Hlavní stránka Hardware Grafické karty Parametry grafických karet - teoretický výkon
Parametry grafických karet - teoretický výkon
autor: Archiv PCT , publikováno 9.6.2005
Parametry grafických karet - teoretický výkon
V dnešním článku publikujeme přehledné tabulky grafických karet spolu s jejich základními parametry: frekvencí jádra, frekvencí paměti, uvádíme počet renderovacích pipelines, šíři paměťové sběrnice, a výkon (vertex / pixel) interních jednotek. S těchto parametrů pak počítáme teoretický potenciál každého čipu a porovnáváme jej s referenční kartou v dané třídě. Článek je jakýmsi předskokanem k rozsáhlejšímu článku a může sloužit jako rychlá reference pří výběru / upgradu grafické karty.

V tabulkách najdete grafické karty tří generací: kousky s podporou DirectX7, DirectX8 a konečně i DirectX9. Tento článek považujte spíše za experiment, který ukazuje nakolik je papírový výkon karet shodný s tím reálným, který je pak potřeba pro rozhýbání náročných her a dosahování nejvyššího skóre v různých "marcích".

Poznámka: článek je napsaný na základě obdobné úvahy publikocané v září 2004 na serveru Anandtech.com. Jen jsem doplnil a dopočítal nové grafické karty (7 modelů). Za dřívější neuvedení původního zdroje se omlouvám.

V tabulce najdete takty referenčních karet, takže žádné výstřelky se nekonají a pokud máte doma model společnosti, který byl už z výroby přetaktován, tak ho samozřejmě v tabulce nenaleznete - na druhou stranu se může stát, že váš model je z výroby už podtaktovaný.

Postup při počítaní papírového výkonu je jednoduchý a my si teď řekneme jak postupovat v případě, že byste si rádi vypočítali výkon svého mazlíčka a srovnali s výsledky v tabulkách:

Za prvé je potřeba zjistit jaký čip tluče jako srdce vaší grafické a také to kolik má pixel pipelines, vertex pipelines a takty jádra a pamětí.

Jako referenční karta byla vybrána v každé skupině karta mainstreamová, která je nebo byla zastoupena ve velmi hojné míře (ta je označena černě).

Relativní procentuální výsledky se vztahují právě k referenční kartě, což znamená, že vezmu-li například takt Radeonu 9600Pro a GeForce 6800Ultra, tak oba čipy tikají na 400MHz, ale GF 6800Ultra má narozdíl od 4 pixel pipelines rovnou 16 pixel pipelines, a tedy relativní výkon čipu této karty je roven 400%. Takto tedy spočítáte výsledky pro jádro, paměť a vertexové transformace a uděláte z těchto hodnot průměr. Tuto hodnotu (průměr všech tří relativních procentuálních hodnot) pak v případě DirectX 9 ještě vynásobíte koeficientem podle podpory verze DirectX. Pro DirectX 9.0 platí koeficient 1x, pro DirectX 9.0b platí 1.1x a konečně pro nejvyšší DirectX 9.0c platí koeficient násobení 1.2x.

