Hlavní stránka Hardware Grafické karty High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra
High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra
autor: Souček Jiří , publikováno 20.1.2005
High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra
Je tomu už půl roku, co jsme poprvé testovali duel nejrychlejších grafických karet pro AGP sběrnici. Za tuto dobu se ale mnoho změnilo, a tak na přání čtenářů opět zařazujeme srovnání grafických čipů ATi R420 (Radeon X800XT-PE) a nVidia NV40 (GeForce 6800 Ultra) v jejich nejrychlejším provedení. {mospagebreak title=Duel High-Endu pro AGP - teorie}

Pro začátek by nebylo od věci připomenout si základní specifikace obou karet. Jako zajímavost uvádím i parametry dalších karet, obzvlášť novější Parhelie, která podporuje AGP 8x, je výše taktovaná než původní model (zhruba o 20%) a jejíž vydání sice není žádnou novinkou, ale proběhlo téměř v tichosti.

 Matrox Parhelia 512S3 DeltaChrome S8 NitroXGI Volari V8 DuoRadeon X800 XT PEGeForce 6800 Ultra
Výrobní proces0.15 ľm UMC0.13 ľm TSMC0.13 ľm UMC0.13 ľm TSMC low-K0.13 ľm IBM
Technologie čipu512-bit256-bit256-bit256-bit256-bit
Počet transistorů80 milionů80 milionů2 * 110 milionů160 milionů220 milionů
Paměťová sběrnice256-bit DDR128-bit DDR2 * 128-bit DDR/DDR-II256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
Max. paměti256 MB256 MB512 MB512 MB512 MB
Takt čipu250 MHz325 MHz350 MHz520 MHz400 MHz
Takt pamětí300 MHz
(600 DDR)
325 MHz
(650 DDR)
450 MHz
(900 DDR)
560 MHz
(1120 DDR)
550 MHz
(1100 DDR)
Paměťová propustnost19.2 GB/s10.4 GB/s2 * 14.4 GB/s35.8 GB/s32.8 GB/s
Fill-rate (single-texturing)1000 Mpixel/s2600 Mpixel/s5600 Mpixel/s8300 Mpixel/s6400 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing)4000 Mtexel/s2600 Mtexel/s5600 Mtexel/s8300 Mtexel/s6400 Mtexel/s
Vertex Shader44466
Maximální počet transformací Troj./s250M  325M 350M (?)780M600M
Počet Pixel Pipelines4816 (2 * 8)1616
Počet text. jednotek na pipeline41111
Vertex Shader verze1.1 (2.0 HW)2.02.02.0 (b)3.0
Pixel Shader verze1.32.02.02.0 (b)3.0
DirectXDX 8 (9.0 částečně)9.09.09.0 b9.0 c
AntiAliasing4x OGSS
16x OG-FAA
2x RGSS2x SS
4x "blur" aa
2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
OGSS
AA specialityFragment AA--Temporal AA
Centroid Sampling
kombinace SS+MS
Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz
Další technologieGlypth AA, Surround GamingChromotion VE (HW akcelerace WMV)Cipher VP3Dc Compression
Temporal AA
UltraShadow 2

 

ATi Radeon X800XT-PE

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

Radeon X800XT Platinum Edition je v současné době nejvýkonnější grafickou kartou pro AGP, kterou ATi nabízí. Dokonce je možné, že žádné výkonnější karty s nativním AGP už ATi nenabídne. Uvidíme.

Platinum Edition nebyla v posledních měsících právě snadno dostupná, a tak je otázkou, zda ATi hodlá tuto situaci vylepšit, nebo nabídne X800XL (novinka, která se objeví v nejbližších týdnech) i v AGP verzi a segment nejvyššího hi-endu ponechá výhradně pro PCI-express.

Co se změnilo?

Za těch cca 6 měsíců přinesla ATi několik novinek. Ve verzi Catalyst 4.8 přibyla funkce nazvaná Geometry Instancing (GI), která svou koncepcí vychází ze ShaderModel 3.0. Tato feature dokáže urchlit přípravu geometrie; v případě, že scéna obsahuje několik objektů založených na stejném geometrickém modelu, není každý model připraven zcela samostatně, ale většina údajů je pouze zkopírována. ATi měla díky implementaci této technologie určité problémy s MS WHQL testy, a proto je GI v ovladačích defaultně vypnut (zapnutím nic nezkazíte, vliv na kvalitu obrazu GI nemá, jde pouze o jakési vynechání duplicitních výpočtů).

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

Catalyst 4.9 jsme se poprvé setkali s tzv. ATi Catalyst Control Center (CCC), což je ve své podstatě interaktivní ovládací panel, který nabízí okamžité preview 3D scény. První verze byly (slušně řečeno) zatracované; pomalý start aplikace a časté chyby nebyly ničím výjimečným. Mnohé chyby vyřešila ATi novější verzí; mnohé vyřešil Microsoft aktualizací NETFrameWork SP1 a jistých změn se teprve dočkáme v nové verzi NETFrameWork, která se teprve objeví. Samostatnou recenzi první verze CCC jste si mohli přečíst v září minulého roku.

Poslední v pořadí je tzv. Catalyst AI. Tato funkce spočívá v optimalizaci kódu, který grafické jádro zpracovává, ale ovlivňuje i přístup k texturám, úpravu pořadí některých instrukcí. Výsledkem je nárůst ve výkonu okolo 5%; při FSAA/AF a vysokém rozlišení bylo dosaženo i nárůstu přesahujícího 10%. Catalyst AI vyžaduje neustálou podporu ze strany SW vývoje, neboť pro ideální funkčnost je nutná samostatná optimalizace pro každou 3D aplikaci zvlášť. Podle ATi nemá Catalyst AI vliv na kvalitu obrazu, pouze na výkon.

nVidia GeForce 6800 Ultra

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

 

nVidia v současné době taktéž nenabízí výkonnější AGP řešení, takže po HW stránce proti sobě stojí stále tytéž karty. Znovu bych mohl opakovat klišé o nedostupnosti, která se taktéž pomalu vytrácí. Nejasná je ale situace ohledně budoucích karet. Zatímco často zmiňovaná NV47 (dle některých zdrojů přejmenovaná NV50) s 24 pipelines podle prohlášení nVidie vůbec neexistuje, tak X-bit labs tento čip stále zmiňují a označují za nástupce GF6800. Buďto pánové z X-bitu vyjádření o NV47 nepostřehli, nebo mají informace, o kterých nikdo jiný neví. Ostatní zdroje zmiňují NV48 (16 pipelines na 110nm a vyšších taktech), která zřejmě bude dostupná i v AGP verzi.

Když ani u nVidie nedošlo ke změnám po hardwarové stránce, pojďme se v krátkosti podívat na ovladače. Po starých dobrých FW 61.77 vydala nVidia několik neoficiálních verzí, které působily velice nevyváženým dojmem a způsobovaly silné výkyvy ve výkonu (samostatná recenze těchto ovladačů z října). Až v listopadu jsme se dočkali další oficiální certifikované verze FW 66.93. Čekání sice bylo dlouhé, ale výsledek stál za to. Nárůst výkonu a kompatibility je nepopiratelný (pozor ale na starší karty, obzvlášť sérii GF4-TI, na které s těmito ovladači nedochází k naběhnutí chladiče po přechodu z úsporného režimu, případně k náhodnému vypnutí chlazení za běhu.)

