Hlavní stránka Hardware Grafické karty HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express
HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express
autor: Redakce PCT , publikováno 2.12.2004
HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express
Nemáte 12 000 korun na novou špičkovou grafickou kartu, ale dokážete si představit, že byste dali dohromady částku 4000 - 7000Kč? Ano? V tom případě pravděpodobně patříte do široké skupiny uživatelů, kteří hledají nejlepší poměr cena/výkon ve střední třídě grafických karet. A právě zde, proti řadě karet PCI Express GeForce 6600 a 6600 GT, nasadila firma ATi čipy Radeon X700 Pro a X700 XT. Má smysl o nich uvažovat? Jsou lepší nebo horší od řešení nVidie? Nebo stačí nižší řada Radeon X600? Na tyto otázky odpovíme v tomto článku... {mospagebreak title=Radeon X700 = RV410}

V dnešní recenzi se podíváme na nadcházejícího zástupce grafických karet střední třídy určených pro novou sběrnici PCI Express, na Radeon X700 Pro společnosti ATI Technologies. Model X700 (Pro a XT) byl uveden relativně dávno, avšak jeho dostupnost nebyla právě nejlepší, což se v poslední době mění výrazně k lepšímu - díky tomu Vám můžeme přinést i tuto recenzi.

Série X700 je, jak jsme už zmínili, cílena jako náhrada ustupujících mainstreamových karet minulé generace, kterou dosud představovaly karty Radeon řady 9600 (SE, Pro a XT) spolu s Radeony 9800 SE. I když výkon řady Radeon 9600 / 9800SE nebyl zdaleka takový, jako u staršího Radeonu 9500 Pro (který byl na okamžik levným řešením s 8 pipelines), staly se karty Radeon 9600 (spolu s řadou Radeon 9550) obchodním hitem a účinně vytěsnily v hlavním segmentu řešení firmy nVidia.

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express
řada GeForce 6600 GT vs Radeon X700 XT

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express

S tím jak nové hry (Doom 3, Half Life2, Far Cry, Halo 2...) kladou na 3D akceleraci větší a větší nároky, objevily se požadavky na čip, který nabídne odpovídající výkon a při tom bude levný. Bylo evidentní, že nové čipy musí mít více výpočetních "pipeline" než řada 9600 a taky to, že musí podporovat novou sběrnici PCI Express. ATi tedy, podobně jako firma nVidia u GeForce 6600, vsadila na grafické čipy založené na 8 pipelines s nativní podporou PCI Express x16.

Poznámka: "pipeliny" jsou základní výpočetní jednotky grafického čipu. Jelikož pracují paralelně platí: čím více "pipelines" grafický procesor má, tím více bodů dokáže v jednom okamžiku (tedy souběžně) zpracovávat. V současné době má nejvíce grafických karet 8 "rendering pipelines", vyšší třída jich má 12 a drahé špičkové karty 16(!).

Poznámka 2: Jelikož řada X700 (grafický čip RV410) využívá všech 8 pipelines (2 quady - 2x4pipelines), nebude se už možnost otevírání neaktivních pipelines (tak jak to umožňovaly karty Radeon 9800SE nebo umožňují dnešní Radeon X800 SE, X800Pro) už v tomto případě opakovat a ani David Coperfield s tím nic nesvede.

Radeon X700 = čip RV410

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express

Srdce karet označených jako X700 tvoří grafický čip RV410. Ten je odvozen z vyšší řady karet Radeon X800 (čip R423 pro PCIe) ze které podědil šest vertexových jednotek a podporu paměti GDDR3, přičemž počet pipelines je stejný jako u high-endových karet předchozí generace: Radeonu 9800 Pro a XT (R350 /R360).

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express
RV410: technologie 110nm umožňuje na menší čip vměstnat prakticky stejný počet tranzistorů jaký obsahovaly Radeony 9800

Firma ATi chtěla evidentně u řady Radeon X700 udržet maximální počet nových funkcí (na prvním místě byla pochopitelně podpora grafického rozhraní DirectX 9.0b), ale při tom chtěla udržet malou plochu čipu (= méně tranzistorů, menší spotřeba i generované teplo...) a zároveň dosáhnout jednoduchý návrh grafických karet. Zdá se, že právě jednoduchá konstrukce si vynutila jednodušší 128-bit sběrnici (na druhou stranu se zde používají rychlé paměti GDDR3).

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express

Poznámka: Trochu jiná situace nastala u nedávno testované karty Radeon X800 SE, která je založena na čipu R420, tedy stejném jaký mají nejvyšší modely řady X800. U této karty, díky přístupu "prodáme vše, i částečně nefunkční čipy" bylo výrobcem aktivovaných pouze 8 ze 16 pipelines (ostatní byly často vadné nebo nespolehlivé - i  tak možnost aktivace zbývajících pipelines byla opravdu reálná). X800 SE se navíc pyšní 256-bitovou sběrnicí, nevýhodou zůstává vysoká cena, která dosahuje jeden a půl násobku cen karet řady Radeon X700.

Podporované funkce

Čip RV410 nabízí plnou podporu DirectX 9.0b (Shader model 2.0), což je dnes, ale i v blízké budoucnosti plně dostačující - s masivním nasazením Shader Modelu 3.0 (řada nVidia GeForce 6xxx) to nebude tak horké, jak se zpočátku předpokládalo. Absenci plné podpory všech funkcí rozhraní DirectX 9.0c u tohoto čipu tedy nemusíte nutně pokládat za velký nedostatek.