DirectX7

Parametry grafických karet - teoretický výkon

Parametry grafických karet - teoretický výkon

Rad. 7500

290

460

2

3

0.5

128

1740

36

7019

109%

138%

145%

131%

GF 4 MX460

300

550

2

2

0.5

128

1200

38

8392

75%

165%

150%

130%

GF 2 Ultra

250

460

4

2

0.5

128

2000

31

7019

125%

138%

125%

129%

GF 2 Ti

250

400

4

2

0.5

128

2000

31

6104

125%

120%

125%

123%

GF 4 MX440 8X

275

500

2

2

0.5

128

1100

34

7629

69%

150%

137%

119%

Rad. 7500LE

250

360

2

3

0.5

128

1500

31

5493

94%

108%

125%

109%

GF 4 MX440

275

400

2

2

0.5

128

1100

34

6104

69%

120%

137%

109%

GF 2 Pro

200

400

4

2

0.5

128

1600

25

6104

100%

120%

100%

107%

Rad. 7500 AIW

250

333

2

3

0.5

128

1500

31

5081

94%

100%

125%

106%

GF 2 GTS

200

333

4

2

0.5

128

1600

25

5081

100%

100%

100%

100%

GF 4 MX440SE

250

333

2

2

0.5

128

1000

31

5081

62%

100%

125%

96%

Rad. DDR

183

366

2

3

0.5

128

1098

23

5585

69%

110%

91%

90%

GF 4 MX4000

275

400

2

2

0.5

64

1100

34

3052

69%

60%

137%

89%

GF 4 MX420

250

333

2

2

0.5

64

1000

31

2541

62%

50%

125%

79%

Rad. LE

148

296

2

3

0.5

128

888

19

4517

55%

89%

74%

73%

GF 2 MX400

200

166

2

2

0.5

128

800

25

2541

50%

49%

100%

67%

Rad. SDR

166

166

2

3

0.5

128

996

21

2533

62%

49%

83%

65%

Rad. 7200

183

183

2

3

0.5

64

1098

23

1396

69%

27%

91%

62%

GF 2 MX

175

166

2

2

0.5

128

700

22

2541

44%

49%

87%

60%

GF 256 DDR

120

300

4

1

0.5

128

480

15

4578

30%

90%

60%

60%

GF 2 MX200

175

166

2

2

0.5

64

700

22

1266

44%

25%

87%

52%

GF 256 SDR

120

166

4

1

0.5

128

480

15

2533

30%

49%

60%

47%

Rad. 7000 AGP

183

366

1

3

0

64

549

0

2792

34%

55%

0%

30%

Rad. 7000 PCI

166

333

1

3

0

64

498

0

2541

31%

50%

0%

27%

DirectX 8

Parametry grafických karet - teoretický výkon

Parametry grafických karet - teoretický výkon

GF 4 Ti 4800

300

650

4

2

2

128

2400

135

9918

120%

130%

120%

123%

GF 4 Ti 4600

300

600

4

2

2

128

2400

135

9155

120%

120%

120%

120%

GF 4 Ti 4400

275

550

4

2

2

128

2200

124

8392

110%

110%

110%

110%

GF 4 Ti 4800 SE

275

550

4

2

2

128

2200

124

8392

110%

110%

110%

110%

GF 4 Ti 4200 8X

250

514

4

2

2

128

2000

113

7843

100%

103%

100%

101%

GF 4 Ti 4200 64MB

250

500

4

2

2

128

2000

113

7629

100%

100%

100%

100%

GF 4 Ti 4200 128MB

250

444

4

2

2

128

2000

113

6775

100%

89%

100%

96%

Rad. 8500

275

550

4

2

1

128

2200

69

8392

110%

110%

611%

94%

Rad. 9100 Pro

275

550

4

2

1

128

2200

69

8392

110%

110%

611%

94%

Rad. 9100

250

500

4

2

1

128

2000

63

7629

100%

100%

56%

85%

Rad. 8500LE

250

500

4

2

1

128

2000

63

7629

100%

100%

56%

85%

Rad. 9200 Pro

300

600

4

1

1

128

1200

75

9155

60%

120%

67%

82%

GF 3 Ti500

240

500

4

2

1

128

1920

54

7629

96%

100%

48%

81 %

Rad. 9000 Pro

275

550

4

1

1

128

1100

69

8392

55%

110%

61%

75%

GF 3

200

460

4

2

1

128

1600

45

7019

80%

92%

40%

71%

Rad. 9000

250

400

4

1

1

128

1000

63

6104

50%

80%

56%

62%

Rad. 9200

250

400

4

1

1

128

1000

63

6104

50%

80%

56%

62%

GF 3 Ti200

175

400

4

2

1

128

1400

39

6104

70%

80%

35%

62%

Rad. 9250

240

400

4

1

1

128

960

60

6104

48%

80%

53%

60%

Rad. 9200 SE

200

333

4

1

1

64

800

50

2541

40%

33%

44%

39%

DirectX 9

Parametry grafických karet - teoretický výkon

Parametry grafických karet - teoretický výkon

Rad. X850XT PE

540

1180

16

1

6

256

8640

810

36601

540%

393%

405%

491%

GF 6800Ultra
Extreme

450

1200

16

1

6

256

7200

675

36621

450%

400%

337%

475%

Rad. X800XT PE

520