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

Kromě navýšení výkonu ve 3D přinesla nVidia i významnou změnu v akceleraci přehrávání videa. V určitých partiích se přiblížila náskoku ATi, v určitých partiích náskok dorovnala a místy dokonce překonala. Systém HW akcelerace DVD (MPEG2) + WMV / HD-WMV a post-processing efektů je dostupný v celé řadě karet GeForce 6, ale VPU NV40 (GeForce 6800LE, 6800, 6800GT, 6800Ultra) a NV45 (GeForce 6800GT PEG, 6800Ultra PEG) obsahují HW chybu, kterou se zatím nepodařilo obejít (podle původního vyjádření anglické pobočky nVidia to bohužel není možné). Akcelerace HD formátů a WMV (tzn. hlavně HD-WMV) není na zmíněných kartách funkční. Post-processing efekty a akcelerace DVD (MPEG2) je samozřejmě v pořádku.

Podrobněji se technologii PureVideo budeme věnovat v některém z následujících článků.

{mospagebreak title=Duel High-Endu pro AGP - praxe}

Asus AX 800XT - Radeon X800XT Platinum Ed.

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

Testovaný Radeon X800XT-PE pochází od společnosti Asus. Je postaven na referenčním PCB, ale liší se barvou a především vylepšeným chladičem, který umožňuje softwarově regulovat otáčky (standardní model využívá automatické regulace). Použitý chladič je také větší, čímž dokáže udržet přijatelnou teplotu karty při nižší hlučnosti (oproti referenčnímu chladiči). Pro majitele skříní s průhlednou bočnicí je vhodné doplnit, že chladič má čtveřici modře svítících diod.

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra
- kliknutím se obrázek zvětší -

Poblíž fialového molexu pro napájení září žlutý interní VIVO konektor.

 

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra
- kliknutím se obrázek zvětší -

Zadní straně karty dominuje VIVO procesor ATi Rage Theater, který se zde stará pouze o video-in. Setkat jsme se s ním mohli již na lepších verzích Rage 128PRO nebo také na Rage 128 GL All-in-Wonder (začátkem roku 1999). Éra tohoto čipu končí právě teď, po šesti letech, kdy jsou už jen doprodávány jen skladové zásoby.

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

Použité jsou 1,6ns GDDR-3 moduly Samsung (odpovídá frekvenci 625MHz ~ 1250MHz ef.)

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

S touto trojicí konektorů se v budoucnu už tak často setkávat nebudeme; i ATi pozvolna nahradí analogový D-Sub druhým DVI-I (tj. ten s možností použití redukce na D-Sub).

VIVO rozhraní zastupuje S-VHS konektor upravený společností ATi a rozšířený o další piny kvůli kompatibilitě s redukcí YPbPr a S-VHS/composite in/out.

Jestli vás zajímá tato karta více, můžete si přečíst její samostatnou recenzi, kde najdete také podrobnosti ohledně obsahu balení.

Asus V9999U/2TD - GeForce 6800 Ultra

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

Testovaná GeForce 6800 Ultra je typická referenční karta (včetně chladiče).

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra
- kliknutím zvětšíte -

GeForce 6800 Ultra se od X800XT-PE vizuálně liší především chladičem, který zabírá sousední PCI slot. Jestli vás zajímá chladič více, můžete se podívat do tehdejší samostatné recenze grafické karty od MSI, která používala naprosto stejný chladič a naleznete tam jeho podrobný průzkum. Otáčky jsou regulovány podle 2D/3D režimu.

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra
- kliknutím zvětšíte -

Zadní straně karty vévodí pouze spona chladiče; všech 8 paměťových modulů se nachází na svrchní straně pod chladičem:

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

Stejně jako v případě X800XT-PE, i zde jsou použity 1,6ns GDDR-3 moduly Samsung (odpovídá frekvenci 625MHz ~ 1250MHz ef.).

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

Funkci VIVO tento model nenabízí, ale za to disponuje duálním digitálním výstupem v podobě dvou DVI-I konektorů (možnost redukce na D-Sub u obou). S-VHS konektor (video-out) je možné doplnit redukcí na kompozitní výstup.

 

Kvalita výstupu a hlučnost chladiče

Obě testované karty nabízejí velmi kvalitní (ostrý) obraz, jak je ostatně u většiny produktů společnosti Asus zvykem, ale jak je opět zvykem, tak má ATI o chlup lepší obraz než nVidia. V chlazení jsou naopak výrazné rozdíly, a to jak v konstrukci, tak u hlučnosti obou chladičů.

GeForce 6800 Ultra je ve 3D režimu velice hlučná (malý vysavač). Ve 2D je hlučnost únosná, ale stále o kartě budete vědět a pro některé uživatele to může být nepříjemné. Asus X800XT-PE je ve obou režimech mnohem tišší, než druhá testovaná karta (Asus GeForce 6800Ultra).

Při sledování DVD filmů jsem shledal hluk karty Asus V9999U/2TD vskutku nepříjemným a po všetečných otázkách "spolukoukatele" ženského pohlaví jsem raději vyměnil tuto kartu za starý dobrý Radeon 9800Pro (Silencer).

{mospagebreak title=Sestava a syntetické testy}

V grafech herních testů jsou uvedeny dva výsledky; první výsledek je bez použití vyhlazování a anizotropního filtru, druhý výsledek ukazuje propad výkonu při zapnutí těchto funkcí (FSAA 4x a anizotropní filtrování 8x).

 

Hardware

  Procesor  AMD Athlon 64 3400+ (2200MHz, 1MB cache)
  Chladič CPU  GigaByte 3D Cooler
  Paměť  2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6)
  Čipset, MotherBoardSoltek SL-K8AN2-GR, nForce 3 250Gb
 

Software

  Operační systém

Windows XP Professional SP2

  DirectX

Microsoft DX9.0c

  Ovladače grafické karty

nVidia ForceWare 66.93 (oficiální)
Catalyst 4.12 (oficiální)

  Teoretické testy

3Dmark 2003 patch 340
3Dmark 2005 patch 1.10
Codecreatures Benchmark Pro
SPECViewperf 8.01

  Herní testy

Aquamark 3
FarCry 1.3
Call of Duty
Unreal Tournament 2004
Half-Life 2
Doom III
Serious Sam SE (The Second Encounter)

 

3DMark 2003

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra 

Verze3DMark 2003, patch 340
RozhraníDirectX 9
Heslovitý popisWings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers)
Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles
Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy)
Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení)
NastaveníDefault, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA
Stažení benchmarkuhttp://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml

 High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

Radeon X800XT-PE má oproti GF6800U určitý náskok, ale ačkoli se to na první pohled nezdá, činí rozdíl pouhá 2%. Dobře si vede 6600GT, která je sice o něco pomalejší než X800SE, ale také stojí výrazně méně.

