2v1: ASUS GeForce 6800GT - monstrum v akci |
autor: Štefek Petr , publikováno 23.6.2005 |
I když všichni žijeme uvedením grafických karet s čipem GeForce 7800GTX (právě teď je intenzivně testujeme), rozhodli jsme se uveřejnit testy jiné, poněkud starší ale výkonnější karty z dílen ASUSu, která se pyšní dvěma čipy řady GeForce 6800GT/Ultra na jednom plošném spoji. Jak uvidíte v galerii fotek, tato karta je vskutku obrovitá a připomíná spíše počin šíleného vědce než grafickou kartu do normálního PC. Velikost odpovídá výkonu, takže asi nikoho nepřekvapí, že výkonově je na úrovni dvou samostatných karet GeForce 6800Ultra zapojených do SLI. Více už v samotném článku...
{mospagebreak title=ASUS Dual GPU GeForce 6800GT/Ultra} 
Nápad na duální SLI kartu je jednouchý - na jednu základnu umístíme hned obě karty...



{mospagebreak title=ASUS Dual GeForce 6800Ultra - pohled na monstrum}
Karta je tzv. dvouslotová - ve skutečnosti okupuje ještě třetí slot (větráček potřebuje prostor)...

Řízený větráček je efektní (modře svítí), na druhou stranu tichým chodem při zátěží rozhodně nevyniká.




{mospagebreak title=Sestava a testy}

















Nápad na duální SLI kartu je jednouchý - na jednu základnu umístíme hned obě karty...
Když nVidia oživila technologii SLI nebo spíše využila starého názvu, tak se jako houby po dešti vyrojily výrobky různých společností, které se tuto technologii snažily využít. První SLI řešení byly založeny na dvou samostatných kartách GeForce 6x00, což přineslo v průměru asi 1.7 násobek výkonu jediné karty. Nvidia měla co oslavavovat, neboť jí všechny výkonové rekordy spadly rovnou do klína. Na stejném principu je řešena i tato grafická z dílen ASUSu, která ma na jediném PCB přítomny dvě jádra NV45.

SLI je v tomto případě zkratka pro Scalable Link Interface, což je rozdíl oproti 3dfx (Scan-Line Interleaving) a její a princip spočívá v horizontálním rozdělení renderovaného obrazu pomocí ovladačů karty, které v tomto případě zastávají funkci balančního software. Ten každé kartě dynamicky přiřadí (podle právě renderované scény) takovou část obrazu, aby výkon obou karet byl co nejefektivněji využit. SLI používá dva módy vykreslovaní.
Prvním módem je AFR (Alternate Frame Rendering), který pracuje na principu rozdělení sudých a lichých snímků mezi jednotlivé karty, takže každá vlastně zpracovává jiný obraz. Tato možnost může být využita jen v případě, že nejsou použity efekty, které způsobí to, že jednotlivé snímky (framy) jsou na sobě závislé (např. Alpha Blending, Slow Motion, Motion Blur). Tato technologie byla poprvé použita v praxi společností ATi na grafické kartě ATi Fury MAXX, kde byly přítomny dva čipy Rage 128. Nvidia nad tímto řešením ohrnovala nos a různě ho haněla, ale světe div se, najednou se jí tato technologie hodí.

