Hlavní stránka Hardware Grafické karty Očekávaný grafický čip ATi R520 - Spekulativní spekulace založené na spekulacích
Očekávaný grafický čip ATi R520 - Spekulativní spekulace založené na spekulacích
autor: Štefek Petr , publikováno 20.4.2005
Očekávaný grafický čip ATi R520 - Spekulativní spekulace založené na spekulacích
Čip R520 společnosti ATi je už delší dobu velmi diskutovaným tématem, ale nikdo nemůže s jistotou říci, co nás čeká. Spekuluje se na webech renomovaných serverů, spekuluje se rovněž na fórech, kde se spojují střípky informací a vytváří se relativně pravděpodobné specifikace tohoto čipu. Z minulosti je známo, že právě takovéto spekulace byly vždy většinou velmi blízko samotnému výsledku.

ATi R520 je zatím dosti utajovaný čip, ale přesto se můžeme podívat na některá fakta a taky jeden výsledek benchmarku, konkrétně se jedná o 3DMark05. Rekord v tomto marku je zatím něco málo přes 10 000 bodů. Tento výsledek je dosažen za použití SLI systému s grafickými kartami GeForce 6800Ultra.

Očekávaný grafický čip ATi R520 - Spekulativní spekulace založené na spekulacích

Na screenshotu je výsledek (ovšem není to jisté) karty s čipem R520, kde toto řešení atakuje hranici 15 000 bodů, což je nesporně vynikající výsledek pro samostatnou kartu. Podle tohoto skóre lze vyzvědět, že práce s Pixel Shadery bude skutečně vynikající, a to především díky velmi vysoké frekvenci samotného jádra.

Známá fakta

  • frekvence jádra 700-800MHz
  • 300-350 miliónů tranzistorů
  • 90nm výrobní technologie
  • paměti Samsung GDDR3 1.6-1.8GHz
  • Shader Model 3.0 + WGF 1.0
  • počet pixel pipelines a vertex pipelines je neznámý
  • design samotného čipu je rovněž neznámý

U R520 a jeho derivátu nesmíme zapomenout na podporu Windows Graphic Foundation (WGF 1.0), což je v podstatě DirectX 10, ale Microsoft v zájmu osvěžení prohlašuje, že to bude naprostý přelom v chápaní tohoto API. V zásadě nic nezmění a WGF 1.0 bude dostupné jak u Longhornu tak u Windows XP.

Očekávaný grafický čip ATi R520 - Spekulativní spekulace založené na spekulacích

R520 bude mít podporu Shader Modelu 3.0, což se u karty s takovým surovým výkonem opravdu vyplatí. Enginy typu Unreal Engine 3 a Serious Engine 2 budou potřebovat jak tuto podporu, tak i podporu zmiňovaného Shader Modelu 3.0, kterou opravdu využijí. Problémem současných karet s touto "featurou" je jejich nedostatečný surový výkon a podle ohlasů vývojářů těchto enginů budou tyto karty jen stěží dostačující pro plynulé hraní her založených na těchto enginech. Toto se samozřejmě týká jen nVidie a jejích karet GeForce 6x00, které oproti současné generaci karet ATi touto podporou již disponují.

Očekávaný grafický čip ATi R520 - Spekulativní spekulace založené na spekulacích

U současné generace karet ATi lze považovat podporu Shader Modelu 2.0 (potažmo DirectX 9.0b) za jakýsi mezi stupeň, protože technologie jako Geometry Instacing či Virtual Displacement Mapping vychází ze Shader Modelu 3.0, který díky absenci Dynamic Flow Control  (dynamickému řízení datového toku) tyto čipy nepodporují. V podstatě se dá říci, že to co lze udělat s pomocí Shader Modelu 3.0, lze udělat i se Shader Modelem 2.0 (krom Vertex Texturingu), ovšem je třeba počítat s daleko větším dopadem na výkon.

