ASUS Radeon X800 - soupeř pro GeForce 6600GT |
autor: Štefek Petr , publikováno 6.4.2005 |
R430 ve svém designu vychází z většího brášky R423 určeného kartám Radeon X800XT (PE), tedy přesněji řečeno se jedná o ten stejný čip na jiné výrobní technologii. ATi se v rámci ušetření prostředků rozhodlo pro 110nm technologii u TSMC, která bez použití Low-K dielektrika (TSMC nenabízí 110nm s Low-K) představuje ideální volbu pro levnější čipy. Kdo by čekal, že tento čipy poběží na vyšších frekvencích, než je tomu u čipu R423 (130nm Low-K) bude zklamán, protože právě absence Low-k se zde naplno projeví.
Radeon X800 má stejně jako jeho high-endový kolega Radeon X800XL všechny vymoženosti řady X850, ale jádra obou karet používajících čipy R430 běží o poznání pomaleji než u karet s čipem R480 (RX850Pro/XT) nebo starším kolegou R423 (RX800Pro/XT).
Důležité je ovšem to, že zůstala zachována 256-bitová paměťová sběrnice, což umožní vychutnat si FSAA na Radeonu X800 i ve vyšších rozlišeních než je tomu u GeForce 6600GT. Stejně tak je tomu u všech technologií, které provází vyšší řady Radeonů (3Dc, Geometry Instancing, Temporal AA). Výčet technologií a možností čipu R430 ukazují následující specifikace.
SmartShader HD
- Hardwarová podpora DirectX 9.0b
- Vertex Shader 2.0
- 65 280 instrukcí s řízením toku
- Trigonometrické operace během 1 cyklu
- Pixel Shader 2.0+
- Až 1536 instrukcí a 16 textur (single-pass)
- F-Bufferu druhé generace
- 32 dočasných a pevných registrů
- Multiple Render Target (MRT)
- 2 - 6x Sparse / Rotated-Grid Multi-Sample Anti-Aliasing
- Programovatelný MultiSampling s gamma korekcí afektovaných pixelů
- Temporal Anti-Aliasing
- Centroid Sampling
- Bezztrátová barevná komprese v poměru 6:1
- 2 - 16x adaptivní anizotropní filtrování (~128-tap)
- Adaptivní bilineární a trilineární filtrace
- 3Dc komprese normálových map (poměr 4:1, reálně ~2:1)
- 3-úrovňový Hierarchal Z-buffer
- Bezztrátová komprese Z-bufferu
- Fast-Z-Clear
VideoShader HD
- Integrace Pixel Shaderů pro akceleraci videa
- FullStream pro PostProcessing (MPEG4 formáty podle podpory )
- VideoSoap pro úpravu struktury obrazu videa (denoise, smoother...)
- HW akcelerace všech MPEG formátů pro video (encoding, decoding)
- Motion Compensation, iDCT, DCT
- Adaptivní De-Interlacing (na úrovni pixelu) a úprava snímkové frekvence
- design čipu R430 -
V tabulce vidíte srovnání dvou hlavních konkurentů (Radeon X800 vs. GeForce 6600GT), ale pro ilustraci jsou přítomny ještě karty ATi Radeon X800XL a nVidia GeForce 6600. Z tabulky jasně vyplývá, že Radeon X800 je papírově o dost silnější.
Nevýhoda jader ATi je v absenci podpory Shader Modelu 3.0, který je ovšem ještě hudbou budoucnosti a na trhu není žádná hra, která by jej dokázala naplno využít. Objevují se snahy o zapracování do stávajících enginů (FarCry a PainKiller), což ovšem neznamená, že hry s touto podporou vypadají lépe nebo se v nich dosahuje vyššího "framerate".
