   0.0.0.xxx 2826
No ano, navazajme sa do seba v zmysle "u vas na slovensku"..

Neviem ako tebe pepe, ale mne by to prislo trochu podivne, keby na pct teraz vysiel test Athlonu 2500 aj ked to bude asi taky lepsi standard v hotovych pocitacovych zostavach. (a vobec, to sme kde, aby sme sa ohanali zostavami? ja myslel, ze tu je pctuning ;-]]] )
19.11.2003 08:30:41   0.0.0.xxx 2627
No pozor, pokial viem prave Barracude ma AAM na rozdiel od vsetkych ostatnych diskov standardne zapnute! Maxtor a Hitachi co som zatial cital su na tom po zapnuti AAM porovnatelne (Hitachi zvlast).
Jedno pozor este na zaver. Ak tomu spravne rozumiem, AAM nema vplyv na "svist", ktory je pocut stale, ale na klepanie hlaviciek (ktore napriklad mne osobne vadi vyrazne menej)
19.11.2003 08:44:04   0.0.0.xxx 2727
To je fakt. Ty berlicky snizi hluk, ale i vykon na uroven te Barci :-)
19.11.2003 08:50:56   0.0.0.xxx 2626
AAM snizuje hluk pouze pri seeku, ale na hluk tvoreny rotaci ploten nema vliv. Takze pokud clovek nepracuje s velkym mnozstvim malych souboru, tak to neni moc znat.
19.11.2003 08:56:02   0.0.0.xxx 2627
Ruseni? Jo, SATA bych zrusil, to mas pravdu Spinany zdroj rusi jak prase, proto je taky v plechove skatuli. Ven leze vyfiltrovanej (lepe nebo mene, podle kvality zdroje) DC signal, kterej jak znamo nerusi (skoro, viz vyse).

A jestli sis nevsiml, opakuju: USB funguje docela v pohode- sice pri petinovym bandwidthu nez SATA, ale zase na mnohem delsim a mene kvalitnim kabelu, a 1.5GB/s z toho disku stejne nikdy nevyleze... SATA cuca, kdo to nevidi je slepej.
19.11.2003 09:48:06   0.0.0.xxx 2828
tak pozor, Barca SATA NEMA AAM a ANI NEJDE zapnout (je to uvedeno i v recenzi). A pri seeku je to opravdu dost slyset (prehlusi to vetracky). Maxtor/Barca SATA jsou porovnatelne (mam je tu pred sebou oba), ale po zapnuti AAM u Maxtora uz nejde nic slyset.
Pri zapnuti AAM se zvysi pristupova doba, prenosovka zustane +/- stejne. Mam ten disk jak datovej, takze me pristupovka netrapi.
Svist u Maxtora/Barci neslysis-maji oba fluidni loziska
19.11.2003 10:01:48   0.0.0.xxx 2827
Tak si porid Raptora...
19.11.2003 10:05:42   0.0.0.xxx 2827
U vas se obedva v pul desate vecer? :o
19.11.2003 10:09:53   0.0.0.xxx 2827
Po třetí v životě budu kupovat HDD:
- nejprve jsem koupil Quantum Fireball 40GB/7200 a do měsíce je vlastnil Maxtor.

-po dvou letech jsem koupil IBM180GXP 120GB/8MB/7200 a pokrátké době je koupil Hitachi.

-ted jdu kupovat Maxtora 120GB/SATA/8MB a tak by mne zajimalo kdo je koupi??? - mame se na co tesit ...
19.11.2003 10:36:45   0.0.0.xxx 2928
SATA verze baracudy 7200.7 je paskvil, kdyz disk zrovna necte tak v nepravidelnych intervalech zacne piskat vysokym neprijemnym tonem, ktery slysim i ve vedlejsi mistnosti. A tohle pry je u tohoto typu normalni - delaji to vsechny.
19.11.2003 10:51:45   0.0.0.xxx 2727
Souhlasim s vami. Nekteri zdejsi lide asi jeste nezjistili, co vsechno se da na HDD taky ukladat, jak rychle a prijemne se s tim potom pracuje a jak zatracene mala kapacita muze 80GB byt. Mozna az vyrostou a nauci se PC vyuzivat, tak na to prijdou, takze tech infantilnich poznamek o Slovensku si nevsimejte - myslim ze je docela jasne kdo se tu jeste neprobral...
19.11.2003 10:58:55   0.0.0.xxx 2626
1) SATA kabely delší než 50cm se standardně dodávají především k serverovým SATA raidům, jako např. 3ware escalade (tuším 8506 series), LSI MegaRAID nebo Highpoint (i když to už není high end)
2) dovolím si nesouhlasit s tím, že králem v náročných datových přenosech je stále SCSI. SATA je lepší, hlavně protože Raptor a protože point to point struktura (a malá velikost kabelu oproti SCSI) - na RAID kartách k nezaplacení...
takže imho SATA je momentálně lepší, ale jen dokud nebude SAS ;-)
samozřejmě - do serverů za několik miliónů je nejlepší SCSI, ale rozdíl ve výkoně je minimální a nárůst ceny maximální :o)
3) škoda, že nemáte raptora se 74gb...to je už jiná "polívčička" než ten "zmetek" s 37gb :-(
4) nevím, jak jste přišli na to, že 8mb cache využije až SATA II ?!? škoda, že jste se nezmínili o firmware optimalizations...
5) mrzí mě, že i zde se tvrdí, že chybná byla řada 60GXP, a ne - jak je pravda, že chybná byla 75GXP...
6) fuj, dávat do stripe zrovna Seagate. hůř performing disk jste vybrat nemohli...
7) 19ms WD JD se bohužel nedá přičíst "děravé metodice HD Tachu" (i když ani ten není dokonalý), ale prostě tomu, že SATA Westerny stojí za ***** :o
cožeeeeeeeeeeeeeee ? fat32 je rychlejší než ntfs ? jste se zbláznili ? alespoň velikost jste mohli "zmínit"...
19.11.2003 11:03:52   0.0.0.xxx 2626
mám jak 60gxp, 120gxp, 180gxp tak i nový 7k250. rozdíl v hluku je hlavně mezi 60gxp a 120gxp a pak mezi 180gxp a 7k250 - ono je to logické - 7k250 má FDB, takže není slyšet. jen jemně "prská" při seeku. ale mě osobně je to prskání docela příjemné - rád poslouchám nejvýkonnější 7200ot disk jak chroustá v mém PC 8-)
19.11.2003 11:03:54   0.0.0.xxx 2627
Jenom takovy poznatek:
potreboval jsem vetsi kapacitu kvuli strihani videa, samozrejme ze sem se poohlizel rovnou po sata reseni a kdyz uz tak jsme chtel raid reseni.
Nakonec jsem se rozhodnul pro 2x120Giga maxtory a SiliconImage SATA raid radic do pci slotu.
Kdyz jsem to zapojil byl jsem dost rozcarovan vykonem - bylo to o 50% pomalejsi nez moje stavajici 120giga a dokonce nez 40giga disky. Po asi dvoudennim badani jsem zjistil ze uz nemam volne preruseni a ze radic mi sdili preruseni s usb radicem. (mam v pocitaci v pci slotu : svukovku, sitovku, tvtuner). Takze jsem natvrdo v biosu vypnul veskere usb a najednou se to rozbehlo - vykonostne tak o 30% rychlejsi nez 120gig ATA disk ktery mam.
Takze az si nekdo budete porizovat nejake takoveto reseni tak se nezapomente podivat jestli mate volne preruseni aby (v nejlepsim pripade) mel radic svoje vlastni. Vykon mi porad pripadal dost slaby, tak sem nakonec preinstaloval winy abych mel cistou instalaci bez zadneho balastu - no a dopadlo to tak, ze ted zase radic sdili preruseni se sitovkou ... opravdu nechapu jak to ty windowsy delaj .
Uz jsem rezignoval a vymyslel jsem jine reseni - stavim si komp ve kterem budu mit veskere disky a bude s mym stavajicim pc propojen gigabitovou sitovkou (bude to na linuxu). Snad to vyresi trosicku rychlost.
Jeste k tomu raidu - strasne mi chybelo v ATA (SATA) resenich ze neni moznost mit raid5 kvuli rerdundanci dat. Az asi pred mesicem (mozna dvema) jsem narazil na strankach Promise na zajimavou vjec - radic do pci slotu (je pripraven i na 66mhz pci sbernici) ktery ma 4 porty SATA a umoznuje RAID5 To me natolik potesilo ze si ho poridim - ma na sobe vlastni procesor na dopocitavani parity a take slot na SDRAM (max 256Mega) pro cache ... to uz by mohlo byt lepsi ;) Posleze jsem ho nasel i v ceniku czechcomputeru za 6200 i s DPH ... Toto reseni by bylo schopne konkurovat i SCSI resenim.
Kdyby to bylo jen trosku mozne - byl bych rad za vyzkouseni tohoto radice a pripadne doplneni techto testu (tohoto clanku) Myslim ze by to bylo zajimave pro vice lidi nez jenom pro me. BTW: radic ma ovladace pro win i pro linux - to resi i moje pozadavky na externi datove pc, ktere co nevidet dam dohromady ... Jinak clanek je dobry .. autorovi dekuju ..
wocis.
19.11.2003 11:07:12   0.0.0.xxx 2725
jenom jeste ten link na radic:
http://www.czechcomputer.cz/inshop/scripts/detail.asp?ItemID=25261&level=52

