Hlavní stránka Hardware Grafické karty Radeony X800GTO(2) vs. GeForce 6800GS
Radeony X800GTO(2) vs. GeForce 6800GS
autor: Štefek Petr , publikováno 13.2.2006
Radeony X800GTO(2) vs. GeForce 6800GS

V minulém díle jsme se podívali na výkony Radeonu X1600XT, které příliš nepřesvědčily ve srovnání se svou současnou konkurencí GeForce 6800GS či GeForce 6600GT. V dnešním článku doplníme výsledky z předchozího testu 3 Radeonu X1600XT, které porovnáme s oblíbenou kartou Radeon X800GTO2 a GeForce 6800GS. Zároveň tak rozstřihneme dilema mezi Radeonem X800GTO2 a GeForce 6800GS.


V minulém díle jsme se podívali na výkony Radeonu X1600XT, které příliš nepřesvědčily ve srovnání se svou současnou konkurencí GeForce 6800GS či GeForce 6600GT. Dokud se ceny GeForce 6800GS pohybovaly kolem hranice 7 tisíc korun, tak se kartám Radeon X1600XT vegetovalo na mainstreamovém trhu poměrně dobře, neboť i výkonově zapadly přesně mezi levnější GeForce 6600GT a dražší GeForce 6800GS. Dnes je situace o něco obtížnější, neboť se společnost Gigabyte rozhodla, že pořádně zatopí svým konkurentů a vydá svou variaci GeForce 6800GS pouze se základním vybavením a bezkonkurenční cenou (kolem 5500 s DPH) a na to zákazníci z českých luhů a hájů slyší velmi dobře. Bohužel pro Gigabyte není karta dostupná v dostatečném množství, což je způsobeno pravděpodobně tím, že společnost má priority jinde než české republice.

V dnešním článku doplníme výsledky z předchozího testu 3 Radeonu X1600XT, které porovnáme s oblíbenou kartou Radeon X800GTO2 a GeForce 6800GS. O druhé jmenované kartě toho víme již poměrně dost, takže se s klidem obrátíme k té první. Radeon X800GTO2 je výhradní záležitostí společnosti Sapphire, která využila dodýchávajících čipů R480, které jsme měli tu čest poznat v high-endových kartách minulé generace Radeon X850. Sapphire se rozhodl, že v konkurenčním prostředí přitopí a vyjde vstříc všem overclockerů a těm, kteří hledí na velmi dobrý poměr ceny ku výkonu. Bez nadsázky můžeme říci, že tato karta představuje podtaktovaný Radeon X850XT, což znamená 16 aktivních pixel pipelines a 6 vertex shaderů.

R480 (130nm) v plném nasazení velmi potrápí i modernější čip NV42 (110nm), který díky 12 pixel pipelines  nemůže ve většině her starší R480. Samozřejmě výjimka vyvrací pravidlo, čímž chci říci, že i NV42 s menším počtem pixel pipelines a podporou Shader Modelu 3.0 může v nejnovějších hrách srovnat s R480 krok nebo jej dokonce překonat. Uživatel si tedy musí vybrat, zda se přikloní ke staršímu čipu s větším počtem pixel pipelines, či k novějšímu s počtem menším. K rozhodování vám snad pomohou grafy, kde najdete výsledky přetaktovaných i nepřetaktovaných karet.

V následující tabulce vidíme porovnání parametrů grafických karet, ale sluší se upozornit na rozdíl mezi klasickými kartami Radeon X800GTO a GTO2. Právě model označením GTO2 je tou správnou cestou pokud chcete kartu společnosti ATi, neboť narozdíl od modelů GTO (bez 2) má aktivních všech 16 pixel pipelines a navíc máte jistotu, že na kartě tiká čip R480, který jde velmi dobře taktovat ze základních frekvencí určených pro Radeon X800GTO2. Radeony X800GTO mají v naprosté většině čip R430, který je sice vyráběn 110nm výrobním procesem (narozdíl od 130nm u R480), ale nepřetaktujete ho o více než 50-60MHz!!!Další nevýhodou Radeonu X800GTO je pouze 12 aktivních pixel pipelines!!!Jaký vliv mají výše zmiňované skutečnosti na výkon v dnešních hrách vysledujete z grafů v dalších kapitolách.

Radeony X800GTO(2) vs. GeForce 6800GS



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
425 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 204.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.