Hlavní stránka Hardware Grafické karty BFG GeForce 7950 GX2: dvě grafiky jako sendvič
BFG GeForce 7950 GX2: dvě grafiky jako sendvič
autor: Štefek Petr , publikováno 4.7.2006
BFG GeForce 7950 GX2: dvě grafiky jako sendvič

Dnes máme na pořadu dne horké želízko ze stáje nVidie. Jedná se o zcela novou grafickou kartu, která není tak úplně obyčejným produktem, na který jsme byli za poslední roky zvyklí. Společnost nVidia je známa prosazováním své technologie SLI všude, kam se oko počítačového hráče podívá a GeForce 7950 GX2 je řešením využívajícím právě firemní SLI technologie.


Dnes máme na pořadu dne horké želízko ze stáje nVidie. Jedná se o zcela novou grafickou kartu, která není tak úplně obyčejným produktem, na který jsme byli za poslední roky zvyklí. Společnost nVidia je známa prosazováním své technologie SLI všude, kam se oko počítačového hráče podívá. Multi-GPU (rozuměj více grafických karet v jednom počítači) systémy jsou posledním trendem v oblasti těch nejvýkonnějších hráčských mašinek, které si domů můžeme pořídit.

Protože původní myšlenka dvou samostatných grafických karet v jednom počítači už není zdaleka tak exkluzivní jako na počátku, přišla nVidia se zbrusu novým Quad-SLI (4 grafické karty v jednom systému). Doposud nevídané číslo v oblasti neprofesionálních systémů. Vše však má jako obvykle háček. Systém se 4 grafickými kartami potřebuje rovněž 4 PCI-Express sloty, které těmito kartami bezezbytku obsadíme. Tyto exotické desky zůstaly spíše doménou veletrhů a výstav a v běžně kupovaném segmentu se kvůli své ceně a také několika dalším nepříjemným faktům, mezi které patří   třeba nemožnost instalace jakékoli jiné PCI/PCIe karty, neprosadily. (4 grafické karty zcela obsadí veškeré místo na základní desce).

BFG GeForce 7950 GX2: dvě grafiky jako sendvič
Deska Gigabyte GA 8N-SLi-QUAD Royal + 4xGeForce 7800GTX

nVidia se ale nedala a začala spekulovat jak takové quad-SLI dostat do všech počítačů s klasickými SLI deskami. Nerovnost mezi počtem slotů a grafických karet je tady zcela zřejmá (2 sloty vs. 4 karty). Zbývalo tedy jediné řešení, kterým nebylo nic jiného, než vytvořit jedinou grafickou kartu se dvěma grafickými jádry. Pokusy o "dual-core" grafické karty zde již byly mnohokráte (viz. Asus Dual GeForce 6800). Nyní však musela přijít nVidia s něčím, co nebude jen kouskem šíleného inženýra ale  produktem, který si bude moci dovolit velká skupina hráčů.

BFG GeForce 7950 GX2: dvě grafiky jako sendvič

Úkol byl tedy stanoven. Protože "dual-gpu" grafické karty mají na jednom PCB dvě jádra a dvojnásobek paměti je jejich plošný spoj o mnoho složitější a dražší, než tomu bývá u klasických "single-gpu" grafických karet. A zde přišla ke slovu technologie SLI. Dala vzniknout kartě, která vlastně není jedinou kartou, ale grafickým subsystémem SLI do jediného PCI Express slotu. Dvě relativně jednoduchá PCB, kde každé nese jedno jádro a 512MB paměti se ukázalo jako dobré řešení.

BFG GeForce 7950 GX2: dvě grafiky jako sendvič

Poznámka: nVidia proklamuje GeForce 7950 GX2 jako single kartu s 1GB paměti, což je samozřejmě poněkud účelové označení, protože se jedná o SLI systém s 2x512MB paměti. Paměť jednotlivých grafických karet se u SLI technologie nesčítá a k dispozici je tedy pouze 512MB paměti!

Na první podhled tedy opět trošku exotická věc, která ničím nezaujme. Ano, tak by to bylo, nebýt ceny, která je vskutku vynikající. Pojďme společně nakouknout pod chladiče této "karty" a zhodnotit její výkon v porovnání s ATi CrossFire a klasickým SLI společnosti nVidia.

 Radeon X1900XTX CFGeForce 7950GX2 SLIGeForce 7900GTX SLI
VPU2xR5802xG712xG71
Výrobní proces0.09 µm TSMC0.09 µm TSMC0.09 µm TSMC
Technologie čipu256-bit256-bit256-bit
Počet transistorů384 milionů278 milionů278 milionů
Paměťová sběrnice (ring-bus)256-bit DDR
(I - IV)
256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
Paměť512MB512 MB512 MB
Takt čipu625 (650) MHz500 MHz650MHz
Takt pamětí750 MHz
(1500 DDR)
600 MHz
(1200) DDR)
800 MHz
(1600 DDR)
Paměťová propustnost48.0 GB/s38.4 GB/s51.2 GB/s
Fill-rate (single-texturing)2x10000 Mpixel/s2x8000 Mpixel/s2x10400 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing)2x10000 Mtexel/s2x12000 Mtexel/s2x15600 Mtexel/s
Vertex Shader2x82x82x8
Texturovací jednotky2x162x242x24
Pixel Shadery2x482x242x24
Počet ROP jednotek2x162x162x16
Vertex Shader verze3.03.03.0
Pixel Shader verze3.03.03.0
DirectX9.0 c9.0 c9.0 c
Cena 30 000,-16 000,-28 000,-


 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
296 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 141.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.