3DMark 2005

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra 

Verze3DMark 2005, patch 1.10
RozhraníDirectX 9
Heslovitý popisReturn to Proxycon - DX9, dynamic shahows (2048x2048 depth map), point lights (512x512x6 cube depth map), 8 light sources
Firefly Forest - DX9, diffuse / normal maps, specular maps, diffuse cube maps, procedural light scattering (obloha), masked point light (světluška)
Canyon Flight - DX9, pxl shader 2.0 (velmi výrazně, skály), water shader (reflection+refraction maps, per pxl Fresnel), depth fog (R32F depth map)
NastaveníDefault
Stažení benchmarkuhttp://www.futuremark.com/download

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

Nový 3DMark ukazuje výraznější náskok XT-PE, tentokrát necelých 12%. Rozdíly ve zbytku herního pole zůstávají na stejné úrovni. Dobře je vidět také náskok vylepšené architektury X800 v souboji Radeon 9800Pro vs. Radeon X800SE.

CodeCreatures Benchmark Pro

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra 

VerzeCodecreatures Benchmark Pro 1.0.0
RozhraníDirectX 8
Heslovitý popispixel shader 1.1 (vodní hladina), intenzivně vertex shader 1.0-1.1 (tráva, motýli), high polygon count (700.000 polygonů na snímek)
Nastavenípožaduje 128MB grafické paměti (Aperture size nebo paměť grafické karty) a HW pixel shader
Stažení benchmarkuhttp://www.majorgeeks.com/download.php?det=1256

 High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

CodeCreatures benchmark je velmi závislý na geometrickém výkonu (vysoké množství polygonů, vertex shadery). To svědčí spíše Radeonům; dokonce i R9800PRO se dostává před novější 6600GT (+13%). V současné době uvažujeme o vypuštění tohoto benchmarku a vrácení testu ze hry PainKiller, který používá poněkud realističtější engine.

SPECViewperf 8

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

Přestože jsou výsledky Radeonu velice vyrovnané, nabízí GeForce 6800 Ultra v součtu vyšší výkon. Radši nechám sčítání hrušek s jablky na pokoji, každý si může udělat vlastní názor :-)

Test byl proveden při standardním rozlišení 1280x1024, aby bylo možno porovnat výkony této karty s mnohonásobně dražšími grafickými kartami určenými speciálně pro profesionální práci. Přes tento odkaz si můžete prohlédnout skóre mnoha profi karet a porovnat je s právě recenzovanými kartami.

Aquamark 3

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

VerzeAquamark 3
RozhraníDirectX 9
Heslovitý popispixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy
Nastavení1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off
Stažení benchmarkuhttp://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm

  High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

Engine hry Aquanox 2 také lépe vyhovuje Radeonům (+7% pro XT-PE), ale 6600GT stále oproti ostatním nabízí nejlepší poměr cena/výkon. Zajímavostí je, že přetaktovaný Radeon 9800Pro (430/740) nabízí skóre přibližně 55 000 bodů a přetaktovaná GeForce 6600GT (570/1150) nabízí skoro totožný výsledek.

{mospagebreak title=Doom 3}

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

Verze 1.0
RozhraníOpenGL
Heslovitý popisCube Maps, Stencil Shadows, Normal Mapping
Nastavení1024*768, 1280*1024, 1600x1200 ~ high-detail (s/bez FSAA)
Návod jak testovat[ctrl]+[alt]+[~]
com_preloadDemos 1[enter]
timedemo demo1.demo[enter]

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

ATi se všemožně snaží zapracovat na vylepšení situace s D3 a při porovnání se staršími testy se musí uznat, že se jí to pomaličku daří. Kdy se dočkáme kompletně nových OpenGL driverů stále není jisté (podle původních informací by měly být dokončeny v tomto čtvrtletí). Náskok nVidie ale však ATi nedotáhla, rozdíl pouze poklesl na 8, resp. 16% (FSAA/nonFSAA).

{mospagebreak title=FarCry}

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

VerzeFarCry 1.3
RozhraníDirectX 8/9
Heslovitý popisPixel Shader 1.x / 2.0 a 3.0, Vertex Shader
Nastavenímax. quality 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF)
Návod jak testovatBench Em All

 High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

FarCry ve verzi 1.3 dokáže využít SM3.0; i přesto zůstává GeForce 6800 Ultra v těsném závěsu za X800XT-PE. Až při 1600*1200/AA znamená výraznější rozdíl, konkrétně 10% pro Radeon. Dále je třeba říci, že horní hranice FPS byla omezena použitím slabšího procesoru (AMD Athlon 64 3400+). Při použití drahého Athlon FX-55 by byl rozdíl mezi kartami patrnější.

{mospagebreak title=Unreal Tournament 2004}

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

VerzeUT2004
RozhraníDirectX 8
Heslovitý popismulti-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon
Nastavení1024x768, 1280x1024, 1600x1200 Max Det. (s/bez FSAA 4x a 8AF)
Návod jak testovatBench Em All, mapy primeval a bench3

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

Unreal Tournament 2004 je typickým nositelem loga "nVidia - The way it´s meant to be played", takže nikoho nepřekvapí 7-14% náskok Ultry. Zajímavé jsou minimální rozdíly mezi GF 6600GT a R9800PRO v 1024*768 a 1280*1024. V rozlišení 1600x1200/AA Radeon 9800Pro ukazuje zuby, a to díky své 256-bitové paměťové sběrnici (GF6600GT má 128-bit).

{mospagebreak title=Half-Life 2}

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

VerzeHalf-Life 1.0
RozhraníDirectX 9/8/7
Heslovitý popisPixel Shader 1.x / 2.0 , vertex shader, physical engine
Nastavenímax. detail, 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF)
Stažení benchmarkuHL2 timedemos

 High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

Half-Life 2 preferuje HW od ATi a ovladače 4.12 ještě více zvyšují náskok X800 XT-PE.

{mospagebreak title=Call of Duty}

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

Verze 
RozhraníOpenGL
Heslovitý popisQuake 3 engin (upravený), multitexturing
Nastavení1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF)
Návod jak testovatBench em All

 High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

Call of Duty vychází z Quake III enginu. ATi si vede o něco hůř; konkrétně o 4-5% při 1600*1200.

{mospagebreak title=Serious Sam - The Second Encounter}

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

Verze1.07
RozhraníOpenGL
Heslovitý popismulti-texturing (max 5-layer), environment bump mapping, particles, lens flare, animated lights, procedural textures
Nastavení32bit_HQ 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF)
Návod jak testovathttp://www.pctuning.cz ("Jak otestovat grafickou kartu ve hrách")

 High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

Zatímco v minulé generaci grafických karet měly navrch Radeony, tak dnešní situace není pro ATi nijak růžová. XT-PE vede pouze 1600*1200/FSAA, v ostatních případech má Ultra o cca 6-8% navrch.