1120

16

1

6

256

8320

780

34180

520%

373%

390%

471%

Rad. X850XT

520

1080

16

1

6

256

8320

780

32959

520%

360%

390%

466%

Rad. X800XT

500

1000

16

1

6

256

8000

750

30518

500%

333%

375%

443%

GF 6800Ultra

400

1100

16

1

6

256

6400

600

33569

400%

367%

300%

427%

Rad. X800XL

400

1000

16

1

6

256

6400

600

30518

400%

333%

300%

379%

GF 6800GT

350

1000

16

1

6

256

5600

525

30518

350%

333%

262%

378%

Rad. X800Pro

475

900

12

1

6

256

5700

713

27466

356%

300%

356%

371%

Rad. X800

400

700

12

1

6

256

4800

600

21362

300%

233%

300%

305%

Rad. X800SE

425

800

8

1

6

256

3400

638

24414

212%

267%

319%

293%

Rad. X700XT

500

1000

8

1

6

128

4000

750

15259

250%

167%

375%

290%

GF 6800

325

700

12

1

5

256

3900

406

21362

244%

233%

203%

272%

GF 6600GT

500

1000

8

1

3

128

4000

375

15259

250%

167%

187%

242%

GF 6800LE

320

700

8

1

5

256

2560

400

21362

160%

233%

200%

237%

Rad. 9800 XT

412

730

8

1

4

256

3296

412

22278

206%

243%

206%

218%

GF FX5950Ultra

475

950

4

2

3

256

3800

356

28992

237%

317%

178%

207%

Rad. 9800Pro
256MB

380

700

8

1

4

256

3040

380

21362

190%

233%

190%

204%

Rad. 9800Pro
128MB

380

680

8

1

4

256

3040

380

20752

190%

227%

190%

202%

GF FX5900Ultra

450

850

4

2

3

256

3600

338

25940

225%

283%

169%

192%

GF FX5900

400

850

4

2

3

256

3200

300

25940

200%

283%

150%

179%

Rad. 9700Pro

325

620

8

1

4

256

2600

325

18921

162%

207%

162%

177%

Rad. 9800

325

600

8

1

4

256

2600

325

18311

162%

200%

162%

175%

Rad. 9800SE 256MB

380

680

4

1

4

256

1520

380

20752

95%

227%

190%

171%

GF FX5900XT

400

700

4

2

3

256

3200

300

21362

200%

233%

150%

165%

Rad. 9800Pro
128-bit

380

680

8

1

4

128

3040

380

10376

190%

113%

190%

164%

GF FX5800Ultra

500

1000

4

2

2

128

4000

250

15259

250%

167%

125%

153%

Rad. 9700

275

540

8

1

4

256

2200

275

16479

137%

180%

137%

152%

GF 6600

300

550

8

1

3

128

2400

225

8392

150%

92%

112%

142%

Rad. 9800SE 128

325

580

8

1

4

128

2600

325

8850

162%

97%

162%

141%

GF FX5700Ultra
GDDR3

475

950

4

1

3

128

1900

356

14496

119%

158%

178%

129%

GF FX5700Ultra

475

900

4

1

3

128

1900

356

13733

119%

150%

178%

127%

Rad. X600XT

500

740

4

1

2

128

2000

250

11292

125%

123%

125%

124%

GF FX5800

400

800

4

2

2

128

3200

200

12207

200%

133%

100%

123%

Rad. 9500Pro

275

540

8

1

4

128

2200

275

8240

137%

90%

137%

122%

Rad. 9600XT

500

600

4

1

2

128

2000

250

9155

125%

100%

125%

117%

Rad. 9600Pro

400

600

4

1

2

128

1600

200

9155

100%

100%

100%

100%

Rad. X600Pro

400

600

4

1

2

128

1600

200

9155

100%

100%

100%

100%

GF FX5700

425

500

4

1

3

128

1700

319

7629

106%

83%

159%

99%

Rad. 9500

275

540

4

1

4

128

1100

275

8240

69%

90%

137%

99%

GF FX5600Ultra FC

400

800

4

1

1

128

1600

100

12207

100%

133%

50%

80%

Rad. 9600

325

400

4

1

2

128

1300

163

6104

81%

67%

81%

76%

Rad. X300

325

400

4

1

2

128

1300

163

6104

81%

67%

81%

76%

GF FX5600Ultra

350

700

4

1

1

128

1400

88

10681

87%

117%

44%

70%

Rad. 9600SE

325

400

4

1

2

64

1300

163

3052

81%

33%

81%

65%

Rad. X300SE

325

400

4

1

2

64

1300

163

3052

81%

33%

81%

65%

GF FX5200Ultra

325

650

4

1

1

128

1300

81

9918

81%

108%

41%

65%

Rad. 9550

250

400

4

1

2

128

1000

125

6104

62%

67%

62%

64%

GF FX5700LE

250

400

4

1

3

128

1000

188

6104

62%

67%

94%

63%

GF FX5600

325

500

4

1

1

128

1300

81

7629

81%

83%

41%

58%

Rad. 9550 SE

250

400

4

1

2

64

1000

125

