Hlavní stránka Hardware Grafické karty Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci
Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci
autor: Štefek Petr , publikováno 14.3.2005
Seznam kapitol
1.  
Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Tato karta se od konkurence postavené na stejných čipech (NV40) odlišuje velmi zásadním způsobem, je totiž chlazená pasivně. Chladič této karty funguje na principu heat-pipe, což je velmi dobrý způsob, jak odvádět přijaté teplo (je využito odpařování a následné kondenzace kapaliny ochlazením v takzvané heat-pipe). Blíže se na způsob chlazení podíváme v samotné recenzi. {mospagebreak title=NV40 alias řada GeForce 6800}

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Tento grafický čip je už delší dobu základním kamenem celé série nVidia GeForce 6800, kde může díky svému designu zastávat  funkci jak v high-endových grafických kartách, tak i levnějších mainstreamových kartách, kde je využito "zmetků" (čipy neschopné fungovat na dané frekvenci s plným počtem pipelines)..

Jádro NV40 je projektováno tak, aby se dalo využít čipů, které nejsou schopny bezchybně pracovat s plným počtem pipelines (16), a to je případ i GeForce 6800, která má aktivních pouze 12 z 16 pipelines. Samozřejmě není pravidlem, že tyto karty mají jen defektní čipy a naopak se podle zkušeností ukazuje, že u velkého množství těchto karet jde bez problémů aktivovat zbylé pipelines.

NV40 má 4 "quady", kde každý z nich obsahuje 4 pipelines, které jdou v případě potřeby deaktivovat nebo aktivovat. Odemykaní těchto karet je zcela jednoduché a provádí se pomocí RivaTuneru, který umožní softwarově aktivovat vypnuté pipelines a vertex pipelines. V případě, že se vše povede, tak dostaneme kartu s podobným výkonem jako má plnohodnotná GeForce 6800GT/Ultra. Záměrně říkám podobným, protože výkon takto odemknutých karet je přeci jen o něco menší.

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Velkou výhodou oproti levnější GeForce 6600GT je 256-bitová paměťová sběrnice, která umožní díky své větší propustnosti využít FSAA i ve vyšších rozlišeních. Na druhou stranu si je nutné uvědomit, že pokud máme jen 128-bit paměťovou sběrnici (2x64-bit) s vysoko taktovanými pamětmi, tak se může stát, že výkon při použití FSAA bude srovnatelný s kartou, která sice má 256-bitovou paměťovou sběrnici, ale má nízko taktované samotné paměti.

Jako příklad si můžeme uvést Leadtek Winfast PX6600GT Extreme (550MHz jádro a 1120MHz paměti) a Leadtek Winfast PX6800 (325MHz jádro a 600MHz paměti), kde je podle taktů pamětí jasné, že obě karty mají podobnou propustnost a tedy i podobné výsledky při použití FSAA.  Je ovšem nutné zmínit, že karty GeForce 6800 pro PCI Express již nepoužívají čipu NV40, ale najdeme u nich novější nativní PCI Express čip NV41, který je vyráběn narozdíl od NV40 110nm procesem (stejně jako u NV43 - GeForce 6600).

Konkurence pro GeForce 6800

Konkurenci pro GeForce 6800 by mohly představovat nově příchozí karty společnosti ATi Radeon X800 a Radeon X800XL, kde je použito nového čipu R430, který má 16 pipelines (+6 vertex pipelines), ale díky tomu, že se jedná o nativní PCI Express čip, je potřeba použít můstku Rialto (PCI Express na AGP).

Tento můstek ATi vyvíjelo delší dobu a zatím není možné posoudit jaký bude mít použití tohoto řešení dopad na výkon samotné karty. ATi bohužel nastavilo ceny AGP karet s R430 (+Rialto) o 50$ dráže než u jejich PCI Express protějšků.

Dále je třeba vzít v úvahu, že zatím nejsou běžně dostupné karty s R430 ani na PCI Express. E-shopy je nabízejí už skoro dva měsíce, ale jejich zásoby jsou velmi omezené a priority výrobců neleží ve střední Evropě, takže lze očekávat, že nedostatek těchto karet nás bude ještě nějakou dobu provázet.

Jako chabá konkurence zbývá Radeon 9800Pro, který již není schopen zdatně sekundovat novým kartám v nových hrách v žádném ohledu. Další možností je GeForce 6600GT pro AGP, která nabízí vynikající poměr cena/výkon, ale neumožňuje bonus v podobě otevření pipelines.

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Ceny karet GeForce 6800 se pohybují ve velkém rozpětí, ale s trochou štěstí se dají sehnat za cenu kolem 8 tisíc včetně DPH.

Srovnání se soupeři v AGP segmentu vidíte v tabulce.

