Hlavní stránka Hardware Grafické karty Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.
Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.
autor: Souček Jiří , publikováno 2.8.2005

V prvním díle našeho seriálu jste se mohli dočíst o historii 3Dfx včetně informací, které se dosud na českém webu neobjevily. Dnešní díl se bude skládat ze dvou základních částí - v první se pokusím navázat na první článek a proberu výrobce, kteří měli s 3Dfx něco společného. Druhá část článku bude z jiného soudku - bude určitým souhrnem méně známých firem, které navrhly různá nekonvenční řešení, ale dnes jsou již zapomenuty.


Chromatic (založený roku 1993) byl asi vůbec tím nejkurióznějším výrobcem 3D karet ze všech. Hlavní devizou této značky byla akcelerace DVD. Cílem bylo umožnit spotřebiteli za co nejmenší vynaložené náklady získat hardware, který by byl co možná nejschopnější, zvládal co nejvíce funkcí, stál co nejmíň a dokázal plynule a kvalitně přehrát DVD i na té nejlacinější sestavě... No, do jaké míry se to Chromaticu podařilo, posuďte sami.

Mpact!

Čip Mpact! byl uveden už roku 1995 a šlo v podstatě specializovaný DSP procesor, který dokáže dělat to, na co je naprogramován. Možná to zní trochu triviálně, ale skutečně tomu tak bylo. S dostatečnou "okolní" výbavou totiž nešlo pouze o kartu grafickou, ale zároveň i modem, zvukovku, síťovou kartu, prostě co bylo zapotřebí. Primární funkcí ale stále byla práce s grafikou a akcelerace DVD.

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.
Chromatic Mpact!
(omluvte horší kvalitu obrázku, ale lepší už nejsou :-)

Pokud začnu od rozhraní, podporoval Mpact! samozřejmě PCI sběrnici, jako paměti pak byla použity RDRAM moduly (asi nejdražší část celé karty) o celkové kapacitě 2-4MB (obvykle 2). Po stránce akcelerace MPEG2 (DVD) nebyl čip překonán až do roku 2000, kdy ATi vydala Radeon 256 (je to poměrně logické, za chvíli vysvětlím). Čip podporoval HW kompenzaci pohybu (motion compensation), inverzi diskrétní kosinové transformace v plné kvalitě (HW iDCT), HW DVD subpicture, CSS decryption, realtime regulaci jasu, barev, kontrastu atp., úpravu poměru stran, HW audio/video synchronizaci, surround audio výstup včetně digitálního výstupu.

Po stránce 3D sice čip podporoval vše, co jen podporovat šlo (a co vývojáře to napadlo zahrnout do driverů), ale druhou stránkou mince byl výkon, který byl snad nižší, než na S3 Virge.

Mpact2

Mpact2 (1997) technologicky navázal na svého předchůdce, takže šlo stále o DSP procesor, ale už výrazně rychlejší. Krom PCI bylo podporováno i AGP, řadič zvládal až 8MB RDRAM paměti a výkon ve 3D výrazně vzrostl (velice se liší podle konkrétní benchmarku či hry), ale řekněme, že se pohyboval mezi nejlepšími kartami série S3 Virge až po 3Dfx Voodoo.

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.
Chromatic Mpact2 v podání Proside Trinosaur 4MB AGP

Protože se objevilo více výrobců (STB, Proside, Gallant...), dokázal se čip slušně rozšířit. Krom vynikající podpory pro video a použitelného 3D totiž nabízel i rychlé 2D (kterému zřejmě dost pomáhaly rychlé RDRAM paměti) a feature-set (výčet funkcí a schopností) 3D jádra zkrátka žádný z konkurentů ani teoreticky překonat nemohl. Díky němu byly také procesory Mpact jedním z možných dvou kandidátů na realizaci projektu Talisman. Ale ani to nestačilo, aby se Chromatic dokázal udržet při životě.

21.10.1998 souhlasí ATi s akvizicí Chromaticu a později používá její technologie (akcelerace DVD, multimedia) na svých grafických kartách (částečně vylepšení u Rage 128PRO) a především série Radeon.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
515 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 254.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.