Hlavní stránka Hardware Disky /CD /DVD /BR Desítka 320GB disků v dvacítce testů - část druhá výsledky
Desítka 320GB disků v dvacítce testů - část druhá výsledky
autor: Tomáš Šulc , publikováno 16.5.2008

6V první části našho testu jsme se podívali na stávající nabídku 320GB disků na našem trhu a představili jsme si modely jednotlivých výrobců . Už z preview v testu HD Tune jste mohli objevit dva jasné favority, ale o kolik jsou lepší a výkonnější než konkurence v nejrůznějších benchmarcích si můžete přečíst až dnes.


Celkové skóre

Desítka 320GB disků v dvacítce testů - část druhá výsledky

Jak asi čekáte, tak po sečtení všech bodů vyšly jako vítězové disky Samsung F1 HD322HJ a Western Digital WD3200AAKS. Rozdíl mezi nimi je v rámci chyby při měření a jejich náskok je poměrně dost velký. Naopak nejhůře si vedly disky Seagate Barracuda 7200.10, Maxtor a druhý Samsung T166 HD321KJ.

Desítka 320GB disků v dvacítce testů - část druhá výsledky

V poměru cena za 1GB vítězí nejlevnější disk a tedy logicky Maxtor. Rozdíly mezi disky však nejsou velké (nejlevnější versus nejdražší pouze 300Kč). Pojďme se podívat co to udělá, pokud dáme oba výsledky dohromady.

Desítka 320GB disků v dvacítce testů - část druhá výsledky

V poměru cena/výkon, který zajímá nejvíce uživatelů vítězí disky Samsung F1 HD322HJ a WD3200AAKS, naopak vůbec se nevyplatí kupovat disky Seagate.

Vyhodnocení

Pokud kupujete nový disk a přemýšlíte o některém z 320GB modelů, pak není lepší volby než Samsung F1 HD322HJ nebo WD3200AAKS od Western Digital. Oba disky nabídnou skvělý výkon na jedné plotně za velmi slušný peníz (oba disky se prodávají okolo 1400Kč včetně DPH).

Update: Pamatujte, že takový výkonný 320GB disk se hodí perfektně pro operační systém, který má velké nároky na přenosové rychlosti a seek. Naopak pomalejší a větší disk může sloužit pro data, se kterými tak aktivně nepracujete jako jsou filmy, archívy a další ležáky...

Samsung SpinPoint F1 HD322HJ

Desítka 320GB disků v dvacítce testů - část druhá výsledky

Desítka 320GB disků v dvacítce testů - část druhá výsledky
PCTuning Silver Award, květen 2008
Samsung SpinPoint F1 HD322HJ
"velmi dobrý poměr cena/výkon"

Western Digital Caviar SE16 WD3200AAKS

Desítka 320GB disků v dvacítce testů - část druhá výsledky

Desítka 320GB disků v dvacítce testů - část druhá výsledky
PCTuning Silver Award, květen 2008
Western Digital Caviar SE16 WD3200AAKS
"velmi dobrý poměr cena/výkon"

Závěr

Doufám, že se vám dnešní test líbil a se všemi připomínkami se neváhejte svěřit do diskuse pod článkem. Pokud jsme se netrefili do kapacity, kterou právě vybíráte pak neváhejte. Mnoho z výše napsaného platí obecně a disky Samsung F1 sbírají jedno ocenění za druhým bez ohledu na kapacitu. Stejně tak řada AAKS (Caviar SE16) od Western Digital patří k tomu nejlepšímu na trhu.

Poděkování

Za zapůjčení disků Hitachi Deskstar T7K500 HDT725032VLA360, Samsung SpinPoint F1 HD322HJ, WD Caviar SE16 WD3200AAKS a Maxtor DiamondMax 21 STM3320820AS děkujeme společnosti Czech Computer.

Desítka 320GB disků v dvacítce testů - část druhá výsledky

Za zapůjčení disků Western Digital WD3200AVJS a Seagate Barracuda 7200.10 děkujeme společnosti Cybex.cz.

