Hlavní stránka Hardware Grafické karty Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman
Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman
autor: Štefek Petr , publikováno 18.5.2005
Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman
Již dávno není tajemstvím, že ATi Radeon X800XL je v dnešní době karta, která představuje asi nejlepší volbu do nového počítače s ohledem na poměr ceny a výkonu. Karta nabízí úplně stejné možnosti jako high-end v podobě Radeonu X850XT, ale narozdíl od něj běží na nižších taktovacích frekvencích. Na našem serveru jsme se setkali již s několika kartami ATi Radeon X800XL, ale dnešní kousek je výjimečný svým nestandardních chlazením, které pochází z dílen společnosti Zalman. {mospagebreak title=R430: výkon 16 pixel pipelines}

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

Tento čip je svým designem naprosto shodný se starším bratříčkem R420, ale narozdíl od něj je vyráběn 110nm technologií bez Low-K dielektrika, takže došlo ke značné úspoře při výrobě tohoto čipu, což má bohužel negativní dopad na jeho potenciál pro přetaktování. Obyčejně R430 nepřetaktujete o více než 50MHz. 

R430 disponuje 16 pixel pipelines a to je naprosto shodná vlastnost pro dnešní high-end produkty v této oblasti. Stejně jako u nVidie jsou pixel pipelines rozděleny do čtveřic, což poskytuje prostor pro další varianty karet za pomocí vypnutí jednoho bloku pipelines. Příkladem budiž Radeon X800, který má aktivních jen 12 pixel pipelines, avšak ještě nikdo nepřišel na možnost, jak otevřít zbývající 4 neaktivní.

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman
- pro zvětšení klikněte -

Počet vertex shaderů je pro všechny karty řad X700, X800 a X850 stejný a činí rovných 6 jednotek (vertex pipelines se starají o zpracování geometrie scény). Počet je tedy stabilní a nemění se ani deaktivací pixel pipelines. GeForce 6600GT s čipem NV43 má pouze 3 vertex shadery, což ji ovšem nijak neznevýhodňuje oproti ATi kartám X700 s 6 VS jednotkami. Dnešní enginy nemají příliš náročné geometrické modely, takže dvojnásobek geometrických jednotek se v praxi neprojeví.

Vertex Pipelines R430

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman
- pro zvětšení klikněte -

Každý ze 6 Vertex Shaderů obsahuje skalární ALU a vektorovou ALU, které jsou napojeny na Flow Control jednotku, která má na starosti řízení těchto dvou ALU a umožňuje větvení, smyčky a vytváření sub-výpočtů. Série X800 má o 50% procent vyšší výkon ve VS operacích než předešlá high-end série Radeonů 9800. Vertex Shadery R430 pracují plně s 32-bit Floating Point přesností.

Vertex Shadery zpracovávají údaje o geometrii scény a pracují typicky se čtyřmi 32-bitovými hodnotami pro každý vertex, který zahrnují 3 údaje o poloze v prostoru (x,y,z) a 1 hodnotu o perspektivě (w). Když jsou tyto výpočty hotovy, tak se přistoupí k odstranění neviditelných částí (v tomto případě trojúhelníků z dalších výpočtů) scény, což má na svědomí Backface Culling engine.

Po té následuje Clipping, který odstraní částečně viditelné části scény (trojúhelníky) pomocí ořezávání a testovaní v  pomocném obdélníku, kde počítá s jednotlivými vektory a jejich poloze vůči tomuto teoretickému čtyřúhelníku.

Následuje počítaní perspektivy přes Perspective Divide jednotku, kde se ze získaných hodnot w (Vertex Shadery), které tak dají základ celkovému dojmu prostorovosti scény. Konečně přijde ke slovu Viewport Transport jednotka, která získané data transformuje do právě používaného rozlišení aplikace. Jakmile se vertex data dostanou do Setup Engine, tak jsou jednotlivým polygonům přiřazeny parametry jako jsou souřadnice textur, barev a Z.

Pixel Pipelines R430

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman
- pro zvětšení klikněte -

Na obrázku vidíme jednu čtveřici pipelines (z 16) a každá z nich má svou vlastní Hyper Z HD jednotku, což narozdíl od Radeonu 9800XT/Pro umožňuje použití Hierarchical Z-Buffer i v rozlišeních nad 1600x1200, což zatím nebylo možné díky omezené kapacitě bufferu. Hierarchical Z-Buffer dokáže zpracovat dvě hodnoty Z a Stencil v jednom cyklu na jediný pixel.

Například Radeon 9600XT se čtyřmi pipelines měl při zapnutí FSAA maximum na 1280x1024 (pak následoval velký propad ve výkonu), což bylo pravděpodobně způsobeno omezeno kapacitou Z-Bufferu kolem 1.3 mega pixelů. Čipy R4xx mají kapacitu  Hierarchical Z-Bufferu kolem 4 miliónů pixelů, což už umožňuje i rozlišeni 2048x1536.

Pokud je kapacita Hierarchical Z-Bufferu překročena, tak se automaticky nevypne, ale data přes tento limit automaticky vyřazena (až 256 pixelů) ze zpracování a vrací se zpět k prvotnímu Z-testu (Hierarchical Early Z Test) , ale většina scény je tak zachycena Hierarchical Z-Bufferem, což je opět rozdíl oproti sérii Radeonů 9800 a 9600, kde se buffer deaktivoval.

