Dvě grafické karty bok po boku - nForce 4 SLI v praxi |
autor: Polívka Karel , publikováno 14.12.2004 |
Seznam kapitol |
---|
1. Závěr |
Nejspíše jste již slyšeli o možnosti mít v počítači společně 2 grafické karty, které by pracovaly "jako jedna". Něco takového můžete pamatovat ještě z dob 3Dfx, nicméně tato základní myšlenka přetrvala a prezentuje ji v současnosti firma nVidia ve své nové čipové sadě nForce 4 SLI. Mezi grafické karty, které můžete dát do "páru", se řadí modely šestkové série nVidie pro sběrnici PCI Express s koncovým značením GT nebo Ultra. Nám se naskytla příležitost otestovat spolupráci dvou grafických karet GeForce 6600 GT. Pokud vás zajímalo, zda byste se po nějaké době dokoupením druhé karty GeForce 6600 GT dostali na úroveň současného High-Endu v podobě GeForce 6800 GT, nenechte si ujít tento článek. {mospagebreak title=Doba pokročila, nForce 4 SLI + 2x GF 6600 GT "na stole"}
Od uvedení nové čipové sady nForce 4 pro procesory AMD (Athlon 64/FX) ze stáje nVidie uběhl již nějaký ten pátek. Měli jste možnost se u nás o tom dočíst v článku nForce 4 na světě - nejen PCIe pro Athlon 64. Pravděpodobně vás tehdy zaujala zejména High-Endová varianta s označením nForce 4 SLI, která umožňuje použití dvou stejných grafických karet v jednom systému. Jelikož jde o čipovou sadu nVidie, je samozřejmé, že k tomuto účelu jsou v tomto případě nutné použít specifické karty též ze stáje nVidie. Jak již bylo řečeno, jedná se konkrétně o modely šestkové série nVidie pro sběrnici PCI Express s koncovým značením GT nebo Ultra, což v praxi znamená v současnosti celkem 3 typy grafických karet (respektive čipů), které lze v nabídce nVidie nalézt.
Jmenovitě jde o GeForce 6800 Ultra (přičemž na spolupráci dvou takovýchto karet v režimu SLI nemá v současnosti konkurence v podobě ATi žádnou odpověď), GeForce 6800 GT a GeForce 6600 GT. O kombinaci GeForce 6600 GT a nForce 4 SLI se dost mluví z hlediska nasazení do praxe - tedy rozhodně aspoň u nás. Jelikož z důvodu přijatelné ceny karet GeForce 6600 GT vyvstává otázka, zda si nepořídit základní desku s podporou SLI a po nějaké době využít možnosti doplnit systém o druhou kartu GeForce 6600 GT a tím vlastně získat najednou výkon navíc přidáním něčeho bez nutnosti výměny (jelikož to mnoho lidí nemá v oblibě z důvodů nutnosti "zbavovat" se dosluhující karty). V této spojitosti se mnohokrát mluví v otaznících o tom, zda se takovéto řešení dvou karet GeForce 6600 GT vyrovná jedné High-Endové kartě GeForce 6800 GT. Na tyto otazníky se vám zde budeme snažit odpovědět, jelikož kombinace nForce 4 SLI a dvou karet GeForce 6600 GT je právě tím, co jsme měli možnost otestovat - obojí pod záštitou značky Asus.
Myšlenka provozu dvou grafických karet najednou
V dobách dávno minulých, kdy firma 3Dfx byla nekorunovaným králem na poli 3D akcelerace her a firmy jako nVidia a ATI byly na tomto poli jen chabou konkurencí, se společnost 3Dfx rozhodla, že vsadí na technologii s názvem SLI (Scan-Line Interleaving), která umožňovala souběžné použití dvou 3D akcelerátorů Voodoo 2. Tyto karty se zapojily do dvou slotů PCI (AGP bylo hudbou budoucnosti) a rozdělily si výpočty podle sudých a lichých řádků renderovaného obrazu. Teoreticky to znamenalo, že fill-rate se oproti použití jedné karty Voodoo 2 přibližně zdvojnásobil a kapacita frame-bufferu byla také zdvojnásobena. Toto řešení postupně přejala firma Quantum 3D a začala jej uplatňovat i v oblasti profesionální grafiky (Mercury system - 8x Voodoo 2).