{mospagebreak title=Přetaktování}

Obě testované karty dosáhly solidních výsledků, ale upřímně řečeno, čekal jsem od nich více. GeForce 6800Ultra dosáhla taktak na hranici 440MHz u jádra a 1200MHz u pamětí (1,6ns), což není moc, ale ostudu si neudělala. Navýšení výkonu bylo vskutku zanedbatelné, ale kdybychom použili silnější procesor ( AMD Athlon 64 na frekvenci 2,6GHz a výše), tak by rozdíly byly patrnější. Podle všeho je procesor na úrovni AMD Athlonu 64 3400+ (Pentia 3,6GHz) stěží dostačující k tomu, aby byl z obou karet vymačkán plný výkon.

Radeon X800XT PE mě zpočátku velmi mile překvapil, protože jsem s ním dosáhl hranice 600MHz pro jádro a 1250MHz pro paměti, ale po dvou hodinách hraní UT2004 (1600x1200 6AA/8AF) se začaly objevovat artefakty. Konečné takty pro tuto kartu tedy byly 570MHz pro jádro a 1200MHz pro paměti. Použitím dobrého vodního chlazení by zřejmě bylo možné na vyšších taktech setrvat, ale to se týká obou testovaných karet. Pro GeForce 6800Ultra by to ovšem znamenalo ještě větší výhodu, neboť by odpadl problém "zapnutý vysavač".

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

Jak vidíme, tak nVidia má stále navrch a GeForce 6800Ultra stále kraluje. Je ovšem nutné dodat, že se tento rozdíl s každou novější verzí ovladačů postupně smazává a můžeme se dočkat doby, kdy se díky novým ovladačům obě karty srovnají. Brzy ATI přijde s kompletně předělanými ovladači pro OpenGL, ale zatím je vítěz jasný.

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

Co dodat k výsledkům? Radeon X800XT PE jasně dominuje a GeForce 6800Ultra v této hře utržila pořádný debakl. Snad se situace změní s příštími ovladači, kde nVidia vytáhne nějaký trumf z rukávu a donutí své karty ve hře Half-Life 2 k větším výkonům. Zprvu jsem byl zaskočen těmito výsledky, ale podle zpráv ostatních recenzentů je tomu opravdu tak. Popřejme tedy nVidii hodně štěstí a pracovního úsilí v oblasti ovladačů.

{mospagebreak title=Závěr}

Co říct závěrem. Obě karty již všichni dobře znáte, a protože jsme se tentokrát zaměřili hlavně na to, co se od posledních testů změnilo, zkusím to pro každého z výrobců shrnout zvlášť. Vybírat vítěze tohoto duelu by bylo obtížné, a tak si obrázek udělejte podle recenze sami.

nVidia GeForce 6800 Ultra

Zlepšení kompatibility o sobě dalo vědět, propady výkonu v UT04 při FSAA jsou pryč. Pro GF 6800 také mluví lepší podpora OpenGL a softwaru v profi sféře.

Velkou pochvalu nVidia zaslouží za podporu pro akceleraci videa (především po kvalitativní stránce). Škoda je akcelerace WMV na GF6800; i když nelze čekat, že by si někdo tuto karty pořizoval do PC s procesorem pomalejším, než 3GHz (což už na softwarový  HD-WMV playback stačí).

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

Výhody

  • výkon v OpenGL (Doom 3, CoD, Serious Sam)
  • PureVideo (HD-WMV)
  • Shader Model 3.0

Nevýhody

  • hluk (při 3D módu je obzvlášť nepříjemný)
  • velikost karty (zabírá dvě pozice)
  • spotřeba energie (dva molex konektory)
  • slabý výkon ve hře Half-Life 2
  • cena (cca 16000 bez DPH - LEVI)

ATi Radeon X800XT - Platinum Edition

ATi silně zapracovala, aby vylepšila postavení svých karet v Doom 3. To se jí celkem podařilo, ale náskok nVidie tak snadno nedožene. Novinky jako Geometry Instancing a  Catalyst AI jsou vcelku příjemné, i když nelze čekat žádný extrémní rozdíl ve výkonu. Deaktivace Catalyst AI nejvíce poznamená Doom 3, podle našich testů zhruba 5%.

Určitou pozornost si zaslouží i výkon při aktivovaném FSAA, který je při vysokých rozlišeních v průměru lepší, než u konkurence - technologie SmoothVision HD (High Definition) opravdu činí čest svému jménu.

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

Výhody

  • výkon s FSAA
  • velikost karty (jedna pozice)
  • spotřeba (o poznání menší než u GF6800Ultra)
  • tichý chladič
  • celkově vyrovnaný výkon (žádné propady)

Nevýhody

  • cena (cca 16500 bez DPH - LEVI)
  • absence Shader Modelu 3.0

Obě karty jsou tím nejvýkonnějším řešením pro AGP, které je v současné době dostupné. Je možné, že výkonnější nativní AGP řešení už zkrátka nebude; ATi pro toto rozhraní plánuje maximálně X700 a X800/XL vybavené novým můstkem Rialto, otázkou zůstává R481(má být posledním nativním AGP čipem), případně R520 (Fudo) s můstkem. Plány nVidie ohledně nových karet stále známé nejsou, uvidíme, jaké překvapení nám Kalifornie přichystá.

Jedno je ale jisté. Rok 2005 bude znamenat masivní nástup rozhraní PCI-Express a tak ho můžeme nazvat koncem osmileté éry AGP, která začala rokem 1997, kdy Matrox vydal svoji Millenium II a ATi Rage PRO s Rage IIc, které se staly prvními kartami s tímto rozhraním. Jako by to bylo včera, co Number Nine představil první funkční grafickou kartou s podporou AGP 4x (S3 Savage 4), nebo když SiS nabídl Xabre, jakožto první řešení s AGP 8x.

Obě grafické karty nám poskytla společnost Levi, které tímto děkujeme

High-End pro AGP: Radeon X800XT-PE vs. GeForce 6800 Ultra

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
20.1.2005 09:21:10   0.0.0.xxx 65
hmm...ten koniec vyznel tak nostalgicky...
20.1.2005 09:38:43   0.0.0.xxx 55
bez komentare
20.1.2005 10:01:53   0.0.0.xxx 55
Tedy jen bych doplnil, že né každá firma používá referenční chlazení po NV6800 a tak není každá karta vysavač. Navíc Nvidia 6800 kterou si koupíte asi nebude Ultra, takže problém s hlukem můžete klidně ignorovat. Rozdíl v HL2 není tak markantní a ovladače ho dotáhnout. Osobně považuji za lepší volbu 6800, protože stejnou technologii PX3 a VS3 bude nabízet až FUDO od Ati. Každopádně tak nebo tak jsou obě karty dobré. A článek byl super.
20.1.2005 10:12:18   0.0.0.xxx 55
Sice ne příliš aktuální, ale opravdu pěkný článek, na české poměry na hranici výjimečnosti.