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

Na obrázku lze vidět detail jediné Pixel Shader jednotky, která se skládá z pěti samostatných ALU. Tyto jednotky mají k dispozici 64 registrů (32 konstantních a 32 dočasných) a určitý počet registrů pro práci s nasvětlováním polygonů. ATi zvolila přesně podle specifikací DirectX 9 přesnost Pixel Shaderových jednotek na 24-bitů, což je občas výhoda oproti nVidii, která dokáže pracovat jen s 16-bitovou nebo 32-bitovou přesností (Half-Life 2).

Samotný limit v počtu instrukcí pro všechna ALU je stanoven na 512, což je přesně na hranici specifikace Pixel Shader 2.0b a Pixel Shader 3.0. Dále následuje F-buffer, který známe už od čipu R350 (R9800Pro), který byl jinak shodný se starším R300 (R9700Pro) a umožňuje teoreticky zpracovávat nekonečný počet instrukcí, který je jinak pro Pixel Shader 2.0 omezen na 96 instrukcí. Bohužel se zdá, že F-buffer korektně nefunguje ani pod OpenGL a počet je stále omezen na 96 instrukcí.

Dále následuje Pixel Output, což není nic jiného než staré známé ROP jednotky pro vykreslení pixelů. Každá ROP R430 je schopna zpracovat 1 barevnou hodnotu a 1 Z/Stencil hodnotu. Bohužel u R4xx nejsou zapojeny jednotky barvy a Z/Stencil zapojeny paralelně, a tak nemohou být obě jednotky případně použity k Z/Stencil operacím jako u NV4x.

Některé skutečnosti a ilustrační obrázky čerpány ze serverů Beyond3D a 3DCenter.

{mospagebreak title=Specifikace R430}

SmartShader HD

  • Hardwarová podpora DirectX 9.0b
  • Vertex Shader 2.0
    • 65 280 instrukcí s řízením toku
    • Trigonometrické operace během 1 cyklu
  • Pixel Shader 2.0+
    • Až 1536 instrukcí a 16 textur (single-pass)
    • F-Bufferu druhé generace
    • 32 dočasných a pevných registrů
    • Multiple Render Target (MRT)
SmoothVision HD
  • 2 - 6x Sparse / Rotated-Grid Multi-Sample Anti-Aliasing
  • Programovatelný MultiSampling s gamma korekcí afektovaných pixelů
  • Temporal Anti-Aliasing
  • Centroid Sampling
  • Bezztrátová barevná komprese v poměru 6:1
  • 2 - 16x adaptivní anizotropní filtrování (~128-tap)
  • Adaptivní bilineární a trilineární filtrace
  • 3Dc komprese normálových map (poměr 4:1, reálně ~2:1)
HyperZ HD
  • 3-úrovňový Hierarchal Z-buffer
  • Bezztrátová komprese Z-bufferu
  • Fast-Z-Clear


VideoShader HD

  • Integrace Pixel Shaderů pro akceleraci videa
  • FullStream pro PostProcessing (MPEG4 formáty podle podpory )
  • VideoSoap pro úpravu struktury obrazu videa (denoise, smoother...)
  • HW akcelerace všech MPEG formátů pro video (encoding, decoding)
  • Motion Compensation, iDCT, DCT
  • Adaptivní De-Interlacing (na úrovni pixelu) a úprava snímkové frekvence

ATi sice ve svých jádrem ještě podporu Shader Modelu 3.0 nenabízí, ale s výkonem jaký tyto karty mají je tato technologická vymoženost zatím jen pozlátkem a v nových enginech jako je Serious Engine 2 a Unreal Engine 3 budete pravděpodobně na všech kartách této generace stejně šáhnout po nastavení se Shader Modelem 2.0, protože jak se vyjádřil hlavní vývojář UE 3 je i GeForce 6800Ultra pro plynulý běh jen stěží dostatečná.

U čipů R4xx se však můžeme setkat s technologiemi jako je Geometry Instancing či 3Dc komprese normálových map, což by mělo napomoci k vyšším výkonům v těch nejnáročnějších hrách. Bohužel je zatím přinos Geometry Instancingu jen teoretický, neboť ho žádná hra nedokáže efektivně využít a ani k tomu není nucena nedostatkem výkonu v oblasti Vertex Shaderů, který by způsobil extrémně náročný geometrický model některého z enginů. Například FarCry vykazuje naopak snížení výkonu v jednotkách procent při zapnutí Geometry Instancingu.

Stejně tak 3Dc, které dokáží využít jen některá technologická dema založená na FarCry enginu (Crytech - The Project), tak aby byl viditelný výkonový nárůst. Teoreticky 3Dc představuje bezztrátovou kompresi normálových map v poměru 4:1, ale v praxi se spíše mluví o reálnějším poměru 2:1, což ale také není k zahození. Větší podpora se dá očekávat i v nových hrách, takže tato technologie ATi nezůstane zapomenuta v propadlišti dějin.

