Hlavní stránka Hardware Grafické karty MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800
MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800
autor: Souček Jiří , publikováno 9.2.2005
MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800
V minulých týdnech jsme probrali situaci na poli grafického High-Endu i Low-Endu a typického Mainstremu a dnes budeme pokračovat tím, co bychom mohli vměstnat mezi High-End a Mainstream. Tentokrát to bude novinka z Kanady, Radeon X800XL. Po nepříliš výrazném úspěchu série Radeon X700 se ATi rozhodla tuto chybu napravit a připravila kartu, která má nabízet mnohem lepší poměr cena/výkon. Do jaké míry se to ATi povedlo se dozvíte v dnešní recenzi grafické karty MSI RX800 (X800XL). {mospagebreak title=R430: zmenšujeme}

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

Protože všechna nová VPU od ATi vycházejí z jádra R420 (Radeon X800XT/PRO), můžeme jako v případě nedávno recenzovaného Radeonu X850 očekávat spíše kosmetické změny. Tentokrát došlo k využití 110nm výrobního procesu (R420 je vyroben 130nm low-k procesem). Na první pohled by se mohlo zdát, že novější výrobní proces nabídne vyšší dosažitelné frekvence a velké rezervy pro přetaktování, ale není tomu tak. 110nm výroba je jakýmsi technologickým mezikrokem mezi 130 a 90nm výrobou a společnost TSMC k ní přistupuje jako k levnější alternativě. Znamená to, že použití low-k dielektrika v kombinaci s 110 výrobou TSMC nenabízí. (technologie low-k umožňuje použití vyšších taktovacích frekvencí při snížené spotřebě čipu).

Výroba na 110nm je levnější už jen kvůli nižší spotřebě výrobních prostředků, takže v kombinaci s absencí low-k se výrobní náklady ještě snižují. S cenou ale klesá i možnost pro potencionální overclocking. Zda se tento dopad skutečně projeví brzy zjistíte. Zatím se můžeme podívat na výčet podporovaných funkcí (který platí pro celou sérii X8x0).

SmartShader HD
  • Hardwarová podpora DirectX 9.0b
  • Vertex Shader 2.0
    • 65 280 instrukcí s řízením toku
    • Trigonometrické operace během 1 cyklu
  • Pixel Shader 2.0+
    • Až 1536 instrukcí a 16 textur (single-pass)
    • F-Bufferu druhé generace
    • 32 dočasných a pevných registrů
    • Multiple Render Target (MRT)
SmoothVision HD
  • 2 - 6x Sparse / Rotated-Grid Multi-Sample Anti-Aliasing
  • Programovatelný MultiSampling s gamma korekcí afektovaných pixelů
  • Temporal Anti-Aliasing
  • Centroid Sampling
  • Bezztrátová barevná komprese v poměru 6:1
  • 2 - 16x adaptivní anizotropní filtrování (~128-tap)
  • Adaptivní bilineární a trilineární filtrace
  • 3Dc komprese normálových map (poměr 4:1, reálně ~2:1)
HyperZ HD
  • 3-úrovňový Hierarchal Z-buffer
  • Bezztrátová komprese Z-bufferu
  • Fast-Z-Clear


VideoShader HD

  • Integrace Pixel Shaderů pro akceleraci videa
  • FullStream pro PostProcessing (MPEG4 formáty podle podpory )
  • VideoSoap pro úpravu struktury obrazu videa (denoise, smoother...)
  • HW akcelerace všech MPEG formátů pro video (encoding, decoding)
  • Motion Compensation, iDCT, DCT
  • Adaptivní De-Interlacing (na úrovni pixelu) a úprava snímkové frekvence

Proč ne X700?

Někteří uživatelé si lámou hlavu nad tím, proč nebyla série X700 úspěšná, když high-endové modely zvládla ATi celkem přesvědčivě. Jádro karty Radeon X700 (RV410) bylo vyráběno právě 110nm bez low-k technologie, což znemožnilo použití vysokých taktovacích frekvencí, na kterých VPU řady R4xx staví. Samotný výkonnostní rozdíl oproti konkurenci (GeForce 6600 i 6600GT) by ještě nebyl tak výrazný, kdyby se výrobci karet nerozhodli tento nedostatek "dohnat" výbavou (VIVO, 256MB grafické paměti atp.). Jenže paměť je velmi drahá, VIVO také něco stojí a nepřiměřená cena + špatný poměr cena/výkon byly na světě a neprodejný model na pultech.

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

Že grafická paměť nejvíce ovlivňuje cenu karty není žádná novinka, a tak byla celá situace řešena logickou cestou. Vysokou taktovací frekvenci nahradíme dvojnásobně širokou sběrnicí (128bit->256bit). A nízkou taktovací frekvenci jádra vykompenzujeme počtem pixel pipelines. Tyto vymoženosti high-endu sice posouváme i do vyššího main-streamu, ale zároveň získáváme kartu s výhodným poměrem cena/výkon a to bylo cílem.