pripadne na strankach vyrobce:
http://www.promise.com/product/product_detail_eng.asp?productId=112&familyId=2
19.11.2003 11:07:42   0.0.0.xxx 2726
FDB má i hitachi 7k250 a do konce roku snad i WD.
19.11.2003 12:18:33   0.0.0.xxx 2727
no to je obecne znamy fakt , ze fat32 je o neco rychlejsi nez NTFS. Zase NTFS ma daleko lepsi zpravu prav atd...

19.11.2003 12:29:31   0.0.0.xxx 2626
pomalejší je NTFS tak maximálně v benchmarcích, a to ještě většinou jen na malých oddílech.
pokud je to něco obecně známého, tak je to obecně známý BLUD a ne fakt...ostatně jako mnoho dalších věcí v oblasti disků :-(.
19.11.2003 12:31:36   0.0.0.xxx 2527
No, jako první věc si nastav v Biosu plug-and-play system NoN-OS. Přerušení přidělí systém a ne Windows a podle rozumějších kritérií. Pokud by to nepomohlo, tak lze přiřadit jednotlivá přerušení na dané PCI sloty (a nelze je sdílet), taktéž v biosu. Pro zaryté voknaře je ještě jedna možnost, a to nastavení ručně ve správci systému, ale nepůjde to u všech.
19.11.2003 12:38:06   0.0.0.xxx 2525
Tady si někdo očividně plete bity s bajty a jejich značení! Kdybys četl článek pozorně, zjistil bys, že propustnost sběrnice SATA je 1,5Gbps, polopatě jeden a půl giga bitu za sekundu. Kdežto ty jsi napsal 8x více!
19.11.2003 13:04:11   0.0.0.xxx 2626
konektory stoji za ho*no, naco serova smernice uvnitr komplu ???? jestli nekomu vadi siroke kabely, tak at nema v bedne bordel, a nebo at si ty disky da jinam (na jine misto v bedne kde by mu nezavazely

nechapu, proc by se mel menit napajeci konektor, dneska uz je davno definovany standart na sata 300 a 600, ale do desek se cpe 150, s novym SATAnem, abysme si kupivali nove desky, radsi pojedu dal na ATA 100/133 a na SCSI (nehlede na ceny)

btw: ruseni ??? kupte si kvalitni zdroje
19.11.2003 13:05:17   0.0.0.xxx 2726
Jen by mě zajímalo, když mám to zmíněné rozhraní serial ata, tak potom můžu mít puze dva disky, ne? Protože vlastně jeden konektor na desce=jeden disk. Tzn. že už si 3. disk do pc nedám(myslím disk SATA), a to je docela nevýhoda.
19.11.2003 13:08:06   0.0.0.xxx 2626
kdyz je tedy SATA tak vyborna vec, co ma jen vyhody, tak proc uz neni davno v noteboocich ????, ted nejde o rychlost, ale o to, ze by se tim usetrilo hafo mista na MB (kdo nekdo rozebiral notebook tak mi jiste da zapravdu)

19.11.2003 13:23:42   0.0.0.xxx 2726
Nevim, ktery pokrocily linuxak kompiluje jadro a netusim, proc by to mel delat. U slusne distribuce se slusnym HW to neni vubec potreba.
19.11.2003 13:24:12   0.0.0.xxx 2727
tak jsem se rozhodl konecne a vybral.
mel jsem sve priority:
1-hlucnost
2-kompatabilita
3-cena

a z toho mi vyslo jako nejlepsi mozne reseni ten seagate 7200.7 160gb . za nejakych 4500 tichoucky disk(ATA) a vykon spatny neni . z tech ibm/hitachi mam strach z toho hluku .

