Hlavní stránka Hardware Grafické karty ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé
ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé
autor: Štefek Petr , publikováno 14.2.2005
ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé
V minulé recenzi jsme se podívali na grafickou kartu MSI RX800XL, která se ukázala ve velmi dobrém světle. S příchodem Radeonu X800XL vyrostla velmi silná konkurence pro nVidii a její karty série 6800. Tentokrát se podíváme opět na Radeon X800XL, ale v provedení společnosti ASUS. Série karet X700 bude odsunuta do nižšího mainstreamu a vládu nad vyššími pozicemi převezmou zcela karty série X800. {mospagebreak title=Uvedení do děje}

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

GeForce 6600GT velký problém pro ATi

Společnost ATi se poslední dobou potýkala se dvěma problémy, které ji způsobil její věčný rival nVidia. Prvním problémem byla nVidia GeForce 6600GT, která nabízí v současné době nejlepší poměr cena/výkon a ATi na ni mohlo jen těžko odpovědět adekvátním způsobem. Druhým problémem byla neschopnost ATi dodat výkonnou grafickou kartu s rozumnou cenou.

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

Topmodel ATi pro mainstream Radeon X700XT nabízí sice podobný výkon jako GeForce 6600GT, ale cena za kterou je nabízen skoro odpovídá high-endovým modelům série X800. Platí zde totiž jednoduchý zákon nabídky a poptávky, kde Radeon X700XT byl velmi poptávané zboží, které bylo díky nízké výtěžnosti čipu RV410 na vysokých frekvencích také velmi nedostatkovým zbožím, a tak se stal ve svém výsledku Radeon X700XT neprodejným, protože cena dosáhla skoro dvojnásobku původně zamýšlené hodnoty.

Druhým zástupcem série X700, který by měl konkurovat nVidii a její řadě 6600, je Radeon X700Pro, který se svým výkonem a dnešní cenou není tak špatnou volbou (v případě 128MB verze), ale ani ten nepředstavuje pro GeForce 6600GT rovnocenného soupeře a konkuruje svým výkonem jen obyčejné GeForce 6600.

Radeon X800 konkurent pro GeForce 6600GT

ATi tedy nemělo nic, čím by mohlo pozici dnešního krále mainstreamu ohrozit, a proto vznikl zcela nový čip s označením R430 alias Radeon X800(XL), který má svým výkonem rozmetat GeForce 6600GT na prach. Pro splnění tohoto úkolu muselo ATi splnit dva základní požadavky.

První požadavek byl kladen na cenu, která by měla být na stejné úrovni nebo jen o malinko výše než u GeForce 6600GT. Tuto podmínku ATi splnilo uvedením modelu Radeon X800 (bez označení), který je s cenou stanovenou na 199$ (u nás zatím kolem 8 tisíc korun) překvapivě dobrou volbou. Druhý požadavek byl kladen na to, aby karta poskytla vyšší výkon než GeForce 6600GT, což se ATi docela povedlo. Radeon X800 nabízí oproti GeForce 6600GT zajímavé výhody, které nejsou v této cenové třídě vůbec obvyklé. Srovnání obou soupeřů vidíte v následující tabulce, ze které jasně vyplývá, kde jsou výhody nové karty společnosti ATi.

 Radeon X800GeForce 6600GT
VPUR430NV43
Výrobní proces0.11 ľm TSMC0.11 ľm TSMC
Technologie čipu256-bit256-bit
Počet tranzistorů160 milionů146 milionů
Paměťová sběrnice256-bit DDR
(I - III)
128-bit DDR
(I - III)
Paměť256 MB128 MB
Takt čipu400 MHz500 MHz
Takt pamětí350 MHz
(700 DDR)
500 MHz
(1000 DDR)
Paměťová propustnost22.4 GB/s16.0 GB/s
Fill-rate (single-texturing)4800 Mpixel/s4000 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing)4800 Mtexel/s4000 Mtexel/s
Vertex Shader63
Maximální počet transformací Troj./s450M 375M
Počet Pixel Pipelines128
Počet TMU/pipeline11
Vertex Shader verze2.0 (b)3.0
Pixel Shader verze2.0 (b)3.0
DirectX9.0 b9.0 c
AntiAliasing2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
2x OGSS
AA specialityTemporal AA,
Centroid Sampling
kombinace SS+MS
Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz
Další technologie3Dc Compression
Temporal AA
UltraShadow

Hlavní výhodu bych viděl v použití 256-bitové paměťové sběrnice, která kartě výrazně prospěje při použití vyhlazování, tam totiž GeForce 6600GT ztrácí cenné body. Další výhodou je velikost paměti, která je rovna 256 MB, což je dvojnásobek svého soupeře a v tomto případě již není použití takového množství paměti zbytečnou záležitostí jako u modelů série X700, které ji nedokáží díky svému surovému výkonu a 128-bitové paměťové sběrnici náležitě využít.

Výhodou je také 12 pipelines u Radeonu X800 oproti 8 pipelines u GeForce 6600GT. Konečně poslední výhodou je možnost použití Temporal AA, které dává při minimální výkonové penalizaci téměř dvakrát lepší výsledky než "obyčejné" FSAA (TAA  2x vypadá jako FSAA 4x).