 Radeon 9800ProGeForce 6600GT AGPGeForce 6800
VPUR360NV43NV40
Výrobní proces0.13 ľm TSMC0.11 ľm TSMC0.13 ľm TSMC 
Technologie čipu256-bit256-bit256-bit
Počet transistorů115 milionů147 milionů222 milionů
Paměťová sběrnice256-bit DDR
(I - II)
128-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
Paměť128-256 MB128 MB128-256 MB
Takt čipu380 MHz500 MHz325 MHz
Takt pamětí340 MHz
(680 DDR)
450 MHz
(900 DDR)
350 MHz
(700 DDR)
Paměťová propustnost21.54 GB/s14.4 GB/s22.4 GB/s
Fill-rate (single-texturing)3040 Mpixel/s4000 Mpixel/s3900 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing)3040 Mtexel/s4000 Mtexel/s3900 Mtexel/s
Vertex Shader435 (6)
Počet Pixel Pipelines8812 (16)
Počet TMU/pipeline111
Vertex Shader verze2.0 3.03.0
Pixel Shader verze2.0 3.03.0
DirectX9.0 9.0 c9.0 c
AntiAliasing2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
2x OGSS
2-4x RGMS
2x OGSS
AA specialityTemporal AA,
Centroid Sampling
kombinace SS+MSkombinace SS+MS
Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz


{mospagebreak title=Princip heatpipe}

Princip aktivního větráčku je již poněkud zastaralý, ale stále má své místo ve světě chladičů grafických karet či procesorů. Bohužel s narůstajícím výkonem grafických karet dochází k nadměrnému tepelnému vyzařování čipů, což ale není nic neobvyklého, protože v zájmu výrobců je uvést co nejvýkonnější kartu, a tak mnohdy šáhnou po opravdu monstrózním aktivním chlazením, které si svým hlukem nezadá s menším vysavačem (např. GeForce 6800Ultra s referenčním chladičem).

Osobně dám přednost raději o něco méně výkonné kartě, která mě svým hlukem nebude obtěžovat. Východiskem z této situace může být karta chlazená na principu heat-pipe. Ve zkratce si vysvětlíme, jak to všechno funguje.

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Heat-pipe je vlastně trubice s kapalinou o nízkém bodu varu, která se po zahřátí změní v plyn a po svém ochlazení zpět na kapalinu. Díky změně skupenství se dobře odvádí přijaté teplo. Jak je patrné na obrázku, tak jeden konec trubice je pro teplo jakýmsi vstupem (Heat-in), kde kapalina příjme teplo a změní se na plyn a pokračuje na druhý konec trubice, kde se o pasivní žebrování ochladí a zkondenzuje se zpět na kapalinu. Tento cyklus se opakuje dokud dochází k příjímání tepla.

Chladiče pro grafické karty na principu heat-pipe prodává mnoho společností, ale namátkou jmenujme třeba Thermaltake nebo Zalman. Na obrázku vidíte řešení společnosti Zalman, která je v oblasti chladičů takovou sázkou na jistotu. Z konstrukce je patrné, že se tento chladič od dnes testované karty příliš neliší a princip tedy zůstává stejný.

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Pochopitelně existují i modely pro procesory, ale je nutné vzít v úvahu, že overclocking pasivně chlazených systémů není příliš vhodný. Pro systém postavený tomto principu se rozhodně nehodí například Pentium 4 s jádrem Prescott a je lepší poohlédnout se po třeba po Intel Pentiu-M, které je primárně určeno do notebooků, ale poslední dobou se začíná prosazovat i v oblasti stolních počítačů. Jsou zde některá omezení daná typem čipsetu základních desek pro tento typ procesorů, který nabízí jen rozhraní AGP a podporu pamětí typu DDR do 333MHz. To ovšem nebrání v tom, aby se Pentia-M s pasivním chlazením dokázala po přetaktování dostat za záda Athlonů 64 FX.

Dalším možným kandidátem je například AMD Athlon 64 s jádrem Winchester, který má díky 90nm výrobnímu procesu mnohem menší spotřebu a tím i množství vyzářeného tepla. Zde se už ovšem musí s přetaktováním velmi opatrně. Výhodou tohoto procesoru je množství kvalitních desek s nejnovějšími technologiemi jako je PCI Express nebo SATA2 (+NCQ). Na obrázku vidíte chladič společnosti Thermaltake pro procesory Intel a AMD, kde je opět využito heat-pipe pro odvod tepla.

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Na tomto principu jsou dokonce postavené celé systémy, které tak poskytnou maximální komfort s ohledem  na hlučnost. Takovým příkladem může být skříň společnosti Zalman, kde jsou všechny komponenty chlazeny na tomto principu. Jak vidíte, tak je zde použito velké množství heat-pipes, což samozřejmě podstatně zvýší cenu celého řešení. Takto řešená skříň je opravdu velmi drahá záležitost pro nadšence (cena cca 30 000).

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Case si můžete vybavit ještě pasivně chlazeným zdrojem, který vyrábí mnoho společností, ale jsou opět velmi drahé. Tak dostanete počítač bez jediného větráčku, který by rušil ticho, které máme většinou tak rádi.

{mospagebreak title=Inno3D GeForce 6800PE - bližší pohled}

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Inno3D se už trochu poučilo a krabice má alespoň průzor přes který jde vidět samotná karta. Chladič jako takový je dodáván v samostatném balení.

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Společnost měla vždy poněkud problémy s nápaditým designem krabic, ale důležité je především to, co se nachází uvnitř.  Díky tomu, že oba pasivy jsou naprosto shodné, můžete nainstalovat větrák na libovolný z nich. Na webu společnosti Inno3D je vidět, že chladič je namontován na straně grafického jádra.

