Hlavní stránka Hardware Grafické karty Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT
Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT
autor: Štefek Petr , publikováno 22.3.2005
Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT
V dnešní recenzi se utkají dvě grafické karty, jedna ze stáje Sapphire a druhá pod vlajkou MSI. Tyto dvě karty nabízejí velmi podobný výkon, a tak je jasné, že o vítězství budou rozhodovat detaily. Obě grafické karty jsou určeny pro rozhraní PCI Express, které se pomalu prosazuje nad starším rozhraním AGP, které však ještě stále má co říci a budeme se s ním ještě nějakou tu dobu nadále setkávat. {mospagebreak title=R423 vs. NV45 - měření sil }

Srovnání těchto dvou grafických čipů, z nichž jeden (NV45) je srdcem grafické karty MSI GeForce 6800GT a ten druhý (R423) tiká v Sapphire Radeonu X800XT, je velmi zajímavé a nelze s určitostí říci, který z nich je na tom lépe.

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Zastánci nVidie budou tvrdit, že NV45 je jednoznačně lepší díky podpoře Shader Modelu 3.0, který využijeme v nových enginech, jakými jsou například Serious Engine 2 nebo Unreal Engine 3. Tento fakt se zdá být zásadním pro rozhodování o nové výkonné grafické kartě do PCI Express systému, ale má to jeden háček. nVidia je poslední dobou známa jako průkopník nových technologií (stejně jako tomu bylo třeba u 3Dfx - ale rozhodně tyto dvě společnosti nechci srovnávat).

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Fakt, že implementovala Shader Model 3.0 už do této generace karet, je sice chvályhodné, ale začíná se ukazovat, že pro jeho nasazení v akci nebudou mít tyto karty dostatečný výkon. Toto tvrzení je založeno na zprávách vývojářů, kteří se podílí na výše jmenovaných enginech, které s těmito kartami dosahují jen stěží přijatelného FPS (Frames Per Second).

Je tomu už delší dobu, co se na internetu objevila zcizená prezentace vrcholového managera ATi, která obsahuje poznámky o Shader Modelu 3.0 a nutnosti počkat na výkonnější  grafické jádro (přímo se píše o R500). Samozřejmě pro ATi nebylo výhodné, že nVidia je technologicky  napřed a kvůli masivní propagační kampani, kterou zahájila na podporu své řady GeForce 6x00, kde hlavním artiklem pro kupující měla být ona podpora Shader Modelu 3.0, měla společnost rozhodně těžkou hlavu.

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Tento fakt nebyl pro ATi vůbec příjemný, a tak se občas stávalo, že společnosti na sebe nevybíravě házely špínu a obviňovaly se z různých podvodů v oblasti ovladačů.

Čip společnosti ATi ale také není  žádné ořezávátko a díky odzkoušené architektuře se jedná o bezproblémovou kartu i ve starších hrách. Tato architektura nás provází už od dob vynikajícího čipu ATi R300, který jsme mohli vidět například na  kartách Radeon 9700Pro, což byly první DirectX 9 grafické karty a ve své době zcela zastínily nVidii a její vlajkovou loď GeForce Ti4600. Dnešní top-end čipy R423 a R480, které jsou v zásadě zcela stejné, jsou vybaveny zajímavými drobnůstkami, které pomohou překlenout onu absenci plnohodnotného SM 3.0.

Další nepatrná výhoda čipů ATi spočívá v jejich vysoké frekvenci, z čehož logicky vyplývá i vyšší fillrate a hlavně rychlejší práce s Pixel Shadery 2.0.

3Dc - bezztrátová komprese normálových map

První z těch vylepšujících drobnůstek je bezztrátová komprese normálových map 3Dc, která má napomoci menšímu vytížení paměti při jejich použití. Základní princip fungování normálových map je velmi jednoduchý. Vše spočívá ve vytvoření modelu o vysokém počtu polygonů, ze kterého je sejmuta speciální barevná textura (normálová mapa), která je posléze nanesena na stejný model o mnohem nižším počtu polygonů. Výsledek tohoto procesu je model, který vypadá podobně jako model s velmi vysokým počtem polygonů. Normálová mapa se použije k výpočtům se světlem, a tak ve svém výsledku vypadá model mnohem plastičtěji.

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Nevýhoda tohoto postupu spočívá v nutnosti použít normálové mapy o velkých rozlišeních, u kterých není možné sáhnout po obyčejných a ztrátových algoritmech, protože by došlo ke zřetelnému zkreslení výsledného modelu. Tento problém řeší komprese 3Dc s velmi dobrým poměrem 4:1 (v praxi spíše 2:1). Masivní nasazení normálových map znamená také značné zaplnění paměti grafické karty. Takovýto efekt známe například z Doomu 3, který je založen právě na použití normálových map a má tomu odpovídají i nároky na paměť grafické karty.

Mnohem lepší a efektivnější metodou jak dosáhnout požadovaného výsledku je použití Virtual Displacement Mappingu, který pracuje se světelnými odlesky, takže  to ve výsledku vypadá jako by skutečně světlo dopadalo na nerovný povrch. Zároveň dokáže podle potřeby deformovat samotné textury. Tyto technologie jsou využity v UE 3.0, kde se vývojáři poučili z Enginu Doomu 3 a vsadili jak na paměť grafických karet, tak na jejich fillrate. 