Produktová mapa roku 2005 společnosti ATi vypadá opravdu nadějně, protože můžeme očekávat deriváty R520 i v mainstreamové kategorii, která je pro většinu z nás nejpodstatnější. Nebude se tedy konat onen úspěšně zaběhnutý zvyk, kdy se dnešní high-end přesune do mainstreamu. GeForce 6600GT si dokázala hravě poradit s hardwarem minulé generace v podobě Radeonu 9800XT či GeForce 5950Ultra a je pravděpodobné, že by se celá story opakovala i tentokrát.

Očekávaný grafický čip ATi R520 - Spekulativní spekulace založené na spekulacích
- pro zvětšení klikněte -

Díky bohu jsou v plánech ATi i čipy RV530 a RV515, které nahradí současné ne moc povedené řešení mainstreamu a low-endu ATi (Radeon X700 a Radeony X600/X300). Oba čipy budou mít podporu Shader Modelu 3.0, ale očekávám, že použitelný bude pouze pro R520 a RV530, kde bude pravděpodobně výkon postačující. RV515 bude představovat low-end a výkonově by se mohl pohybovat na úrovni Radeonu X800 či GeForce 6600GT. Nemám pochyb o tom, že příchod RV530 bude znamenat i konec existence celé řady X800 a X850, které se nebudou moci s technologicky vyspělejším čipem za nižší cenu rovnat.

Všechny tyto vymoženosti najdou uplatnění v Unreal Enginu 3, který vzbuzuje stejné dojmy jako engine Doomu 3 v roce 2003, což znamená, že vypadá opravdu úžasně. Tento engine využije namísto těžkopádných obyčejných normálových map (Doom3)Virtual Displacement Mapping, který má menší nároky na paměť grafického akcelerátoru, z čehož vyplývá možnost použití vyššího rozlišení pro samotné normálové mapy a texturové mapy (vývojáři slibují až 2048x2048 pro 512MB karty nové generace).

Další podstatnou věcí je použití až 5 světel na scénu (per-pixel lighting + shadowing pipeline), což dodá pocit ještě větší reality a zároveň posune hry směrem k fotorealistické grafice. Výčet všech technologií tohoto enginu dělat nebudu, protože jsou přítomny takové technologie, které opravdu vysvětlit neumím (např. Spherical Harmonic Maps). Prozatím postačí obrázek modelu z UE 3.0, který mluví za vše. Pokud se hry budou ubírat tímto směrem dále, tak se lehce mohu dočkat při nočním hraní nečekaného selhání srdce, když na mě nečekaně "houkne" ze tmy takovéto monstrum.

Očekávaný grafický čip ATi R520 - Spekulativní spekulace založené na spekulacích

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
21.4.2005 05:02:54   0.0.0.xxx 22
že bych byl první???

uvidíme kam se to dostane dál......jenom to možná chtělo nejen ATI a její Fudo, ale i další výrobce jako Nvidia, XGI, SiS, Matrox.....rozhodně taky něco připravují......


