Hlavní stránka Hardware Grafické karty Fyzika podle ATi - Ageia PhysX "killer"?
Fyzika podle ATi - Ageia PhysX "killer"?
autor: Štefek Petr , publikováno 16.6.2006
Seznam kapitol
1. Úvod
Fyzika podle ATi - Ageia PhysX

V dnešním článku se podíváme na přicházející řešení společnosti ATi pro reálnou fyziku, které má konkurovat společnosti Ageia e jejímu produktu PhysX. Informací je zatím poskrovnu, ale budeme se snažit podělit se s vámi i o to málo, co ATi zveřejnilo na Computexu 2006.


Dnešním trendem oblasti nejvýkonnějších herních počítačů je využití 2 a více grafických karet v jednom systému, bez kterých si nejnovější herní pecky na maximální detaily hráč prostě neužije. Na výběr zde máme dvě konkurenční řešení společností ATi a nVidia, kde druhá jmenovaná společnost zašla až tak daleko, že nejnáročnějším (a nejbohatším) hráčům nabízí možnost 4 high-endových karet v jednom systému.

Nově rozvíjejícím se trendem je nástup akcelerátorů fyziky v počítačových hrách. Prvním samostatným Akcelerátorem je Ageia PhysX, na kterou jsme se podívali v jednom z minulých článků. Ageia ale není jedinou společností, která se zabývá urychlováním fyziky ve hrách. Své do mlýna přidají i společnosti ATi a nVidia. ATi se možností akcelerace fyziky na svých kartách Radeon nijak netajila ani před Computexem 2006, kde uvedla první konkrétní čísla a principy tohoto systému.

Musím říct, že pokud ATi ve svých marketingových materiálech nemá moc velké oči (rozuměj nelže), tak má Ageia vážný problém a nad jejím zbrusu novým výrobkem se stahují mračna. Pro porovnání uvedu, že ATI tvrdí, že obyčejný Radeon X1600 má dvojnásobný výkon oproti Ageia PhysX akcelerátoru a k tomu ještě přidává třetinovou až poloviční cenu, což je pro Ageiu velká rána. Navíc systém ATi využívá široce rozšířeného fyzikálního enginu Havok, který nalezneme ve většině moderních her.

ATi a možnosti CrossFire

Společnost ATi narozdíl od nVidie dovoluje využít 2 nebo více karet s rozdílným výkonem a grafickým jádrem. To znamená, že do jednoho systému teoreticky můžete umístit Radeon X1600 spolu s Radeonem X1900 a využívat je při akceleraci her. Stejně dobře je ke CrossFire systému se dvěma kartami Radeon X1900 možno pořídit Radeon X1600 (a výše), který bude zastávat funkci fyzikálního akcelerátoru.

Poznámka: Dovedu si představit, že našinec se stávající kartou Radeon X1600Pro/XT sáhne při upgradu po Radeonu X1900XT/XTX a starou kartu si místo prodeje ponechá jako samostatný fyzikální akcelerátor a ušetří tím pádem nemalé prostředky za nákup Ageia PhysX.

Fyzika podle ATi - Ageia PhysX \
2xRadeon X1900XTX + Radeon X1600

Pokud se ATi překoná a všechny kombinace starých a nových karet budou fungovat v jednom systému, tak ja nám slibuje, tak mohou vzniknout opravdu zajímávé možnosti pro upgrade. Nyní je samozřejmě ještě potřeba her, kde bych tento potenciál mohli využít, neboť zatím sledujeme jen technologická dema. Unreal Tournament 2007 a další hry na tomto enginu mají krom podpory Ageia PhysX slíbenu i podporu Havok enginu, takže se máme opravdu na co těšit.

Fyzika podle ATi - Ageia PhysX \
Schéma možného zapojení

Fyzika v počítačových hrách

Herní fyzika je dobrým příkladem situace kde je třeba počítat mnoho paralelních výpočtů, což představují pro ilustraci různé kameny, úlomky nebo částečky které jsou v interakci s hráčem (rozuměj virtuální postavou ve hře) a okolním prostředím.  Dále zde máme všemožné deformace, kapaliny nebo kouřové efekty, které jsou zvláště výpočetně náročné, což můžeme pozorovat i v dnešních hrách na značném zpomalení FPS. Právě zpomalení se chceme použitím samostatného fyzikálního akcelerátoru vyhnout. Procesory byť dvoujádrové nemohou v těchto výpočetních  úlohách zastat tyto nastupující obyvatelé našich počítačových skříni, to je prostě daň za stále větší reálnost počítačových her.

Poznámka: Athlon 64 či Pentium D je několikanásobně pomalejší při akceleraci fyziky než obyčejný Radeon X1600/X1800/X1900 díky dynamic branching unit, která zajišťuje maximální efektivitu využití výpočetního času grafického jádra Radeonů X1000.

Fyzika podle ATi - Ageia PhysX \
Příklady využití

Klíčem k tomuto problému je rozčlenění do několika úrovní. První úrovní je přibližné vymezení míst kde dojde ke kolizím (Coarse collision decetion stage). Dalším krokem je přesné vymezení konkrétních míst, kde dojde k interakci s dalším objektem (Detailed collision decetion stage). Posledním krokem je určení reakce objektů podle přibližovací rychlosti, materiálů a kolizního směru (Collision response stage). Tím se ušetří značné množství výpočtů o nekolidujících objektů, kde postačí jednoduchý shader a výpočetní síla se tak využije pouze tam, kde je jí třeba.