Geomery Instancing - využití geometrického modelu

Tato "vychytávka" umožňuje značné odlehčení vertex jednotkám v jejich práci, protože právě ony  mají na starosti výpočty geometrie použitých modelů. Často se stává, že je ve hře použito mnoho modelů na stejném geometrickém základu, a proto je velmi žádoucí, aby nebylo nutné opakovat tyto výpočty zvlášť pro každý objekt, čímž je ušetřena spousta výpočetního času.

V praxi to vypadá tak, že informace o použitém geometrickém modelu se uchovají v paměti a jsou pak použity pro model na stejném geometrickém základu. Společnost měla značné problémy s ovladači, neboť při zapnutí této funkce ovladače neprošly testy WHQL. Samozřejmě Geometry Instancing lze zapnout a pravděpodobně k žádným potížím nedojde.

Konkurence Radeonu X850XT PE

Konkurencí (a velmi nebezpečnou) pro obě grafické karty je poslední příchozí společnosti ATi s označením Radeon X800XL, který je založen na novém PCI Express nativním čipu R430. Tento čip je vyráběn 110nm procesem u TSMC.

Obecně lze říct, že jestli něco nezvládne Radeon X800XL, který má 16 pixel pipelines a 6 vertex pipelines (stejně jako oba testované modely), tak to s jistotou nebudou zvládat ani dnes testované karty.

Pokud bych byl nucen k nákupu nové karty a neměl příliš peněz nazbyt, tak zvolím raději Radeon X800XL, který mi odvede podobnou práci jako nejvyšší high-end. Samozřejmě, pokud někdo potřebuje mít absolutní špičku, tak by měl raději investovat jinam.

 Radeon X800XLGeForce 6800GTRadeon X800XT
VPUR430NV45R423
Výrobní proces0.11 ľm TSMC0.13 ľm TSMC0.13 ľm TSMC low-k 
Technologie čipu256-bit256-bit256-bit
Počet transistorů160 milionů222 milionů160 milionů
Paměťová sběrnice256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
Paměť256 MB256 MB256 MB
Takt čipu400 MHz350 MHz500 MHz
Takt pamětí500 MHz
(1000 DDR)
500 MHz
(1000 DDR)
500 MHz
(1000 DDR)
Paměťová propustnost32. 0GB/s32.0 GB/s32.0 GB/s
Fill-rate (single-texturing)6400 Mpixel/s5600 Mpixel/s8000 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing)6400 Mtexel/s5600 Mtexel/s8000 Mtexel/s
Vertex Shader666
Maximální počet transformací Troj./s780525M780M
Počet Pixel Pipelines161616
Počet TMU/pipeline111
Vertex Shader verze2.0 (b)3.02.0 (b)
Pixel Shader verze2.0 (b)3.02.0 (b)
DirectX9.0 b9.0 c9.0 b
AntiAliasing2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
2x OGSS
2-4x RGMS
6x Sparse
AA specialityTemporal AA,
Centroid Sampling
kombinace SS+MSTemporal AA,
Centroid Sampling
Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz
Další technologie3Dc Compression
Temporal AA
UltraShadow3Dc Compression
Temporal AA

 

{mospagebreak title=Sapphire Radeon X800XT - bližší pohled}

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Sapphire má velmi povedené krabice, kde je všechno naskládáno velmi účelně a motiv na krabici představuje jakéhosi "Bruce Lee" marťánka, který hrozí svou nezměrnou silou.

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Karta je vidět v průhledném okénku, kde můžete vidět, že je použito klasické chlazení série X800, což je velmi dobře.

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Bundle karty je docela slušný a obsahuje jak programy tak hry (PowerDVD, Prince of Persia: TSOT, Splinter Cell: PT). Dále je přítomna redukce z DVI-I na D-Sub, S-VHS -> S-VHS kabel, HDTV (YPbPr) redukce, napájecí kabel "Y" s redukcí na 6-pin, S-VHS VIVO redukce (composite in/out, S-VHS in/out) a Composite -> Composite kabel (cinch-cinch).

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT
- kliknutím zvětšíte -

PCB je na referenčním designu a karta vypadá jako všechny ostatní modely, takže žádné překvapení se zde nekoná (což je v tomto případě jen dobře).

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT
- kliknutím zvětšíte -

Zadní strana PCB nese sponu chladiče, heatsink pro chlazení pamětí a VIVO procesor, který je téměř na každé high-endové kartě ATi.

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Použité paměti nejsou žádným překvapením, protože se jedná o čipy Samsung GDDR3 2.0ns, které můžeme spatřit na všech kartách. Nově budeme muset počítat i se společností Infineon, která se rovněž chce prosadit na trhu s GDDR3.

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Rage Theater zastává pouze funkci video-in procesoru (ADC) a  o video-out se stará jádro R423.

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Výstupy jsou tvořeny VIVO, DVI-I výstupem a klasickým D-Sub výstupem, takže pro zapojení klasického analogového monitoru CRT není potřeba redukce.

