ASUS V9999/TD - GeForce 6800 AGP v akci |
autor: Štefek Petr , publikováno 9.3.2005 |
Tato grafická karta spadá v dnešní době do vyšší střední třídy a nabízí pár zajímavých možností, jak dodatečně zvýšit výkon - pomocí aktivace vypnutých pipelines, zapnutých je 12 z 16ti. Tato možnost ovšem není zaručena, ale zhruba v 50% procentech případů funguje (tuto modifikaci samozřejmě můžete provést pouze u karet založených na grafickém jádru NV40, které se používá také u high-end modelů GeForce 6800GT/Ultra).
Poznámka: Modely GeForce 6800 pro PCI Express mají již nové čipy NV41 - zde je pouze 12 pipelines, a tak další zvýšení výkonu je možné pouze přetaktováním.
Aktivaci pipelines u jádra NV40 můžete provést jednoduše použitím utility RivaTuner, která vám ukáže kolik pipelines je monetálně v chodu a také podá informaci o revizi jádra. Tuto užitečnou utilitu si můžete stáhnout zde.
NV40 nabízí podporu nVidií tolik opěvovaného Shader Modelu 3.0. Ten by se konečně mohl dočkat nějakého solidního uplatnění a nejen dodatečných "umělých" implementací v dnešních hrách (FarCry, Painkiller).
Takto vypadají nové technologie v akci (žádné pseudo SM 3.0 a podobně) - Unreal Engine 3 (obrázek použit z oficiálního webu UE3).
Konkurence pro GeForce 6800 AGP
Tato karta nemá s dnešní cenou a parametry přímou konkurenci. V AGP segmentu je teď docela nouze o novinky, a tak můžeme vybrat starého známého Radeona 9800Pro, který samozřejmě svým výkonem na GeForce 6800 nestačí. Další konkurencí by mohla být GeForce 6600GT AGP, která díky vysokým taktům i s 8 pipelines tuto kartu dohání. Až se na trhu objeví Radeony s čipy R430 a můstkem Rialto (PCI Express na AGP), tak se situace poněkud změní, ale do té doby bude představovat GeForce 6800 velmi dobrou volbu (především díky možnosti otevření zbývající čtveřice pipelines a 256-bitové paměťové sběrnici).
Dnešní ceny se pohybují od pěkných 7300,- (Gainward FX PowerPack Ultra/2100) po 9000,- za 256MB verzi GeForce 6800 od Leadteku (Winfast A400 TDH 256MB).
Srovnání se soupeři v AGP segmentu vidíte v tabulce.
Radeon 9800Pro | GeForce 6600GT AGP | GeForce 6800 | |
VPU | R360 | NV43 | NV40 |
Výrobní proces | 0.13 ľm TSMC | 0.11 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC |
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | 115 milionů | 147 milionů | 222 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR (I - II) |
128-bit DDR (I - III) |
256-bit DDR (I - III) |
Paměť | 128-256 MB | 128 MB | 128-256 MB |
Takt čipu | 380 MHz | 500 MHz | 325 MHz |
Takt pamětí | 340 MHz (680 DDR) |
450 MHz (900 DDR) |
350 MHz (700 DDR) |
Paměťová propustnost | 21.54 GB/s | 14.4 GB/s | 22.4 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 3040 Mpixel/s | 4000 Mpixel/s | 3900 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 3040 Mtexel/s | 4000 Mtexel/s | 3900 Mtexel/s |
Vertex Shader | 4 | 3 | 5 (6) |
Počet Pixel Pipelines | 8 | 8 | 12 (16) |
Počet TMU/pipeline | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0 | 3.0 | 3.0 |
Pixel Shader verze | 2.0 | 3.0 | 3.0 |
DirectX | 9.0 | 9.0 c | 9.0 c |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 6x Sparse |
2-4x RGMS 2x OGSS |
2-4x RGMS 2x OGSS |
AA speciality | Temporal AA, Centroid Sampling |
kombinace SS+MS | kombinace SS+MS |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
{mospagebreak title=ASUS V9999/TD - bližší pohled}
Krabice grafické karty je stejně jako v případě N6600GT pěkně skladná a obsahuje kartu s příslušenstvím (všechno pěkně účelně zabalené).
Příslušenství karty tvoří slušný bundle her a programů (DeusEx: Invisible War, GunMetal, Battle Engine Aquila, CD s demoverzemi a AsusDVD). Dále jako obvykle najdeme redukci DVI-I na D-Sub, S-Video kabel, manuál a CD s ovladači a utilitami.