Druhým módem je SFR (Split Frame Rendering někdy též Single Frame Rendering), který funguje na principu dynamického rozdělení scény podle její komplexnosti tak, aby obě karty byly vytěžovány stejně, tedy aby výsledný výkon byl optimální. Obraz je rozdělen na dvě části s proměnnou velikostí a pokud chcete vidět, jak se SLI v jednotlivých situacích chová, máte možnost zapnout si zobrazení této funkce přímo ve hře nebo benchmarku.
GeForce 6800 Ultra | ASUS Dual GPU GeForce 6800Ultra | Gigabyte Dual GeForce 6600GT | |
VPU | NV45 | 2xNV45 | 2x NV43 |
Výrobní proces | 0.13 ľm IBM | 0.13 ľm IBM | 0.11 ľm TSMC |
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | 222 milionů | 2x222 milionů | 2x147 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) |
Paměť | 256 MB | 2x256 MB | 256 MB |
Takt čipu | 400 MHz | 2x400 MHz | 2x500 MHz |
Takt pamětí | 550 MHz (1100 DDR) | 550 MHz (1100 DDR) | 560 MHz (1120DDR) |
Paměťová propustnost | 32.8 GB/s | 32.8 GB/s | 35.8 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 6400 Mpixel/s | 12 800 Mpixel/s | 8000 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 6400 Mtexel/s | 12 800 Mtexel/s | 8000 Mtexel/s |
Vertex Shader | 6 | 2x6 | 2x3 |
Počet Pixel Pipelines | 16 | 2x16 | 2x8 |
Počet TMU/pipeline | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 3.0 | 3.0 | 3.0 |
Pixel Shader verze | 3.0 | 3.0 | 3.0 |
DirectX | 9.0 c | 9.0 c | 9.0 c |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 2x OGSS |
AA speciality | kombinace SS+MS | kombinace SS+MS | kombinace SS+MS |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Výhody a nevýhody ASUS Dual GPU řešení
Tato karta funguje jen s motherboardy ASUS založených na čipsetu nForce 4 SLI, což znamená A8N-SLI a také na P5ND2-SLI Deluxe (nForce 4 SLI Intel). Toto omezení známe už od Gigabytu a jeho dual GPU kartě na čipech NV43, kterou jsme v redakci testovali před nějakou dobou. Na fórech se obvjevily zprávy o tom, že tento kousek od ASUSu by měl fungovat i deskách jiných výrobců (a také na čipsetech nForce 4 Ultra), ale bohužel se mi kartu na základní desce MSI K8N Diamond zprovoznit nepodařilo.

Mezi nevýhody patří obrovité rozměry karty, které se do menšího casu ani nevejde, takže člověk musí počítat se skříní typu tower. Jako nesporná výhoda se jeví výkon, který je totožný s klasických SLI řešením, což překvapením. je velmi pravděpodobné, že se karta do bežného prodeje ani nedostane, neboť se jedná spíše o inženýrský kousek, který demonstruje možnosti duálního řešení.
S příchodem nové karty nVidie GeForce 7800GTX, kterou momentálně testujeme ztrácí investice do SLI systému postaveném na starší sérii GeForce 6800GT/Ultra smysl, neboť za stejnou cenu lze pořídit dvě karty série GeForce 7800 s mnohem větším výkonem. Pokud plánujete upgrade, tak chvíli vydržte a investujte do jednoho ze dvou GPU nové generace, ať už se bude jednat o nVidi a její GeForce 7800GTX či ATi a Radeon X900.
{mospagebreak title=ASUS Dual GeForce 6800Ultra - pohled na monstrum}

Karta je tzv. dvouslotová - ve skutečnosti okupuje ještě třetí slot (větráček potřebuje prostor)...

Řízený větráček je efektní (modře svítí), na druhou stranu tichým chodem při zátěží rozhodně nevyniká.
Na samostatných fotografiích vypadá testovaná karta docela obyčejně... Stačí však pro porovnání přidat "konzumní" kartu řady GeForce 6600GT a překvapení je na světě:

Pod masivním hliníkovým krytem se skrývají dva chladiče - každý chladí jeden grafický čip (GPU GeForce 6800GT) a jemu přiřazené paměti (2x 256MB).

Po demontáži pravého chladiče je zřetelně vidět topografické uspořádaní karty: čip GeForce 6800GT, 256MB paměti DDR3 a také cesty vedoucí ke slotu PCI Express (PEG 8x).


{mospagebreak title=Sestava a testy}
U herních testů jsou uvedeny dva grafy; první výsledek je bez použití vyhlazování a anizotropního filtru, druhý výsledek ukazuje propad výkonu při zapnutí těchto funkcí (FSAA 4x a anizotropní filtrování 8x). Nechybí ani výsledky GeForce 6600GT v SLI.
Hardware | |
Procesor | AMD Athlon 64 3800+ (2400MHz, 512kB cache) |
Chladič CPU | BOX |
Paměť | 2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6) |
Čipset, MotherBoard | ASUS A8N-SLI Deluxe |
Software | |
Operační systém | Windows XP Professional SP2 |
DirectX | Microsoft DX9.0c |
Ovladače grafické karty | nVidia ForceWare 66.93 (oficiální) Catalyst 5.1 (oficiální) |
Teoretické testy | 3Dmark 2003 patch 340 3Dmark 2005 patch 1.10 |
Herní testy | Aquamark 3 FarCry Unreal Tournament 2004 Half-Life 2 Doom III |
3DMark 2003

