Tichý Radeon 9800 PRO - HIS IceQ edition |
autor: Souček Jiří , publikováno 24.8.2004 |
Se jmenuje karta, na kterou bude dnešní článek zaměřen. Z jejího názvu lze usuzovat, že nepůjde jen tak o nějaký běžný model. Karta opravdu nabízí něco navíc. Ještě, než začnu rozebírat to "navíc", se podívejme na situaci R9800. V diskuzi pod jedním z předchozích článků orientovaných na HW s dobrým poměrem cena/výkon (3D upgrade za rozumnou cenu) se vyjádřilo několik čtenářů v tom smyslu, že v testu postrádali Radeon 9800 (většinou SE a PRO). Lákavá varianta 9800 SE s 256-bit. sběrnicí ale rychle mizí z nabídek obchodů, takže se už pro testování příliš nehodí. Před nedávnou dobou se mi ale do rukou (díky společnosti Levi) dostala trochu luxusnější verze karty, konkrétně výše zmíněný model PRO osazený 256MB DDR2 s nadstandardním chlazením.
Pojďme se tedy podívat, jak by si vedl v konkurenci již testovaných karet:
XFX - GeForce FX 5900XT |
GeCube - Radeon 9200 HIS - Radeon 9800 PRO IceQ |
V následující tabulce najdete parametry čtyř nejvýkonnějších karet:
Club3D GeForce FX 5700 VIVO |
Club3D GeForce FX 5900XT |
XFX GeForce FX 5900XT | Club 3D Radeon 9600XT Bravo | HIS R9800PRO IceQ | |
Jádro | NV 36 | NV 35 | NV 35 | RV 360 | R 350 |
Výrobní proces | 0.13 ľm IBM | 0.13 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC | 0.15 ľm TSMC |
Počet transistorů | 82 milionů | 130 milionů | 130 milionů | 130 milionů | 150 milionů |
Paměťová sběrnice | 128-bit DDR (II) | 256-bit DDR | 256-bit DDR | 128-bit DDR | 256-bit DDR2 |
Kapacita paměti | 128 MB | 128 MB | 128 MB | 128 MB | 256 MB |
Takt čipu | 425 MHz | 390 MHz | 390 MHz | 500 (526 OD) MHz | 380 MHz |
Takt pamětí | 250 MHz (500 DDR) | 351 MHz (702 DDR) | 400 MHz (800 DDR) | 338 MHz (676 DDR) | 338 MHz (676 DDR) |
Paměťová propustnost | 8.00 GB/s | 22,46 GB/s | 25,60 GB/s | 10,82 GB/s | 21,64 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 850 Mpixel/s | 1560 Mpixel/s | 1560 Mpixel/s | 2000 Mpixel/s 2100 Mpixel/s (OD) |
3040 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 1700 Mtexel/s | 3120 Mtexel/s | 3120 Mtexel/s | 2000 Mtexel/s 2100 Mpixel/s (OD) |
3040 Mtexel/s |
Vertex Shader | 3 (FP-Array) | 3 (FP-Array) | 3 (FP-Array) | 2 | 4 |
Maximální počet transformací Troj./s | 320M | 290M | 290M | 250M (263M OD) | 380M |
Počet Pixel Pipelines | 2 | 4 | 4 | 4 | 8 |
Počet text. jednotek na pipeline | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0 | 2.0 | 2.0 | 2.0 | 2.0 |
Pixel Shader verze | 2.0 | 2.0 | 2.0 | 2.0 | 2.0 |
DirectX | 9.0 | 9.0 | 9.0 | 9.0 | 9.0 |
FSAA | MultiSampling SuperSampling |
MultiSampling SuperSampling |
MultiSampling SuperSampling |
MultiSampling | MultiSampling |
FSAA typy | RG 2x, OG 4x, Quincunx, kombinace SS/MS | RG 2x, OG 4x, Quincunx, kombinace SS/MS | RG 2x, OG 4x, Quincunx, kombinace SS/MS | RG 2x, RG 4x, Sparse Sample 6x | RG 2x, RG 4x, Sparse Sample 6x |
Další parametry | VIVO, DVI | TV-out, DVI | TV-out, DVI | TV-out, DVI, OverDrive | TV-out, DVI |
Balení a provedení
Krabice, ve které je karta prodávána, není nijak výrazně velká, ale obsahuje vše potřebné...