Fyzika podle ATi - Ageia PhysX \
Ilustrační obrázek - Multi Stage

Moderní grafická jádra jsou schopna operovat s mnohem větším množstvím objektů a bodů než klasické procesory, což znamená ve výsledku mnohem větší rychlost pro tento typ výpočtů. Protože se procesor zbaví značně výpočetně náročné fyziky, může se soustředit například na vysoce sofistikovanou A.I., což jednoznačně přispěje ke zlepšení herního požitku při hraní s počítačem řízenými protivníky.

Nové Radeony X1000 mohou efektivně a rychle určovat body, kde dochází ke kolizím díky možnosti pracovat s thready o malých velikostech (4x4), kde díky dynamic branching nové Radeony excelují, což je dáno především jejich pokročilou architekturou.

Dynamic branching dovoluje přeskakovat (nevykonávat) části kódu v shaderu, které nejsou nezbytně nutné ke korektnímu zobrazení (v našem případě určení bodů kolize) scény a tím značně šetří výpočetní výkon a čas. Jak vidíme na obrázku tak je velmi žádoucí aby vlákno mělo co nejmenší počet pixelů (a tím i plochu), neboť právě velikost plochy se kterou se počítá je rozhodující pro efektivitu.

Charakteristickým znakem pro fyzikální výpočty je jejich vysoká aritmetická náročnost, což znamená, že na pro každý kousek vstupních dat musí být realizováno velké množství výpočetních operací. U grafických jader jsou vstupní data načteny texturovacími jednotkami a aritmetické operace vykonávají shader (pixel a vertex) jednotky. Například u jádra R580 najdeme 48 pixel shaderových procesorů, což je velmi dobrý základ pro tento typ výpočtů.

Ilustrační obrázek níže ukazuje jak důležitá je velikost jednotlivých threadů (vláken) při využití dynamic branchingu k výpočtů fyziky za pomocí GPU (Graphic Processong Unit). Tmavé čtverečky indikují místa, kde v současném snímku nedojde ke kolizi (pro tyto části jsou spočítány pouze pozice a rychlost). Oranžové čtverečky naproti tomu indikují pravděpodobnou kolizi a pravě zde je potřeba využít algoritmu pro přesnou detekci možné kolize.  Červené čtverečky ukazují místa kde s nejvyšší možnou pravděpodobností ke kolizi dojde a zde je použití celého "multi stage" postupu pro určení kolize zcela nezbytné.

Fyzika podle ATi - Ageia PhysX \
Ilustrační obrázek - Dynamic branching

Pokud chceme vidět výkon řešení ATi musíme se spokojit zatím pouze s materiály pdf, takže je nutné brát výsledky s rezervou. Ovšem je nutné dodat, že společnost ATi co se týká výkonový výsledků (podotýkám výkonových, protože jinde to až tak dokonalé nebylo) Radeonů X1000 nikdy moc "nelhala" ani v pdf materiálech. Pokud se podíváme na výkony jádra R580 (48 pixelových procesorů), tak jsou skutečně ohromující a náskok nad R520 (16 pixelových procesorů) je zcela zřejmý.

nVidia se svými jádry G70 a G71 podle ATi úspěchy slavit nebude, ale to je skutečně jen spekulace, která je založena na poněkud zastaralé architektuře těchto jader a testech ATi(nedošlo k podstatné změně od GeForce 6). Pokud má dynamic branching opravdu až tak stěžejní vliv na tyto operace, tak má nVidia o starost navíc.

Nutno podotknout, že společnost nVidia zatím o podobném řešení mlčí, ale její karty samozřejmě podporu minimálně enginu Havok mají díky Shader Modelu 3.0. Samozřejmě realita je vždycky poněkud střídmější, o čemž jsme se už nejednou přesvědčili. Velká škoda je, že v grafech nejsou zahrnuty výsledky Ageia PhysX, které podle informací výše nepředstavuje pro ATi radeony X1000 rovněž problém (neuvedením výsledků zavdává ATi ke spekulacím, že to tak horké nebude).

Fyzika podle ATi - Ageia PhysX \
Výkonový graf z pdf materiálů ATi

 

Závěr

Zatím se můžeme pouze dohadovat o tom, jaký vliv bude mít to či ono řešení na rychlost a reálnost her, ale sledovat nastupující technologie je v pravdě velmi zajímavé. Jak se zdá, tak Ageia PhysX bude mít přinejmenším velmi silnou konkurenci, ne-li "killera" svého nového produktu PhysX, který je velmi drahý a v současné době velmi nevyužitelný. ATi se svým řešením je mnohem flexibilnější díky využití fyzikálního enginu Havok již dnes. V budoucnu po příchodu DirectX 10 se rozdíly mezi oběma produkty smažou a podpora těchto "urychlovačů" fyziky bude standardem rozhraní.

Jediným vážným nedostatkem je spotřeba takových 3 grafických karet Radeon X1900, která bude opravdu neúnosná. Ovšem, kdo má na tři grafické karty z této cenové kategorie, jistě ušetří i na odpovídající zdroj. Pro klasické uživatele vidím hlavní přednost v možnosti využití low-endových karet ATi Radeon X1000 jako plnohodnotných akcelerátorů, které se svým výkonem budou minimálně rovnat o mnoho dražšímu akcelerátoru Ageia PhysX.