Poznámka: Pixel shader jednotky jsou programovatelné jednotky sloužící typicky k simulaci zvláštních obrazových efektů. Typicky se využívá k simulaci dynamické vodní hladiny, světelných odlesků, světelné záře. "Shader model 2.0 / 3.0" pak značí množství a délku příkazů a funkcí.

Počet Vertex jednotek u čipu řady X700 zůstal oproti řadě X800 nezměněn a obsahuje jich 6, což představuje dvojnásobek počtu u Geforce 6600(GT). Jak (a jestli) se tato výhoda promítne v reálných herních testech záhy zjistíme. Radeon X700 Pro by měl mít, podle počtu Vertex pipelines, náskok v geometricky náročných scénách, ale her které by masivně využívaly jednotek "vertex shader" moc není a jestliže ano pak nejsou tak náročné.

Základní vlastnosti čipu RV410 (X700)

  • 8 paralelních pixel pipelines
  • 6 programovatelných jednotek vertex shader
  • 120 milionů tranzistorů (o 40M méně než X800), výrobní proces 0.11um
  • paměťová sběrnice: 128-bit, dual-channel, GDDR3
  • nativní podpora PCI Express GraphicsŽ x16
SMARTSHADER™ HD
  • HW podpora MicrosoftŽ DirectXŽ 9.0
  • DirectX 9.0 Vertex Shadery
    • vertexové programy o délce až 65 280 instrukcí
    • rychlý výpočet SIN a COS v jednom cyklu
  • rozšířené Direct X 9.0 Pixel Shadery
    • až 1 536 instrukcí a 16 textur v jednom průchodu
    • F-bufer druhé generace
    • 32 dočasných a stálých registrů
    • přesnost výpočtů: 128, 64 a 32-bitů na pixel
    • podpora Multiple Render Target (MRT)
  • plná podpora shaderů v OpenGLŽ (extenze)
SMOOTHVISION™ HD
  • 2x /4x /6x Anti-Aliasing
    • multi-sample algoritmus s gama korekcí, programovatelné vzorky
    • komprese barev Lossless Color Compression (až 6:1) ve všech rozlišeních včetně HDTV
    • Temporal Anti-Aliasing
  • 2x /4x /8x /16x Anisotropic Filtering
    • až 128-tap texture filtering
    • adaptivní algoritmus bilinearního a trilinearního filtrování textur
3Dc™
  • komprese normálových map až 4:1 (v reálu použitelné do 2:1)
HYPER Z™ HD
  • 3-úrovňový hierarchický Z-Bufer, včasný Z test
  • komprese Z-Buferu (až 48:1)
  • rychlé nulovíní Z-Buferu (Z-Buffer Clear)
  • "Z Cache" pro generování stínů v reálném čase
VIDEOSHADER™ HD
  • integrace pixel shaderů do zpracování videa
  • FULLSTREAM™ de-blocking videa pro formáty Real Video, DivX a WMV9
  • VIDEOSOAP™ odstranění šumu pro zachytávané video
  • akcelerace MPEG1/2/4
    • podpora DXVA Support
    • HW Motion Compensation, iDCT, DCT a konverze barevného prostoru
  • dekodóvání DTV/HDTV
  • podpora výstupu Y Pr Pb pro HDTV
  • adaptivní Per-Pixel De-Interlacing a Temporal Filtering
Display Features
  • dva řadiče obrazu
  • 2x 10 bitové, 400 MHz DAC
  • DVI 1.0 / HDMI, 165 MHz TMDS transmitter
  • TV enkoder, rozlišení až 1024x768

Paměti GDDR3

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express

Další podstatný rozdíl oproti vyšší řadě spočívá v paměťové sběrnici, která je pouze 128-bitová, což znamená, že má pouze poloviční propustnost oproti 256-bitové sběrnici u X800.

Tento handicap se projeví pouze ve vysokých rozlišeních se zapnutým vyhlazováním a anizotropním filtrováním. Karty řady jsou X700 jsou běžně osazovány rychlými pamětmi GDDR3 a díky solidní rezervě ze strany výrobců jdou často poměrně vysoko přetaktovat.

 

 

Konkurence

Konkurencí pro čipy RV410 a tudíž pro komerční karty Radeon X700 XT a Pro jsou karty nVidia GeForce 6600 a 6600 GT, které mají stejný počet pipelines a relativně podobné ceny. Vyšší řada nVidia 6800 se už této kategorii poněkud vymyká, u těchto karet je teoretická možnost otevřít zbývající pipelines a dostat se tak na výkonnostní úroveň Geforce 6800 GT, což je zcela jiná kategorie.

Nejlepší poměr cena/výkon má teď vůči sérii X700 nVidia GeForce 6600 GT, která nabízí plnou podporu DirectX 9.0c, čímž se zatím žádná karta od ATI pochlubit nemůže. Sporné je ovšem použití Pixel Shaderů 3.0 s výkonem jaký tato karta nabízí, protože v době, kdy dojde k masivnímu nasazení PS 3.0 budou karty GeForce 6600 už za zenitem zájmu. Například FarCry nám ukázalo, že nasazení PS 3.0 nemělo pro tuto hru žádný zvláštní význam, protože stejnou službu (s rezervou) odvedou i PS 2.0.