zas na druhou stranu abych bral SATA ten samy disk kdyz je o neco drazsi a moc lidi SATA desky nema to se mi nechce. dost casto ho prenasim .navic jsem nekde ctl , ze ty SATA disky jsou hlucnejsi ale to bude asi blbost dyt mechaniku to bude mit urcite stejnou...
19.11.2003 13:26:17   0.0.0.xxx 2627
Proc je podle tebe raptor 37GB zmetek?Mam dva v raidu a jsem maximalne spokojen.
19.11.2003 13:27:43   0.0.0.xxx 2727
Jednu dobu se IBM disky vyrabely v Madarsku a ty kousky byly dost desne. Spousta reklamaci, nadavek. Tak proto asi IBM prodalo divizi disku Hitachi.
19.11.2003 13:31:57   0.0.0.xxx 2627
To jste si spletl raid0 s raid1. Tam je kapacita skutecne takova, jaka je kapacita mensiho disku.
19.11.2003 13:59:43   0.0.0.xxx 2726
Nevi nekdo jestli to fakt funguje? neni to jen marketingove hype? Podporuji to OS (linux/WinXP)? Funguje to i pres redukci PATA/SATA? Neni hot-plugnuty disk pomalejsi nez disk pridany pred zapnutim (myslim ze OS ma jinou strategii cache pro vymenne disky)? Nechce na to PCTuning udelat test ;-)? Vsude vidim recenze na SATA disky, rychlostni testy, porovnani s PATA apod., ale zatim jsem nevidel vetu "HotPug funguje/nefunguje". Rekl bych ze ve spojeni s RAID5(1) je to velice dulezita vlastnost...
19.11.2003 14:07:53   0.0.0.xxx 2626
mam tyhle dva disky v raidu ale co nadelaj bordelu to je des. predtim jsem mel baracudu IV taky 80GB ale ten byl tichounkej:-))))
19.11.2003 14:11:34   0.0.0.xxx 2526
Ne jen jsem odpovidal az vecer z domova, kdyz jsem si prochazel diskuzi...
19.11.2003 14:34:02   0.0.0.xxx 2526
proto ze je to vsechno pohromade tak je to super prehledny
19.11.2003 14:41:18   0.0.0.xxx 2627
Uznavam že maš v tomhle pravdu, ale myslím že dnes (s řadou 120GXP 180GXP) uz žádné problémy nehrozí a je videt, že jsou stále nejvýkonější.
19.11.2003 15:19:33   0.0.0.xxx 2626
mam 80GB Bary S-ATA v RAIDu cca 1mes. a zatim zadne piskani nepozoruji !!! Pri praci je slyset jakesi "klapani", ale vubec neni rusive nebo dokonce neprijemne.
19.11.2003 15:22:51   0.0.0.xxx 2627
Bary jsou a byly nejtissi HDD na trhu
19.11.2003 15:25:07   0.0.0.xxx 2727
Dik za info, ted je mi jasne proc SATA disky nejsou (zatim) rychlejsi - mylne jsem se domnival, ze command queing uz je implementovan. Takze cekam na SATA II a pak: Good by, SCSI!
19.11.2003 16:19:13   0.0.0.xxx 2727
Má někdo zkušenost s instalací Win98 současně s WinXP na disk SATA? Lze to vůbec zprovoznit? Nebo je vhodnější zůstat u ATA? Stavím nové PC a nerad bych šlápl do hovna. Dík za odpověď.
19.11.2003 16:48:50   0.0.0.xxx 2727
"Sběrnice a konektory SerialATA jsou navržené tak aby bylo možné případné připojení / odpojení disků za chodu počítače (hot plug, hot swap). "

Sú navrhnuté aby to "bolo možné", alebo to i reálne funguje.
Prečítať si špecifikácie SATA môžeme všetci, ale málokto má možnosť v praxi otestovať, či túto funkciu výrobcovia do svojich zariadení implementovali. To je naozaj taký problém to otestovať?
Už v prvých článkoch o SATA diskoch/radičoch som márne pátral po týchto informáciách a dnes som na tom rovnako - neviem nič.
(Ak niekto narazil na článok, kde funkčnosť hot swap otestovali, nech dá vedieť)

Nie každého užívateľa zaujíma predovšetkým "rýchlosť" disku. Pre mňa sú napríklad dôležitejšie parametre ako:
1) hlučnosť - aspoň subjektívne hodnotenie, keď už namáte na to, aby ste si zaobstarali meracie zariadenie
2) množstvo vyžarovaného tepla - stačil vám na to obyčajný teplomer do akvária
3) spotreba el. nenergie
3) nespomenuli ste ani záručnú dobu jednotlivých diskov, žeby bola u všetkých rovnaká?
Nehovoriac o odskúšaní funkčnosti hot swap, čo považujem za významný prelom v segmente domácich/kancelárskych PC

Test je inak vcelku podarený a podrobný, len škoda, že autor porovnával disky iba z hľadiska výkonu.

hot swap: Bolo by pekné pripojiť do PC napríklad prenosný disk s dátami bez nutnosti reštartu sytému, nie? :-)


19.11.2003 18:28:45   0.0.0.xxx 2726
zrovna v nedeli se mi posral disk SEAGATE, rok a par tydnu stary - ty kurvy vedely, proc to ma jen rocni zaruku
19.11.2003 19:09:15   0.0.0.xxx 2626
(disky tohoto výrobce generují tichý, avšak velmi typický svist).
CO PRESNE Z NAMENA TERMIN "svist" krupani sumeni piskani. drceni, huceni..... ?? atd....
19.11.2003 19:27:42   0.0.0.xxx 2625
no ja mam WD 100GB JB IDE radu a ten tichy svist je podle me neustale tiche piskani , ktere mi leze pekne na nervy.
Ale takhle. Dokud jsem mel na cpu XP 2400@2800 nejaky shitacky vetrak tak disk nebyl slyset , ale ted jsem si koupil celo medeny zalman , vymenil jsem vetrak ve zdroji a nejhlasitejsi je prave to piskani disku . Takze mam objednanou baracudu 7200.7 a hotovo.
19.11.2003 19:39:57   0.0.0.xxx 2725
Mam Raptora uz nejaky mesic a jsem velmi spokojeny - vzhledem k rychlosti neni ani tolik hlucny. Jediny problem ktery mam je ze pred par dny mi XP zacala startovat zhruba 15 minut. Po bootu nasleduje nekolik minut necinosti po kterych se komp tvari jako by se ni nedelo. Evidentne se na neco ceka. Jen nemuzu prijit na co. Nemate nekdo nejaky napad??
19.11.2003 20:13:54   0.0.0.xxx 2426
jo a abych to trochu priblizil
tak bych rekl, ze je to jako kdyz se ti rozbehne cirkularka na prazdno a slysis jenom takove piskani tak to je presne wono
me to fakt nevadilo do doby nez jsem zapl na nepretrzity provoz comp a utisil ho. WD uz neberu ani ta rychlost neni nejak omracujici proti baracude.
19.11.2003 20:19:55   0.0.0.xxx 2625
Takovej malej tip. Mam dve Barcy 120GB S-ATA v raidu a taky mi jeste nedavno piskaly, ale vymenil sem zdroj a je to pryc. Driv na 12V vetvy bylo 12,3-12,4 Voltu, ted je to priblizne 11,9. A vykon ... je bohovej ... (Sandra namerila 55000 bodiku) ...
19.11.2003 20:57:55   0.0.0.xxx 2427
Já naprosto běžně používám připojování a odpojováni disků na PATA v ramecku a nebo externe prees USB 2.0 za chodu Win XP a ještě se mi nestalo, že by mi něco nejelo. Zkoušeno na discích od pár set MB po 160 GB. U SATA by to mělo být podobné.
19.11.2003 23:40:51   0.0.0.xxx 2727
Vypni v BIOSU PNP OS Installed a vyhnes se prekvapeni s menicim se sdileni preruseni. Jinak zpomaleni pri sdileni preruseni muze delat maximalne jednotky %, jestli je to vic tak jsou to blbe napsane ovladace.
20.11.2003 01:06:47   0.0.0.xxx 2625
si úplně mimo nebo co? tys ten disk a kabel viděl tak na obrázku a všera jsi poprvé držel v ruce IDE kabel ale jen 40 žilový a budeš tady poučovat o SATA ... máš sotva ATA 100, desku starou 5 let a meleš tady o kupování když nemáš za co, jak bys mohl jet na ATA133 když nevíš co to je, si mimo mísu ...