Radeon X800XL: Pohroma pro ostatní

Konečně se dostáváme k Radeonu X800XL, který je předmětem dnešní recenze. Tato grafická karta nemá přímo konkurovat GeForce 6600GT, ale má být hrozbou pro celý segment vyššího mainstreamu a high-endu nVidie (od Geforce 6600GT po 6800GT). Díky svému výkonu pokořuje bez problémů Radeon X800Pro (12 pipelines) a Radeon X850XT (12 pipelines) a výkonově se přibližuje nedávné špičce v podobě Radeonu X800XT (16 pipelines).

Radeon X800XL je stejně jako jeho kolega Radeon X800 osazen čipem R430, který je vyráběn 110nm technologií (bez Low-K) a má fyzicky 16 pipelines. Toto řešení dává u Radeonu X800 (aktivováno 12 pipelines) prostor k odemykaní zbývajícího “quadu“ (4 pipelines). Radeon X800XL by měl se svou nižší cenou způsobit těžkou hlavu především nVidii, která by mohla reagovat snížením cen GeForce 6800GT (spekulace).

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

Výhody a nevýhody Radeonu X800XL

Cena této karty je stanovena na 299$, ale u nás se zatím prodává až na výjimky (Sapphire) za ceny poměrně odlišné (okolo 12 000 s DPH). Takovýmto navýšením ceny pro Evropu (400 Euro) jsem byl poněkud rozčarován, protože tak zanikla výhoda perfektní ceny, kterou ATi nastavilo opravdu agresivně. K potěše všem, kteří o této kartě uvažovali, musím říct, že ceny budou v následujících týdnech padat rapidně dolů, a tak se možná dočkáme slibované karty s nejlepším poměrem cena/výkon.

Další nevýhodu (trvalou) Radeonu X800XL bych spatřoval v nepřítomnosti dodatečného napájení, protože si karta musí vystačit s přídělem energie ze sběrnice PCI Express (maximálně 75W), která ne u všech základních desek dosáhne na proklamované maximum, takže se při výběru nové desky raději pohlédněte po kvalitě od renomovaného výrobce.

Pokud nechcete grafickou kartu přetaktovávat, tak vás absence konektoru přídavného napájení nemusí vůbec trápit a lze to považovat spíše za výhodu. Pro overclockery to již tak příznivě nevypadá, protože díky použití 110nm výrobního procesu má čip R430 dostatečnou rezervu pro zvýšení frekvence (základní takt 400MHz) a navíc se podle mých osobních zkušeností zahřívá jen minimálně. ATi odstranilo přídavné napájení z prostého důvodu, nechtělo, aby Radeony X800 (R430) po přetaktování konkurovaly dražším Radeonům série X850, které používají čipy R480 (130nm Low-K) a běží na frekvencích vyšších než 500MHz.

V této tabulce si můžete X800XL srovnat s konkurencí v podobě řady GeForce 6xxx:

 Radeon X800XLGeForce 6800GeForce 6800GTGeForce 6600GT
VPUR430NV41NV45NV43
Výrobní proces0.11 ľm TSMC0.13 ľm TSMC0.13 ľm TSMC0.11 ľm TSMC
Technologie čipu256-bit256-bit256-bit256-bit
Počet tranzistorů160 milionů222 milionů222 milionů146 milionů
Paměťová sběrnice256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
128-bit DDR
(I - III)
Paměť256 MB128-256 MB256 MB128 MB
Takt čipu400 MHz325 MHz350 MHz500 MHz
Takt pamětí500 MHz
(1000 DDR)
350 MHz
(700 DDR)
500 MHz
(1000 DDR)
500 MHz
(1000 DDR)
Paměťová propustnost32. 0GB/s22.4 GB/s32.0 GB/s16.0 GB/s
Fill-rate (single-texturing)6400 Mpixel/s3900 Mpixel/s5600 Mpixel/s4000 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing)6400 Mtexel/s3900 Mtexel/s5600 Mtexel/s4000 Mtexel/s
Vertex Shader6563
Maximální počet transformací Troj./s600M 406M525M375M
Počet Pixel Pipelines1612 (z 16ti)168
Počet TMU/pipeline1111
Vertex Shader verze2.0 (b)3.03.03.0
Pixel Shader verze2.0 (b)3.03.03.0
DirectX9.0 b9.0 c9.0 c9.0 c
AntiAliasing2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
2x OGSS
2-4x RGMS
2x OGSS
2-4x RGMS
2x OGSS
AA specialityTemporal AA,
Centroid Sampling
kombinace SS+MSkombinace SS+MSkombinace SS+MS
Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz
Další technologie3Dc Compression
Temporal AA
UltraShadowUltraShadowUltraShadow

Mít, či nemít Shader Model 3.0?

Po technologické stránce je na tom nový Radeon X800(XL) poněkud hůře, protože neobsahuje podporu Shader Modelu 3.0, který se s nástupem nových her stane standardem. Opět musím podotknout, že v případě GeForce 6600GT nevidím přítomnost podpory Shader Modelu 3.0 jako jednoznačnou výhodu.

Dnes se do některých enginů uměle zapracovává podpora Shader Modelu 3.0 (FarCry a Painkiller), ale dopad na vizuální kvalitu je nulový a dá se z úspěchem předpokládat, že jde jen a jen o marketingové lákání ke koupi produktů s Shader Modelem 3.0 už dnes.