Tabulka srovnání čipu RV410 s ostatními čipy

Porovnání grafických karet (mainstream)

Výrobce

ATI

ATI

ATI

nVidia

nVidia

Grafická karta

Radeon X700XT Radeon 9800Pro Radeon X700Pro GeForce 6600GT GeForce 6600

Jádro

RV410 R350 (R360)* RV410 NV43 NV40
Výrobní technologie 110nm 150nm 110nm 110nm 130nm
Počet tranzistorů 120mil. 107mil. 120mil. 147mil. 147mil.
Frekvence jádra 475MHz 380MHz 425MHz 500MHz 300MHz
Frekvence paměti 1050MHz DDR3 676MHz DDR2 863MHz DDR3 1000MHz DDR3 550MHz DDR
Šířka sběrnice 128-bit 256-bit 128-bit 128-bit 128-bit
Velikost paměti 128-256MB 128-256MB 128-256MB 128-256MB 128-256MB
Propustnost 16,8GB/s 21,54GB/s 13,8GB/s 16GB/s 8,8GB/s
Pixel fillrate 3,8Gpixel/s 3,04Gpixel/s 3,4Gpixel/s 4,0Gpixel/s 2,4Gpixel/s
Pixel pipelines 8 8 8 8 8
Vertex pipelines

6

4

6

3

3

DirectX 9.0b 9.0 9.0b 9.0c 9.0c
Shader Model 2.0 2.0 2.0 3.0 3.0
FSAA 4xRGMS+6xSparse 4xRGMS+6xSparse 4xRGMS+6xSparse 4xRGMS+2xSS 4xRGMS+2xSS

Využití propustnosti

HyperZ HD HyperZ III+ HyperZ HD LMAIII LMAIII
Barevná komprese 8:1 8:1 8:1 ? ?
Z-komprese 8:1
(48:1u 6xFSAA)
8:1
(48:1u 6xFSAA)
8:1
(48:1u 6xFSAA)
? ?
Sběrnice PCI Express 16x AGP 4x /8x PCI Express 16x PCI Express 16x PCI Express 16x

*pro novější verze Radeonu 9800Pro platí, že jsou často osazovány jádrem R360 (9800XT)

Poznámka: Grafické karty X700 Pro se vyrábějí  v provedení s 256MB a 128MB paměti, stejně jako rychlejší Radeony X700 XT (obě varianty GDDR3).

Série X700 je dostupná jen pro platformu PCI Express a AGP verzí těchto karet bychom se mohli dočkat (pokud se vůbec objeví) v prvním čtvrtletí roku 2005, což se mi zdá jako poněkud nešťastné, protože už mohou být v té době díky kartám s čipy R430 (110nm série X800) mimo hlavní zájem kupujících. V tabulce naleznete srovnání s ostatními kartami na platformě PCI Express. Radeon 9800Pro je v tabulce umístěn, aby ilustroval rozdíl mezi minulou generací High-Endu a dnešním mainstreamem, tato karta se pro PCIe nevyrábí.

{mospagebreak title=HIS Radeon X700 Pro 256MB}

Grafická karta HIS Radeon X700 Pro PCIe je typickým reprezentantem svého druhu (tedy řady X700 Pro). Použivá firemní (tzv. referenční) ATi design, karta je vybavena 256MB paměti GDDR3 taktované na 860MHz.

specifikace čipu Radeon X700 PRO
takt grafického čipu 425MHz
pixel Fill-rate 3.4G Pixels/s
texture Fill-rate 3.4G Textures/s
takt paměti 430MHz GDDR-3 (864MHz efektivně)
propustnost paměti 13.8GB/sec
velikost paměti 256MB

Pro zajímavost uvedu typickou specifikaci řady Radeon X700 XT:

specifikace čipu Radeon X700 XT
takt grafického čipu 475MHz
pixel Fill-rate 3.8G Pixels/s
texture Fill-rate 3.8G Textures/s
takt paměti 525MHz GDDR-3 (1050MHz efektivně)
propustnost paměti 16.8GB/sec
velikost paměti 128MB

Poznámka: Je zcela běžné, že Radeon X700 Pro s 256MB GDDR3 RAM je dnes nabízen za stejnou cenu jako rychlejší Radeon X700 XT s poloviční paměti.

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express
HIS je přímým konkurentem Sapphire - nabízí solidní výkon za přijatelnou cenu

Testovaná karta je dodávaná pouze se základním vybavením. Nečekejte kupón na Half-Life 2 ani bohatou kolekci her - není divu, cena v době uvedení je sotva poloviční ve srovnání s uvedením karet Radeon 9800 Pro.

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express

Základní příslušenství tvoří stručný manuál, instalační CD, redukce DVI / VGA a video kabel S-Video (Hosiden). Naštěstí je přiložená i grafická karta ;-)

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express

Na krabici i na Internetu je zmíněn (pravděpodobně volitelný) kabel s komponentním výstupem pro HDTV (výstupy Y Pb Pr) - tzv. breakout box.

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express

Lesklý červený plošný spoj (PCB) je pro ATi zcela typický, karta je jen okořeněná modře svítícím větráčkem s logem HIS (na fotografii to pochopitelně není vidět). I když chladič není nijak zvláště hlasitý (patří k lepšímu průměru) je škoda, že na test nedorazil reprezentant vybavený supertichým chladičem IceQ.

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express
pro zvětšení klikněte

Karta nevyžaduje dodatečné externí napájení - spotřeba je mnohem nižší než je limit 75W pro sběrnici PCI Express Graphic (PEG x16).

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express
v praxi nepotřebují paměti GDDR3 chlazení - chladiče na pamětech tak spadají prakticky do oblasti vizuálního tuningu

256MB paměti je osazeno na obou stranách grafické karty .