{mospagebreak title=MSI NX6800GT - bližší pohled }

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Krabice (typická pro MSI) informuje o přítomnosti 256MB GDDR3 a dvou DVI-I výstupů. Možnost zapojení do SLI samozřejmě není zapomenuta. Krabice má ucho pro snadné přenášení.

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Příslušenství tvoří obligátní bundle (15 CD) MSI (Prince of Persia: The Sand Of Time, XIII, URU, kolekce demoverzí, WinDVD 5.1, WinDVD Creator, 3D Album, ovladače a různé utility). Dále najdeme redukci DVI-I, S-Video kabel a 6-pinový kabel pro napájení.

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT
- kliknutím zvětšíte -

Na první pohled se tato karta ničím neliší od předchozích modelů řady 6800GT/Ultra, ale jak uvidíte na závěrečné fotce, tak chladič je o poznání menší, což je jedině dobře a karta nezabírá slot pod sebou. To ovšem neznamená, že ač je tento chladič mnohem menší, tak si svým hlukem nezadá se svým větším bratříčkem, kterého například najdeme na modelech GeForce 6800Ultra.

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT
- kliknutím zvětšíte -

Zezadu nenese PCB nic zajímavého a jsou vidět jen šrouby pro uchycení chladiče.

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT
- kliknutím zvětšíte -

Po demontování svrchního krytu chladiče na nás vykoukne nepříliš důmyslná konstrukce chladiče. Použit byl pouze hliník, ale na relativně dobrou funkci to nemá žádný vliv.

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Použité paměťové čipy jsou značky Samsung mají časování 2.0ns, což znamená pracovní frekvenci 1000MHz. Samsung je společně s Infineonem jediným dodavatelem GDDR3 pamětí pro grafické karty.

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Výstupy jsou tvořeny TV-Outem a dvěma DVI-I výstupy, takže pro zapojení klasického analogového monitoru CRT bude potřeba použít redukci.

Naměřené teploty, overclocking a 2D kvalita

Pro kartu společnosti Sapphire byly maximální takty pro jádro stanoveny na 550MHz (základ je 500MHz) a pro paměti to bylo slušných 1100MHz, což není vzhledem k použití 2.0ns modelů žádné překvapení. Karta se tímto dostala s jádrem na frekvenci Radeonu X850XT PE, který je vybaven čipem R480. Výkonové srovnání naleznete v grafech.

Grafická karta MSI NX6800GT se dokázala vyšvihnout nad frekvence modelu GeForce 6800Ultra. Pro jádro byl maximální takt stanoven na 410MHz (+60MHz na svůj základ a +10MHz nad GeForce 6800Ultra). Paměti šly stabilně stejně jako v předchozím případě na 1100MHz (+100MHz na svůj základ a srovnaly se s GeForce 6800Ultra).

Bohužel se mi díky vlastní šikovnosti podařilo smazat ilustrační grafy z RivaTuneru, které však ukazovaly maximální teploty při přetaktování u obou karet kolem 80 stupňů, což není žádná tragedie a je pravděpodobné, že s dobrým (nejlépe vodním chlazením) by karty šly přetaktovat ještě o něco výše.

2D kvalita

Obě karty vykazovaly velmi dobrou kvalitu obrazu, ale Sapphire Radeon X800XT se zdál subjektivně o chlup lepší než karta společnosti MSI. Obecně můžeme říct, že kvalita zobrazení se postupně dostává na srovnatelnou úroveň u obou rivalů (ATi vs. nVidia).

Použitím redukce z DVI-I na D-Sub v případě MSI NX6800GT nedošlo k viditelné degradaci kvality, ale barevné podání se mi jevilo poněkud odlišné (jedná se o minimální rozdíly).

{mospagebreak title=Testovací sestava a syntetické testy}

U herních testů jsou uvedeny dva grafy; první výsledek je bez použití vyhlazování a anizotropního filtru, druhý výsledek ukazuje propad výkonu při zapnutí těchto funkcí (FSAA 4x a anizotropní filtrování 8x).

V grafech najdete jak Radeon X800XT na základním taktu, tak i přetaktovaný na maximálních frekvencích. To stejné se týká i společnosti MSI a její NX6800GT.

 

Hardware

  Procesor  AMD Athlon 64 3500+ (2200MHz, 512kB cache)
  Chladič CPU  BOX
  Paměť  2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6)
  Čipset, MotherBoardMSI K8N Diamond 54G (nForce 4 SLI)
 

Software

  Operační systém

Windows XP Professional SP2

  DirectX

Microsoft DX9.0c

  Ovladače grafické karty

nVidia ForceWare 66.93 (oficiální)
Catalyst 5.2 (oficiální)

  Teoretické testy

3DMark 03 patch 340
3DMark 05 patch 1.10
SPECViewperf 8.01

  Herní testy

Aquamark 3
FarCry 1.3
Colin McRae Rally 04
Unreal Tournament 2004
Half-Life 2
Doom III
Serious Sam SE (The Second Encounter)

 

3DMark 03

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT 

Verze3DMark 03, patch 340
RozhraníDirectX 9
Heslovitý popisWings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers)
Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles
Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy)
Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení)
NastaveníDefault, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA
Stažení benchmarkuhttp://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml

 Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

V 3DMarku 03 se ukazuje převaha Radeonu X800XT, ale nVidia příliš neztrácí .