Prvním enginem s touto podporou, kde bude její přínos jednoznačně viditelný je například Unreal Engine 3, který je zatím ve vývoji, ale už teď je jasné, že si ho na GeForce 6600GT neužijete, protože pro plynulý běh podle vývojářů tak tak dostačuje topmodel nVidie GeForce 6800Ultra. Pokud se tedy rozhodujete ke koupi nové karty, tak neberte přítomnost Shader Modelu 3.0 v dnešní generaci karet jako nějakou hlavní výhodu nebo nevýhodu.

{mospagebreak title=ASUS Radeon AX800XL}

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

ASUS Radeon AX800XL je zabalen v přenosné (má ucho) krabici, na které je jako obvykle vyobrazení typické pro ASUS (čert ví, co s tou ženštinou s fialovými vlasy pořád mají). Box má jako obvykle odklápěcí víko, díky kterému vidíme část karty s chladičem, aniž bychom museli krabici otevírat.

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé
- kliknutím zvětšíte -

Po úplném otevření krabice vidíte všechno vybavení karty pěkně pohromadě. Grafická karta si pěkně hoví zvlášť v plastovém obalu. Softwarové vybavení ničím nevyniká a přítomno je jen pár CD (hra Joint Operations, ASUS DVD, ovladače). Dále zde nalezneme kabel S-VHS VIVO a 2 redukce DVI-I -> D-Sub.

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

- kliknutím zvětšíte -

Od referenční karty se model společnosti ASUS liší hlavně chladičem, který trochu připomíná referenční chladič série X800. Konektor pro přídavné napájení osazen není.

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

- kliknutím zvětšíte -

Paměťové moduly jsou jako na ostatních modelech ze série X800 rozloženy po obou stranách karty. Zadní strana PCB nese VIVO procesor a polovinu paměťových modulů.

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

Jedná se o GDDR3 moduly společnosti SAMSUNG v balení BGA. Značení 2.0 odpovídá 500MHz (1000MHz efektivně). Použité moduly mě trochu zklamaly, protože jsem čekal stejně jako u MSI RX800XL 1,6ns.

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

 

Samotný VIVO procesor je ATi Rage Theater. Jako vždy i zde bude Rage Theater zastávat pouze funkci video-in procesoru (ADC); o video-out se stará jádro (R430).

 

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

Příjemným překvapením je duální DVI-I výstup, který pro Radeon X800XL není standardem, ale jeho použitím se stává zobrazení na dvou LCD opravdu příjemnou záležitostí.

Kvalita výstupu a teplota

Testovaná karta měla dva DVI-I konektory, a tak jsem musel pro zapojení analogového monitoru použít redukci z DVI-I na D-Sub. Občas někteří rádi spekulují o zhoršené kvalitě obrazu použitím právě této redukce, ale mohu vás ujistit, že pokud nepracujete na monitoru za mnoho desítek tisíc korun, tak nepoznáte rozdíl.

Kvalita obrazu ve 2D nemá absolutně žádnou chybu. Obraz se mi v rozlišení 1600x1200 při 100Hz jevil subjektivně o  maličko ostřejší než u mého Radeonu 9800Pro, který i dnes po stránce kvality zobrazení patří ke špičce.

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

Teplota čipu R430 nepřesáhla 70 stupňů ani při plné zátěži (3DMark05+FSAA), takže chlazení je opravdu dostatečné.

{mospagebreak title=Sestava a syntetické testy}

U herních testů jsou uvedeny dva grafy; první výsledek je bez použití vyhlazování a anizotropního filtru, druhý výsledek ukazuje propad výkonu při zapnutí těchto funkcí (FSAA 4x a anizotropní filtrování 8x). Nechybí ani výsledky GeForce 6600GT v SLI.

 

Hardware

  Procesor  AMD Athlon 64 3500+ (2200MHz, 512kB cache)
  Chladič CPU  BOX
  Paměť  2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6)
  Čipset, MotherBoardMSI K8N Diamond SLI
 

Software

  Operační systém

Windows XP Professional SP2

  DirectX

Microsoft DX9.0c

  Ovladače grafické karty

nVidia ForceWare 66.93 (oficiální)
Catalyst 5.1 (oficiální)

  Teoretické testy

3Dmark 2003 patch 340
3Dmark 2005 patch 1.10
Codecreatures Benchmark Pro
SPECViewperf 8.01

  Herní testy

Aquamark 3
FarCry 1.3
Call of Duty
Unreal Tournament 2004
Half-Life 2
Doom III
Serious Sam SE (The Second Encounter)

3DMark 2003

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé 

Verze3DMark 2003, patch 340
RozhraníDirectX 9
Heslovitý popisWings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers)
Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles
Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy)
Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení)
NastaveníDefault, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA
Stažení benchmarkuhttp://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml

 ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

Ve 3D Mark 2003 se RX800XL řadí mezi GeForce 6800 a 6800GT, konkrétně je o 11% pomalejší, než GT a o 20% rychlejší, než GF6800.

3DMark 2005

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé 

Verze3DMark 2005, patch 1.10
RozhraníDirectX 9
Heslovitý popisReturn to Proxycon - DX9, dynamic shahows (2048x2048 depth map), point lights (512x512x6 cube depth map), 8 light sources
Firefly Forest - DX9, diffuse / normal maps, specular maps, diffuse cube maps, procedural light scattering (obloha), masked point light (světluška)
Canyon Flight - DX9, pxl shader 2.0 (velmi výrazně, skály), water shader (reflection+refraction maps, per pxl Fresnel), depth fog (R32F depth map)
NastaveníDefault
Stažení benchmarkuhttp://www.futuremark.com/download

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

3D Mark 2005: RX800XL o 3% překonává GF6800GT a o 33% GF6800.