Po jejím otevření objevíme standardní příslušenství, tzn. manuál a video-kabely:
Hardware:
grafická karta
video-kabel kompozitní (cinch-cinch)
video-kabel S-VHS
redukce S-VHS - cinch
redukce DVI - D-SUB
Softwarová výbava je již bohatší, nechybí ani hry (např. plná verze Arx Fatalis)
Software:
instalační CD
CyberLink PowerDVD 5
Arx Fatalis
games collection (Vietcong, Railroad Pioneer, Neighbors from Hell, Tropico 2, Aquanox 2)
Micro Research 3D album
Micro Research 3D Album - kliknutím zvětšíte
Přejděme k hardwaru:
Samotná karta je z velké části skryta pod rozměrným chladičem společnosti Arctic Cooling. Upoutá perforovaný bracket s dvoustupňovou regulací otáček.
Panel s regulátorem by měl být namontován na pozici pod AGP; tudy zároveň bude odcházet vzduch z chladiče. Poněkud tiššího provozu (při vyšších otáčkách ventilátoru) lze dosáhnout, pokud místo bracketu necháme pozici volnou; proud vzduchu pak nebude mít žádnou překážku.
Po sejmutí chladiče zjistíme, že karta není postavena na původním referenčním návrhu PCB, ale že již jde o novější model - pro srovnání obrázek původní (referenční) 9800 PRO (také verze od HIS):
Vraťme se k našemu modelu. Nízké (a přilepené) pasivy...
...chladí paměťové moduly DDR2 od společnosti Hynix, které jsou taktovány na 338MHz fyzicky.
Jejich teoretická frekvence ale odpovídá 400MHz.
Zadní straně karty dominuje modrý plastový držák chladiče VPU. Nedaleko něj zeje prázdnotou pozice pro video procesor Theater 200, což znamená, že video-in karta nepodporuje.
Chlazení
Namísto standardního chladiče je použit známý a velmi úspěšný model společnosti Arctic Cooling. Ten sice zabere jednu PCI pozici, ale na rozdíl od referenčního (kosodélník) přináší několik výhod. Tou první je dvoukroková manuální regulace, přičemž při nižších otáčkách je ventilátor prakticky neslyšný. Pro letní dny (či overclocking) je tu druhý stupeň, při kterém už chladič slyšet je, ale o hluku se stále mluvit nedá (spíš než větráček je slyšet proudění vzduchu mezi lamelami). Další výhodou je, že ohřátý vzduch je rovnou vyfukován ven z case, čímž dochází ke zlepšení termálních podmínek v case, obzvláště pak karet v PCI.
Kvalita výstupu
Kvalitu výstupu není třeba příliš komentovat, je prakticky na stejné úrovni jako u hi-end Radeonů. (V minulém článku bych ji zřejmě zařadil na první z pěti pozic - společně s 9600XT Bravo)
{mospagebreak title=Testovací sestava + syntetické testy}Přistupme k samotným testům.
Hardware | |
Procesor | AMD Athlon 64 3200+ (2000MHz, 1MB cache) |
Chladič CPU | GigaByte 3D Cooler |
Čipset, MotherBoard | VIA K8T800, Soltek SL-K8-AVR |
Paměť | 2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6) |
Pevný disk | Western Digital WD800JD |
Software | |
Operační systém |
Windows XP Professional SP1 |
DirectX |
Microsoft DX9.0b |
Ovladače grafické karty |
nVidia ForceWare 61.40 |
Teoretické testy |
3Dmark03 patch 340 |
Herní testy |
Painkiller 1.2 |
Abych mohl kartu srovnat s předchozími, použil jsem pro testování tytéž ovladače a tutéž řadu testů.