3DMark 05

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT 

Verze3DMark 05, patch 1.10
RozhraníDirectX 9
Heslovitý popisReturn to Proxycon - DX9, dynamic shahows (2048x2048 depth map), point lights (512x512x6 cube depth map), 8 light sources
Firefly Forest - DX9, diffuse / normal maps, specular maps, diffuse cube maps, procedural light scattering (obloha), masked point light (světluška)
Canyon Flight - DX9, pxl shader 2.0 (velmi výrazně, skály), water shader (reflection+refraction maps, per pxl Fresnel), depth fog (R32F depth map)
NastaveníDefault
Stažení benchmarkuhttp://www.futuremark.com/download

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

V 3DMarku05 se na Radeon X800XT  nechytá ani GeForce 6600GT v SLI.

Aquamark 3

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

VerzeAquamark 3
RozhraníDirectX 9
Heslovitý popispixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy
Nastavení1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off
Stažení benchmarkuhttp://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm

  Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Aquamark 3 ukazuje Radeony opět v dobrém světle a model RX800XT PE pokořuje při přetaktování hranici 70000 bodů.

SPECViewperf 8

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Test byl proveden při standardním rozlišení 1280x1024, aby bylo možno porovnat výkony této karty s mnohonásobně dražšími grafickými kartami určenými speciálně pro profesionální práci. Přes tento odkaz si můžete prohlédnout skóre mnoha profi karet a porovnat je s právě recenzovanými kartami.

{mospagebreak title=Doom 3}

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Verze 1.0
RozhraníOpenGL
Heslovitý popisCube Maps, Stencil Shadows, Normal Mapping
Nastavení1024*768, 1280*1024, 1600x1200 ~ high-detail (s/bez FSAA)
Návod jak testovat[ctrl]+[alt]+[~]
com_preloadDemos 1[enter]
timedemo demo1.demo[enter]

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Doom 3 klasicky ukazuje karty společnosti nVidia v tom nejlepším světle. V žádném rozlišení  nenašla GeForce 6800GT  pokořitele.

{mospagebreak title=FarCry}

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

VerzeFarCry 1.3
RozhraníDirectX 8/9
Heslovitý popisPixel Shader 1.x / 2.0 a 3.0, Vertex Shader
Nastavenímax. quality 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF)
Návod jak testovatBench Em All

 Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Při zapnutí FSAA hrají Radeony obvykle prim a nejinak je tomu i v tomto případě, kde v rozlišení 1600x1200 je náskok Radeonu X800XT  docela zřetelný.

{mospagebreak title=Colin McRae Rally 04}

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Verze 
RozhraníDirectX 9.0
Heslovitý popis 
Nastavení1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF)
Návod jak testovatFraps

 Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Colin McRae Rally 04 není příliš náročnou hrou, ale i přesto dokáže rozdělit výkony testovaných karet velmi dobře.  ATi zde jednoznačně vede, což je vidět hlavně při použití FSAA.

{mospagebreak title=Unreal Tournament 2004}

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

VerzeUT2004
RozhraníDirectX 8
Heslovitý popismulti-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon
Nastavení1024x768, 1280x1024, 1600x1200 Max Det. (s/bez FSAA 4x a 8AF)
Návod jak testovatBench Em All, mapy primeval a bench3

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Unreal Tournament 2004 používá engine staršího data. Radeon X800XT  zde svádí souboj s GeForce 6800GT.

{mospagebreak title=Half-Life 2}

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

VerzeHalf-Life 1.0
RozhraníDirectX 9/8/7
Heslovitý popisPixel Shader 1.x / 2.0 , vertex shader, physical engine
Nastavenímax. detail, 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF)
Stažení benchmarkuHOC Half-Life 2 Benchmark

 Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Do testů bylo zařazeno demo, které příliš neznevýhodňuje karty nVidia (HardwareOC demo Coast). GeForce 6800GT dokáže držet krok s Radeony dokud  neaktivujeme FSAA.

{mospagebreak title=Serious Sam - The Second Encounter}

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Verze1.07
RozhraníOpenGL
Heslovitý popismulti-texturing (max 5-layer), environment bump mapping, particles, lens flare, animated lights, procedural textures
Nastavení32bit_HQ 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF)
Návod jak testovathttp://www.pctuning.cz ("Jak otestovat grafickou kartu ve hrách")

 Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Starší, ale stále velice kvalitní OpenGL engine je jako vždy doménou GeForce a GF6800GT se ukazuje v velmi dobrém světle. Při použití FSAA je stále přetaktovaná GF6800GT na čele peletonu.

{mospagebreak title=Závěr}

Radeon X800XT představuje sesazeného krále high-endu od ATi, který má stále co říct a po přetaktování předstihne v některých případech i nový Radeon X850XT PE s čipem R480. Použité chlazení je dostatečně účinné a hlavně docela tiché, takže karta nebude rušit ani při otevřené skříni.

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

Výkon v DirectX je velmi slušný a v OpenGL se tato karta také rozhodně neztratí. Jednoznačné doporučení však této kartě dát nemohu, neboť za stejnou nebo i nižší cenu lze pořídit model Radeon X850XT, kde bývá o něco větší potenciál pro přetaktování a jsou použity rychlejší paměti. Pokud naleznete tento Sapphire Radeon X800XT za dobrou cenu, tak chybu neuděláte.