GeForce 6600 | GeForce 6600GTT | Radeon X800 XL | Radeon X800 | |
Výrobní proces | 0.11 ľm TSMC | 0.11 ľm TSMC | 0.11 ľm TSMC | 0.11 ľm TSMC |
Technologie čipu | 128-bit | 128-bit | 256-bit | 256-bit |
Název čipu | NV43 | NV43 | R430 | R430 |
Paměťová sběrnice | 128-bit DDR (I - III) | 128-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) |
Paměť | 128-256 MB | 128MB | 256 MB | 256 MB |
Takt čipu | 300 MHz | 500 MHz | 400 MHz | 400 MHz |
Takt pamětí | 275 MHz (550 DDR) | 500 MHz (1000 DDR) | 500 MHz (1000 DDR) | 350 MHz (700 DDR) |
Paměťová propustnost | 8.8 GB/s | 16.0 GB/s | 32.0 GB/s | 22,4 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 2400 Mpixel/s | 4000 Mpixel/s | 6400 Mpixel/s | 4800 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 2400 Mtexel/s | 4000 Mtexel/s | 6400 Mtexel/s | 4800 Mtexel/s |
Vertex Shader | 3 | 3 | 6 | 6 |
Maximální počet transformací Troj./s | 375M | 375M | 780M | 780M |
Počet Pixel Pipelines | 8 | 8 | 16 | 12 (z 16ti) |
Počet TMU/pipeline | 1 | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 3.0 | 3.0 | 2.0 (b) | 2.0 (b) |
Pixel Shader verze | 3.0 | 3.0 | 2.0 (b) | 2.0 (b) |
DirectX | 9.0 c | 9.0 c | 9.0 b | 9.0 b |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 6x Sparse |
AA speciality | kombinace SS+MS | kombinace SS+MS | Temporal AA, Centroid Sampling | Temporal AA, Centroid Sampling |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | UltraShadow 2 | UltraShadow 2 | 3Dc Compress. Temporal AA OverDrive 3 | 3Dc Compress. Temporal AA OverDrive 3 |
Specifikace karet Radeon X700 jsou opomenuty schválně, protože pokud je ATi nezačne prodávat výrazně levněji, tak o nich nemá smysl uvažovat. Takový Radeon X700Pro je důstojným konkurentem maximálně pro GeForce 6600 a pokud by tedy společnost snížila ceny na úroveň těchto karet, tak bychom zde měli opět zajímavý produkt.
Radeon X800 PRO | Radeon X850 PRO | Radeon X800 XL | Radeon X800 | |
Výrobní proces | 0.13 ľm TSMC low-k | 0.13 ľm TSMC low-k | 0.11 ľm TSMC | 0.11 ľm TSMC |
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Název čipu | R420 | R480 | R430 | R430 |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) |
Paměť | 256 MB | 256 MB | 256 MB | 256 MB |
Takt čipu | 475 MHz | 520 MHz | 400 MHz | 400 MHz |
Takt pamětí | 450 MHz (900 DDR) | 540 MHz (1080 DDR) | 500 MHz (1000 DDR) | 350 MHz (700 DDR) |
Paměťová propustnost | 28.8 GB/s | 34.6 GB/s | 32.0 GB/s | 22,4 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 5700 Mpixel/s | 6240 Mpixel/s | 6400 Mpixel/s | 4800 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 5700 Mtexel/s | 6240 Mtexel/s | 6400 Mtexel/s | 4800 Mtexel/s |
Vertex Shader | 6 | 6 | 6 | 6 |
Maximální počet transformací Troj./s | 713M | 780M | 780M | 780M |
Počet Pixel Pipelines | 12 (z 16ti) | 12 (z 16ti) | 16 | 12 (z 16ti) |
Počet TMU/pipeline | 1 | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0 (b) | 2.0 (b) | 2.0 (b) | 2.0 (b) |
Pixel Shader verze | 2.0 (b) | 2.0 (b) | 2.0 (b) | 2.0 (b) |
DirectX | 9.0 b | 9.0 b | 9.0 b | 9.0 b |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 6x Sparse |
AA speciality | Temporal AA, Centroid Sampling | Temporal AA, Centroid Sampling | Temporal AA, Centroid Sampling | Temporal AA, Centroid Sampling |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | 3Dc Compress. Temporal AA OverDrive 3 | 3Dc Compression Temporal AA OverDrive 3 (?) | 3Dc Compress. Temporal AA OverDrive 3 | 3Dc Compress. Temporal AA OverDrive 3 |
Výhody a nevýhody Radeonu X800
Radeon X800 má ovšem jeden nevyužitý potenciál, a tím je možnost otevření zbývajících pipelines. Bohužel zatím nikdo nepřišel s fungujícím návrhem, který by umožnil plné využití čipu R430. ATi si zřejmě poučena z Radeonu 9500 256-bit toto tajemství pečlivě hlídá.
Dalším menším nedostatkem je přetaktování, které u jader R430 činí v průměru 40-50MHz a bohužel ani přídavné napájení přítomné na některých kartách nepomáhá. Teplota tohoto čipu se jen málokdy vyšplhá k 70 stupňům, takže zrada může být ještě někde jinde. Je pravděpodobné, že ATi nechce, aby karty s čipy R430 jakkoli konkurovali dražší sérii s čipem R480.