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
16.6.2006 10:56:18   213.151.84.xxx 32108
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
16.6.2006 11:04:07   194.108.132.xxx 4258
Achjo zase...je tams nad napsano neco jako srovnani PhysX vs. 3xR1900?Pokud ano tak R1600 vs. PhysX...

Za druhe nadsenec si nekoupi 2xRX1600 do CF..snad hloupy nadsenec.

1+1 neni nesmysl a pokud ano tak stejny nesmysl jako v pripade grafika+physX..1+1
16.6.2006 11:33:27   213.151.84.xxx 2047
OKa, mame na to rozdilne nazory... Ja rikam, ze nasenec nebude mit nikdy GK, kterou by pouzil na fyziku...

Shodli jsme se, ze X1600 mit nebude. Takze bude mit X1900 > z toho vyplyva, ze by byl (podle me) idiot, kdyby si koupil 2. X1900 na fyziku misto, aby ho dal do CF.

nedelejme zbytecny flame... :-) Jak nekdo napsal, pockejme na finalni verze a testy.

Shaquille
16.6.2006 13:49:37   213.151.84.xxx 2642
Muzu mit dotaz...?

Kolik zante lidi, co ted maji CF desku a X1600...?

Shaquille
16.6.2006 15:48:16   193.179.242.xxx 2024
Tady nejde o dve graficky karty ale o hodne naslapanej cip kterej jde pouzit na jaky koli narocny matematicky vypocty.... tzn jde o srovnani cena/vykon 1core CPU 2coreCPU 1xGPU 2xGPU . Ageia ATD... pokud by prislo vyhodny si k jedny Naslapany karte koupit druhou a tu pouzit jako sli grafiku nebo taky jen jako pocetni ptocesor... kdyz to bude mit pocetni narust jako dalsi 2jadra procesoru ..treba pri renderovani V Naxu nebo Maye nebo to urychlli enkodovani multimedii.. nebo se toda vyuzit v nejakejch molekularnich simulacich databazich atd .. tak to smysl ma... proste nechce to brat jako grafiku a le hodne vykoenej matematickej chip
16.6.2006 11:44:20   195.178.95.xxx 3038
Mno tady se ani tak nevozi po PhysX, jako spis nadrzuje ATI :-) ... totiz jen takovy drobny postreh : nVidia pochopitelne akceleraci fyziky pomoci druheho GPU ohlasila davno pred ATI a presto se na tomto serveru hovori prave a jen o reseni ATI jako o zabijaku konkurencnich reseni :-))
16.6.2006 12:12:11   194.108.132.xxx 2036
Neohlasila ji davno pred ATi...totiz kazda SM3.0 karta to umi a kdyby nvidia mela neco v rukavu, tak vytasi nejake technologicka dema a misto toho pridava cim dal vice karet do systemu (4).

P.S.- Muzes mi rict, kde vysel clanek Nvidia a fyzika, krom zminky v newsce, ze to ty karty umi?. Nvidia na to proste se stavajicimi GPU nema, a proto se o tom nikde nemluvi.

Ano pokud bude mit ATi reseni proklamovany vykon, tak je ageia mrtve reseni...Radeon X1600 (3000,-) predci PhysX za (8000,-). Vyhoda je ze Ageiu si muzou lidi poridit ke SLI, ktere na fyziku vykon pravdepodobne mit nebude.
16.6.2006 10:59:30   213.151.84.xxx 2049
"
Poznámka: Dovedu si představit, že našinec se stávající kartou Radeon X1600Pro/XT sáhne při upgradu po Radeonu X1900XT/XTX a starou kartu si místo prodeje ponechá jako samostatný fyzikální akcelerátor a ušetří tím pádem nemalé prostředky za nákup Ageia PhysX.
"

Jenze nadsenec nebude mit X1600Pro/ XT, ale bude mit 2 x X1600Pro/ XT...

Shaquille
16.6.2006 12:16:33   194.213.41.xxx 2920
ty uz radeji nic nepis ses do toho pekne zamotal, proc by mel mit nasinec 2x x1600pro? Kdyz ma dneska nekdo x1600pro tak si ji necha na fyziku a pri upgradu urcite nekoupi dalsi x1600pro do crossfiru, ale koupi si tu x1900 treba...
16.6.2006 13:47:03   213.151.84.xxx 1930
OK, jenze ja rikam, ze nadsenec NEbude mit X1600, ale X1900 popripade X1600 v CF.

Takze az si bude kupovat novou GK, koupi si podle me radeji 2. GK do CF, nez aby si nechal x1900 na fyziku a koupil solo kartu.

Bavim se o nadsencich, nic proti, ale cloveka, ktery ma v PC X1600 nepovazuji za nadsence, at ma X1600 z jakehokoli duvodu. Tim se nechci majitelu X1600 jakkoli dotknout.