Radeon X800 XL

VPU R430 bude prodáván na dvou modelech grafických karet. První (pomalejší) Radeon ponese přízvisko X800 (bez dalšího značení) a nabídne 12 pixel-pipelines a nižší pracovní frekvence. Výkonnější varianta ponese přízvisko "XL" a bude disponovat plnými 16 pixel pipelines a vyššími frekvencemi (obzvlášť u pamětí). Se zkratku XL jsme se už v minulosti u ATi setkali. Bylo to na kartě Rage XL. Ta byla typická svým netypickým PCB tvarovaným jako velké písmeno "L"

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

Krom toho byl její čip prvním, který obsahoval vestavěný TMDS transmitter (pro LCD) a také nejlevnějším čipem od ATi, který plně podporoval akceleraci DVD včetně HW iDCT. Ať hledám, jak hledám, žádnou paralelu s Radeonem X800XL stále nenacházím. Nakonec to vypadá, že ATi použila "XL" pouze z důvodu vyčerpání ostatních přípon (PRO, XT, SE, XT-PE) a nezbylo, než sáhnout po čemkoli "volném" :-)

Grafická karta Radeon X800XL je v současnosti k dispozici pouze v provedení pro sběrnici PCI Express (PEG). Modelu pro AGP bychom se měli dočkat díky můstku Rialto, který ATi v současné době testuje.

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

- referenční model ATi Radeon X800XL -

Radeon X800XL nevyužívá přídavné napájení; ATi zde využívá specifikace PEG, podle které dokáže sběrnice dodávat až 75W. Osobně to nepovažuji za nejšťastnější řešení; možná si vzpomenete na první desky se sběrnicí AGP, které se nedržely stanovených hodnot a některým grafickým kartám nedokázaly dodat potřebné množství energie (nestabilita, snížení životnosti desky i grafiky, nulové rezervy pro OC). Uvažujete-li o novém Radeonu, doporučuji se zaměřit na kvalitu desky, ke které bude připojen. Absence napájecího konektoru však není pravidlem, někteří výrobci jej doplnili, takže jejich modely nebudou tolik závislé na kvalitě základní desky.

Pojďme se podívat na výkonnostně nejbližší modely, které ATi nabízela:

 Radeon X800 PRORadeon X850 PRORadeon X800 XLRadeon X700 XT
Výrobní proces0.13 ľm TSMC low-k0.13 ľm TSMC low-k0.11 ľm TSMC0.11 ľm TSMC
Technologie čipu256-bit256-bit256-bit128-bit
Název čipuR420R480R430RV410
Paměťová sběrnice256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
128-bit DDR
Paměť256 MB256 MB256 MB128-256 MB
Takt čipu475 MHz520 MHz400 MHz475 MHz
Takt pamětí450 MHz
(900 DDR)
540 MHz
(1080 DDR)
500 MHz
(1000 DDR)
530 MHz
(1060 DDR)
Paměťová propustnost28.8 GB/s34.6 GB/s32.0 GB/s20.2 GB/s
Fill-rate (single-texturing)5700 Mpixel/s6240 Mpixel/s6400 Mpixel/s3800 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing)5700 Mtexel/s6240 Mtexel/s6400 Mtexel/s3800 Mtexel/s
Vertex Shader6666
Maximální počet transformací Troj./s713M780M 780M713M
Počet Pixel Pipelines12 (z 16ti)12 (z 16ti)168
Počet TMU/pipeline1111
Vertex Shader verze2.0 (b)2.0 (b)2.0 (b)2.0 (b)
Pixel Shader verze2.0 (b)2.0 (b)2.0 (b)2.0 (b)
DirectX9.0 b9.0 b9.0 b9.0 b
AntiAliasing2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
6x Sparse
AA specialityTemporal AA,
Centroid Sampling
Temporal AA,
Centroid Sampling
Temporal AA,
Centroid Sampling
Temporal AA,
Centroid Sampling
Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz
Další technologie3Dc Compress.
Temporal AA
OverDrive 3
3Dc Compression
Temporal AA
OverDrive 3 (?)
3Dc Compress.
Temporal AA
OverDrive 3
3Dc Compress.
Temporal AA
OverDrive 3

Díky použití plných 16 pixel pipelines je teoretický fillrate dokonce vyšší, než u X800PRO a nové X850PRO. Ani propustnost paměťové sběrnice nijak nezaostává (přes použití levnějších -pomalejších- pamětí, než jsou na X700XT, je o 60% vyšší).