Desítka 320GB disků v dvacítce testů - část druhá výsledky

 

Za zapůjčení disků Seagate Barracuda ES a Samsung SpinPoint T166 HD321KJ děkujeme společnosti Alfa Computer.

Desítka 320GB disků v dvacítce testů - část druhá výsledky

Za zapůjčení disků Western Digital Caviar RE2 WD3201ABYS a Hitachi Deskstar P7K500 HDP725032GLA360 děkujeme společnosti Alzasoft a.s.

Desítka 320GB disků v dvacítce testů - část druhá výsledky

Stejně tak jsou oba disky tiché, nevibrují a patří k těm nejméně topícím v testu. Za to si oba disky jistě zaslouží ocenění, které také dostanou.



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
16.5.2008 07:30:10   194.228.26.xxx 2411
Hezký test, díky.

Škoda, že do testu nebyl zařazen také nějaký SSD.Uvedené testy by mohly dobře ilustrovat, v čem jsou přednosti a slabiny SSD.
Stále je dost lidí, kteří s SSD nemají praktické zkušenosti a alespˇn syntetické testy tohoto typu by byly přínosem.
Chápu, že to nebylo záměrem testy, ale pro ilustraci...
16.5.2008 17:24:38   195.70.139.xxx 107
Samostatny test SSD je v planu, jen co jich bude dost dostupnych a skladem za prijatelne ceny, ne jako ty hama
16.5.2008 08:21:42   81.201.58.xxx 1830
Ano, rychlostně na tom jsou WD a Samsung podobně, chybí tu ale jeden zcela kritický parametr - SPOLEHLIVOST. Samsung kolabuje 3-4x častěji než disky od WD (zdroj: spolehlivý, tisíce ks).

Takže jedině WD.
16.5.2008 08:27:24   84.42.152.xxx 138
Dneska uz to stejne sekaj vsichni jak Bata cvicky... sance na zmetek je u vsech vyrobcu a vsude se da narazit na dobry kousky... mam v systemu WD, Seagate a dva samsungy, nemuzu si zasadne stezovat na zadnej (krom toho, ze ten WD pomerne vic hreje - na dotyk). A pri koupi jakyhokoli disku je to mala sazka do loterie bohuzel. I kdyz teoreticky... u SAS bych se asi tolik neobaval (:
16.5.2008 08:32:18   83.240.11.xxx 2010
Kdyz mi v PC chcipne WD, tak je mi prd platne, ze jinym se to nestava :-)
16.5.2008 08:56:30   78.102.22.xxx 147
Co prosím ? :-D Vy jste se snad pomátl ne ? Ja už několik let používam Samsung disky a bez jedineho problému, a duvod je prostý, Jsou tiché, chladné a levné.

ale když se podivam na starší kousky od WD co mam doma (WD 120GB, 250GB) tak jsou hlučný jako prase, a o teplotě se radši nezmiňuji protože v zatěži mají i 45-47°C což Samsungy mají o 10-15°C míň, ono je to taky pak poznat na teplotě konstrukce skříně.
16.5.2008 11:08:13   90.177.100.xxx 106
Já naopak z osobních zkušeností musím souhlasit s "Naprostou lamou". Vloni jsem při upgrade PC koupil 2 disky Samsung 500 GB (konkrétně SpinPoint T166 HD501LJ). Souhlasím s tím, že jsou super chladný a tichý, to je samozřejmě velký pozitivum. Ale jeden byl rovnou vadnej (odpojoval se při větší zátěži, např. nezvládnul 6 cyklů za sebou h2benchw, nebo při delším kopírování dat, odpojil se, musel se vypnout počítač a potom zase chvíli běžel). Úspěšně reklamovanej, vyměnili za jinej kus. Ten druhej zdá se začíná odcházet po půlroce používání - zkolabovaly na něm Windows, při čtení určitých souborů cvakání (pravděpodobně vypínání a zapínání) cca 5 min. a posléze úplný odpojení partition (včetně systémový). Data jsem z toho zachránil pod Linuxem připojením NTFS jednotky v read-only modu (teda většinu dat, některý soubory nešly přečíst). Ve SMART přibejvá počet vadných sektorů, po low level formátu se nějak vzpamatoval, takže zatim běží, ale moc už mu nevěřim. Ten druhej kterej jsem dostal při reklamaci je zatim ok.