Nemam nic proti tomuto reseni, jen mi prijde, ze se vyzdvihuje vlastnot, ktera vlastne neni v nicem prinosna. Navic tato technologie vyzaduje CF desku (jinak ten X1600 co ti zbyde po koupi X1900) nejak nebudes mit kam zasunout. Lide nemivaji CF desku k X1600 :-)

Shaquille
16.6.2006 14:05:37   194.213.232.xxx 2518
Takze jeste jednou, vynechame nadsence a predstavime si, ze mame PCIe desku s 1x PCIe16x a 1x (nebo 2x) PCIe 1x. V PCIe16x mam osazenou X1600. Koupim si X1900, dam ji do PCIe16x slotu a X1600 dam do PCIe 1x slotu. Stihas me sledovat? Kdyby se ti nahodou zdalo,ze PCIe 1x je na to pomaly, vzpomen si, ze Ageia je v PCI slotu. Mas jeste nejakej dotaz, nebo uz jsi ten priklad pochopil?
16.6.2006 14:22:59   213.151.84.xxx 1719
Mozna se zeptam hloupe, priznam se, nikdy jsem to nezkousel. Ani by me to nenapadlo, nez jsem precetl tvuj prispevek (myslim GK do 1x slotu)

Neni mi jasne, jak tu kartu do toho slotu das? To ten slot na konci upilujes...?

http://www.interfacebus.com/PCIe_1x_Connector.gif
http://www.interfacebus.com/PCIe_16x_Connector.gif
16.6.2006 14:32:01   194.213.232.xxx 1920
budes se divit, ale jo, cely PCIe je udelany tak, aby to nebyl problem, tzn, napriklad napajeni je v te casti pred klicem, cili vpravo na obrazku cos poslal (vpravo je strana u hokejky). Dokonce se i delaji desky, ktery maji treba PCIe 4x s konektorem pruchozim a na desce ve vzdalenocsti, kde obvykle konci GK (16x) je plastovej klic, kterej tu kartu drzi. napriklad ASUS A8N-E ( http://www.asus.com/products3.aspx?l1=3&l2=15&l3=171&slnam e=NVIDIA%20nForce4%20Ultra ). Staci ti to jako vysvetleni?
16.6.2006 14:33:11   194.213.232.xxx 1925
sorry, tady je primy link: http://www.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=15&l3=171&model=455&model menu=1
16.6.2006 14:45:01   213.151.84.xxx 1920
OK, pilujes slot, to mi staci...

S PCI-E mas pravdu, presne sedi cos napsal > napajeni v predni casti.
16.6.2006 14:55:53   194.213.232.xxx 1822
no, u te desky co jsem ti poslal lin napriklad ani slot pilovat nemusim, jak jsi jiste poznal z obrazku.
16.6.2006 14:56:17   194.213.232.xxx 1919
navic, nepiluju, jen proriznu :-)
16.6.2006 17:20:32   86.49.85.xxx 1918
Vzhledem k tomu, ze vyrobci desek momentalne pocituji neodolatelnou potrebu davat do snad vsech kvalitnejsich modelu dva fyzicke PCIe16x, nemel by to byt nijak neprekonatelny problem.
16.6.2006 21:01:55   213.195.215.xxx 1920
Nevím proč tam pořád cpeš toho nadšence... (autor píše o našInci).
16.6.2006 11:20:04   88.81.65.xxx 2420
bla, bla, nechte toho vy dva, navrhuji pekne pockat a az potom soudit..
16.6.2006 16:09:54   193.179.242.xxx 2620
No jde o to ... ze predstav si ze textura jsou jen bin data o poloze objektu velikosti a jeho vlastnosti... kdyz mas 48 pixel shader jednotek ... znamena to ze ze se muze vlastne spracovat 48 bodiku paralelne ... tak treba vemes tezturu 4096 * 4096 * 32bit = cca 64MB tj cca a spocitej si kolik to je bodiku a kazdej muze reprezentovat nejaky informace .. ktery ty shadery prechroupou...od specifikace 3.0 muzes ziskavat informace u VS o okolnich vrcholech a u PS o ostatnich bodech okolo...tzn pro kolizni vypocty jako delany... + si spocitej rychlost pameti u grafickyho cipu..pocet operaci za sekundu a dostanes brutalnu matmatickej vykon.... to je to vo co tude..
16.6.2006 11:36:58   83.208.189.xxx 14550
Mohli by jste udělat nějaký trochu větší článek o principielních základech, jak se ve hrách počítá fyzika? Třeba v tomto článku mě velice překvapilo, že se počítá na úrovni pixelu. Já si třeba vždy myslel, že nejdřív se musí vypočíst nová poloha(i podle nějakých fyzikálních zákonů) a až teprv potom se může začít počítat vlastní obraz. Navíc kolidovat by měly objekty i mimo zorný úhel...
Nebo ten obrázek nahoře má znázorňovat jen nějaký stavový prostor všech teoretických kolizí(každého objektu s každým) a ty zabarvené, které skutečně nastanou(a ty které se počítají)?