Jinak osobně nepochybuji o tom, že XT PE je lepší volbou než 6800U (tím jsem se řídil i při koupi), jen ty ceny - Sapphire je minimálně stejně dobrý jako Asus a stojí na MO méně s daní, než Asus bez daně.
20.1.2005 10:21:57   0.0.0.xxx 55
Absolutne nechapu jak jste mohli dat cenu 16500 u X800 oproti 16000 u 6800 do zaporu. V teto cenove kategorii je 500 kc zanedbatelna castka.
NAVIC... sami pisete ze X800 ma oproti 6800 znatelne nizsi spotrebu, takze tech 500 kc se vam vrati za par mesicu na uctech za elektrinu.
Takze ta cena v zaporech nema co delat (kdyz tak u obou karet, protoze je to proste hrozna suma) a dali jste ji tam asi jen proto aby tech zaporu radeon nemel malo
A vzhledem o statnim parametrum, dostupnosti, OC a predevsim vykonu v HL2 - tedy CS:Source je lespsi volba ATI...podle mne tedy.
20.1.2005 10:22:07   0.0.0.xxx 55
Spis bych sel do te 6800 kdybych na ni mel + VGA silencer na nVidia karty.Ta ATIna neni spatna ale 6kova rada nVidie je lepsi.Tady ATI zaspala.Jinak osobne mam R9600pro.Predtim vetsinou nvidie.
20.1.2005 10:40:27   0.0.0.xxx 55
Cena jako zápor je uvedena u obou testovaných karet. X850/X800XL budou mít lepší poměr cena/výkon, než dnešní generace. Ale zas bude nějaký měsíc trvat, než začne výroba AGP verzí.

Ohledně těch 500,- samozřejmě souhlasím, v téhle cenové kategorii to nic neznamená.
---
20.1.2005 11:07:31   0.0.0.xxx 55
Neviem co si mam mysliet, ci su tam brzdiace kody alebo co, v kazdom pripade mi to nevypada na cestny suboj...
20.1.2005 11:20:24   0.0.0.xxx 55
Proste VALVE a jejich politiku ad dob prichodu jejich "genialniho" STEMu nemam rad. Kdyz nemas crack, taxi treba ani na compu co neni online na netu pro overeni steamem HL2 nezahrajes, to je dmnc nejvyssi urovne.
Ale z5 k vykonu v HL2. Je znama vec, ze ATI nasypala do VALVE a vyvoje Source enginu potazmo HL2 nemaly financni prostredky a tak VALVE proste udelali engin pro karty ATI a na konkurenci se prinejmensim (kdyz nenapisu vylozene zasabotovali) s nakou sebemensi optimalizaci vykaslali. Fakt cely VALVE i s jejich genialnim STEAMem SUX!!!
20.1.2005 11:43:50   0.0.0.xxx 55
Dost sa mi paci zaver clanku... ...je ironiu, ze SiS a S3 sa snazili uvadzat nejake technicke novinky... ...holt na nieco xceli ludi nalakat, ked uz to nebol vykon...
20.1.2005 11:46:21   0.0.0.xxx 55
akorát mě poněkud zarazila definice Athlonu64 3400+ jako slabšího procesoru. Takové věci nepište,můj Duron 1200 se pak hrozně stydí, odmítá komunikovat, a je hroznej problém přemluvit ho k další činnosti:-))).
20.1.2005 12:01:51   0.0.0.xxx 55
Pochop, že pro člověka co si koupít jen grafiku za 15 litrů není dalších 30 do poče žádný větší problém. Jinak jestli se tvůj Duron stydí, tak ho za 500,- od tebe rád odoptuje kdejaký pán šrotu jako potravu pro svou desku místo svého Durona 600 :o) dej si inzerát na www.jarmark.cz nebo pcbazar.kontakt.cz
20.1.2005 12:35:07   0.0.0.xxx 65
Pekny clanok! Osobne si myslim, ze je vcelku jedno, ktoru s tychto dvoch kariet si clovek kupi - na obidvoch si zahra vsetky hry v najvyssom rozliseni a tie percentualne rozdiely vobec nezbada...
AD Optimalizacie - Ati: HL2 vs Nvidia: The Way ist meant to be played (a Doom3 ;))... nemaju si co vycitat!
20.1.2005 12:42:31   0.0.0.xxx 55
V zaveru clanku se zminuje vodni chlazeni.
Na predchozi karte jsem ho mel, ale na te X800XT PE jsou ty otvory nejak divne rozmistene. Jeste jsem to nezkousel, ale zda se mi, jako by tam byla potreba zvlastni spona?
20.1.2005 12:50:09   0.0.0.xxx 55
Tiez si myslim, ze tie vykony v HL2/D3 su poznamenane subojom ATI/NVidia. Skratka ak si NVidia presadila do D3 svoje logo, logicky muselo ID urobit nieco pre to, aby karty od NVidie boli v tejto hre lepsie. A naopak, ak ATI smela bundlovat k svojim kartam kupony na HL2, Valve sa zas muselo "nejako" postarat o to, aby karty od ATI dopadli v HL2 lepsie.