Jinak mám další 4 disky Seagate (2x 80GB a 2x 160GB) a ty už mám nějakých 5 let a nebyl s nima nikdy jedinej problém.
16.5.2008 12:31:50   78.102.22.xxx 97
No je to asi otazka kusu jak to tak vidím. Ja se Seagate zkušenosti teda nemam vubec ale slyšim od lidi jak pozitiva tak negativa takže prsotě asi kus od kusu.
První samsung jsme měl 10,2GB kterej je funkční DODNES! a to přesto, že spadl na beton a ja ho ještě zašlapl při přenosu. Potom jsme pořidil 3 HDD WD, 40GB,120GB,250GB - všechny hlučný, 40GB už je asi rok a něco ve šrotu (po 3 letech vadne clustery), 120 a 250GB jsou pasivně použivane (filmy,mp3), přesto že jejich zatěž je nulová jsou teple že mi dělaj docela pěkny tolení v case skříni, kraval je takovej, že když na hdd jen najedu tak chrčí až do vedlejší mistnosti při absolutním tichu...

Takže to bude asi fakt kus od kusu
16.5.2008 18:51:06   86.49.118.xxx 126
A kolik kusů máte? To jenom abychom si ujasnili, jaké jsou intervaly spolehlivosti těch vašich měření.
16.5.2008 18:59:11   78.102.22.xxx 116
ja 3 kusy Samsungu, 320,250GB a 10,2GB ktery je spiše už vystavní kousek, ale pořad frčí mam jej ve starem PII
16.5.2008 22:44:50   86.49.118.xxx 79
A je vám jasné, že pro jakoukoli statistiku je potřeba aspoň 50 kusů?
21.5.2008 14:34:56   80.95.122.xxx 97
Ale ale, to jsou nam povidacky :-) Ja mam zase zkusenost, ze vsechny jsou spolehlive uplne stejne. Kazdy vyrobce ma obcas vlnu, kdy je spolehlivosti nizsi a pak u jinych modelu zase vyssi. Celkove se ale vsichni vejdou pod 2% reklamaci. Osobni zkusenost - desitky tisic ks, zadny povidacky :-) Takze jedine Samsung (kvuli teplote i cene i tichosti). A dale, sam jich mam v compu 6 a v serverech dalsi 4 a nelehnul jeste ani jeden a jedou porad vsechny.
16.5.2008 09:34:44   80.87.222.xxx 106
Je to tak, zalezi od kusu HDD. Moje skusenosti su: Seagate-Nikdy, Maxtor-Hlucny, Hitachi-Tiche, Rychle-Hlavne odozva, WD-Spolahlive, Horuce, Samsung-Je dost kratko na poli HW aby som mohol hodnotit. Preslo mi cez ruky 100vky diskov ale objektivne by to nebolo ani pri 1000cke. Vo svojom PC mam teraz 2xWD3201 ABYS v RAIDe a som spokojny az na tie vybracie, s ktorymi si ale kazdy domaci kutil poradi...
16.5.2008 09:44:54   89.185.245.xxx 106
seagate má velice hlučný seek a nepodporuje AAM takže s tím nejde nic udělat, škoda.
16.5.2008 09:35:34   80.87.222.xxx 97
Je to tak, zalezi od kusu HDD. Moje skusenosti su: Seagate-Nikdy, Maxtor-Hlucny, Hitachi-Tiche, Rychle-Hlavne odozva, WD-Spolahlive, Horuce, Samsung-Je dost kratko na poli HW aby som mohol hodnotit. Preslo mi cez ruky 100vky diskov ale objektivne by to nebolo ani pri 1000cke. Vo svojom PC mam teraz 2xWD3201 ABYS v RAIDe a som spokojny az na tie vybracie, s ktorymi si ale kazdy domaci kutil poradi...
16.5.2008 16:41:45   78.102.22.xxx 107
Samsung jsme viděl i 3,2GB disk, tak jaka pak mala doba na poli s HW ? Ono spiše o Samsungu neni tak hodně slyšet co se disku tyče.
19.5.2008 20:12:46   85.71.55.xxx 76
Asi takhle doma mam par disků ktery maj 270 mega od WD a jsou v pohodě staci připojit a jedou je jim vic jak 13 let, hned vedle nich leží seagate kterej ma 1 gb a taky je plně funkcni a to maj nabehano doopravdy hodně.
Mě jedou v počitači 3 disky seagate a 3 WD a maximalni spokojenost. Bracha ma ve svym poči 2 samsungy a taky je spokojenej běha to fakt potichu. Jedina firma ktera mě sklamala co se disku tyče je Maxtor sice byl suprově tichej ale to je asi tak všechno odešel mi po 1 roce . Po reklamaci mi 2 roky běžel na FTP a pak se odplazil do křemikoveho pekla...
Dneska už nema smysl soudit ktera značka je lepši jenom tu jsou ty časem prověřene a ty novějši ale třeba to taky někdy vychtaj a bude všechno v pohodě

