Hlavní stránka Hardware Disky /CD /DVD /BR Solidní budoucnost pevných disků – úvod k velkému testu SSD disků
Solidní budoucnost pevných disků – úvod k velkému testu SSD disků
autor: Jan Černý , publikováno 20.10.2010
Solidní budoucnost pevných disků – úvod k velkému testu SSD disků

Největší inovací posledních let nejsou procesory, či grafické karty, nýbrž pevné disky. Kotouče s magnetickým povrchem nahradily čipy podobné těm z flashdisků. Projdeme si základní termíny jako trim, wear level, SLC a MLC a další fakta o SSD. Příště nás už pak čekají testy – nejprve malých 40GB a potom i větších 64GB modelů.


Při poptávání technických detailů SSD disků nám Marcin Gaczor ze společnosti Kingston nabídnul, že nám odpoví na některé otázky. Připravil jsem si tedy několik otázek týkajících se technických problémů, budoucího vývoje a aktualizace firmwaru. Za zprostředkování rozhovoru děkujeme agentuře Dataconsult.

Solidní budoucnost pevných disků – úvod k velkému testu SSD disků

Jan Černý, Q1: „Plánujete v dohledné době zlepšit technickou podporu pro starší modely? Jedná se o SSD disky bez podpory trim, při jejichž dlouhodobém používání dochází k výraznému zpomalování. Případně jakou utilitu třetí strany doporučujete?“

Marcin Gaczor, A1: Kingston Technology neplánuje podporu trim pro SSDNow modely stažené z trhu. Nicméně kterýkoli zákazník s produktem SSDNow nepodporujícím trim může kontaktovat technickou podporu společnosti Kingston Technology a dostane nejlepší možnou pomoc pro maximalizaci výkonu disku v prostředí Windows 7. Navíc jsou zde jiné cesty k optimalizaci disků, které ještě nepodporuji trim. Secure Erase například obnoví disk do stavu nového zařízení. Doporučujeme použití zdarma dostupného hdderase ke smázaní disku.“

Pozn.: Anglický návod, k programu Secure Ease naleznete na Anandtechu. Jinak samozřejmě platí dodržovat doporučení z předchozích kapitol.

Jan Černý, Q2: „Jak se stavíte k uživatelům, kteří flashují na vaše rebrandované disky jiný firmware za účelem aktivace trim?“

Marcin Gaczor, A2: U všech typů disků SSDNow doporučujeme nepoužívat nástroje, které nemají podporu společnosti Kingston Technology, protože mohou nepříznivě ovlivnit výkon a funkčnost těchto produktů.“

Jan Černý, Q3: „Bude u vašich disků možné provést oficiální update firmwaru? Pokud ano, kdy jej přidáte na své stránky?“

Marcin Gaczor, A3: Je možné, že aktualizace firmware našich produktů zaměřené na vylepšování jejich výkonu a funkčnosti nabízet budeme. Doporučujeme tedy navštívit webové stránky společnosti Kingston Technology na adrese www.kingston.com, kde budou updaty firmware pro disky SSDNow k dispozici ke stažení.“

Pozn.: Aktualizace firmwaru je možná pouze u disků založených na SSD společnosti Intel

Jan Černý, Q4: „Jaký je váš názor na použití SSD disků v prostředí, kde dochází k neustálým přepisům dat (typicky databázové servery)? Máte doporučení pro zdelšení životnosti?“

Marcin Gaczor, A4: V prostředích s vysokými nároky na objem vstupů a výstupů doporučujeme použít naše disky SSDNow řady E určené pro servery, protože dokáží plně nahradit konvenční SAS disky i vysoce výkonné SATA disky. Zákazníci mohou rovněž u disků SSDNow provést přerozdělení disku, tzv. „down format“, aby oblast paměťových buněk NAND měla vyšší kapacitu a disk tak lépe odolával opotřebení. Doporučujeme naformátovat 80-90% kapacity disku, aby výkon i odolnost disku byly vyšší.“

