Hlavní stránka Hardware Grafické karty ASUS Radeon HD2900XT aneb klapka číslo dvě
ASUS Radeon HD2900XT aneb klapka číslo dvě
autor: Štefek Petr , publikováno 25.6.2007
Seznam kapitol
1. Radeon HD2900XT - fiasko nebo úspěch?
2. ASUS Radeon HD2900XT
3. Testy
4. Závěr
ASUS Radeon HD2900XT aneb klapka číslo dvě

Dnes se podíváme, jak si vede nový Radeon HD2900XT s finálními ovladači Catalyst 7.5. Jestli bude rozdíl ve výkonu oproti našemu minulému testu, kde jsme byli celkovým výkonem na sample ovladačích spíše zklamáni, to už uvidíme v samotném článku.


Na otázku položenou výše není snadné odpovědět, a proto se podíváme jak si vede  Radeon HD2900XT s odstupem více jak měsíce a novými ovladači. Do Radeonu HD2900XT všichni vkládali naděje a předpovídali mu zářnou budoucnost a slávu za poražení GeForce 8800GTX. Nakonec se Radeon HD2900XT stal konkurencí pro GeForce 8800GTS, která je svou cenou s novým Radeonem téměř zarovno.

Každá architektura má své mouchy a když recenzenti často horovali nad nelogickým propadem v celkovém výkonu u GeForce 8800GTS oproti modelu GTX, tak nyní mohou horovat nad nevyrovnaným výkonem Radeonu HD2900XT, který je tu a tam srovnatelný s GeForce 8800GTX, ale na druhé straně se často propadá i pod úroveň staršího Radeonu X1950XTX.

R600 proč si ATI (ehm AMD) myslelo, že pouhý počet a výkon unifikovaných shaderů bude stačit na konkurenci s více texturovacími i ROP's jednotkami? Ano jejich výpočet a rozvržení čipu se ukazuje jako správné, ovšem pouze v ideálním světě her s ideálně naprogramovanými hrami z rukou ideálních vývojářů. Skutečnost ovšem je, že nVidia se svými technologicky méně vyspělými čipy opět slaví větší úspěch.

Bude muset R600 zrát jako víno? To jsme již viděli v případě jádra R580, které s odstupem času nyní poráží své tehdejší konkurenty v podobě G71 (GeForce 7900) na plné čáře. Jenže ruku na srdce, grafická karta není víno a nikomu se nechce čekat, než se vyřeší problémy a karta bude poskytovat vysoký a vyrovnaný výkon. Jak si povede Radeon HD2900XT s finálními ovladači uvidíme v samotných testech.

 Radeon X1950XTXGeForce 7900GTXGeForce 8800GTXRadeon HD2900XT
VPUR580(+)G71G80R600
Výrobní proces90 nm TSMC90 nm TSMC90 nm TSMC80nm HS TSMC
Počet transistorů384 milionů278 milionů681 milionů700 milionů
Paměťová sběrnice256-bit DDR256-bit DDR384-bit DDR512-bit DDR
Paměť512 MB512 MB768 MB512 MB
Takt čipu650 MHz650 MHz575 (1350) MHz740 MHz
Takt pamětí1000 MHz
(2000 DDR)
800 MHz
(1600 DDR)
900 MHz
(1800 DDR)
825 MHz
(1650 DDR)
Paměťová propustnost64.0 GB/s51.2 GB/s86.4 GB/s 104 GB/s
Fill-rate (pixel)10400 Mpixel/s10400 Mpixel/s13800 Mpixel/s13800 Mpixel/s
Fill-rate (texture)10400 Mtexel/s15600 Mtexel/s36800 Mtexel/s36800 Mtexel/s
Vertex Shaderů88128*320*
Pixel Shaderů4824128*320*
Geometry Shaderů--128*320*
Text. filtering units16246416
Text. adressing units16- **3232
Texture sampling units16246480
Počet ROP's1616 (2*Z)24 (2*Z)16 (2*Z)
Vertex Shader verze3.03.04.04.0
Pixel Shader verze3.03.04.04.0
DirectX9.0c9.0c1010
AntiAliasing2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
2x OGSS
2-4x RGMS
8x sparse
8-16x CSAA
2-4x RGMS
8x sparse
až 16x CFAA
až 24x EDAA
AA specialityTemporal AA
Adaptive AA
Centroid Sampling
Progr. grid
kombinace SS+MS
Transparent AA
Transparent AA
Coverage Sampled AA
Adaptive AA (EATM)
Temporal AA
Custom Filters
Progr. grid
Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz
Další technologie3Dc komprese
High-Quality AF
Fetch4
nativní vertex texturingskalární architektura
unifikovaný čip
skalární architektura
unifikovaný čip

* celkový počet unifikovaných procesorů
** pro texture adressing je sdílený primární pixel shader procesor



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
307 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 143.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.