Ked vysiel Doom3, vykon kariet ATI bol doslova zalostny. Spravilo sa to az niekolkymi verziami ovladacov. HL2 je o nieco novsia hra, a pri jej vyjdeni to bolo podobne: NVidia prehravala voci ATI dost vyrazne. A tiez aj NVidia bude musiet popracovat na 2-3 verziach ovladacov, aby tu (zatial) vyraznu stratu svojich kariet v HL2 zredukovala. Ale pride aj to...
20.1.2005 13:18:32   0.0.0.xxx 55
Oba chipy mají stejný počet vertex jednotek a pipek a u Nvidie potřebujou o 60 000 000 tranzistorů navíc. Nedivím se, že pak karta potřebuje dva Molex konektory. Jinak propad v HL2 jen tak žádné ovladače nespraví (pokud nepoužijou nějakej trik se snížením kvality), hra využívá intenzivně pixel shadery a v těch je GPU od Nvidie slabší. Osobně bych dal přednost ATi, zabírá jeden slot, má menší spotřebu, je tižší a má vyrovnané výkony (v žádném testu nepropadá) a jejich DAC převodníky jsou také kvalitnější (používám 21" CRT monitor).
20.1.2005 13:43:18   0.0.0.xxx 55
Těch 60 mil. tranz. navíc je cena za SM3. Rozdíl v odběru je dán rozdílnou technologií (ATI - Low-K).
PS u nVidie jsou při stejné frekvenci rychlejší.
70kové ovladače mají lepší výsledky v HL2 (bez triků se snížením kvality).
Osobně bych bral obě (kdybych měl čas na paření).
20.1.2005 14:12:02   0.0.0.xxx 55
z velkoobchodu ti privezu 2200+Semprona(je to nastupce XP) i s chadicem za 1500,-(3roky zaruka). To me bavi,1200D... o))))
20.1.2005 14:20:44   0.0.0.xxx 55
Pane redktore, mam malou prosbu. Nemohli byste taky udelat(jen tak pro zajimavost) par testu nekolika stejnych GK s PCI-e vs. AGP. Kdyz by se u 939 zapojili pameti do single modu tak by nebyla 939 zvyhodnena oproti 754 a mohlo by to byt celkem zajimave objektivni porovnani jestli uz je cas na upgrade ci si jenom poridit 6600GT v AGP verzi.....
20.1.2005 14:21:50   0.0.0.xxx 55
Ruku na srdce. Brali by jsme obe, kdyby jsme na to meli. :-) Met dva nadupane komply s obema temahle grafarnama a na jednom bych hraval Doom 3 a na druhem Half Life 2. :-)
20.1.2005 14:41:43   0.0.0.xxx 55
Ovladače 66.93 jsou už dost starý. Bejt váma, dám tam 71.24 To jsou podle mě po dlouhý době pořádný ovladače pro NV. Výsledky by pak vypadaly mírně jinak (HL2). Mě je osobně úplně jedno jestli je něakej blbej Microsoft hodlal certifikovat nebo ne. Dokonce ani Nvidia je snad ještě oficiálně nevypustila. Ale to je jedno. Důležitý je, že tu jsou, a že jsou kompaktibilní a rychlý. Testoval jsem s Gf4Ti4600 a 6800GT a oboje dost dobrý.
20.1.2005 14:54:53   0.0.0.xxx 55
dosti lidem to dělá v half life 2 žlutou vodu a spoustu artefaktů. Výkon těchto ovladačů je ovšem famózní. Ovšem s kompatibilitou jsou na štíru.
20.1.2005 15:10:05   0.0.0.xxx 55
v uvode bolo zpomenute ze chladic od Asusu je vylepseny lebo sa da softwarovo regulovat, ale tato moznost je na vsekych X800 len vecsinov to nie je spomenute a nie je dodana utilita, ale napr: rivatuner umoznuje nastavyt otacky bud na auto alebo manual od nejakych 40% po 100%
20.1.2005 15:10:35   0.0.0.xxx 55
ja sem dal prednsot X800PRO 12pipek dal sem tam VGA silencer 4 bezi furt na 45%(mereno v riva tuner) a teplota nepresahne pri zatezi 50° a je krasne tichej.
a to sem jeste nataktoval na 550/1150
v 2005 mi dava slusnejch 5500Bodů.
Nvidie je v posledni dobe naka divna vyda 6800Ultru s chybou v jadre a jeste to topi a zere jak Zehlicka :-(.
ty ovladace u Nvidie taky naky divny brachovy novy drivery strasne blbnou (chyby v grafice a artefakty) to se mi za posledni rok an ati nestalo ma ovladace kazdou verzi lepsi a lepsi
20.1.2005 15:46:09   0.0.0.xxx 65
Zatím snad zadna hra kterou sponzorovala NVIDIE nenutila ATIny k nejakym vypoctum ktery se jim "neliby" zatim co u Halfa bych si tim nebyl jistej protoze vysel clanek (tusim bylo to na TiscaliGame jako zprava i s odkazem na zdroj) ve ktere se psalo ze pri detekci GFXX Half nuti NVIDIU pro 24bit. vypocty a pouziva silne nevihodnej kod programu pro GF. Kdyz tam "donutili" aby se GF "tvarila" jako aty tak hned vzrostl vykon o nejakych tusim 25-50% a kdyz povolily pouzivani 16 a 32bit. presnost tak se mohla jit ATI akorat zahrabat.
20.1.2005 17:26:10   0.0.0.xxx 55
a navíc GF má 1000x lepší ovladače než ATi a taky problémy se stabilitou a kompatibilitou budou u nvidie menší. Takže když je to zhruba stejně výkonné a za stejný prachy tak myslím není co řešit.
20.1.2005 18:11:32   0.0.0.xxx 55
Clanek je to fakt moc peknej ale kdo znas smrtelniku by dal 16K za grafiku osobne mam GF 6800 od Club 3D ale bohuzel zatim jen na Athlonu XP 2400+ takze vykon ponekud pokulhava
ale hraju vse naplno v 1024x768 a to me staci tazke me to az tak netrapi i kdyz nakej 64bit athlon by tomu urcite slusel ale to je moc penez za desku ramky a procak do cehos se mi ted nechce...

Ovladace 65.73

Codecreatures 4053

3D Mark 2001 11117
3D Mark 2003 8509
3D Mark 2005 3014

Aqua Mark 41.285
GFX 6642
CPU 5456
20.1.2005 18:15:31   0.0.0.xxx 55
Single channel se projevi minimalne...bez moznosti srovnani s dual channelem. Samozrejme, ze podobny test je mozny, ale v podstate zbytecny. Pokud mate desku pro s754 a solidni procesor (A64 3200+)...tak OC na 2,2GHz a vyse + 6600GT=plna spokojenost. Pokud jde o jadro ClawHammer, tak je to nejlepsi, nebot ma 1MB cache a je o neco rychlejsi nez A64 Winchester(s939) na stejne frekvenci.
20.1.2005 18:17:31   0.0.0.xxx 55
Taky zacinam mit posledni dobou pocit, ze u nvidie se s ovladaci zenou za vykonem na ukor zpetne kompatability. Staci projit par diskusnich for a lehce zjistite, ze problemu s forceware pribyva. Mam doma gf fx5200 a radeon 9000pro (tudiz drsny hi-end :-) ) a porovnavat trochu muzu. Zatimco ati se postupne a bolestne vyskrabalo na uroven nvidie, tak nvidia v posledni dobe ze sve latky ponekud slevila. Je to muj dojem, podle toho co vidim doma a na diskusnich forech. Jak to vidi ostatni tady?
20.1.2005 19:03:10   0.0.0.xxx 55
Používáme vždy poslední oficiální ovladače, které ATi a nVidia nabízejí na svém webu. Jedno, zda certifikované nebo ne. Nevidím důvod, proč to měnit a jednoho či druhého výrobce jakkoli zvýhodňovat.
20.1.2005 19:14:28   0.0.0.xxx 55
Super. U karty za cca 20.000,- svítící diody jako u levných kazeťáků z tržnice. A s tím se Asus snaží budit zdání solidního výrobce?? Mě to spíš připomíná vietnamský vánoční stromeček... ostatně není se čemu divit, možná se to kompletuje na stejných linkách...)
20.1.2005 19:20:17   0.0.0.xxx 56
Ross tak tohle je opravdu zajimavej nazor Ale podle me Asus uz neni tak solidni vyrobce jako byval ...
20.1.2005 19:52:45   0.0.0.xxx 55
Ahoj. Mám nepřetaktovanou (400/425 2D/3D) GeForce 6800 Ultra a v 3DMarku 2005 mám jenom 3600 bodů a overclocking mi výkon rozhodně nezvyšuje.