Technologie SLI prošla od svých začátků celkem složitým vývojem, který už od konce roku 2000 nebyl v rukou společnosti 3Dfx, ale nVidie, která po akvizici této společnosti, souhlasila, že dostojí všem závazkům 3Dfx, což znamenalo nepsanou povinnost pracovat na novém čipu podporujícím multi-procesing (náhrada VSA-100). Pokud vás zajímá historie SLI trochu komplexněji, doporučuji náš článek "Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?", který vám dá ucelený obraz toho, co bylo a co by být mělo.
nVidia nForce 4 SLI v praxi
Nvidia spolu s novou sérií 6xxx přišla se znovu oživenou technologií SLI, ale tentokrát na trochu jiném základu. SLI je v tomto případě zkratka pro Scalable Link Interface a princip spočívá v horizontálním rozdělení renderovaného obrazu pomocí ovladačů karty, které v tomto případě zastávají funkci balančního software. Ten každé kartě dynamicky přiřadí (podle právě renderované scény) takovou část obrazu, aby výkon obou karet byl co nejefektivněji využit. Nejedná se tedy o pevné rozdělení podle sudých a lichých řádků nebo na dvě neměnné části. Karty jsou propojeny (viz. obrázek) pomocí můstku, který má relativně jednoduché PCB a je dodáván ke každé základní desce podporující SLI.
Grafický subsystém
Grafický subsystém tvořily dvě karty GeForce 6600GT (jádro NV43 s plnou podporou DirectX 9.0c) značky ASUS, konkrétně modely Extreme N6600GT. Frekvence obou karet byly nadstandardní, ale přesto neobvyklé (RivaTuner hlásil: 520MHz jádro a 1040Mhz paměti), což neodpovídá ani klasické GeForce 6600GT PCIe (jádro 500MHz/paměti 1GHz) ani ASUS Extreme N6600GT Top, která má takty ještě o poznání vyšší (jádro 550MHz a paměti 1.1GHz). Během testování byly frekvence obou karet sníženy na úroveň standardní GeForce 6600GT.
Samotné grafické karty jsou provedeny kvalitně, jak je ostatně u ASUSU zvykem a mají i pasivní chladiče pamětí, které mohou o něco zvýšit možnosti přetaktování pamětí. Pasivy jsou měděné, což rovněž přispívá ke kladnému hodnocení. Větráčky byly poměrně hlučné, ale nic co by se vymykalo běžnému standardu v této kategorii.
Sběrnice PCI Express zajišťuje u grafických karet s čipy GeForce 6600 GT absenci dodatečných napájecích konektorů přímo na kartách, ale v případě SLI je nutno přidat "šťávu" rovnou základní desce, která by jinak nestačila uživit obě grafické karty. K tomu je možné hned u primárního konektoru PCI Express 16x spatřit přídavný napájecí konektor Molex. Přidružená červená LEDka indikuje nutnost zapojení tohoto konektoru (v případě potřeby, tedy nedostatečného napájení obou karet, se totiž rozsvítí).
Přepínání mezi normálním (pro využití jedné grafické karty) a SLI módem (pro využití dvou grafických karet) je řešeno pomocí zásuvného modulu mezi sloty, který jednoduše vysunete a otočíte v případě, že chcete změnit mód v jakém deska pracuje. Tím vlastně určíte rozložení linek sběrnice PCIe, jelikož v Single módu jich jde do primárního slotu PCIe 16x standardních 16 a v případě SLI módu jde 16 linek do obou dvou slotů (do primárního stejně jako do sekundárního 8).