- kliknutím zvětšíte -
PCB je pěkně modré a karta je klasicky velký macek, ale to je pro sérii 6800 typické. Chladič je vyroben samotným ASUSem, což ovšem nic nemění na tom, že bych ho nejraději demontoval, protože je opravdu velmi hlučný (asi jsem zmlsaný Silencerem, ale něco takového bych si do počítače nedal). Chladič má typicky pro ASUS modré podsvětlovací diody. Samozřejmě nechybí konektor pro přídavné napájení.
- kliknutím zvětšíte -
Zadní část PCB nenese nic zajímavého a za zmínku snad stojí jen stabilizační plech pro vrchní část chladiče, který je připevněn čtyřmi šrouby.
Paměti jsou Hynix s časováním 2.2 ns, které by mohly bez větších problémů jít nataktovat na hranici kolem 1GHz.
Standardní sada konektorů D-Sub, DVI-I a S-Video je přítomna i na této kartě.
Naměřené teploty, overclocking a 2D kvalita
Teplotu nebylo možné změřit, protože selhaly veškeré dostupné utility (RivaTuner, PowerStrip, Winfox). V ovladačích záložka teploty chyběla taktéž. Subjektivně se zdálo, že jádro příliš nehřeje.
Overclocking této karty dopadl fiaskem. Karta má s největší pravděpodobností hardwarově uzamčenu možnost přetaktování přes ovladače karty. Opět jsem použil výše uvedené utlity (RivaTuner ve verzi 15.3). Po té jsem provedl pokus o otevření zbývajících pipelines, což se povedlo, ale výsledky takto modifikované karty jsou velmi rozpačité.
Podle RivaTuneru a testu fill rate v 3DMarku03 se modifikace povedla, ale při některých herních testech jsem si tak jist už nebyl.
Nárůst ve Fill Rate při multi-texturingu je jasně patrný, ale nárůst v některých hrách je naopak zanedbatelný. Na screenshotu z RivaTuneru jsou vidět ovladače 67.66, ale pro testy byly samozřejmě použity 66.93 (poslední oficiální). Tyto novější jsem vyzkoušel jen pro ověření na jiné verzi.
2D kvalita
Kvalita výstupu je vynikající a opět jsem nepozoroval žádný rozdíl mezi referenčním Radeonem 9800Pro a touto kartou. DVI-I je na zcela stejné úrovni s Radeonem a analogový výstup se zdál být také srovnatelný.
{mospagebreak title=Sestava a syntetické testy}
U herních testů jsou uvedeny dva grafy; první výsledek je bez použití vyhlazování a anizotropního filtru, druhý výsledek ukazuje propad výkonu při zapnutí těchto funkcí (FSAA 4x a anizotropní filtrování 8x).
Do testů je zařazena GeForce 6600GT AGP na základních frekvencích a dále je přítomen výsledek karty přetaktované na 560/1120MHz, která umožní zhodnocení výkonu u všech tří karet, neboť dosáhly velmi podobných výsledků.
Hardware | |
Procesor | AMD Athlon 64 3200+ (2000MHz, 1MB cache) |
Chladič CPU | BOX |
Paměť | 2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6) |
Čipset, MotherBoard | Soltek KT800 |
Software | |
Operační systém |
Windows XP Professional SP2 |
DirectX |
Microsoft DX9.0c |
Ovladače grafické karty |
nVidia ForceWare 66.93 (oficiální) |
Teoretické testy |
3Dmark 2003 patch 340 |
Herní testy |
Aquamark 3 |
3DMark03
Verze | 3DMark 2003, patch 340 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers) Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy) Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení) |
Nastavení | Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml |
Ve 3D Marku 2003 se ukazuje jasná dominace karty 6800 a R9800Pro s nimi nestačí držet krok.
3DMark05
Verze | 3DMark 2005, patch 1.10 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Return to Proxycon - DX9, dynamic shahows (2048x2048 depth map), point lights (512x512x6 cube depth map), 8 light sources Firefly Forest - DX9, diffuse / normal maps, specular maps, diffuse cube maps, procedural light scattering (obloha), masked point light (světluška) Canyon Flight - DX9, pxl shader 2.0 (velmi výrazně, skály), water shader (reflection+refraction maps, per pxl Fresnel), depth fog (R32F depth map) |
Nastavení | Default |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download |
GeForce 6800 AGP si udržuje dostatečný náskok vůči ostatním kartám.
SPECViewperf 8
Test byl proveden při standardním rozlišení 1280x1024, aby bylo možno porovnat výkony této karty s mnohonásobně dražšími grafickými kartami určenými speciálně pro profesionální práci. Přes tento odkaz si můžete prohlédnout skóre mnoha profi karet a porovnat je s právě recenzovanými kartami.