CodeCreatures Benchmark Pro

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé 

VerzeCodecreatures Benchmark Pro 1.0.0
RozhraníDirectX 8
Heslovitý popispixel shader 1.1 (vodní hladina), intenzivně vertex shader 1.0-1.1 (tráva, motýli), high polygon count (700.000 polygonů na snímek)
Nastavenípožaduje 128MB grafické paměti (Aperture size nebo paměť grafické karty) a HW pixel shader
Stažení benchmarkuhttp://www.majorgeeks.com/download.php?det=1256

 ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

V CodeCreatures se "XL" drží těsně za GeForce 6800GT a zároveň o 15% překonává SLI dvou GF6600GT.

SPECViewperf 8

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

Test byl proveden při standardním rozlišení 1280x1024, aby bylo možno porovnat výkony této karty s mnohonásobně dražšími grafickými kartami určenými speciálně pro profesionální práci. Přes tento odkaz si můžete prohlédnout skóre mnoha profi karet a porovnat je s právě recenzovanými kartami.

Aquamark 3

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

VerzeAquamark 3
RozhraníDirectX 9
Heslovitý popispixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy
Nastavení1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off
Stažení benchmarkuhttp://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm

  ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

Aquamark ukazuje "XL" oproti GF6800GT o 5% pomalejší, ale o 17% rychlejší, než GF6800. SLI je v tomto případě na srovnatelné výkonnostní úrovni.

{mospagebreak title=Doom 3}

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

Verze 1.0
RozhraníOpenGL
Heslovitý popisCube Maps, Stencil Shadows, Normal Mapping
Nastavení1024*768, 1280*1024, 1600x1200 ~ high-detail (s/bez FSAA)
Návod jak testovat[ctrl]+[alt]+[~]
com_preloadDemos 1[enter]
timedemo demo1.demo[enter]

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

ATi má konečně kartu, pomocí které poprvé překonává nVidii v poměru cena/výkon v Doom 3. Pravda, žádný zázrak to není, mohu to konstatovat pouze při srovnání s výsledkem GF6800, ale 19% navrch oproti ní (ve 1280*1024 i 1600*1200) je toho důkazem. Při srovnání s GF6800GT už "XL" tolik nezáří, je o 18-30% pomalejší. 

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

Situace s SLI je v případě Doom 3 obdobný, jako v předchozím grafu. Až na 6600GT SLI, kterému začínají docházet síly a v 1600*1200 se srovnává s RX800XL. 6800GT jednoznačně vede a pro hraní Dooma na PEG platformě je stále ideální volbou.

{mospagebreak title=FarCry}

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

VerzeFarCry 1.3
RozhraníDirectX 8/9
Heslovitý popisPixel Shader 1.x / 2.0 a 3.0, Vertex Shader
Nastavenímax. quality 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF)
Návod jak testovatBench Em All

 ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

Celou situaci v obou grafech můžeme velice jednoduše shrnout. Až na rozlišení 1600*1200 bez anti-aliasingu je výkon "XL" prakticky stejný, jako u GeForce 6800GT. SLI si vede hůř; je v průměru o 17% pomalejší.

{mospagebreak title=Unreal Tournament 2004}

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

VerzeUT2004
RozhraníDirectX 8
Heslovitý popismulti-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon
Nastavení1024x768, 1280x1024, 1600x1200 Max Det. (s/bez FSAA 4x a 8AF)
Návod jak testovatBench Em All, mapy primeval a bench3

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

Situace je opět poměrně vyrovnaná, pouze v nejvyšším rozlišení je GeForce 6800GT o 4fps rychlejší.

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

S použitím FSAA jsou samozřejmě rozdíly výraznější a ukazuje se, že kartám od ATi nesvědčí UT2004 v rozlišení 1280*1024 (poměr stran). GeForce 6800GT je totiž o 14% rychlejší než "XL", ale při 1600*1200 se opět situace vyrovnává.

{mospagebreak title=Half-Life 2}

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

VerzeHalf-Life 1.0
RozhraníDirectX 9/8/7
Heslovitý popisPixel Shader 1.x / 2.0 , vertex shader, physical engine
Nastavenímax. detail, 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF)
Stažení benchmarkuHL2 timedemos

 ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

Half-Life2 ani nemá cenu komentovat ;-) Snad jen, že Radeon X800XL nabízí cca 88% výkonu Radeonu X850XT-PE.

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

FSAA pouze mírně mění pořadí (SLI se 128bit sběrnicí se dostává o stupeň níže) a dotahuje rozdíl mezi Radoenem X850XT-PE a X800XL na 23%.

{mospagebreak title=Call of Duty}

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

Verze 
RozhraníOpenGL
Heslovitý popisQuake 3 engin (upravený), multitexturing
Nastavení1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF)
Návod jak testovat 

 ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

COD je jako hra s Quake 3 enginem výhodnější pro GeForce 6, konkrétně model 6800GT, který je v průměru o 9% rychlejší, než Radeon X800XL

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

Call of Duty s FSAA podává vyrovnanější výsledky. Průměrný rozdíl mezi "GT" a "XL" se ale téměř nemění.