V další tabulce si můžete Radeon X800XL srovnat s konkurencí - série GeForce 6:

 Radeon X800XLGeForce 6800GeForce 6800GTGeForce 6600GT
VPUR430NV41NV45NV43
Výrobní proces0.11 ľm TSMC0.13 ľm TSMC0.13 ľm TSMC0.11 ľm TSMC
Technologie čipu256-bit256-bit256-bit256-bit
Počet transistorů160 milionů222 milionů222 milionů146 milionů
Paměťová sběrnice256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
128-bit DDR
(I - III)
Paměť256 MB256 MB256 MB128-256 MB
Takt čipu400 MHz325 MHz350 MHz500 MHz
Takt pamětí500 MHz
(1000 DDR)
350 MHz
(700 DDR)
500 MHz
(1000 DDR)
500 MHz
(1000 DDR)
Paměťová propustnost32. 0GB/s22.4 GB/s32.0 GB/s16.0 GB/s
Fill-rate (single-texturing)6400 Mpixel/s3900 Mpixel/s5600 Mpixel/s4000 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing)6400 Mtexel/s3900 Mtexel/s5600 Mtexel/s4000 Mtexel/s
Vertex Shader6663
Maximální počet transformací Troj./s600M 406M525M375M
Počet Pixel Pipelines1612 (z 16ti)168
Počet TMU/pipeline1111
Vertex Shader verze2.0 (b)3.03.03.0
Pixel Shader verze2.0 (b)3.03.03.0
DirectX9.0 b9.0 c9.0 c9.0 c
AntiAliasing2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
2x OGSS
2-4x RGMS
2x OGSS
2-4x RGMS
2x OGSS
AA specialityTemporal AA,
Centroid Sampling
kombinace SS+MSkombinace SS+MSkombinace SS+MS
Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz
Další technologie3Dc Compression
Temporal AA
UltraShadowUltraShadowUltraShadow

 

{mospagebreak title=MSI RX800 - Radeon X800XL}

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800
- kliknutím zvětšíte -

MSI Radeon X800XL (RX800) je zabalen v přenosné (= má ucho) krabici, na které mě překvapil popisek "X800". Balení ale skutečně obsahuje model XL a po bližším prozkoumání obalu jsem si všiml menšího štítku, na kterém je "X800XL" uvedeno. Box má jako obvykle odklápěcí víko, díky kterému vidíme část karty s chladičem, aniž bychom museli krabici otevírat.

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

- kliknutím zvětšíte -

Po otevření krabice v ní společně s grafickou kartou najdete příslušenství, které tvoří S-VHS -> S-VHS kabel, DVI-I -> D-Sub redukce, specialitka v podobě HDTV/VIVO adaptéru spojujícího do jednoho celku HDTV (YPbPr) a S-VHS VIVO redukci (composite in, SVHS in/out), přičemž mezi nimi lze jednoduše pomocí dvoupolohového přepínače volit režim, který potřebujete. Výčet zakončuje manuál a 12 CD mezi nimiž naleznete vedle přidaného softwaru také plné verze her URU, XIII a Splinter Cell: Pandora Tomorrow.

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800
- kliknutím zvětšíte -

Od referenční karty se model společnosti MSI liší hlavně chladičem (který mi trochu připomíná některé GeForce 6600). Konektor pro přídavné napájení osazen není.

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

- kliknutím zvětšíte -

Paměťové moduly jsou jako na ostatních modelech ze série X800 rozloženy po obou stranách karty.

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

- kliknutím zvětšíte -

Zadní strana PCB nese VIVO procesor a polovinu paměťových modulů:

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

Jedná se o GDDR3 moduly společnosti SAMSUNG v balení BGA. Značení 1,6 odpovídá 625MHz (1250MHz efektivně).

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

Samotný VIVO procesor je ATi Rage Theater. Jako vždy i zde bude Rage Theater zastávat pouze funkci video-in procesoru (ADC); o video-out se stará jádro (R430).

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

Příjemným překvapením je duální DVI-I výstup, který pro Radeon X800XL není standardem.

Kvalita výstupu a chlazení

Kvalita výstupu testované modelu je na jedničku, což je ovšem u karet s čipy společnosti ATi zvykem. Model je vybaven redukcemi z DVI-I na D-Sub, takže i majitelé analogových monitorů si přijdou na své. Kvalita obrazu přes redukci je také na vynikající úrovni.

Chladič společnosti MSI se mi zpočátku zdál velmi malý, ale po naměření maximálních teplot se veškeré obavy rozplynuly. Tento chladič je poměrně hlučný a rád se zapíná a přepíná z pomalých na rychlé otáčky, což je způsobeno zřejmě kolísající teplotou kolem bodu, kdy dochází ke změně otáček chladiče.

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

Teplota čipu R430 nepřesáhla 70 stupňů ani při plné zátěži (3DMark05+FSAA), takže chlazení je opravdu dostatečné.

{mospagebreak title=Sestava a syntetické testy}

U herních testů jsou uvedeny dva grafy; první výsledek je bez použití vyhlazování a anizotropního filtru, druhý výsledek ukazuje propad výkonu při zapnutí těchto funkcí (FSAA 4x a anizotropní filtrování 8x). Nechybí ani výsledky GeForce 6600GT v SLI.