AFR vs. SFR
A aby toho nebylo dost, tak u SLI existují dva módy vykreslování výsledného obrazu, které jsou použity podle jejich vhodnosti pro právě vykreslovanou scénu. Tuto funkci zajišťují opět ovladače grafické karty, kde jsou uloženy informace o jednotlivých hrách a o tom, jaká metoda má být použita pro konkrétní hru.
Prvním módem je AFR (Alternate Frame Rendering), který pracuje na principu rozdělení sudých a lichých snímků mezi jednotlivé karty, takže každá vlastně zpracovává jiný obraz. Tato možnost může být využita jen v případě, že nejsou použity efekty, které způsobí to, že jednotlivé snímky (framy) jsou na sobě závislé (např. Alpha Blending, Slow Motion, Motion Blur). Tato technologie nevznikla v dílnách nVidie, ale naopak u konkurenční společnosti ATI Technologies a byla přítomna na kartě ATi Rage Fury MAXX. Nvidia ve své době tuto technologii pohaněla, ale teď se jí evidentně hodí, protože její vlastní metoda se ukazuje jako méně efektivní.
Druhým módem je SFR (Split Frame Rendering někdy též Single Frame Rendering), který funguje na principu dynamického rozdělení scény podle její komplexnosti tak, aby obě karty byly vytěžovány stejně, tedy aby výsledný výkon byl optimální. Obraz je rozdělen na dvě části s proměnnou velikostí a pokud chcete vidět, jak se SLI v jednotlivých situacích chová, máte možnost zapnout si zobrazení této funkce přímo ve hře nebo benchmarku.
Výhody a nevýhody tohoto řešení.
Výhody SLI spočívají v teoretickém zdvojnásobení počtu pipelines a s tím spojeným zvýšením fill-rate. Teoreticky by se měla projevit dvojnásobná paměťová propustnost, což si ověříme v herních testech se zapnutými funkcemi jako vyhlazování (FSAA) a anizotropní filtrování (AF). Výhody použití vidím hlavně při spolupráci dvou karet nVidia 6800GT/Ultra, kde je reálný výkon opravdu hodně vysoko a překonává jakékoli řešení konkurence postavené na jedné kartě. Jedinou a hlavní výhodu tedy tvoří výkon.
Výčet nevýhod bude poněkud větší. První nevýhoda spočívá v ceně, která je díky nutnosti použití nové desky a dvou grafických karet nVidia opravdu hodně vysoko a v českých zemích má pramalou možnost rozšíření. Cena řešení se dvěma kartami nVidia GeForce 6800GT a deskou nForce 4 SLI se pohybuje kolem 35 tisíc, což představuje opravdu velké sousto, protože jak uvidíme v testech, tak je potřeba opravdu hodně silný procesor.
Možnost spočívá v pořízení dvou karet střední třídy nVidia 6600GT a jejich zapojením do SLI. Je ovšem nutno podotknout, že oproti jedné GeForce 6800GT/Ultra si nepolepšíme, takže tato možnost zůstává pro ty, kteří chtějí mít něco extra. V případě postupného upgradu z jedné GeForce 6600GT na dvě se to nejeví až tak nesmyslné, ale je nutno říci, že nová deska například s nForce 4 SLI stojí okolo 7500Kč. Další věcí je, že pokud vlastníte cokoli míň než Athlon 64 3500+, tak na SLI zapomeňte, protože byste byli výsledným výkonem spíše zklamáni (ve spojitosti s využitím potenciálu dvou karet GeForce 6600 GT v SLI módu se mluví dokonce o procesorech Athlon FX).
Další nevýhodou je značná spotřeba energie a nutnost opravdu výkonného zdroje, alespoň v případě dvou grafických karet GeForce 6800GT. Hlavní nevýhoda tedy spočívá v principu "Chceš výkon? Tak za něj pořádně zaplať!". Pokud máte dostatek peněz, tak lze toto řešení jen doporučit. Dále je potřeba zvážit, je-li SLI potřeba, protože na všechny současné hry plně dostačuje řešení v podobě jedné high-endové karty.