 Radeon X800 PRORadeon X850 PRORadeon X800 XLRadeon X700 XT
Výrobní proces0.13 ľm TSMC low-k0.13 ľm TSMC low-k0.11 ľm TSMC0.11 ľm TSMC
Technologie čipu256-bit256-bit256-bit128-bit
Název čipuR420R480R430RV410
Paměťová sběrnice256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
128-bit DDR
Paměť256 MB256 MB256 MB128-256 MB
Takt čipu475 MHz520 MHz400 MHz475 MHz
Takt pamětí450 MHz
(900 DDR)
540 MHz
(1080 DDR)
500 MHz
(1000 DDR)
530 MHz
(1060 DDR)
Paměťová propustnost28.8 GB/s34.6 GB/s32.0 GB/s20.2 GB/s
Fill-rate (single-texturing)5700 Mpixel/s6240 Mpixel/s6400 Mpixel/s3800 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing)5700 Mtexel/s6240 Mtexel/s6400 Mtexel/s3800 Mtexel/s
Vertex Shader6666
Maximální počet transformací Troj./s713M780M 780M713M
Počet Pixel Pipelines12 (z 16ti)12 (z 16ti)168
Počet TMU/pipeline1111
Vertex Shader verze2.0 (b)2.0 (b)2.0 (b)2.0 (b)
Pixel Shader verze2.0 (b)2.0 (b)2.0 (b)2.0 (b)
DirectX9.0 b9.0 b9.0 b9.0 b
AntiAliasing2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
6x Sparse
AA specialityTemporal AA,
Centroid Sampling
Temporal AA,
Centroid Sampling
Temporal AA,
Centroid Sampling
Temporal AA,
Centroid Sampling
Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz
Další technologie3Dc Compress.
Temporal AA
OverDrive 3
3Dc Compression
Temporal AA
OverDrive 3 (?)
3Dc Compress.
Temporal AA
OverDrive 3
3Dc Compress.
Temporal AA
OverDrive 3

Radeon X800XL je lepší volbou než oba Radeony X800/X850Pro, což je dáno plnými 16 pipelines a výsledným fill-rate, který je vyšší než u dražšího Radeonu X850XT s taktem 520MHz, který se tak stává docela do úzkých, neboť je jen o 1500 korun levnější než Radeon X850XT a naopak o 3000 korun dražší než Radeon X800Xl. Pokud si tedy budete vybírat, tak rozhodně šáhnětě po modelu XL.

Výjimku mohou tvořit majitelé AGP platformy, kde se vyplatí šáhnout po Radeonu X800Pro VIVO, který lze snadno transformovat do Radeonu X800XT VIVO odemčením pipelines přeflashováním BIOSu. Pozor na PCI Express Radeonu X800Pro VIVO u kterého tento mod není možný.

Konkurencí pro Radeon X800XL může představovat GeForce 6800GT, jejíž ceny pomalu, ale jistě klesají k 11 000 korunám s DPH. Po přetaktování získáte kartu, která svým výkonem smete veškeré karty na standardních taktech.

V další tabulce si můžete X800XL srovnat s konkurencí - GeForce 6:

 Radeon X800XLGeForce 6800GeForce 6800GTGeForce 6600GT
VPUR430NV41NV45NV43
Výrobní proces0.11 ľm TSMC0.13 ľm TSMC0.13 ľm TSMC0.11 ľm TSMC
Technologie čipu256-bit256-bit256-bit256-bit
Počet transistorů160 milionů222 milionů222 milionů146 milionů
Paměťová sběrnice256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
128-bit DDR
(I - III)
Paměť256 MB256 MB256 MB128-256 MB
Takt čipu400 MHz325 MHz350 MHz500 MHz
Takt pamětí500 MHz
(1000 DDR)
350 MHz
(700 DDR)
500 MHz
(1000 DDR)
500 MHz
(1000 DDR)
Paměťová propustnost32. 0GB/s22.4 GB/s32.0 GB/s16.0 GB/s
Fill-rate (single-texturing)6400 Mpixel/s3900 Mpixel/s5600 Mpixel/s4000 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing)6400 Mtexel/s3900 Mtexel/s5600 Mtexel/s4000 Mtexel/s
Vertex Shader6663
Maximální počet transformací Troj./s600M 406M525M375M
Počet Pixel Pipelines1612 (z 16ti)168
Počet TMU/pipeline1111
Vertex Shader verze2.0 (b)3.03.03.0
Pixel Shader verze2.0 (b)3.03.03.0
DirectX9.0 b9.0 c9.0 c9.0 c
AntiAliasing2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
2x OGSS
2-4x RGMS
2x OGSS
2-4x RGMS
2x OGSS
AA specialityTemporal AA,
Centroid Sampling
kombinace SS+MSkombinace SS+MSkombinace SS+MS
Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz
Další technologie3Dc Compression
Temporal AA
UltraShadowUltraShadowUltraShadow
{mospagebreak title=Unreal Engine 3}

Podle slov Toma Sweeneyho (šéf vývojového týmu UE 3 a spoluzakladatel společnosti Epic) bude hlavní tíha tohoto nového enginu spočívat na výkonu pixel shaderů, což samozřejmě nestaví vertex shadery do nepodstatné role, ale ani u tohoto typu nových enginu nebude geometrie o mnoho náročnější než v dnešních enginech her Doom 3 nebo Half-Life 2.

