Hlavní stránka Hardware Grafické karty GeForce 6500 - méně výkonu, více marketingu
GeForce 6500 - méně výkonu, více marketingu
autor: Štefek Petr , publikováno 2.11.2005

Poslední dobou se hlavní výrobci grafických čipů ATi a nVidia rozhodli, že budou uživatele trýznit bezpočtem různých variací karet založených na jejich čipech. Prim v této maškarádě zatím hrála ATi s absolutně největším množstvím různých "pod-" a "nad-" typů. Nvidia nechtěla zůstat pozadu, a proto se rozhodla, že do světa vypustí kartu GeForce 6500. Co tento typ představuje a hlavně jak je silný se už podíváme v samotné recenzi.


Základ celého problému je nastíněn již v úvodu článku. V dnešní době je pro většinu uživatelů skutečně problém vyznat se v různých modelech grafických karet (především v low-endu), protože obě společnosti vybavily své modely množstvím označením, které toho samy o sobě moc neřeknou a pokud ano, tak se stává, že samotné označení neodpovídá možnostem a výkonu karty.

Podívejme se tedy, co bychom čekali od GeForce 6500. Logicky by podle názvu měla spadat výkonem mezi GeForce 6200 a GeForce 6600, které se liší navzájem počtem pixel pipelines. Bohužel tomu tak není a dovedu si představit nejednoho nešťastného majitele nové karty, který byl přesvědčen, že kupuje kartu výkonnější než GeForce 6200.  Není tomu tak, protože nová GeForce 6500 má blíže k GeForce 6200 s technologií TurboCache, což není nic jiného než sdílení systémové paměti grafickou kartou. Tato technologie je na low-endových kartách uplatňována hlavně kvůli snížení nákladů na výrobu.

GeForce 6500 - méně výkonu, více marketingu

Výrobní náklady jedné karty jsou totiž převážně určeny velikostí a typem použité paměti. Karty s technologií TurboCache (u ATi HyperMemory) jsou tedy méně nákladné, protože mají od 16 do 64MB integrované paměti na samotné kartě a zbytek obstará systémová paměť. Těmto kartám jsme věnovali samostatnou recenzi a pro herní nebo domácí počítače je opravdu nemohu doporučit, protože výsledným výkonem i ve starších hrách byste byli přinejmenším zklamáni. GeForce 6500 je někde na půl cesty mezi GeForce 6200 s technologií TurboCache a klasickou GeForce 6200.

Je velmi chvályhodné, že nVidia osadila kartu 128MB paměti DDR2 a zvýšila takt jádra na 400MHz, ale bohužel se už nějak zapomněla ve specifikacích zmínit, že karta je pouze 64-bitová respektive její přístup k pamětem. Tento fakt je pro výkon karty velmi určující, o čemž se přesvědčíme v samotných grafech.  Uváděná propustnost 13.44GB/s paměťového subsystému je slušně řečeno podvod, protože nVidia velmi kulantně sečetla propustnost paměťového subsystému samotné karty a propustnost paměti systémové zapojené v dual-channel (čili dva moduly DDR400 ve 128-bitovém módu). Sečteme si tedy propustnosti. Paměti karty na 666MHz při 64-bitovém přístupu mají cca  5.33GB/s a teď se pokusíme dopočítat kýženého výsledku 13.44GB/s. Pokud přičteme 6.4GB/s za dual-channel paměti například u Athlonu 64, tak se nedopočítáme. Pokud přičteme propustnost pamětí u Pentia 4 s DDR2 pamětmi, tak se již můžeme podle logiky nVidie dopočítat. Karta dokáže zároveň ukousnout 128MB s paměti systémové, což je nepříjemné zvláště pro low-endové počítače. V zásadě lze, ale označit takovéto počítání za zcela scestné a výkon karty je ovlivněn nejslabším článkem, což je v našem případě propustnost pamětí grafické karty.

V tabulce vidíme srovnání s ostatními kartami segmentu low-end. Zastoupeny nejsou karty GeForce 6600 a Radeon X1300Pro, které jsou výkonnostně poněkud jinde a balancují někde mezi low-nedem a mainstreamem. Do výkonnostního srovnání však zařazeny jsou, protože jejich cena je jen o několik stokorun vyšší než u GeForce 6500 a přesně ukáží, jestli se v tomto případě vyplatí šetřit.

Karta

Radeon X300Radeon X550GeForce 6500GeForce 6200
GPURV370RV370NV44NV43
Výrobní proces0.13 µm TSMC0.11 µm TSMC0.11 µm TSMC 0.11 µm TSMC
Technologie čipu256-bit256-bit256-bit256-bit
Počet transistorů75 milionů75 milionů75 milionů147 milionů
Paměťová sběrnice128-bit DDR-I128-bit DDR-I64-bit DDR-II128-bit DDR-I
Paměť128-256 MB128-256 MB128MB (256MB)128-256 MB
Takt čipu300 MHz400 MHz400MHz300 MHz
Takt pamětí200 MHz
(400 DDR)
250 MHz
(500 DDR)
666MHz275 MHz
(550 DDR)
Paměťová propustnost6.4 GB/s8.0 GB/s5.33 GB/s8.8 GB/s
Fill-rate (single-texturing)1200 Mpixel/s1600 Mpixel/s1600 Mpixel/s1200 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing)1200 Mtexel/s1600 Mtexel/s1600 Mtexel/s1200 Mtexel/s
Vertex Shader2233
Počet Pixel Pipelines4444 (8)
Počet TMU/pipeline1111
Vertex Shader verze2.02.03.03.0
Pixel Shader verze2.02.03.03.0
DirectX9.09.09.0 c9.0 c
AntiAliasingRG (2x, 4x) Sparse (6x) Temporal AARG (2x, 4x) Sparse (6x) Temporal AA2-4x RGMS
2x OGSS
2-4x RGMS
2x OGSS
AA specialityMultiSamplingMultiSamplingkombinace SS+MSkombinace SS+MS
Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz
Cena(přibližná) s DPH1900,-2200,-2350,-2500.-


 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
118 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 56.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.