{mospagebreak title=Základní deska Asus A8N-SLI Deluxe}Než se pustíme do samotného výkonnostního srovnání, představíme si ještě letmo základní desku, kterou jsme měli pro tyto účely k dispozici. Jak již bylo řečeno, je stejně jako grafické karty ze stáje Asus a to dokonce v Deluxe verzi (označení Deluxe u základních desek tohoto výrobce znamená vždy velmi bohatou výbavu). Nebudeme tedy zacházet do obvyklých detailů, jako v případě samostatných testů základních desek.
Asus A8N-SLI Deluxe |
Platforma: socket 939 | |
Krabice + příslušenství
Po odklopení víka krabice se vám naskytne pohled na všechny firemní "vychytávky" pod ním vyobrazené. To nejdůležitější je však hned na vrchní straně - tedy že se jedná o základní desku ze série AI Proactive (což slibuje mnoho užitečných funkcí) s čipovou sadou nForce 4 SLI.
Asus A8N-SLI Deluxe v celé své kráse
Asus A8N-SLI Deluxe - BIOS
Hned počáteční screen zobrazující se během POSTu dává náležitě najevo, s čím máte tu čest.
V základním menu položky "Advanced", máte hned možnost výběru režimu v jakém bude systém pracovat. Buď můžete předurčit režim SLI, Single a nebo necháte na Auto.
Možnosti ladění paměťového subsystému jsou víceméně standardní. Je možné si samozřejmě zvolit automatickou detekci časování pamětí (timingu) podle SPD (jednoduchý čip nalézající se na paměťovém modulu a obsahující jednotlivé výchozí hodnoty - nemusí být zejména v případě levnějších modulů optimální, jelikož tam někdy bývají uloženy až příliš konzervativní hodnoty, než v reálu modul zvládne a je tak poněkud brzděn) nebo si provést konfiguraci ručně. BIOS nabízí zapnout i podporu pro paměti ECC, což v běžném desktopovém počítači nemá moc uplatnění.
Z hardwarového monitoringu je zajímavá zejména rychlost ventilátoru nalézajícího se na čipsetu. 8500 otáček je opravdu dost, ale že by byla míru generovaného hluku v nějaké neúnosné míře, to se říci nedá. Měl jsem tu čest s mnohem hlasitějšími (a v tomto případě nutné říci, že pomalejšími).
Pokud zvolíte Overclock Profile, otevře se vám nabídka, z které můžete vybrat jednu z možností jak přetaktovat vás systém. Mezi ty zajímavé stojí zejména možnost AI Overclock díky které si můžete napevno vybrat o kolik procent se systém (FSB) přetaktuje.
Zajímavější je však položka AI N.O.S. (Non-Delay Overclocking System) zastupuje automatické přetaktování systému v závislosti na zátěži. V podstatě jde o to, že si můžete nastavit systém tak, že při zátěži větší jak 50% (jedná se o vytížení procesoru) se aktivuje akcelerace, jejíž procentuální nárůst rychlosti, tedy míru přetaktování v procentech, můžete zadat v krocích 3, 5, 8 a 10%. V takovém případě je systém při běžné práci ve Windows na standardních hodnotách a při spuštění náročné aplikace se aktivuje tento rychlostní režim a systém se hned přetaktuje o vámi zvolenou hodnotu (v procentech).
Tuning paměti | |
CAS latency | 2, 2.5, 3 |
Precharge Delay-Tras | 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
RAS to CAS Delay | 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Row Precharge - Trp | 2, 3, 4, 5, 6 |
Nastavení napětí | |
CPU Voltage | auto, 0.8 až 1.65 V (po 0.0125 krocích) |
DRAM Voltage | auto, 2.6, 2.65, 2.7, 2.75, 2.8, 2.85, 2.9, 2.95, 3 V |
Nastavení frekvencí | |
FSB | Minimum 200 MHz - Maximum 400 MHz |
Max Memclock (MHz) | 200, 266, 333, 400, 433, 466, 500, 533, 550, 600 |
PCI Express | 100 - 145 MHz (po 1MHz krocích) |
Pokud jde o schopnosti přetaktování, z časových důvodů jsme se k tomu již nedostali.