A teď trochu mimo - myslím, že zásadní nakonec bude podpora v samotných hrách, která rozhodne, co se stane úspěšným řešením. A tu má Ageia v dané chvíli rozhodně větší(a to i výhledově).
16.6.2006 12:07:26   194.108.132.xxx 2227
vyrok, ze ageia ma vetsi podporu i vyhledove je pekny nesmysl. Pokud vim tak nejrozsirenejsi je Havok a Ageia s par hrami, ktere nikdo nehraje (snad GR3) je na tom opravdu spatne. Ze bude mit vyhledove vetsi podporu je dalsi nesmysl, protoze se vsechno sjednoti pod DX10, takze zadnou vyhodu mit nebude.
16.6.2006 13:50:08   192.108.125.xxx 2021
Kolko hier ma oznamenu podporu Havok s akceleraciou fyziky na grafickej karte ?
Asi ziadna, Aegia ma ohlsenu podporu desiatok az stovky hier.
16.6.2006 13:52:34   83.208.189.xxx 1919
Ageia už teď má cca 10 titulů(i když s relativně nedodělanou implementací). Řekněte mi JEDINÝ titul, kde můžu použít grafickou kartu použítjako fyzikální akcelerátor a k tomu mi to přinese nějaké zvýšení kvality(ani první podmínka není myslím splněna, natož ta druhá). A dost dalších titulů se chystá(mezi nimi i AAA tituly).
17.6.2006 10:34:45   194.108.132.xxx 1617
Cokoli s Havok logem...HL2, SS2 (tusim)...problem je zatim v tom, ze u techto her to neni treba. Ukaze se az s nastupem novych enginu...tusim, ze predevsim UE3, ktery Havok samozrejme bude mit...
17.6.2006 14:54:32   83.208.189.xxx 1724
zatím to u těch her ani není možné. to že to havok podporuje neznamená, že je v těch hrách dostatečně nová verze havoku a už vůbec ne, že ta podpora je zabudována i do vlastní hry.
A stále platí, že I KDYBY se vám v té hře podařilo zprovoznit grafiku místo fyzikálního akcelerátoru(a vzhledem k tomu, že se ati nikde ničím podobným nepochlubila, takže jen velice těžko) tak vám to nic nového do hry nepřinese narozdíl od titulů pod křídly ageia
16.6.2006 16:23:46   193.179.242.xxx 1918
se to stane specifikaci DirecX tzn o podporu ve hrach bych se nebal.. kdyz bude konecna specifikace tak... to programatori vyuzijou pres to a je jedno jestli to bude pocitat Ageia / GPU nebo procak... konkretne tyhle Pixel shader veci se hodej hlavne na vypocet nejakejch masivnich veci .. treba jak prsi a odrazej se kapky... kolize hodne podobnejch veci .. chovani kapalin .. plynu...atd... popripade Deformace..zaclony napr... nebo reseni vztahu polyhedronech , RagDoll atd..
16.6.2006 21:39:33   84.16.36.xxx 2222
Mam pocit ze sa tu v clanku pomiesali dve, aj ked spolu suvisiace ale rozdielne veci - kolizie a dynamika (fyzika).

V hrach sa kolizie zo zaciatku detekcia kolizie pocitala pomocou tzv. bounding boxu.Bounding box je nieco ako bubilna ktora kompletne obsahuje cely objekt.Samotna bublina moze mat rozny tvar - kocka, kvader, gula.No a v momente ked sa tato bublina dotkla ineho objektu bola detekovana kolizia.Postupne sa pridavalo viac a detailnejsich bounding boxov (napriklad trup ma jeden, kazda ruka,noha ma svoj a aj hlava - daju sa rozlisit zasahy do trupu,hlavy a koncatin).Dnes sa pocitaju kolizie per pixel, cize v kazdom bode (osobne si myslim ze tym developeri trochu klamu lebo by to bolo neumerne narocne a stale sa pouzivaju zjednodusenia a bounding boxy).

No a po koliziach nastupuje dynamika - zisti sa rychlost a smer pohybu objektu, pripadne ci sa pohyboval aj objekt s ktorym vznikla zrazka a vypocita sa vysledny pohyb,trajektoria (teda zhruba, napriklad pri pruznej deformacii - kolizia povedzme lopty,nebude v jednom bode ako bolo v clanku ale lopta sa bude deformovat a nastane kolizia vo viacerych bodoch a az potom sa odrazi. ale to uz zalezi ako si to obprogramuje developer).

Osobne si myslim ze zasadne vyuzitie akceleratorov na pocitanie kolizii/dynamiky sa konat nebude.Bude velmi zalezat od logiky hry/levelu, pretoze v zavyslosti od levelu bude treba simulovat nie len to co hrac vidi ale asi kompletne cely level (zalezi prave od toho do akej miery sa pocitanie dynamiky vyuzije).