Mezi technologické libůstky patří bezesporu virtual displacement mapping nebo dynamic soft shadows se self-shadowing. Samozřejmostí bude rovněž dynamic per-pixel lighting a shadowing, který bude každé scéně dodávat na větší realističnosti. No a abych vás nekrmil pouze pojmy z tohoto nového skvostu, který už jen čeká na novou generaci karet, tak tady mám pár screenshotů z připravovaného Unreal Tournamentu 2007 (převzaty ze serveru Gamespot).

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

Jediný model tohoto enginu bude mít v průměru 5-7000 polygonů, což není mnoho, ale jak dodal na vysvětlenou Sweeney, tak počet polygonů omezili kvůli výkonům dnešních karet, ale není problém dělat modely o mnohem větším počtu polygonů, takže vše bude záležet na dostupném hardware. Celkově z vyjádření tohoto guru Epicu je jasné, že čekají na novou generaci karet jako na smilování boží.

Podle všeho hry na tomto enginu půjdou hrát i na starším hardware jako jsou karty s podporou DirectX 9.0 bez Shader Modelu 3.0, ale výkon nebude nijak slavný. Na karty typu GeForce FX s čipy NV35 můžete ve spojení s tímto enginem zapomenout a totéž se týká karet s čipy ATi RV3x0, které nebudou akceptovatelný výkon pro hraní v jakémkoli rozlišení.

Dobrá zpráva je ovšem to, že engine je od počátku vyvíjen jako 64-bitový, takže ve spojení s příslušným operačním systémem (Windows XP 64-bit nebo Longhorn) si budeme moci vychutnat solidní výkon na Athlonech 64 a některých Pentiích 4 s podporou EM64T. Samotná hra vyjde počátkem roku 2006, takže máme dost času na upgrade našich, pro tuto hru pomalých, grafických subsystémů.

{mospagebreak title=Sapphire Radeon X800XL Ultimate - bližší pohled}

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

Sapphire Radeon X800XL Ultimate je dodáván v obyčejné krabici, která je označena je slůvkem Ultimate, což značí přítomnost nestandardní verze. Samozřejmě je poznačeno, že se jedná o PCI Express verzi karty.

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

Příslušenství karty je stejné jako u standardního modelu Sapphire:

Grafická karta, CD ovladače, DVI-na-D-Sub redukce, S-Video kabel, S-Video na Cinch kabel, Cinch kabel, S-Video na RGB kabel, manuál, Prince of Persia - Sands of Time, Splinter Cell - Pandora Tomorrow, CyberLink PowerDVD 5.0, CD s utilitami

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman
- kliknutím zvětšíte -

PCB je stadardní, ale celé kartě vévodí chladič Zalman provedený v modré barvě, tak aby ladil s modrým PCB. Karta vypadá opravdu pěkně.

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman
- kliknutím zvětšíte -

Zadní strana PCB nenese VIVO procesor, ale zato má malé pasivky na pamětech, což je jen chvályhodné. Samotné paměti jsou obvyklé 2ns moduly GDDR3 Samsungu. Dále vidíme sponu chladiče.

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman
- kliknutím zvětšíte -

Chladič je složen z hliníkových plátků, které jsou spojeny do jednolité základny , která patřičně lapována a poskytuje tak perfektní kontakt s jádrem. Tento chladič vychází pravděpodobně z modelu Zalman VF700-ALCu, který se dá snadno pořídit už i u nás.

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman
- kliknutím zvětšíte -

Zde vidíte velikost chladiče, který pravděpodobně zabere sousední slot PCI, ale to závisí od typu a návrhu základní desky.

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

Výstupy jsou zcela v duchu tradice, což znamená D-Sub a DVI výstupy, které jsou podpořeny TV-outem.

Kvalita výstupu, chlazení a přetaktování

Kvalita výstupu testované modelu je na jedničku, což je ovšem u karet s čipy společnosti ATI zvykem. Model je vybaven redukcemi z DVI-I na D-Sub, takže i majitelé dvou analogových monitorů si přijdou na své. Kvalita obrazu přes redukci je také na vynikající úrovni.

Chladič se prokázal jako výborný pomocník při snižováni teploty a je také velmi tichý, což je jedině velké plus. Dosažené maximální takty nejsou nijak slavné, ale jak se proslýchá na různých diskusních fórech, tak to závisí především na základní desce, kdy některé nejsou schopny do PCI Express dodat deklarovaných 75W, což znamená i nevýhodu pro Radeon X800Xl, který nemá externí napájení. Na druhé straně zase stojí fakta o některých verzích těchto karet, které mají přídavný konektor, ale na OC jim to nepřidává.

Maximální takty dosažené s tímto kouskem jsou neslavné, ale přesto se nějaké to procento navíc jedná. Paměti bez známek artefaktů pouze 1120MHz, což je stejná frekvence jako má Radeon X800XT PE. Jádro šlo přetaktovat na pouhých 432MHz (základní takt 392MHz), a to je opravdu slabé. Proto nejsou výsledky přetaktovaného Radeonu v grafech, jelikož nárůst nebyl moc patrný.

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

Teplota čipu R430 nepřesáhla 60 stupňů ani při plné zátěži (Mother Nature - 3DMark03 + FSAA), takže chlazení je opravdu velmi dobré.