Jinak moc pěkna recenze
16.5.2008 09:40:53   88.212.21.xxx 97
Je 500GB WD je podla Vas s vykonom rovnako dobre ako ten 320GB AAKS?
16.5.2008 09:44:20   89.185.245.xxx 87
určitě ne, má víc ploten => menší hustota zápisu => menší výkon, větší hlučnost atd.

jinak opravdu to záleží kus od kusu, můžete narazit na držáky i zmetky naprosto u každé značky. konkrétně mě dost nasralo hitachi s P7K500, ten disk má ve srovnání se skvělou řadou T7K500 opravdu nechutnou hlasitost ploten
16.5.2008 13:39:55   89.176.185.xxx 85
WD5000AAKS ne, protoze se jedna o starsi serii. Velmi podobnych vysledku by mel dostahnou WD6400AAKS (tedy 640GB verze), ktera je s 320GB modelem identicka a pouziva dve plotny (dvojnasobna kapacita, 320GB plotny)
16.5.2008 15:05:17   80.87.222.xxx 79
V dnesnej dobe brat iba disky s hutotou 330GB na platnu! Ich hustota je zarukou vysokeho sekvencneho vykonu. Takmer sa uz neoplatia WD Raptory, ked vezmeme do uvahy, ze Raptory maju 150GB, tak aj seekom mozu tieto nove disky onkurovat, lebo v podstate na 150GB im staci 1/3 seek.

Takze neni o com, brat iba tie s 330GB/platna.
16.5.2008 15:20:22   83.208.108.xxx 87
Ahoj,
ten tretinovej seek je z prominutim blbost. Jednak se seek skládá z rotační latence (která je stejná ať omezíš disk jak omezíš) a track to track seek (kterej lze vymezením prostoru zkrátit), jednak vymezením prostoru na disku nezkrátíš seek lineárně, protože nějakej čas trvá hlavičku rozpohybovat, zastavit, nějakej čas trvá přesný vyhledání daný stopy atd... a tydle časy ti zůstanou, zkrátíš jedině čas na samotnej přesun hlavičky.
Takže ano - seek zkrátíš, ale rozhodně nikoli na třetinu. S tím, že i tak bude výkon v některejch aplikacích přesahovat raptor a disk určitě nebude za Raptorem nijak extra zaostávat ale máš pravdu...
Matyáš
16.5.2008 18:49:23   86.49.118.xxx 116
Není to track-to-track. Hlavička disku se nepohybuje po stopách, ale "odhadem". Přejet pět stop je mnohem rychlejší, než jet pětkrát stopu po stopě.

Jinak taky je třeba vzít do úvahy, že vnější strana má delší obvod, tedy se na ní vejde více dat. Zmenšením kapacity na polovinu se proto fyzická vzdálenost sníží na méně než polovinu.
16.5.2008 22:23:52   83.208.108.xxx 105
Ale no tak, Eagle... :-)
Track-to-track je termín. Celkovej seek je roven součtu track-to-track seek (určenej rychlostí hlavičky, schopností vyhledat konkrétní stopu a velikostí plotny disku) a rotační latence (určené otáčkami disku).