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express
V/D/VO značí VGA + DVI + Video out

Pokud se podíváme blíže na paměti, zjistíme, že se jedná o čipy Samsung K4J55323QF-GC20 (není divu, GDDR3 vyrábí hlavně Samsung), jejíž maximální pracovní rychlost odpovídá 500 MHz (1000MHz efektivně), což kartě poskytuje docela solidní přetaktovací potenciál (karta je taktovaná na 432MHz).

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express

Jádro X700 Pro neobsahuje teplotní čidlo ani funkci OverDrive (v případě X700 XT zvedá OverDrive takt jádra o... humorných 7MHz).

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express
Radeon X700 vypadá jako běžná klasická grafická karta...

{mospagebreak title=Testovací sestava a syntetické testy}

Pojďme se podívat na testy. Hlavní změnou je pozměněná metodika měření, která lépe vystihuje herní praxi. Rozhodli jsme se snížit počet testů, ale zároveň zvýšit počet variant měření (rozlišení + kvalita nastavení). Mimo syntetických testů měříme vždy čtyři rozdílné hodnoty fps (frames per second) pro:

  • rozlišení 1024x768, standard,
  • rozlišení 1024x768, špičková kvalita (Anisotropní filtrování textur 8x, Antialiasing 4x),
  • rozlišení 1280x1024, standard,
  • rozlišení 1280x1024, špičková kvalita (Anisotropní filtrování textur 8x, Antialiasing 4x).

Následující screenshoty hry (vzdálenější část záběru) Half Life 2 ilustrují rozdíly v kvalitě obrazu. Prohlédněte si zejména detaily oken a hrany visících kabelů.

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express

Kvalita: anisotropní filtrování textur zajišťuje ostré detaily i ve vzdálených částech obrazu, antialiasing pak vyhlazuje zubaté hrany objektů.

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express
1024x768 standard, všimněte si neostrých oken a zubatých okrajů

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express
1024x768 kvalita (Anisotropní filtrování textur 8x AF + Antialiasing 4xAA)

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express
1280x1024 standard

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express
1280x1024 kvalita (Anisotropní filtrování textur 8x AF + Antialiasing 4xAA)

Rozlišení 1024x768 je typické pro 17" monitory (CRT), 1280x1024 pak pro 17" panely TFT a 19" monitory (CRT). Pro karty jež mají rezervu výkonu jsme testovali i "kvalitní" režim, což obnáší vyhlazování hran (4x Antialiasing) ve spojení s precizním filtrováním textur (8x Anisotropní filtrování textur; vzdálené textury jsou ostré a přesné).

Hardware

Tentokrát jsme použili novou testovací sestavu pro testy grafických karet PCI Express se základní deskou ASUS P5GDC-V Deluxe na bázi čipové sady i915G - kterou jsme doplnili obdobnou sestavou se stejně taktovaným Pentiem 4 pro testy Radeonu 9800 Pro a sběrnicí AGP (čipset i865PE) - v obou případech s dvoukanálovým řadičem paměti.

Byly použity ovladače:

  • ForceWare 66.81 (pro karty GeForce 6600)
  • Catalyst 4.11 (pro karty ATi)
 

Hardware

  Procesor   Intel Pentium 4 560, 3.6GHz, 1MB L2 cache (jádro Prescott)
  Paměť   2 * 512MB DDR 400, Geil Value, 2-3-3-6, dual-channel
  Čipset, MotherBoard i915G, ASUS P5GDC-V Deluxe, i865PE P4P800 Deluxe
 

Software

  Operační systém

Windows XP Professional SP2

  DirectX

Microsoft DX9.0c

  Ovladače grafické karty

nVidia ForceWare 66.81, Catalyst 4.11

  Teoretické testy

3DMark03 patch 340
Aquamark 3

  Herní testy

FarCry 1.2
Unreal Tournament 2004
RtCW - Enemy Teritory
Doom 3

Testované grafické karty:

  • ATI Radeon X600 XT 128MB (500/740, 4 pipeline),
  • GeForce 6600 128MB, (300/550, 8 pipeline)
  • Radeon 9800 Pro 128MB (380/680, 8 pipeline),
  • Radeon X700 Pro 258MB (425/860, 8 pipeline),
  • Radeon X700 XT 258MB (475/1050, 8 pipeline),
  • GeForce 6600 GT 128MB, (500/1000, 8 pipeline)

Karta Radeon X600 XT jako jediná používá 4 pipeline (podobně jako stále populární Radeony 9600). Všimněte si, že i když frekvence nevypadají zle (500/740), je výkon řešení na bázi X600 XT hodně podprůměrný. Karta s čipem nVidia GeForce 6600 má zase nejpomalejší paměti - v praxi je jen nepatrně rychlejší než X600XT.

Je nutné poznamenat, že grafická karta GeForce 6600 má, narozdíl od X600 XT, obrovský přetaktovavací potenciál. Grafický čip, který běžně zvládá 500MHz, je od výroby taktován 300MHz. Mějte to na paměti při hodnocení testů!

Pro rychlé porovnání - syntetické testy

Nejdříve se tradičně zaměříme na syntetické testy. Zařadili jsme je však pouze kvůli snadnému srovnání s ostatními kartami. Nepoužili jsme testy v jiném než standardní nastavení.

3DMark03

Narozdíl od novějšího 3DMarku05 není 3DMark03 příliš závislý na testovacím systému (na procesoru a základní desce). Tento test tak stále zůstává rychlým indikátorem hrubého výkonu 3D akcelerace.