{mospagebreak title=Testovací sestava a syntetické testy}
Testovací sestava | |
Platforma | AMD |
Procesor | Athlon 64 3500+ BOX |
Základní deska | Asus A8N-SLI Deluxe |
Paměti | 1GB A-DATA DDR 500Mhz (dual) |
Grafická karta | 2x ASUS Extreme N6600GT |
Testy | 3DMark03 |
3DMark05 | |
Aquamark 3 | |
Hry | Doom 3 |
Half-Life 2 | |
FarCry 1.2 | |
PainKiller | |
UT2004 |
Syntetické testy
3DMark 2003
3DMark 2005
Aquamark 3
Testy z dílen Futuremarku vykazují celkem výraznou převahu, což je dáno především jejich relativní nezávislostí na výkonu procesoru. S testem Aquamark 3 si dvě karty GeForce 6600GT už tak dobře neporadily a propadly se až na předposlední místo v grafu. Tento propad může být naopak způsoben slabším CPU v podobě Athlonu 64 3500+.
{mospagebreak title=Doom 3}Doom 3 naplno uvolnil sílu těchto karet, a tak se snadno dostaly na čelo pelotonu, kde setrvaly i v rozlišení 1600x1200 se zapnutým vyhlazováním obrazu. Doom 3 je samozřejmě testován na high-details, což znamená implicitně zapnuté anizotropní filtrování. Karta ATi Radeon X800XT se v tomto případě moc nechytá, ale ani tady se vážný propad nekoná a hru si užijete i v nejvyšším rozlišení (bez vyhlazování).
{mospagebreak title=FarCry}V rozlišení 1024x768 je u SLI jasně patrná limitace procesorem, kdy je rozdíl mezi jednou GeForce 6600GT a těmito kartami ve SLI prakticky nulový. Ve vyšším rozlišení je nárůst oproti jedné kartě jasně patrný, ale ani SLI neumožní dohnat GeForce 6800GT nebo Radeon X800XT. Takže ve FarCry si body k dobru SLI nepřipíše.
{mospagebreak title=Half-Life 2}Half-Life 2 je ve znamení naprosté dominance Radeonu X800XT, který je daleko před ostatníma. Maximálně se to projevuje v levelu Canals, kde se proháníte po vodní hladině a helikoptéra po vás hází "rychlé" bomby. Při boji v levelu c17 je framerate u všech karet relativně vyrovnaný. Half-Life 2 se benchmarkuje pomocí demo map, které si můžete stáhnout zde. Rozbalíte je do adresáře maps a ve hře do příkazové řádky zadáte například: timedemo maps/d1_canals_09.dem.
{mospagebreak title=Painkiller}Painkiller udělil SLI pár bodíků k dobru a obecně platí, že je hratelný i na starších kartách. Na grafech vidíme, že celé pole je vyrovnané až na samotnou GeForce 6600GT, která má oproti ostatním pouze 8 pixel pipelines.
{mospagebreak title=Unreal Tournament 2004, Závěr}UT2004 je hra postavená na engine DirectX 7/DirectX 8, ale i tak má stále docela slušný grafický kabát a hlavně je rychlá, což je při hrách tohohle typu neocenitelné. Situace v grafech vypadá velmi vyrovnaně, což je způsobeno opět limitací ze strany procesoru, ale při rozlišení 1600x1200 s vyhlazováním a anizotropním filtrováním se jasně ukáže, kdo je tady pánem. Bohužel SLI to není.
Myšlenka technologie SLI není špatná a rozhodně bude mít v budoucnu co říci, ale v případě dvou mainstreamových karet nVidia GeForce 6600GT je to řešení poněkud nešťastné, protože i jedna grafická karta nVidia GeForce 6800GT vám odvede stejnou práci za méně peněz. Jak bylo řečeno na začátku, SLI v této podobě může být zajímavé pro nadšence, ale pro člověka, který preferuje jednoduché řešení to není. Jiná situace by nastala v případě osazení dvěma kartami GeForce 6800GT, kde by se výkon posunul na současnou výkonovou špičku, která by ovšem byla dost tvrdě zaplacená.