Radeon X800 má také jednu výhodu, kterou mu zajišťují použité 2.0ns čipy Samsung, které bez větších problémů přetaktujete na hranici jednoho 1GHz a dostanete tak propustnost dražšího modelu Radeon X800XL. Oba modely mají stejný přístup k pamětem (256-bit), a to je také hlavní výhoda Radeonu X800.
Smutné ovšem je, že se u nás tento Radeon prodává za nesrovnatelně vyšší cenu oproti GeForce 6600GT, a to mu veškeré jeho výhody smazává. Ceny stanovené pro Evropu jsou poněkud jiné než ceny na dolarových trzích, kde GeForce 6600GT stojí naprosto stejně jako Radeon X800. Bohužel můžeme jen tiše závidět.
{mospagebreak title=ASUS Extreme AX800/2DTV - bližší pohled}
ASUS má pro krabice svůj typický design a vybavuje je motivy, které jsou bližší východní části světa. Krabice má jako vždy u dražších modelů i ucho pro snadné přenášení. Je třeba říct, že krabice se liší od krabice pro model XL jen absencí tohoto označení.
Softwarové vybavení ničím nevyniká a přítomno je jen pár CD (hra Joint Operations, ASUS DVD, ovladače). Dále zde nalezneme kabel S-VHS VIVO a 2 redukce DVI-I -> D-Sub.
- kliknutím zvětšíte -
Grafická karta na první pohled zaujme precizně vyrobeným chladičem, který příliš nehlučí a je pěkně podsvětlen modrými diodami, které kartě propůjčují trošku luxusnější vzhled. Chladič je regulován automaticky. Jako materiál byla použita měď, což je jen dobře.
- kliknutím zvětšíte -
Zadní strana ukazuje přítomnost čipů GDDR3 a rovněž odhaluje čip RageTheater, který se stará o Video-in (ADC).
Samotný VIVO procesor zastává pouze funkci video-in procesoru (ADC); o video-out se stará jádro (R430).
Jedná se o GDDR3 moduly společnosti SAMSUNG v balení BGA. Značení 2.0ns odpovídá 500MHz (1000MHz efektivně). Základní takt pamětí je pouhých 700MHz, takže mají určité rezervy.
U karet ASUS se stává standardem dvojice výstupů DVI-I, a tak připojení dvou LCD panelů nebo Monitorů s DVI není problémem.
Poznámka redakce: Pokud jde o design grafické karty, tak je naprosto totožný s již dříve recenzovaným modelem založeným na čipu X800XL. Proto jsme nedělali fotky karty znovu a použili ty z dřívější doby. Zmiňuji to záměrně, jelikož po zvětšení obrázku můžete spatřit štítek s označením AX800XL. To je ale společně s krabicí (která je zde samozřejmě již odpovídající) opravdu jediný rozdíl. I paměťové čipy jsou totožné.
Naměřené teploty, overclocking a 2D kvalita
Naměřené teploty byly zarážející a spíše věřím, že byl někde problém s odečítáním teploty, protože při přetaktování se maximální teplota pohybovala na hranici 53 stupňů. ASUS dělá jistě vynikající chladiče, ale tohle se spíše rovná malému zázraku a zázraky, jak víme, se nestávají, takže byl zřejmě někde zakopán pes a já ho během testování karty nenašel. Podělím se alespoň o screenshoty z RivaTuneru, který vykazoval tyto neuvěřitelné výsledky. (utilita ASUSu měla podobný problém).
Karta dosáhla na velmi dobrých 438MHz pro jádro a 1060MHz pro paměti, což už kartu slušně povzbudí k vyšším výkonům při FSAA. Testy měření teploty byly prováděny na Mother Nature z 3DMarku03.
2D kvalita
2D kvalita je jako obvykle na velmi vysoké úrovni a není ji co vytknout. Pokud budete potřebovat dva analogové výstupy, tak není problém použít dvě redukce z DVI-I, které obrazu nijak neuškodí.
{mospagebreak title=Sestava a syntetické testy}
U herních testů jsou uvedeny dva grafy; první výsledek je bez použití vyhlazování a anizotropního filtru, druhý výsledek ukazuje propad výkonu při zapnutí těchto funkcí (FSAA 4x a anizotropní filtrování 8x).