Sapphire Radeon X800XT 256MB 
Klady Zápory
+ Dobré přetaktování - Cena (vzhledem k RX850XT)
+ Velmi dobrý výkon v DirectX  
+ Slušný bundle  
+ Tichý chladič  
+ VIVO  

Orientační cena: 11500,- bez DPH

 

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

MSI NX6800GT představuje velmi dobrou volbu v případě, že požadujete vynikající výkon v OpenGL a chcete mít podporu Shader Modelu 3.0, který se brzy stane velmi využívanou věcí. Karta má samozřejmě i všechny nevýhody série 6800, mezi které patří velikost a pouze částečně fungující PureVideo. Po výměně chladiče za Arctic Cooling Silencer se můžete dočkat i tichého provozu. Karta GeForce 6800GT je mnohem levnější než model Ultra, na který ji velmi snadno přetaktujete.

MSI NX6800GT (GeForce 6800GT) 256MB
Klady Zápory
+ Velmi dobré přetaktování

- Hlučný chladič

+ Velmi dobrý výkon v OpenGL

- Občasný propad výkonu v DirectX

+ Velký bundle  
   
   

Orientační cena: 10500,- bez DPH

 

Grafickou kartu Sapphire Radeon X800XT zapůjčilo české zastoupení firmy Sapphire,

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

grafickou kartu MSI NX6800GT zapůjčila firma Levi, oběma tímto děkujeme

Sapphire Radeon X800XT vs. MSI NX6800GT

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
22.3.2005 06:16:42   0.0.0.xxx 22
Panecku, to jsou mi novinky... Tyhle karty uz jsou na trhu docela dlouho a jestli se nepletu, tak jste GeForce 6800GT testovali nedavno. Stejne ma smysl za ty prachy koupit maximalne X800XL, drazsi karty jsou vyhozeny penize. Co budete testovar priste, GeForce FX 5600? :-P
22.3.2005 06:41:56   0.0.0.xxx 42
Me by spis zajimalo srovnani GF 6800GT od ruznyh vyrobcu. Na trhu je nekolik verzi Leadtek, Asus, MicroStar, Inno3D atp. A ja nevim jakou vzit jaka je nej. Samozrejme pro PCIE. Cenove se lisi o par set, ale vykonove? Bundly me nezajimaj ty sou mi na nic, ale ktera karta z nich jde nejlip pretocit? S jakou dosahnu nejvic fps..?
22.3.2005 06:54:43   0.0.0.xxx 21
To mi spíš přijdou historické použité ovladače. Poslední oficiální od MSI jsou 71.22 z ledna 2005, tak proč jste je nepoužili? Většina lidí si nainstaluje přibalené ovladače a utility z bundlovaného CD.
Je mi jasné, že byste v dalších recenzích měli více práce (nedalo by se použít Ctrl-C, Ctrl-V), ale aspoň by ty recenze nevypadaly zoufale stejně. K čemu je recenze, kterou si přečtu za 30sec., protože naprosto přesně vím o čem bude a co bude v závěru?

P.S. Sorry kangaroo, že se tě to vůbec netýká
22.3.2005 08:24:58   0.0.0.xxx 12
Já osobně bych ti raději taky doporučil X800XL (od Sapphire -> sena vs. víkon), ale jestli chceš na 100% 6800GT, tak jdi do Leadteka. Je to největší výrobce nVidií stejně jako Sapphire ATInek. Navíc Leadtek má jeden z mála měděnej chladič a taky nejúčinější ;) Jak říkám. Buď bych ty prachy dal do X850XT PE, nebo ušetřil na koupi X800XL. Jsou to tvý zbytečně vyhozený prachy. Jestli ti jde o víkon v DOOMovi3, tak ATIna nemá takovej propad jako nVIDIA v HalfLife 2. Ber to takhle ;)
22.3.2005 08:31:32   0.0.0.xxx 21
Ctete to po sobe!
sena misto cena bych jeste prezil, ale 2x VÍKON uz ne
22.3.2005 08:32:19   0.0.0.xxx 21
zdar hele měli jste použít 71.84WHQL pač to je prvni opravdu slušně udělanej ovladač pro NV6...
22.3.2005 08:36:56   0.0.0.xxx 22
No ono jde asi o to ze ty minuly testy byli delany na tehle ovladacich takze kdyz bys ted pouzil jiny tak to moc vypovidaci hodnotu mit nebude
22.3.2005 08:43:58   0.0.0.xxx 21
Vsak minule sam autor tvrdil, ze pred kazdym clankem vysledky vsech karet premeruji....tak uz by kurna mel zacit, a pridat i ty novy ovladace. Vsak na SvetuHardware bylo pekne videt, jaky je rozdil mezi 66.xx a 71.xx. Nekde to bylo i pres 15%
22.3.2005 08:58:59   0.0.0.xxx 22
Nevim proč už nepoužívate new ovladače 71.84 WHQL! už jsou ofiko a velice zvedají výkon v kartách řad 6×××. Nebo zase někdo v redakci nemá rád nVIDIE a dává na vrh Radeonům. S novými ovladačemi se hlavně zvedá výkon v HALFIČOVI 2.....
22.3.2005 09:37:07   0.0.0.xxx 11

