Hlavní stránka Hardware Grafické karty Extrémní overclocking - GeForce 7800GT
Extrémní overclocking - GeForce 7800GT
autor: Jiří Janžura , publikováno 27.2.2006
Seznam kapitol
1. MSI GeForce 7800GT
2. Modifikace napájení
3. Chlazení
4. Výsledky a závěr
Extrémní overclocking - GeForce 7800GT

V dnešním článku se podíváme na grafickou kartu GeForce 7800GT, která se nám za posledních pár měsíců přesunula z high-endového segmentu do cenově příznivějšího mainstreamu. K jakým výkonům se dá po úpravě napájení tato grafická karta přinutit se podíváme v dnešním návodu. Samozřejmá bude i úprava chlazení, jelikož standardní chladič GeForce 7800GT by při těchto pokusech jen stěží obstál.


Grafická karta MSI 7800GT byla testována v benchmarcích 3DMark03 a 3DMark05. Součástí testů je i odměřování teploty jádra pomocí programu Rivatuner 2.0 RC15.8 v závislosti na napětí.

Testovací sestava

  • Základní deska DFI Lanparty Ultra-D (Bios verze N4D702)

  • Procesor AMD Opteron 144@2700MHz (9x300, 1024kB L2 cache)

  • Paměťové moduly 2x512MB A-DATA DDR566 (2,5-3-3-7; 1T)

  • Grafická karta MSI 7800GT

  • Zdroj Enermax 425W Noisetaker

  • Pevný disk Hitachi 160 GB SATA II

  • Windows XP SP2 CZ

  • 3DMark03 build 360

  • 3DMark05 build 1.2.0

  • ForceWare 81.98

Výsledky

Na základním taktu (400 / 1000 MHz) dosáhla karta výsledku 15275 bodů v 3DMarku03 a 7071 bodů v 3DMarku05, po standardním přetaktování na hodnoty 460 / 1100 MHz bylo výsledné skóre 16675 bodů v 3DMarku03 a 7890 bodů v 3DMarku05. Následně bylo zvedáno napětí pro jádro i paměti vždy o 0,1V a byly zjišťovány maximální dosažitelné takty až na maximální hodnotu 580 / 1300 MHz při napětích 1,8 / 2,35V. Více v následující tabulce...

Grafické jádroPaměti
[V][MHz][°C][V][MHz]
1,4040031 / 692,051000
1,4046031 / 732,051100
1,5048031 / 792,151140
1,60500332,251200
1,70530352,351300
1,80555372,351300
1,80580372,351300

Pozn. Červeně psané teploty označují výsledek dosažený původním chladičem.

Pro paměti byla frekvence 1300MHz skutečné maximum a nebyly schopné pracovat ani při napětí vyšším než 2,5V nad tuto hodnotu. Všechny testy byli prováděny s původním nastavením GDC=40MHz. Při závěrečném testu s napětím 1,8V byla snaha snížit GDC na tak nízkou hodnotu, aby shader a ROP oblasti jádra běželi na frekvenci 594MHz (22x27), bohužel na této hodnotě nebylo možné ani provést interní test frekvence ovladači. Výsledná nejvyšší hodnota je tedy 580MHz pro základní takt, 620MHz pro geometrickou oblast a 567MHz pro shader a ROP oblast.

Výsledky z obou 3DMarků jsou uvedeny v následujících grafech společně s odpovídajícími frekvencemi jádra a pamětí, kde červené sloupce znamenají upravované napájení a modré bez úprav. Dosažené výsledky ne zcela přesně odpovídají výkonu karty, protože byla vzhledem k layoutu základní desky a chlazení na čipsetu testována v zapojení PCIe 8x.