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Příslušenství karty tvoří slušný bundle her a programů (Colin McRae Rally 04, WinDVD, 3DMark05). Dále jako obvykle najdeme redukci DVI-I na D-Sub, S-Video kabel, manuál a CD s ovladači a utilitami.

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

- kliknutím zvětšíte -

PCB je černé a karta je klasicky velký macek, ale to je pro sérii 6800 typické. Chladič není produktem společnosti Inno3D, ale na svědomí ho má společnost Cooler Master a jeho označení je CoolViva. Je založen na principu heat-pipe, a to jak funguje je ve zkratce vysvětleno v předešlé kapitole.

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

- kliknutím zvětšíte -

Zadní část PCB nese stabilizační konstrukci pro druhý pasiv, který se na něj připevní pomocí šroubů. Právě na tomto pasivu dochází k přijímaní tepla s heat-pipe, což napomáhá zpětné kondenzaci kapaliny trubici.

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Izometrický pohled na samotnou kartu, který ukazuje i malý konektor pro větráček, který však musí být zapojen do motherboardu.

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci
- kliknutím zvětšíte -

Paměti jsou zřejmě 2.8ns modely. Bohužel se mi nepodařilo sundat pasivy, které byly přilepeny opravdu velmi důkladně, bylo by potřeba vzít železný nástroj těžkého kalibru. Crush testy nejsou v recenzích grafických karet oblíbenou disciplínou, takže se musíte spokojit s odhadem.

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Po demontování chladiče lze vidět styčnou plochu (drážku), kterou prochází samotná heat-pipe. Je velmi žádoucí, aby kontakt byl perfektní, protože i zde platí to, že čím lepší kontakt, tím lepší odvod tepla.

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Zde jsou vidět pasivy pamětí a konstrukce pro převod tepla do heat-pipe. Pasivy jsou měděné a svou práci  zastanou dobře.

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Pohled na celkovou výšku karty, která není zrovna malá, ale za to ticho to rozhodně stojí.

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Opět pohled na kartu ze stejného úhlu, ale tentokrát bez obou pasivů a heat-pipe.

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Přítomnost další drážky pro heat-pipe naznačuje, že může být pasiv i obrácen, ale důvod mi není znám.

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Standardní sada konektorů D-Sub, DVI-I a S-Video je přítomna i na této kartě.

Naměřené teploty, overclocking a 2D kvalita

Při proměřování teplot za maximálního zatížení jsem byl velmi překvapen, jak účinný je chladič dodávaný společností Cooler Master. Provedl jsem experiment a vypojil malý větráček umístěný na pasivu a pustil se do měření.

Žádné překvapení při pokusech s aktivním větráčkem se nekonalo. Zapnutí či vypnutí tohoto větráčku nemá zásadní vliv na teplotu jádra, což je z logického hlediska docela jasné, neboť větráček je umístěn poněkud scestně na pasivu, kde se konec heat-pipe nechladí (na straně grafického čipu). Díky tomu, že jsou oba pasivy identické, lze nasadit větrák i z druhé strany karty, ale účinnost se téměř nezmění.

Stanovil jsem tedy maximální frekvence jádra a pamětí. Pro jádro byl konečný takt 410MHz (základ 350MHz), protože po té začala karta vykazovat jisté zpomalení v testech, což je signálem ke snížení taktu. Paměti byly poněkud problematicky přetaktovatelné, neboť na vyšší frekvenci neprošly testem stability v ovladačích, a proto jsem je ponechal na základním taktu. Tento test je možné  vypnout v RivaTuneru, ale nedoporučuji, protože se většinou dočkáte artefaktů nebo nestability (mrznutí systému a podobně).

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

2D kvalita

2D kvalita je opět perfektní a při přesedlaní z Radeonu 9800Pro jsem neměl pocit změny kvality výstupu. Klasický monitor naprosto bez problému a LCD taktéž. Analogový výstup tedy lze označit za velmi dobrý. Je možné, že na špičkových LCD monitorech (10-bit na kanál) byl nějaký rozdíl byl patrný, ale to bohužel nemohu posoudit.

{mospagebreak title=Vliv zapnutí Dual-View na výkon ve 3D }

Pro zajímavost jsem provedl pokus, kde jsem chtěl ověřit pokles výkonu ve 3D při zapnutém Dual-View (LCD+CRT). Na screenshotech z 3DMarku03 vidíte, že pokles je opravdu zanedbatelný (u her tomu je podobně). Pokles o cca 300 bodů není nic, co by tuto kartu položilo na lopatky, takže se nemusíte bát nechat zapnuté dvě obrazovky i při hraní her.

Dual-View vypnut

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Dual-View zapnut

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Velmi zajímavý je pokles při single-texturingu (ověřeno dvakrát) o dobrých 350MTexel/s. Jak je vidět z detailů marku, tak nikde jinde se výrazný propad nekoná, což je pro nVidii jen dobře. V některé z příštích recenzí se zaměřím na ATi.

{mospagebreak title=Sestava a syntetické testy}

U herních testů jsou uvedeny dva grafy; první výsledek je bez použití vyhlazování a anizotropního filtru, druhý výsledek ukazuje propad výkonu při zapnutí těchto funkcí (FSAA 4x a anizotropní filtrování 8x).