Benchmarky a syntetické testy
Ještě jednu poznámku. Ponechal jsem původní značení (nVidia zeleně, ATi červeně, specifické modely jiným odstínem). 9800PRO je pro snadné rozlišení značena červeno-černě.
3DMark 2001 SE
Verze | 3DMark 2001 SE, built 330 |
Rozhraní | DirectX 8.1 |
Heslovitý popis | Car Chase - realtime physics, dynamic shadows, multi-texturing (3 layers) Dragothic - vertex shader, lightmaps Lobby - vertex shader, dynamic shadows, reflections Nature - pixel shader (vodní povrch), vertex shader (stromy, tráva, motýli), lightmaps |
Nastavení | Default - 1024x768x32bit, DXT komprese, FSAA a Aniso vypnuto |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/ |
3DMark 2003
Verze | 3DMark 2003, patch 340 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers) Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy) Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení) |
Nastavení | Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml |
SHADERS:
Pixel Shader 1.1 - nVIDIA ChameleonMark
![]() |
Verze | ChameleonMark |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | pixel shader 1.1 |
Nastavení | 1024x768x32bit, skin Real |
Stažení benchmarku | http://www.pctuning.cz//ilustrace/jahoda/ChameleonMark.zip |
Návod jak testovat | V adresáři ChameleonMark\RUN\10x7x32 spusťte chameleon_bmark_Real.bat a výsledek najdete v ChameleonMark\binaries v souboru fps.txt |
Pixel Shader 1.1 - 3D Mark 2001
Pixel Shader 1.4 - 3D Mark 2001
Pixel Shader 2.0 - 3D Mark 2003
Vertex Shader 1.1 - MATROX SharkMark
![]() |
Verze | SharkMark |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | vertex shader 1.1 |
Nastavení | - |
Stažení benchmarku | |
Návod jak testovat | Spustit SharkMark.exe, výsledek v result.txt (ideálně několikrát + průměr) |
Vertex Shader 1.1 - 3D Mark 2001
Vertex Shader 2.0 - 3D Mark 2003
CodeCreatures Benchmark Pro
Verze | Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | pixel shader 1.1 (vodní hladina), intenzivně vertex shader 1.0-1.1 (tráva, motýli), high polygon count (700.000 polygonů na snímek) |
Nastavení | požaduje 128MB grafické paměti (Aperture size nebo paměť grafické karty) a HW pixel shader |
Stažení benchmarku | http://www.majorgeeks.com/download.php?det=1256 |
Aquamark 3
![]() |
Verze | Aquamark 3 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy |
Nastavení | 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off |
Stažení benchmarku | http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm |
Pokud ponecháme standardní nastavení, je Radeon jasným vítězem; pokud ale dáme přednost nastavení anisotropního filtru přes ovladače, dostává se na první místo FX 5900XT od XFX.
PowerVR D3D TempleMark
![]() |
Verze | D3D TempleMark |
Rozhraní | DirectX 6 |
Heslovitý popis | Environment Mapping, Bump Mapping, Refraction & Reflection maps MultiTexturing (max 6 layers) |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit |
Stažení benchmarku | |
Návod jak testovat | D3DVillageMark.exe -benchmark |
PowerVR D3D FableMark
![]() |
Verze | D3D FableMark 1.0 |
Rozhraní | DirectX |
Heslovitý popis | Soft Shadows (Stencil Buffer) |
Nastavení | 1024x768x32bit |
Stažení benchmarku | http://www.pvrdev.com/pub/PC/fE/DX8/D3DFableMark.zip |
Návod jak testovat | FableMark.exe -benchmark |
Hidden Surface Removal test - PowerVR D3D VillageMark 1.22
![]() |
Verze | D3D VillageMark 1.22 |
Rozhraní | DirectX 6 |
Heslovitý popis | praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers) |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear, DXT1 on |
Stažení benchmarku | http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm |
Návod jak testovat | D3DVillageMark.exe, readme.txt |
Hidden Surface Removal test - PowerVR OGL VillageMark 1.22
![]() |
Verze | OGL VillageMark 1.22 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers) |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear, DXT1 on |
Stažení benchmarku | http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm |
Návod jak testovat | VillageMark.exe, readme.txt |
OpenGL Stars
![]() |
Verze | OpenGL Stars |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | praktický fill-rate test (multitexturing), propustnost pamětí, lens flare, particles |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear |
Stažení benchmarku | http://www.stars.benchmark.pl/ |
Návod jak testovat | Nastavte rozlišení + barevnou hloubku, zaškrtnout položku benchmark, fullscreen |
Fill Rate - SingleTexturing
Na závěr teoretických testů ještě srovnání teoretického a praktického fill rate.