Extrémní overclocking - GeForce 7800GT

Extrémní overclocking - GeForce 7800GT

Závěr

Díky úpravě napájení bylo dosaženo maximální základní frekvence 580MHz jádra a 1300MHz na pamětech. Navýšení oproti standardnímu přetaktování je 180MHz pro jádro a 200MHz pro paměti. Odpovídajícím způsobem se změnil výkon grafické karty, kdy byl v 3DMarku03 nárůst 2900 bodů a v 3DMarku05 navýšení o 1549 bodů. Pokud bych měl hodnotit přínos úpravy zhledem k dosaženému výkonu a okolnostem jako ztráta záruky, tak bych doporučoval pouze úpravu napájení v biosu a případné "doladění" hodnoty GDC.



Tagy: Extreme overclocking - GeForce 7800GT  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
27.2.2006 10:01:42   62.77.121.xxx 2642
Peknej clanek.Ale nepochopil sem 1 vec.Autor tam pise,abych si zalohoval starej BIOS to chapu.Ale potom tam pise abysme nahrali upravenej bios,ale nenapsal kde ho mame vzit.kde teda ten upravenej bios vezmu?Taky byme zajimalo jestli tendle postup funguje i na GF 7800GTX diky.
27.2.2006 10:59:41   86.49.39.xxx 2725
upraveny bios ziskate zmenou stavajiciho, ktery si zalohujete

upravu provedete bud v NiBitoru a nebo zdatnejsi jedinci v hex editoru
27.2.2006 11:01:26   147.32.108.xxx 2525
starý bios bys měl uchovat pro případ nestability nového, upravenej bios získáš buď ze stránek, které se tím zabývají, nebo úpravou původního biosu Nibitorem, případně jiného originálního biosu jiného výrobce..
27.2.2006 11:11:03   62.77.121.xxx 2927
Hmm tak to sem v hajzlu.Na zmenu BIOSU vlastorucne si netroufam Nevis jestli se nedaj sehnat uz upraveny BIOSY?Mam GF 7800GTX od LEADTEKU.Kdyztak sem hodte LINK na ty Upraveny BIOSY.DIKY!
27.2.2006 11:26:48   86.49.39.xxx 2726
Jedinou upravu, ktera ma prinos v biosu pro 7800GTX je zmena GDC a casovani pameti. Bohuzel tyto hodnoty se musi nastavit karte primo "na telo", protoze kazda karta ma trochu jiny OC potencial.
27.2.2006 11:48:16   62.77.121.xxx 2626
Takze jestli to dobre chapu,tak tendle clanek neplati pro GF7800gtx?Ja sem chtel jen zvysit napeti pomoci toho programku na 1.5v a ktomu dat mensi GDC
27.2.2006 11:54:27   147.32.108.xxx 2526
platí to pro celou "moderní" rodinu GeForce (6600 - 7800), takže i pro 7800GTX.
27.2.2006 11:34:11   147.32.108.xxx 2627
pokud hledáš rovnou upravené biosy všeho druhu, hledej na fóru xtremesystems.org .. tam se najde všechno ;-)
27.2.2006 12:07:08   62.77.121.xxx 2626
Tak sem si tam nasel uz upravenej BIOSa zajima me jestli neexistuje nakej program,kterej dokaze nahrat novej BIOS primo ve WINDOWS?Nechci delat v dosu kde sem delal naposled na zakladce a uz si to vubec nepamatuju
27.2.2006 12:55:35   147.32.108.xxx 2626
pro ATI existuje, pro nVidii nevím (některé firmy, tuším MSI, dodává v softwarovém balíku program na flash biosu na desce i na grafice přímo z win).. Co se DOSu týče - nezbývá než říct - přečti si readme :-) Jinak na tom nic není - můžeš si třeba vytvořit batch soubor, takže se ti celá práce v DOSu, když v něm neumíš, smrskne na 1 příkaz :-) Když jsme tak u toho - nezkoušel někdo, co tyhle flash programy udělají v emulátoru DOSu? (dosbox) :-) To jsem ještě nezkoušel :-D
3.3.2006 10:40:04   81.19.47.xxx 2727
Pokud ten emulator spustis ve WinXP, tak nic. Ty by ten emulator mely sestrelit ve chvili, kdyz se pokusi sahnout na hardware. Ale w98 by to jit mohlo, ty programy nehlidaj.
28.2.2006 12:18:03   82.142.99.xxx 4329
Upravit bios v nibitoru zvladne i zena v domacnosti.
27.2.2006 10:22:02   88.100.133.xxx 3126
Moc pěkný článek. Jen si v titulku stránky opravte větu jejíž logika mi nějak uniká "Samozřejmá bude i úprava napájení, jelikož standardní chladič GeForce 7800GT by při těchto pokusech jen stěží obstál."
27.2.2006 10:29:22   81.19.46.xxx 2627
Autor se zřejmě spletl. Řekl bych, že tam má být "chlazení"!
Stačí jen trošku přemýšlet.
27.2.2006 11:00:18   86.49.39.xxx 2625
ano, mate pravdu, uvod opravim