Do testů je zařazena GeForce 6600GT AGP na základních frekvencích a dále je přítomen výsledek karty přetaktované na 560/1120MHz, která umožní zhodnocení výkonu u všech tří karet, neboť dosáhly velmi podobných výsledků.

 

Hardware

  Procesor  AMD Athlon 64 3200+ (2000MHz, 1MB cache)
  Chladič CPU  BOX
  Paměť  2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6)
  Čipset, MotherBoardSoltek KT800
 

Software

  Operační systém

Windows XP Professional SP2

  DirectX

Microsoft DX9.0c

  Ovladače grafické karty

nVidia ForceWare 66.93 (oficiální)
Catalyst 5.2 (oficiální)

  Teoretické testy

3Dmark 2003 patch 340
3Dmark 2005 patch 1.10
SPECViewperf 8.01

  Herní testy

Aquamark 3
FarCry 1.3
Colin McRae Rally 04
Unreal Tournament 2004
Half-Life 2
Counter-Strike: Source
Doom III
Serious Sam SE (The Second Encounter)

 

3DMark03

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci 

Verze3DMark 2003, patch 340
RozhraníDirectX 9
Heslovitý popisWings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers)
Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles
Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy)
Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení)
NastaveníDefault, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA
Stažení benchmarkuhttp://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml

 Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Ve 3DMarku03 se ukazuje jasná dominace modikované karty Inno3D GeForce 6800 (16x1) a R9800Pro s nimi nestačí držet krok.

3DMark05

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci 

Verze3DMark 2005, patch 1.10
RozhraníDirectX 9
Heslovitý popisReturn to Proxycon - DX9, dynamic shahows (2048x2048 depth map), point lights (512x512x6 cube depth map), 8 light sources
Firefly Forest - DX9, diffuse / normal maps, specular maps, diffuse cube maps, procedural light scattering (obloha), masked point light (světluška)
Canyon Flight - DX9, pxl shader 2.0 (velmi výrazně, skály), water shader (reflection+refraction maps, per pxl Fresnel), depth fog (R32F depth map)
NastaveníDefault
Stažení benchmarkuhttp://www.futuremark.com/download

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Přetaktovaná GeForce 6800 si opět udržuje dostatečný náskok vůči ostatním kartám.

 

SPECViewperf 8

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Test byl proveden při standardním rozlišení 1280x1024, aby bylo možno porovnat výkony této karty s mnohonásobně dražšími grafickými kartami určenými speciálně pro profesionální práci. Přes tento odkaz si můžete prohlédnout skóre mnoha profi karet a porovnat je s právě recenzovanými kartami.

Aquamark 3

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

VerzeAquamark 3
RozhraníDirectX 9
Heslovitý popispixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy
Nastavení1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off
Stažení benchmarkuhttp://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm

  Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Aquamark ukazuje, že výhody moderní architektury GeForce 6800 nejsou nic moc platné a na Radeon 9800Pro má Inno3D 6800 náskok opravdu malý.

{mospagebreak title=Doom 3}

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Verze 1.0
RozhraníOpenGL
Heslovitý popisCube Maps, Stencil Shadows, Normal Mapping
Nastavení1024*768, 1280*1024, 1600x1200 ~ high-detail (s/bez FSAA)
Návod jak testovat[ctrl]+[alt]+[~]
com_preloadDemos 1[enter]
timedemo demo1.demo[enter]

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Doom 3 klasicky ukazuje karty společnosti nVidia v tom nejlepším světle. V rozlišení 1600x1200 má GeForce 6800 podstatný náskok na všechny testované karty (zvláště pak při otevření pipelines).

{mospagebreak title=FarCry}

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

VerzeFarCry 1.3
RozhraníDirectX 8/9
Heslovitý popisPixel Shader 1.x / 2.0 a 3.0, Vertex Shader
Nastavenímax. quality 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF)
Návod jak testovatBench Em All

 Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

FarCry dokazuje, že moderní engine dokáže využít možností čipu NV40 a přetaktovaná GeForce 6800 se bezpečně drží na čele peletonu.

{mospagebreak title=Colin McRae Rally 04}

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Verze 
RozhraníDirectX 9.0
Heslovitý popis 
Nastavení1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF)
Návod jak testovatFraps

 Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Colin McRae Rally 04 není příliš náročnou hrou, ale i přesto dokáže rozdělit výkony testovaných karet velmi dobře. 

{mospagebreak title=Unreal Tournament 2004}

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

VerzeUT2004
RozhraníDirectX 8
Heslovitý popismulti-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon
Nastavení1024x768, 1280x1024, 1600x1200 Max Det. (s/bez FSAA 4x a 8AF)
Návod jak testovatBench Em All, mapy primeval a bench3

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Unreal Tournament 2004 používá engine staršího data, ale modifikovaná GeForce 6800 dokazuje svou sílu. Při použití FSAA není náskok přetaktované karty nějak podstatný neboť paměti zůstaly na stejné frekvenci.