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
1: Nikdy do dual cpu neosazujte nic než nejvynonějši procesor běžně dostupny na trhu, protože když použijete levne mainstream cpu tak cena levneho dual cpu je vetsi nez reseni s nejvykonejsim single cpu.
2: Vykon ktery dostanete neni 2x takony u dual cpu ale 1,5x az 1,7x takovy a to podle typu ulohy k jake dual pouzivate.
3: pokud na to nemate zapomente. jakekoliv kompromisy vedou sice k nizsi cene ale NIKDY ne k navyseni vykonu a o ten jde v dualprocesingu predevsim.
Zaver:
takze pokud chcete pouzit sli reseni tak jedine nejvyssi taktovane karty 6800.
Budte si jisti ze tyhle karty (2x6800) bude jakýkoli výkony single cpu běžně dostupny na trhu) brzdit když relativně rychle AMD 64 3500 brzdilo 2xGF 6600.
Tohle chce dualCPU a nejlepe nejvykonejsi Opterony (neznam momentalne dual reseni pd inteu proto se tu o nem nezminuji snad xeony ví někdo?)
Potřebujete HIDNE ramky protože dve karty maji aperature size gigo ramky (256M na kartu) takže v systemu by mělo být minimalně 2G ram
Takže jak to bude?
POKUD NA TO NEMATE ZAPOMEŇTE
Např: strana 2 stále tvrzený název desky je P5AD2-E ...ehm...to je trochu mimo ne?? A podobné.
Jinak je to opravdu bomba článek.
Bohuzel musim konstatovat ze mu to jde!Super clanek
Hlavne ta cast AFR vs. SFR
Podle mě je tato technologie myšlena právě na takovýto přístup, je o hodně praktičtější
Ok. Tak pokud máte pocit že bych měl být hnidopich a ukázat Vám je tak:
-> Ad chyby: Mimo ten název špatné desky třeba:
(ve spojitosti s využitím potenciálu dvou karet GeForce 6600 GT v SLI módu se mluví dokonce o procesorech Athlon FX)
Spojovat 6600 a FX ? Eh. Nemělo to být 6800GT?
->kde se proháníte po vodní hladině a helikoptéra po vás hází "rychlé" bomby - u nás se píše ,,rychlé" bomby - v USA za "fast" bombs...
-> AFR patent ATi ?? Pokud by to byl její patent, tak pochybuji že by ho mohla Nvidia využívat. Těžko by jí ATI řekla...tak nám dejte 100 000 dolarů a tady je licence.
-> Grafy:
Nechápu, proč půlka grafů je vyhlazená a půlka kostičkovaná.
Ale to je možná 3D markem a Aquamarkem.
-> Údaje o desce:
Externí frekvence CPU: 200 MHz
Co tím myslíte?
http://www.gamezone.cz/Clanek.asp?idC=12719&idK=85247
Paměti mohou jet na DDR400/DDR333/DDR266 a FSB se tady neudává v Mhz ale: 2000 MT/s, 1600MT/s Hypertransport -
- a ta snad jede na 400Mhz.
Další si hledejte svépomocí...
Jo a nechci z nikoho dělat vola a nebo hledat hnidy.
Článek se mi moc líbil už jen protože po té desce dlouho pokukuji.
Ad můj příspěvek: Měli jste si to opravit a ty vykřičníky smazat. Nebo smazat celý můj příspěvek když se Vás to dotklo.
Mimochodem kdyby mail na někoho z Vás fungoval(dal se najít - hledal jsem ho), tak jsem netapetoval tady dole, ale poslal Vám to mailem.
Ahoj.
V obou případech ;-)
Spojovat 6600 a FX ? Eh. Nemělo to být 6800GT?* Ne nemelo...bohuzel i dve mainstremaove karty 6600GT potrebuji pro svuj chod na plny plyn neco jako FX53-55. Kdyz se podivas na jine weby, tak vysledujes, ze A64 3500+ je pro tento system malo.