{mospagebreak title=Serious Sam - The Second Encounter}

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

Verze1.07
RozhraníOpenGL
Heslovitý popismulti-texturing (max 5-layer), environment bump mapping, particles, lens flare, animated lights, procedural textures
Nastavení32bit_HQ 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF)
Návod jak testovathttp://www.pctuning.cz ("Jak otestovat grafickou kartu ve hrách")

 ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

Starší, ale stále velice kvalitní OpenGL engine je jako vždy doménou GeForce, ale převaha GeForce 6800GT nad Radeonem činí průměrně 8%.

{mospagebreak title=Přetaktování, Závěr}

Pro ty kteří čekali, že Radeon X800XL bude díky čipu R430 (110nm) vysoce přetaktovatelný mám špatnou zprávu. Tyto karty obecně nepřetaktujete v případě jádra o více než 40MHz, což není ani tak vinou samotného čipu jako spíše absence přídavného 6-pinového napájecího konektoru, který by kartě poskytl více energie než samotná sběrnice PCI Express.

Samotný čip hřeje jen málo a při maximálním zatížení teplota nepřesáhne 70 stupňů. Maximální takt pro jádro skončil stejně jako minule na hranici 440MHz, ale při přetaktování pamětí na jejich maximální hranici 1070MHz jsem byl nucen stáhnout takt jádra na konečných 425MHz.

Někteří výrobci se rozhodli přídavný konektor napájení na Radeonech X800 s čipy R430 ponechat (např. PowerColor). Bohužel se zatím takovýto kus do redakce nedostal, ale v případě jeho dostupnosti samozřejmě poskytneme zprávu o stavu věci. Tento nedostatek by mohl být odstraněn v případě Radeonu X800XL pro sběrnici AGP, kde bude přídavné napájení tak jako tak potřeba. Modely pro AGP jsou závislé na použití můstku Rialto, protože R430 je nativní PCI Express grafický čip. Podle všeho to vypadá, že jediný rozdíl mezi modely s tímto napájecím konektorem a bez něj je právě ona absence tohoto konektoru, takže zručnějším jedincům se nabízí možnost přidat si tento konektor na kartu na vlastní pěst.

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

Jak vidíte, tak přetaktování pomůže této kartě jen minimálně, ale každý megahertz je dobrý. Karta podává zvláště v 3DMarku05 velmi pěkný výkon. Obecně se dá říci, že Radeon X800XL po menším přetaktování dělá solidní alternativu k dražší GeForce 6800GT.

Závěr

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

ASUS Radeon X800XL představuje špičkově provedenou grafickou kartu s dvěma DVI-I výstupy a VIVO, která s přehledem stačí na všechny současné hry a poskytne dostatek rezerv i pro hry budoucí. Za jediný nedostatek bych považoval její cenu, která je u ASUSu jako obvykle vyšší než u konkurence. Předností je perfektní (ač trochu hlučný) chladič, který je díky svému vzhledu a efektnímu podsvícení až škoda vyměnit za „obyčejný” Artic Cooling Silencer, který je vhodné instalovat pokud preferujte opravdu tichý počítač.

Plusy:

  • solidní poměr cena/výkon (až klesnou ceny bude tento poměr vynikající)
  • výkon při FSAA v tomto cenovém segmentu (díky 256bit sběrnici + 16 pipelines)
  • Temporal AA (celá série X800 a X850)
  • multimediální výbava (VIVO, HDTV, dual-DVI-I)
  • vynikající kvalita výstupu
  • absence napájecího konektoru (plus jen v případě provozování na základních frekvencích)

Mínusy:

  • vyšší cena testovaného modelu (12479 bez DPH - doporučená koncová cena - Levi)
  • použité paměti (2ns - minule testovaný model MSI 1,6ns)
  • absence napájecího konektoru (mínus jen v případě přetaktování)

Grafickou kartu Asus AX800XL zapůjčila firma Levi, které tímto děkujeme

ASUS Radeon AX800XL - nováček od ATi podruhé

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
14.2.2005 09:03:53   0.0.0.xxx 11
Rozhodně zde nevidím problém si to tam připájet člověk který se overclockingu věnuje ví jak se drží pájka a kde sehnat potřebný materiál pro přidání této pomůcky kterou si pomůže ve výkonu a přetaktováni
14.2.2005 09:09:45   0.0.0.xxx 11

No pozeral som na tu kartu, asi to bude tak ako hovoris. Skor keby to odskusali v redakcii a dali na to navod. Inak idem pozriet co a ja k powercolor. Bo takto to je o nicom, aj ked vykon ma pekny.

14.2.2005 10:16:00   0.0.0.xxx 11
Ach jo, zase musím být za nepříjemného prudiče.
Vykopli jste nepravého

článek není špatný pane štefek, ale chybí mi tu jakékoliv testy v jiném typu her, například F1 challenge 99-02, RBRally nebo IL, popřípadě novější LOMAC nebo FB+AOP+PF nebo PF samostatně.

