Hlavní stránka Hardware Grafické karty Kompletní rodina ATi Radeonů X1000 v recenzi
Kompletní rodina ATi Radeonů X1000 v recenzi
autor: Štefek Petr , publikováno 16.10.2005

ATi vydala před několika dny svou novou sérii Radeonů, která mají zaujmout pozice vůči konkurenčním kartám nVidie, které měli delší dobu high-endový segment samy pro sebe. V dnešní recenzi se podíváme na dva Radeony z nejvyšších pozic, ale také na dva z těch nižších vrstev. Celá nová série je tedy pěkně na hromádce v jediném testu. Že se jedná o srovnání velmi zajímavé vás jistě přesvědčí samotné výsledky.


Vizuální kvalita je velkou měrou určována filtrováním textur a právě proto se pro tyto účely používá anizotropní filtrování, což je specifický typ izotropického filtrování a je proto závislé na úhlech pod kterými jsou filtrované textury na scéně viditelné. V pravdě jsme si jak u ATi tak u nVidie zvykli, že jejich představa kvalitního filtrování je do značně odlišná od té naší. Jejich optimalizace byly vždy orientovány směrem na výkon a nikoliv na kvalitu. To se nyní pokouší ATi změnit.

Se svými novými čipy společnost uvedla na svět (samozřejmě ne poprvé - kvalitní filtrování bylo naposled vidět u série GeForce 5900) anizotropní filtrování kombinované s plným trilineárním filtrem, což zaručuje mnohem nižší závislost na úhlech pod kterými jsou textury filtrovány. Abychom si názorně ukázali rozdíly při filtrování tímto kvalitním typem filtrování a klasickým (rozuměj nekvalitním - jak GeForce 6/7 tak i starší Radeony X8x0) AF, vytvořil jsem videa ve hře half-life 2, kde jsem si vybral levely s nerovnostmi a ukázal na nich tak výhody tohoto kvalitnější filtrování, což je lepší než tisíc slov.

Geforce 7800GTX ve videu ukazuje, že i při nastavení ForceWare na "vysokou kvalitu" obrazu neumí filtrovat kvalitně a některé plochy se jako třepotají. Tento jev je docela nepříjemný při hraní samotném a ze screenshotů jde velmi těžko poznat. Naopak Radeon X1800XT ukazuje tu samou scénu s mnohem kvalitnějším filtrováním (do ideálního modelu mu přece jen ještě kousek chybí).

Poznámka: Co znamenají jednotlivé barvy v obrazcích? Označují místa (a míru), ve kterých se použije daný stupeň (tzv. stage) filtrování textur. Čím "vzdálenější" barva, tím méně kvalitní textura bude v takto obarveném místě použita. Ideální obrazec by měl být tedy co nejmenší, co nejblíže ke středu (tam je vzdálenost "nekonečno").

Kompletní rodina ATi Radeonů X1000 v recenzi
Kompletní rodina ATi Radeonů X1000 v recenzi
GeForce 6/7 - výkon 16xAF
Radeon X1000 - výkon - 16xAF
Kompletní rodina ATi Radeonů X1000 v recenzi
Kompletní rodina ATi Radeonů X1000 v recenzi
GeForce 6/7 - kvalita 16xAF
Radeon X1000 - kvalita - 16xAF

Na screenshotech vidíme, že v případě nVidie nemá přepnutí na vysokou kvalitu žádný vliv na úhlové optimalizace při anizotropním filtrování, a tak plochy které nejsou pod úhly 45° a 90° jsou filtrovány mnohem nižším stupněm AF.

Kompletní rodina ATi Radeonů X1000 v recenzi

Dopad kvalitního filtrování je překvapivě malý, takže se opravdu vyplatí ho mít permanentně zapnuté. Rozdíl pozná i méně zkušený uživatel na první pohled (Battlefield 2 a HL2), ale pravda je, že nVidia svou sázkou na úhly pod kterýma je většina objektů ve hrách (stropy, podlahy a stěny) výrazně neztrácí na ATi až na venkovní lokace většiny dnešních her, kde jsou nerovnosti a různé úhly (pobřeží, kopce či kameny) mnohem rozmanitější.

Kompletní rodina ATi Radeonů X1000 v recenzi

U vyhlazování je situace poněkud jednodušší, protože zde mají obě společnosti své technologie, které víceméně nabízí to samé. Nvidia přišla s takzvaným transparentním antialiasingem, který používá pro transparentní textury metodu super-sampling a vyhladí tak i je, což má za následek opravdu oslnivé zvýšení kvality obrazu. ATi oproti tomu nabízí tzv. adaptivní anti-aliasing, který je postaven na podobném principu a super-sampling se také používá je na transparentní textury. Tato metoda má ovšem drastický dopad všude tam, kde je přítomno velké množství těchto transparentních textur (typicky to jsou stromy s listím a tráva), a proto jsem pro test vybral FarCry, které se celé odehrává na tropických ostrovech a o tento jev tam není nouze.

Kompletní rodina ATi Radeonů X1000 v recenzi

Test dopadl podle očekávání. Zapnutí transparentního i adaptivního filtrování má drastický dopad na počet snímků za sekundu. Radeon X1800XT v této disciplíně zvítězil především díky o dost vyšší propustnosti pamětí než má GeForce 7800GTX (48GB/s vs. 38.4GB/s) a také dvojnásobné paměti (512MB vs. 256MB). Dá se říci, že Radeon X1800XT nabízí akceptovatelný framerate pouze při nastavení 4xFSAA (adaptivní). Kdybychom proti sobě postavili GeForce 7800GT a Radeon X1800XL, tak by byl výsledek mnohem příznivější pro nVidii jelikož obě karty mají stejně taktované paměti a tím i propustnost pamětí. Ostatní karty si zatím mohou o zapnutí této featury nechat zdát, neboť bych jejich výkon klesl pod akceptovatelnou hodnotu.

Kvalitativní srovnání jednotlivých typů FSAA by vydalo na samostatný článek. Účinnost se liší jak typem vyhlazovaní (super-sampling nebo multi-samling), tak i  ve stejných módech (např. multisampling) na různých typech linií (horizontálních a vertikálních nebo linie v obecné poloze). Všeobecně se dá říci, že nejkvalitnějším typem by s malým náskokem měl být mód 8x TAA+SS (Transparentní Anti-Aliasing Super-Sampling) nVidie následovaný adaptivními módy ATi. 



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
585 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 282.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.