{mospagebreak title=Testovací sestava a syntetické testy}

U herních testů jsou uvedeny dva grafy; první výsledek je bez použití vyhlazování a anizotropního filtru, druhý výsledek ukazuje propad výkonu při zapnutí těchto funkcí (FSAA 4x a anizotropní filtrování 8x).

 

Hardware

  Procesor  AMD Athlon 64 3800+ (2400MHz, 512kB cache)
  Chladič CPU  GigaByte 3D Cooler
  Paměť  2*512MB Corsair DDR400 CL 2.5 (3, 3, 6 - 1T)
  Čipset, MotherBoardMSI K8N Diamond (nForce 4 SLI)
 

Software

  Operační systém

Windows XP Professional SP2

  DirectX

Microsoft DX9.0c

  Ovladače grafické karty

nVidia ForceWare 71.89 (oficiální)
Catalyst 5.4 (oficiální)

  Teoretické testy

3DMark03 patch 360
3DMark05 patch 1.20
SPECViewperf 8.01

  Herní testy

Aquamark 3
Doom III
FarCry
Chronicles of Riddick
Unreal Tournament 2004
Half-Life 2
Colin McRae Rally 04

 

3DMark 2003

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman 

Verze3DMark 2003, patch 360
RozhraníDirectX 9
Heslovitý popisWings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers)
Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles
Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy)
Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení)
NastaveníDefault, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA
Stažení benchmarkuhttp://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml

 Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

3DMark03 ukazuje, že na rivala GeForce 6800GT ztrácí Radeon X800XL téměř 1000 bodů, ale jedná se jen o syntetický benchmark, takže si netřeba lámat hlavu.

3DMark 2005

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman 

Verze3DMark 2005, patch 1.20
RozhraníDirectX 9
Heslovitý popisReturn to Proxycon - DX9, dynamic shahows (2048x2048 depth map), point lights (512x512x6 cube depth map), 8 light sources
Firefly Forest - DX9, diffuse / normal maps, specular maps, diffuse cube maps, procedural light scattering (obloha), masked point light (světluška)
Canyon Flight - DX9, pxl shader 2.0 (velmi výrazně, skály), water shader (reflection+refraction maps, per pxl Fresnel), depth fog (R32F depth map)
NastaveníDefault
Stažení benchmarkuhttp://www.futuremark.com/download

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

3D Mark 2005 naopak ukazuje, že oba soupeři srovnali krok a Radeon X800XL je o chlup rychlejší.

SPECViewperf 8

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

Test byl proveden při standardním rozlišení 1280x1024, aby bylo možno porovnat výkony této karty s mnohonásobně dražšími grafickými kartami určenými speciálně pro profesionální práci. Přes tento odkaz si můžete prohlédnout skóre mnoha profi karet a porovnat je s právě recenzovanými kartami.

Aquamark 3

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

VerzeAquamark 3
RozhraníDirectX 9
Heslovitý popispixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy
Nastavení1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off
Stažení benchmarkuhttp://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm

  Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

GeForce 6800GT je opět o nějaký ten krok napřed, ale skóre Radeonu X800XL není nijak špatné. Tento benchmark je velmi citlivý na výkon CPU.

{mospagebreak title=Doom 3}

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

Verze 1.2
RozhraníOpenGL
Heslovitý popisCube Maps, Stencil Shadows, Normal Mapping
Nastavení1024*768, 1280*1024, 1600x1200 ~ high-detail (s/bez FSAA)
Návod jak testovat[ctrl]+[alt]+[~]
com_preloadDemos 1[enter]
timedemo demo1.demo[enter]

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

V Doomu 3 nedokáže Radeon X800XL dohonit GeForce 6800GT, a tak tato hra bude asi navždy doménou nVidie.

{mospagebreak title=FarCry}

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

VerzeFarCry 1.31
RozhraníDirectX 8/9
Heslovitý popisPixel Shader 1.x / 2.0 a 3.0, Vertex Shader
Nastavenímax. quality 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF)
Návod jak testovatBench Em All

 Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

FarCry ukazuje Radeon X800XL jako silného soupeře pro GeForce 6800GT, kterou překonává ve většině rozlišení se zapnutým FSAA.

{mospagebreak title=Chronicles of Riddick}

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

VerzeChronicles of Riddick
RozhraníOpenGL
Heslovitý popisCube Maps, Soft Shadows, Normal Mapping
Nastavení1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF)
Návod jak testovatBenchEmAll

 Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay je hra založená na OpenGL enginu, který je nachlup podobný technologií s enginem hry Doom 3 až na použití per-vertex lighting. Skoro bych věřil tomu, že jako základ tohoto enginu posloužila alfa verze Dooma 3, která unikla společnosti ATi dlouho před vydáním samotné hry.

Bohužel se vyskytl problém s demem programu BenchEmAll, které vykazuje až nepřirozeně nízké výsledky. V praxi je framerate téměř dvojnásobný. Původně jsem uvažoval nad tím, že BenchEmAll spouští toto demo stále chybově se soft-shadows, což byla dobrá úvaha v případě rodiny GeForce 6, která tuto technologii v Riddickovi podporuje (ATi také, ale v ne v COR), ale drasticky redukuje výkon, takže hra je pak stěží hratelná i na GeForce 6800GT. Pokud někdo znáte odpověď na tento problém, tak se prosím vyjádřete v diskuzi.