dekuji za upozorneni
27.2.2006 10:44:01   80.95.113.xxx 2626
Mě se nějak nezdaj ty teploty,mám to chápat tak,že po nasazení vodníka se teplota snížila o 40-50 stupňů? Já mam vodníka na 6600GT,a teplotky jsou vice mene podobny jako se stock chladicem. Ale nemám na vodníku větráky z důvodu ticha.
27.2.2006 10:59:57   147.32.108.xxx 2926
čti pozorně - autor použil kýbl studené vody -> teplota bude výrazně nižší než v zaběhnutém uzavřeném okruhu...
28.2.2006 13:20:20   194.160.130.xxx 2828
Ty pocuvaj mne 6600GT pecie 1 kvadriliardu
stupňov je to normálne ? Uz som musel vykrojiť 3 pipky co zakapali a teraz mi to dava v 3D Mark 2960 len 500 000 bodov... trochu málo nie? ale ide viac nataktovať(niečo cez 1 THz jadro a mem. 1950 YHz)
1.3.2006 12:18:24   62.177.65.xxx 2625
Mlceti zlato ;).
27.2.2006 12:30:28   213.194.254.xxx 2725
dobrej článek.mám 6600 gt,taky taktlou+zvednuté napětí,chladím vodou a nedostanu se výš,než 40 stupnů,máš toho vodníka nějakého přihřátého... :-)
27.2.2006 12:55:54   80.95.113.xxx 2626
Předpokládám,že toho svýho vodníka chladíš větroněma,já ho chladím pouze pasivně,tak proto ty vyšší teploty,jinak 40st. je hezký.
27.2.2006 15:12:29   82.119.109.xxx 2626
Taky je dost mozne ze se ti ta karta "prohnula" a blok nesedi uplne dobre. a co znamena se stock chladicem u me to znamenalo 95-105 stupnu tohle bych s vodnikem asi mit nechtel ;)
27.2.2006 20:10:19   147.32.108.xxx 2526
proč ne? stačí vyvést okruh ven, přistavit hrnec a můžeš si v tom vařit vajíčka a ohřívat čaj :-D
27.2.2006 16:39:51   213.194.254.xxx 2626
jo,větroně mám 3ks 80mm + 2ks 120 mm ,ale mám tam udělanou plynulou regulaci otáček,takže když nehraju,stáhnu je na minimum a neslyším je....,ale když potřebuju,udělám v bedně pořádný průvan :-),přece jen-není to jenom o procáku a grafice,ale i disky a ramky potřebujou čerstvý vzduch...
27.2.2006 14:51:46   87.197.127.xxx 2728
nemohla by sa sem davat fotka ako to vyzera uz ked je to tam priletovane...dik
27.2.2006 14:59:03   85.70.229.xxx 2626
Chtel bych se zeptat jestli autor by nechtel prijet napr. v budoucnu ke mne domu a nataktovat mi grafarnu
27.2.2006 15:11:34   147.32.108.xxx 2632
:-) co je těžkého na připájení pár drátků a posunutí posuvníků v rivatuneru? :-)
27.2.2006 18:13:21   62.209.217.xxx 2726
no já bych ztrátu záruky holt nezkoušel, jinak v pohodě, tata umí pájet, já ne...