21.4.2005 06:12:06   0.0.0.xxx 22
trochu OT ale....kdyz koukam na ten screen z U3E, tak je tam videt neco malo lepsi grafiky ale stale jsou tam ostry hrany, ostny nejsou plynule zaobleny ale jsou lamany. To je proste porad jeste takovy "pocitacovy"...
21.4.2005 10:29:35   0.0.0.xxx 22
No myslím že tento vývoj len ďalej pochováva PC hry, normálny ľudia nekupujú grafiku za 10K každý rok aby si mohli vychutnať pár featuriek. Optimalizácia kódu by rozhodne nezaškodila, ale komu sa to chce pravda!!!
21.4.2005 10:33:50   0.0.0.xxx 22
na roadmap je chybny link, staci opravit na
http://www.pctuning.cz/ilustrace2/petan/Spekulace/R520/obrazky/atiroadmap_big.jpg
21.4.2005 11:19:42   0.0.0.xxx 22
Kazdej normalni clovek si nekupuje novou kartu hned pri vydani noviho cipu. Vetsinou lidi pockaj tak 2-3 generace a az pak upgradujou protoze vykon jejich karty je stale dostacujici. Samozrejme najdou se aji vijimky.
21.4.2005 14:06:26   0.0.0.xxx 22
Jak ste přišli na to, že karty budou levnější než dnešní řada X8x0?
A podle tý roadmap sem pochopil, že by měly vyjít RV530 tak v září.
A eště bych se chtěl zeptat jestli se dá odhanout nárok na zdroj.
A teď mi vyhořela karta přemejšlim o 6600GT, mám si počkat do září a pak si koupit za přibližně stejnou cenu RV530?
22.4.2005 13:55:34   0.0.0.xxx 22
Jestli by grafická karta s jádrem Rv 515 měla výkon jak x800 s její cena by odpovídala low endu, třeba x300, a tak by stála 3000 kč, tak by to bylo v pohodě.To by asi bral každý za tu cenu.
22.4.2005 14:56:56   0.0.0.xxx 32
1) rekord nVidie v SLI neni něco málo přes 10k, ale něco víc přes 13k
2) i z toho rozmazaného obrázku je patrné slovo nVidia a GeForce, takže R520 sotva... Ten výsledek bude nějaká SLI sestava chlazená dusíkem nebo kompresorem.
22.4.2005 18:19:45   0.0.0.xxx 22
vychazim ze spekulacich jinych a vlastnich zkusenosti...myslim, ze karty s RV530 a 256MB pameti budou stat okolo 10K. RV530 bude mit pravdepodobne 1,5-2 rychlejsi praci s shadery. Narok na zdroj?Kvalitni 400W by mel stacit s prehledem (Enermax a pod.) Kup ASUS N6600Top...za cenu okolo 4500 s DPH ma pameti 2ns GDDR3 a nataktujes na 600/1050 ze zakladu 400/800...za tu cenu good.
22.4.2005 18:24:16   0.0.0.xxx 22
ad 1) Je to mozny... rekordy v 3Dmarcich me moc nezajimaji
ad 2) Nebude to tak jak rikas..za prve je to necitelne a za druhe ma screen ze systemu SLI 6800Ultra a ten popisek vypada strukturou jinak takze bych toto vyloucil. Za Druhe kdyby bylo mozne dosahnout na SLI takove skore tak nVidia uz davno sama sebe propaguje a drzitele tohoto rekordu dostanou patricnou sumu...nemyslim si, ze inzenyri ATi potajmu taktuji SLI, aby to vydavali za vykon R520. Tot muj nazor
22.4.2005 18:26:07   0.0.0.xxx 22
vykon nekde u GF6600Gt nebo X800noXL je docela realny a cena by se mohla pohybovat kolem 4tisic...zase jenom spekulace, ale vo tom to tu je.-)))
22.4.2005 21:19:00   0.0.0.xxx 22
Nic proti, ale IMHO je ten obrazek fake... Pod tim rozmazanym je skutecne na pri chvilce zkoumani videt "NVIDIA GeForce 6800 Series GPU" a ze by inzenyri ATi taktovali SLI je blbost. Proste si na tom serveru PCPOP.COM (kterej stejne nevypada nejak duveryhodne na to, ze by mel jako prvni testovat nejnovejsi grafickej cip) odkud ten obrazek nejspis pochazi zmenili jednu cislici ve vysledku a novej rekord je na svete. Pri kvalite dnesnich programu a hlavne mizerny kvalite toho obrazku to nikdo nepozna. Mozna jde dokonce jeste o aprilovej joke. Pokud by to bylo pravy, tak preci nemaj zadnej duvod zamazavat nazev karty. Tot zas muj nazor...
23.4.2005 15:50:24   0.0.0.xxx 22
Fake to byt nemusi, klidne to muze byt G6800 Ultra @ voltmod & LN2 + P4 (z obrazku patrno) @ LN2 (viz vr-zone.com). Eagle ma pravdu, ze je tam (pravdepodobne) NVIDIA GeForce 6800 Series GPU (precejenom ATI jsou 3 pismena a NVIDIA 6, takze ATI ten zacatek URCITE nebude. Slovo GeForce je taky patrne a od Radeon se taky docela lisi tvarem). Btw. proc by inzenyri ATI taktovali SLI??? :-DDD To by me zajimalo, jak jste na to prisli :-D Ja o zadnych inzenyrech z ATI nemluvil, ale o nejakych nadsencichc ala Macci, Shamino, Fugger a spol... Posledni rekord byl neco vic pres 13k, takze 14,5k je jenom dalsi krok (lepsi kousek grafik/desky/procesoru + vetsi takty + HW mody). Zatim tedy NVIDIA vs ATI 1 :-D
24.4.2005 05:31:02   0.0.0.xxx 22
asi to hlavne nebude na default a proto tolik ...