Nové ovladače Catalyst 5.3 nejsou po výkonové stránce žádným zázrakem, ale odstraňují spoustu problémů a mají podporu OpenGL 2.0.
Hardware | |
Procesor | AMD Athlon 64 3500+ (2200MHz, 512kB cache) |
Chladič CPU | BOX |
Paměť | 2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6) |
Čipset, MotherBoard | MSI K8N Diamond 54G |
Software | |
Operační systém | Windows XP Professional SP2 |
DirectX | Microsoft DX9.0c |
Ovladače grafické karty | nVidia ForceWare 71.84 (oficiální) |
Teoretické testy | 3Dmark03 patch 360 |
Herní testy | Aquamark 3 |
3DMark 2003
Verze | 3DMark 03, patch 360 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers) Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy) Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení) |
Nastavení | Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml |
Radeon X800 zde překonává GeForce 6600GT o zhruba 500 bodů, a to není zanedbatelné.
3DMark 2005
Verze | 3DMark 05, patch 1.20 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Return to Proxycon - DX9, dynamic shahows (2048x2048 depth map), point lights (512x512x6 cube depth map), 8 light sources Firefly Forest - DX9, diffuse / normal maps, specular maps, diffuse cube maps, procedural light scattering (obloha), masked point light (světluška) Canyon Flight - DX9, pxl shader 2.0 (velmi výrazně, skály), water shader (reflection+refraction maps, per pxl Fresnel), depth fog (R32F depth map) |
Nastavení | Default |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download |
Náskok v 3DMarku05 činí 200 bodů, což je způsobeno novými FW 71.84, které v tomto marku kartám GeForce hodně pomohly.
SPECViewperf 8
Test byl proveden při standardním rozlišení 1280x1024, aby bylo možno porovnat výkony této karty s mnohonásobně dražšími grafickými kartami určenými speciálně pro profesionální práci. Přes tento odkaz si můžete prohlédnout skóre mnoha profi karet a porovnat je s právě recenzovanými kartami.
Aquamark 3
Verze | Aquamark 3 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy |
Nastavení | 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off |
Stažení benchmarku | http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm |
Zřetelný náskok se projevuje i v Aquamarku 3, kde skóre blíží hranici 60 000 bodů.
{mospagebreak title=Doom 3}Verze | 1.1 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Cube Maps, Stencil Shadows, Normal Mapping |
Nastavení | 1024*768, 1280*1024, 1600x1200 ~ high-detail (s/bez FSAA) |
Návod jak testovat | [ctrl]+[alt]+[~] com_preloadDemos 1[enter] timedemo demo1.demo[enter] |
Doom 3 klasicky ukazuje karty společnosti nVidia v tom nejlepším světle. Radeon X800 bez FSAA nedokáže porazit GeForce 6600GT, ale při zapnutí této možnosti se situace obrátí v jeho prospěch.
{mospagebreak title=FarCry}Verze | FarCry 1.31 |
Rozhraní | DirectX 8/9 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 a 3.0, Vertex Shader |
Nastavení | max. quality 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | Bench Em All |
Ve FarCry má Radeon X800 jednoznačný náskok a GeForce 6600GT s ním nemůže držet krok. Při zapnutí FSAA je tento náskok ještě markantnější.
{mospagebreak title=Unreal Tournament 2004}Verze | UT2004 3355 |
Rozhraní | DirectX 7/8 |
Heslovitý popis | multi-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon |
Nastavení | 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 Max Det. (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | Bench Em All (Torlan - custom) |
Náskok Radeonu je zřetelný i ve hře Unreal Tournament 2004, která je sice staršího data, ale je velmi oblíbená.
{mospagebreak title=Half-Life 2}Verze | Half-Life |
Rozhraní | DirectX 9/8/7 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 , vertex shader, physical engine |
Nastavení | max. detail, 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Benchmark | Bench Em ALL demo |
Half-Life 2 nedává GeForce 6600GT šanci a Radeon X800 deklasuje tuto kartu na plné čáře.
{mospagebreak title=Colin McRae Rally 04}Verze | CMR |
Rozhraní | DirectX 9.0 |
Heslovitý popis | |
Nastavení | 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | Fraps |
Colin McRae Rally 04 není příliš náročnou hrou, ale i přesto dokáže rozdělit výkony testovaných karet velmi dobře. Karty ATi Radeon zde mají trošku náskok nad konkurenty a ani Radeon X800 není vyjímkou.