a o zdroji se ani nezmiňuj, ten tvůj je takový ojeb že se prodává jen v Žaboskřekoňách

:-)
20.11.2003 01:10:48   0.0.0.xxx 2727
co to zas melěš? co sem lezeš? notebook viděls včera v časopisu POČÍTAČ PRO KAŽDÉHO a meleš tady žes ho rozdělával? chachacha a kdo by to ho půjčil do ruky? jedině mrtvý člověk ...
20.11.2003 02:10:46   0.0.0.xxx 2727
Ja jsem udelal loni dost fatalni chybu, koupil ctyri 80GB WD s 8Mb cache a radic Promise, vykon docela ujde, ale ten rachot se snad nasobi, neda se u toho spat. Priste, nez si koupim disk, tak si ho pujdu poslechnout
20.11.2003 02:53:56   0.0.0.xxx 2727
Muzes napsat neco vice, jak je to rychle?Mi to moc nejelo, tak jsem to prodal :O) a ted mam 2*raptor v raidu a napr. v pcmark02 je hd 2305.Uplne jde videt, ze je to opravdu rychle.
20.11.2003 06:42:09   0.0.0.xxx 2726
Kámoš měl onehdá stejnej problém. Vše spočívalo v tom, že po startu měl asi 2 MB paměti(volný). Koupil další 256, tedy má 512 a vše se tařka vyřešilo.
Levnější řešení reinstal woken nebo jestli máš tolik prográmků tak si udělej dva systémy.

RE článek:
Na začátku píšete, že dnešní desky podporují jen 2x SATA...??!! Vámi testovaná deska má 4x SATA. Prinejmenším do nutí k zamyšlení co říkáte?
20.11.2003 07:52:06   0.0.0.xxx 2626
To platilo pro PATA disky, v SATA uz neni Barca nejtissi-jsem ochoten tvrdit, ze je stejne hlucny jako Maxtor (=hlucny). Pokud mate tak hlucne ostatni zarizeni a nebo nepouzivate disk na plno, tak to mozna nevite
20.11.2003 07:56:41   0.0.0.xxx 2726
Pokud ti jde prvne o hluk, tak jsi vybral velice dobre. Mozna nejake ty Samsungy jsou tissi, ale to nevim jiste. Jinak SATA vs PATA Barca JSOU rozdilne v hluku. Pata verze ma aktivovane AAM (proto je pomalejsi) zato SATA jej ani nema moznost zapnout - jede na vyssi vykon a tim padem i hluk pri seeku. Kdyz u PATA Barci vypnes AAM, tak taky bude hlucnejsi !
20.11.2003 08:02:54   0.0.0.xxx 2526
jsou tam 4 protoze dva jsou integrovane v ICH5 a dalsi dva jsou soucasti Promise radice - to je cely vtip
20.11.2003 09:00:04   0.0.0.xxx 2525
protože to není ten disk, který se objevil v prvních testech na zahraničních webech. Western Digital ho bohužel potom trochu upravil, takže už nebyl tak výkonný. a víte proč ho upravil ? protože ta původní revize byla moc drahá na výrobu a WD by nemohl svoje zákazníky tak dobře oškubat...
výsledkem je, že Raptor při normální práci na PC je naprosto stejně výkonný jako Hitachi 7k250 a mmnohem víc řve. nehledě na cenu...takže tenhle 37gb raptor se hodí maximálně do RAIDu.
ten nový raptor ale vypadá mnohem lépe - doufejme, že to nedopadne jako s tímto raptorem - WD je půjčí serverům na testy, ty udělaj test jak je to super disk, pak WD zjistí že je to moc drahý a zase to "zpomalí"...WD suxxx
20.11.2003 11:57:35   0.0.0.xxx 2626
Neviete niekto skutocne kapacity 160 GB diskov od WD, Seagate, Maxtor a IBM? Ktore z nich maju naozaj 160 GB a nie 1,6e11 bytov? Diky moc
20.11.2003 12:44:16   0.0.0.xxx 2727
Sem se uklep, no. Melo tam byt (a samozrejme bylo mineno) 1.5Gbps, takze na veci to nic nemeni.. USB2.0 ma 480Mbps, takze zhruba tretinu az ctvrtinu, ja napsal ze petinu, to bys mi mel taky hned vytmavit, blbecku.
20.11.2003 14:24:53   0.0.0.xxx 2727
Tady je nekdo ignorant nebo idealista, zkus si na napajeni pripojit osciloskop :o((( SATA je podobne USB = je to seriova sbernice, coz ma sve vyhody.
20.11.2003 15:46:28   0.0.0.xxx 2726
sata sux

jaxem mel moznost videt tak se satanem jsou jen problemy, debilni konektory, a k tomui este uvnitr komplu seriova sbernice to je konec, prosimte ty mas bednu eurocase, zdroj od wietcongu z preklizky, kabely mas z liany, procak I51 a budes nas tu sefrtenovat ze sbernic ?????