{mospagebreak title=Half-Life 2}

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

VerzeHalf-Life 1.0
RozhraníDirectX 9/8/7
Heslovitý popisPixel Shader 1.x / 2.0 , vertex shader, physical engine
Nastavenímax. detail, 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF)
Stažení benchmarkuHOC Half-Life 2 Benchmark

 Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Do testů bylo zařazeno demo, které příliš nezvýhodňuje karty nVidia (HardwareOC demo Coast).

{mospagebreak title=Counter-Strike: Source}

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Verze???
RozhraníDirectX 9/8/7
Heslovitý popisPixel Shader 1.x / 2.0 , vertex shader, physical engine
Nastavenímax. detail, 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF)
BenchmarkVideo Stress Test

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Video Stress Test z Counter-Strike: Source ukazuje, že karty nVidia ze sebe dokáží vymačkat solidní výkon. Tento test nepředstavuje klasickou herní situaci.

{mospagebreak title=Serious Sam - The Second Encounter}

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Verze1.07
RozhraníOpenGL
Heslovitý popismulti-texturing (max 5-layer), environment bump mapping, particles, lens flare, animated lights, procedural textures
Nastavení32bit_HQ 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF)
Návod jak testovathttp://www.pctuning.cz ("Jak otestovat grafickou kartu ve hrách")

 Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Starší, ale stále velice kvalitní OpenGL engine je jako vždy doménou GeForce a GF6800 se ukazuje v velmi dobrém světle.

{mospagebreak title=Závěr}

Tato karta na mě od samého počátku působila jednoznačně pozitivním dojmem a udržela si jej až do samého konce. Pasivní chladič na principu heat-pipe, který poskytuje dnes tolik neobvyklý komfort zcela tichého chlazení, posunul tuto kartu vysoko na žebříčku doposud testovaných karet, a proto jsem se rozhodl, že si karta zaslouží ocenění. Prvně jsem uvažoval dokonce nad "gold award", ale přeci jen se o nic převratného nejedná, takže karta dostane nakonec ocenění o stupínek níže.

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

K mému rozhodnutí přispěl dobrý výsledek v přetaktování a hlavně naprosté ticho karty (+ kvalitně provedený chladič). Po zkušenostech s mnohými kartami, které mě svým provozem spíše obtěžovaly, byla tato opravdu vítanou změnou.

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Jedinou menší nevýhodou je obsazení sousedního PCI slotu přední částí chladiče, ale vzhledem k ve všem kladům se tento nedostatek nejeví jako zásadní problém. Poněkud výraznějším problémem může být v případě některých základních desek, které mají chladič NorthBridge příliš blízko slotu AGP (například velice populární Asus P4P800 se socketem 478). V takovém případě dochází ke vzájemné kolizi a není možné bez nějaké úpravy pasivní části tuto kartu s jejím kompletním chlazením do takové základní desky osadit (jedině upravit pasiv, nebo nepřipevňovat zadní část).

Inno3D GeForce 6800PE
Klady Zápory
+ Velmi dobré přetaktování - Chladič zasahuje na PCI slot
+ Při otevření pipelines solidní výkon - Zadní část pasivu může kolidovat s chladičem NorthBridge
+ Velmi dobrá cena  
+ Chladič na principu heat-pipe  
+ Blahodárné ticho  

Doporučená koncová cena: 7900,- bez DPH (Levi)

 

Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci

Březen 2005, grafická karta Inno3D GeForce 6800PE
"Za výborný poměr cena/výkon + tiché a účinné chlazení"

Grafickou kartu Inno3D GeForce 6800PE zapůjčila firma Levi, které tímto děkujeme
Inno3D GeForce 6800PE (AGP): heat-pipe v akci



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
14.3.2005 09:16:01   0.0.0.xxx 00
Jak je to s hlukem toho vetracku, kolik toci otacek?
14.3.2005 09:21:28   0.0.0.xxx 00
vcelku teda nechapu proc tam je ten chladic, kdyz je logicky na spatne strane... asi vyrobce moc neveri ve spolehlivost heatpipes )

muzete ho zkusit dat na druhou stranu pasivu...
14.3.2005 09:30:30   0.0.0.xxx 00
Spolehlive ho přehluší i větrák na SB nebo CPU...cili je skoro neslysitelny
14.3.2005 09:47:18   0.0.0.xxx 00
nn.Ten vetrak je umisten spravne. To je bez diskuze .
14.3.2005 10:01:24   0.0.0.xxx 00
no prave ze ja mam Zalmana na 1200 otackach a zdroj mam na 1000 otackach, takze jedine co slysim je grafika....totok vypada good. Jeste pockam esi se neobjevi neco podobneho na X800XL..
14.3.2005 10:07:32   0.0.0.xxx 01
Jak SPRAVNE...???!!! Vsimni si profilu obou chladicich desek a zjistis ze jsou STEJNE. Mam ti poslat fotky z meho CoolViva...??? Ja to mam namontovane na horni strane, konstrukcne je to bez chyby a prakticky taky tak nevim co tady blbe kidas...!!!!!!

