MSI GeForce 7900GT - pasivně chlazená karta bez kompromisů |
autor: Štefek Petr , publikováno 2.8.2006 |
Seznam kapitol |
---|
1. MSI NX7900GT-VT2D256EZ - bližší pohled |
2. Overclocking |
3. Testovací sestava a testy |
4. Benchmarky |
5. F.E.A.R. |
6. Serious Sam 2 |
7. Oblivion |
8. Quake IV |
9. X3: Reunion |
10. Závěr |
Grafickou kartu GeForce 7900GT jistě není třeba nikomu dlouze představovat, protože je na trhu již nějaký ten pátek a čtenáři PCtuningu se s ní měli šanci setkat v několika předešlých článcích. Jedná se výrobek balancující těsně na hranici dvou segmentů, který přesvědčuje svým vynikajícím poměrem ceny ku výkonu.
Grafickou kartu GeForce 7900GT jistě není třeba nikomu dlouze představovat, protože je na trhu již nějaký ten pátek a čtenáři PCtuningu se s ní měli šanci setkat v několika předešlých článcích. Jedná se výrobek balancující těsně na hranici dvou segmentů (mainstream a high-end), který přesvědčuje svým vynikajícím poměrem ceny ku výkonu. Konkurenčním produktem pohybujícím se v téže cenové hladině je ATi Radeon X1900GT.
Grafické karty GeForce 7900GT jsou bez výjimky osazeny posledními grafickými jádry společnosti nVidia s označením G71. Za označením čipu se skrývá 24 pixel pipelines a 8 vertex shaderů a plná podpora rozhraní DirectX 9.0c. Nezpochybnitelnou výhodou GeForce 7900GT je je právě čip G71, který má aktivní všechny pipeline a krom nižšího taktu (a také poloviční paměti) je tedy karta totožná s pomyslným číslem dvě nVidie GeForce 7900GTX (nejrychlejší kartou nVidie "kartou" je GeForce 7950GX2). Čip G71 je vyráběn 90nm technologií a má relativně malý počet tranzistorů (278 mil.), což značí rovněž menší plochu jádra a hlavně spotřebu, než je tomu u konkurenčního obra ATi R580 (385 mil. tranzistorů).
Díky výše uvedeným specifikacím a relativně velmi nízké spotřebě má jádro G71 možnost využití pasivního chlazení, což ocení především zájemci o tiché PC s pasivním chlazením, kde se nehledí na možnosti overclockingu tak jako u klasických aktivně chlazených karet. MSI pro své zákazníky tedy připravilo přesně takovouto kartu a je na nás posoudit, jak se to společnosti povedlo. Prvním kritériem pro nás bude především účinnost pasivního chlazení a druhým zcela jistě výkon karty. Overclocking zde bude hrát až druhé housle díky nasazení, se kterým se u této karty počítá.
Karta je opatřena relativně subtilní konstrukcí chladiče, který se skládá z žebrovaného radiátoru, na který je napojena dvojice heat-pipes, které se starají o přenos tepla z kontaktní plochy druhého mnohem menšího pasivu dosedajícího přímo na grafické jádro. Velký radiátor je velmi správně umístěn na zadní straně karty, kde se počítá s větším průtokem vzduchu díky bezprostřední blízkosti "out-take" větráku počítačové skříně. Je velmi pravděpodobné, že v uzavřené a dobře větrané skříni bude chlazení mnohem efektivnější než u systému umístěných ve skříni bez bočnice nebo rovnou u tzv. "homeless" systémů bez skříně.
Samotná karta je osazena klasickými paměťovými čipy Samsung s časováním 1.4ns, které mají své maximum dle specifikací na rovných 700MHz (1400DDR), ale výrobce takt paměti ponechal na 660MHz (1320DDR). Jádro karty tiká na 450MHz, což je pro GeForce 7900GT standardní takt a pro pasivní chlazení se ani nemůže počítat s takty vyššími.
V následující tabulce vidíte porovnání se soupeři v červeném (ATi). Všechny tři karty jsou velmi podobně výkonné i přes odlišná grafická jádra. GeForce 7900GT má před Radeony výhodu nižší spotřeby a tím i menší nároky na zdroj. Spekulace na téma, která karta je papírově lepší jsou zcela bezpředmětné, neboť ani jeden z Radeonů neexistuje v podobě s pasivním chlazením, které je předmětem dnešního článku.
Radeon X1800XT | Radeon X1900GT | GeForce 7900GT | |
VPU | R520 | R580 | G71 |
Výrobní proces | 0.09 µm TSMC | 0.09 µm TSMC | 0.09 µm TSMC |
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | 321 milionů | 384 milionů | 278 milionů |
Paměťová sběrnice (ring-bus) | 256-bit DDR (I - IV) | 256-bit DDR (I - IV) | 256-bit DDR (I - III) |
Paměť | 256MB | 256 MB | 256 MB |
Takt čipu | 625 MHz | 575 MHz | 475 MHz |
Takt pamětí | 750 MHz (1500 DDR) | 600 MHz (1200 DDR) | 660 MHz (1320 DDR) |
Paměťová propustnost | 48.0 GB/s | 38.4 GB/s | 42.2 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 10000 Mpixel/s | 6900 Mpixel/s | 7200 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 10000 Mtexel/s | 6900 Mtexel/s | 10800 Mtexel/s |
Vertex Shader | 8 | 8 | 8 |
Texturovací jednotky | 16 | 12 (16) | 24 |
Pixel Shadery | 16 | 36 (48) | 24 |
Počet ROP jednotek | 16 | 12 (16) | 16 |
Vertex Shader verze | 3.0 | 3.0 | 3.0 |
Pixel Shader verze | 3.0 | 3.0 | 3.0 |
DirectX | 9.0 c | 9.0 c | 9.0 c |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS +2xSS |
AA speciality | Temporal AA, Centroid Sampling Adaptive AA | Temporal AA, Centroid Sampling Adaptive AA | Transparent AA, |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | 3Dc Compression Avivo | 3Dc Compression Avivo | Ultra Shadow II |