Solidní budoucnost pevných disků – úvod k velkému testu SSD disků

Jan Černý, Q5: „Plánujete u současných modelů podporu trim i v RAID zapojení, jako to udělal nedávno Intel?“

Marcin Gaczor, A5: Zde se bohužel jedná spíše o možnosti ovladače RAID, než o omezení u disků SSDNow. V současné době tuto podporu neplánujeme. Nicméně disky s dobrým interním řízením odpadních dat, tzv. „Garbage Collection“, jako jsou například nejnovější modely řady SSDNow V+, lze v polích RAID používat bez degradace výkonu.“

Jan Černý, Q6: „Použijete v některém z budoucích disků řadiče SandForce? (např. SF-1200 a SF-1500)“

Marcin Gaczor, A6: Společnost Kingston Technology produktovou řadu disků SSDNow neustále vyvíjí a bude testovat a zvažovat využití celé řady komponent. V dané chvíli implementaci řadičů SandForce v plánu nemáme.“

Solidní budoucnost pevných disků – úvod k velkému testu SSD disků

Václav Vlček Q7: „Můžete prozradit část roadmapy na příští půlrok?“

Marcin Gaczor, A7: Společnost Kingston se v budoucnu zaměří na doplnění nabídky SSD disků o formát 1,8", který mají OEM výrobci (především notebooků) ve stále větší oblibě. Vzhledem k našemu zaměření na korporátní a SMB trh také plánujeme uvedení hardwarově šifrovaných SSD disků ideálních pro korporace.“

Solidní budoucnost pevných disků – úvod k velkému testu SSD disků

PS: Zítra a pozítři nás čeká souboj levných (30-40 GB) a drahých (60-80 GB) SSD disků.

 


Tagy: megatest  recenze  technologie  tipy-triky  imtf  ssd  mlc  slc  a-data  adata  corsair  intel  kingston  ocz  patriot  pretec  transcend  wd  western digital  Mosaid  HLNAND  NAND Flash  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
20.10.2010 05:21:11   88.146.68.xxx 150
Dozvěděl jsem se spoustu zajímavých věcí. Už se těším na testy SSD, hlavně na to, jak si vede můj Kingston SSDNow V druhé generace :-) Mám ho několik měsíců, zpomalení zatím nepozoruji, ale pravda je, že zlepšení oproti 2x 320 GB Samsung F1 v RAID0 bylo minimální, vlastně jen v přístupové době. Je celkem pravděpodobné, že začátkem příštího roku koupím něco rychlejšího a většího (64 GB je opravdu málo) a tento Kingston nechám jen jako temp. Hlavně aby konečně klesly ceny.
20.10.2010 09:06:30   109.80.76.xxx 10
Aby to nebylo špatně pochopeno, ke zpomalení SSD už obvykle nedochází, jenom u některých medelů po zapsání několika desítek GB dat budou chvíli pomalé než auto-TRIM disk pročistí.
20.10.2010 05:28:50   89.203.215.xxx 51
Ty HRD disky vypadají pro mě velice zajímavě, kdyby byla cena někde mezi klasikou a ssd.
20.10.2010 08:19:08   195.113.165.xxx 00
Škoda jen, že zatím Intel neuvedl přesné datum vydání jeho nových SSD. Mám ve svém notebooku svůj HDD ve velice špatném stavu a tak nevím do kdy mám čekat (jestli HDD vůbec vydrží).
20.10.2010 08:35:13   194.228.17.xxx 10
Pěkný článek, dobře zpracovaný, hodně info - hlavně sekce o stávajících a chystaných řadičích.
Chybí mi zmínka o tom, že téměř u každého SSD disku je naformátovaná kapacita menší než ta uváděná (průměrně 7%, Sandforce 13-28%) a to kvůli tzv. spare area sloužící k ukládání redundantních dat a hashí.
Pěkně to má napsané Anand
http://www.anandtech.com/show/3690/the-impact-of-spare-area-on-sandforce-more-capacity-at-no-performance-loss
PS. osobně čekám na Postwille refresh (Intel X25-M rev.G3)
20.10.2010 08:55:54   109.80.76.xxx 00
Díky za postřech, zkusím to dohledat, a pokud se to najdu alespoň ke 4 řadičům, zkusím doplním. Odstaveček o "Spare area" doplním dnes navečer.
20.10.2010 09:20:47   217.12.48.xxx 10
Vynijakuci clanok. Dakujem.