2 God Of Shit nebo Chose nebo kdo to vlaste je: tohle s clovekem G.O'S nema nic spolecneho chocho, nekdo to zase nevychytal
20.11.2003 15:48:55   0.0.0.xxx 2727
drz us hubu mas 486 na tom windows 3.11, salovy pocitac a budes tu neco mlet, pocitac pro kazdeho cte mozna takovy looser jako si ty
20.11.2003 17:43:56   0.0.0.xxx 2727
Muzu Vas vsechny uklidnit, HOT PLUG u SATA funguje. Nejvic to mam odzkouseny na SATA Promise. Pripojeni disku k XP je normalni tzn. prvni napajeni, na to SATA kabel. System disk po chvilce "objevi" nainstaluje a OK. Odpojeni je trochu "divny", protoze disk neni videt v manageru pro odpojeni, musite ho v System/HW normalne "odinstalovat". Jakmile zmizi, staci jen odpojit SATA a napajeni. U RAIDu to je jinak, zalezi, jestli ma radic SW utilitu v OS, ktera umi disk odpojit.
PS: ovsem BACHA!!! na SATA kabely! vydrzi tak 15 - 30 pripojeni a odpojeni disku. Po tomhle "zahulu" se obcas stane, ze radic disk pri bootu nevidi a jednoznacne se to vyresilo jinym kabelem. Ty SATA konektory musel vymyslet stejnej vul, co vymyslel 5,25" nap. konektor....
20.11.2003 18:45:14   0.0.0.xxx 2726
Jo o hluk mi slo nejvic vicemene tech par milisekund navic nez se nahraje hra nebo prekopiruje disk me nezabije to radsi to ticho A mimochodem rychlejsi to bude kdyz to vypnu ? :-)
20.11.2003 23:23:03   0.0.0.xxx 2626
;-)
20.11.2003 23:40:24   0.0.0.xxx 2525
u PATA verze Barci, kdyz AAM vypnes, tak jej zrychlis - todle jsi myslel ? Proste AAM disk zpomali a ztisi
21.11.2003 01:21:49   0.0.0.xxx 2626
tak co mam tedy kupit? :o)

jde mi spis o vykon nez o hluk :o)

rozhoduji se mezi

HDD IBM Deskstar 180GXP IC35L120AVV207 - 120GB 8MB 3250kc

VS

HDD Seagate Barracuda 7200.7+ ST3120026A -120GB 3500kc


zatim bych se spis priklanel k IBM :o)
21.11.2003 08:46:42   0.0.0.xxx 2526
Taky se nesmí zapomenout, že pouhým přechodem na Y2K se rychlost přenášených dat doslova zdvojnásobí...To je jedna z mnohavěcí, proč jsem dal Win98 navždy sbohem...(hry nehraju)!
21.11.2003 09:15:21   0.0.0.xxx 2726
a no jiste problémy přímo obrovský ... ynteligente...
mám ve svým pc tři disky dva UATA a jeden SATA RAPTOR :-) jeden problém s ním mám, potřebuju delší sata .. a bych ho nacpal do horní pozice 5.25", to je asi to jediný co mi vadí a nemám čas se prolejzat krámama a můj dodavatel ho nemá (LEVI). Jinak to nebylo ve článku zmíněno ale raptor má klasickej napájecí konektor.. (nebo jsem si toho nevšiml)
21.11.2003 09:41:57   0.0.0.xxx 2727
Souhlas pro přidání či odpojení disku ze systému stačí hot plug šuplík, a os w2k a vyžší..
21.11.2003 11:18:49   0.0.0.xxx 2726
jojo tak jsem to myslel ... dik.
no uz ho mam doma takze dneska otestuju v sandre a tak ruzne ten WD co mam .8mb JB rada a nainstaluju barcu a otestuji ji o kolik se snizil hluk a jak je to s rychlosti v porovnani s tim upiskanym WD
21.11.2003 14:37:40   0.0.0.xxx 2727
Kamarád má SATA disk Maxtor 120GB, při instalaci byly drobné problémy s ovladačem pro řadič (byly na instalačním CD k desce). Od té doby OK, disk není slyšet. Navíc jsem byl překvapen rychlostí při formátování disku. Je rozdělen na dvě poloviny a formátování obou trvalo asi 3-5minut. Nedávno jsem formátoval 80GB disk, ATA100 a celá operace trvala cca 40min.
21.11.2003 15:00:28   0.0.0.xxx 2727
Jestli Vas prodejce krmi nesmysly, ze Baracudy 7200.7 vsechny piskaj, tak priste nakupujte u solidnejsiho. Mam jich vice a nic takoveho nedelaji. Vysoke piskani signalizuje mechanickou vadu.
21.11.2003 15:12:18   0.0.0.xxx 2726
SATA je lepší? Nevím, co přesně vydávaly ty benchmarky za počet i/o operací a nelze tak asi přímo srovnávat, ale na SCSI SEAGATE ST318453LW (Cheetah) mi vmstat běžně ukazuje tisíce operaci za vteřinu a špičkově hodně přes 10 000. Vím, že je tu rozdíl v otáčkách (15000 vs. 10000), ale to by přece nezpůsobilo řadové rozdíly.
21.11.2003 22:52:30   0.0.0.xxx 2626
no viděls to ale na obrázku, máš doma ještě XT čko a disk s řadičem tak ticho
21.11.2003 23:18:41   0.0.0.xxx 2625
..mám ve stripu dvě IBMka a dva Maxtory (vše 80GB). AAM je u všech disků nastavené na hodnotu 128 a přesto mi to pole hučí a klepe a píská jako prase :]
22.11.2003 09:09:03   0.0.0.xxx 2626
no ja si koupil baracudu 7200.7 160Gb .
hodne jsem uvazoval nad tim IBM ehm HITACHI , ale jednou z hlavnich priorit mam hlucnost coz vytezi jednoznacne barca a proto ji mam.Muzu ji primo srovnat s WD JB radou 100GB a je to rozdil jak prase . Barca je daleko tissi...

22.11.2003 14:18:16   0.0.0.xxx 2625
pfffuuuu ja fakt nevim :o) zase sem slysel,ze se barca dost prehriva...?