Pozn: Club 3D - Radeon 9600XT běží s OD; teoretický fillrate tedy nelze určit, protože není možné s jistotou říci, na jaké frekvenci jádro běželo - odhadnout mohu 526MHz což odpovídá 2104MTxl/s.
{mospagebreak title=Herní testy}Unreal Tournament 2003
Verze | UT2003 v2299 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | multi-texturing, bump mapping |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit, 1600x1200x32bit, Max Details |
Návod jak testovat | zde (Bench Em All, bm inferno) |
Unreal Tournament 2004
Verze | UT2004 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | multi-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit, 1600x1200x32bit, Max Details |
Návod jak testovat | Bench Em All, mapy primeval a bench3 |
Test "bench3" probíhá v interiéru, kdežto při demu "primeval" jsou vykreslovány vnější prostory, náročnější efekty a větší množství objektů (hráčů) zároveň.
Stencil test - X2: The Threat Rolling demo
![]() |
Verze | X2 Rolling Demo |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | stencil shadows, bump mapping |
Nastavení | 1024x768x32bit auto-quality off, fsaa off, bump mapping on, benchmark on |
Stažení benchmarku | http://www.egosoft.com |
Návod jak testovat | X2-demo.exe, další nastavení výše |
Grafické karty společnosti nVidia mají v současné době dva plusy: rychlé stencil shadows a rychlé openGL.
Dungeon Siege
Verze | Dungeon Siege |
Rozhraní | DirectX 7 |
Heslovitý popis | T&L, HSR |
Nastavení | 1024x768x32bit, Max Details, AA 4x, AF 8x |
Návod jak testovat | Parametry nastavit ve hře, případně použít příkazy z DS Benchmark Readme |
Painkiller - 1.2
![]() |
Verze | Painkiller 1.2 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | hi-polygon count, volumetric fog, specular gouraud... |
Nastavení | max. quality |
Návod jak testovat | konzole: "benchmark c5l1" -pozor na rozdíl mezi verzemi!!! |
Poslední graf poněkud přehnaně nahrává Radeonům, je ale potřeba si uvědomit, že při tomto nastavení by na žádné z testovaných karet hra plynule neběžela.
FarCry 1.1
![]() |
Verze | FarCry 1.1 |
Rozhraní | DirectX 8/9 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0, Vertex Shader |
Nastavení | max. quality |
Návod jak testovat | Bench Em All |
Stejně jako s verzí 1.0 byly problémy s kartami od nVidie, tak s 1.2 jsou obdobné potíže s kartami ATi (1.2 byla navíc dočasně stažen z webu výrobce). Dokud tedy nebude situace vyřešena (aby byl benchmark objektivní), zůstanu u verze 1.1
Quake III Arena
Verze | Quake III Arena |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Quake III engine :-), multi-texturing |
Nastavení | 1280x1024/1600x1200x32bit Max Details, timedemo 1, TC on |
Návod jak testovat | Pomocí Quake III bench - nastavení výše |
Quake III engine hojně využívá dvouvrstvý multi-texturing, na což se velmi dobře hodí architektura GeForceFX, která implementuje 2TMU na pipeline. Quaka zatím berte spíš jako dočasnou náhradu syntetického VulpineGL, od příští série testů asi QIII nahradím Doomem III
Return to Castle Wolfenstein : Enemy Territory
Verze | RtCW: ET |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Quake III engine, multi-texturing |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit, 1600x1200x32bit Max Details, timedemo 1, demo pctradar |
Návod jak testovat | Nahrajte demo pctradar do etmain\demos, ve hře v konzoli ~ zadejte timedemo 1 a demo pctradar a po skončení přečtěte hodnotu fps |
K přetaktování jsem použil vynikající utilitu ATi Tray Tools 1.0.1.358, která je nedlouho vybavena i automatickým detektorem maximální frekvence pro OC (+ artifact tester).