Mam jednu otazku: Taham z netu kopec veci a vsetko mi to uklada na disk C, ktory je vlastne 80 gb intel g2. Chcem sa spytat, ci by som nemal stahovanie premiestnit radsej na disk D, ktory je cely 1 tb seagate 7200.12. SSD ma za pol roka "nabehane" aj vdaka hram a win 7 cez 1 tb.
Dakujem
20.10.2010 09:43:23   194.228.17.xxx 34
Já osobně bych určitě přemístil Tempy a Temp internet files na jiné uložiště. Temp se dá přemístit ve vlastnostech systémů (Environment Variables/Proměnné prostředí), Temp internet files pak Control Panel\Internet Options\General\Browsing History\Settings\Move folder.
Pak bych přesunul Page File (pokud nepotřebuješ crash dumpy).
Myslím si, že možná věci týkající se úpravy Win OS by možná mohly zaznět v článku.
20.10.2010 11:02:32   80.65.176.xxx 130
SSD si člověk pořizuje proto, aby právě tyto časté diskové operace byly urychleny. Takže v přesouvání uvedených souborů nevidím žádný smysl. Je to jako kdyby sis koupil Mercedes a dál jezdil do práce stopětkou, protože přece nebudeš ten Mercedes tak zbytečně využívat.
20.10.2010 15:16:51   83.240.54.xxx 30
Mno, můj názor je, že tohle jsou pomocné diskové operace, nejsou to soubory OS jako samotného. Je pak otázka, zda temp soubory by měly být na drahém uložišti, které ma navíc omezený počet zápisů. To je jako kdybych onen výše zminovaný mercedes používal na cestu po polňačce do lesa na dřevo. Výše zmíněné bylo bráno s ohledem na prodloužení životnosti. Jinak souhlasím s tím, že je to ubírání výkonu. Ať si každý uživatel sám posoudí, zda chce to či ono. Jinak ještě k temp internet files. Pokud něco stahuju (beru IE), tak se obsah ukládá právě do temp internet files a po stažení se kopíruje do složky, kterou si uživatel vybral sám (většinou levné uložiště). Tam pak SSD postrádá smysl, protože stejně dojde k zápisu, kopírování a výmazu.
20.10.2010 09:50:01   93.181.84.xxx 70
citace: "Souboj Nikoly Tesly s Thomas Alva Edisonen budiž dostatečně výstražným příkladem."
Co tím chtěl autor říct ? Mnohem inteligentnější Tesla a jeho vynálezy se dále používají (některé časem snad znovu teprve objevíme), kdežto Edison upadá v zapomnění a za chvíli po něm nezbude nic
20.10.2010 10:09:05   109.80.76.xxx 80
Ano, ale zemřel chudý a všemi opuštěný.
20.10.2010 11:21:55   93.181.84.xxx 30
a ? ho nikdy bohatství či společnost jiných lidí nezajimaly
20.10.2010 12:11:41   82.117.136.xxx 32
"některé časem snad znovu teprve objevíme" A o tom to je. Edisonovi vynálezy se ujaly ve velkém ještě za jeho života.
20.10.2010 13:42:21   93.181.84.xxx 20
Díky Teslovým vynálezům dnešní společnost funguje - a i za jeho života se začala rozvíjet, Edison byl proti němu jen hloupý obchodník. To že měl i nadčasové vynálezy je jen důkazem jeho geniality
20.10.2010 12:17:44   93.99.63.xxx 00
Tu informaci o nastavení počtu procesorů přes msconfig používaných při bootu jste vzali kde?? Aź do teď jsem byl přesvědčený, že ta záložka říká OS kolik jader a kolik paměti má používat.
20.10.2010 17:20:33   89.173.5.xxx 11
Musim autora za toto zkrytizovat. Tie screeny s tipmi su fajn, ale pokial neuvediete cesku ako sa k nim dostat, je cela snaha na nic. Ja ako dlhorocny win user som uvedenu obrazovku s poctom jadier este nevidel a iba predpokladam, ze je to okno "msconfig".