Opakuji, neexistují jenom střílečky
14.2.2005 10:27:56   0.0.0.xxx 11
A co ti na tom tak vadí??
14.2.2005 10:35:53   0.0.0.xxx 11
nezdaju sa vam dake divne vysledky pri farcry a ut2004? Ako keby tam bol framelimiter!
14.2.2005 10:38:13   0.0.0.xxx 11
Tomu článku musím vytknout jediné... je moc fajn :o)
Moc pěkně napsaný a zpracovaný článek :o)

Jen (což není chyba) tam mohlo být vyjádření proč vlastně nvidia tolik ztrácí na ATI v HL. Není mi to moc jasné.
A nikde jsem to nenašel dostatečně vysvětlené.
Protože papírově jsou ty karty téměř stejné.
A v ostatích hrách jsou vyrovnané. Pouze v HL nvidia prohrává. Kdyby ztrácela ve všech hrách tak bych si řekl...nvidia dělá horší karty. Ale takhle to vypadá spíš jako nějaký podraz. Jako kdyby HL detekoval karty Nvidia a schválně degradoval výkon. Vždyť provádění jednolivých operací je na obou kartách v podstatě stejně rychlé.

J.D.
14.2.2005 10:40:28   0.0.0.xxx 11
No nasiel som stranku kde testovali PowerColor

http://www.vr-zone.com/?i=1721&s=6

Teraz sa len opýtat kde ju na Slovensku zozeniem,aby kto ju dovaza za rozumnu cenu samozrejme. Inak clanoky by som nekritizoval pokial by som za sebou aspon to co autor. :-/ Ked kritizujem,tak najprv vychadzam zo seba,potom mozem ohovarat iných.
14.2.2005 10:43:38   0.0.0.xxx 11
Všichni už víme, že se s Jiřím Součkem (tedy druhým autorem přes grafické karty u nás) znáte... 3dfx.cz tuším, ale opakování je matka moudrosti. Kdo tu řekl něco "vykopávání"? :-)...zmíněný autor je stále členem redakce.



Rozhodl jsem tedy, že se ozvu... přesto, že pan štefek s malým š je zřejmě někdo úplně jiný :-)(přičítám to nevědomosti, neboť to není poprvé :-)). Uvědomte si, že aby bylo možno zařadit nové testy, tak musí existovat databáze výsledků na všech kartách v tabulkách, což je trochu problém (to vám potvrdí i kolega Souček). Všechny tyto karty musí být dostupné pro přeměření... bohužel nejsme THG, aby nám tyto karty jen tak ležely v poličkách.



O zařazení nových testů se uvažuje (půjde pravděpodobně o 2 nové hry).
14.2.2005 10:54:54   0.0.0.xxx 11
Tak tohle je nejvetsi masakr kterej jsem cetl za posledni mesic,pripajet tam napajeci konektor muze napadnout jen totalniho magora,vzdyt ta karta vubec nema proudove zdroje,kam by asi tak sel proud z napajeciho konektoru? Nikam protoze nema kam!
14.2.2005 10:58:59   0.0.0.xxx 11
Nejspise to bude tim, ze HL2 tlaci nvidiu(16 a 32bit) do 24-bit a pri pouziti shaderu pro efekty na vodni hladine se to projevuje nejvice....tot muj nazor.
14.2.2005 11:00:54   0.0.0.xxx 11
Děkuju.
14.2.2005 11:14:27   0.0.0.xxx 11
Akoze nema, ked to tam ma power color tak sa musi.. Ono ked si poriadne pozries tu kartu,tak myslim ze to nie je az taky problem to tam naletovat. ALebo si rovno kupit powercolor.
14.2.2005 11:47:30   0.0.0.xxx 11
Na jakem monitoru autor testuje ?
Chtel bych vedet, jaky bezne dostupny monitor na tehle hodnote pracuje ?
Sam mam R9500@9700 na iiayma VM 451 s maximum refresh v 1600x1200 je 85Hz.
Upravene ovladače monitou/karty ?
Diky za odpoved.
14.2.2005 11:55:25   0.0.0.xxx 11
Jasne, ze konektor nepomuze.Karta nema stabilizacni obvody-elektroniku ani pasivni prvky-kondenzatory.
14.2.2005 11:56:12   0.0.0.xxx 11
respektive cokoliv ve vyssich rozlisenich a nad 85 Hz je rozmaznute - pritom kvalitni zdroj, tlusty VGA kabel (original iiyama a jine vyzkousene) - ocenil bych fotku zobrazeni, jako v testech monitoru.
Diky.
14.2.2005 12:17:12   0.0.0.xxx 11
21" Trinitron (IBM) D-Sub + DVI
14.2.2005 12:26:30   0.0.0.xxx 11
1. nejak se mi nezda skore.. mam doma bartona 3200+ a stejne taktovane pameti jako v testu ale v napr. 3dmarku 05 mam s x800xt o 200 bodu vyssi skore nez vase 64bit 3500+ a x800xt (oboje taktovane stejne)
2. vsude tvrdite jaka je nevyhodat chybejici napajeni ohledne pretaktovani ale zkouseli jste to? tj. zkuset taktovat ve stavajicim stavu a pak tam treba ten konektor prippaje a opet otestovat? takhle jsou to jen spekulace..
14.2.2005 12:29:36   0.0.0.xxx 11
1. nejak se mi nezda skore.. mam doma bartona 3200+ a stejne taktovane pameti jako v testu ale v napr. 3dmarku 05 mam s x800xt o 200 bodu vyssi skore nez vase 64bit 3500+ a x800xt (oboje taktovane stejne)
2. vsude tvrdite jaka je nevyhodat chybejici napajeni ohledne pretaktovani ale zkouseli jste to? tj. zkuset taktovat ve stavajicim stavu a pak tam treba ten konektor prippaje a opet otestovat? takhle jsou to jen spekulace..
14.2.2005 12:43:46   0.0.0.xxx 11
Musim uznat ze Powercolor X800XL ma skutecne napajeci konektor a s nim spojene obvody,coz ale karta Asus nema takze Asus pouhym pripajenim konektrou nebude fungovat jako ten Powercolor, ktery vypada jako oholena X850XT.
14.2.2005 13:21:58   0.0.0.xxx 11
Bolo by zaujimave, prebehnut testy s novymi ovladacmi catalyst 5.2... ...podla prvych testov na zahranicnych serveroch je to vyrazny skok smerom hore vo vsetkych hrach a testoch... ...akurat mali drobny problem s HL2 kde vykon zahadne poklesol snad na polovicu... ...ale co sa tyka Doom3, tak ATI uz asi definitivne dotiahlo ovladace do fazy, ked nvidia straca svoju vyhodu v optimalizacii...
14.2.2005 13:22:27   0.0.0.xxx 11
Jejda, za malé š se omlouvám. S Jirkou se sice známe, ale ne zas tak moc dobře.Jinak nevím proč jste se podepsal jako Autor Pridič (původně můj překlep )když jste pan Štefek.