Teraz ma napada ze prave pri pruznych koliziach asi ATI bude dost stracat na vykone kedze taketo kolizie niesu v malom pocte bodov ale vo vecsom - prave v takmo pripade dojde k menej efektivnemu vyuzitiu shaderov.Hmmm hned prve obmedzenie....
18.6.2006 01:32:03   193.179.242.xxx 1717
pres kvadr kouli.. se stale pouzivaji,, ale jen jako upresneni pozice objektu v prostoru..... takze nejdrive se kontroluje prislusnost k nejakemu sektoru... pres nejakej strom proste aby se omezil pocek kontrolovanejch objektu o proti sobe.. pak se puziji detekce pomoci kvadru , koule...na upresneni mista kolize ... a pak se pristupuje k technikam na urovnich vrcholu a ploch + normala.. (kolize a fyzika spolu uzce souviseji) .. aby slo spocitat fyzikalni/dynamicky vlastnosti objektu je treba znat jeho teziste a vahu, objem, a hlavne tvar a vyznamy tvaru toho objektu k tezisti... tzn jsou predpocitany nejaky transformace pro jednotlive vrcholy a plochy modelu tak jak se prenaseji sily ve vztahu k tezisti(poly/tetrahedron) a k dalsim castem.... fakticky se pocita i kineticka energie .. samozrejme dochazi k nejakym optimalizacim ohledne poctu vrcholu v takovym to fyzikalnim modelu naplaclym na ten model grafickej.... logika hry / levelu nema prakticky zadny vliv na to k cemu cast pocetniho vykonu shaderu vyuzijete.. a uz vubec to nema nic spolecnyho stim co je zrovna videt na obrazovce nebo ne... proste to vyuziti spociva v tom..ze mate nejaky vstupni data .. na ty pustite svuj program pro shader vypocet a dostanete vystupni data a ty pouzijete ve hre k tomu k cemu potrebujete..
16.6.2006 11:38:23   212.158.130.xxx 3126
No tech překlepů! Čte se to hrozně. Jenom úvod máte 2x. A těch chyb v textu. To nemate žádného korektora?
16.6.2006 13:47:03   192.108.125.xxx 2023
K uvaham v clanku mam niekolko vyhrad:
- akceleracia grafiky od ATI nie je ohlasena v ani jedno hernom titule, pre Aegia je ich uz ohlasenych okolo 100
- preco by mala byt karta urcena na vypocet grafiky lacnejsia a rychlejsia, nez karta vyrobena specialne za ucelom pocitania fyziky ?
- kto ma dnes na zakladnej doske 3 PCI-E sloty na Crossfire+Fyzika ?
- v case masoveho rozvoja akceleracie fyziku moze byt kludne vyhodnejsie staru grafiku predat (spominana X1600) a namiesto toho kupit lacnejsiu PhysX (pre rypalov => dnes je sice Aegia drahsia, ale kto vie ako to bude o 1-2r, kedy by sa mohla akceleracia fyziky masivnejsie rozsirit).
16.6.2006 14:01:02   194.213.232.xxx 2221
mas snad pocit, ze podminkou je mit CF desku? Ja ne, a jestli nekdo nechape, ze ta X1600 pro pocitani fyziky staci dat do PCIe1x tak je to jeho problem, Ageia karte staci stary PCI, takze na fyziku a s tim souvisejici prenosy po sberne staci PCIe 1x. Takze 1. neni treba CF deska, 2. nikde neni psany, ze nemuzes mit 1x X1900 na grafiku a 1x X1600 na fyziku pricemz k tomu vube nepotrebujes CF desku. K ohlasenym hram, to mi chces rict, ze zadna hra nema ohlasenou podporu Havok? hehe, to jsi me rozesmal ;-)
16.6.2006 14:21:41   213.151.84.xxx 2418
Mozna se zeptam hloupe, priznam se, nikdy jsem to nezkousel. Ani by me to nenapadlo, nez jsem precetl tvuj prispevek (myslim GK do 1x slotu)

Neni mi jasne, jak tu kartu do toho slotu das? To ten slot na konci upilujes...?
http://www.interfacebus.com/PCIe_1x_Connector.gif
http://www.interfacebus.com/PCIe_16x_Connector.gif
16.6.2006 14:36:43   194.213.232.xxx 2019
viz odpoved vyse v diskusi
16.6.2006 14:38:38   194.213.232.xxx 2019
btw, neni to vubec hloupa otazka, je jasny, ze kdyz to nevis, je dobre se zeptat. Ale je taky dobre si prvne neco zjistit napr o PCIe, kdyz chces v takoveto diskusi neco kritizovat ;-)
16.6.2006 14:53:08   213.151.84.xxx 3220
myslim, ze pokud je pro pouziti nutne pilovat slot, nebo mit desku, ktera ho bude mit prizpusobeny pro pouziti 16x karet v 1x slotu kritiku z me strany si to zaslouzi. Zvlast, kdyz je to nejvyzdvihovanejsi vlastnost reseni fyziky pres GPU.

Ani na obrazku neni X1600 zasunuta ve slotu spolecne s X1900 v CF. Ze by se autor obrazku bal upilovat slot.

Muzes namitnout, ze az budes menit GK, tak deska uz bude mit pravdepodobne po zaruce.
16.6.2006 14:58:02   194.213.232.xxx 1819
ad obrazek, z tohoto obrazku neni poznat v jakem PCIe slotu je ta X1600, protoze se nachazi mezi temi dvema co jsou v CF, takze jen mlzis.
16.6.2006 15:08:23   194.213.232.xxx 2218
navic obrazek je ilustracni, urcite sis vsiml, ze ta prostredni karta (X1600) neni vubec zasunuta do slotu :-)
16.6.2006 18:03:59   85.71.25.xxx 1819
Tak mě napadá:
"dynamic branching unit, která zajišťuje maximální efektivitu využití výpočetního času grafického jádra Radeonů X1000."

Takže by šel využít i Radeon X1300, nebo ne?
16.6.2006 19:43:52   80.188.209.xxx 2319
Šel, ale X1600Pro nestojí o moc víc a byl by ve fyzikálních výpočtech o dost rychlejší.
16.6.2006 22:45:13   195.47.94.xxx 1924
Vsak presne tohle pisu... neutoc kamo...
17.6.2006 08:02:45   213.192.4.xxx 4619
Teď mě napadlo..a co takhle mít na grafiku nV 7900GTX a na fyziku r1600pro ?
17.6.2006 10:23:50   194.108.132.xxx 1717
Pochop ze diky Havoku nemusi nikdo nikde nic ohlasovat...cokoli co jede na Havoku je akcelerovano. Ageia ano..to je reseni, ktere jde uplne jinou cestou.
16.6.2006 14:00:50   193.165.13.xxx 2119
podle mne je to rozumnej koncept pokud clovek hraje hry upgrade gpu je nezbytnost takze radsi si necham x1600xt na fyziku nez to nekomu prodavat a kupovat ageiu krom toho na tu gpu muzu pripojit dalsi lcd
16.6.2006 16:11:24   195.47.3.xxx 3518
Myslím si, že dělat jakékoliv závěry z informací, které máme k dispozici, je naprosto zcestné. Vím, že autor článku zmínil, že popsaná situace, kdy Ageia bude vyřízená, nastane jen pokud mluvila ATI na Computexu pravdu, ale taky mohl zmínit co se stane pokud ATI nemluví pravdu a jenom mlží fakta, aby všichni předem zanevřeli na Ageiu...