Poprosim do clanku dopisat cestu k obrazovkam v screenshopoch s tipmi (nie pre mna, ale pre vasich citatelov).
20.10.2010 18:24:50   88.101.59.xxx 10
Win7 (to jsi snad ze screenshotu poznal, dlouholety uzivateli ;) ) : Control Panel\System and Security\Administrative Tools\System configuration > tab "Boot">Advanced boot options.

Netreba autora kritizovat, nicmene zde zase dodavam ja, ze me tato zmena nepomohla v rychlosti bootu OS (respektive NE meritelne). Intel X25 34nm/G2 V 40GB , boot OS ~8sec , z toho je tak 1-2s na inicializaci USB klavesnice a mysi
20.10.2010 12:21:46   93.99.63.xxx 10
Myslím tím, že to vnutí OS tyto hodnoty, místo hodnot které si OS zjistí automatikou.
20.10.2010 12:24:37   217.12.48.xxx 11
Tak co premiestnit a co ponechat na C ? Dik
20.10.2010 13:58:26   80.90.131.xxx 20
Ahoj, tak jsem zjistil, že řadič mám nastaven v režimu IDE. Když změním toto nastavení na AHCI, tak nespustím systém. Nemůže být problém v tom, že na SSD (Agility 2) už mám systém nainstalovaný? Nebo kvůli druhému úložnému HDD disku?
20.10.2010 14:51:36   83.240.12.xxx 10
ne, musis si rucne v registrech prepnout na ovladac ahci jak je v clanku a pak muzes nastavit v biosu ahci a bootovat, melo by to jit
20.10.2010 17:10:58   80.90.131.xxx 00
Ehm, a mohl bych poprosit o podrobnější postup změny ovladače? Díky
20.10.2010 17:33:24   83.240.12.xxx 00
nevim co vic napsat nez k tomu v clanku, proste zmenit 4 na 0 ve vetvi HKEY_LOCAL_MACHINE \ System \ CurrentControlSet \ Services \ Msahci