a jsem rád, že to jde i softwarově solidně zvednout ;)
27.2.2006 19:24:13   147.32.108.xxx 2626
no, dá se to udělat i méně drastickým způsobem, než pájením - vodivý lak nebo měděná samolepka ti zajistí jednoduché odebrání modu bez jakýchkoli stop :-) Ale neni to tak precizní a stabilní jako klasická metoda pájka+cín...
28.2.2006 06:21:47   62.209.217.xxx 2626
ale to co se tam připájí má nějakej odpor ne?

jinak asi za 2 měsíce půjdu do vodního chlazení - základny od Zalmana a pumpa ponorná od Eheimu

btw nedá se v drogerii koupit nějakej antikorozní přípravek ve velkým? (: případně kterej...
28.2.2006 08:53:54   147.32.108.xxx 2524
no ten odpor (trimr) ti tam zůstane, akorát nebude připájen přímo k odporu na kartě :-) Já dávam jako antikorozní přípravek do vody trochu glacidetu (kapalina do ostřikovačů).
27.2.2006 16:18:43   83.240.1.xxx 2632
No myslím,že tohle by na mě byl moc složitý proces:-)Ale jinak si myslím,že užitečný článek pro lidi co o tom něco ví,nebo mají zájem vědět...a ctějí uskutečnit:-)Ted momenttálně řeším problém co koupit.Mám XP 2200+ má smysl do takovýho procáku(víc taktovat už nejde kvůli desce)Montovat kartu x1600Pro?Nebo sem ještě uvažoval bud GF6600(?) nebo už rovnou 6600GT.Hodně lidí,mi řeklo vzhledem k procesuru max 6600 a přetaktovat... Ted další otázka 128 nebo 256 mb na paměti?:o)Někdo říká,že 256 u těchto karet je zbytečnost.Co myslíte?...Jinak sorry za spamování diskuse.Čekám,že to smažete:-D
27.2.2006 20:18:40   217.118.106.xxx 3227
XP2200+ zvládne aj podstatne lepšiu kartu ako 6600, napr. 6600 GT určite. Skladám PC-čka a môžem porovnávať so Sempronmi s jadrom Palermo, veľký rozdiel tam nie je. Ja mám pretaktovaný Barton 2500+ a 6600GT, F.E.A.R. v pohode (na 800 x 600 a stredné nastavenie efektov). Dokonca je to hratelne na frekvencii CPU 1500 MHz. Chce to ale 1 GB RAM.
28.2.2006 11:44:49   195.113.135.xxx 2627
800x300 na stredni detaily...Jenze 1600x1200 na full detaily je jiny pokoukani..a o tom ty hry dneska jsou, jinak jsme mohli zustat u 320x240 ve 256 barvach pixelova grafika prvniho Dooma....
28.2.2006 12:23:31   82.142.99.xxx 2625
no lol, ale ne kazdy je ochotny nebo schopny dat jen za graficky subsystem tolik penez co stoji ojete auto
28.2.2006 12:28:29   194.228.248.xxx 2625
Zkouším snížit větrák na 25% ve 2D, aby to tak nehučelo, ale žádná změna. Furt mi to jede na "default", čili naplno. Nefunguje ani ve 3D.
Netušíte někdo proč to nejde? Používám RivaTuner; MSI 7800GT.
Díky moc
28.2.2006 13:11:48   194.160.130.xxx 4326
Pocujte kde som sa to dostal ? Do bryndziarne? Potrebujem 100 g bryndze... a kto to kurva jen ten GeForce... predávač?
28.2.2006 14:16:50   195.113.146.xxx 2626
Nezkousel jste nekdo odemknout hardwarove (vodivym spojenim) ty 4 vyple pipky. Minuly rok tu byl clanek o odemykani pipek na kartach ATI.