Verze | 3DMark 2003, patch 360 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers) Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy) Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení) |
Nastavení | Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml |

3DMark 2005

Verze | 3DMark 2005, patch 1.20 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Return to Proxycon - DX9, dynamic shahows (2048x2048 depth map), point lights (512x512x6 cube depth map), 8 light sources Firefly Forest - DX9, diffuse / normal maps, specular maps, diffuse cube maps, procedural light scattering (obloha), masked point light (světluška) Canyon Flight - DX9, pxl shader 2.0 (velmi výrazně, skály), water shader (reflection+refraction maps, per pxl Fresnel), depth fog (R32F depth map) |
Nastavení | Default |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download |

Aquamark 3

Verze | Aquamark 3 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy |
Nastavení | 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off |
Stažení benchmarku | http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm |

Doom 3

Verze | 1.3 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Cube Maps, Stencil Shadows, Normal Mapping |
Nastavení | 1024*768, 1280*1024, 1600x1200 ~ high-detail (s/bez FSAA) |
Návod jak testovat | [ctrl]+[alt]+[~] com_preloadDemos 1[enter] timedemo demo1.demo[enter] |


FarCry

Verze | FarCry 1.3 |
Rozhraní | DirectX 8/9 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 a 3.0, Vertex Shader |
Nastavení | max. quality 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | Bench Em All |


Unreal Tournament 2004

Verze | UT2004 3355 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | multi-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon |
Nastavení | 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 Max Det. (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | Bench Em All, mapy primeval a bench3 |


Half-Life 2

Verze | Half-Life 1.0 |
Rozhraní | DirectX 9/8/7 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 , vertex shader, physical engine |
Nastavení | max. detail, 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Stažení benchmarku | HL2 timedemos |


Závěr
Tato karta je inženýrským skvostem o tom není sporu, ale málokdo by si jí asi pořídil domů do svého počítače. Žádný problém, pokud by se jednalo jen o výkon (který v některých ohledech předčí i samostatnou GeForce 7800GTX) ale jsou to především rozměry, co činí kartu opravdu exotickým kouskem hardware. Kartu jsem dostal do rukou doslova na pár chvil, takže na výraznější pokusy bohužel nezbyl čas.
P.S. Počítač s touto kartou bude, spolu s Athlonem FX-57, ozdobou akce AMD PG Challenge.005. Akce začíná dnes a bude probíhat až do neděle 26.6 v Paláci Flóra - v podzemí jednoho z největších nákupních center v Praze na ploše 4000 m2.
Pravděpodobně se do masového prodeje se tento kousek nikdy nedostane, ale jako zajímavost ze světa grafických karet je to skutečně věc která stojí za povšimnutí. Díky přítomnosti dvou grafických čipů NV45 je spotřeba karty opravdu enormní a výrobce doporučuje 550W zdroj, což také nepředstavuje zanedbatelnou částku, pokud se ovšem díváme na kvalitní značkové zdroje.
Plusy:
- výkon
Mínusy:
- rozměry
- hmotnost
- hluk chladiče
Za zapůjčení děkujeme ASUS.CZ
Poznámka: Podle posledních zpráv ASUStek, vzhledem k uvedení GeForce 7800GTX a úvahách o dual čipovém řešení založených na této nové řadě nVidie, zrušil oficiální představení této karty.
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
A keby si čítal dôkladne tak nie je to market. ťah - "Pravděpodobně se do masového prodeje nikdy nedostane, ale jako zajímavost ze světa grafických karet je to skutečně produkt, který stojí za povšimnutí."
Jen se nenech odradit nema co se jim to nelibi (ikdyz myslim ze to ai tak nemysleli...)
Akorát grafárna za 25000 a víc která navíc zastane funkci elektrického přímotopu se do konzole moc nehodí... ;-)
Je tam naprosto jasne videt, ze ta karta je velmi rychla. Vsude tam, kde na to v pohode staci pomalejsi karta, jsou rozdily minimalni. Kdyz to ale zacne byt narocnejsi, rozdil se zvetsuje az je docela dost veliky.
Je to zavisle na: narocnosti testu/hry, pouzitem rozliseni, pouzitem vyhlazovani.
Bud jak bud je to nepouzitelne, ale nekdo opravuje cestinu a jiny matiku