Jsou to jenom spekulace (stejně jako téměř celý tento článek a diskuze), ale pokud máme být objektivní, tak bychom se nad tím měli zamyslet, protože je tu dost velká pravděpodobnost, že výroky ATI jsou čistě marketingovou záležitostí a Ageia nám ještě může hodně ukázat...navíc odsuzovat Ageiu po vydání pilotní karty, která byla spíše symbolickým upozorněním na její přítomnost, je dosti troufalé a neprofesionální a ATI má v současné době relativně jasnou a snadnou pozici, je vcelku pochopitelné, že pokud si chce udržet přední pozice v této onlasti, tak nebude mlčet a přijde s něčím takovým, s čím přišla...jediné co mě osobně rmoutí je Nvidia, od které bych čekal také nějaké zapojení do nového moderního trendu: počítání fyziky, ale snad se ještě ozve...

No prostě jsem chtěl říci, že se mi nelíbí postoj autora k dané problematice a zdá se mi dosti zaujatý...v podstatě pesimistický vůči Ageie, které bychom měli spíše fandit, protože nic nezlepší vývoj a ceny jako nová konkurence...
16.6.2006 16:15:15   193.179.147.xxx 1819
Jak tak koukám na ty 3 karty vedle sebe, z toho 2x1900XTX, tak by mě zajímalo jestli se to neuškvaří...
16.6.2006 16:21:02   194.213.232.xxx 2319
Ne, z jednoho prosteho duvodu, teply vzduch jde ven z bedny ;-)
16.6.2006 16:25:17   193.179.147.xxx 2018
to mě nanapadalo...máš recht
16.6.2006 20:53:13   80.82.144.xxx 2023
Pro kazdeho co wypustil z huby ten psychoblabol ze NVidia nevydala nic podobneho pro akceleraci fyziky, a to proto ze by snad meli strach z "rozdrcei" ze strany ostatnich spolecnosti link. Lidi nejdriwe se diwejte kolem sebe a zamyslete se. Rikejte mi NVidiot ale nesnasim ty lidi kteri maji pnou hubu kecu a hazeji spinu na jednu spolecnost a twrdi o ni ze nic nema branic si tim tu sfou a to jen proto ze jsou dezinformowani a uplne mimo ;)
16.6.2006 21:29:41   213.180.35.xxx 1919
Mno ona NVIDIE a Havok uzavreli snad nejaky partnerstvi, nic vic ;-) Takze NVIDIE opravdu nema nic vlastniho a proto se k tomuto kroku uchylila :-)
16.6.2006 22:05:50   195.47.3.xxx 1819
Reakce sice trochu přehnaná, ale jsem rád, že Nvidia není nikterak hrozivě pozadu, co se týče vývoje aféry kolem Ageii a jejího příchodu s "fyzikou"...

Takže díky za info, díky tomu dostává zmíněný článek dalších rozměrů...buď autor není informován nebo záměrně nezmiňuje informace o Nvidii, které by se do tohoto článku více než hodili vzhledem k věčnému srovnávání ATi a Nvidie...
17.6.2006 10:20:05   194.108.132.xxx 3131
Vy si to proste vzdyky vylozite po svem...jak jsem rekl v clanku, nVidia umi akcelerovat fyziku diky SM3.0 a podpore Havoku, coz ale umi kazda SM3.0 karta. Za druhe nVidia diky sve architekture asi fyziku asi tak dobre jako ATi zvladat nebude...sam za sebe mluvi i ten graf z pdf...je to sice material ATi, ale uplne z prstu to vycucane nebude.
17.6.2006 10:47:39   195.47.3.xxx 2417
No, nebudem se hádat, čas ukáže jak to bylo, myslím, že s ničím to nebude tak horké jak to vypadá teď; Ageia bude prostě alternativní řešení daného problému a ATi i Nvidia se budou stále předhánět o prvenství...
16.6.2006 23:09:42   88.101.164.xxx 1921
no hosi nevim co si tady namlouvate ale s tim co prisla ati se mi zda lepsi nez Ageia je to rychlejsi a hlavne to nebere FPS.sice je pravda ze se musi poridit vic akceleratoru ale to neznamena ze si hned nekdo bude muse koupit x1900xt tady naroznil od Nvidie si muzete vybirat ze siroke spalety grafik co nabizi ati ktere by jste chtely pouzit do CF.Takze si vlastne kazdy vybere.tak tohle je muj nazor
17.6.2006 09:56:17   85.160.238.xxx 2720
Rikal si, at ti nekdo ukaze cloveka, ktery ma X1600 a CF desku....tak jsem tu :-D ... viz: http://anthrax.ic.cz/case.html ...

