Hlavní stránka Hardware Grafické karty GeForce Turing: Co Nvidia předvedla na Gamescomu (a jinde)
GeForce Turing: Co Nvidia předvedla na Gamescomu (a jinde)
autor: Adam Vágner , publikováno 21.8.2018
GeForce Turing: Co Nvidia předvedla na Gamescomu (a jinde)

Nvidia včera večer představila novou generaci herních grafických karet s architekturou Turing. Začínají rovnou nejvyššími modely GeForce RTX 2080 Ti, RTX 2080 a RTX 2070. Novým buzzwordem (či spíše slovním spojením), o kterém teď budeme slýchat ještě častěji, je ray tracing. A nová generace karet má znamenat velkou revoluci ve světě her.


Dalších pár střípků informací jsme se dozvěděli v krátkém rozhovoru s Tomem Petersenem (na záznamu streamu v čase 4:42:40, který odpovídal i na některé z otázek diváků streamu.

Sledujte hru #BeForTheGame od uživatele NVIDIA na adrese www.twitch.tv

Karta v provedení Founders Edition má mít zatím největší vapour chamber, která je po celé délce karty, která je „supertichá“. Čip má být zase „overlocking monster“ (dodává, že to už říkali mockrát), Turing bude možné vzít a dostat jej na absolutní limit (a ano, totéž jsme slyšeli u Pascalů – dá se říct, že to byla pravda, ale fungovalo to jinak, než bychom chtěli – totiž že bychom dostali levnou nízko taktovanou kartu a sami bychom ji vyhnali nadoraz, spíše tomu bylo tak, že levné karty měly níže nastavené limity pro GPU Boost, takže je nebylo možné dostat tak vysoko jako dražší modely, a drahé karty už byly přetaktované z výroby, takže k dalšímu taktování už také nezbývalo moc prostoru).

Dvacátého mají jít do prodeje jak Founders Edition od Nvidie, tak nereferenční karty partnerů.

Výkon proti Pascalům

Z dotazu k nárůstu výkonu oproti předchozí generaci se vykroutil s tím, že by mohl plácnout nějaké číslo, ale byl by to jen výběrový marketingový výsledek, kterému by stejně nikdo nevěřil, proto bude lepší, když si počkáme na nezávislé recenze. Upozornil na to, že ve starých hrách budou nové jednotky v čipu nevyužité, ale i u her, které z nich těžit nebudou, se máme dočkat pěkného nárůstu výkonu. Ale až v nových hrách poznáme opravdovou sílu, a nové hry s podporou ray tracingu přijdou, až se podaří vybudovat infrastrukturu. Ke zlomu dojde v okamžiku, kdy bude penetrace karet s podporou raytracingu dostatečná na to, abychom se mohli zbavit dosavadních metod, které využívají třeba přidaných světel pro simulaci reálnějšího osvětlení a vývojáři začnou optimalizovat primárně pro ray tracing.

Na konto toho, že Nvidia neprozradila nic konkrétního o výkonu ve stávajících hrách – už se spekuluje, že tají něco zásadního, pročež je pravděpodobné, že se nemá čím chlubit.Nevzpomínám si ale, že by Nvidia někdy dělala představení architektury, ve kterém by dala k dispozici všechny informace včetně podrobných specifikací a testů výkonu. Informace tohoto rázu si nechávala vždy až na start prodejů grafických karet a úplný konec informačního embarga. Obvykle spíše dopředu nezveřejňuje žádné konkrétní informace, které by pomohly k tomu dopátrat se reálného výkonu v aktuálních hrách, tím méně nějaké konkrétní srovnávání výkonu.

NVLink

Karty mají NVLink, kteý je navržený pro výpočty. Klasický můstek byl schopný přenášet kolem 1 GB/s, můstek HB (teda „dvojlinka“ z generace Pascalů) zvládala zhruba 2 GB/s, NVLink zvládá 100 GB/s, čili je mnohem výkonnější, ale stále funguje ve hrách s podporou SLI (jenom pro orientaci, propustnost jedné linky připravované sběrnice PCIe 4.0 je 2 GB/s, takže při komunikaci přes PCIe 4.0 x16 protlačíte něco kolem 32 GB/s, na stávajícím PCIe 3.0 je to polovina, čili propustnost je  – tolik ke srovnávání s řešením AMD, které můstek nepotřebuje, a tudíž by podle někoho mělo být vyspělejší.)

GeForce Turing: Co Nvidia předvedla na Gamescomu (a jinde)

Padl i dotaz na zpětnou kompatibilitu s externími boxy – u nich by spíš mohl být problém s chlazením, protože nemusejí být vhodné na novou konstrukci chladiče.

V čase 4 hodiny 57 minut se můžete podívat na ukázky připravovaných karet. Víceméně jde o vypíchnutí některých marketingových pojmů jednotlivých výrobců. Jako první se objeví RTX 2080 Ti Rock Edition od Asusu, u kterého zmiňují 2,7slotový chladič, Max Contact a prachuvzdorné ventilátory, další kartou je Colorful RTX 2080 Ti, u něj rozebírají RGB podsvícení, následuje EVGA RTX 2080 s průhledným krytem a malými logy EVGA (wow!), a opět hromadu plastových plošek, které jsou podsvícené pomocí RGB LED, údajně hliníkovou záslepku s RGB linkem (no, o tom hliníku fakt pochybuju) a krásný backplate (nejspíš podobné těm, které jsme rozebírali před nějakým časem v recenzích karet EVGA s chladičem iCX). A v daném vstupu nakonec ještě Galax RTX 2080 Ti Gamer OC, opět karta s čarokrásným podsvícením pomoci RGB LED a 2,7slotovým chladičem.

O něco později v čase 5:33 ještě můžete vidět RTX 2080 Ti od Gigabyte prý s celoměděným backplate (no, na stránkách výrobce to moc nevypadá, že by tam něco takového bylo), dále RTX 2080 Ti AiO okruhem s obrovským 240mm radiátorem od Inno3D s chlazením iChill, následuje RTX 2080 od Inno3D s klasickým vzduchovým chlazením s trojicí ventilátorů a „překrásným backplatem“. A na závěr ještě MSI X Trio.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
43 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 17.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.