Nikdo nic takového netvrdil - bylo řečeno, že v rámci jednoho článku se testuje a porovnává vždy na stejných ovladačích a pokud se ovladače v testu u jedné karty změní, přeměřují se i všechny ostatní karty, aby bylo možné porovnávat. Teď ale ke změně ovladačů v testu nedošlo - jelikož tento článek je hotov již delší dobu... proto stále starší ovladače, přestože už jsou nové oficiální. Chvíli trvá, než se článek dostane na web... zejména v tomto případě jde o delší časový úsek. Předem říkám, že bude následovat ještě jeden článek na ForceWarech minulé verze - články co se testují teď, se samozřejmě už testují na nových ForceWarech. Nemůžeme všechny karty znovu přeměřit jen z toho důvodu, že se po jejich vrácení a kompletním dokončení článku objevily nové ovladače.

22.3.2005 09:37:37   0.0.0.xxx 22
Citujem autora: "Po demontování svrchního krytu chladiče na nás vykoukne nepříliš důmyslná konstrukce chladiče. Použit byl pouze hliník, ale na relativně dobrou funkci to nemá žádný vliv."
Pri tychto kartach je chladic zlozeny z dvoch casti - medena, v ktorej je vlisovana heatpipe a ktora dosada na jadro a hlinikova, ktoru ofukuje vzduch z chladica. Ako uz bolo 1000x napisane, med ma lepsiu tepelnu vodivost, ale hlinik lepsie odovzdava teplo vzduchu. Cize to nie je "pouze hlinik", to je jedno z najlepsich moznych rieseni. A preco tuto konstrukciu nazyvate "neprilis dumyselnou" to uz vobec netusim. Davajte si pozor na taketo vyjadrenia, potom to zavana amaterizmom.
Vas staly citatel.

22.3.2005 10:00:02   0.0.0.xxx 21
Tak rozdíl ve výkonu bez OC rozhodně nečekej. To spíš právě možnosti OC a "tichost" u toho Leadteku s vlastním chlazením oproti ostatním s referenčním chlazením. Osobně bych ale doporučoval, pokud chceš zůstat u n´Vidie, použít již v textu zmíněný Arctic NV Silencer 5. A skoro bych poprosil Karla Polívku kdyby šlo udělat jeho test - podobně jako svého času ATI Silenceru 4 a NV Silenceru 3 :-)
22.3.2005 10:40:30   0.0.0.xxx 21
...sice jsem se nad "víkon" taky pozastavil. Ale i já dost často dělám při rychlém psaní příspěvků, kde si nemůžu po sobě kontrolovat co napíši, chyby.
A jestli jsi někdy něco četl o etiketě na netu, chatech, fórech apd. Tak opravovat chyby druhých je hrubá chyba v chování! :-)
22.3.2005 10:53:17   0.0.0.xxx 12
Tak aj ja si rypnem do pouzitej verzie ovladacov, proste tento clanok ma byt hlavne pre ludi, ktori este len nejaku z tychto kariet chcu kupit... ...takze budu pouzivat ovladace sucasne... ...urcite nebudu vyhrabavat stare, cize tento clanok im vela o skutocnom vykone nepovie, hlavne preto ze posledne ovladace od nVidie sa skutocne podarili a pravdepodobne ich karty ziskaju slusnu vyhodu oproti ATI...
22.3.2005 10:59:58   0.0.0.xxx 21
Dobře, řekl jste si o to. Tento článek má nulovou vypovídací hodnotu. Pokud jste viděl testy s novými ovladači, tak sám musíte uznat, že to je nebe a dudy proti 66.93. Rozdíly jsou až 20 procent.
22.3.2005 11:05:06   0.0.0.xxx 22
...opět a ještě jednou... testy byly provedeny v době, kdy nové ovladače nebyly a po jejich příchodu byly už testované karty vráceny.
22.3.2005 11:09:20   0.0.0.xxx 22
To eskimak
1)neni to heat-pipe...a ikdyby byla, tak diky svemu umisteni by tam byla naprosto zbytecne..tzn. neplnila by svou funkci.
2)O tom ze cerna cast neni med jiste svedci stribrne zarezy po sroubech.
3)Konstrukce chladiče neni povedena - vetrak ma pri sve konstrukci dost desivy hluk

To Jas
Silencery jsou v planu.