Overclocking: 380MHz / 338MHz -----> 450MHz / 346MHz
|
původní frekvence |
přetaktování |
GainWard - FX 5200 PRO/660 TV |
250 / 133 | 320 / 245 |
Club 3D - FX 5700 VIVO |
425 / 250 | 544 / 324 |
Club 3D - FX 5900XT | 390 / 351 | 463 / 379 |
XFX - 5900 XT | 390 / 400 | 390 / 400 |
GeCube - 9200 | 250 / 200 | 282 / 220 |
GeCube - 9200 VIVO | 250 / 200 | 273 / 221 |
GeCube - 9550 | 250 / 196 | 250 / 196 |
GeCube - 9600XT | 500 / 250 | 574 / 293 |
Club 3D - 9600XT Bravo | 500 / 338 | 576 / 398 |
HIS - 9800 PRO IceQ | 380 / 338 | 450 / 346 |
Pro lepší přehlednost frekvence v procentech:
Průměrná hodnota:
Jádro jde přetaktovat velice slušně (zřejmě díky kvalitnímu chlazení), ale paměti se příliš nevytáhly. Při vyšších frekvencích (než 346MHz) chyb v obraze sice mnoho nebylo, ale přeci jen se nějaké objevovaly. Tipoval bych, že jeden z osmi GRAM modulů byl výrazně méně povedený, než ostatní.
syntetický test:
procentuální výkonnostní nárůst:
herní test...
a opět přepočítaný nárůst:
Škoda jen těch pamětí. Téměř 20% na jádře je velmi slušný výsledek (dostáváme se tak o 18MHz nad maximální OverDrive frekvenci referenční 9800XT !!!)
Závěr
HIS Excalibur Radeon 9800 PRO IceQ Platinum je opravdu povedený model. Tiché a výkonné chlazení, velmi dobrá kvalita výstupu, přetaktování... ale to ne tak docela. Kdyby šly i paměti přetočit podobným způsobem, jako jádro, neváhal bych udělit kartě nějaké to ocenění.
Je možné a dokonce pravděpodobné, že šlo pouze o méně povedený kus; to ovšem nic nemění na dalších vynikajících vlastnostech karty. Svým provedením je už předurčena do tichých sestav, kde je prvořadé chlazení a na přetaktování už tolik nesejde. Pokud právě vy patříte mezi příznivce tohoto trendu, pak mohu testovaný model bez výhrad doporučit.
Záměrně jsem neuváděl poměr cena/výkon, jako v minulém testu, neboť tato karta pro něj nebyla přímo určena (jde o luxusnější model s lepší výbavou) a navíc se ceny ostatních karet již poněkud změnily. Aktuální cena testovaného modelu je 9900 bez DPH. (cena 128 MB verze je 6950 bez DPH).
Za zapůjčení karty HIS Excalibur 9800 PRO IceQ Platinum děkuji společnosti Levi.
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
---
tot muj nazor
Ono se Saphire radeon9800pro se daj dělat také pěkné psíkusy zatím mi jede na jádro380@420 paměti680@780:-) za 7000,- fakt bezva koupě :-)
3D mark 01 dělá 19550 bodů
3D mark 03 dělá 7 250 bodíků rovnejch :-)
Sem spokojen, a od té doby co používam vodníka tak tahle karta nemá chybu :-)Myslim ale že by mohla jít ještě výše :-)
Sundanim chladice jsi prisel o zaruku a o pravo na servis.
A jestli jsi nesika a pri sundavani chladice jsi si ji ponicil tak ti dobre tak!
