Hlavní stránka Hardware Grafické karty Gigabyte GeForce 8600GTS/GT - pasivní chlazení letí
Gigabyte GeForce 8600GTS/GT - pasivní chlazení letí
autor: Štefek Petr , publikováno 2.7.2007
Gigabyte GeForce 8600GTS/GT - pasivní chlazení letí

Gigabyte začíná být znám především svými pasivně chlazenými grafickými kartami střední třídy, které oproti "aktivní" konkurenci nabízejí luxus absolutně tichého řešení. Dnes se podíváme rovnou na dvě karty z produkce Gigabyte.


Gigabyte začíná být znám především svými pasivně chlazenými grafickými kartami střední třídy, které oproti "aktivní" konkurenci nabízejí luxus absolutně tichého řešení. Abychom byli spravedliví, tak je nutné dodat, že ostatní výrobci grafických karet podobná řešení také nabízejí, ale bohužel ne vždy je konstrukce jejich řešení bezproblémová efektivní. Silent-pipe 3 série si klade za cíl uspokojit především ty zákazníky, kteří poptávají absolutně tiché řešení, jenž bude zároveň použitelné i pro náročnější počítačové hry. Na samotné karty se podíváme až v následujících kapitolách, kde uvidíme konstrukci chladičů a seznámíme s klady a zápory tohoto řešení.

Gigabyte GeForce 8600GTS/GT - pasivní chlazení letí

Celá série GeForce 8600 je založena na čipu G84 s 290 mil. tranzistorů, což je na i na dnešní poměry úctyhodné číslo. Je ovšem nutné brát v úvahu, že součástí čipu je tentokráte i I/O procesor (60 mil. tranzisotrů), který je u high-endovém GeForce 8800 umístěn mimo grafické jádro, aby se čip nestal příliš komplexním na výrobu u TSMC na 90nm výrobní technologii. Výsledné číslo 220 mil. tranzistorů napovídá tomu, že G84 už v sobě nemá žádné skryté neaktivní jednotky a o otevírání či využití tohoto čipu pro výkonnější karty tedy nemůže být řeči.

G84 samozřejmě muselo být řádně okleštěno, tak jak je už bývá zvykem u mainstreamových a low-endových produktů. Nvidia se ovšem rozhodla k odvážnému kroku a v jádře ponechala pouze a jen 32 stremových procesorů, což znamená, že se jedná 1/4 počtu v G80. Tohle opatření je velmi nezvyklé a lze jenom spekulovat o tom, proč se tak Nvidia rozhodla, protože doposud byly maintreamová jádra přibližnou polovinou těch z segmentu high-endu.

G84 tedy spíše evokuje (podle dosavadních zkušeností) spíše jádra segmentu low-endu. Nové mainstreamové jádro nVide má tedy k dispozici 32 unifikovaných jednotek, které pracují na interním taktu 1.45GHz, což značí i externí frekvence celého jádra na 675MHz. Toto navýšení taktu oproti GeForce 8800 (G80 - 500-575MHz) bylo vzhledem k relativně malému počtu unifikovaných nutné, aby byl zachován dostatečný výkon.

Zajímavý je počet texturovacích jednotek, kterých je celkem 32 (16TA+16TF), a to je vskutku velký počet. K čemu potřebuje mainstreamová karta toliko texturovacího výkonu ponech na zralé úvaze každého zkušenějšího čtenáře. Největším překvapením je ovšem 128-bitová paměťová sběrnice, která sluší už snad jen low-endu. Na druhou stranu je nutné brát v potaz, že vše je vyváženo rychlými GDDR3 na 1GHz (2GHz DDR) a propustnost tak činí slušných 32GB/s (v případě GT 23GB/s), což by mělo pro mainstreamovou kartu postačovat.

 Radeon X1950ProGeForce 8600GTSGeForce 8600GT
VPURV570G84G84
Výrobní proces0.09 µm TSMC0.09 µm TSMC0.09 µm TSMC
Technologie čipu256-bit256-bit256-bit
Počet transistorů329 milionů289 milionů289 milionů
Paměťová sběrnice256-bit DDR
(I - IV)
128-bit DDR
(I - IV)
128-bit DDR
(I - IV)
Paměť256-512 MB256 MB256 MB
Takt čipu575 MHz675 (1450) MHz600 (1380) MHz
Takt pamětí690 MHz
(1380 DDR)
1000 MHz
(2000 DDR)
720 MHz
(1440 DDR)
Paměťová propustnost44.2 GB/s32.0 GB/s23,04 GB/s
Fill-rate (pixel)6900 Mpixel/s5400 Mpixel/s4800 Mpixel/s
Fill-rate (texture)6900 Mtexel/s10800 Mtexel/s9600 Mtexel/s
Vertex Shaderů832*32*
Pixel Shaderů3632*32*
Počet TMU1216 (16)**16 (16)**
Počet ROP's1288
Vertex Shader verze3.04.04.0
Pixel Shader verze3.04.04.0
DirectX9.0c1010
AntiAliasing2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
8-16x CSAA
2-4x RGMS
8-16x CSAA
AA specialityTemporal AA
Adaptive AA
Centroid Sampling
Transparent AA
Coverage Sampled AA
Transparent AA
Coverage Sampled AA
Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz
Další technologie3Dc Compress
Quality AF
Fetch4
Unifikovaná architektura
Virtualized memory
Purevideo (full HW)
Unifikovaná architektura
Virtualized memory
Purevideo (full HW)


 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
240 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 103.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.