Hlavní stránka Hardware Grafické karty Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.
Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.
autor: Souček Jiří , publikováno 2.8.2005

V prvním díle našeho seriálu jste se mohli dočíst o historii 3Dfx včetně informací, které se dosud na českém webu neobjevily. Dnešní díl se bude skládat ze dvou základních částí - v první se pokusím navázat na první článek a proberu výrobce, kteří měli s 3Dfx něco společného. Druhá část článku bude z jiného soudku - bude určitým souhrnem méně známých firem, které navrhly různá nekonvenční řešení, ale dnes jsou již zapomenuty.


Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.

Třetí a poslední z těch, kteří byli úzce spjati s 3Dfx, byla společnost GigaPixel. Nevědělo se o ní prakticky nic až do doby, kdy ji odkoupila 3Dfx. V tehdejších novinkách vyjadřovali redaktoři nepochopení pro tento tah, neboť nebylo známo, že GigaPixel disponuje vůbec něčím, co by stálo za řeč, natož za 186 miliónů dolarů. Opak byl pravdou.

GigaPixel GP-1 / GP-2

GigaPixel měl totiž hotový grafický čip, který zakládal na tile-based renderingu (ano, podobně, jako PowerVR), jenže narozdíl od PowerVR Kyra měla GP1 4-pipelines a její flexibilní řadič podporoval všechny tehdy používané typy pamětí (SDR, DDR, SGR i RDRAM). Plánovaná frekvence byla 183MHz.

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.
GigaPixel GP-1 (100MHz prototyp)
 - kliknutím zvětšíte -

Tento 100MHz prototyp byl uveden 16.11.1999 na výstavě COMDEX s dodatkem, že finální karta poběží na 183MHz a bude mít následující parametry:

  • Giga3D SmartTile architecture
  • 128 bit wide internal bus 
  • 4 pixel pipelines
  • 183MHz core-speed
  • 732 MPxl/s single-texturing
  • 5900 MTxl/s multi-texturing (zřejmě započteno overdraw)
  • HW Triangle Setup w/strips & fans
  • 10MTriangles/s
  • Trilinear Mipmapping
  • 32bit color rendering
  • On chip Z buffer (24 bits)
  • FSAA with no performance penalty
  • Specular highlights and diffuse shading 
  • Alpha blending 
  • Fog ­ Vertex and table based 
  • support for all memory types (SDRAM, SGRAM, DirectRDRAM and DDR)

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.
Na COMDEXu si mohli návštěvníci vyzkoušet na nové kartě Quake III při FSAA 4x

Když se po čase (v srpnu roku 2000 na dnes již nefungujícím serveru 3Dconcept.ch) objevily výsledky z Quake III Arena s FSAA 4x, bylo jasné, jaké mělo 3Dfx důvody ke spojení sil s GigaPixelem (a možná také jaké měla nVidia důvody k akvizici 3Dfx poté, co se Gigapixel stal součástí 3Dfx).

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.

Onen 100MHz prototyp totiž výkonnostně bez problému překonal obě tehdejší novinky (nVidia GeForce 2 GTS a 3Dfx Voodoo 5) a tvrdě deklasoval všechny starší karty (výsledky tehdy běžnější GeForce 256 DDR v grafu znázorněny, ale byly: 28 / 17 / 10 FPS).

GigaPixel GP-3

Pokud se vrátíme opět o rok zpátky, do doby, kdy GigaPixel ještě samostatně prezentoval již hotový GP-1, narazíme na první informace o dalším projektu, jehož návrh ještě nebyl zcela hotový, ale pokud bychom GP-1 nazvali na tu dobu jako "úžasný", pak bych pro GP-3 asi neměl slov :-)

  • 2D/ 3D (Direct 3D, OpenGL)
  • Full scene, full-speed anti-aliasing (tzn. bez ztráty výkonu)
  • Geometry acceleration
  • Tri-linear mipmapping: 2 textures and 4 pixels/clock
  • Anisotropic filter
  • Perspective correction
  • Hardware binning
  • Floating point setup engine
  • Visibility optimizations
  • Fill rate (depth complexity = 4): 25.6 Gtexel/sec @200Mhz (12.8 Gsamples/sec)
  • Polygon rate: 33-66 million/sec
  • Z buffer (24 bit), Z buffer read back, Z function
  • Sub-pixel and sub-texel accuracy
  • Diffuse shading, Specular
  • 32-bit color
  • Alpha blending, Alpha test, Alpha function
  • Geometry: triangle lists, fans and strips; lines, points
  • Shadows, Spot lights
  • Non-square texture support, Texture compositing
  • DXT-1 texture compression
  • Texture formats: RGB565, RGBA5551, RGBA4444, RGB888, RGBA8888, BGR565,BGRA5551, BGRA4444, BGR888, BGRA8888, LA88, L8, and A8
  • Texture wrap modes: repeat, clamp, mirror, and border
  • Texture filters: point, bilinear, trilinear, and anisotropic
  • Texture blending: DX-6 and DX-7, Multi-texture, Render to texture
  • Fog (per pixel and per vertex): linear, exp, and exp2
  • Pixel blending: src alpha blend and dst alpha blend
  • Stencil operation
  • Embossed bump mapping
  • Gate count: 4 M
  • SRAM: 80 Kbytes
  • Tile size: 32x32 pixels

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.
schéma GigaPixel GP-3

GigaPixel GP-4

Neboli projekt Fear (3Dfx) už mělo být společné řešení, které by spojilo technologie 3Dfx Rampage a GigaPixel GP-3....

Tolik k výrobcům, které něco spojovalo s 3Dfx. V následující části článku najdete informace o několika výrobcích, kteří sice již neexistují, ale jejichž čipy patří k tomu nejzajímavějšímu, co se na trhu s grafickými kartami objevilo.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
515 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 254.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.