Hlavní stránka Hardware Grafické karty Ray tracing „zdarma“ pro Pascal je venku, stahujte ovladače
Ray tracing „zdarma“ pro Pascal je venku, stahujte ovladače
autor: Adam Vágner , publikováno 11.4.2019
Ray tracing „zdarma“ pro Pascal je venku, stahujte ovladače

Před několika týdny Nvidia oznámila, že hodlá přidat podporu pro DirectX Raytracing i pro grafické karty bez RT Cores. Podporu dostanou nové GTX 1660, GTX 1660 Ti i GeForce s architekturou Pascal. Dnes ovladače oficiálně vycházejí, takže se i majitelé GeForce GTX 10 mohou pustit do experimentování s ray tracingem.


Odrazy

U odrazů se ray tracing využívá.  Z pohledu pozorovatele se vyšle paprsek, který se odrazí od pozorovaného povrchu a sleduje se dokud nenarazí na další překážku, od které pak pozorovaný povrch „zdědí“ barvu.

Na ilustračním obrázku je snímek z Battlefield V. Na něm si ukážeme ještě jednu z optimalizací, kterou Battlefield V doznal. U každého povrchu není zapotřebí zjišťovat odrazy v maximální kvalitě. U hladších lesklých povrchů stačí méně paprsků než u hrubých složitěji tvarovaných povrchů, od kterých se paprsky odrážejí v různých směrech (což pak vyžaduje prohledávání větší části scény).

Ray tracing „zdarma“ pro Pascal je venku, stahujte ovladače

V první verzi Battlefield V měl zapnutý ray tracing výrazně větší dopad na výkon, protože se paprsky odrážely od všech objektů na scéně. Při optimalizaci se vývojáři zaměřili na to, na kterých materiálech ray tracing využijí. U povrchů, které nic neodrážejí, jej není potřeba počítat a lze je z výpočtu vynechat. Výsledkem těchto optimalizací je jakási mapa, na jejímž základě se rozhoduje, kolik paprsků se bude v jaké části scény od objektů odrážet.

Ray tracing „zdarma“ pro Pascal je venku, stahujte ovladače

V oblastech zvýrazněných červeně jich je nejvíce, u žlutých méně, v modrých ještě méně a bílá jsou zdi budovy, které mají nízkou odrazivost, a tak u nich není zapotřebí odrazy počítat vůbec.

V následujícím grafu vidíte výsledky aktuální a předchozí generace grafik. Zatím je to sice jenom měření od Nvidie, takže čísla mohou být lehce přikrášlená, ale nám nejde ani tak o absolutní hodnoty, jako spíš o porovnání výkonu mezi jednotlivými kartami.

Jde o jedno z nastavení, ve kterém lze použít DLSS, takže některé z pruhů jsou dvoubarevné – světle zelené jsou hodnoty v rozlišení bez DLSS, tmavě zelený je pak nárůst výkonu s DLSS.

Ray tracing „zdarma“ pro Pascal je venku, stahujte ovladače

Za zmínku stojí ještě výsledky GTX 1660 a GTX 1660 Ti ve srovnání s Pascaly – levnější model je na úrovni GTX 1070 a dražší na úrovni GTX 1080. A to i přes absenci RT Cores. Důvodem jsou optimalizace u Turingu, díky kterým umí vykonávat souběžně některé výpočty, které musely u Pascalu probíhat postupně – řešili jsme to v minulém článku věnovaném DXR na Pascalech. A ještě zdůrazním, že jde o rozlišení 2560 × 1440 bodů, takže v 1920 × 1080 by to mělo být o něco hratelnější.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
37 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 12.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.