Myslíte si, že je to tím, že jedu na AGP 4x?
20.1.2005 19:56:42   0.0.0.xxx 55
mezi AGP4x a 8x je rozdil asi 5% tim to nebude jinak Ultru asi nemas mas nak nizky takty.
Oni sou obecne 6800 v 2005 slabsi nemaj tak vykony PS 2,0 jako ATI :-))
20.1.2005 19:59:13   0.0.0.xxx 55
Ultru mam, tyhle takty jsou spravne.
20.1.2005 21:27:49   0.0.0.xxx 55
proc jsou ovladace ATI stare ROK?!?!?!?!? zatimco nvidie jen 3 mesice? psali jste ze se za posledni dobu dost zmenilo, a to plati nejvic pro ovladace a pak pouzijete takove hruzy, to je vybrano zamerne tak ze je ATI v nevyhode?!?!?
20.1.2005 21:41:25   0.0.0.xxx 65
Toto by zaujímalo dosť ľudí čo ja poznám...
20.1.2005 21:43:44   0.0.0.xxx 55
je 3DMark vo kus lip optimalizovanej pro ATI cemuz bych spis veril. Uz to neni co to byvalo........ zasr*na komerce.
2 Doli: Ale ten vysledek je fakt nejakej divnej. Snad si pohrat s ovladacema a skusit vykon v ostatnich aplikacich.
20.1.2005 22:45:21   0.0.0.xxx 55
Pěkný článek.....hmmm ale mám pár výtek. Na začátku článku porovnáváte s novou verzí parhelie a volari V8 Duo a S8 deltachrome, osobně bych moc uvítal recenzi těchto tří karet společně proti FX 5700/5900 a ati 9550/9600 a 9800Pro. Snad nejsem jediný Taky mne docela zamrzela absence testu ze hry FB+AOP+PF (šturmovik je na OpenGL přece goood) je to více méně jediný hodně rozšířený sim...(LOMAC přecijen nehraje tolik lidí, i když je hodně tvrdý k HW požadavkům)

jinak jsem rád Jirko že jsi zpátky doufám že ne na jednu recenzi
20.1.2005 23:00:04   0.0.0.xxx 55
Víš co? Zkus se na to nejdřív vyspat ;-) Evidentně je na tebe příliš pozdě a píšeš z toho trochu z cesty :-)

---
20.1.2005 23:46:01   0.0.0.xxx 55
kdes to vzal?...helet nevim ale od nvidie sem mel jen TNT2 a to uz peknejch par lez zpatky od ty dovy mam radeony od ATI a ani jedne problem co se ovladacu tyce...takze celkem pochybuju ze by se dnes jit od sebe ovladace techto dbou gigantu nejak moc lisily....jinak vyteze nelze nejak moc jkendoznacne urcit...ale ja osobne bych radsi uz ati (kez bych mel zbytecnych 18 000:-) tichy chlazeni nizsi spotreba...(to se taky casem prodrazi:-) a vykon je srovnatelny....a tech par % u dooma by me fakt nezabilo:-)....zahral bych si to mylsim v klidku na obouch kartach a krasne sem to rozchodil i na svym "slabym" R 9600XT 256MB na high detail s dvojitym vyhlazovanim:-)....jinak souhlasim s tim ze nvidia neco ovladaci u hL2 neco dozene....ale mylsim (co si aspon pamatuju) ze ati nikdy u dooma neztracelo 50% vykonu oproti konkurenci...
20.1.2005 23:50:17   0.0.0.xxx 55
od dyt se ta karta (od sapphire) da sehnat za nakych 12 800bez dane:-)
20.1.2005 23:52:53   0.0.0.xxx 55
mas recht steam je fakt na CENZURA...(nasel sem si jen jendu vyhodu....bez problemu si zahrajes na jinym PC kde je steam..ale to je tak vse:-/).....jinak co se podpory pro Nvidii tyce urco neco pude dohnat ovladacema jako ATI dohnala hodne ovladacema u doom 3....
20.1.2005 23:58:28   0.0.0.xxx 55
coze ze to je dano SM3?....nerek bych Ati mela co ja vim vzdy min tranzistoru nez nvidia...a to uz dlouho i kdyz byla treba jen SM2:-)
21.1.2005 07:07:15   0.0.0.xxx 55
Byla řeč o GF6. GFFX - FP32 vs FP24, SM2+ vs SM2, atd. R8500(PS 1.4) má víc tranzistorů než GF3 (PS 1.3).
Oni tam ty tranzistory nestrkají jen tak pro p*del.
21.1.2005 07:11:18   0.0.0.xxx 55
Ten čas paření příjde, až mladej (4) trochu vyroste.
21.1.2005 07:26:01   0.0.0.xxx 55
A kolik máš CPU? Jestli to nebude tím, že Ti CPU nestačí dodávat do GPU...
21.1.2005 07:46:55   0.0.0.xxx 55
...takze celkem pochybuju ze by se dnes jit od sebe ovladace techto dbou gigantu nejak moc lisily...

Tak to jsi fakt asi zaspal. TNT je z roku 199x?? K někomu zajdi ať ti ukáže ovladače k nvidii a spadne ti čelist, a zvlášť když je ještě odemkne a zpřístupní ti taktování se selftestem...
Mám tady několik radeonů i nvidií a ten rozdíl je fakt propastnej... ještě dodnes jsem spoustu fičurek z driverů k nvidii ani nevyzkoušel.
21.1.2005 08:47:22   0.0.0.xxx 55
to je nejaka blbost nie? GF6800 Ultra nemoze mat tak slaby vysledok v 3DMarku 2005 to uzna aj ten najzarytejsi ATinak. Kde si ju kupil? Pokial je to skutocne GF6800 Ultra a teda si nekupil "macku vo vreci", tak si skontroluj ci ju mas naozaj dobre zapojenu (konektor AGP, vsetky molexy zapojene - musi byt aj dostatocny zdroj), stiahni si najnovsie ovladace z oficialnej stranky nVidia, odinstaluj kompletne stare ovladace, nainstaluj nove. Vykon musi ist hore. CO mas za procak, dosku, chipset??? to by chcelo viac info, nez len ze mas Ultru s vykonom 3600 bodov...
21.1.2005 09:02:15   0.0.0.xxx 55
Nechapu takovy lidi kdyz maj desku s 939 nebo kdyz by si ji nekdo koupil a k tomu si koupil 6600 ??? fuj
21.1.2005 09:14:45   0.0.0.xxx 55
No ano je sice pravda ze to jsou takovy jen kravinky, ale vykon te karty je fakt BRUTALNI, sice stala 20 000,- ale je vazne naslapla !! Jinak predtim jsem mel 9800XT Hercula a ten byl taky dobrej ale bohuzel hercules uz nedela GK (mozna uz nedela nic) :-)) nevim, Ale na tu asusku si vazne stezovat nemuzu celkem bohate SW vybaveni, kdyz clovek pomine to ze ke karte na ktery lidi hrajou HL2 D3 Far Cry a pod tak k tomu daj CS CZ TFUJ bych blil z ty hry! A pak deus ex2 no dejme tomu.
21.1.2005 13:07:04   0.0.0.xxx 55
Mel jsem ATI AIW128/32 (Rage128+TV/RageTheater) - tam byla opravdu magie rozchodit vse potrebne. Mnohe diky lidem jako ATIFan a spol.
Doby se ale hodne zmenily. ATI ma ovladace uplne normalni tak od doby prvnich R9x00 a na 95% uz od R8500.