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express 

Verze 3DMark03, patch 340
Rozhraní DirectX 9
Heslovitý popis Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers)
Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows, particles
Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows, anisotropical lit (vlasy)
Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení)
Nastavení Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, FSAA off
Stažení benchmarku http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml

 HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express

Radeon X700 XT si v tomto testu připsal vítězství, následuje ho GeForce 6600 GT, třetí je X700 Pro.

Aquamark 3

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express

 
Verze Aquamark 3
Rozhraní DirectX 9
Heslovitý popis pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy
Nastavení 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off
Stažení benchmarku http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm

  HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express

Podobný průběh budeme vidět i v několika dalších testech. Vítězí GeForce 6600GT, Radeon 9800 Pro je výkonově mezi X700 XT a X700 Pro. GeForce 6600 (tedy verze bez GT) stejně jako Radeon X600 XT jsou na na tom podstatně hůře (a nejenom v tomto testu).

V další části se zaměříme na skutečné herní testy...

{mospagebreak title=Herní testy - Unreal Tournament 2004}

Ač tento test nese v názvu letošní ročník, je postaven na grafickém enginu, který grafickou kartu příliš nezatěžuje. I když je testem DirectX 8, využívá především techniky rozhraní DirectX 7.Hra byla vyvíjená tak, aby běžela hladce i na starším hardware - není divu, jedná se o multiplayerovou hru, kde HW nesmí omezovat hráče ani v situaci, kdy se na scéně objeví složitá herní (a grafická) situace. UT2004 je v tomto testu zástupcem her DirectX 7/8.

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express

Verze UT2004
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis multi-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon
Nastavení 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit, standard a vysoká kvalita
Návod jak testovat Bench Em All, mapa DM-Inferno

Výsledky měření jsem zpracoval do jednoho grafu. Zelené sloupečky je rozlišení 1280x1024, tmavší odstíny značí vysokou kvalitu (4x AA, 8x AF).

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express

Všimněte si, že u grafických karet ATI je jedno jestli zvýšíte rozlišení, nebo přejdete na vysokou kvalitu zobrazení - dosažené hodnoty jsou v obou případech identické (np. 101 fps u Radeonu 9800 Pro). V případě GeForce 6600 (vč. GT) platí, že vysoká kvalita zobrazení srazí výkon téměř na polovinu (u GF6600 z 124 na 64fps). V tomto testu při rozlišení 1280x1024 propadl jak Radeon X600, tak i GeForce 6600.

Co se týče Radeonu X700 - i zde platí, že "starý" Radeon 9800 Pro poskytuje výkon mezi typy X700 Pro a XT, přičemž oba typy "Pro" poskytují slušný přetaktovávací potenciál. V případě X700 XT i GeForce 6600 GT si klidně můžete v rozlišení 1028x1024 zapnout vše na maximum...

{mospagebreak title=Return to Castle Wolfenstein - Enemy Territory}

Poslední inkarnace populárního Quake 3 engine a zároveň kvalitní multiplayerová hra, tak by se dala charakterizovat volná hra Enemy Territory (ke stažení zde nebo zde). A když už tady byla zmínka o Quake-3 je jasné, že se bude jednat o hru využívající rozhraní OpenGL. ET je v tomto testu zástupcem her OpenGL minulé generace...

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express

Verze RtCW: ET
Rozhraní OpenGL
Heslovitý popis Quake III engine, multi-texturing
Nastavení 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit
Max Details (high); timedemo 1, demo Radar
Návod jak testovat Nahrajte demo Radar do etmain\demos, ve hře v konzoli „~“ zadejte timedemo 1 a demo Radar a po skončení přečtěte hodnotu fps

Nároky této hry nejsou nijak vysoké - i zde se jedná o síťovou hru kde je herní plynulost na prvním místě...

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express

Zde si dobře vede i Radeon X600 - jakby ne, jedná se o zástupce pomalu končící skupiny her. Lze vysledovat, že karty ATI si zde poměrně dobře vzhledem k 6600GT (OpenGL je doména Nvidie). Překvapuje celkem dobrý výsledek Radeonu 9800 Pro.

Ani vysoké rozlišení, ani kvalita zobrazení zde nedostanou Radeon X700 na kolena...

{mospagebreak title=Herní testy - Far Cry}

Hra FarCry byla asi největším vizuálním překvapením roku 2004. Pokud máte výkonný systém, pak je vegetace tropických ostrovů v podání "CRYTEK Engine" doslova pastvou pro oči. Poznámka: FarCry zde reprezentuje moderní hry DirectX 9.

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express

Hra využívá mnoho pokročilých vlastností DirectX 8 i 9. Ve verzi 1.3 dokonce dokáže využít Shader Model 3.0. My jsme však zůstali u stabilnější verze 1.2 a osvědčeného SM 2.0b. Far Cry je poměrně dobrým indikátorem výkonu pro nadcházející generaci pokročilých 3D her - z grafické karty totiž ždímá první-poslední.
 

Verze FarCry 1.2
Rozhraní DirectX 8, DirectX 9
Heslovitý popis Pixel Shader 1.x / 2.0, Vertex Shader
Nastavení Maximum quality
Návod jak testovat Bench Em All

 HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express

Na tomto testu je zajímavé, že karty ATi s 8mi pipelinami (X700, Radeon 9800) podávají téměř identický výkon. Tento test hraje do ruky vysoce taktovaným čipům GeForce 6660 GT (500/1000), GeForce 6600 (300/550) zůstává daleko vzadu. X600 (i když se jedná o nejlepší verzi XT) zůstává ještě více vzadu...