Naopak jsem napsal že se mi jinak recenze líbila. No, za předělávání databáze výsledků jste přece placení redakcí ne?
Vím že to není jednoduché....ale co je jednoduché?

Co mi vadí? No, jenom to že jsou to hry na jedno brdo.
Že jde ve všech více méně o jedno, jdi a zastřel.

Neříkám že výběr stávacících her je špatný. Jenom tvrdím že by potřeboval doplnit. Je super že tam zařadíte další hry, snad to nebudou FPS
14.2.2005 13:23:22   0.0.0.xxx 11
pardon, podepsal jste se Autor Prudič, ne pridič, omlouvám se
14.2.2005 13:54:57   0.0.0.xxx 11
jak tak koukam na pcb na poslední fotkce, tak mě napadá, jestli by nešel 4 pin molex připájet :-)
14.2.2005 13:58:25   0.0.0.xxx 11
je sice pravda, že existují i jiné hry, ale z grafů by mělo být vidět, jak si vedou karty v poměrně náročných hrách. dá se tedy očekávat, že stejný rozdíl ve výkonu bude i v jiných hrách.
Pak je tu ještě jeden problém. Jak se v jiných hrách testuje? Benchemall? ten neni free pro podobné účely.
14.2.2005 15:47:09   0.0.0.xxx 11
Jak jsem to pochopil ja: Ve specifikaci Direct3D je, ze programy PS 2.0+ maji byt pocitany s presnosti 24bitu (floating-point). ATIny umi jen 24 bitu (tedy presne odpovida specifikaci), ale NVidie umi jen 16 a 32bit - tedy standardne pri pozadavku na 24bitu pouzije 32bitu (aby poskytl plnou pozadovanou presnost). Proto je NV standardne pomalejsi v PS efektech nez ATI. Pokud ale pres nejaky specialni program nastavite "natvrdo" pouziti 16bitove presnosti u PS programu na NVidiich, tak uz rychlost odpovida vice srovnatelnym ATInam (samozrejme s urcitou ztratou kvality grafiky). Takze ty "ostatni hry" jednoduse pri detekci NVidie zapnou 16bit presnost
14.2.2005 16:03:26   0.0.0.xxx 11
nu .. zní to pěkně ... ale ta cena je fakt strašná ... teď jsem jí viděl za 17.000,-- s DPH. Ale až padně (jestli vážně padne) na hranici GF6600 (+-1000,--) tak jíkopim 100% :oD - Jinak pěkný článek
14.2.2005 16:23:43   0.0.0.xxx 11
ted sem se dival a v ebay:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=80189&item=5163864441&rd=1&ssPageName=WDVW

