Hlavní stránka Hardware Grafické karty Test 3 grafických karet Radeon X1600XT 256MB
Test 3 grafických karet Radeon X1600XT 256MB
autor: Štefek Petr , publikováno 18.1.2006
Test 3 grafických karet Radeon X1600XT 256MB

V prvním díle testu mainstreamových grafických karet se zaměříme na karty Radeon X1600XT, které představují současnou nabídku společnosti ATi pro hlavní prodejní proud a měly by konkurovat kartám nVidia GeForce 6800XT či GeForce 6800GS. V dalších dílech si otestujeme Radeony X800GTO a GeForce 6800GS a zhodnotíme celkovou situaci na trhu. 


Test 3 grafických karet Radeon X1600XT 256MB

Radeon X1600XT je zástupcem nové generace grafických karet ATi určené pro mainstream (hlavní proud) a nahrazuje v podstatě modely Radeon X700XT/Pro nebo Radeon X800GT, které se již nevyrábějí. Radeon X700XT byl v našich končinách nedostupný nebo úplně předražený a měl představovat konkurenci pro GeForce 6600GT. Levnější Radeon X700Pro k dostání ještě v některých obchodech je, ale jeho cena a výkon směřuje směrem k low-endu. Poslední Radeon X800GT byl do příchodu Radeonu X800GTO kartou velmi opěvovanou, ale dnes k jeho koupi už moc důvodů není, leda by chtěl případný zájemce opravdu ušetřit nebo počítá s aktivací zbývajících piplines a přetaktováním.

Základ Radeonu X1600XT tvoří čip RV530, který je odvozen od přicházejícího jádra R580 určeného pro absolutní high-end. To je samo o sobě velmi povzbudivé, ale společnost ATi se rozhodla (pravděpodobně to kvůli architektuře jádra ani nebylo možné vyřešit jinak), že jádru RV530 dá do vínku jednu trojici pixelových "quad" procesorů, kde každý z nich obsahuje 4 pixel shadery a pro ilustraci to lze považovat za ekvivalent 12 pixel pipelines známých z tradičních architektur, které jsme měli šanci poznat v kartách starších generací ATi (R4xx) a nVidia (NV4x). Bohužel má vše háček, který se skrývá  v pouhých 4 texturovacích jednotkách a 4 RBE (ekvivalent ROP).

Současné hry nepotřebují příliš výkon v oblasti texturování, takže Ati usoudilo, že pro mainstream budou 4 texturovací jednotky stačit. Zakopaný pes by se teoreticky mohl skrývat také ve 4 RBE (Render Back End), jejichž počet by mohl nepříznivě ovlivnit výkon při zapnutém vyhlazování. V praxi se ovšem ukazuje, že menší počet RBE Radeonu X1600XT příliš neškodí.

Test 3 grafických karet Radeon X1600XT 256MB

ATi stanovila frekvence Radeonu X1600XT na 590MHz pro jádro a 1380MHz pro paměti, což jsou na první pohled takty úctyhodné, ale bohužel teoretické parametry karty jsou trošku omezeny výše uvedenými skutečnostmi a také 128-bitovou šířkou paměťové sběrnice. Tento handicap Radeon X1600XT dohání vysokým taktem pamětí, které mají v naprosté většině časování 1.2ns.

Na detailech z 3DMarku 05 se můžeme přesvědčit, že Radeon X1600XT má ve srovnání s Radeonem X800GTO mnohem rychlejší pixel shadery a také překvapující výkon vertex shaderů, kde bez problémů porazí GeForce 6800GS i Radeon X800GTO2. Herní testy má rovněž nejlepší ze všech 4 porovnávaných karet. Bohužel handicap v podobě 4TMU se neblaze podepsal na fill-rate při single i multi-texturingu.

Test 3 grafických karet Radeon X1600XT 256MB
Test 3 grafických karet Radeon X1600XT 256MB
Radeon X1600XT
GeForce 6800GS
Test 3 grafických karet Radeon X1600XT 256MB
Test 3 grafických karet Radeon X1600XT 256MB
Radeon X800GTO2
Radeon X800GTO

Test 3 grafických karet Radeon X1600XT 256MB

V následující tabulce jsou porovnány teoretické paramatery obou hlavních soupeřů Radeonu X1600XT, což znamená přítomnost Radeonu X800GTO a GeForce 6800GS.

Test 3 grafických karet Radeon X1600XT 256MB



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
264 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 128Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.