Bohužel, nároky hry jsou tak vysoké, že pokud zapnete vyhlazení hran (AA x4) a Anisotropní filtrování textur (AF x8), stěží se přehoupnete přes 40-50 fps (v případě rozlišení 1024x768). Je evidentní, že zde by si lépe vedly grafiky s 12 nebo 16 výpočetními pipeliny.

{mospagebreak title=Herní testy - Doom 3 a závěr}

Hra Doom 3 nastolila mezi moderními hrami nová kritéria kvality zobrazení. I tato verze využívá grafického rozhraní OpenGL, tentokrát ale s plnou podporou shaderů (extenze).

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express

Specialitou této hry je intenzivní používání normálových map povrchu (Bump Mapping), což klade vysoké nároky na velikost paměti systému a zejména grafické karty.

Verze Doom 3
Rozhraní OpenGL
Heslovitý popis Cube Maps, Shaders
Nastavení 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit, standard a vysoká kvalita
Návod jak testovat [ctrl]+[alt]+[~]
com_preloadDemos 1[enter], timedemo demo1.demo[enter]

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express

Testovalo se v nastavení "High Quality". Nároky hry jsou tak velké, že stačí zapnout vyhlazování hran a Anisotropní filtrování textur (AA x4 a AF x8 - viz. tmavší sloupečky) a rázem přijdete o polovinu výkonu. I zde hraje karta X600 druhou ligu - to je myslím evidentní důkaz, že lepší bude přišetřit a vsadit na GeForce 6600 (+ přetaktování) nebo na X700...

Dosud jsme neměřili na engine Half-Life 2 - tam ale, jak je známo,  vedou řešení firmy ATi. Hra Doom 3 pak zase (jak je vidět) hraje do ruky firmě nVidia a kartám GeForce 6600(GT).

Řada X700 ukazuje v této "disciplíně" nad Radeonem 9800 Pro mírnou převahu - rozhodně to ale není na upgrade...

Přetaktování

V tomto případě jsem zabil dvě mouchy jednou ranou - podařilo se mi přetaktovat Radeon X700 Pro téměř přesně na úroveň X700 XT (z 425/860 na 475/1050*). Díky tomu jsem do testu zahrnul výsledky Radeonu X700 XT s 256MB paměti (což je zároveň výsledek přetaktované X700 Pro).

*Poznámka: maximální přetaktování bylo poněkud vyšší (482/1080), kvůli stabilitě jsem ale přešel na hodnoty X700 XT.

Závěr...

Ze všech testů jsem sestavil vážený průměr:

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express

Je vidět, že s náskokem cca 13% vítězí nVidia GeForce 6600 GT. Za touto kartou následuje skupina karet ATi: X700 XT, Radeon 9800Pro a X700 Pro. Je evidentní, že upgrade z Radeonu 9800 na X700 nemá smysl. Jinak je tomu ale s Radeony 9600 a X600... tam se přechod na řadu X700 rozhodně vyplatí.

Z testu nevyšla příliš dobře ani karta GeForce 6600 (tedy verze ne-GT). Pokud je taktována továrními kmitočty, je jen trochu výkonnější než řada X600. Jelikož se ale jedná o čip konstruovaný na frekvenci 500MHz, posune overclocking tuto kartu výkonově asi na úroveň Radeonu X700 Pro, což z této karty činí nebezpečného soupeře právě kartám X700 Pro.

Celá skupina testovaných karet (jako celek) neumožňuje využívat zároveň vysoké kvality zobrazení při vysokém rozlišení. Budete tedy muset volit, jestli pojedete v rozlišení 1280x1024, nebo zapnete vyhlazování hran a anisotropní filtrování textur.

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express

Řada X700 (čip RV410) je pro ATi jednoznačně krok správným směrem: velmi podařenou řadu nVidie, GeForce 6600 GT, sice výkonově nevydrtí, ale do střední třídy nasazuje silného zástupce srovnatelného s minulým hi-endem, s Radeonem 9800 Pro. Poslední testy ukazují, že 8 pixel pipelines je dnes nutností a že je načase urychleně odsunout předražené (co se týče výkonu) karty Radeon X600 tam kde patří - až na rozhraní nízké a střední výkonové třídy. Vždyť X700 pro je často až o 45% výkonnější než nejvýše taktovaný čip rodiny X600!

Líbily se mi možnosti přetaktování: přechod z X700 Pro na X700 XT je jistě příjemný, předpokládám však, že stejný poměrný nárůst výkonu nebude u karet X700XT už možný.

A doporučení na závěr? I když je výkon ATi Radeonu X700 XT nižší než řady GeForce 6600 GT, je na vás, jestli zvolíte ATI nebo nVidii - rozdíly nejsou tak velké, abyste je v praxi nějak zvláště pocítili. Základní frekvence karet, počet pipeline, použité paměti (i hluk a množství generovaného tepla) jsou v zásadě stejné a zázrak ani propadák se také nekoná. Neexistují hry, které si z jedním typem zahrajete a s druhým ne... a tak se klidně můžete rozhodnout srdcem. A takové rozhodnutí není vždy snadné...

Poznámka: ceny karet Radeon X700 Pro se 2.12.2004 pohybovaly kolem 5000Kč bez DPH - v této době bylo možné za stejnou cenu nalézt karty s čipy X600 XT!