v kapitole Jak vyždímat výkon na maximum? je to napsano presne
20.10.2010 17:35:46   83.240.12.xxx 00
hodnotu Start tam podle me mas na 4 a potrebujes 0 a tim se aktivuje ovladac
20.10.2010 17:45:48   80.90.131.xxx 11
Chápu, ale já jsem vycházel z toho, že v článku nebylo nikde uvedeno - nejprve to nastav v registrech. V článku bylo uvedeno, že pokud máš levnou desku, na které to nejde nastavit přes BIOS, tak je tu ještě malá šance nastavit to přes registr (viz postup). Jenže já levnou desku nemám. ASUS P6T Deluxe V2. V BIOSU tato položka je, ale systém pak nenaběhne. Proto mám obavy se hrabat v registru.
20.10.2010 17:50:54   83.240.12.xxx 10
pravda, ale jakmile jednou nainstalujes windows v rezimu IDE tak on automaticky vypne ovladac na AHCI a tim se nenabootuje, pokud bys instaloval pod AHCI tak neni problem .. tudiz kdyz uz mas nainstalovano, musis prvne aktivovat ovladac jak je psano a pak muzes v biosu nastavit AHCI dat reset a pojede to
20.10.2010 17:59:10   83.240.12.xxx 00
tady je to treba cesky a snad uz jasneji nejde napsat ...
http://kornel.cz/2010/03/16/jak-na-ahci-na-windows-7/
20.10.2010 18:29:54   83.240.12.xxx 00
jinak clanek je napsan hodne slusne, ale osobne jsem nevidel desku, kde by se dal AHCI rezim vnutit nastavenim v oknech, bo toto se inicializuje pri bootu a jestli tam levna deska praskne IDE tak se s tim podle me neda nic delat, rozhodne to nezmeni nejaka inicializace v oknech potom, nicmene ten navod na zapnuti AHCI je OK
20.10.2010 18:34:48   80.90.131.xxx 00
Ok, už je všechno v pořádku a jede tak, jak má. Díky za radu.
20.10.2010 18:41:32   83.240.12.xxx 00
ok, neni zac
20.10.2010 18:43:45   83.240.12.xxx 00
doporucuji nicmene jeste zkusit toto
http://alex-is.de/PHP/fusion/downloads.php?cat_id=4
je to zmineno i v clanku, ukaze aktualni ovladac co je aktivni a taky jestli je dobre zarovnani particiji a taky benchmark
20.10.2010 19:23:28   80.90.131.xxx 00
Díky za typ, já používám CrystalDisk, ten ale neukazuje ovladač. Jinak přechod na AHCI zrychlil disk o cca 30%, což je mazec...:-)
20.10.2010 19:46:29   83.240.12.xxx 00
tak to je pro mne prekvapeni, bo ja vyssi vykon nezaznamenal, nicmene tam hlavne fugnuje TRIM pokud bezi system W7
20.10.2010 17:22:23   89.173.5.xxx 70
Tu poslednu kapitolu ste ani nemuseli uvadzat - sablonove odpovede ako z firemnej prirucky. Ostatne kapitoly boli vinikajuce.
20.10.2010 19:27:02   88.212.40.xxx 00
Podla tejto spravy uviedol SAMSUNG svoj prvy SSD este o nieco skor http://www.svethardware.cz/art_doc-DBC27D60B9506C00C12571B7006AD654.html?lotus=1&Highlight=0,solid,state

A uplne najstarsiu spravu o SSD som nasiel z roku 2005 http://www.svethardware.cz/art_doc-E2149B3A5B6A6FF2C1256FCD004AC16E.html?lotus=1&Highlight=0,solid,state,drive
22.10.2010 13:59:59   114.176.236.xxx 00
ja vim, ze je to otravny dotaz, ale budete testovat OWC Mercury Extreme Pro SSD, nikde jsem zatim o nem krome zive neslysel zminku a je to velice levny disk, co se da koupit z USA primo od vyrobce v ruznych kapacitach a ma sandforce radic a slusne provozni vlastnosti, tak jenom, jestli o nem treba vubec vite...http://eshop.macsales.com/shop/internal_storage/Mercury_Extreme_SSD_Sandforce/Solid_State_Pro
22.10.2010 20:02:52   81.91.220.xxx 00
Dobrý večer,
chtěl jsem se jen zeptat kdy mohu očekávat ten test, jelikož včera ani dnes zde žádný uveřejněn nebyl. Rozhoduji se o koupi celé nové sestavy právě s SSD takže by mi to velice pomohlo.
Jen mi ještě dovolte dva dotazy. Pokud bych si zakoupil klasický hdd a až později, až SSD disky budou spolehlivější a vymakanější bych na něj přešel a chtěl bych překopírovat software právě na něj, nepochopil jsem z textu zda mi bude stačit 64GB SSD, pokud na původním hdd mám oddíl C: 100GB, ale pouze cca 50GB využitého místa. A druhý dotaz. Myslíte si, zda se vyplatí počkat na konec roku kde příjde nová technologii výroby do prodeje a slevní ta stará? O kolik se dá očekávat snížení cen u nynějších SSD disků?
Děkuji :-)...

Doplnění: Zatím uvažuji o této variantě: http://www.alfacomp.cz/php/product.php?eid=10514007H2AN35T1170 Je to dobrá volba?
23.10.2010 21:31:58   109.80.76.xxx 00
Vzhledem ke konci NDA na nové grafiky AMD/ATI Radeon HD 6000 jsme posunuli vydání. O oba díly samozřejmě nepřijdete, vyjdou hned za sebou.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

91 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 44.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.