Hlavní stránka Hardware Grafické karty Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.
Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.
autor: Souček Jiří , publikováno 2.8.2005

V prvním díle našeho seriálu jste se mohli dočíst o historii 3Dfx včetně informací, které se dosud na českém webu neobjevily. Dnešní díl se bude skládat ze dvou základních částí - v první se pokusím navázat na první článek a proberu výrobce, kteří měli s 3Dfx něco společného. Druhá část článku bude z jiného soudku - bude určitým souhrnem méně známých firem, které navrhly různá nekonvenční řešení, ale dnes jsou již zapomenuty.


Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.

Obsidian 1

Společnost Quantum 3D sice nikdy vlastní 3D čipy nenavrhovala, ale na dnešní situaci měla větší vliv, než si mnozí myslí. Byla založena 31. března roku 1997, necelého tři čtvrtě roku před uvedením Voodoo 2. Byla úzce spjata s činností 3Dfx a jejím hlavním úkolem byly profesionální grafická řešení založená na čipsetech 3Dfx - tehdy především na Voodoo Graphics. V minulém článku jsem zmínil, že v podstatě navázala na činnost 3Dfx, která již měla první řešení - Obsidian - hotové.

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.
3Dfx Obsidian

Krom řešení pro PC (resp. pracovní stanice) se Quantum 3D věnovalo i složitějším simulátorům, různým herním konzolím, zakázkám pro armádu a podobným oborům, které se ale trochu vzdalují tématu dnešního článku.

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.
3Dfx / Quantum 3D Obsidian 50 - 2440 = model s přidanou TMU

Řada karet založená na Voodoo Graphics byla nazvána Obsidian 50, SLI řešení neslo v názvu číslovku 100. Číselná označení karet byla (oproti dnešním značením ATi a nVidie) velice logická a bylo z nich možné ledacos vyčíst. Čtyřčíslí uvedené u obrázku označuje konkrétní model: první cifra udává, kolik MB paměti je určeno pro PixelFX, tj. primární čip (=frame buffer a Z-buffer) a zbývající čísla označují, kolik paměti připadá na texturovací jednotky. Na primární TMU připadají 4MB, na sekundární také a třetí TMU: 0MB - vlastně, že žádná třetí texturovací jednotka použita není. Z označení bylo hned poznat, z kolika čipů se karta skládá, kolik paměti připadá na každý a jaký výklon lze čekat.

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.
Obsidian 100SB 4440
(kliknutím zvětšíte)

Pokud šlo o sérii "100", dělila se na dvě základní řady - "SB" = single-board (vše na jedné kartě) a "DB" = dvě spojené karty (ze série 50). Samotné rozšiřující moduly nesly poněkud poetičtější názvy - přídavný modul s texturovací jednotkou pro sérii 50 se nazýval "Amethyst" a obdoba pro sérii 100SB "Shade".  To ale spíš jen pro zajímavost.

Obsidian 2

Mnohem zajímavější byla série založená na čipsetech Voodoo 2. Krom profesionálních řešení došlo i na karty pro hráče. Jejich názvy byly zvoleny tak, aby je bylo možné snadno rozlišit od profi verzí. Číslo v názvu udávalo množství paměti celé karty, "S" znamenalo single chipset (jeden čipset), "X" pak SLI.

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.
Obsidian 2 S12 AGP TV-out
jediná Voodoo 2 do AGP

Nejzajímavější řešení byl zřejmě Obsidian 2 AGP (na obrázku výše) a pak monstrózní Obsidian 2X, Voodoo 2 SLI na jedné grafické kartě. Jako novinka stála neuvěřitelných $629, což by odpovídalo 20000Kč (bez marží a DPH). U nás však běžně karty Quantum 3D dostupné nebyly (pouze na objednávku).

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.
Obsidian 2 X24
Voodoo 2 SLI na jedné kartě
(kliknutím zvětšíte)

Tato karta existovala i v profi verzi jako Obsidian 200SB (která se lišila několika konektory navíc, bylo možné připojit např. 2D jádro s vlastní pamětí). Čímž se (konečně) dostáváme k čistě profesionální verzi Obsidian 200SBi...