Jeste se mate hodne co ucit...o))
14.3.2005 10:15:34   0.0.0.xxx 00
a není možné že větrák byl nasazen omylem při testu na špatnou-spodní stranu? resp.heatsinky jsou totožné a většina tepla je odváděna heatpipem na horní stranu a větrák by byl logicky na horní straně účinější. je to jen můj skromný názor.
14.3.2005 10:27:11   0.0.0.xxx 01
výsledky GeForce sou moooooooc hezký,karta zobrazovala nádherně,ale co je to platný,když hra bezdůvodně mrzla.vyměnil jsem jí za ATI,běhá to stejně dobře a nemrzne.GeForce?děkuji,nechci
14.3.2005 10:38:16   0.0.0.xxx 01
Tato informace je velice neuzitecna... Momentalne (nez bude voda) mam 12cm FAN, ktery pri cca 1000rpm fouka na CPU i NB... A neni slyset. A ve zdroji je taky 12cm FAN...
14.3.2005 10:49:31   0.0.0.xxx 00
Myslim, ze toto chladenie je ucinne iba ak je PC nastojato.

Aky ucinok by malo toto chladenie, ak by bol pocitac nalezato, to znamena, ze karta by "stala" v slote a plyn by kondenzoval v tej "zakrute"? Myslim, ze len minimalny alebo ziadny.
14.3.2005 10:52:52   0.0.0.xxx 00
vse zalezi na teplote vyparovani dane kapaliny...pokud je hodne nizka( dejme tomu 40C) tak je to v podstate jedno...

pokud je horni strana oproti spodni studena tak to samozrejme nefunguje spravne... pokud oba pasivy maji stejnou teplotu tak to funguje idealne... snad to mam spravne
14.3.2005 10:57:38   0.0.0.xxx 00
Mohl bych dostat par informaci o ncq, vubec netusim k cemu to je dobre a pri tom tutu funkci mam muj harddisk
14.3.2005 11:11:52   0.0.0.xxx 00
U graficke karty je naprosto zbytecne bavit se o NCQ. Je to technologie, ktera umoznuje rychlejsi pristup k datum na HDD. Clanku o tom je hafo - staci si to vyhledat
14.3.2005 11:19:19   0.0.0.xxx 00
Od Gigabytu existuje 6800 s pasivem uz davno. Aspon rok. Mam ji predelanou na 16x1 a jeste pretaktenou na 400/750. Chladic vypada skvele a teplota neleze pres 80 C. Nechapu, ze ani jeden cesky server neudelal recenzi. Je to skvela karta a za cenu 8500 Kc s dph je i cenove prijatelna. Nema na trhu konkurenci. Reseni od Zalmana a spol je dost drahe. Za kartu date 8500Kc + 1000 KC za pasiv. Toams
14.3.2005 12:22:18   0.0.0.xxx 00
Moje slova kolego. mám tu Gigabytku taky, narval jsem ji do P4P800 tak tak. Proti tomuhle monstru je to ploštice. Bohužel měla teploty 78/91, ale arctic NAHOŘE (! :o))))to srazil na 57/63.
14.3.2005 12:23:51   0.0.0.xxx 00
btw. mě se moc libi recenze zde:
http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=719
14.3.2005 12:23:51   0.0.0.xxx 00
Ten větrák je špatně. Proč by tam jinak ta HP byla? Veškeré teplo má odvédst HP, která vede do hodního pasivu a tam se má teplo předat. Proto má být chlazení nahoře. Pokud budou mít oba pasivy stejnou teplotu, tak to bude na nic, protože větší teplota má stoupat a tudíž takto by nestoupala nebo v horším případě-teplota by se usátlila na vyšší teplotě než s chladičem umístěným nahoře. To že je chladič dole znamená podlě mě to, že 1 HP nestačí a s ekonomických úvodů ji musí pomáhat chladič.

Ad autor: "Přítomnost další drážky pro heat-pipe naznačuje, že může být pasiv i obrácen, ale důvod mi není znám."

To je jednoduchý. Pasivy jsou vyráběny litím pod tlakem. Tudíž je levnější udělat jeden pasiv a ten použít na obě strany, než dělat dvě formy na dva pasivy jen proto, aby to lépe vypadalo. Je možné, že časem přidají druhou HP, na kterou bude ten horní pasiv připraven, ale i tak budou muset dělat novou formu pro spodní a to se dostáváme k tomu, o čem jsem psal nazačátku.

14.3.2005 12:52:03   0.0.0.xxx 00
Mám asi nějaký problém s pochopení pojmu pasivního chlazení, které je v testu horem dolem omílané - tohle pasívní fakt není ... Nevím, jaký je rozdíl v ceně téhle karty a karty se stock chladičem, fakt je, že CM CoolViva nestojí snad ani 500. Kdo chce pasív, ať koupí Tt Schooner - ten uchladí i Ultru PASIVNĚ.
14.3.2005 13:12:23   0.0.0.xxx 00
u heatpipes je jedno jak jsou orientovane, funguji na principu vzlinani takze funguji porad stejne at jsou umistene jakkoliv
14.3.2005 13:43:27   0.0.0.xxx 00
No, s tim Articem uz to takova plostice neni, ze? ;-)
14.3.2005 13:44:15   0.0.0.xxx 00
kupil som si pasivne medene chladice na pamate na graficku kartu INNO3D 6800GT , na procesore GPU aj na procesore CPU mam vodne chladenie, odkedy som dal dolu dolu original chladic od INNO3D s grafickej karty po dvoch hodinach hrania hocijakej hry ma to vydhadzuje do windowsu ako keby sa karta prepinala do 2D rezimu.. je nieco take mozne? zacinam to zvalovat na pamate grafickej karty ze sa prehrievahu (neviem na nich udzat prst). Procesor grafickej karty je v pohode v zatazi ma max 49 stupnov..

