Hlavní stránka Hardware Grafické karty F.E.A.R. a výkon grafických karet
F.E.A.R. a výkon grafických karet
autor: Štefek Petr , publikováno 25.10.2005
Seznam kapitol
1. F.E.A.R. - Kdo se třese strachy?
2. Grafické karty - High-End
3. Grafické karty - Mainstream
4. Závěr
F.E.A.R. a výkon grafických karet

Dlouho očekávaný projekt F.E.A.R je nejen relativně povedenou akční hrou typu "First Person Shooter", ale také je zatím asi nejnáročnější hrou na hardwarovou konfiguraci vašeho počítače, hravě totiž dokáže udělat z domnělých super výkonných grafických karet rozpálené "topinky". V dnešním článku se podíváme jak si vedou vybrané grafické karty a určíme si alespoň minimální doporučenou grafickou kartu.


Jak už napovídá nadpis této části článku, tak není zcela jasné, kdo má ze hry F.E.A.R větší strach. Jsou to komponenty všech počítačů či samotní hráči? Odpověď je zcela jednoduchá. Hra přichystá perné chvilky oběma skupinám, z nichž ta první se z tohoto šoku již těžko vzpamatuje. Hardware počítače bude vystaven velmi důkladnému "stress" testu, který bez milosti oddělí karty jejichž sláva již ztrácí na lesku a ty, které považujeme za současnou špičku.

F.E.A.R. a výkon grafických karet
F.E.A.R. a výkon grafických karet
F.E.A.R. a výkon grafických karet
F.E.A.R. a výkon grafických karet

Rozhodl jsem se z testovaní  zcela vypustit low-endový segment, protože ten ve hře F.E.A.R. nemá moc šancí přesvědčit o své způsobilosti pro tento typ moderních her. Testovat se tedy bude na zástupcích současného high-endu a mainstreamu, což představuje karty od nejnovějšího Radeonu X1800XT až po dnes už zdomácnělou GeForce 6600GT. Recenzi samotné hry necháme povolanějším lidem my se bez zdržování vrhneme na testy.

Testovací sestava a metodika

Testovací sestava se tentokráte sestává z trošku odlišných komponent, než bylo obyčejně zvykem. Základ tvoří deska DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR, která pomohla vymáčknout z procesoru AMD Opteron 144 slušných 2.8GHz, což je adekvátní současné špičce jedno-procesorového nebe, jímž je Athlon 64 FX-57 na téže frekvenci a jádře. Dále byla sestava doplněna o paměťové moduly Corsair XMS TwinX 3500LLPRO o velikosti 2x1GB. Paměti pracovaly na 400MHz při časování CL2 (2-2-2-5).

F.E.A.R. a výkon grafických karet

Metodika měření je poměrně snadná a zvládne ji snad úplně každý. Stačí si spustit samotnou hru F.E.A.R. a v jejím menu naleznete položku Test Settings, která vám umožní jakési preview výkonu při různých nastaveních. Verdikt vždy udává minimální, průměrné a maximální FPS, z čehož nás budou zajímat jen první dvě možnosti, které jsou zásadní pro samotné hraní. Pokud lze některé nastavení určit za ještě hratelné, tak by FPS nemělo spadnout pod hranici magických 25 snímků. Hra byla naměřena v přednastavených módech Maximum Detail, High Detail a Medium Detail, které si v krátkosti představíme dále.

Maximální kvalita

Toto nastavení představuje maximální možnou obrazovou kvalitu, kterou je možné ve hře dosáhnout. To samozřejmě znamená vyhlazování, anizotropní filtrování a všechny efekty na maximu. Zapnuty jsou rovněž tzv. soft-shadows, které jsou zde řešeny poměrně neuměle pomocí prolnutí stencil map, což je ve výsledku vidět ve hře na poměrně ostrých přechodech mezi mapami. Tuto možnost v zájmu zvýšení výkonu klidně nechte vypnutu, o nic totiž nepřijdete. Konkrétní nastavení vidíte na screenshotech přímo z menu hry. Na závěr je nutné podotknout, že pro maximální detaily buďte připraveni na upgrade pamětí ram na kapacitu 2GB.

F.E.A.R. a výkon grafických karet

F.E.A.R. a výkon grafických karet

Vysoká kvalita

Toto nastavení je v podstatě totožné s nastavením nejvyšším až na absenci vyhlazovaní a nižší level anizotropního filtrování. Vypnuty jsou také soft-shadows. Toto nastavení je použitelné pro většinu karet minulé generace high-endu (Radeon X850 nebo GeForce 6800), o čemž se přesvědčíme v samotných grafech. Pokud zvolíte tento mód tak vězte, že vás neochudí o nic podstatného ze zážitku z této hry.

F.E.A.R. a výkon grafických karet

F.E.A.R. a výkon grafických karet

Střední detaily

Střední detaily jsou již znatelným snížením kvality, což se projeví především díky obyčejnému trilineárnímu filtrování textur a podstatného snížení světelných a jiných efektů. Pokud u předchozího nastavení (Vysoká kvalita) snížíte pouze kvalitu textur a stínů, tak dostanete podobný výkon při zachování vyšší vizuální kvality a toto nastavení také doporučuji pro většinu karet minulé genrace.

F.E.A.R. a výkon grafických karet

F.E.A.R. a výkon grafických karet

 



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
522 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 234.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.