Samozřejmě že pár stop přejet trvá déle než celej disk, ale znova: něco trvá hlavičku rozpohybovat a zastavit, to se děje v obou případech. Právě že hlavička se trefuje "náhodou" - proto určitej čas po svém trefení stráví přesným dohledáním dané stopy. U rychlých disků typu Raptor je menší hustota zápisu, takže se stopy hledaj líp (silnější záznam, pravděpodobně i více "navigačních" údajů), umožňuje to hlavičce s pohybovat rychlejc a prvotní nástřel je přesnější, což snižuje dohledací čas. To vysvětluje rychlé seeky raptora, ona ta rotační latence u 7.200
disků oproti 10.000 diskům není zas o tolik větší (jednoduché počty)....

Naopak u běžných disků je hustota dat taková, že prvotní nástřel bejvá nepřesnej a musí se dohledávat - a to trvá nějakej čas nehledě na to, jestli je to krátkej nebo dlouhej seek - takže omezením disku na polovinu plotny rozhodně nedojde k polovičnímu zkrácení track-to-track seeku, natož celého seeku (rotační latence je vždy stejná).

Matyáš
16.5.2008 22:43:02   86.49.118.xxx 87
Celkový seek právě že není roven součtu track-to-track. Track-to-track bývá u 7200rpm disků za asi 1 ms, což by znamenalo, že za běžných 9 ms průměrného seeku by se projelo jen 9 stop (= nesmysl, disk jich má mnohem víc). Právě ona akcelerace a zpomalení trvají hodně dlouhou dobu.

Konkrétní očekávatelná poloha cílové stopy se počítá ve firmware. Proto taky mnoho dnešních disků má teplotní rekalibraci.
17.5.2008 20:03:59   83.208.108.xxx 106
Ahoj,
jo - já ten termín znal právě ve významu seek mezi dvěma libovolnejma stopama. Ted jsem se kouknul na inet a mas pravdu, bezne je to pouzivat v tomdle vyznamu - tak se omlouvam za mystifikaci. Jinak myslim ze se asi shodnem, akorat sme si (diky mymu blbymu termitu :-)) nerozumeli :-)
Matyaš