3052

62%

33%

62%

53%

GF FX5500

270

400

4

1

1

128

1080

68

6104

67%

67%

34%

48%

GF FX5200

250

400

4

1

1

128

1000

63

6104

62%

667%

31%

45%

GF FX5600XT

235

400

4

1

1

128

940

59

6104

59%

67%

29%

44%

GF FX5200LE

250

400

4

1

1

64

1000

63

3052

62%

33%

31%

36%

Poznámka: nejvíce diskuzí evidentně vyvolá třída DirectX 9 - zde je vidět, že vzorce které docela přesně fungovaly u karet DX7 a DX8 tady nadávají nejpřesnější výsledky. Do hry totiž vstupují složitější optimalizace čipu. Příkladem n

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
9.6.2005 09:19:15   0.0.0.xxx 55
Zajímavej článek...
9.6.2005 09:27:33   0.0.0.xxx 64
nema nahodou 6600 GT standartni frekvence 500/900 ??? alespon leadtek ano. tusim ze jsou nejaky extreme verze, ktery to maj vejs.
9.6.2005 09:36:37   0.0.0.xxx 55
pokud vim tak klasika je 500/1000 a Extreme maj 550/1120 apon u toho Leadteku teda.
9.6.2005 09:37:58   0.0.0.xxx 55
leadtek mna teda rozhodne default 500/900, se podivej na oficialni stanky. jinak jsem nasel gainward, kterej ma default 540/1150
9.6.2005 09:40:25   0.0.0.xxx 55
tady je
http://www.leadtek.com/3d_graphic/winfast_a6600_gttdh_2.html
9.6.2005 09:46:26   0.0.0.xxx 55
aha tak zalezi na tom jestli to je AGP ty maj 500/900 nebo PCX , ty maj 500/1000. http://www.leadtek.com/3d_graphic/winfast_px6600_gttdh_2.html
9.6.2005 10:29:24   0.0.0.xxx 55
Nema nahodou FX5800 a 5900 moznost 4x2 8x1 2x4 ??? neni to promenne? Ale co drobnost tohoto typu nikoho nenastve... Peknej clanek
9.6.2005 10:40:50   0.0.0.xxx 55
žebříček, ne řebříček, to je rostlina.
9.6.2005 10:44:51   0.0.0.xxx 55
Myslím si že ten článek je fakt pěkný.
Jen je škoda že tam není porovnání celkové.
Procentuální rozdíl proti nějaké staré kartě ,,X" (5700/9600).
Fakt by to bylo pěkné, ale to jen k dokonalosti.
Jinak je to fajn článek.
9.6.2005 11:10:47   0.0.0.xxx 56
Pokud ma nekdo zajem o uplne novou X800XT necht se podiva na http://x800.kvalitne.cz">http://x800.kvalitne.cz Tuhle kartu jsem vyhral,ale nemam PCI-e slot
9.6.2005 11:15:57   0.0.0.xxx 55
Tak ji zase prohraj a máš vyřešeno.
9.6.2005 11:27:26   0.0.0.xxx 55
A kde jsou ostatni karty? Kyro, S3, Voodoo...?
9.6.2005 11:45:30   0.0.0.xxx 55
A co karty od Matroxu ? Takova Parhelia a nebo i starsi modely G450, G550 apod. ?
9.6.2005 12:33:40   0.0.0.xxx 55
když se podíváš, tak tu byly jen karty podporující DX7+, což ani jedna z těch karet není(teda až na nové S3). Co mi tu ale chybí, je Matrox Parhelia(ale už ne G450 a G550 jak píše o příspěvek níže) a potom karty od XGI a S3(ty novější pochopitelně).
Takhle tam jsou jen karty od nV a ATi.
9.6.2005 12:34:19   0.0.0.xxx 55
A nelze ještě do určité míry udělat srovnání celkové, jak je např. GF4 Ti vs. GF 6600 a tak, i když mají jinou podporu.
9.6.2005 13:12:19   0.0.0.xxx 55
Super,neco takoveho tady chybelo...Hledam uz dlouho clanek kde by se porovnavali treba stare GF2 nebo jeste VODOO2 s novymi vga.Vim ze takove porovnavani je celkem k nicemu, ale je prijemne videt jak jde pokrok kupredu.. Drzim vam palce a vic takovych "pokusnych" clanku...
9.6.2005 14:21:13   0.0.0.xxx 55
Chybí mi tam X700 a X700Pro ... škoda, právě tyto karty by mě zajímali, co do srovnání s GF6600 series :-/
9.6.2005 15:40:42   0.0.0.xxx 55
Nechápu, proč tam třeba není Voodoo5. Kromě TnL nemá GF2 nic navíc a TnL je v DirectX7 možností, ne nezbytnou podmínkou.
Dále pak, jestli mám jít do detailů ani GF4Mx není plně DX7, chybí ji některé věci, jako třeba bumpmapping a pod.
Jinak GF4Ti není DirectX 8.1 karta, ale jen DirectX 8.0 karta, (nemá pixel shader 1.4, ale jen 1.3, takže se běžně provozuje v režimu 1.1, jako Gf3).
9.6.2005 15:56:26   0.0.0.xxx 55
GF4MX samozrejme DX7 karta je - stejne jako kazda jina GeForce. Bumpmapping podporuje. A kdo neveri, at si na ni pusti DOOM3.

