Hlavní stránka Hardware Grafické karty Radeon RX 6700 XT v testu: adekvátní odpověď od AMD
Radeon RX 6700 XT v testu: adekvátní odpověď od AMD
autor: Adam Vágner , publikováno 17.3.2021
Radeon RX 6700 XT v testu: adekvátní odpověď od AMD

AMD dnes uvádí na trh nový model grafických karet, první který využívá i nový grafický čip Navi 22 určený pro karty vyšší střední třídy. Nabídne slušný výkon pro rozlišení nižší než 4K, nadstandardních 12 GB paměti a v referenčním provedení i celkem příznivé provozní vlastnosti. Výkonem mírně překonává RTX 3060 Ti, doporučenou cenou taktéž.


Radeon RX 6700 XT je první kartou s architekturou RDNA2 postavenou na menším čipu Navi 22. Detaily k architektuře RDNA 2 a nové funkce jsme si probrali loni v říjnu při jejím představení. Ve stručnosti jen připomenu klíčové novinky – jde o první architekturu AMD s plnou podporou DirectX 12 Ultimate včetně akcelerace ray tracingu, nabízí technologii Smart Access Memory, což je využití resizeable BAR u PCIe pro efektivnější přenosy dat mezi procesorem a pamětí počítače a pamětí grafické karty, dále velkou infinity cache, díky níž si karty vystačí i s užší paměťovou sběrnicí a nižší propustností pamětí, a balík technologií AMD FidelityFX s efekty optimalizovanými pro architekturu Radeon (CAS, Radeon Image Sharpening a další).

 

Radeon RX 6700 XT v testu: adekvátní odpověď od AMD

4K 

 

Významného vylepšení dostane technologie Radeon Boost. V první generaci využívala nedokonalosti lidského zraku, který během pohybu nevnímá tolik detailů, a při prudších pohybech myši dynamicky snižovala rozlišení obrazu. Díky tomu rostla snímková frekvence, jenže se měnilo rozlišení celé scény, a tak zatímco na rozmazaných zdech nebo na zemi jste si za běhu ztráty detailů skutečně nevšimli, na vaší postavě nebo na zbrani připíchnuté před kameru doprostřed obrazu už bylo znát, že se tři čtvrtiny pixelů vytratily.

Řešit by to měla inovace v podobě technologie Boost VRS, která využívá novinku z DirectX 12 Ultimate – variable rate shading (VRS), tedy proměnlivou míru stínování. S ní už je možné určit, které části obrazu se mají renderovat ve vyšší a které části v nižší kvalitě. Takto by měla vypadat implementace v Borderlands 3.

Radeon RX 6700 XT v testu: adekvátní odpověď od AMD

Střed obrazu, na který se zrak soustředí, je nadále vykreslovaný v plné kvalitě a dále od něj kvalita renderingu klesá. Vůbec nejlepší by ale bylo, kdyby statické objekty ve scéně (v tomto případě třeba zbraň) zůstaly s plným rozlišením a kvalita klesala jen u těch, co se rychle pohybují.

A další novinkou, která stojí za zmínku, je podpora HDMI 2.1 VRR, tedy variabilní obnovovací snímkové frekvence implementované ve standardu HDMI. HDMI 2.1 je ale zajímavé hlavně kvůli tomu, že se s ním dá i u 4K dostat na 120 Hz. To zvládají i karty Nvidia, u AMD se k tomu ale přidává i podpora variabilní snímkové u levných monitorů s FreeSync, které mají pouze HDMI a chybí jim DisplayPort.

Na 4K málo, na 1080p moc

RX 6700 XT do té nepříliš šťastné kategorie karet, které mají na většinu současných her zbytečně mnoho výkonu na stále nejpoužívanější rozlišení 1080p, ale málo výkonu na rozlišení 4K, a proto je AMD i Nvidia prezentují jako řešení pro hraní v rozlišení 1440p.

V tomto kontextu dává smysl osazených 12 GB paměti. O něco horší je to s tím výkonem. Aspoň moderní herní monitory s 1440p nadšenější hráči totiž často pořizují nejen proto, že mají vyšší rozlišení, ale hlavně kvůli tomu, že nabízejí vyšší obnovovací frekvence než 4K.

U ultraširokoúhlých monitorů s rozlišením 3840 × 1440 bodů je ale rendering už při obnovovacích frekvencích 100 Hz a vyšších výpočetně náročnější než 4K při 60 Hz, takže moc nedává smysl na něj doporučovat slabší kartu než na 4K. A náročnější je i rozlišení 2560 × 1440 bodů na 144 Hz, ale při nižších obnovovacích frekvencích už mohou být karty z této kategorie zajímavé.

První karta s Navi 22

Radeon RX 6700 XT v testu: adekvátní odpověď od AMD

Nový čip Navi 22 má s 336 mm² větší plochu než jeho předchůdce u RX 5700 XT s 251 mm². A ještě víc než plocha narostl počet tranzistorů z 10,3 na 17,2 miliardy. Počet stream procesorů zůstal stejný jako u RX 5700 XT, stejně tak i počet rasterizačních jednotek, výrazně klesla propustnost pamětí (tu ale kompenzuje Infinity Cache), zato výrazně stoupl pracovní takt. A mírně, jenom v řádu jednotek wattů, stoupla spotřeba.

Radeon RX 6700 XT v testu: adekvátní odpověď od AMD

Radeon RX 6700 XT v testu: adekvátní odpověď od AMD

AMD Radeon RX 6700 XT

Karta od AMD má referenční takty. Základní takt grafického čipu je 2 321 MHz, typický herní takt by měl být kolem 2 424 MHz a horní takt s boost 2 581 MHz (diagnostika v GPU-Z ale detekuje základní takt 1 587 MHz a takt s boost až 2 674 MHz).

V praxi byl nakonec v průměru blízko taktům udávaným ve specifikacích ale konkrétní průběhy taktů najdete v kapitolách s testy boost. Paměti běží na 16 Gb/s. V ovládacím panelu Radeon Software můžete ještě přepnout na tišší profil, který ale sníží otáčky ventilátorů jen mírně, testoval jsem s předvoleným nastavením Vyvážený.

Radeon RX 6700 XT v testu: adekvátní odpověď od AMD

Monitoring v GPU-Z 2.38.0 toho ukazuje nezvykle málo a ani z BIOSu toho mnoho nevyčte..

Radeon RX 6700 XT v testu: adekvátní odpověď od AMD

Radeon RX 6700 XT v testu: adekvátní odpověď od AMDRadeon RX 6700 XT v testu: adekvátní odpověď od AMDRadeon RX 6700 XT v testu: adekvátní odpověď od AMDRadeon RX 6700 XT v testu: adekvátní odpověď od AMDRadeon RX 6700 XT v testu: adekvátní odpověď od AMD

 



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
51 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 20.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.