To All
Ano SHW ma clanek o porovnani ovladacu (dvou), ale take pouze na dvou kartach. Pokud jste si stacili vsimnout, tak zde je jich ponekud vice. Jestli mate pocit, ze se mi nechce verzi 66.93 opustit, tak jste rozhodne na omylu. Jsou to jedny z nejhorsich ovladacu od nVidie jake jsem videl.
22.3.2005 12:48:25   0.0.0.xxx 21
Co se tyce pretaktovani X800XT a X850XT tak jste na omylu,mel jsem tu moznost mit obe karty na testy a X850XT sla pretaktovat maximalne na GPU/MEM 560/595 a X800XT bez jedineho problemu 600/590 a vykon mela oproti X850XT skoro o 600 bodu v 3dmark03 vyssi, pokorila totiz hranici 14000 bodu.
22.3.2005 13:13:18   0.0.0.xxx 21
To co jsi napsal je k smichu... OC je otazkou kazdeho testovaneho kusu. Takze tezko muzes rict, ze nemam pravdu protoze ty jsi drzel v ruce X800XT, ktery slapal na 600MHz...to same bych mohl rici o X850XT kterou jsem taky v nekterych pripadech rozbehl na 600MHz.
22.3.2005 13:20:38   0.0.0.xxx 12
To o cem mluvis je zminovano i souvislosti s casovanim pameti...kde se u X850 pouzivají 1.6ns cipy...zatimco u X800XT (ne PE) se vyuzivaji 2ns..z cehoz logicky plyne, ze 1.6ns by mely mit vetsi potencial pro OC...
22.3.2005 13:21:00   0.0.0.xxx 21
Mám rozlišení monitoru 1280x1024 a zajímalo by mě jestli některá z karet podporuje výstup na TV v tomto rozlišení. V článku o tom neni nic napsáno. Dík za odpověď.
22.3.2005 13:23:16   0.0.0.xxx 12
No je to proste shoda okolnosti...mas namerene karty a nVidia ti vyda nove ovladace, ktere po dlouhe dobe za neco stoji a zvysuji podstatne vykon...co ted?Zahodit cely clanek a veskerou praci jen proto ze se behem tydne objevily nove ovladace. Ono se to lehce kritizuje...
22.3.2005 13:52:09   0.0.0.xxx 22
jen bych využil možnosti opět sem napsat, abych opět požádal autory a recenzi a overclocking dvou stejně označených procesorů AMD na dvou různých platformách s939 a s745 s použitím běžných komponent (žádné abit, či DFI a paměti OCZ a case s deseti větroněma a vodníkem) :-)) Děkuji.
22.3.2005 13:53:56   0.0.0.xxx 21
X850XTPE je vo HODNE drazsi nez GF6800GT pri hodne malim rozdilu ve vykou. a pokud se pouzijou NOVY ovladace tak de vykon hrube nahoru (oproti 66.93) a v Half-Life 2 jde vykon radove az vo 30% nahoru. Jinak si myslim ze na taktovani je lepsi GeForcka. Spis bych rekl ze sou zbytecne vyhozeny penize kdyz si nekdo koupi kartu od ATI nez NVIDIE.
22.3.2005 13:54:17   0.0.0.xxx 12
Chybama se clovek uci, proto je potreba na ty velke upozornit. Ted vsichni vime, jak se pise vykon, mimo jine mi taky pekne kakaji ty hrubky. A je to pekna ostuda.
22.3.2005 14:05:19   0.0.0.xxx 21
Ako moze mat hlinik lepsi prestup tepla do vzduchu ako med??? ved prestup je zalozeny na tom aky je rozdiel teplot vzduchu a chladica... a vzhladom na to ze hlinik ma horsiu tepelnu vodivost taq ked sa cast povrchu ochladi, tak teplu trva dlhsie nez sa prenesie opet na tuto chladnejsiu cast ako medi... cize hlinik ma lepsi prestup tepla do vzduchu akurat tak vtedy ak to ratate na prachy... za rovnake prachy viac hlinika ako medi...