A to srovnani DX9 karet nema smysl. Tam jde uz predevsim o pocet a rychlost shaderu, nez o nejaky fillrate, nebo vertexrate.
9.6.2005 16:02:22   0.0.0.xxx 55
Přesně tak, byla to VLIW architektura.
9.6.2005 16:03:51   0.0.0.xxx 55
Záleží na to jakej.
Enviromental Mapped Bump Mapping určitě nepodporuje.
Jinak pro kartu splňující spec. DX7 byla právě podmínka HW T&L., stejně jako pro DX8 jsou shadery , pro DX9 shadery 2.0 a pro DX9c shadery 3.0.
5.8.2005 10:22:23   213.235.157.xxx 55
No ale enviromental bumpmapping neni podminkou pro DX7 kartu. Pro DX7 kartu staci podle normy pouze normalni DOT3 bumpmapping
9.6.2005 17:27:14   0.0.0.xxx 55
Ale jo ma, kdyz se podivas na vysledky, tak s primhourenim oka padnou na realny vykon. Prave ten koeficient nasobeni vysledku podle verze DX9 tomu dodal nejakou vahu. Navic je jasne, ze je to pouze teoreticky experiment zamereny na teoreticky vykon:-)
9.6.2005 18:06:52   0.0.0.xxx 65
ked si matne spomínam tak Kyro II a Voodoo 5 mali podporu DX7
9.6.2005 21:05:58   0.0.0.xxx 55
teeeeda... takova genialni karta jako byla G400 tam chybi :o( a takovy smrad jako GF2MX tam je...