 

Hardware

  Procesor  AMD Athlon 64 3500+ (jádro Winchester, 2200MHz, 512KB cache, sc939)
  Chladič CPU  GigaByte 3D Cooler
  Paměť  2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6)
  Čipset, MotherBoardMSI K8N Diamond, nForce 4 SLI
 

Software

  Operační systém

Windows XP Professional SP2

  DirectX

Microsoft DX9.0c

  Ovladače grafické karty

nVidia ForceWare 66.93 (oficiální)
Catalyst 5.1 (oficiální)

  Teoretické testy

3Dmark03 patch 340
3Dmark05 patch 1.10
Codecreatures Benchmark Pro
SPECViewperf 8.01

  Herní testy

Aquamark 3
FarCry 1.3
Call of Duty
Unreal Tournament 2004
Half-Life 2
Doom III
Serious Sam SE (The Second Encounter)

 

3DMark 2003

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800 

Verze3DMark 2003, patch 340
RozhraníDirectX 9
Heslovitý popisWings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers)
Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles
Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy)
Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení)
NastaveníDefault, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA
Stažení benchmarkuhttp://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml

 MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

V testu 3DMark03 se RX800XL řadí mezi GeForce 6800 a 6800GT, konkrétně je o 11% pomalejší než GT a o 20% rychlejší než GF6800.

3DMark 2005

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800 

Verze3DMark 2005, patch 1.10
RozhraníDirectX 9
Heslovitý popisReturn to Proxycon - DX9, dynamic shahows (2048x2048 depth map), point lights (512x512x6 cube depth map), 8 light sources
Firefly Forest - DX9, diffuse / normal maps, specular maps, diffuse cube maps, procedural light scattering (obloha), masked point light (světluška)
Canyon Flight - DX9, pxl shader 2.0 (velmi výrazně, skály), water shader (reflection+refraction maps, per pxl Fresnel), depth fog (R32F depth map)
NastaveníDefault
Stažení benchmarkuhttp://www.futuremark.com/download

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

3DMark05: RX800XL o 3% překonává GF6800GT a o 33% GF6800.

CodeCreatures Benchmark Pro

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800 

VerzeCodecreatures Benchmark Pro 1.0.0
RozhraníDirectX 8
Heslovitý popispixel shader 1.1 (vodní hladina), intenzivně vertex shader 1.0-1.1 (tráva, motýli), high polygon count (700.000 polygonů na snímek)
Nastavenípožaduje 128MB grafické paměti (Aperture size nebo paměť grafické karty) a HW pixel shader
Stažení benchmarkuhttp://www.majorgeeks.com/download.php?det=1256

 MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

V CodeCreatures se "XL" drží těsně za GeForce 6800GT a zároveň o 15% překonává SLI dvou GF6600GT.

SPECViewperf 8

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

Test byl proveden při standardním rozlišení 1280x1024, aby bylo možno porovnat výkony této karty s mnohonásobně dražšími grafickými kartami určenými speciálně pro profesionální práci. Přes tento odkaz si můžete prohlédnout skóre mnoha profi karet a porovnat je s právě recenzovanými kartami.

Aquamark 3

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

VerzeAquamark 3
RozhraníDirectX 9
Heslovitý popispixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy
Nastavení1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off
Stažení benchmarkuhttp://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm

  MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

Aquamark 3 ukazuje "XL" oproti GF6800GT o 5% pomalejší, ale o 17% rychlejší než GF6800. GF6600GT SLI je v tomto případě na srovnatelné výkonnostní úrovni.

{mospagebreak title=Doom 3}

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

Verze 1.0
RozhraníOpenGL
Heslovitý popisCube Maps, Stencil Shadows, Normal Mapping
Nastavení1024*768, 1280*1024, 1600x1200 ~ high-detail (s/bez FSAA)
Návod jak testovat[ctrl]+[alt]+[~]
com_preloadDemos 1[enter]
timedemo demo1.demo[enter]

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

ATi má konečně kartu, pomocí které poprvé překonává nVidii v poměru cena/výkon v Doom 3. Pravda, žádný zázrak to není, mohu to konstatovat pouze při srovnání s výsledkem GF6800, ale 19% navrch oproti ní (ve 1280*1024 i 1600*1200) je toho důkazem. Při srovnání s GF6800GT už "XL" tolik nezáří, je o 18-30% pomalejší. 

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

Situace s SLI je v případě Doom 3 obdobný, jako v předchozím grafu. Až na 6600GT SLI, kterému začínají docházet síly a v 1600*1200 se srovnává s RX800XL. 6800GT jednoznačně vede a pro hraní Dooma na PEG platformě je stále ideální volbou.

{mospagebreak title=FarCry}

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

VerzeFarCry 1.3
RozhraníDirectX 8/9
Heslovitý popisPixel Shader 1.x / 2.0 a 3.0, Vertex Shader
Nastavenímax. quality 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF)
Návod jak testovatBench Em All

 MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

Celou situaci v obou grafech můžeme velice jednoduše shrnout. Až na rozlišení 1600*1200 bez anti-aliasingu je výkon "XL" prakticky stejný, jako u GeForce 6800GT. SLI si vede hůř; je v průměru o 17% pomalejší.