Nevim cim je to zpusobene ale funguje to asi timto zpusobem: artefakty zacnou na 215Mhz, pak je jich cim dal vic az najednou pri 256Mhz zacnou klesat a pri frekv. 264,6 jsou temer bez artefaktu. Nevim cim to je. Napajeni/usmernovani na karte? nevim, ale funguje to a to mi staci
Ide mi pretaktovat na spolahlive CORE 432 MEMORY 393
Som 100% spokojny 3D mark 2003 mi vitiahne okolo 6200-6300
Je to fakt tiche.... odporucam kazdemu
PS. 2 Aleš. Nechapu jak se ti mohlo podarit ponicit ty sloupky. No ale dam ti radu. Nekde si sezen nejaky chladic na grafarnu ktery bude met ty same sloupky. Bud od nekoho z druhe ruky, nebo budes moset zainvestovat aspon 500 a vic do noveho chladice, jen kvuli tem sloupkum.
Sloupky nesli nijak oddelat,tak jsem je musel klestema cvaknout a smrskly se...Skoda,ze nevim,jaky chladic ma ty samy drzaky...
K tomu sundávání orig.chladiče..nejprve je nutno vyjmout v každém sloupku malý kolík, pak se mírně secvakne a jde ven:-)
Vetsi shit nez shit R9600? R9550 je r9600, nemůže být větší shit, jedině stejný shit.
Průměrný výsledek R9600PRO v 3Dmarku2003 je +- 3300 za cenu 4300 kč s DPH
Za 2300 kč s DPH mít 3300 v 3DMarku2003, je podle mne absolutní nářez a pro spoustu lidí i jediná možnost si zahrát nejnovější hry za málo peněz.
Zdá se, že ti ulítly nějaký molekuly.
Karte uz sice s D3/HL2 ponekud bledne usmev ale co se tyce toho chladice tak ten je perfektni! Vyrobci by meli tehle typ chladice montovat na vsechny karty.
Ja som vymienal chladic na mojej GF4Ti, ked som to vlozil do kompu a zapol, tak som citil smrad. Problem bol v tom, ze ked som znova nasadail chladic, asi som ho viac dotiahol a skratol sa mi jeden SMD kondik. Odpalila sa mi jedna cesticka na doske (5V). Tu som uz opravil, chladic vymenil, vsetko bezi OK. Mozno mas aj ty nieco podobne.
ICQ 220696091
ICQ 220696091
Lucky2Strike: máš celkem pravdu, že n kartě za 4000 si nový hry člověk zrovna moc nezahraje. Pokud se přeneseme o 5 let zpátky, tak na kartě za 4000 šlo hrát všechno, na nejvyšší detaily a bez problémů. Radši nepomýšlet, jak na tom budeme po další pětilece ;-)
Karlos: 256MB a hry v krabici nepočítáš?
ZooM: Souhlasím, silencer je velmi tichý
Martin: Máš v podstatě pravdu, pokud člověk nemá CPU kolem 3GHz, jsou pro něj prozatím R420/NV40 zbytečné, protože většinu her bude brzdit spíš procesor.
Radeon 9550 je cenově určitě výhodná karta, ale pozor na ty levné s 64 bit, určitě brát jedině ty 128 bitové paměti.
Pokud seženete levně Radeon 9800 SE, tak i s pouze 4 pipelinama to není špatný výkon za tu cenu. Ta 8 pipelinová byla cenová bomba, žel jich moc nebylo. Radeon 9800 Pro je z těch dražších pořád cenově nejdostupnější, zejména 128 MB verze. No a nakonec NVidia má cenově dostupné ty 5900XT, oproti SP je to dražší a slabší, ale pořád se dá narazit na slušný kousek. Určitě bude zajímavé, jestli se objeví nějaká levnější 6800 XT, to by pak mohla být cenová bomba. V levnějším segmentu je to bída, 5700 není tak levná při tom výkonu a 5500 nestojí moc za řeč a 5200 je už jen do kanclu dobrá. Tady chybí něco jako dříve byly MXka.