nechcete tam ty 4 radky doplnit? G400-G400MAX/450/550/Parhelia 512?
10.6.2005 13:26:17   0.0.0.xxx 55
tento "váš" článok som už dakde videl a v oveľa viac údajmi a meraniami . mali ste uviesť aspoň zdroj
10.6.2005 13:56:22   0.0.0.xxx 55
Lidi jako ty maji stesti, ze se dopousteji pomluv pouze na netu a jeste pod nickem...cili nepostizitelni. Uved link na ten clanek...protoze takovych osocovatelu tady uz bylo:-)))
10.6.2005 17:22:00   0.0.0.xxx 55
Ahoj,
pěkné srovnání. Jen se mi zdá že Radeon 9200/9250 má (narozdíl od R9000 a stejne jako R8500) 2 Vertex pipelines...
10.6.2005 18:05:15   0.0.0.xxx 55
Lidi tak se nehádejte.7 série grafáren geforce se objeví už 22.června nejvýkonější z nich bude 7800GXT.bude dvakrát výkonější než Geforce 6800ultra nebo Radeon X800XT.Radeo,ale připravuje také grafárnu má mít jádro R520 nebo tak nějak.
11.6.2005 09:23:27   0.0.0.xxx 55
No, svou pripominku jsem mel spise napsat hochum z AnandTechu co? http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2195&p=5
11.6.2005 13:39:10   0.0.0.xxx 55
Hmm tak to je teda hezky vykradenej clanek :X Za todle by se pct melo stydet a autor mohl napsat aspon zdroj nebo to je tak blbej, ze si mysli, ze se na to neprijde :X achjo to uz nikdo neumi delat originalni clanky :/ Se rovnou soupnete pod idnes, protoze todle je na urovni zeve a technetu.
Takze jdnim slovem HAMBA !!!!!
11.6.2005 15:45:53   0.0.0.xxx 55
Omlouváme se,

článek ihned upravíme - a autor pochopitelně nedostane žádný honorář (prohlašoval že článek je originální)...
12.6.2005 15:54:15   0.0.0.xxx 55
je zase fakt ze se to obcas stane :/ A asi tezko de hledat jentak original. Tak doufam, ze uz se to stavat nebude )
12.6.2005 23:49:42   0.0.0.xxx 55
Voodoo 5 i Kyro II jsou čistě DX6 karty, i když obě s nestandardními funkcemi (btw mám je obě ve své sbírce - nemají HW podporu T&L. Jediné, co by snad se zavřeným okem mohlo z těchto karet tu být zařazeno bylo Kyro II 4800, které mělo pokud si dobře pamatuji nějakou urychlenou podporu SW T&L(dělalo to CPU, ale bylo tam nějaké urychlení ve hrách podporujících T&L oproti Kyru II 4500. i když myslím, že se zjistilo, že to byl jen trik a šlo to aktivovat i na 4500-ce).
13.6.2005 09:48:48   0.0.0.xxx 55
Nevím teda, jestli se jedná o chybu autora, nebo se pletu já, ale setkal sem se za svůj život už se třema Radeonama 7500LE a všechny byly 64-bit. a ne 128, jak je uvedeno. Článek je to zajímavý, ale myslím, že některé karty sou o víc než +/- 4 místa posunuté. Například právě ten R7500LE je reálně maximálně na úrovni MX400. Chápu, ale že tady nešlo o srovnání reálného výkonu.
13.6.2005 09:54:19   0.0.0.xxx 55
Kyra měly jen podporu bump-mappingu a to je DX6. Pro DX 7 používaly jejich ovladače emulátor en't'en'l, takže HW T&L jednotku nemají. Jinak sou to ale výborný karty a kdyby šlo o srovnání reálného výkonu, tak by sem určitě patřily.
13.6.2005 12:52:01   0.0.0.xxx 55
Myslim, ze tam chybi i S3 Savage 2000. To byla karta s podporou DX7 (i kdyz to T&L nic moc)
13.6.2005 16:27:15   0.0.0.xxx 55
Bylo s tím více problému, takže to nakonec vypnuli v ovladačích. Ale ano -to tu samozřejmě taky patří
18.7.2005 12:09:53   84.47.53.xxx 65
ma 300jadro a 650 ramky!!!!!!!
7.8.2005 20:50:00   195.39.93.xxx 55
Super, sice je to jen teoreticky ale fajn, škoda že jich tu není nasocíno víc. a kdyby u toho bylo ještě třeba něco ve stylu srovnej 2 až 3 vybraný karty ( jako na czechcomputeru ) take je to dokonalý. To už by ale pomalu vyšlo na novej thread v pc tuningu ( Srovnej HW )
8.8.2005 08:14:48   80.188.98.xxx 75
Vynikajicí tabulky,jenom škoda že už nevyšlo zažadit 128bitovou GeForce 6200.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

0 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.