Hlavní stránka Hardware Grafické karty Oblivion vs. kombajny na grafiku
Oblivion vs. kombajny na grafiku
autor: Štefek Petr , publikováno 4.9.2006
Oblivion vs. kombajny na grafiku

Oblivion je nejnáročnější hrou dneška a dobře ilustruje potřebu opravdu výkonných grafických karet pro přicházející hry, a proto jsme vybrali všechny dostupné grafické karty a vyhodnotili ty nejlepší v daných kategoriích. Hodnotící kriterium bylo poněkud netradičně zaměřeno na typ a velikost monitoru.


Dnešní článek o hře Oblivion jsem pojal poněkud netradičně, neboť se jedná "gamesu", která v reálném světě vypovídá o výkonu grafických karet mnohem více než například 3DMark 06, který je přece jen pouze syntetickým benchmarkem a se skutečnou herní realitou příliš nekoresponduje. Oblivion má naproti tomu všechny vlastnosti moderní hry, takže se zde objevuje HDR, rozsáhlé venkovní lokace a detailní interiéry (použit např. off-set mapping). Není bez zajímavosti, že v současné době neexistuje grafická karta, která by byla schopna rozhýbat Oblivion na nejvyšší úrovni detailů (SLI a CrossFire nevyjímaje).

Oblivion tak poslouží jako velmi dobrý benchmark, ve kterém byly otestovány všechny myslitelné herní karty (krom low-endu nevhodného pro hraní her) a vybráni vhodní kandidáti do páru k různým typům monitorů, low-endovým 17" LCD počínaje a high-endem 24" LCD monitory konče. Nezřídka se totiž nezkušeným uživatelům stane, že si pořídí LCD a do páru k němu grafickou kartu, která nezvládne obsluhovat tento monitor při hraní her v jeho nativním rozlišení (rozuměj fyzický počet bodů matrice) bez interpolace, kde je výsledný obraz výrazně zhoršený. Proto si díky vhodně zvoleným rozlišením vybereme také vhodné kombinace k těmto LCD monitorů díky nejnáročnější hře dneška, která je předzvěstí her jako Gears Of War či Unreal Tournament 2007 postaveným na Unreal Engine 3.

Tento článek je určen zejména méně zkušeným uživatelům, kteří si velmi často píší o radu při výběru grafické karty (není v mých silách odpovědět na mnoho mailů týkající se této problematiky, a tak berte tento článek jako malou omluvu). Oblivion je nejnáročnější hrou využívající nejmodernější zobrazovací technologie, tudíž jde brát jako referenční benchmark pro výběr karty, která pravděpodobně obstojí i v novějších hrách postavených na DirectX budoucích enginech.

Oblivion vs. kombajny na grafiku
Oblivion vs. kombajny na grafiku
Oblivion vs. kombajny na grafiku
Oblivion vs. kombajny na grafiku

Oblivion je hrou, kde může tester  udělat jediné, a to nainstalovat utilitu Fraps, která dokáže zachytit minimální a průměrné FPS (Frames Per Second)  právě testované části hry a v případě nutnosti dokonce zachytit konkrétní hodnoty FPS v dané sekundě testované sekvence. My se dnes spokojíme pouze s minimálními a průměrnými hodnotami FPS v této hře. Jak můžeme dále vidět, tak kamenem úrazu jsou pravě ony minimální hodnoty snímků za sekundu, kde karty jinak excelující v průměrných hodnotách dostávají notně "za uši". Proto je nutné brát do úvahy hodnoty obě. Hráče vychutnávajícího Oblivion by asi příliš nepotěšila skutečnost, že ač karta zvládá nenáročné situace hry s přehledem, tak v těch kritických se snímkování propadá pod úroveň hratelnosti.

Oblivion vs. kombajny na grafiku

Oblivion vs. kombajny na grafiku 

Oblivion vs. kombajny na grafiku
Oblivion vs. kombajny na grafiku

Úroveň detailů samotného Oblivionu byla zvolena tak, aby hra samotná byla hratelná, ale zároveň vystihovala jeho náročnost, což znamenalo nastavení někde lehce za střed možností hry samotné. Textury byly ovšem nastaveny na svou plnou velikost a rovněž jsem se vyvaroval Bloom efektu osvětlení a použil plnohodnotné HDR, které bude pro budoucí hry typické. Pokud hru někdo vlastní, tak si již určitě vyzkoušel její možnosti v opravdu rozsáhlém nastavení, takže nebudu plýtvat slovy o náročnosti.

Testovací sestava byla  složena z procesoru Athlon 64 4400+ a základních desek DFI s čipsety nVidia a ATi. Paměti byly obvyklé ale stále ještě špičkové Corsair TwinX 3500LLPro. Jako zobrazovací zařízení posloužily špičkové monitory Fujitsu Siemens o úhlopříčkách 20" a 24". Jediným menším nedostatkem testu je absence sestavy na procesoru Core 2 Duo, které exceluje i náročných hrách a vykazuje vyšší výkon než dual-core Athlon 64.

Oblivion vs. kombajny na grafiku

 



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
470 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 221.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.