karta nie je pretaktovana...

co riesit? nejaky pridavny ventilatok- ak je problem v pamatiach (kam?kde?ako?foto? Smile )?

vopred dakujem za napady a mozne riesenia
14.3.2005 13:49:25   0.0.0.xxx 00
Podle me je to spravne. Neznam ucinost teto HP, ale můžu s jistotou napsat, ze tam je teplotni spad. To je bez diskuze . A dostavame se k jadru veci: Ktery pasiv je teplejsi??? Blize k jadru, nebo ten druhy??? Co z toho vyplyva necham na vas )).
14.3.2005 14:04:24   0.0.0.xxx 00
Dohady suxx. Zmerte to! 2 sondy + 4 namerene teploty a je konec spekulacim.
14.3.2005 14:42:10   0.0.0.xxx 00
nebyla chyba nekde jinde, jelikoz nvidia je v UT200x lepsi nez ATI (to logo nazacatku) - nebyl spis problem mezi klavesici a zidli?
14.3.2005 15:09:02   0.0.0.xxx 00
Je mezi HP a pasivem pasta?
14.3.2005 16:13:31   0.0.0.xxx 00
Nejnovější patch na UT,nejnovější ovladače ke kartě,všechny efekty povypínané a hra prostě z ničeho nic (i s efekty běžela bez jediného zadrhnutí,o tom žádná) zatuhla.Jediná úprava ke které došlo byla výměna grafárny.Tak kde jsem podle tebe dělal jakou chybu? Rád se poučím pro příště.
14.3.2005 16:28:51   0.0.0.xxx 00
Jasne ze tam je pasta... ...montoval som tento zazrak na 9600XT... ...chladic to nie je zly, ale spracovanie nie je celkom presne, na druhy pokus a po brutalnom dotahovani srobikov to na seba ako tak sadlo, ale pastu tam treba.. ..a dost... ...inak tiez nechapem preco sa pise o pasivnom chladeni ked je tam vrtula... ...btw. umiestnena je na spravnej strane... ...ale 9600XT to v pohode uchladilo aj bez vrtule... ...akurat ze pasiv je dost tazky a 9600XT ma velmi malu plochu jadra, takze pri akejkolvek snahe ten pasiv na jadre neprijemne balancuje... ...ale za tie prachy sa jedna o celkom solidny chladic... ...teda az na to strasne nizke rebrovanie a dost velku vahu... ...vzdy som si myslel ze hlinik je lahsi, ale tento chladic ma presvedcil ze hlinik je predsalen dost tazky...
14.3.2005 16:49:40   0.0.0.xxx 00
a co directX? a co OS? a co ostatní aplikace? a co poškozený systémový registr???
14.3.2005 19:08:15   0.0.0.xxx 00
Chtělo by to možná trochu víc se o tom rozepsat...:
Jasně je taky třeba říct, že HP není chladič. Pouze teplo transportuje z teplejšího "konce" na ten studenější. HP taky může optimálně fungovat pouze v určitém rozmezí teplot. Ideálně pokud teplota teplejšího konce stejná nebo vyšší než teplota varu kapaliny. Naopak studenější konec musí mít vždy nižší teplotu než je teplota varu kapaliny, jinak HP nebude vůbec fungovat. Rozdíl obou teplot by měl být co nejvyšší, to zaručí dostatečnou dynamiku celého systému. HP využívá vysoké energetické náročnosti přechodu skupenství kapalina-pára (spotřeba en) a obráceně (uvolnění en). Kapalina není v HP volně nalita, ale "nasáknutá" v porézním materiálu, který zajišťuje díky vzlínavosti kapaliny funkčnost i proti gravitaci, vždy ale musí být zachován princip teplejšího a studenějšího konce.