Distributorem grafických karet HIS je společnost LEVI International a.s.

HIS Radeon X700Pro - lítý boj karet PCI Express
Děkujeme za zapůjčení!

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
3.12.2004 06:38:50   0.0.0.xxx 2321
Nezdá se vám divné, že na té kartě není zapojený VGA konektor? Od dvi vedou dráty do desky, ale to VGA jako by tam bylo jen přikreslené. Jinak dobrý článek :o) ovšem zase jsem se dozvěděl prd o rozdílu ve výkonu vertexových jednotek.
6600GT je výrazně lepší(levnější, rychlejší, a 9.0c je budoucí standard-9.0b je fakt old), jediné co by mě mohlo přesvědčit je u X700 víc vertexových jednotek a z tohodle testu jsem nepochopil jestli se to vůbec nějak projevuje. Vždyť 6600GT s polovinou vertexových jednotek je stejně a nebo rychlejší. Tak jak to je?
3.12.2004 06:49:23   0.0.0.xxx 2523
Pokud ale vím, zátěž na vertexových jednotkách (ty mají na starosti geometrické detaily scény) v dnešních aplikacích opravdu není nijak rozhodující - přetížené bývají pixelové oparace a dokazuje to napíklad velké použití normálových map a bump mappingu který jse celý mimo vertex shadery...
3.12.2004 07:01:22   0.0.0.xxx 2623
No upřímně jsem z tohoto článku zklamán. Tyto články psal J. Souček a ted tam je PCT redakce?

Měli jste to dát napsat jemu... to se nedá porovnat.

Vždyt minule bylo vice testu ale i lepe napsane...
3.12.2004 07:53:29   0.0.0.xxx 2424
Clanek podle me prinesl presne ty informace co mel a nenudil. Clovek si udela predstavu, vidi nejdulezitejsi testy v nejdulezitejsich rozlišenich. Dost bylo 15ti strankovych recenzi, kdo to ma čast a naladu čist :-D
3.12.2004 07:54:39   0.0.0.xxx 2224
jezisi,ved v SK stoji HIS X700pro uz asi mesiac 9200sk bez dph !!! /xtron/
3.12.2004 08:05:51   0.0.0.xxx 2423
... nějak mi zde nesedí úplně první věta: "Nemáte 12 000 korun na novou špičkovou grafickou kartu, ale dokážete si představit, že byste dali dohromady částku 4000 - 7000Kč?"

Nesleduji pravidelně ceny, ale myslím že ani jedna ze zde testovaných korun nestála koncového zákazníka 4000Kč (samozřejmě vč. DPH). Karta kolem které se celý tento článek motal stála dokonce 5000 bez daně ...

Ale článek je to čtivý a přínosný, děkuji.
3.12.2004 08:41:53   0.0.0.xxx 2224
zle hladas, ATI Sapphire X700 Pro 128MB DDR3 PCIe DVI TV-O LR
5395SK + DPH
3.12.2004 08:43:23   0.0.0.xxx 2424
stovky teoretickych benchmarku cist nemusim, ale 4 hry je na druhou stranu malo

aspon to chce dvojnasobek (tak osm), aby to nedelalo nahodne vysledky, tohle je jak testik z davnych casu, kdy byl jen Quake3 a UTbench
3.12.2004 08:54:38   0.0.0.xxx 2424
...ano, v příštím článku zaměřeném na grafické karty bude testů více než v tomto případě. Mění se metodika, takže tento článek byl dalo by se řící pilotní z tohoto úhlu pohledu.
3.12.2004 09:27:25   0.0.0.xxx 2323
Nemohu si pomoci, ale 8 her je až moc je tam, tedy pro mě nesmyslné množství tabulek dle mého stačí tak 4-5... Jasně můžete to dělat jak na některých zahraničních servrech kde hodí testy cca 15 her a každej se mrkne jen na ty, které ho zajímají, ale jiné přeskočí, ale to mění i průběh recenze... Mě by spíš zajímaly testy renderingu třeba v 3dmaxu atd.
3.12.2004 09:33:27   0.0.0.xxx 2424
Velmi dobry clanek, na nekolika strankach prinesl pozadovane informace. Souhlasim s nanzorem, ze by neskodilo pridat 2-3 hry navic, vetsi mnozstvi by ale zrejme jiz bylo na ukor prehlednosti.

Ta vyhrada: skoda, skoda, skoda, ze jste do testu nezaradili i pretaktovanou GF 6600. Ja vim, ze na konci odhadujete jeji vykon na uroven X700Pro, co by zrejme zhruba sedelo (osobne si myslim, ze pretaktovana GF by vyslo o neco lepe), ale prime porovnani by neskodilo. Na druhou stranu chapu, ze pretaktovat jen jednu kartu by nebylo zcela fair vuci tem ostatnim, nicmene, je to skoda