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.
Obsidian 200SBi
Voodoo 2 SLI na jedné kartě
(kliknutím zvětšíte)

... který je škálovatelný, což znamená, že propojením 4 karet a přidáním několika dalších modulů (především AA kompozitoru) získáme grafický systém Mercury:

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.
Quantum 3D Mercury: 8 Voodoo2 čipsetů v SLI, 96MB paměti

Mercury bylo první řešení schopné provozovat technologie uvedené na Voodoo 5 - T-Buffer. Především pak full-scene anti-aliasing 4x (rotated grid supersampling), tedy nejpokročilejší řešení FSAA té doby. Každá karta vykreslovala snímek s posuvem na úrovni subpixelu (tj. méně než jeden pixel), které byly následně prolnuty ve finální snímek. Protože je každá z karet do jisté míry nezávislá, může být posuv snímků (= pozice AA vzorků) nastaven podle potřeby. Pozice vzorků je tedy programovatelná, přičemž rozložení "rotated grid" bylo vybráno kvůli nejvyšší účinnosti proti zubatým hranám.

Ordered Grid FSAA 4x
(2x zvětšeno)
tehdejší standard

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.

Rotated Grid FSAA 4x
(2x zvětšeno)
a la Quantum 3D

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.

Mercury se dodávala v kompletním systému s příhodným názvem HeavyMetal. Ten obsahoval dva procesory Intel Pentium na frekvencích 550MHz (později i rychlejší Pentium III) a 256-1024MB operační paměti.

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II. 
Heavy Metal system - FSAA 4x, 1,5GTexelu/s, 2x Intel Pentium 550MHz, až 1GB RAM

Pro náročnější simulátory se používalo více (1-16) propojených systémů....

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.
Rack: Heavy Metal Mercury

Abychom se nedostali příliš daleko od původního tématu, přeskočím řešení založená na Banshee a Voodoo 3 (ostatně kdybych měl pouze zmínit všechna řešení od Quantum 3D, vydalo by to na samostatný seriál) a přejdu rovnou k VSA-100

AAlchemy: 3Dfx VSA-100

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.

3Dfx VSA-100 byl prvním čipem, který podporoval antialiasing (supersampling) na hardwarové úrovni s programovatelnou pozicí vzorků. Protože větší množství čipů znamenalo vyšším možný FSAA, není divu, že se u Quantum 3D i jejich zákazníků dočkaly VSA-100 takové obliby, že byly dodávány ještě dlouhou dobu po krachu 3Dfx.

 Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.
Quantum 3D AAlchemy: 8x VSA-100

Karty AAlchemy se skládaly ze 4-8 čipů VSA-100 vzájemně propojených do SLI. Každý čip znamenal FSAA 2x, 8 čipů na kartě analogicky FSAA 16x... Podobně jako u Heavy Metal Mercury je možné škálovat celé systémy

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.
AAlchemy rack: 32x VSA-100

Velkou výhodou Quantum 3D/3Dfx FSAA byl vliv na celý obraz (ne tedy jenom na hrany), což eliminovalo řadu problémů, které známe dnes. Kvůli snížení výkonnostního propadu se na poli PC grafiky přestoupilo k MultiSamplingu (AA pouze na hranách), takže bylo nutné kvůli texturám implementovat i anizotropní filtraci a kvůli alpha texturám navíc ještě alpha-test anti-aliasing (známe z GF7800, ale podobné feature je možné s dostatečnou softwarovou výbavou používat na všech DX9 a některých DX8 kompatibilních grafických čipech). Anizotropní filtrace ani alpha-test AA tedy nebyl s AAlchemy zapotřebí.

Společnost Quantum 3D jako první přinesla efektivní FSAA, který se díky spolupráci s 3Dfx dostal ze simulátorů i na PC. Krom tohoto nedocenitelného přínosu stojí za to zmínit průkopnická řešení v grafickém multiprocesingu kombinovaná se škálovatelností FSAA (více čipů = vyšší AA), který později začaly využívat i ostatní firmy a v současné době už si začíná nacházet místo i v PC grafice - viz. ATi CrossFire SuperAA, nebo nVidia SLI-AA.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
515 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 254.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.