*kde se proháníte po vodní hladině a helikoptéra po vás hází "rychlé" bomby - u nás se píše ,,rychlé" bomby - v USA za "fast" bombs...* Pokud si HL2 hral, tak vis, ze v tomto levelu shazuje helikoptera opravdu v UVOZOVKACH rychle bomby.
*AFR patent ATi ?? Pokud by to byl její patent, tak pochybuji že by ho mohla Nvidia využívat. Těžko by jí ATI řekla...tak nám dejte 100 000 dolarů a tady je licence.*
Vyskytuje se v clanku slovo patentovana technologie???Ne. Tudiz debaty o patentech jsou zbytecne.
*Údaje o desce:
Externí frekvence CPU: 200 MHz
Co tím myslíte?* Nevis???To bys ale mel, protoze pak se poustis na tenky led v debatach o chybach:-)))
*Grafy:
Nechápu, proč půlka grafů je vyhlazená a půlka kostičkovaná.
Ale to je možná 3D markem a Aquamarkem.* Tohle jedine neres. S tim souhlasim.
Takze suma sumarum ses ukazal jako hnidopich bez naboju:-).Nazdar
Ad: "fast" bombs... jistě, tohle je anglicky správně...jak jsem psal. AD: Takze suma sumarum ses ukazal jako hnidopich bez naboju:-).Nazdar
Seznam nábojů:
- :o) P5AD2-E (5 zásobníků)
- Externí frekvence CPU: 200 MHz (dalších 5 zásobníků)
- grafy (1 náboj)
- ,,rychlé" nebo "fast" bombs/by (1 náboj)
Takže Až Až.
Mimochodem nestálo by za zváženou dát na stránky něco jako ,,Oznamte chybu v článku"?
Ohledně smazání příspěvku s oznámením chyby... když bychom to smazali, zase by se někdo mohl ozvat, že mažeme příspěvky, kde je svoboda slova a kdesi cosi :-D Smažeme a jsme ti špatní, nesmažeme a jsme nepochopeni... takže prašť jako uhoď :-) Co se týče mailové adresy, uvádím ji vždy a je funkční ;-) Z vašeho postoje je zřejmé, že jste se jen snažil upozornit a nezačal jste hned nadávat či urážet. Je dobré vidět, že se najdou i takoví čtenáři, takže děkujeme za přízeň ;-)
K chybám... označení desky - stane se (šablona je šablona a někdy se zapomene), 2 grafy - všechny grafy byly následně ještě upravovány (jen kosmeticky, údaje samozřejmě stejné) a 2 se "jaksi" nepřepsaly :-), těch 200 MHz je FSB - co Vám na tom není jasné? Výsledná frekvence CPU vychází z FSB - proto máme multiplikátory. Uvozovky - chcete řešit takovou blbost? :-) Vystříleno... ;-)
Tahle technologie SLI ale nema budoucnost. Protoze prudovy odber. Nikdo si za par let nebude chtit dat do PC dve karty a atomovej reaktor k tomu. Tohle tady jednou uz bylo ... PentiumPRO & 3dfx Voodoo 5.
Jo jinak by to bylo moc hezke, jit si tedka koupit nekolik Pentii3 na 600Mhz, rekneme tak 8
Pěkný článek, jen mě trochu zaráží svádění nízkého výkonu na slabý CPU v případě Far Cry. R800XT tam zjevně bržděn nebyl, nebo alespoň "ne tolik", takže to bude možná něčím jiným.....
---
pokud je mi znamo tak FX-55 docela trhne i P-EE tak proc zbytecne "utracet" za elektrinu. ovsem jako nenazranost docela dobry, huuustyy.Ja bych jeste prihodil chlazeni polterierem na CPU a 2xVGA pro zvyseni odberu ;))
http://www6.tomshardware.com/cpu/20041115/pentium4_570-20.html">http://www6.tomshardware.com/cpu/20041115/pentium4_570-20.html
je tam spotreba prociku 76W (FX55) proti 104W (P4 570), docela me tam udivila spotreba s cool&quite, 3W je docela parada. vyrobci grafik by se meli zamyslet co to delaj za silenosti a nasadit taky nejaky C&Q
chybí mi ve sli dvě ultry nebo 6800GT....