18.5.2008 14:17:47   62.77.73.xxx 87
Podle všeho by měly být oba disky stejně dobré:
WD5000AAKS-00A7B0 (firmware 01.03B01)
WD6400AAKS-00A7B0 (firmware 01.03B01)
ale neměřil jsem je. Je ještě novější verze:
WD5000AAKS-00C8A0 (firmware 12.01C02)
ale tam je firmware stejný, jako u starších
WD5000AAKS-00YGA0 (firmware 12.01C02)
což nevím, co znamená. V ruce jsem je neměl.
Pro úplnost, ještě starší je
WD5000AAKS-00TMA0 (firmware 12.01C01)
16.5.2008 09:56:40   62.168.65.xxx 87
no s timi kusmi je to mozno pravda ale poto mam sakra stastie kedze diski WD pouzivam uz od 1,5gb caviaru az do testovaneho 3200AAKS a ani raz sa im nic nestalo...ale toto je moja skusenost ako uzivatela..inac dobry test
16.5.2008 10:05:11   83.240.29.xxx 217
Proč jste netestovali Seagate ST3320613AS ( 7200.11 ) místo 7200.10 ? Myslím, že řada .10 je už poměrně dost stará a navíc má dvě plotny oproti .11 kde je jen jedna takže by i výsledky mohly být lepší...
16.5.2008 10:13:47   82.150.185.xxx 96
Dekuji za pekny test, ale mam nekolik vytek. Vetsinu z nas zajimaji pravdepodobne tri parametry a to rychlost, hluk(vibrace) a teplota. Prvni parametr je jasny, druhy parametr je popsan jen tak bez jakekoliv zkousky. Mohl by jste neco zmerit (nebo nahrat) - lze provadet v noci v obycejne PC skrini(prenos bybraci). Pri tretim parametru jste me ponekud zklamal, jelikoz brat teplotu disku takovou jakou ukazuje diagnostika disku je trosku divna. Kazdy vyrobce ma totiz tuto teplotu nastavenou ponekud jinak a proto by bylo vhodne merit teplotu na povrchu disku (z duvodu ucinosti chlazeni). Dale bych Vas chtel pochvalit za zmereni spotreby (good work). Jeste jednou pekny testik.
16.5.2008 11:31:14   213.151.249.xxx 95
Zaujima ma vsak ci teplota diskov bola merana softwarovo cez ich teplotne cidla alebo niakym externym cidlom?
Dnes sa kumne dohrnu dva F1 Samsungy, uz sa tesim. WD ja moc nemusim(zle skusenosti) odvtedy len a len Samsungy.
16.5.2008 13:42:37   89.176.185.xxx 105
to jsem do clanku zapomnel dopsat, teploty jsou merene pres Everest, bohuzel jsem u sebe nemel digitalni teplomer, kterym bych mohl merit teplotu disku primo, takze jsem spolehal na hodnoty z Everestu (proto to slovicko orientacni, realita muze byt +-2°C jina). Priblizne podle prstomeru teploty odpovidaji bez problemu
16.5.2008 18:45:35   86.49.118.xxx 126
Realita může být klidně +/- 5 až 10 stupňů. Nevím, kde berete tu jistotu, já to kdysi měřil externím teploměrem a vyšlo mi, že čidla moc dobře seřízená nebývají.
16.5.2008 21:25:14   89.102.38.xxx 107
Hlavně měřit teplotu disků a porovnávat ji s ostatníma je naprosto nepodstatná zaležitost. Stačí se podívat na příkon samotných disků a ze zákonu o zachování energie ti musí bejt jasný, kterej disk může dosahovat teoreticky nejvyšší možné teploty. Daleko důležitější, než absolutní hodnota teploty disku je tepelné rozložení v jeho celém objemu. To v praxi znamená, že je daleko důležitější, aby teplota ve všech místech disku byla stejná.
17.5.2008 10:29:39   193.179.177.xxx 85
nejideálnější by bylo to změřit laserovým teploměrem na povrchu disku
17.5.2008 10:09:49   217.115.242.xxx 95
Co sem měřil disky v posledním roce, tak rozdíl mezi hodnotou získanou nějakou aplikací a digitálním teploměrem je zhruba ty 2 stupně jak uvádí Šulc. Povrch disku bývá v průměru o 2 stupně teplejší a bok o stupně 3 až 3,5... záleží na disku.
18.5.2008 17:15:46   89.102.38.xxx 116
v podstatě to tak je , až třeba na vyjímky jako jsou některý disky WD, kterým topí elektronika jako prase a přitom hmotná část disku je studená....
17.5.2008 20:41:32   89.102.118.xxx 1912
chtel bych se zeptat kterej z tech 2 disku so vzesli vitezne by ste mi doporucili bude to na OS a hry! dík za radu! nechte vzkaz zde nebo mi kontaktuje na ICQ 304607030
18.5.2008 14:14:10   195.70.139.xxx 86
Doporucil bych oba - je to v podstate uplne jedno, vykon maji oba perfektni. U toho WD hrozi (sice male, ale prece), ze jeste nekde na skladech lezi starsi verze se dvema plotnami. Samsung F1 by mel byt v pohode.
18.5.2008 16:14:22   85.216.201.xxx 94
co je lepsi koupit 2 hdd 230gb (WD nebo F1) nebo jeden větsi ?
18.5.2008 16:15:23   85.216.201.xxx 76
oprava ne 230 ale 320 samozřejmě
20.5.2008 09:49:04   213.29.97.xxx 89
Toť otázka. Taky mi to vrtá palicí
Cenově určitě 1x640MB
Hlukově asi 2x360
Tepelně 1x640
Výkonově asi nastejno
Prakticky 2x360 (RAID, SWAP na 2. HDD....)

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

147 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 71.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.