{mospagebreak title=Unreal Tournament 2004}

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

VerzeUT2004
RozhraníDirectX 8
Heslovitý popismulti-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon
Nastavení1024x768, 1280x1024, 1600x1200 Max Det. (s/bez FSAA 4x a 8AF)
Návod jak testovatBench Em All, mapy primeval a bench3

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

Situace je opět poměrně vyrovnaná, pouze v nejvyšším rozlišení je GeForce 6800GT o 4fps rychlejší.

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

S použitím FSAA jsou samozřejmě rozdíly výraznější a ukazuje se, že kartám od ATi nesvědčí UT2004 v rozlišení 1280*1024 (poměr stran). GeForce 6800GT je totiž o 14% rychlejší než "XL", ale při 1600*1200 se opět situace vyrovnává.

{mospagebreak title=Half-Life 2}

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

VerzeHalf-Life 1.0
RozhraníDirectX 9/8/7
Heslovitý popisPixel Shader 1.x / 2.0 , vertex shader, physical engine
Nastavenímax. detail, 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF)
Stažení benchmarkuHL2 timedemos

 MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

Half-Life2 ani nemá cenu komentovat ;-) Snad jen, že Radeon X800XL nabízí cca 88% výkonu Radeonu X850XT-PE.

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

FSAA pouze mírně mění pořadí (SLI se 128bit sběrnicí se dostává o stupeň níže) a dotahuje rozdíl mezi Radoenem X850XT-PE a X800XL na 23%.

{mospagebreak title=Call of Duty}

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

Verze 
RozhraníOpenGL
Heslovitý popisQuake 3 engin (upravený), multitexturing
Nastavení1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF)
Návod jak testovat 

 MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

COD je jako hra s Quake 3 enginem výhodnější pro GeForce 6, konkrétně model 6800GT, který je v průměru o 9% rychlejší, než Radeon X800XL

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

Call of Duty s FSAA podává vyrovnanější výsledky. Průměrný rozdíl mezi "GT" a "XL" se ale téměř nemění.

{mospagebreak title=Serious Sam - The Second Encounter}

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

Verze1.07
RozhraníOpenGL
Heslovitý popismulti-texturing (max 5-layer), environment bump mapping, particles, lens flare, animated lights, procedural textures
Nastavení32bit_HQ 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF)
Návod jak testovathttp://www.pctuning.cz ("Jak otestovat grafickou kartu ve hrách")

 MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

Starší, ale stále velice kvalitní OpenGL engine je jako vždy doménou GeForce, ale převaha GeForce 6800GT nad Radeonem činí průměrně 8%.

{mospagebreak title=Přetaktování, Závěr}

Maximální dosažené takty skončily na hodnotách 425MHz pro jádro a 1160MHz pro paměti. U jádra se jedná o poměrně slabý výsledek, ale je známo, že karty s čipy R430 nejdou taktovat mnoho nad základní frekvence, což může být spojeno s absencí přídavného napájení.

Limit sběrnice PCI Express je 75W, což některé desky kartě vůbec nedodají a při OC se spotřeba takové karty může dostat i nad maximálních 75W. Tomu odpovídají i poznatky z praxe, kdy jádro bez přehřívání má na víc, ale pro nedostatek energie je nestabilní (restart systému). Navýšení není nijak velké, ale už na základních frekvencích má tato karta solidní výkon.

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800


Závěr

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

Radeon X800XL je opravdu povedenou kartou. Nabízí vynikající poměr cena/výkon a plně nahrazuje starší Radeon X800PRO, oproti kterému je rychlejší a levnější. V postavení oproti konkurenci si vede také velmi dobře. V průměru je o nějakých 20-30% rychlejší, než GeForce 6800 a ve srovnání s GeForce 6800GT nabízí zhruba 95% jejího výkonu (samozřejmě záleží na konkrétní hře, nastavení a stroji, do kterého chcete kartu použít).

Plusy:

  • výkon
  • poměr cena/výkon
  • dostačuje na všechny moderní hry
  • výkon při FSAA v tomto cenovém segmentu (díky 256bit sběrnici + 16 pipelines)
  • multimediální výbava (VIVO, HDTV, vynikající kvalita obrazu, dual-DVI-I)

Mínusy:

  • vyšší cena testovaného modelu (orientačně 10040,- bez DPH)
  • absenci napájecího konektoru bych v případě X800XL považoval spíš za drobný nedostatek

Obrázek refernenčního modelu ATi Radeon X800XL převzat z www.anandtech.com, obrázek Rage XL převzat ze SW GPUdet 0.2.3 beta.