Mohl by mi nekdo z PCT poradit?
28.2.2006 15:03:59   62.4.97.xxx 2629
Nemá někdo odhad jak dlouho mi ještě g6800gt vydrží na skoro nejvyšší detaily samozřejmě ve vysokých rozlišeních.
28.2.2006 17:06:11   82.142.99.xxx 2926
tak pred pul rokem, cili nez vysel FEAR a COD2
28.2.2006 17:15:23   62.4.97.xxx 2632
No to mi neřikej žě karty jako 7800gt jsou o tak strašně moc rychlejší a s tím fearem máš pravdu ale COD2 hraju v 1280/1024 na max detaily bez AA a v pohodě mám 6800gt taktlou 410/1115 a P4 3,2 1GB RAM.
1.3.2006 21:38:22   213.215.81.xxx 2526
Neviete niekto ci da cez bios zmenit aj napajanie na MSI 6600GT? Nechcem to skusat kablikmi a tak lebo nie som moc zrucny technik :-) Navod mi poslite na mail ak to tu niekto bude vediet. Alebo staci link na nejaku stranku THX
5.3.2006 09:52:52   62.245.72.xxx 2626
kdo hleda najde...
http://www.pctuning.cz/index.php?option=com_content&task=view&i d=5738&Itemid=44
2.3.2006 16:34:27   194.228.96.xxx 2525
jak velky je vykonovy rozdil u graficke karty pri pouziti 128 proti 256MB RAM, kdyz jsou nastaveni a podminky jinak stejne? Diky.
2.3.2006 17:24:32   62.4.97.xxx 2626
Více paměti na gr.kartě se projeví hlavně ve vysokých rozlišěních nebo při zapnutí AA nebo AF.Záleží jakou kartu máte na mysli v low-endu je 256 mb zbytečné ve vyšších kategoriích je 256mb výhoda.
3.3.2006 10:57:39   212.67.71.xxx 2628
Dobry den, potreboval bych poradit z jakeho duvodu u teto karty MSI 7800GT nejde u her jako Battlefield 2, RollerCoaster Tycoon 3 zvednout rozliseni nad 1024 × 768. U vsech ostatnich her problem nemam. Se svou mnohem starsi kartou R9600XT jsem bez problemu hral na 1280 × 1024. Monitor mam 17" LCD se stazenymi aktualnimi ovladaci, novy BIOS, new ovl. na kartu... proste klasika. Ale za ziveho boha nemohu prijit na to, proc to zde nejde. Hra mi proste nenabidne vyssi rozliseni. To co pisu plati ale pouze pro napojeni monitoru pres DVI kabel. Pokud ho zapojim do klasickeho analogoveho pres redukci, rozliseni jde bez problemu zvednout... Monitor mam HP 1730. Tusite nekdo prosim, jak na to vyzrat? Diky moc.
18.3.2006 21:02:01   83.240.1.xxx 2424
Nejak to nechapu. Zde i jinde jsou body v Marku03 v zakladu bez pretaktovani kolem 15 tisic bodu a ja mam v zakladu 4156! To prece neni mozny!? Mam P4 (630) 3GHz. 1 GB Ram DDR2-667, Gigabyte GA-81955X Pro a grafickou kartu presne z tohoto testu. Sakra kde je problem?
19.3.2006 11:40:57   83.240.1.xxx 2324
Vyreseno:
V nastaveni graficke karty "Vykonnost a a kvalita" jsem musel vybrat profil 3DMark03. Nejak jsem predpokladal ze si to dela ovladac sam, podle toho jestli jde profil priradil ke spustene aplikaci. Chybama se clovek uci

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

229 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 110.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.