{mospagebreak title=Unreal Tournament 2004}

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

VerzeUT2004 3355
RozhraníDirectX 8
Heslovitý popismulti-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon
Nastavení1024x768, 1280x1024, 1600x1200 Max Det. (s/bez FSAA 4x a 8AF)
Návod jak testovatBench Em All, mapy primeval a bench3

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

Oba soupeři drží krok a Unreal Tournament 2004 už stává především benchmarkem CPU, kde horní hranice je jasně omezena právě procesorem.

{mospagebreak title=Half-Life 2}

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

VerzeHalf-Life 1.0
RozhraníDirectX 9/8/7
Heslovitý popisPixel Shader 1.x / 2.0 , vertex shader, physical engine
Nastavenímax. detail, 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF)
Stažení benchmarkuHL2 timedemos

 Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

Half-Life 2 s FSAA je jasnou doménou Radeonu X800XL, který poráží GeForce 6800GT i 1600x1200.Tato hra je obecně laděná spíše pro karty ATi.

{mospagebreak title=Colin McRae Rally 04}

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

VerzeColin McRae Rally 04
RozhraníDirectX 9.0
Heslovitý popisPixel Shader
Nastavení1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF)
Návod jak testovatFraps

 Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

Colin McRae Rally 04 pěkně ukazuje rychlejší práci s pixel shadery u karet ATi, které mají podstatný náskok.

{mospagebreak title=Závěr}

Kousek od Sapphire je opravdu velmi povedenou kombinací ještě cenově přijatelné karty a kvalitního chladiče společnosti Zalman, který je nejen tichý ale i výkonný. Samozřejmě si jej můžete pořídit i samostatně pod označením VF700 a vybrat si mezi celoměděnou variantou a kombinací mědi a hliníku. 

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman
- kliknutím zvětšíte -

Celkově karta působila velmi kladným dojmem, ostatně jako všechny Radeony X800XL, které v současné době mají asi nejlepší poměr cena/výkon. Toto kombo je určeno především pro ty, kteří chtějí výkonnou a tichou grafickou kartu kartu. Přetaktování mě poněkud zklamalo, ale je nutné dodat, že se nejednalo o nijak neobvyklé výsledky, jen jsem očekával více.

Sapphire Radeon X800XL Ultimate

Klady Zápory
+ chladič Zalman - slabší přetaktování
+ výkon  
+ cena  
+ pasivy na pamětech  
   

Orientační cena: 8700,- bez DPH

 

Grafickou kartu Sapphire Radeon X800XL Ultimate zapůjčilo české zastoupení firmy Sapphire

Sapphire Radeon X800XL Ultimate s chladičem Zalman

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
18.5.2005 07:03:19   0.0.0.xxx 12
Zalman VF700-ALCu jsem uvažoval koupit na svoje dve 6600 GT HeatPipe od Gigabyte... ale jestli se nevlezou 2 karty vedle sebe s temahdle chladicema, tak nevim nevim...nevi nekdo jake jsou rozmery nebo spis, jestli to tam opravdu vejde (kondenzatory a tak jestli nezavazi).
18.5.2005 07:56:17   0.0.0.xxx 22
toto prerobenie AGP X800Pro VIVO na Radeonu X800XT VIVO sa da len s modelmi VIVO? ma niekto skusenost?
18.5.2005 08:25:53   0.0.0.xxx 22
v grafu 3dmarku05 bez fsaa/aa vam 6600gt trochu hodne porazi 6800gt, nebude tam chyba?
18.5.2005 08:33:04   0.0.0.xxx 22
tak trochu alebo hodne?
18.5.2005 08:37:44   0.0.0.xxx 12
Kapitola 1: bylo by asi fair uvest zdroje, odkud jste cerpal popisy graficke pipeline

Riddick: rada - make your own timedemo ;-)
18.5.2005 09:03:42   0.0.0.xxx 22
Přesně tak - to VIVO (aka. přítomnost RageTheater čipu) je tam setsakramentsky důležitá!
U ne-VIVO varianty se tuším musí dělat HW úprava!
18.5.2005 09:08:37   0.0.0.xxx 22
Zamenil jsem popisky techto dvou karet...uz je to opraveno.
18.5.2005 09:11:02   0.0.0.xxx 22
Cerpal jsem z Beyond3D a 3DCenter..doplneno. Diky.