kazdej kdo mel AIW128/32 mi urcite dosvedci ze to byly naprosto skveli karty - este tedka na ni vzpominam (je zrovna v PC na kterym mam polozeny nohy ;))
21.1.2005 14:16:48   0.0.0.xxx 55
tak to muzu potvrdit. mam doma z nostalgie durona900 prave quli AIW128. moc povedena karta. ale rozchodit ji je o nervy.
21.1.2005 21:33:20   0.0.0.xxx 55
Synku ty jsi ale debil.
22.1.2005 02:41:49   0.0.0.xxx 55
X850 ste nesehnali nebo proc tam neni misto te X800?
22.1.2005 13:44:01   0.0.0.xxx 65
Mel bych prosbu na redaktora/y. Mohli byste do testu High-end grafickych karet zaradit letecke simulatory. Jsou to asi graficky nejnarocnejsi aplikace ve kterych se tyhle karty muzou uplatnit.
22.1.2005 15:23:20   0.0.0.xxx 55
je mi jedno jestli jsou castecne optimalizovane na vykon v hl2 a ze byly vypusteny nedavno jako alternativni, protoze zbytek optimalizovany neni a ten vychazi z rok starych ovladacu, to oznamovalo samo ati kdyz je vydavalo, kdyz vite kulovy tak byste meli jit radsi zametat chodniky
22.1.2005 15:29:06   0.0.0.xxx 55
to ze ty neznas podrobnosti o vypusteni techto ovladacu dela debila z tebe ty kokutku, ja vim ze vis ho..o, ale to bude jen tim za mas nas..no v hlave synku, radsi si uvedom ze nic nevis (prestoze jsi presvedcenej o opaku) nez zacnes kecat blbosti, Danicku nas milej zlatej vymastenej, tys tu zvlastni skolu asi moc flakal clovece synku, ale co, mladej a blbej, to se stava, ale jestli ne mladej, tak to je horsi, to uz se ti nespravi
22.1.2005 18:10:35   0.0.0.xxx 55
1) Pokud nepřestaneš používat vulgarizmy, budou všechny tvé příspěvky smazány

2) Nemáš pravdu; možná si to částečně pleteš s 4.12 beta, což je ostatně tvoje věc, ale nic se nemění na tom, že píšeš nesmysly ;-)
22.1.2005 18:12:31   0.0.0.xxx 55
Testované karty jsou AGP. X850 je v současné době pouze pro PEG :-)
23.1.2005 12:40:14   0.0.0.xxx 55

Chtělo by to nakopnout SLI s jednou GF6800 U a druhou ATI-nou :o) ... ale spíš, aby si pomalu člověk pořídil obě a přehazoval je v počítači (nejlépe za chodu) podle toho co má zrovna chuť hrát...

23.1.2005 13:39:20   0.0.0.xxx 56
aky mas procak? ja mam podobne problemy, 6800GT@400/1100mhz , na athlon mobility2600@2450mhz nforce2 no a v 3dmark 05 mam nieco pod 4000. Ked som ale prehodil kartu do kamosovej p4 3,2 ,tak dala 5050.
24.1.2005 09:04:07   0.0.0.xxx 56
Neviem preco, ale som to iba ja komu v tomto clanku chyba GF6800GT???
24.1.2005 16:58:26   0.0.0.xxx 55
Obe karty su super. Co sa tyka prepadu Nv v HL2 to sa vyriesi ovladacmi takisto ako ATI urobilo shader replacement v Doom3 - Carmack z toho nebol moc nadseny. A je jednoznacne jasne ze NV ma lepsiu a rychlejsiu architekturu - nie grafiku . Ktory cocot mi to vyvrati si zober ako je taktovana Nvidia a ake dava vysledky ak len tuto staru architekturu daju na vyssi takt tak si tym vyrazne pomozu. Inak je jasne ze x800xtpe su dost nedostatkove /rovnako ako 6800ultra./ A najviac ma vie pobavit heft typu ze 6xxx su slabe v PS2.0 kamo si pozri shader mark a je to takmer 50/50 +- dakych tych 30fps pri 600 nezavazi - Nezabudni si zapisat markantny rozdiel medzi taktom GPU u Nv a ATI a hned ti je jasne ze vykon/takt je na strane Nv.
24.1.2005 17:45:54   0.0.0.xxx 55
Vadí mi že tu předkládáte kartu atiny od ASUSu a nvidii od nviide, každej moc dobře ví že sou míň taktovaný a dou hůř přetaktovat, kdyby se srovnávaly karty od stejný firmy...
24.1.2005 19:43:10   0.0.0.xxx 55
sevas DaTom, sa ti lachko hovori s tou tvojou X800XT ) ale to len tak popri, tiez si myslim ze je to jedno kazda karta je v niecom lepsia a v niecom horsia ja osobne som sa rozhodol pre GF6800GT a dufam ze ju trochu postengrujem aspon na ultru a k tomu komentaru s tou X850 kou ta je ako odpoved na SLI za menej penazi pre tych co maju len jeden PCI X16 v masine a nie na Ultru na tu staci aj obycajna X800XT, a k tej vymene tych kariet za jazdi pockaj si na reviziu PCI Xpress (1,1 alebo 1,4 uz neviem ktora presne) tam by sa to malo dat
24.1.2005 20:25:18   0.0.0.xxx 55
Pls, hod link na ten clanek.
24.1.2005 20:36:53   0.0.0.xxx 55
To je divny, pokud nemas nejakej hodne spatnej procak, tak bys mel mit cca 5000 (jestli se nepletu). Mozna zkus zkontrolovat, jestli ü ty Tvoji ultry jedou vsechny pixwl a vertex pipeline (ukazuje to treb rivatuner).
24.1.2005 20:43:43   0.0.0.xxx 55
Bod pro autora :-) ... jen tak dal, diskuzi na PCtuningu je potreba kultivovat (cilove bych to videl jen na moznost prispivat od registrovanych uzivatelu).
BTW: taky nejak nechapu, co ten clovicek ma se starim ovladacu, jestli to nemyslel tak, ze posledni ovladace od ati jsou z roku 2004 ... tedy rok stare ;-))).
24.1.2005 22:16:18   0.0.0.xxx 55
Proc jste nepouzili tu G.K. co je videt uplne nahore:
http://www.asus.com/products3.aspxl1=2&l2=7&l3=3&slname=GeForce%206800

Ta ma jine chlazeni, takze by asi odpadl problem s hlucnosti, to co jste vybrali je sice taky ASUS ale naprosto shodnej s referencnim modelem, takze pro me to ASUS neni ;-]
24.1.2005 23:15:35   0.0.0.xxx 55
Porovnávat výkon/takt je zcestné; je to přežitek z doby, kdy měly grafické karty srovnatelnou spotřebu. Když už, tak by bylo logické srovnávat výkon/příkon (tedy účinnost).
2.2.2005 09:51:03   0.0.0.xxx 55
zkontroluj si v Riva Tuner na grafu zda po celou dobu testu ti drží ty frekvence
8.2.2005 22:41:30   0.0.0.xxx 55
Já mám od ASUSU GeForce 6800 ULTRU , procesor AMD ATHLON64 3500+ socket 939, board ASUS A8V deluxe, 1 Gb RAM a v 3D Marku 2003 mám 12.585 a v 3DMarku 2005 mám 5.855. Ovladače 71.20. V HL2 tyto ovladače jedou naprosto super a neměl jsem zatím jediný problém s obrazem nebo kompatibilitou. Mimo jiné jsem s ASUSem velmi spokojen.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

0 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.