Aquamark 3
Verze | Aquamark 3 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy |
Nastavení | 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off |
Stažení benchmarku | http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm |
Aquamark 3 ukazuje, že výhody moderní architektury GeForce 6800 nejsou nic moc platné a na Radeon 9800Pro má ASUS 6800 náskok minimální.
{mospagebreak title=Doom 3}Verze | 1.0 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Cube Maps, Stencil Shadows, Normal Mapping |
Nastavení | 1024*768, 1280*1024, 1600x1200 ~ high-detail (s/bez FSAA) |
Návod jak testovat | [ctrl]+[alt]+[~] com_preloadDemos 1[enter] timedemo demo1.demo[enter] |
Doom 3 klasicky ukazuje karty společnosti nVidia v tom nejlepším světle. V rozlišení 1600x1200 má GeForce 6800 podstatný náskok na všechny testované karty.
{mospagebreak title=FarCry}Verze | FarCry 1.3 |
Rozhraní | DirectX 8/9 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 a 3.0, Vertex Shader |
Nastavení | max. quality 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | Bench Em All |
FarCry dokazuje, že moderní engine dokáže využít možností čipu NV40 a Radeon 9800Pro se svým R360 zůstává hodně pozadu.
{mospagebreak title=Colin McRae Rally 04}Verze | |
Rozhraní | DirectX 9.0 |
Heslovitý popis | |
Nastavení | 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | Fraps |
Colin McRae Rally 04 není příliš náročnou hrou, ale i přesto dokáže rozdělit výkony testovaných karet velmi dobře.
{mospagebreak title=Unreal Tournament 2004}Verze | UT2004 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | multi-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon |
Nastavení | 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 Max Det. (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | Bench Em All, mapy primeval a bench3 |
Unreal Tournament 2004 používá engine staršího data, ale modifikovaná ASUS 6800 dokazuje svou sílu.
{mospagebreak title=Half-Life 2}Verze | Half-Life 1.0 |
Rozhraní | DirectX 9/8/7 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 , vertex shader, physical engine |
Nastavení | max. detail, 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Stažení benchmarku | HL2 timedemos |
Do testů bylo zařazeno demo, které příliš nezvýhodňuje karty nVidia (HardwareOC demo Coast).
{mospagebreak title=Counter-Strike: Source}Verze | ??? |
Rozhraní | DirectX 9/8/7 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 , vertex shader, physical engine |
Nastavení | max. detail, 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Benchmark | Video Stress Test |
Video Stress Test z Counter-Strike: Source ukazuje, že karty nVidia ze sebe dokáží vymačkat solidní výkon. Tento test nepředstavuje klasickou herní situaci.
{mospagebreak title=Serious Sam - The Second Encounter}Verze | 1.07 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | multi-texturing (max 5-layer), environment bump mapping, particles, lens flare, animated lights, procedural textures |
Nastavení | 32bit_HQ 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | http://www.pctuning.cz ("Jak otestovat grafickou kartu ve hrách") |
Starší, ale stále velice kvalitní OpenGL engine je jako vždy doménou GeForce a GF6800 se ukazuje v velmi dobrém světle.
{mospagebreak title=Závěr}Když vezmu v úvahu průměrnou cenu karty v e-shopech, tak se opravdu nejedná o špatnou volbu a pokud se vám podaří odemknout pipelines, tak karta získává další bodíky navíc. Trochu mě mrzí, že nebylo kartu možné přetaktovat pomocí osvědčených utilit jako RivaTuner, ale pokud přehrajete původní BIOS karty upraveným, tak by vše mělo být v pořádku. Tyto úpravy ovšem děláte na vlastní nebezpečí.
Trochu mě mrzí, že ani ti lepší výrobci grafických karet (v našem případě ASUS) si nedělají hlavu s chlazením, protože ač je vcelku účinné, tak je také dost hlučné, a to kazí celkový dojem z karty a nezachrání to ani modré podsvětlující diody.
ASUS V9999/TD | |
Klady | Zápory |
+ při otevření pipelines solidní výkon | - hluk chladiče |
+ relativně dobrá cena | - hardwarové zamknutí OC |
+ bundle | - velikost karty (obecně série 6800) |
- neukazuje teplotu | |
Doporučená koncová cena: 7300,- bez DPH (Levi) |
Grafickou kartu Asus V9999/TD zapůjčila firma Levi, které tímto děkujeme
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
Ty grafiky sou cim dal drazsi, kde tohleto skonci.. prumerna karta (mainstream) za 10kkc?