{mospagebreak title=Serious Sam - The Second Encounter}Verze | 1.07 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | multi-texturing (max 5-layer), environment bump mapping, particles, lens flare, animated lights, procedural textures |
Nastavení | 32bit_HQ 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | http://www.pctuning.cz ("Jak otestovat grafickou kartu ve hrách") |
Starší, ale stále velice kvalitní OpenGL engine je jako vždy doménou GeForce. Bez FSAA je vítězem GeForce 6600GT, ale Radeon X800 se po jeho zapnutí lehce dostane před svého konkurenta.
{mospagebreak title=Závěr}ASUS dokázal, že dokáže vyrábět kvalitní karty, které zaujmou už jen svým vzhledem. Výkon této karty je slušný a představuje opravdu pěknou konkurenci pro dnešního krále mainstreamu GeForce 6600GT. Výkon pod DirectX je vynikající a ani pod OpenGL se karta neztratí.
Díky své trochu nadsazené ceně bude mít tato karta jako obvykle problém, který může odstranit jedině společnost ASUS. Běžné Radeony X800 se prodávají o poznání levněji, ovšem jen nutné podotknout, že nemají tak kvalitní chladič a rovněž postrádají dvojici DVI-I výstupů. Pokud by cena klesla alespoň o tisíc korun, tak by se jednalo o velmi zajímavý nadstandardní výrobek o kterém by stálo zato uvažovat. Karty ASUS s čipy společnosti ATi jsou známy svou kvalitou a tento test to rovněž potvrdil. Pokud tedy chcete špičkový výrobek, musíte za něj zaplatit.
ASUS Extreme AX800/2DTV | |
Klady | Zápory |
+ výkon pod DirectX | - mírně nižší výkon pod OpenGL |
+ OpenGL 2.0 (Catalyst 5.3) | - cena |
+ dobré přetaktování | |
+ kvalitní chladič | |
Doporučená koncová cena: 8030 ,- bez DPH (Levi) |
Grafickou kartu Asus Extreme AX800/2DTV zapůjčila firma Asus, které tímto děkujeme
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
asi je to chyba ne? moc se v tom nevyznám ,ale jinak by to musela bejt nějaká nová, krutá technologie
Jinak je opravdu skoda, ze se RX800 neprodava za cenu kolem 6500-7000 :-(.
Mluvim z vlastni zkusenosti, mam Leadtek 6600GT GPU 632, MEM 1240 a ve vsech testech bych toho OC Radeona porazil a rozdil by byl tak kolem 10%.
Kdyby ty karty byly za stejnou cenu vzal bych Radeon kvuli vyssi kvalite obrazu a lepsimu TV-outu, ale takhle to bych musel byt blazen.
A vysledek je co? Uplne stejnej.
Jinak mam na Nvidiu trochu zlost po te co jsem spatril Never Winter Nights (1.65 SoU) na ATi:-)). Obcas se mi zda, ze nVidia se soutredi predevsim na soucasne pecky (FarCry nebo Doom 3, HL2), ale na starsi hry uz kasle.
GF 6600 GT nemá chybu. Btw mám ji nataktěnou na těch 600/1200 a leadtekovej chladič ji uchladí naprosto v pohodě;-)
chcel by som sa spytat ci sa oplati prejst z Powercolor Ati 9800Pro so 128bit pam. prevod. na nejaku lepsiu (ASUS, Leadtek) 6600GT? (zostava AMD64 3000+ s939, 1GB RAM DDR400, Abit AV
Dik za info, M/R
Cekam na vase zkusenosti :-(
To je můj názor na současnou situaci na trhu grafik a pořád čekám na nějakou skutečně pokrokovou grafiku, která zatím ale nepřichází.
Verim tomu ze hodne lidi budou mne oponovat ale me zkusenosti je to ze mnel jsem hodne karet ATi i v praci a taky gforse na 15 pocitaci s poloviny ati a poloviny NVidiase stejnimy zakladni desky a ramky a procaky typu AMD ,INTEL P4 a athlon 64bit, je vysledek to ze u Nvidia jede krasne ale s ATi nektere PC maji problemy s restartem samovolne se zahrati chladice ATI a nektere ati control panel a to pod win xp sam soma jsem poridil radeji Nvidia 6600 misto nejakeho ATI a vysledek u Nvidia jiz vsechno jede hladce ale s ati byly problemy jen 2 karty Ati jsou tak trochu normaliho provozu.....a to jak AGP 8x nebo PCI-X 16x
Nvidia for ever
Neflamovat..je to proste o tom, kdo ma jake priority.