DEMO-Pravdepodobne mi nic jineho nezbyde, ale i tak se jedna o vec, ktere bych chtel prijit na kloub.
18.5.2005 09:18:10   0.0.0.xxx 22
Jeste bych se zeptal,zda ma 6600GT 256-bit? ja ho totiz na svy nemam,a nejsem si vedom,ze by takovy nejaky byli,ale mohu se mylit
18.5.2005 09:53:23   0.0.0.xxx 22
Chip je 256 bitovy, Zbernica medzi pametou a chipom je 128 bitova.
18.5.2005 11:47:03   0.0.0.xxx 22
no, pekna karta, kdybych si ted upgradoval pc, tak bych do ni asi sel... ale neni treba, muj nadherny Radeonek 9800 PRO mi jeste nejakou tu dobu vystaci
18.5.2005 12:13:02   0.0.0.xxx 22
radsej ostanem u n-VIDIE je tam SLI a ide to aj taktovat a poriadne" my precious " GAINWARD 6600GT SLI-mode vydrzi velmy dlho.No ten zalman sa my nezda 50 gradusov , nie je to vela na taky kolos?
18.5.2005 13:50:31   0.0.0.xxx 22
No, nechci tady dělat flame, ale:
rozdíl v Halflife2 je 2fps a ten komentář k tomu teda fakt nesedí. Je vidět, co Nvidia udělá ovladači, a budou další.
A co se týče UT2007, ano bude hodně náročný na shadery, ale taky hlavně na geometrii. Za současných podmínek tam prý dá X850Xt v 800x600 medium detail nehratelných 25fps, tak tu neříkejte, jak to dnešní karty budou zvládat. Nezvládne to ani 2x 6800Ultra SLI, a právě kvůli té Geometrii. A tvrdit, že nebude o mnoho náročnější na geometrii, než Doom3, vždyť to je jeho hlavní slabina. Doom3 a připravovaný Qake4 maj slabou geometrii, kdyby měly 3x víc polygonů, bylo by to božský. Zkuste si to zahrát s DX7 kartou, pak vám zmizí všechny bumpmapy a shader efekty, který to zakrejvaj a uvidíte tu hrozně hranatou geometrii. Halflife2 je na tom trochu líp, ale taky ho museli dost ořezávat, měl vypadat líp.
18.5.2005 14:11:15   0.0.0.xxx 22
Nezdaji se vam tyto grafiky za XX XXX kc pomaly?
Kdysi se mozna hrali hry s 25 fpskama...ale dneska je to drobet nehratelny.. tech 50 se da..ale furt to neni ono.
Kdyz ste poctivej hrac Q3 nebo CS , tak proste !musite! mit 100 framu se 100 na monitoru ( klidne i vic.

HL2 hrat na 50 fps?Tzn je obcas 150 obcas 25 ? .to je se mi zda hrozny..To ty hry delej po lidi tzv "CELERONAKY" ne?15-25 fps je plynuli..pro ne sem Zvedavej na R520 a NV47...snad to uz zvladnou

18.5.2005 14:29:14   0.0.0.xxx 22
Koupil jsem tenhle chladic na recenzovanou kartu se standardnim chladicem, a pokud si dobre vybavuju v navodu je, ze na GF6*** nejde, protoze v PCB nejsou montazni otvory... Ale muzu se i mylit.
18.5.2005 14:32:20   0.0.0.xxx 22
zajímal by mne názor autora na tuto kartu : http://www.obchod.cz/products_detail.php?kod_zbozi=20729
,preci jen x800,256RAM za 6700? TOHLE je podle mě nejlepší poměr cena/výkon...ne dát 10000Kč za to, abych měl o pár fps víc.
18.5.2005 15:26:42   0.0.0.xxx 22
V Colin McRae Rally 04 v 1600x1200 GF6600 vic nez 2x vetsi vykon nez GF6600GT, coz mi pripadne nemozne
18.5.2005 15:58:01   0.0.0.xxx 22
No kdyz vezmu v uvahu, ze XL je obecne pomalejsi nez 6800GT a v HL2 je naopak rychlejsi, tak se mi zda ten vyrok docela opodstatneny.