(Club 3D) GeForce 6800LE,128MB DDR,256bit,AGP8x,TV OUT,DVI, jádro 300Mhz, paměti 700Mhz. Nová, záruka 24 měsíců, možno s daň. dokladem. Cena 5290 Kč.
Tak kdyby náhodou 605288909
Dík Jura
Karta je jinak samozřejmě dobrá, ale špatně stanovená cena z ní dělá neprodejný kus hw.
Vždyť za tu cenu ani nekoupíte novou GF6600GT, která je slabší... Tak když někdo změníte názor, tak zavolejte na 605288909
Pokial je mi zname, Athlon64/3200+ ma vzdy len 512MB cache (aj 130nm Newcastle, aj 90nm Winchester). 1MB ma tusim len 4000+ a "FX"-modely...
6800LE=1.1V
6800=1.2V
6800GT=1.3V
6800Ultra=1.4V
1.5V je maximum- doporučuji nastavit.
Flashnout tam upravený bios a je to.
Můj příklad: Má 6800Le šla původně 12/6 pipelines 355GPU, 933 paměť(Leadtek=dobré paměti). Po všech těchto úpravách jsem ji nakonec dostal na 16/6 pipelines, 425GPU, 900 Paměť.(defaultní chlazení, žádný hardware mod). A na těhle taktech předčí 6800Ultra.
Hodně štěstí při OC.
Servus Ghost
PS:odpoved aj na mail
Tento chladič jednoznačně doporučuji.
Pozor na pasivní chladiče, já je mám a musel jsem do plexi chladiče udělat dva otvory.
Přeju hezký den
Ted jsem ji taktnul na 380/860 teploto 65 /55
docela dobrý výsledky 3dmark2003........10140
3dmark2005........3986
ovladače 71.84
Ted používám 74.84
Někdo radil že prej jsou pomalejší tak mě zajímají výsledky jiných uživatelů této karty..
Zaráží mě ale závislost na CPU. Na mé kartě 16/6, takty: 425/933. Jsem v 3Dmarku05 s XP3200+ dostal jen 4500 bodů. Procesor jsem ale teď prodal a dal tam dočasně starého durona 1100. A výkon je naprosto nepoužitelný. V 3D nejde hrát prakticky nic. A třeba v Unreal Tournamenty jí v pohodě porazí i Voodoo2. hrůza
3D Mark2003 - 10900b.
Mohol by si prosim Ta napisat,aku reviziu jadra mas a nejake blizsie informacie o tvojej Manli?
Hral si na nej Halfa2 bez problemov?
Nedávno jsem zakoupil V9999/TD 256Mb(6100,-Kč) z důvodů zoufale vymírající nabídky výkonějších karet pro AGP.NV7800GS není jistá GT či Ultra veze stále předražené.
Musím říct,že tato GK je v provedení chladiče a napájení k nerozeznání od GT.Dva napájecí konektory(oba musí být zapnuty jinak odmítá 3D),chladič přes paměti atd.Napájení je 1,5V.
Odemknutí 16p,bylo spíš na škodu a projevilo se artefakty a nižším výkonem.proto jsem zůstal 12/6 z původních 16/5.Největší slabina je rozhodně chladič(turbo vysavač),obzvláště pokud budete taktovat.Karta bez problémů jde na 450/1000 ale s originálním chladičem je do deseti minut rozpálená na 80/80 což se projevuje zamrzáváním.Při teplotě v místnosti 8 st. Vše šlape v pohodě ale kdo má hrát v palčácích,nehledě na rosení atp.
Takže 425/950 je běžně uchladitelné okolo 20st.
Hodně závisí na CPU.Můj AthlonXP 2800+(2080) je pro ni málo a "nenakrmí" ji ,při taktu CPU 2222 (3200+) je to o poznání lepší.
v 3DMarku05 v.1.2 4820 bodů (ovladače 81.98 nastavení na "kvalita")Je to znát hlavně ve F.E.A.R vše max a 2x AA 1024/768 = 34FPS což je dobře hratelný protože tu nejsou propady při efektech čímž trpěla moje starší GFTi4800SE 300/660.
Myslím,že je to v současnosti to nejlepší cena/výkon pro AGP a pokud uvažujete o větším LCD tak asi i nezbytný minimum.V ATI se nevyznám z důvodů výkonového zmatku u stejných serií.Pro výkonější CPU pak možná zbývá modlit se k prodeji GF7800GS což bude labutí píseň a tu uživí stejně jen to nejlepší na deskách s AGP...