v usa ji maj za 306 uds - model od powercolor, tedy i s napajenim, to uz je lidovych 6900,- + postovne ale to nebude velke; nevim, kde nasinci berou cenu radove 3 x vyssi nez u amiku, kterym se s prumernym platem 5000 uds kupuje hardwer nepomerne snadneji, nez kazdou korunku tezce stradajicim obcanum dalneho vychodu
14.2.2005 18:27:02   0.0.0.xxx 11
testy jsou na grafiku, ne na sestavu kompu. posledni kde se projevovala sila procaku, byl 2001se, v dalsich muzes mit klidne celerona.......
14.2.2005 21:06:43   0.0.0.xxx 11
Čím to natvrdo přepnout?
Dík.
14.2.2005 23:39:23   0.0.0.xxx 11
ja ten link na ten clanek uz nemam, ale par informaci jsem vygooglil: http://bonusweb.idnes.cz/hardware/hwgrafarny/hl2vsnvidia030918.html - podle tohohle clanku tedy (minimalne formou patche) uz HL2 ma spesl kod pro GF FX (mozna treba jej vybrat v optionech), nicmene pomaha az pro GF FX 5700+ (ty maj vyrazne lepsi jadro nez GF FX 5600-)
15.2.2005 00:36:34   0.0.0.xxx 11
Cus,hele vy tu mluvite uplne o jinych castkach, sice sapphire, ale tady ho maji za 9700 s Dph, nebo me nekdo opravi, je krome znacky v tom nejaky rozdil?
http://www.alzasoft.cz/DetailPage.asp?DPG=50564
15.2.2005 06:43:21   0.0.0.xxx 11
No me k rapidnimu vykonostnimu narustu stacilo nainstalovat ovladace 71.25. Z cca 76fps se to vysvihlo na 97fps na gf6800gt/@ultra.
15.2.2005 07:51:20   0.0.0.xxx 11
Podom ale nechapu, jak muze nekdo nazvat X800XL konkurenci a zabijakem k 6600GT, kdyz je to zcela jina cenova trida...6k a 10k je sakra rozdil nemyslite ? Myslim, ze stejne bude 6600GT nejkupovanejsi kartou, protoze jeste za rozumny peniz nabidne i tak skvelou hratelnost a plynulost. X800XL je pekne a rychle, ale za vsecko se musi platit
15.2.2005 08:27:10   0.0.0.xxx 11
Znovu a opetovne douhlasim!!! Chci testy IL2!
Lomac a dalsich simulatoru, ktere jsou svoji podlstatou celkem odlisne od strilecek....
Tudiz nevi zda a o kolik se vyplati upgrade GPU...
15.2.2005 08:33:31   0.0.0.xxx 11
To je jasne, snazia sa ju zdiskreditovat ) Inak kto je u vas v (cz) alebo u nas na slovensku dovozca PowerColor? mozete mi prezradit?
15.2.2005 08:33:58   0.0.0.xxx 11
Dovolo bych si upozornit ze simulatory patri tradicne k nejnarocnejsim hram, vetsina z nich je v dobe sveho vydani v maximalnich detailech nehratelna na soudobem nejvykonnejsim hardware. Obavam se ze bitva v IL2, ktere by se zucastnilo cca 50 bombarderu a 20 stihacu da velmi zabrat i dnesni nejsilnejsi sestave (jedna se sice z velke casti po pocitani AI a fyziky ale i gpu muze byt zajimavy).
Proto my simulatornici tolik sledujeme vyvoj hardware protoze ho potrebujeme mnohem vic nez FPS strileci.... nutnosti je stabilni framerate, je sice hezke ze to lita plynule kdyz jste sam ale je potreba stoprocentni plyb=nulost pro presne mireni, a to vetsinou ve chvili kdy je v zornem poli spousta letadel (roj bombarderu)
15.2.2005 09:36:09   0.0.0.xxx 11
Vaše tvrzení, že 6600GT bude stále nejkupovanější kartou je jen vaše zbožné přání :-). Již za necelé 2 měsíce vydá ATi R520 a tím pádem srazí ceny současných karat a dost výrazně. Takže např. X800XL bude s velkou pravděpodobností na 6tis., atd., bude to jasný posud celé řady X800 do mainstreamu :-) a pouze současná x850XTPE se udrží ještě chvilku ve vyšší kategorii, ale jinak HIGH-END bude jasný ... R520(fudo).
15.2.2005 10:03:00   0.0.0.xxx 11
Copak jste uz nekdy nekdo videl vyrazne srazeni cen,ja jeste nikdy,karty X800 se budou stale prodavat za dosavadni ceny,a to jeste minimalne pul roku,spis dele.A az bude stat X800XL 6k tak bude 6600 za 2k! To je fakt.
15.2.2005 10:17:47   0.0.0.xxx 11
Na Slovensku powercolor pred8va napr. libra.
www.libra.sk
15.2.2005 10:23:05   0.0.0.xxx 11
Na Vašem místě bych tak nekřičel o napájecích obvodech.
Ty tam samozřejmě jsou. Ale nemají dost šťávy z PCIE.
Pokud tam připájíte konektor tak by to mohlo jet!
(Možná to bude chcít nějaký stabilizátor a kondenzátor aby to bylo úplně dobré - prostě malý PCB se stabilizátorem.)
Každopádně úprava pro odborníky.

Ale jsou daleko hardcore úpravy.
Viděl jsem odemčenou 6200 na 6600 s připájeným můstkem za zapojené do SLI!!!! Bylo to fakt hustý :o) !!
Výkon byl někde u 6800LE!! (V některých věcech...jinak to bylo zhruba trochu pod úrovní 6600GT.)

Ale celý PCB vypadal jako autorádio kolik tam toho bylo různě připájeného. Škoda že tam nebylo i zapojení!

Nejprve je odemkli asi jako tady:
http://www.hwit.net/2005/01/27/20050127180005.html

Pak tam nahráli bios s upraveným časováním a pamětí a připájeli SLI. Docela by mě zajímalo jak to udělali.
18.2.2005 15:33:04   0.0.0.xxx 11
Jo mozna ATi vyda za dva mesice R520, ale ceny soucastnych karet se nijak vyrazne nesnizi, kde zijes ? X800 XL nebude za 6tis. Pokud R520 vyjde jsou vcelku nepravdepodobne specifikace co koluji po netu. I tak bude stat nejmene 20.000,- jiste nebude pro AGP tim padem se tam cena nezmeni a vetsina ma zatim AGP. I kdyz vysla rada X800 tak zadne vyrazne slevneni nenastalo, duvod jejasny, platte, platte. Navic prepocty českých prodejců jsou dosti prazvláštní. X800 XL 300 US, skutecna cena 350 EURO. Never tomu, ze FUDO bude tak skvele.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

0 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.