UE 3 muze mit postavy s mnohem vyssim poctem polygonu nez je zatim udavanych 5-7 tisic, ale zatim vychazim z toho, co o tomto engine tvrdi Sweeney, ktery se primo vyjadril o tom, ze geometricky model bude narocnejsi, ale stale nebudou VS pro vykon limitujici.
18.5.2005 16:07:53   0.0.0.xxx 22
Pokud X800 s 256MB a 256-but pametovou sbernici stoji kolem 6500 s DPH, tak je to samozrejme dobry kup.
18.5.2005 16:08:34   0.0.0.xxx 22
...odstraněna.
18.5.2005 16:58:36   0.0.0.xxx 22
Zrovna to jsi uvedl je priklad dema, ktere omezeno vykonem CPU...HL2 cely je hodne zavislý na CPU. Kdybys hral on-line CSS, tak mas daleko vetsi FPS, protoze se nemusi pocitat nektere veci jako single playeru (AI a podobne).
18.5.2005 17:55:25   0.0.0.xxx 22
To iste sa pisalo o UT 2004 ,DOOM3,HALF LIFE2 vsetky som presiel v pohode na GE FORCE 4 4400 Ti. UT 2004 1024-768 high detail, DOOM3 800-640 high detail,HALF LIFE 2 1024-768 high,tak my prosim ta nehovor ze 2- 6800GT v SLI nepohraju UT 2007.
18.5.2005 19:29:20   0.0.0.xxx 22
Myslim to obecne..proc se delaj hry co pujdou -absolutne- plynule az za par let?
Nemyslim plynulost typu "da se to hrat" nebo "je to hratelny" ,myslim tim absolutni a to plati pro vsechny 3D hry ..hlavni pripadi sou zde:
(morrowind,Vietcong,treba i takova mafia).
------------------
[Hry mi posl. dobou nepripadaj zajimavy..je to furt to sami..a stale nudnejsi,kde jsou ty casy Falloutu 1,2 BG 1,2 ICWD 1,2 QUAKU 3,HL1,HLCS,atd...ale hrat je musim..to uz je zavislost]
---------------------------------
A chtel bych takovou radu..prechazim z Fx5700 a chci si trochu uzit plynulosti..ktera karta ma budoucnost ? sapphire 9800 Pro nebo leadtec 6600 ?Ve vsem vyhrava R9800pro,ale nekde psali ze nabizi vetsi potencial do budoucna kdyz pocitame i s pretaktovanim.A taky s kvalitou 2D a Videa.
-----------------------------
PSroc se nevyrabi monitory (CRT) co rovou prepnou na max. pocet Hz pri vert. frekvenci?Nebo aspon VGA muze porucit.Treba novy ovl. od nVidia to uz neumi.ATi (default ovl) si tam hazi jen 85hz...
18.5.2005 21:13:46   0.0.0.xxx 22
mylis se :-)
18.5.2005 21:18:40   0.0.0.xxx 22
přidali jste riddicka, fajn.Myslím, že jsou i lepší karty co mají lepší poměr cena/výkon. Je to pěkná věc, ale za ty prachy by se dalo sehnat něco výkonnějšího.
18.5.2005 22:30:48   0.0.0.xxx 22
Jinak dobry clanek, pekny vyber testu.. dik
18.5.2005 22:31:31   0.0.0.xxx 22
Neni to trochu moc dat za grafarnu 10 tis.? Jen se trochu zamyslete je to polovina notebooku! Ja vim mit hratelnou hru je super, ale karty do 5500 to taky dost dobre splnuji. napr. x700, NV6600. Kdo da za grafarnu 10 jen kvuli her je ..... "na tom spatne".
19.5.2005 01:17:32   0.0.0.xxx 22
tak to mi odlahlo ze nesom sam s tym riddickom lebo uz som skusal vsetko a nevedel najst chybu a stale seka a seka a to je vo vybave 6800GT na Nf4 DFI tak celkom ma to prekvapuje a ani pri vypnuti AA a AF sa situacia nemeni podstatne dokonca ani rozlisenie nerobi tolko ako zvycajne tak to som fakt zvedavy v com to bude ked vas niekoho napada vysvetlenie bol by som velmi rad
19.5.2005 07:11:39   0.0.0.xxx 22
vobec to nie je vela, ked si totiz vyberies spravne tak ti ta karta vydrzi roky. takze je to dlhodoba investicia. a ze si niekto kupi drahu kartu len na hranie hier ? to je hadam kazdeho osobna vec. pokial sa ti to nepaci tak si ju nekupuj. ale nehovor ze niekto iny "je na tom zle".
19.5.2005 07:43:50   0.0.0.xxx 22
Jak jste na karte merili teplotu? mam ji doma a nezdase ze by mela tepelne cidlo => nepovoli v panelech ani zalozku Overdrive. Meli jste externi cidlo, a kde bylo umisteno???
Diky
19.5.2005 08:55:12   0.0.0.xxx 22
Muzete mi napsat co se da za tu cenu koupit vykonnejsiho?
Uznavam ze tahle Ultimate je drazsi nez kdyz si koupim tuto kartu bez Zalmana a toho si pak dokoupim zvlast.
19.5.2005 09:51:12   0.0.0.xxx 22
V options si vypnete podporu shaderu 2.0+ s tim se na to nechyta ani moje 6800GT(Ultra)
19.5.2005 11:30:58   0.0.0.xxx 22
Samozrejme, ze podpora soft-shadows (PS 2.0++) byla vypnuta...v tom je prave ten hacek.
19.5.2005 12:23:41   0.0.0.xxx 22
No pokud nejsem nijak omezen financema, tak proc si nekoupit to nejlepsi co se da? Ale to se tyka velmi malo lidi a proto se tak dobre prodava 6600GT, ktera staci s prehledem na vsechno.
19.5.2005 13:54:08   0.0.0.xxx 22
To tezko, spis mesice.
19.5.2005 14:47:19   0.0.0.xxx 22
RivaTuner 15.5...R430 ma cidlo
19.5.2005 15:48:19   0.0.0.xxx 22
Nemas taky nahodou jeste 24" LCD, 15.1 zvukovou kartu a 4 dalsi 6600GT v SLI zapojeni. Nesnasim takove ocasy, kteri jenom chodi po diskuzich a vytahujou se co maji za nejnovejsi komponenty. Bud jsou to ti, co je fakt maji, ale bydli nekde pod mostem, protoze vsechny prachy utrati za takove hovadiny. Nebo jsou to jenom takovi ubozaci, kteri maji doma nejaky stary vrak a pisou vsude takove zmaty.
20.5.2005 14:42:57   0.0.0.xxx 22
NO nevim na czc sem videl model chlazeny heatpipes je o dve stovky levnejsi a jestli se nepletu ma 0dB coz je celkem slusny na takhle vykonou kartu, chapu dobry chlazeni na OC ale vzhledem k tomu ze x800xl moc nejde tak mi tohle prijde zbytecny

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

0 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.