INTEL se nemusí nutně rovnat Pentiu 4
a 6800gt celkem by me to zajimalo.
Navic, za 2 roky by mely jit za rozumne penize koupit jine karty, ktere tve reseni bez problemu porazi (a budou potrebovat vyrazne LEVNEJSI desku).
Podle me je to sice zajimava technologie, ale jde o sazku na spatneho kone.
Možnost volby primární VGA karty byla naopak výhra; každý si mohl vybrat přesně to, co se mu hodilo, nebo zvolit nejvýkonnější konkurenční řešení a V1/2 používat na Glide a třeba G200/TNT atp. na D3D. Navíc argumentovat 2D kartou je mimo, protože když si někdo do PC (jakýkoli) 3D akcelerátor kupoval, tak už tam před tím nějaký VGA měl ;-)
16bit hloubka na V2 že byla nedostatkem? Která karta vydaná před V2 (r.1997) podporovala použitelně 32bit rendering a textury? To si možná pleteš s Voodoo3 a o rok a půl pozdější situací :-)
---
Je to skoro jako rikat, ze mercedes S500 je k nicemu, kdyz si prditko pohodlne odvozim v superbu 2,5TDI....
Ale jsou proste lide, kteri pozaduji max a na korunce v podobe treba 100.000 Kc jim nesejde a tak je dobre, ze je jim co nabidnout a tim necim je 2x6800U + FX55 nebo 2xXeony, pokud nejsou jen hraci a treba chteji editovat video... + vodni chlazeni od zalmanu Erazer... doufam, ze se nepletu, takova ta vez bez vetraku a nebo heatpipe case, kterej je pro nas smrtelne moc drahy.
A ono neexistuje jen cesky trh, ale i USA, kde se na par kacek nehledi, takze si myslim, ze pro Nvidii je to krok dobrym smerem, ale ne pro nas, vetsinu v CR.
Jinak na vsechny hry 1024x768 Medium-Hi detaily, dnes stale postacuje obstarozni R 9500pro a protoze mam hluboko do kapsy(relativne) a nepotrebuji vsude psat me skore v 3d05 je.... tak u nej zustanu a na druhem PC R9800SE@XT, ale jinej kraj jinej mrav.
Cekal jsem od "levne 6600GT verze" lepsi vysledky. 3D vysledek me zklamal. Je sice dobre ze se to proverilo ale jeden sen skoncil. Kdo se bude pidit za SLI 6800 kdyz je na nasem trhu nedostatek standardnich singl verzi 6800Ultra. Dalsi potize budou urcite s odvetravanim kejsu protoze Nvidie ten horky vzduch funi dovnitr. O 2x CPU ani nemluvim. Tiche reseni ani nahodou. Nejenom zdroje ale i vodniky na tak velky prikon bude obtizne sehnat.
nepamätám sa presne na jedno info a tak by som Vás poprosil o pomoc..
Nejaký čas po uvedení Gefroce FX 5950 prišla jedna univerzita so správou, že sa jej podarilo na tejto karte rozbehať linux a na následných benchmarkoch sa potvrdilo, že GPU majú omnoho vyššie výkony ako CPU - hovorilo sa o ekvivalente s P4 na 10GHz. Pamätáte sa niekto na to? Potreboval by som na nich link - robím ročníkovú prácu a potreboval by som o tom seriózne info - nepamatám sa na univerzitu..Viem, že to bolo uvedené ako rychlá správa s linkom na univerzitné stránky, ktoré sa tomu venovali - prešiel som všetky rýchle správy na tomto site, aj na pctuning.cz, ale nenašiel som to.. Moc dík za akékoľvek info v tejto oblasti.
Majte sa
PeeT