inac celkom dobry test (mna zaujima SPEC )
22.3.2005 15:36:07   0.0.0.xxx 12
Bohuzel je to tak ze hlinik lepe odevzdava prijmute teplo do vzduchu ale med ho zase lepe prijima do sebe ale hur odevzdava do vzduch okolo.
22.3.2005 17:02:18   0.0.0.xxx 22
Koupil jsem si ATI radeon X800XL od Sapphire a jsem neskutecne spokojen.V 3Dmarku03 udelam 11700 bodu,coz je super a zkousel jsem narocnejsi hry jaky mam doma, treba BF Vietnam a jede totalne bez seku,na max detaily,myslim,ze je zbytecne rvat prachy do GF 6800 GT,je to jen muj nazor,jinak mam CPU Intel P43.4ghz a 1gb DDR2 od Kingstonu. ATI Radeon X800XL,super je karta,za super cenu.
22.3.2005 17:34:00   0.0.0.xxx 21
Takže 3 věci.
1: Pro obě karty by měly být použity ty nejlepší ovladače.
Pro 6800GT by měly být použity ovladače 75.90 a ATI má určitě taky něco lepšího.
2: Myslal jsem, že 6800GT je jádro NV40, ne NV45 v čem je teda tohle NV45 jiné.
3: X800XT by měl mýt konkurenci v kategorii 6800Ultra, ne GT, to je o kus horší karta, PCI expres verze je u Nvidia drahá, taky ATI=PCX Nvidia=AGP, nebo PCX v SLI.
22.3.2005 18:20:34   0.0.0.xxx 11
Už byste fakt mohli použít novějši drivery. Já mám Athlon64 3200+ @ 2720Mhz,1Gb Ram, Asus 6600GT 590/1200 (chladič TT Schooner + Zalman ventilátorek)Drivery 76.10. 03Mark 9820, 05Mark 4200, Auquamark 64200, CSS Stress Test 104fps (1152x864 vse na max. 4anti 8aniso).
22.3.2005 19:26:28   0.0.0.xxx 22
kompa budu stavet delo, ale mega tiche. Jako chlazeni pouziju od thermaltaku schooner na grafiku a na cpu fanless 103.. gf 6800GT by to melo uchladit v pohode prej to uchladi i ultru. a procak a64 3200+ uchladi ten fanless taky v poho. Takze jsem si myslel spravne Leadtek. Ve svem starickem kompu mam GF3 Ti500 od leadteku a nemuzu si na nej stezovat. I po tech letech sem na teto grafice pustil vsechno, ale chci mega grafiku a full detailz, takze upgrade je nevynhutelnej..
22.3.2005 20:41:35   0.0.0.xxx 22
Ja mam spis rad karty od nVidie, ale kdyz se mi nabidla moznost mit Radeon X800XT PE za min nez 9000,- tak jsem neodolal
22.3.2005 20:45:51   0.0.0.xxx 11
Jo to je dobra sestava, taky o necem podobnem uvazuju. Mas uz desku PCI-Ex. nebo jen AGP verzi. A jakej pouzivas socket? Dik za answer
22.3.2005 21:08:35   0.0.0.xxx 22
Desku mám Asus A8N SLI Deluxe. PCI-E, 939. Na CPU mám chladič TT Tower112.
22.3.2005 21:17:09   0.0.0.xxx 11
to Autor:
1. Ja som nepovedal ze ta heatpipe je tam umiestnena dobre, a uz vobec ma nenapadlo ze by tam dali len takuto "designovu rurku"
2. Nevsimol som si zeby ste ten pasiv dali dole z jadra, takze nadalej si myslim ze nad jadrom bude med (ako na vacsine gf6800)
3. Napisali ste: "Po demontování svrchního krytu chladiče na nás vykoukne nepříliš důmyslná konstrukce chladiče" a potom "Konstrukce chladiče neni povedena - vetrak ma pri sve konstrukci dost desivy hluk" - v prvom pripade evidentne narazate na to, ze ked ste zlozili kryt, chladic podla Vas nevyzeral dobre. A potom napisete vec, ktora s prvou nijako nesuvisi a snazite sa len degradovat moj prispevok. Evidentne ta prva veta nevznikla na zaklade zvuku chladica. Citam Vas stale a rad, ale niekedy sa branite kritike za kazdu cenu az to zavana zavadzanim...
Jozo
22.3.2005 21:17:29   0.0.0.xxx 22
neviem ci sa to len mne tak zda ale nejak to prestava mat stavu .... nedozvedel som sa nic nove ... co takto zrovnavat zaujimavejsie kusky grafickeho hardwaru ako X700pro AGP,6600GT AGP v slabsich zostavach pre s754 a s taktovanym Sempronom 2600+ ...... nieco pre priemerne zarabajuceho cloveka ... normalny clovek si nebude kupovat hi-end kartu ked vie ze za rok alebo pol roka bude nova a lepsia a tieto zmiznu z trhu ze po nich ani smrad neostane ....
23.3.2005 09:43:56   0.0.0.xxx 22
no to by zaujimalo aj mna viac ako takyto test
23.3.2005 11:32:47   0.0.0.xxx 21
Proč při měření používáte shora omezené FPS?
23.3.2005 18:01:55   0.0.0.xxx 12
Buďto jsou to fatální amatéří a nedokázali vypnout Vsync a provozujou to vše na defaultním nastavení. Nebo le zde limit CPU - velmi nepravděpodobné, takže možnost1. Já dám v tom UT2004 v těch 1024x768 vyžší fps na mé Voodoo5.
23.3.2005 20:57:41   0.0.0.xxx 21
Ale možná už by to pomalu chtělo vyjádření autora
27.3.2005 00:05:31   0.0.0.xxx 22
je to hodne usmevne...myslet si, ze nedovedu vypnout vsync pri testovani. Je zde proste limit CPU a pro danou mapu to vychazi kolem 85FPS, coz neznamena ze je zapnuta vsync (85Hz).
29.3.2005 03:15:37   0.0.0.xxx 22
Podle mě nemá cenu kupovat hid-end kartu, jelikož se se to příšerně podraží. Kamarád před půl rokem kupoval sestavu za 35 000 (P4 2,8Ghz ATI RX600XT 1024Ram) a jen za grafiku dal 12000kč!! Já si v teď v pátek koupil komp za 21 000 a v klidu mu to natřu jak ve hrách, tak v 3dmarku. (Jeho score v 3dmaku bylo cca 4000 a moje cca 7500. (ješte nemám 71.84, ani jsem netaktoval).

Moje sestava: AMD 64 3000+/2000 Asus N6600GT TH a 512 DDR400 Apacer.

Proto si myslim, že je lepší si počkat, než se hned hrnout do high-endu. A pak zvolit zlatou střední cestu. Jiní zas čekají až moc dlouho. Například švára, ale to už low-endista.

PSříve jsem byl zastámcem ATI, ale G6600GT se fakt povedla!!!



9.4.2005 19:09:00   0.0.0.xxx 12
Jestli X600 stojí 12000, tak teda nevím.....nějaká blbost, ne?

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

0 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.