jinak:
www.futuremark.com/community/halloffame/
ted 13881 bodu

AMD S939 FX-55@ 252x14= 3529MHz,,, MSI K8N Neo4 Platinum/SLI,,, 2x512Mb OCZ VX at 252MHz 2-2-2-5,,, 2xMSI NX6800GT cards at 583/1287, 6800s cooled by my PC ICE Dual Evap SLI Cascade,,, FX-55 cooled by my PC ICE Cascade,,, Arctic Silver Ceramique thermal paste,,, OCZ Adjustable 520 PSU,,, "OPPAINTER" Xtremesystems.org 3Dteam
24.4.2005 09:50:17   0.0.0.xxx 22
Ten rekord (13881) je s kartama 6800GT. Nvidia nedávno uvedla 512MB modely Ultry, takže ten "rádoby R520 rekord" je pravděpodobně spojení těhle nových 6800 do SLI a silné přetaktování (přecejenom těch 2 x 256 MB paměti navíc by ten necelý litr bodů dát mohlo :-) ). To že to není v hall of fame pravděpodobně znamená použití beta ovladačů...
25.4.2005 22:09:49   0.0.0.xxx 22
"Pokud se hry budou ubírat tímto směrem dále, tak se lehce mohu dočkat při nočním hraní nečekaného selhání srdce..."

Každej kdo hry hraje přece ví, že strach při hraní přece nezávisí na tom, jestli má hra grafiku odpovídající Rivě TNT, nebo na R520...
26.4.2005 14:12:18   0.0.0.xxx 22
Ale závisí. Zkus si zahrát Doom III na nějaké DX6 kartě (žádný bump-mapping, světla ani stíny 640*480), a pak třeba naplno na GF6800U s FSAA/AF... :-)
26.4.2005 14:35:17   0.0.0.xxx 22
ten obrazek nepatri zadne karte ATI, autor si ho mohl prohlidnout nez ho sem daval.
Ohledne her, hezka grafika je pekna vec a prispeje k hernimu zazitku, ale je fakt ze neni nutna. No-x, zkus si zahrat treba staryho space hulka a uvidis co s tvym srdcem udela na dnesni dobu "spatna grafika".
26.4.2005 15:38:28   0.0.0.xxx 22
Tys mě nepochopil. To je jasný že stará grafika nebude stíhat hru která je zaměřená na to aby oslnila grafikou. Já jsem chtěl říct, že hra musí mít dobrou atmosféru a podle mě záleží především na tom jaký má hra děj a ne jen na tom jakou má hyper-mega-super náročnou grafiku a jestli jede se zapnutým 16xAA...
11.5.2005 21:33:06   0.0.0.xxx 22
Taky vysledok sa predsa da dosiahnut na akejkolvek 6800 ultra resp. GT (na rozliseni 320x200):-)a keby som vam poslal taky rozmazany screenshot(urobim to v hociakom programe na upravu foto) tak to nikto nezisti a prdpokladam ze tento screenshot nevznikol inak

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

0 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.