kdyby napsal jeste nekdo kdo ma IBMko )...
22.11.2003 15:03:10   0.0.0.xxx 2626
Vzdy jsem mel FAT32, pak jsem si v chytre literature precetl, ze NTFS ma jako jednu z vyhod rychlost. Tak jsem presel na NTFS, avsak po tydnu jsem kvuli zminovane rychlosti presel zpet na FAT32 :/
22.11.2003 15:09:15   0.0.0.xxx 2727
No a kde jsi koupil HDD s rocni zarukou? to mas z druhe ruky?
22.11.2003 16:00:47   0.0.0.xxx 2726
Tak to sa mi dovolte zasmiat jeden kamos ma Maxtora 120GB(ATA) a druhy Maxtora120GB(SATA).Obidvaja sa stazuju na neznesitelny hluk v porovnani s ich starymi Seagate-mi(myslim ze mali 60GB)Ale osobne sa mi to nezdalo sice som pocul ze je rozdiel v hlucnosti medzi Seagete-mi a maxtormi dost velky ale az ked som to pocul,som naozaj pochopil co znamena slovo "tichy".Maxtor sa sprava jak stara pokazena chladnicka Calex ked namrazuje,alebo este lepsie ako benzinova kosacka u mojich rodicov na dedine,Maxtor je odstrasujuci priklad disku(teda aspon u mna mal som dva seagaty a tak niesom zvyknuty takmer na ziaden hluk.Inac hlucnost Maxtora SATA ci ATA bola porovnatelna (a este raz hovorim neznesitelna!Nedokazel si predstavit mat pusteni pocitac cez noc v izbe kde spim a nechat ho stahovat z netu alebo spracovavat DVD-cka na divx.No ale som aspon rad ze som nespravil tu istu chybu ako moji kamosi,ani neviete jak by teraz radi menili...(Sice som zo slovenska ale myslim ze sa u Nas aj u Vas v cechach predavaju tie iste disky:-))
22.11.2003 20:05:03   0.0.0.xxx 2627
Včera som vymenil Maxtor 80GB SATA za HITACHI 120 SATA a je naozaj obrovský rozdiel v hlučnosti. Na Maxtore bolo počuť ako sa čítacie hlavičky posúvajú a celkovo bol hlučný. Hitachi skoro ani nepočuť iba slabý šum (ozaj tichý) a aj výkon je vyšší. Ešte jedna zaujímajá poznámka na hluk diskov: Mám okrem toho WD800JB (inak výborný disk) u mňa v počítači ide potichu ale ak ho prenesiem k známemu a pripojím tam, tak pri práci disku počuť hlasné pískanie. Takže hluk diskov je zrejme závislé aj od typu radiča, zdroja etc., nie len od samotného typu disku.
22.11.2003 20:12:49   0.0.0.xxx 2726
me se vubec neprehriva . je z vrchu je vlazna kdyz na ni dam ruku a dole na nekterych mistech tepla tot vso
a hlavne hodne hodne ticha .
23.11.2003 09:55:39   0.0.0.xxx 2626
Mam tu dva kousky:
- postarsi 40 GB (ST340824A) a ze zacatku byla tichounka, jedna basen. Po case ale zacala vykazovat ty same hlukove problemy (vyse zminovany "svist"). Obcas dokonce vyloudi takove dost drasticke vzzzzzuuuummmm, asi jako kdyz dre hlavicka o plotnu. Vzdycky se mi z toho jezi chlupy i na zadech . Navic pri vyhledavani dat nadela dalsiho bordelu, ze to jeden fakt neslysel. Prozatim se ale drzi (*klep klep na drevo*).
- druhy mam 120 GB (ST3120022A) a mohu potvrdit, ze o nem skoro ani nevim. Pri vyhledavani si jen tak decentne seveli, jinak je klid.
23.11.2003 12:25:52   0.0.0.xxx 2627
pouzivam HDD 2x60GB NIKIMI/ATA133/7200 na SW raid0 na ATHLON 2100+/shuttleAK38N a 1 GB dat na nej zapisuji 19s! Jsou to asi nejlevnejsi disky, ktere jsem sehnal(asi 2x2300,- s DPH). Proc by zvitezili v tomto testu??
test jsem provedl prikazem
time dd if=/dev/zero of=/tmp/gygo.img bs=1024 count=1000000;sync
delal jsem neco spatne?? Proc jsem jeste nikde (asi spatne hledam) nensel test HW a SW raidu?
23.11.2003 16:33:05   0.0.0.xxx 2625
oki diky moc :o) uz zacinam spis uvazovat o barce :o)...protoze i znamy rikali,ze by spis vzali barcu :o)