Docela by mě zajímalo měření výkonosti samotné heat pipe, např ve srovnání s měděnou tyčkou (která by teplo samo také vedla) - nenarazil jste někdo na to?? Dalo by se to vypočítat, ale velmi složitě.....
14.3.2005 19:29:06   0.0.0.xxx 00
Na te VGA jsem poznal chladic Cooler Master VHC-L61. Viz. http://www.levi.cz/clanek.php?kod=AKA9031. Mam ho a pouzivam jej jako pasivni pro GF4 MX440. Vetrak jsem vubec nenamontoval. Chladic je za behu jen vlazny. Troufnu si tvrdit, ze zvladne pasivne uchladit i vykonnejsi VGA.
14.3.2005 19:56:12   0.0.0.xxx 00
hraju to s 6600gt v linuxu a zadnyho zatuhavani sem si nevsiml
spis bych ten problem hledal jinde nez v gf.
14.3.2005 20:00:38   0.0.0.xxx 00
14 dní starý komp,všechno fungl nově nainstalované,jediný problém dělal UT04.Můžete se mrknout třeba na GZ,takovýchhle lidí jako já je víc...
14.3.2005 20:07:52   0.0.0.xxx 00
Taky by me zajimalo. Ucinost heatpipe je trochu odvisla i od pouzite naplne...Ale ani nevim jak by se to pocitalo bez konstant(pro kondenzaci/vyparovani). Jinak prenos tepla na dalku by mel byt okamzity(nevim jak je na tom ta houba). Tycka si neskrtne ani omylem. Rozdil teplot obou koncu je to co chceme minimalizovat...
BTW probiha samoregulace teploty varu tlakem(když neprekrocime kriticke hodnoty - tak to chladi). Ale to jiste vsichni vedi
14.3.2005 20:57:38   0.0.0.xxx 00
Podle mně se druhá rýha pro HP dá snadno využít například u nějakého budoucího modelu se dvěma HP za víc penízků a stejná forma pro pasiv ;)
14.3.2005 21:11:44   0.0.0.xxx 00
prave ze je tam spad, takze
a) horni strana by mela mit co nejvetsi teplotni rozdil oproti spodni casti (=pomahame ji vetrackem)
b) teplo stoupa vzhuru, takze vetracek by byl efektivnejsi nahore
14.3.2005 22:20:35   0.0.0.xxx 00
Nahore vuci graficke karte, ne vuci zemi...
15.3.2005 07:07:38   0.0.0.xxx 00
Gratuluji autorovi za velmi kvalitní výběr konkurenčních karet ATI do tohoto testu.
15.3.2005 07:50:41   0.0.0.xxx 00
Jo a zapomel jsem, ze mam nahore na pasivu 8cm vetrak. Bezi mi na 700 otackas. Neni absolutne slysitelny a teplota je snesitelna. Kdyz ho nastavim na 100% , tak teplota je okolo 55 C. Toams
15.3.2005 08:09:20   0.0.0.xxx 00
JAKO CO JE NA TOM ZA KONKURENCI?? KDYZ UZ TAM NARVOU 6800, tak nechapu proc tam neni X800!!
15.3.2005 09:03:17   0.0.0.xxx 00
Musím se s Váma podělit o radost. Můj Prolink 660 GT, topil při plném zatížení kolem 92 C. Konečně jsem včera sehnal Arctic cooling silencer 6. Z nových teplot jsem docela nadšeny bez overlocking se teplota nikdy nevyšplhala nad 55 C. Pak jsem nechal udělat automatickou detekci ideálních frekvencí v ovládačích na overlocking. Napsalo mi to 570 MHz čip, 1124 MHz paměti. V této konfiguraci jsem naměřil max. teplotu 62 C. Dnes to zkusíl overlocknou ještě více uvidíme.

Tento chladič jednoznačně doporučuji.
Pozor na pasivní chladiče, já je mám a musel jsem do plexi chladiče udělat dva otvory.

Přeju hezký den
15.3.2005 09:47:02   0.0.0.xxx 00
To je potíž. Výkon a rozdíl teplot dou ruku v ruce, nejvyšší výkon bude samo s nejvyšším rozdílem. To platí ale u chladičů(přestup tepla) obecně.. Ta samoregulace teploty varu bude v uzavřené HP fungovat, bude to ale asi hodně divoké, takže ten výpočet si opravdu dovedu stěží představit..
15.3.2005 13:59:24   0.0.0.xxx 00
V tehle tride ATI zatim nic nema...X800SE se uz nedela...X800Pro je o cca 3000 drazsii.
15.3.2005 14:53:34   0.0.0.xxx 01
IMHO není to zas tak obtizne jak se zda. Chtelo by to ale vedet z ceho je napln. Nektere konstanty charakterizujici dany system se daji dopocitat, nektere by se musely dohledat. Kdyby se zanedbala zpetna doprava kapaliny, tak by to bylo skoro primitivni. Teda jestli neco nezanedbavam vic nez je zdravo ))
16.3.2005 19:07:28   0.0.0.xxx 00
GigaByte ji dela.
16.3.2005 19:19:16   0.0.0.xxx 00
ja by som skor povedal ze ta druha drazka je tam preto aby sa dal pasiv namontovat aj opacne:vyrez toho rebrovania nieje rovnomerny a preto sa domnievam ze ak niekomu zavadzia chladic cpu len o nejaky milimetrik tak staci otocenie pasivu a tie 2 milimetre aj viac je na svete....a grafika sa potom kludne vojde do vaseho milacika...
27.3.2005 13:38:30   0.0.0.xxx 00
Asi to píšu dost pozdě, ale ve všech Unrealech jak klasickym UT, UT2003, UT2004. Se vyplácí používat OpenGL, ne DirectX.
V UT2004 si otevři soubor ut2004.ini a jak tam po pár řádcích máš:

[Engine.Engine]
RenderDevice=D3DDrv.D3DRenderDevice

tak tam místo toho dej:

RenderDevice=OpenGLDrv.OpenGLRenderDevice

Nezapomeň pak zkontrolovat všechna ostatní nastavení. U karet založených na NV40 to dává větší fps i stabilitu.
12.10.2005 11:48:48   213.226.240.xxx 10
Tato karta je nanicm už jí po třetí reklamuji! Totálně vyhoří...

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

0 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.