Zaver z clanku je pro mne ale czela zrejmy: krome skvele karty GF 6600(GT) se objevila dalsi dobra karta do mainstreamu - X700XT. To je pro uzivatele jen dobre, konkurence nikdy neni na skodu. Ted jde jen o to, srovnat ceny a vyrazit na nakupy
3.12.2004 10:12:58   0.0.0.xxx 2624
Hm, zajímalo by mě, jestli nVidia čeká s 6600Ultra nebo ne. Trochu mě v článku mate to srovnávání. Vždy jsem měl dojem, že jsou nePro vers. neGT varianty, potom Pro vers. GT a nakonec XT vers. Ultra. V recenzi, pro mě úplně vyhovující, mě připadá, že se srovnává XT s GT a Pro s holou 6600. Proto bych se chtěl zeptat, jak se to vše má a proč případně nebyl do recenze zapojen zástupce např. Radeon X700 (holý). Díky za recenzi, čím víc jich bude, tím líp! :-)
3.12.2004 11:27:05   0.0.0.xxx 2524
odhliadnuc od tejto karty testy v profi aplikaciach mozno i s profi grafikami by ma tiez zauimali. chcel by som vediet co prinesie tych 60000 investovanych do takej grafiky. neviete kto take karty testoval?
3.12.2004 11:49:01   0.0.0.xxx 2324
Určitě ne, protože by se někde výkonově překrývala s řadou 6800, přesněji 6800LE a 6800.
3.12.2004 11:53:52   0.0.0.xxx 2224
Bylo by bezva mít nějaké srovnání.
Viděl jsem srovnání výkonu vertexových jednotek na Nvidia - postupné odblokování, ale neviděl jsem to u ATIn.
Myslím, že právě Vertexové jednotky budou mít hlavní slovo v hodně geometricky složitých scénách, pipky pak zase ve scénách s více pixely :o) samozřejmě.
3.12.2004 11:55:27   0.0.0.xxx 2424
Jo a asi nemá smysl dělat samostantý test že? Ale co třeba to zahrnout do nějakého testu a : X700PRO, 6600GT ? To by bylo fakt bezva. Myslím, že by z toho mohla lépe vyjít ATINA.
3.12.2004 12:53:37   0.0.0.xxx 2424
Dobrý článek, příště přidejte i OC výsledky. Ale jinak dobrý. Kdy bude šťoural???
3.12.2004 12:58:53   0.0.0.xxx 2424
Pro koho je 13% malo + nove technologie (DX9.0c) necht si koupi R X7000XT... a koupi si k ni PCI X desku s novym procesorem, pro nas normalni smrtelniky, co nemam nForce4 nebo s775 zustava ve hre jen 6600GT AGP a kdyz uz jsme v tom porovnavani, tak kdo ma na novou desku proc si nekoupi s podporou SLI a pak nekoupi druhou 6600GT, osobne nevidim jediny duvod proc kupovat X700... tak jako drive jsem ho nevidel u GF FX....
3.12.2004 13:17:10   0.0.0.xxx 24102
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
3.12.2004 13:48:46   0.0.0.xxx 2424
Take mam dojem ze se zde stavi X700XT proti 6600GT .. jenze za cenu X700XT si koupim 2 6600GT, spojim je do SLI (samozrejme je nutna podpora ze strany MB) - to bude teprve zajimave srovnani ;)
3.12.2004 13:59:01   0.0.0.xxx 2324
ale ja som nasiel dobre, hovorime o HIS X700pro 256mb !
pochybujem o tvojej cene ved v BGS,Ageme nie je uvedena,tak porad kde?
3.12.2004 14:35:44   0.0.0.xxx 2624
Kolik stoji ta hubicka? V cenicich docela dost -5500-7000Kc. GF6600 bude stat stejne. Proc kupovat pomalejsi a zastaralejsi Radeon9800Pro, kdyz muzu mit lepsi kartu? Muzes mi to vysvetlit?,Kolik stoji ta hubicka? V cenicich docela dost -5500-7000Kc. GF6600 bude stat stejne, ne-li mene. Proc kupovat pomalejsi a zastaralejsi Radeon9800Pro, kdyz muzu mit lepsi kartu? Muzes mi to vysvetlit?
3.12.2004 20:01:36   0.0.0.xxx 2624
Zdravim,
pridu este aj nejake nove AGP karty od ATI alebo posledne co kupim do 10 000SK je R9800 Pro ? Nechcem prepast ked uz nebudu a cakat ze spravia mostik na X700...
4.12.2004 11:01:47   0.0.0.xxx 2423
Nejsou ty hodnoty u GF6800 nějaké divné??? Podle toho to vypadá na 6800LE (8 pipelines)..GF6800 (12 pipelines) je na tom s výkonem o hodně líp! Tak to buď přepište a nebo tam dejte reálné hodnoty.
4.12.2004 11:04:39   0.0.0.xxx 2424
Sorry! :-) Starej monitor trochu rozmáznul čísla, takže 6600 vypadalo jako 6800 :-)
4.12.2004 12:54:02   0.0.0.xxx 2524
me chybi testy v HL2
4.12.2004 13:51:50   0.0.0.xxx 2423
ja si taky nemuzu pomoct, ale prijde mne ze tam ten VGA konektor opravdu neni pripojenej... :-)
5.12.2004 23:11:43   0.0.0.xxx 10324
...novy monitor. Blizi se Vanoce, tak napis Jeziskovi- oci mas jen jedny! :-)
6.12.2004 07:38:06   0.0.0.xxx 2424
podstatny je to tvoje bude!!!!
6.12.2004 11:18:29   0.0.0.xxx 2423
ten konektor tam rozhodne neni dokreslenej, protoze ty neosazeny diry jsou pripraveny pro DVI (srovnejte si to) a draty pro VGA vedou do PCB skrz ten hubeny modry plast.
23.2.2005 07:32:54   0.0.0.xxx 2424
Udelejte si v tom poradek pletete brabory a mrkev dohromady
23.2.2005 07:39:41   0.0.0.xxx 2624
a treba proto to tam byt nemuze:-))

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

3 čtenáři navrhli autorovi prémii: 1.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.