 

Grafickou kartu MSI RX800 (Radeon X800XL) zapůjčila firma Levi, které tímto děkujeme

MSI RX800: Radeon X800 XL - povedený nováček v sérii X800

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
9.2.2005 09:38:07   0.0.0.xxx 910
Opravdu skvělá karta. Konečně něco pořádně silného, bez externího napájení a hlavně to zabere jenom jeden slot. Dobrá zpráva pro mě ji i to že má 2 DVI konektory.
9.2.2005 09:41:47   0.0.0.xxx 1110
nejak sa mi nezda ze v UT pri FSAA a AF je vo vsetkych grafoch 6600GT rychlejsia ako 6600GT SLI...to je nejake divne nie?je to chyba alebo to naozaj?
9.2.2005 09:42:17   0.0.0.xxx 98
saphire prodava tuto kartu za 9.500 s dph a myslim ze saphire je rozhodne lespi nez msi. Sice nema vivo ale to vetsina uzivatelu nevyuzije.
Proti teto karte nema nvidia co nabidnout (cena/vykon)... tady ati zabodovala.
ted uz jen vyresit dostupnost
9.2.2005 09:56:42   0.0.0.xxx 109
Tak toto je to prave orechove pre nove hry a kvalitny obraz (moznost pouzitia FSAA)... ...myslim ze vykonnostny odstup od top modelov je zanedbatelny, ale ten cenovy odstup je celkom prijemny...
9.2.2005 10:03:17   0.0.0.xxx 1110
Je to trochu zarazejici, ale tohle jsem na testovaci sestave nameril.
9.2.2005 10:12:27   0.0.0.xxx 108
Nasel jsem zajimavy bundle karty DualGF 6600GT, tedy ne SLI, ale dve GPU na karte spolecne se zakladni deskou od Gigabyte:
http://tw.giga-byte.com/VGA/Products/Products_DualGeForce6600GT.htm
U nas tento bundle prodava TS Bohemia v koncove cene 12.822,- bez DPH, kdyz si odectete cenu samotne zakladni desky v tomto bundle (4736), dostavate se na cenu 8.086,- bez DPH za samotnou Dual6600GT grafickou kartu, coz je dle me dost slusna cena - zajimalo by me, jaky vykon takovato karta podava a jake jsou mozne problemy s kompatibilitou. Mate nekdo zkusenosti s touto dualni kartou?
9.2.2005 11:14:29   0.0.0.xxx 1011
http://tw.giga-byte.com/VGA/Products/Products_GV-3D1.htm

http://www.gigabyte.cz/VGA/News/News_105.htm

http://www.tiphardware.cz/arti cles.php?id=23
9.2.2005 11:21:19   0.0.0.xxx 1110
Tak to ja radej porad sahnu po 6800GT... vetsi moznost pretaktovani, podpora dx9.0c... pridavne napajeni... Nejsem ATInak ani nVidiak, ale tady mam jasno.
9.2.2005 11:51:52   0.0.0.xxx 1010
Vam sa 9500 CZK sqeli pomer cena/vykon? Ved to su nenormalne
peniaze za taku hovadinu. Som ochotny prezit cenu do 7000SK co uz aj tak je brutal dost a vsetci sa na mna pozeraju ako na nenormalneho a ja si to uz tiez zacinam mysliet. Ked zoberiem ze za xvilu tu je dalsia generacia kariet tak fakt nefiem. Ale plz napiste mi preco si myslite ze je rozumne dat do karty 9500CZK
9.2.2005 12:31:50   0.0.0.xxx 910
Neříkám, že je rozumné dávat za GK 9500CZK, ale sám jsem za svou 6800GT vyplázl 12500CZK... nenormální si nepřipadám, ale když na to mám, tak proč bych si "neudělal radost a nevytáhl se před ostatními" (je pravda, že na mě kolegové koukají jako na blázna a říkají mi benchmarku :-P ). Jsem si jistý, že bych ještě aspoň rok vydržel na mém předchozím Radeonu 9800Pro, ale je to prostě o tom, mít co nejvíc "koní" pod kapotou (na druhou stranu za relativně rozumný peníz - tím myslím, že třeba 6800Ultra bych si nikdy nekoupil, protože snad každá 6800GT šlape na jejich taktech a Ultra verze už moc prý taktit nejde).
9.2.2005 13:08:10   0.0.0.xxx 911
A za co vyhodis ty penize ty? Ja nemam zadnyho dalsiho konicka jako sport, auta, motorky... takze do toho ty penize klidne dam, ale radsi si koupim GF6800GT uz jen z principu. Ale zajimalo by me jak moc ATI tyto karty dotuje aby mohli mit tak nizkou cenu protoze jedinej podstatnej rozdil je v 0.11mikronu technologii a pochybuju ze by se na tom tolik usetrilo jeste kdyz je tam aktivovanej plnej pocet pipek oproti X800PRO z cehoz vypliva mensi vyteznost cipu.
9.2.2005 13:12:31   0.0.0.xxx 1110
Co ja vim tak v nekterych pripadech by mela byt ta 2XGF6600GT aji rychlejsi nez 6800Ultra. Docela bych ju bral ale bez te zakladovky. Nevite jestli se da sehnat aji samostatne?
9.2.2005 13:21:23   0.0.0.xxx 99
Není mi jasný jak jste tuto kartu mohli testovat na základní desce Soltek SL-K8AN2-GR, nForce 3 250Gb , když čipset nForce3 nemá podporu PCI-E (pokud je mi známo, až od nForce4)?
9.2.2005 13:36:37   0.0.0.xxx 99
tohto som si vsimol hned ako prve, vsetky testnute karty su PCI-E, tak co tam robi ta doska s AGP-ckom??? by som chcel vidiet ako tam tu kartu vtlkli - prosim nejaky ten screen
9.2.2005 13:44:14   0.0.0.xxx 1110
Došlo k záměně. Používáme dvě testovací sestavy. Jednu pro platformu AGP a druhou pro PCIe. Autor je omylem v tabulce prohodil... je to již opraveno.
9.2.2005 14:45:25   0.0.0.xxx 1010
oh my!!! to jedine dobre, ze nevyzaduje napajeni pres molex!!! to bych spis dali jako velky plus pro vyvojare ATi.... ono totiz nejni zadny umeni navrhnout grafiky s dvema molex konektorama.... :-)
9.2.2005 15:09:34   0.0.0.xxx 1010
ono je to plus, ale pro toho kdo netaktuje.
Pro ovecklockera je nedostatcne napajeni velka prekazka a ten kdo taktuje tak mu vetsinou na spotrebe nezalezi
9.2.2005 15:46:07   0.0.0.xxx 1110
Vy ste zaradili karu, ktora stoji BEZ DPH 10 000 CZK? Co je potom podla vas high-end? Sak sa spamatajte. Mainstream su 6600 a X700
9.2.2005 16:00:03   0.0.0.xxx 109
hmmmm zase testy jenom ve střílečkách.....panebože lidi vy nic jiného nehrajete???Mrkněte na živě, tam maji testy i formulek a letadel....