skoda,ze nikdo tady nema naky novy IBMko :o(

preci jenom bych rad vedel jak se to ma :o)
23.11.2003 16:37:03   0.0.0.xxx 2727
A že máš v kompu paralelní sběrnici to ti nevadí? :-D
23.11.2003 17:03:20   0.0.0.xxx 2727
Zdravim!Nevite prosim nekdo,jestli se da sehnat tento disk v Brně?
Díky moc!!!
23.11.2003 20:53:36   0.0.0.xxx 2727
To me by spis zajimal casovy vyhled dostupnosti SATA II disku. Jsou nejake predpovedi, plany, roadmapy (nejlepe na par kliku na webu...)
Abych rekneme po Vanocich nekoupil po peti letech (a na dalsich pet let) novy hadr a za dva mesice si nenadaval do hlupcu
24.11.2003 18:14:55   0.0.0.xxx 2726
Win2k, XP, 2k3 atd. pokud se nainstalují v režimu ACPI (systém je rozeznám při instalaci jako ACPI OK), tak začnou přiřazovat IRQ podle sebe, bez ohledu na to, co je v BIOSu. Pokud byste chtěli, aby windows to co je v BIOSu respektovalo, museli byste je nainstalovat v APM módu (Win2k to uměly, u XP, 2k3 si nejsem jist).
Spíš bych se pásl po tom, zda a jak jsou "zadrátovaná" sdílení na vlastním boardu a zda ten řadič nesedí na jedné lajně s nějakým jiným intenzivním zařízením.
25.11.2003 10:51:12   0.0.0.xxx 2626
Dnes to hot-swap je u Win jen v RAIDech 1 - a i tam to je spíš otázkou řadiče. O tom že by se disk za chodu "mountnul" nic nevím :-( V Linuxu to je nejspíše jiná..
25.11.2003 20:58:31   0.0.0.xxx 2626
Ja mel se SATA taky nejake problemy. A Raptory se kteryma jsem se setkal topily tak az zkolabovaly a musel jsem cekat nez schladnou. Tak jsem je dal ofukovat ventilatorem a byl klid. Ty kabely na desce fakt drzi na prd. Nebo aspon na deskach Intel.
26.11.2003 20:14:11   0.0.0.xxx 2526
Mrzi me,ze do testu nebyly zahrnuty disky Samsung. Podle testu na http://www.digit-life.com/storage.html#subsec183 ,
se jedna o nejtissi disky vubec, seagate a hitachi zaostavaji nemluve o WD. Samsung SP... dle vyrobce ma mit 27dB idle/28dB seek. Seagate ma uz od dob bar.IV psanejch 25dB idle/31dB seek a to je podle majitelu nove rady 7200.7 a zaroven Bar IV ci Bar.V kravina. (viz bar4 vubec neslysim ,ale tuhle novou 7200.7 slysim i ve vedlejsi mistnosti). Seagate vubec s parametry svych disku keca viz. pristupova doba u modelu s ATA100, i po odecteni 4.17ms 8.5ms? to asi ne
27.11.2003 02:04:50   0.0.0.xxx 2626
Tahat data a napájení v jednom kabelu? To by to napájení muselo jít přímo z desky, což by asi nebylo moc dobrý, vzhledem k tomu, že moje HDDs mají příkon po 25W, tak nevím nevím, jak by tak velký proud mohl téci přes MB, než by deska vyhořela......
27.11.2003 09:48:38   0.0.0.xxx 2627
Taky mi zde chybí. Docela často je používám a jsem s nimi zatím nadmíru spokojen...
27.11.2003 15:46:34   0.0.0.xxx 2627
Podle jednotek SI je to dobre. G je predpona pro 1000^3. Gi je predpona 1024^3.
4.12.2003 12:07:17   0.0.0.xxx 2726
disk je v poho.tichej,rychlej(pro me potreby)akorat nevim,proc se mi pri studenym startu zastavi poc u via sata biosu..nekdy az na 30sekund.nevite nekdo?
4.12.2003 13:34:49   0.0.0.xxx 2726
je to normalni. Bios ceka na kazdym SATA portu na odezvu pripadnyho disku. A nez vyprsi Timeout...cekas...
Nevim, jakou mas desku ale u vetsiny je tam jeste nejakej dalsi cip SATA, takze VIA SATA vypni v BIOSu a ten dalsi radic(Promise?) uz byva rychlejsi....
4.12.2003 20:20:28   0.0.0.xxx 2625
jo..TO.A proc se meni?Mam MSI KT6 Delta-FISR.V BIOSu vypnout SATA nemuzu,protoze jsem to nenaselAni nevim jestli to tam je,kdyz ma SATA vlastni BIOS.Zkousel jsem to v nem nastavit,ale nenecha me to nic udelat.tak nevim...Mozna kdyz tu radu trosku upresnis..Budu ti vdecny.
5.12.2003 05:48:03   0.0.0.xxx 2726
"A proc se meni?" - myslis, jako doba cekani?
Vychazel jsem z MSI K7N2 Delta ILRS, tam to normalne v hlavnim BIOSu je... Mas posledni BIOS? Jinak ted nevim... musel bych to videt "na vlastni kuzi"
5.12.2003 12:31:16   0.0.0.xxx 2626
Ano,doba cekani se meni.
Mam AMI BIOS v3.31a(ale nejsem si jist,nejsem doma)
Prijde mi,jako kdyz ceka na druhy disk.Ocekava 2 v RAIDu,ale je tam jen jeden.Chtel jsem vypnout RAID,ale menu v SATA BIOSu,se pouze zobrazi.Nastavit nic nelze.
5.12.2003 19:25:40   0.0.0.xxx 2626
Moožná je tichý, taky jsem uvěřil prodejci že je to dobrý disk, samsung již po měsíci začal být problémový při bootování a za další měsíc odešel naprosto. Měl jsem problémy jen se dvěma značkami disků. IBM a Samsung ostatní zatím bez problémů.
28.12.2003 22:21:49   0.0.0.xxx 2625
seskou tecou vohodne vetsi proudy nez nejakejch blbejch 25W na 12V (2A). Takovej procak ma pokud se nepletu (opravte me pokud ano) cca 100W odber, a to je napajen prevazne 1.65 a 3.3 V, tak si spocitej proud. Zakladni deska ma vice vrstve provedeni a pro napajeni jsou tam vyhrazeny jednotlive plochy (odstinujou od sebe signalove cesty). Mam desku MSI a co je okem videt tak cesticky jsou siroke i 1cm a to jsou jen ty navrchu.
28.12.2003 22:31:17   0.0.0.xxx 2726
taky jsem veril IBM, koupil jsem si (dnes uz je (byl) to dedecek) 40 GB IBM, kazdej IBMko chvalil, tak jsem si jej poridil a ono ouvej. Jel 2 mesice a ono Becko samo od sebe. Reklamace a novy disk. 2 mesice (uz dostal i kovove kolejnice a chlazeni) a zase ouvej (tentokrat chyba v nultym sektoru = nezachranil jsem ani bitik. Treti disk ten jel o trochu dele, ale ne moc, asi 3.5 mesice a zase chybycka. Dostal jsem ctvty, tam uz jsem nic nenahraval, byl jen odkladaci (graboval jsem na nej z telky), vydrzel s takhle malim provozem vice jak 8 mesicu, nedavno se mi sam zformatoval a pak se pro jistotu ani neroztocil. Lezi mi ted uz pul roku ve skrini, musim jej dat reklamovat, ale doufam ze uz zadnou 40GB sra*ku nevyhrabou, IBM uz proste ne. Co jsem tak zpetne pocital tak kazdy ten disk vydrzel cca 1200 hodin provozu (cteni ci zapis). Mam ted WD 80GB 8MB a naprosta spokojenost. Jeste sehnat druhy do RAID pole a je to za vodou.
30.12.2003 12:33:35   0.0.0.xxx 2627
Cus, koupil jsem si SATA Raptora a chcu ho pripojit na Raid 0 k mymu starymu ATA100 WD 40GB. Na 40GB mam XPPro (bez SP1)
a nemuzu toho Raptora rozchodit. Je pripojenej jako SATA,napajeni taky SATA, je teplej,takze se toci, jumper mam na Cable Select, nainstaloval jsem Promise radic (SATA a SATA Raid), dam vyhledat novy HW ale WIN mi nic nenajdou.
Ve FastTracku se mi hlasi spravne - WD Raptor, 37GB,Stripe 0, Functional, ale WIN ani BIOS ho nevidi. MB mam MSI, Barton 2500+.
Nevis, kde muze byt problem?
Diky moc, George
3.1.2004 10:39:58   0.0.0.xxx 2626
Nejdříve jsem koupil tenhle:

Seagate Barracuda 7200.7+ ST3160023AS -160GB
- divně drnčel(chrčel) občas při práci(něco jako zvuk u starých disků)
V hodně fórech mělo plno lidí stejný problém i jinými verzemi.

Tak jsem ho vrátil a koupil WD 120GB 8MB Cache(jeden už mám a to jeho pískání tlumím hliníkovým výměnným rámečkem).

No ale ten novej WB, kromě toho, že taky pískal, ještě dost vibroval. Tak jsem ho taky vrátil.

Maxtor HDD bych kupovat nechtěl, takže mám jít do Hitachi?(do toho jsem chtěl jít hned, ale v CC už ho neměli před vánocemi na skladě)

Fakt nechápu, že se firma WD nepoučila a nedokázala odstranit to otravné pískání z jejich disků. Jo a vtip je v tom, že tohle pískání taky někdo vůbec neslyší.


15.2.2004 20:21:22   0.0.0.xxx 2627
Chtel bych si poridit S-ATA HDD cca 160GB
a nemuzu se rozhodnou. Co se tyce penez bral
bych Maxtora, ale vacsina na nej kyda hnuj,
z tech clanku a dotazu mam dojem ze
Hitachi by byl asi nejlepsi.Chtel bych to pak
dat do RAIDu abych mel rychly disky na strih
videa..