Preju hodne stesti do dalsiho dohadovani :-D
17.6.2006 11:52:34   194.212.5.xxx 2517
Ageia zacala byt vyvijena v dobe kdy bylo AGPcko (snad se nepletu), a o tom ze by se pouzivaly 2 grafarny zcehoz jedna na fyziku a druha na grafiku nemeli paru, tudiz zacali vymyslet neco co by se prihodilo k AGP grafice, jenze doba postoupila a tudiz je tato technologie temer zbytecna, uvidime co to prinese dal, ja tomu verim, ale spis to vidim tak ze to dopadne jako 3DFX
1.7.2006 18:58:07   82.100.11.xxx 1419
no,možná jo,ale čim bys to živil?
19.6.2006 22:13:14   213.192.60.xxx 2215
Já nevím, nejsem v tom machr, ale myslím si, že vzhledem k ageii je tu určitá výhoda, v upgradu který je popsán v článku. Pokud mám desku s dvěma PCIE x16 sloty (i bez CF) tak upgrade karty z X1600 na X1900 s tím, že X1600 použiji na fyziku je docela reálná. Nehledě na názor že by se dala "šoupnout" i do PCIE x1 s mírnou úpravou. Zpomalení by v tomto případě asi nebylo tak hrozné. Se spotřebou bych taky nijak nestrašil Ageia na tom taky není moc dobře. A kdyby se vám to náhodou zdálo málo, tak je tu přeci ještě pořád možnost přetaktování, na což jste tady zapomněli. Ageia tu možnost nemá (zatím). Podle mě totiž fyzika bude fungovat jen díky jiným ovladačům. Prostě místo standartních catalystů použijete něco jiného ale pořád to bude normální X1000 se všemi možnostmi. Napájení a chlazení zajištěno. Možnost koupě lepšího chladiče, či dokonce bezvětrákového nebo vodního chlazení. To opět zatím ageia nemá. A co jsem zatím četl o větráčku tak je prý docela hlučný. Nevím, prostě zatím se mi to zdá jako lepší řešení. O NVidii zatím nemluvím, protože o jejím řešení jsem zatím vůbec nic nečetl. Jen to že něco chystá, ale žádné grafy nebo technická data. A navíc ATI má obrovskou výhodu v tom dynamic branchingu, který bude asi dost významnou zbraní.
21.6.2006 20:05:03   213.192.14.xxx 1616
Jen dotaz tak me nekamenujte. Neslo by na vypocet fyziky pouzit druhe jadro CPU?
22.7.2006 17:37:32   193.165.242.xxx 1312
i kdyz to neni uplne k tematu, diskuze se pohnula jinym smerem, takze nebudu tolik vedle
myslim ze otazka penez ma do toho taky dost co mluvit...
1x ageya + 1x nV 7900X2 (cca 7.000 + 16.000 = vsem dostacujici vykon za 24.000,-)
nebo
3x R X1900XTX (3x16.000,- = nikdo nevi jaky vykon za 48.000,-)
jeste nutno podotknout ze s ageyou staci deska co ma 1x16 PCIe + 1x PCI... tech je hodne a jsou levnejsi (dost lidi uz je ma doma) nez CF u ktere jeste prijdes o zaruku presmysdlanim slotu kam strcis 3ti kartu

pravda je, ze ageyu jsem testoval zatim jen na GhostRecon adwanced fighter...
... vysledek zni lehoulinky propad FPS (nicmene stale zustava dost na slusne hrani) a ale hra je opravdu super (co se efektu tyce ohen kour a spousta bordelu napr. u explozi)
22.7.2006 17:43:01   193.165.242.xxx 1212
oprava, myslel jsem samozrejme NX7950GX2 dual GPU
22.7.2006 18:09:10   193.165.242.xxx 1212
toto je vynipnuto z tohoto serveru, mozna to pomuze nez zacnete zacnete odhadovat co je nebo neni lepsi, protoze praxe zatim jaksi neni

"Abychom byli úplně objektivní, tak Ageia a její PhysX jsou pouze alternativou k dnes široce využívanému fyzikálnímu enginu HavokFX, který dokáže využít k výpočtům fyziky využít i stávající GPU grafických karet podporujících Shader Model 3.0 nebo také čistě softwarovou cestu. Samozřejmě je nutné podotknout, že se ani náhodou nemůže toto řešení měřit s výpočetním výkonem samotného procesoru pro akceleraci fyziky PhysX.
Jako lahůdku můžeme zmínit interní datovou propustnost akcelerátoru, která činí neuvěřitelné 2Tb/s. Vezměme v úvahu, že Radeony X1900 mají i přes 512-bitovou Ring-Bus sběrnici propustnost menší než 325 Gb/s.
Spotřeba karty BFG byla v při nezatíženém stavu rovných 20W a při plném zatížení přibližně 30W. Tyto hodnoty byly odečteny jako rozdíly mezi sestavou bez akcelerátoru a s ním v téže herní situaci v jediné hře (Ghost Recon 3), která PhysX podporuje a měl jsem ji k dispozici.
Samotný procesor PhysX je složen z 125 miliónů tranzistorů a zvládne spočítat 20 000 000 000 instrukcí za sekundu (20 GIPS). Tento výpočetní výkon se jeví jako sen, ale nemáme zatím důvod společnosti Ageia nevěřit. Pro ilustraci dodám, že takovýto výkon by s přehledem stačil ke spočítaní deformací osobního automobilu po čelní srážce s překážkou nebo roztříštění bezpečnostního skla na tisíce kousíčků tak, aby to ve výsledku vypadalo ve hře reálně."
26.7.2006 17:06:14   84.244.84.xxx 1110
mmch directx 10 podporu fyziky mit nebude...
alespon v dobe sveho vydani

http://www.cdr.cz/a/18104

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

121 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 50.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.