ten PCTuning jde pěkně do háje....
9.2.2005 16:45:04   0.0.0.xxx 108
Neviem preco ale stale sa mi vidi 6600GT ako karta s lepsim pomerom cena vykon. Tym nemyslim fps/cena, ale to ze z 6600GT si zahram v pohode vsetky dnesne hry a zbytocne vyhadzovat za fps naviac sa mi zda ako zbytocny luxus. No a uz to tu bolo spominane porovnavat 800XL(medzi high-mid) a 6600GT(middle class) mi pripada trochu na hlavu.
9.2.2005 17:06:17   0.0.0.xxx 910
Zaujimam sa o ten program ale nikde na webe ho nemozem najst
ak ho nietko mate tak mi poslite na mail pripade hodte do diskusie link na ten program
9.2.2005 17:29:54   0.0.0.xxx 1111
jasne X800XL neni mainstream...
9.2.2005 17:50:16   0.0.0.xxx 910
ked bude mozne, ci sa neda spravit recenzia dual gpu grafiky od gigabytu??
9.2.2005 18:09:35   0.0.0.xxx 810
taky sem si koupil X850XT@platinum a sem spokojenej jak Blecha :-) proste je to muj konicek ale taky na me vsichni koukaj jak na blazna ale to k tomu patri :-)
9.2.2005 18:30:21   0.0.0.xxx 108
Ale jo, ale zase na druhou stranu je to novinka. Jak bylo uvedeno v clanku, je to neco mezi mainstreamem a high-endem. Uvidime, jestli se ATI snazi vytvorit novou kategorii, nebo jestli casem karta spadne do mainstreamu (cenou). Podle me to bude dobra koupe v polovine roku, az bude venku Fudo a starsi karty zlevni.
9.2.2005 20:05:36   0.0.0.xxx 1010
Z hlediska zařazení není důležitá cena jednoho konkrétního modelu. Když se podíváš, co stojí X700PRO, tak můžěš mít i verze za 13000 s daní, ale to ještě neznamená, že jde o hi-end. X800XL by měla být během pár týdnů dostupná i za cca 9000-9500 s daní a to není cena hi-endu.

A když se ptáš, co je hi-end, tak to jsou karty, které obvykle stojí kolem 15000, jako novinky často až 20000 a v dnešní době je představují třeba 6800Ultra a X850XT-PE.

---
9.2.2005 20:11:36   0.0.0.xxx 1111
Tento software prozatím nebyl vydán, podílím se na jeho beta-testingu. Obrázek RageXL jsem si z něj vypůjčil, a proto jej uvádím jako zdroj.