Jeden Raid uz vlastne mam, ale ATA, ten pouzivam
na grabbovani videa, ale potrebuju rychly pole i na
export videa..bohuzel na P4 deskach jsou jen U-ATa
100, tak chci vedet jestli ma smysl mit dva RAIDy,
a jestli neni lepsi udelat jeste jeden ATA-133 Raid
(a usetrit neco) a spis pockat na SATA II ???
Ma vubec smysl investovat do SATA ? Nevite
kdy planujou vydat SATA II??

dik q.
17.3.2004 18:03:30   0.0.0.xxx 2727
Dlouho jsem tu nebyl a tak hodně hodně pozdě reaguji, ikdyž na staré přízpěvky zásadně nereaguji:

Tak jako už jsem na hodně diskuzích zde napsal, píši znovu a znovu:
Ano, byla to hlavně řada IBM DTLA 3075xx na které IBM jako jedné z prvních séií nasadila skleněné plotny. Bohužel se to neukázalo nejšťastnějším a celé tyto série odcházely (začaly se tvořit Bčka). Dokonce jsem se pak dozvěděl (ale stylem jedna paní povídala), že se jednalo převážně o disky z Maďarské továrny.
Sám jsem jeden tento disk měl a v mém okolí jich bylo spousty a ano, byly špatné.. jenže technologickou chybu může udělat kdokoliv. Jak už jsem psal taky mockrát, tak (dnes už prehistorické) disky WD kolem kapaci 800MB - 2GB byly proslulé Bčky, nebo WD kolem kapacit 10 - 40 GB (nejsem si jist) měly chybu v napájecí části a do půl roku se přestaly točit - špatná série. Jiní výrobci také měly své problémy.

Kdo má řadu disků IBM DTLA 3075xx nevěřte tomuto disku (nevím přesně jak na tom byla řada 65), ale disky 120GXP a 180GXP jsou špičky. Používají se v plno menších serverech a pod. I na jejich relativně pomalejší zápis jsou to jedny z nejrychlejších a nejspolehlivějších disků.
Sám teď mám jeden 120GB a jeden 80GB a do PC zákazníků montuji zásadně IBM a mám za 3 roky jen jedinou reklamaci na disk IBM kdy diku pravděpodobně upadly hlavičky (nebo něco podobného - už se nepamatuji)

Pokud se Vám toto stalo, tak hned po druhém problému jste se měl asi zajímat víc, co se vlastně děje a tuším IBM vše přiznalo, takže jste mohl jít na reklamaci s tím, že chcete jinou řadu či jiného výrobce. Ikdyby IBM nic neřeklo, tak máte nárok po třetí reklamaci zboží odmítnout.

..........STARMEN..........
6.5.2004 12:48:50   0.0.0.xxx 2727
@Jan Šustr skutocne musim plne suhlasit s tymto komentom tykajucim sa vykonu 36GB Raptorov v porovnani s diskami HITACHI

Clovek si naozaj len tazko urobi dobry obraz o vykonnosti jednotlyvich modelov az pokym ich nezacne vlastnit...
Coz je aj moj pripad. Dvojicky 36GB Raptorov v RAID 0 mi sluzia poctivo ale velmi pisklavo/hlucne uz skoro rok...
po tom co som dokupil dva neporovnatelne tiche 250 GB HITACHI od ktorych su naozaj tichsie len 7200.7 som Raptory odsudil na smetisko dejin ako modny vystrelok... Samozrejme ze 7K250-ky pouzivam v RAID 1 ale len tak "skusmo" som ich hodil do RAID 0 (16k cluster - radic / NTFS format - 32k cluster) a jednoducho povedane dali poriadnu lekciu Raptorom a to nielen co sa tyka neporovnatelnej "tichosti" ale aj vsetkych druhov IO operacii (vratne "access time")
ja len tolko...

P.S. "My" "tu" na Slovensku mame vazne slabost pre 250GB disky >:-)
6.5.2004 12:52:22   0.0.0.xxx 2625
P.S. "My" "tu" na Slovensku mame vazne slabost pre 250GB disky >:-)
25.5.2004 08:03:40   0.0.0.xxx 2427
Mám problém základní deska mi nevidí SATA disk. Údajně se před instalací musí nahrát nějaká utilita ale otom bohužel nic nevím. Můžete někdo poradit?
12.12.2004 09:58:54   0.0.0.xxx 2627
Pán je zřejmě vtipálek, v počítači mám právě ten testovaný disk a je to to nejhlučnější hovado, co jsem v něm kdy měl. Mám tady ještě jeden, který občas používám na přenesení menších objemů dat, je to Seagate tučím 1.2 GB z roku eincvai a je úplně stejně hlučnej. Seagate už si nikdy nekoupím.
10.8.2005 19:34:18   147.32.98.xxx 2524
no seagate na poli sata rozhodne k nejtissim a nejmin poruchovym nepatri ja jsem se kuli tomu rozhodl pro disk od firmy samsung 160GB ted na nem jeste skladuji data protoze nemam silu na preinstalovavani XP a stejne jeste musi pockat na bratricka aby slapali pekne v raidu 0
12.12.2004 19:41:50   0.0.0.xxx 2626
Musím ti odporovat. Teď už existují desky co mají SATA konektorů třeba 6, takže si myslím, že není problém.
21.12.2004 22:58:31   0.0.0.xxx 2626
Já mám IBM 40 GB a nemohu si stěžovat . Sice po těch 2 letech co ho mám je trošku slyšet ale možná to je tím že mám oddeklovanej PC . Jinak je v pohodě .
26.2.2005 22:45:41   0.0.0.xxx 2727
RAID 0 je fakt skvelej, rychlej, tichej.....mam dve 120WD SATA RAID EDITION... a jsem max. spokojenej...striham video a jede to opravdu slusne..ovsem kdo si ho chce poridit mel by mit jeste jeden disk na system a pripadne zalohy videa a dokumentu..(ja mam 80WD IDE 8MB)....je riziko, ze to spadne, ale za ten vykon a zadne cekani na nacitani apod to stoji)) PS: a nezapomenout chladit a poradne
10.3.2005 13:41:59   0.0.0.xxx 2626
stromeček
13.7.2005 09:25:27   194.228.96.xxx 2929
mam doma dve 200GB NCQ baracudy v RAID 0 a nemuzu si stezovat, vsecko slape mnohem rychleji, ani je specialne nechladim, jen mam odvetrany case a disky nejdou pres 47 stupnu, pridavat dalsi disk na system je trosku skoda, protoze jakmile mate system na poli tak teprve zjistite co to je za masakr, system najede za 4 vteriny a kdyz ode me nekdo na internetu stahuje 10Mb/s muzu v pohode pracovat a na pocitaci to neni ani znat

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

2 čtenáři navrhli autorovi prémii: 1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.