---
10.2.2005 07:47:11   0.0.0.xxx 1111
Je velky rozdil vykonu (-3FPS a vic) kdyz si koupim Sapphire stoji totiz o 2000Kc levneji nez MSI karta, nema totiz tuny her, ale ty si koupim podle sveho uvazeni. Dekuji za odpoved!
10.2.2005 10:31:04   0.0.0.xxx 89
kludne chod do toho Sapphire
10.2.2005 10:41:31   0.0.0.xxx 99
no eFX ma tak trochu pravdu. viem, ze tuning auta ci motorky je tiez draha zalezitost a clovek to robi len ked na to ma a ked ho to este aj bavi, ale zase je pravda, ze to auto alebo motocykel vam bude perfektne sluzit ovela ovela dlhsie ako dnes nabuchany a vytuningovany PC, pretoze o rok to bude uz len lepsi priemer, o 2 roky priemer a o 3-4 roky uz podpriemer. a tak zaciname stale odznovu a odznovu. z mojho prveho pocitaca (386DX 40MHz) by som dnes mohol pouzit iba ak 3.5" mechaniku a aj ta dnes je v podstate uz zastarana a nepouzivana (na drobne vynimky ako instalacia ovladacov pre RAID pri instalovan OS a podobne)...
10.2.2005 12:40:44   0.0.0.xxx 108
MSI-paměti 1,6 ns
Sapphire-paměti 2,0 ns
10.2.2005 13:14:56   0.0.0.xxx 119
to sa ti chce za 0.4ns doplatit 2000KC ?
10.2.2005 14:00:22   0.0.0.xxx 99
v ovladococh pre NV ja zapisana podora SLI len asi 7 hram vsetkym bench mozno tam UT nie je, a pri FSAA som takito vysledok videl uz predtym, SLI zjavne nie je az taky zazrak
10.2.2005 22:12:00   0.0.0.xxx 109
Taky bych sel radeji do toho Sapphiru... A nevite nekdo jak hlasitej je chladic techto karet? (treba v porovnani s prumernou 6600GT)
10.2.2005 23:38:12   0.0.0.xxx 1110
Podle me je to karta zbytecna na OC nepouzitelna, pro bezneho uzivatel draha, ATI potrebuje zasahnout v oblasti vykonu a ceny 6600 a 6600GT kde se prodava nejvic karet a kde momentalne je nejvyhodnejsi Nvidia. Kazdej kdo o tom vi a chce vykon a pritom nema na rozhazovani si koupi 6600 nebo 6600GT... takze bych cekal bud low verzi X800 za 6000-7000tis nebo vylepseni X700
11.2.2005 08:05:17   0.0.0.xxx 98
Osobne jiz vlastnim tuto kartu od saphiru, popravde ten chladic s tim vetrakem stojej za prd. Pravda je ze to bez problemu uchladi, ale osobne sem ho sundal a nasadil velikej s nizsimi otackami a karta jede jako po masle...-)
11.2.2005 08:16:53   0.0.0.xxx 1010
Je uz dlhsiu dobu zname, ze SLI v podani 6600 GT nie je vyhra. Skor naopak - tie vysledky su castokrat pod vykonom samotnej 6600GT. Vraj sa to mozno zmeni ked budu samotne hry oficialne podporovat SLI, ale to nebude podla mna tak skoro. Takze ak SLI, tak minimalne 6800GT.
11.2.2005 13:49:25   0.0.0.xxx 1111

Proč jsou na všechny ty "serepetičky" na PCB grafáren na tý straně na který jsou a ne na opačný? Teplo přece stoupá nahoru a kdyby větrák od GPU funěl rovnou pod zdroj a přes jeho větrák pryč, tak by teplota uvnitř casu byla nižší. A jesti procesor saje vzduch od grafiky přímo nebo až od ní ohřátý z prostoru casu je skoro jedno, ne?


Nebo sem uplně vedle a je to takhle uspořádaný práve proto aby k procesoru nešel vzduch od grafiky?


A v neposlední řadě když postavíte case s průhlednou bočnicí na podlahu, tak není vidět jak krásnej větrák na grafice máte :-)

12.2.2005 13:27:59   0.0.0.xxx 109
No, ja ti nevim, ale nepral bych ti z tech soucastek smetavat potom ten prach ;))
13.2.2005 00:45:48   0.0.0.xxx 109
nekdo pouziva muj nesmyslohmatonick, ale v 170 to nikdo nesezere, ve 40 mozna
13.2.2005 10:09:26   0.0.0.xxx 109
A co jsi tam dal za chladic? Ja osobne uvazuju o Arctic Cooling VGA Silencer 4 ATI X800
13.2.2005 10:27:00   0.0.0.xxx 910
myslel jsem silencer 5
17.2.2005 02:17:26   0.0.0.xxx 109
jestli bys ji sehnal samotnou tim si nejsem jistej, ale myslim ze tahle karta s dvema jadrama funguje jenom na ty jedny desce od gigabytu - ze to maj nak spesl udelany... takze by ti byla vcelku na nic...
26.2.2005 13:05:57   0.0.0.xxx 1010
Bude Nvidia zvladat podporu DirectX 9c? spolu s tim spojena podpora pixel shader 3 a vertex shader 3? Ked budu take hry?
Neviem sa rozhodnut medzi GeForce 6800Ultra a ATI X800XT PE. Dakujem za radu ktora dufam pride :-D
27.3.2005 19:46:22   0.0.0.xxx 119
Fakt slušná kartička, ale zajímala by mě spíš ta pro AGP slot, protože by měla určitě externí napájení a tím větší šanci na OC. Nevíte někdo za jak dlouho bude na trhu? Mám těď docela problém rozhodnout se. Kdyby se začala prodávat zhruba do měsíce určitě bych si na ni počkal.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

0 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.